تاریخچه ی بازیهای کامپیوتری

GameMaker7

کاربر سایت
May 16, 2007
177
نام
ممد هستم
9- آغاز هزاره ی جدید
آغاز هزاره ی جدید شاهکارهای زیادی داشت، اما پی سی گیمینگ به صورتی که ما در دهه ی 80 و 90 شاهد آن بودیم نبود.
اکثر بازیها مولتی پلتفورم بودند و اگرهم مختص به کامپیوترهای شخصی بودند، بعد از مدتی کم برای کنسولها نیز عرضه میشدند. البته نباید افزایش چشمگیر قدرت کنسولها را در دهه ی جاری فراموش کرد، اما انحصارطلبی و توجه بیش از حد به مسایل مالی را میتوان جزء کم اهمیت تر شدن پی سی گیمینگ خوان، در عین حالی آداپتورهای گرافیکی کامپیوتر پیشرفت بالایی داشتند.
بازیهایی مثل Max Payne در اوایل دهه،Prince of Persia و Half-Life 2 و Doom 3 و هم انجین این بازی F.e.a.r که گرافیک قابل قبولتری نسبت به کنسولهای نسل 6 داشتند، پی سی گیمینگ را هنوز در حالت اختصاصی خود نگاه میداشتند، اما با عرضه ی کنسولهای نسل هفتم همین ملاک نیز از بین رفت و توازنی کامل بازیهای کامپیوتری و ویدئویی به وجود آمد. حتی بازیهای آنلاین نیز به کنسول و صفحه ی تلوزیون منتقل شد. بنابراین تاریخ کنسولهای نسل 6 و 7 مساویست با تریخ پی سی گیمینگ در این دهه.
FEAR_screenshot3.png
Doom3shadows2.jpg

Doom 3 و F.E.A.R. دو بازی کامپیوتر شخصی
Dance Dance Revolution
نوآوری در بازیهای آرکید در دهه ی جدید هنوز هم زنده است، و این را مدیون بازی آرکید Dance Dance Revolution ژاپنی می باشد.
این بازی آرکید که درسال 1999 به فروشگاهها توسط شرکت Konami راه یافت، دستگاهی بیشتر موزیکال است و شما را یاد جیوک باکس می اندازد. شما بعد از شروع بازی، باید به درخواست بازی پای خود را روی سنسورهای کف دستگاه گذاشته و برقصید.
452px-DDR_US_1st_alt.jpg

Dance Dance Revolution​

نسل ششم(1998-2005)
این کنسولها که به کنسولهای 128 بیتی نیز معروفند، در سال 1998 با عرضه ی Dream Cast توسط سگا اغاز و با عرضه ی Playstation 2 در آغاز دهه به طور رسمی کنسولهای قبل خود را عقب زد. این بار ما شاهد تبلیغ بیرون انداختن پلی استیشن 2 از پنجره به بیرون نبودیم زیرا سگا با عرضه ی Game Cube و Xbox(نیتندو و مایکروسافت) در سال 2001، به طور کامل شکست خود را در نسل جدید و نسل قبل پذیرفت و با وجود دارا بودن مولتی پلیر و سبکهای ورزشی عالی، خط تولید خود را متوقف نمود.
شاید PS2 را بتوان افسانه ی هزاره ی سوم نامید. با فروش 1200000 واحد تا به امسال، جزء پرفروشترین وسیله های سرگرمی دیجیتال حتی پس از اتمام نسل 6 بوده است. کنسول های Xbox و GameCube نیز بترتیب 24 و 21 میلیون فروش داشتند.
6th_Gen_Controllers.jpg

بترتیب از چپ: کنترلرهای Dream Cast-PS2-Gamecube-Xbox

در ادامه به بررسی هر کنسول به طور جدا میپردازیم:

Dreamcast
این کنسول اولین کنسول در این نسل و قدرتمندترین کنسول دهه ی 90 است. در ابتدای ورود، این کنسول در بازیهای آنلاین نواوری های زیادی داشت و اولین کنسولی بود که رزولوشن SD را به طور کامل ساپورت میکرد.
این کنسول نسبت به سه اشتباه قبلی سگا، یعنی Sega Saturan، Sega 32X و Sega Mega-CD موفقتر بود. عناوین موفق زیاد داشت و گرافیکی قابل قبول داشت. با وجود این با عرضه ی Xbox و PS2؛ این کنسول خط تولید خود را متوقف کرد و قیمت ان به 49$ در ایالات متحده کاهش یافت.

PlayStation 2
برندی که سونی ساخته بود، علاوه بر خواندن DVD Movies، در اوایل بازیهای PlayStatin را نیز اجرا میکرد که به فروش آن کمک بسیاری کرد. علاوه بر ان این کنسول عناوین اختصاصی زمانی و اختصاصی کلی زیادی مانند Grand Theft Auto IIIو 2 شاهکار بعد آن، Metal Gear Solid 2،3 Okami، Tony Hawk's Pro skater 3،Kingdom Heartsو هزاران عنوان موفق دیگر را دارا بود که به فروش بالای کنسول کمک کرد.

Kingdom_Hearts_Battle_Screenshot.jpg

Kingdom Hearts​
800px-MetalGearSolid2-Substance_screenshot1.jpg

Metal Gear Solid 2
gta3_screen001.jpg

Grand Theft Auto III

Xbox
Xbox یک شکست برای Microsoft به حساب می آید. این کنسول علاوه بر برتری نسبت به کنسولهای هم نسل خود، تنوع بالایی نداشت و هرگز فروش و محبوبیت ان به پای Playstation 2 نرسید.
هم چنینی این کنسول در ژاپن به علت لُهُر بودن آن موفقیتی بدست نیاورد.
در عین حال، این کنسول با شبکه ی آنلاین خود یعنی Xbox Live، و پرفروشترین بازی FPS در کنسول، Halo 2 با 9 میلیون فروش طرفداران خود را بدست آورد طوری که هم اکنون هنوز هم با وجود Xbox 360 بازی Halo 2 در شبکه ی این کنسول داغ است.
Halo02.jpg

Halo 2

Nintendo Gamecube
اگر از سری Resident Evilـی که روی این کنسول امده است بگذریم، میبینیم که این کنسول با عنوان"دوست خانواده" با عناوین فانتزی خود، توان مقابله در برابر Xbox و Playstation 2 را نداشت و نینتندو را در صنعت کنسولهای خانگی کمرنگ کرد. با اینحال Phantasy Star Online بازی ای موفق در گیم کیوب بود اما چیزی که نینتندو رو سرپا نگاه داشت، کنسول دستی این شرکت یعنی Game Boy Advance بود.

پرفروشترین عنوان این کنسول Super Smash Bros Melee و بهترین عنوان روی این کنسول Resident Evil 4 بود که بازی سال 2005 انتخاب گردیده اما برای طرفداران سری Horror رزیدنت اویل، یک بازی سوم شخص اکشن که سخت ترین معمای آن یک معما بود که میتوانستید از کنار آن رد شوید، ظاهر خوبی نداشت.
SSBM-Mario2.jpg

Super Smash Bros.Melee​
535840_20050107_screen008.jpg

Resident Evil 4​

بازیهای این نسل
این نسل علاوه بر پیشرفت، خشونت، مسائل جنسی، قانون شکنی، تبعیض، اهداف سیاسی، و... را وارد دنیای بازیها نمود. یک نمونه تمثیلی، سری Grand Theft Auto که همه ی این نکات را بطور مستند در خود داشتند. همچنین به خاطر وقوع بازی در ایالات متحده وطن پرستان این کشور شکایات زیادی از این بازی مطرح کردند(در عین مستند بودن بازی). هیئت ریتینگ ESRB در همین نسل بوجود امد.
خبرگذاریهای بازی نیز در این نسل پیشرفت زیادی کردند و سایتهای اینترنتی ای مثل GameSpot بازدیدهای روزانه ی فراوانی را از آن خود نمودند.
کدکهای رجیون در این نسل، PAL و NTSC را در خود داشت. در هر صورت از بین بردن رجیون در این نسل کنسولها راحت اما غیرقانونی است.

Sega Dreamcast
150px-DreamcastConsole.png


Sony PlayStation 2
150px-PlayStation_2.png


Nintendo GameCube
150px-NGC_Gamecube.jpg


Microsoft Xbox
150px-Xbox_1.jpg





کنسولهای دستی
کنسولهای دستی پیشرفت زیادی در این نسل داشتند. همچنین Nokia N-Gage که نوآوری جالبی در این صنعت بود. Gameboy Advance، Gameboy Advence SP، و Neo-Geo Pocket color از مارکهای موفق در این زمینه بودند.قدرت کنسولهای دستی در این نسل با قدرت کنسولهای نسل 4 و تا حدودی نسل 5 قابل مقایسه است.
لیست کنسولهای دستی در این نسل:


Neo Geo Pocket Color
120px-Neo_geo_pocket_color.png


Bandai Swan Crystal
120px-Swan_crystal.jpg


Game Boy Advance
120px-Gba.jpg


GP32
120px-Gp32-flu.jpg


Tapwave Zodiac
120px-Tapwave_Zodiac2_640.jpg


Nokia N-Gage
120px-Nokia_N-Gage.png


Game Boy Advance SP
120px-Game_Boy_Advance_SP.jpg


Nokia N-Gage QD
120px-NgageQD.jpg


Game Boy Micro
120px-GBmicrofront.JPG



عناوین تجاری این نسل برقرار زیر است:
* 2K Sports series
* AeroWings
* Alien Hominid
* Amped
* Area 51
* ATV Offroad Fury
* Baten Kaitos
* Battalion Wars
* Battlefield series
* Big Mutha Truckers
* BloodRayne
* Boktai
* Brothers In Arms
* Burnout
* Buzz!
* Call of Duty
* Chibi-Robo
* Crazy Taxi
* Crimson Sea
* Dark Cloud
* Dead to Rights
* Def Jam
* Destroy All Humans!
* Devil May Cry
* Deus Ex
* Disaster Report
* Disgaea
* Donkey Konga
* Dragon Ball Z Budokai
* Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi
* Drakengard
* EA "Street" series (NBA Street, FIFA Street, NFL Street)
* Everblue
* EyeToy games
* Fable
* Fatal Frame
* Fight Night
* Final Fantasy: Crystal Chronicles
* Flatout
* Fuzion Frenzy
* Genji: Dawn of the Samurai
* The Getaway
* Giga Wing
* God of War
* Golden Sun
* Guitar Hero
* Gungrave
* NBA Live series
* Half-Life
* Halo
* Headhunter
* Hitman
* .hack// (alternative titled Dot Hack, as it is pronounced)
* Jak and Daxter
* Jet Set Radio
* Juiced
* Karaoke Revolution
* Katamari Damacy
* Kessen
* Killzone
* Kingdom Hearts
* Kururin
* Legend of Stafy
* Lego Star Wars
* Lost Kingdoms
* Manhunt
* Mario vs. Donkey Kong (a spin-off series to Donkey Kong for the Game Boy)
* Maximo
* Max Payne
* Mech Assault
* MegaMan Battle Network
* Mega Man Zero
* Midnight Club
* MotoGP
* Onimusha
* Phoenix Wright
* Pikmin
* Power Stone
* Project Gotham Racing (a new franchise of sequels to Metropolis Street Racer)
* Rallisport Challenge
* Ratchet & Clank
* Ready 2 Rumble Boxing
* Rumble Roses
* Samba de Amigo
* Sega GT
* Shadow Hearts
* Shenmue
* Shuffle!
* Singstar
* Skies of Arcadia
* Sly Cooper
* Smuggler's Run
* SNK vs. Capcom
* SOCOM
* Space Channel 5
* SSX
* Star Wars: Battlefront
* Star Wars: Knights of the Old Republic
* Summoner
* Super Mario Strikers
* Super Monkey Ball
* Tak
* TimeSplitters
* Tom Clancy's Ghost Recon
* Tom Clancy's Splinter Cell
* True Crime
* Ty the Tasmanian Tiger
* Viewtiful Joe
* Virtua Tennis
* WarioWare, Inc.
* Xenosaga
* Yakuza
* Zone of the Enders​

نسل هفتم- نسل حاظر
این نسل با عرضه ی Xbox 360 در سال 2005 شروع شد. از آنجایی که سه سال پیش تاریخچه ای خاص ندارد میتوانید لیست کنسولهای این نسل با قدرت آنها را در پست بعدی دنبال نمایید.
-------
دوستان این مقاله تموم شد. میتونید لیست کنسولها با میزان قدرت و مشخصات کاملشون رو در پست بعدی دنبال کنید.
با تشکر از همتون.
 
  • Like
Reactions: MASOUD-CRASH

GameMaker7

کاربر سایت
May 16, 2007
177
نام
ممد هستم
مشخصات کنسولها

نسل اول
1- Magnavox Odyssey
300px-Odysseye2m.png
CPU: ندارد
تعداد فروش: 340,000
قیمت: 100$ ایالات متحده
رسانه: کارتریجهای اولیه
لوازم جانبی: تفنگ نوری
تاریخ عرضه:
آمریکا: 1972-1974
ژاپن: 1975
اروپا: 1976

2-
Pong
200px-Super_Pong.JPG

CPU:ندارد
تعداد فروش: نامعلوم
قیمت: 100$
رسانه: ندارد
لوازم جانبی: ندارد
تاریخ عرضه:
آمریکا:1975


3- Coleco Telstar
Ctelstar.jpg

CPU: ندارد
تعداد فروش: 15000 دستگاه
قیمت: 100$
رسانه: کارتریجهای اولیه
لوازم جانبی: کنترلرهای جدا
تاریخ عرضه:
آمریکا:1976-1979


نسل دوم
1- Fairchild Channel F
180px-Channelf.png
CPU: Fairchild F8
تعداد فروش: نامعلوم
قیمت: $169.95
رسانه: کارتریج نسل دوم
لوازم جانبی: ندارد
تاریخ عرضه: 1976
مشخصات فنی:
* CPU chip: Fairchild F8 operating at 1.79 MHz (PAL 2.22MHz)
* RAM: 64 bytes, 2 KB VRAM (2×128×64 bits)
* Resolution: 128 × 64 pixels, 102 × 58 pixels visible
* Colors: eight colors
* Audio: 500 Hz, 1 kHz, and 1.5 kHz tones
* Input: دو کنترلر سیم دار-ثابت
* Output: RF modulated composite video signal, cord hardwired to console

2- Atari 2600
300px-Atari2600a.JPG
CPU: MOS 6507 @ 1.19 MHz
تعداد فروش: 30 میلیون دستگاه همراه با Atari Flashback
رسانه: کارتریج نسل دوم
لوازم جانبی:
Joystick
Paddles
Driving Controller
Trak-Ball
Keypad
تاریخ عرضه: 1977-1983
مشخصات فنی:
* CPU: 1.19 MHz MOS Technology 6507
* Audio + Video processor: TIA. 160 x ~192 pixel, 128 colors (128 on screen. Max 4 per line without programming tricks), 2 channel mono sound.
o 1 square wave, 1 white noise.
* RAM (within a MOS Technology RIOT chip): 128 bytes (additional RAM may be included in the game cartridges)
* ROM (game cartridges): 4 kb maximum capacity (32 kb+ with bank switching)
* Input (controlled by MOS RIOT):
o Two screwless DE-9[13] controller ports, for single-button joysticks, paddles, "trakballs", "driving controllers", 12-key "keyboard controllers" (0–9, #, and *) and third party controllers with additional functions
o Six switches (original version): Power on/off, TV signal (B/W or Color), Difficulty for each player (called A and B), Select, and Reset. Except for the power switch, games could (and did) assign other meanings to the switches. On later models the difficulty switches were miniaturized and moved to the back of the unit.
* Output: B/W or Color TV picture and sound signal through RCA connector (NTSC, PAL or SECAM, depending on region; game cartridges are exchangeable between NTSC and PAL/SECAM machines, but this will result in wrong or missing colors and often a rolling picture.)

3- Magnavox Odyssey 2
230px-Odyssey2_w_box.jpg
CPU: Intel 8048
رسانه: کارتریج نسل دوم
تاریخ عرضه: 1978-1982
مشخصات فنی:
* CPU
o Intel 8048 8-bit microcontroller running at 1.79 MHz
* Memory:
o CPU-internal RAM: 64 bytes
o Audio/video RAM: 128 bytes
o BIOS ROM: 1024 bytes

* Video:
o Intel 8244 custom IC
o 160×200 resolution (NTSC)
o 16-color fixed palette; sprites may only use 8 of these colors
o 4 8×8 single-color user-defined sprites; each sprite's color may be set independently
o 12 8×8 single-color characters; must be one of the 64 shapes built into the ROM BIOS; can be freely positioned like sprites, but cannot overlap each other; each character's color may be set independently
o 4 quad characters; groups of four characters displayed in a row
o 9×8 background grid; dots, lines, or solid blocks

* Audio:
o Intel 8244 custom IC
o mono
o 24-bit shift register, clockable at 2 frequencies
o noise generator
o NOTE: There is only one 8244 chip in the system, which performs both audio and video functions.

* Input:
o Two 8-way, one-button, digital joysticks. In the first production runs of the Magnavox Odyssey and the Philips 7000, these were permanently attached to the console; in later models, they were removable and replaceable.
o QWERTY-layout membrane keyboard
* Output:
o RF Audio/Video connector
o Péritel/SCART connector (France only)
* Media:
o ROM cartridges, typically 2 KB, 4 KB, or 8 KB in size.



* Expansion modules:
o The Voice - provides speech synthesis & enhanced sound effects
o Chess Module - The Odyssey2 didn't have enough memory and computing power for a decent implementation of chess on its own, so the C7010 chess module contained a secondary CPU with its own extra memory to run the chess program.

4- Mattel Intellivision
230px-Intellivision_-_gi_1326971.jpg
CPU:GI CP 1610
تاریخ عرضه: 1979-1983
مشخصات فنی:
* General Instrument CP1610 16-bit microprocessor CPU running at 894.886 kHz (i.e., slightly less than 1 MHz)
* 1352 bytes of RAM:
o 240 × 8-bit Scratchpad Memory
o 352 × 16-bit (704 bytes) System Memory
o 512 × 8-bit Graphics RAM
* 7168 bytes of ROM:
o 4096 × 10-bit (5120 bytes) Executive ROM
o 2048 × 8-bit Graphics ROM
* 160 pixels wide by 196 pixels high (5×2 TV pixels make one Intellivision pixel)
* 16 color palette, all of which can be on the screen at once
* 8 sprites. Hardware supports the following features per-sprite:
o Size selection: 8×8 or 8×16
o Stretching: Horizontal (1×, 2×) and vertical (1×, 2×, 4× or 8×)
o Mirroring: Horizontal and vertical
o Collision detection: Sprite to sprite, sprite to background, and sprite to screen border
o Priority: Selects whether sprite appears in front of or behind background.
* 3 channel sound, with 1 noise generator (audio chip: GI AY-3-8910)

5- Atari 5200
250px-Atari_5200_-_trojandan_14871272.jpg
CPU: 6502C @ 1.79 MHz
رسانه: کارتریج
تاریخ عرضه: 1980-1991
مشخصات فنی:
* CPU: Custom 6502C @ 1.79 MHz (not a 65c02).
* Support Hardware: 2 custom VLSI chips
* Maximum Screen Resolution: 320×192 resolution, 16 (out of 256) on-screen colors per scan line. Palette can be changed at every scan line using ANTIC display list interrupts, allowing all 256 colors to be displayed at once.
* Graphics: ANTIC and GTIA
* Sound: 4-channel sound via the POKEY chip which also handles keyboard scanning, serial I/O, high resolution interrupt capable timers (single cycle accurate), and random number generation
* RAM: 16 KB[4]
* ROM: 32 KB ROM window for standard game cartridges, expandable using bank switching techniques. *2 KB on-board BIOS for system startup and interrupt routing

6- SG-1000
200px-Sega_SG-1000_Bock.jpg
CPU: NEC 780C
تاریخ عرضه: 1981-1983
رسانه: کارتریج
* (clone of Zilog Z80)
o 3.579545MHz for NTSC, 3.546893MHz for PAL
* Main RAM: 16 kbit (2 kB)
* Video RAM: 128 kbit (16 kB)
* Sound: Texas Instruments SN76489
o 4-channel mono sound
o 3 sound generators, 4 octaves each, 1 white noise generator
* Video processor: Texas Instruments TMS9928A
o 256x192 resolution
o 32 sprites
o 16 colors

* Ports:
o 1 Parallel
o 1 Cartridge
o 1 Cassette
o 1 Composite video
o 2 Joystick
o 1 Keyboard (Mark II only)

نسل سوم
1- NES/Famicom
140px-Nintendo_entertainment_system.jpeg
CPU: Ricoh 2A03 8-bit
قیمت: 199.99$
رسانه: کارتریج، فلاپی و کاست
امکانات جانبی: زیاد!
تاریخ عرضه: 1983-1986
مشخصات فنی:
CPU:Ricoh 2A03 (based on

MOS Technology 6502
1.79 MHz (1.66 MHz PAL)
Memory: 2 KB main RAM
2 KB video RAM
256 bytes sprite RAM
28 bytes palette RAM

Video: 64 sprites (8 per scanline)
256x240 resolution
25 simultaneous colors
53 color palette

Audio:
* Two square waves
* One triangle wave
* One noise generator
* One DPCM channel
* One FM synthesizer (Famicom Disk system, Japan only)

2- Sega Master System
256px-Ms1v1.png
CPU: 8-bit Zilog Z80
قیمت: $199.99
رسانه: کارتریج و دیتا کارت
تاریخ عرضه: 1986-1987
لوازم جانبی:
Light Phaser
Sega 3-D Glasses
Sega Control Stick
Sega Sports Pad
مشخصات فنی:
* CPU: 8-bit Zilog Z80A
o 3.54 MHz for PAL/SECAM, 3.579545 MHz for NTSC
* Graphics: VDP (Video Display Processor) derived from Texas Instruments TMS9918
o Up to 32 simultaneous colors available (16 for sprites, 16 for background) from a palette of 64 (can also show 64 simultaneous colors using programming tricks)
o Screen resolutions 256×192 and 256×224. PAL/SECAM also supports 256×240
o 8×8 pixel characters, max 488 (due to VRAM space limitation)
o 8×8 or 8×16 pixel sprites, max 64
o Horizontal, vertical, and partial screen scrolling
* Sound (PSG): Texas Instruments SN76489
o 4 channel mono sound (3 Square Waves, 1 White Noise)
o 3 tone generators, 10 octaves each, 1 white noise generator
* Sound (FM): Yamaha YM2413
o 9 channel mono FM sound
o built-into Japanese Master System in Sega Mark IV
o supported by certain games only
* Boot ROM: 64 kbit (8 KB) to 2048 kbit (256 KB), depending on built-in game
* Main RAM: 64 kbit (8 KB) Expandable
* Video RAM: 128 kbit (16 KB)
* Game Card slot (not available in the Master System II)
* Game Cartridge slot
o Japanese and South Korean consoles use 44-pin cartridges, same shape as SG-1000 and Mark II
o All other consoles use 50-pin cartridges[4] with a different shape
o The difference in cartridge style is a form of regional lockout
* Expansion slot

3- Atari 7800
300px-Atari_7800_pro_system.jpg
CPU: Custom 6502C
قیمت: $140.00
رسانه: کارتریج و کاست دیتا
تاریخ عرضه: 1986-1987
مشخصات فنی:
* CPU: Custom 6502C
o Speed: 1.79 MHz, drops to 1.19 MHz when the TIA or RIOT chips are accessed
o (note: This is Atari's custom 6502 known as SALLY which can be halted to allow other devices to control the bus)
* RAM: 4 KB (2 6116 2Kx8 RAM ICs)
* ROM: built in 4 KB BIOS ROM, 48 KB Cartridge ROM space without bankswitching
* Graphics: MARIA custom graphics controller
o 160x240 (160x288 PAL) resolution or 320x240/288 resolution
o 25 color palette out of 256 colors (16 hues * 16 luma), different graphics modes restricted the number of usable colors and the number of colors per sprite
o Direct Memory Access (DMA)
o Graphics clock: 7.16 MHz
* I/O: Joystick and console switch IO handled byte 6532 RIOT and TIA
* Ports: 2 joystick ports, 1 cartridge port, 1 expansion connector, power in, RF output
* Sound: TIA video and sound chip, same as the 2600. Only the sound is used in 7800 games. Both video and sound are used in 2600 games.
o Optional POKEY sound chip on cartridge for improved sounds.

نسل چهارم

1- TurboGrafx-16/PC-Engine
192px-TurboGrafx-16.jpg
CPU: Hudson Soft HuC6280
قیمت: $249.99
رسانه: کارت دیتا و CD
تعداد فروش: 2.5 میلیون
تاریخ عرضه: 1987-1989
مشخصات فنی:
* , a modified 65SC02 (a separate branch from the 65C02, of the original 6502) running at 1.79 or 7.16 MHz (switchable by software). Features integrated bankswitching hardware (driving a 21-bit external address bus from a 6502-compatible 16-bit address bus), an integrated general-purpose I/O port, a timer, block transfer instructions, and dedicated move instructions for communicating with the HuC6270A VDC.
* GPU: A dual graphics processor setup. One 16-bit HuC6260 Video Color Encoder (VCE), and one 16-bit HuC6270A Video Display Controller (VDC). The HuC6270A featured Port-based I/O similar to the TMS99xx VDP family.

[edit] Display

* Resolution:
o X (Horizontal) Resolution: variable, maximum of 512 (programmable to 256, 352 or 512 pixels)
o Y (Vertical) Resolution: variable, maximum of 242 (programmable in increments of 1 scanline)
o The vast majority of TurboGrafx-16 games use 256×240, though some games, such as Sherlock Holmes Consulting Detective did use 512×224. Chris Covell's 'High-Resolution Slideshow' uses 512×240.
* Color:
o Depth: 9 bit
o Colors available: 512
o Colors onscreen: Maximum of 482 (241 background, 241 sprite)
o Palettes: Maximum of 32 (16 for background tiles, 16 for sprites)
o Colors per palette: Maximum of 16
* Sprites:
o Simultaneously displayable: 64
o Sizes: 16×16, 16×32, 16x64, 32×16, 32×32, 32×64
o Palette: Each sprite can use up to 15 unique colors (one color must be reserved as transparent) via one of the 16 available sprite palettes.
o Layers: The HuC6270A VDC was capable of displaying one sprite layer. Sprites could be placed either in front of or behind background tiles.
* Tiles:
o Size: 8×8
o Palette: Each background tile can use up to 16 unique colors via one of the 16 available background palettes. The first color entry of each background palette must be the same across all background palettes.
o Layers: The HuC6270A VDC was capable of displaying one background layer.

[edit] Memory

* Work RAM: 8 KB
* Video RAM: 64 KB

[edit] Audio capacity

* 6 PSG audio channels, programmable through the HuC6280A CPU.
* Each channel had a frequency of 111.87 kHz (while not in D/A mode) with a bit depth of 5 bits. Each channel also was allotted 20 bytes (32×5 bits) of RAM for sample data.
* The waveforms were programmable so the composers were not limited to the standard selection of waveforms (square, sine, sawtooth, triangle, etc.).
* The first two audio channels (1 and 2) were capable of LFO when channel #2 was used to modulate channel #1. This was used to achieve FM-like sound qualities.
* The final two audio channels (5 and 6) were capable of Noise generation.
* Optional software enabled Direct D/A which allows for sampled sound to be streamed into any of the six PSG audio channels. When a channel is in D/A mode the frequency is as fast as the CPU can stream bytes to the port, though in practicality it's limited to 6.99 kHz when using the TIMER interrupt with the smallest loop setting (1023 cpu cycles).
* There is a method that combines two channels in Direct D/A mode to play back 8-bit, 9-bit, or 10-bit samples.
* The addition of the CD-ROM peripheral adds CD-DA sound, and a single ADPCM channel to the existing sound capabilities of the TurboGrafx-16.

Game media

* HuCard (Turbo Chip in North America): A thin, card-like game media. The largest Japanese HuCard games were up to 20 Mbit in size.
* CD: The PC Engine CD was the first home video game console to offer a CD-ROM accessory.
* With only one exception, the SuperGrafx, all PC Engine hardware could play the entire HuCard library, and every CD system could play all of the licensed CD games - with the right system card. Some unlicenced CD games by Games Express required a Duo system, due to their games requiring both a special system card packaged with the games and the 256KB of RAM built into the Duo.
* 157 games, both HuCard and CD-ROM, were released on the TG-16.

2- Sega Mega Drive / Sega Genesis
256px-Megadrive_no_shadow.jpg

CPU: Motorola 68000
قیمت: $190.00
تاریخ عرضه: 1988-1990
مشخصات فنی:
Sega CD
Sega 32X
Mouse (computing)
Menacer
Power Base Converter
Sega Activator

4- Neo Geo
200px-Neogeoaes.jpg
CPU: Motorola 68000, Zilog Z80
قیمت: $649.99
رسانه: کارتریج، CD
لوازم جانبی:
Neo Geo Controller Pro
Neo Geo Memory Card
NeoGeo CD
تاریخ عرضه: 1990

4- SNES
Super_Nintendo_Entertainment_System-USA.jpg
CPU: 16-bit 65c816 Ricoh 5A22 3.58 MHz
قیمت: $199.99
رسانه: کارتریج-CD
تاریخ عرضه: 1990-1992
لوازم جانبی:
Super Scope
Multitap
Super Game Boy
SNES Mouse


نسل پنجم


1- 3DO Interactive Multiplayer
250px-3do_pana.jpg.jpg
CPU: ARM60
قیمت: 700$
رسانه: CD-ROM
تاریخ عرضه: 1993
لوازم جانبی:
MPEG cards
FZ-EM256 save memory backup unit
Lightguns

2- Amiga CD-32
200px-Amigacd32.jpg
CPU: Motorola 68020
قیمت: 399.99$
رسانه: CD-کاست- فلاپی-هارددرایو-دیتاکارد
تاریخ عرضه: 1993
لوازم جانبی:
Keyboard
Floppy Drive
Mouse
MPEG card

3-Atari Jaguar
200px-Atari_jaguar4.jpg
CPU: Motorola 68000
رسانه: کارتریج، CD
قیمت: 250$
تریخ عرضه: 1993
لوازم جانبی:
Atari Jaguar CD
Team Tap (up to 8 players)
JagLink - 2 console networking
CatBox - 8 console networking, additional video output options
Memory Track, for Jaguar CD only

4- Sega Saturn
260px-Saturn_sega.jpg
CPU: 2 x Hitachi SH-2 32-bit RISC 28.6 MHz
قیمت: 399$
تاریخ عرضه: 1994
رسانه: کارتریج، CD
لوازم جانبی:
Saturn digital gamepad
Analog gamepad
Lightguns
Multitap (up to 10 players)
Sega NetLink - modem and keyboard
mouse
1.44 MB 3.5" disk drive
DirectLink
* MPEG cards
RAM expansion cartridges

5- PlayStation
300px-PlayStationConsole_bkg-transparent.png

CPU: Custom MIPS R3000 at 33.8688 MHz
قیمت: 299.99$
تاریخ عرضه: 1994-1995
رسانه: CD-ROM
لوازم جانبی:
Multitap (up to 8 players)
Fishing reel controllers
Dual Analog Controller
DualShock
GunCon
Jogcon
Konami Justifier
NeGcon
PocketStation
Flightstick
Dance pad
Memory Card
تعداد فروش: 102 میلیون

6- Nintendo 64
280px-N64.jpg

CPU: 93.75 MHz NEC VR4300
قیمت: 199.99$
تعداد فروش: 32.93 میلیون
رسانه: کارتریج
تاریخ عرضه: 1996-1997
لوازم جانبی:
Controller Pak
Memory Expansion Pak
Rumble Pak
Memory Card
Fishing Reel
Transfer Pak
Nintendo 64DD(Japan only)
Microphone

نسل ششم
1- Sega Dreamcast
250px-Dreamcast-set-orange.png
CPU: 200 MHz Hitachi SH4 RISC
قیمت: 199$- 49$ پس از توقف
رسانه: CD، GD ROM 1.2 GB
تاریخ عرضه: 1998
تعداد فروش: 10.2 میلیون دستگاه
لوازم جانبی:
Visual Memory Unit
Dreamcast mouse and keyboard
Fishing Rod
Microphone
Light Gun
Dreameye camera
Samba de Amigo Maracas

2- Playstation 2
220px-PlayStation_2.png
CPU: 128-bit "Emotion Engine" clocked at 294 MHz
GPU: "Graphics Synthesizer" clocked at 147 MHz
Storage Device: 8MB memory Card
رسانه: DVD، CD
تاریخ عرضه: 2000
قیمت: 299$
تعداد فروش: 120 میلیون

3- Nintendo GameCube
200px-NGC_Gamecube.jpg
CPU: PowerPC Gekko, 485 MHz
GPU: ATI Technologies, 162 MHz
Storage Device: GameCube Memory Card
قیمت: 199.99$
رسانه: GameCube Game Disk-1.5 GB
تعداد فروش: 21 میلیون

4- Xbox
150px-Xbox_1.jpg
CPU: 733 MHz Intel Pentium III-based Mobile Celeron
GPU: 233 MHz nVidia NV2A
System Storage: 8-10GB Internal HDD, 8 MB memory card
رسانه: CD، DVD
سال عرضه: 2001

نسل هفتم
1- Xbox 360
XBox360_%28pixel_art%29.png
CPU: 3.2 GHz PPC Tri-Core Xenon
GPU: 500 MHz ATI Xenos
System Storage: 20 or 120 GB hard drive, 64, 256 or 512 MB memory cards
تاریخ عرضه: 2005
تعداد فروش: 17.5 میلیون
رسانه: DVD 9-HD DVD

2- PlayStation 3
215px-Playstation3vector.svg.png
CPU: 3.2 GHz Cell Broadband Engine with 1 PPE & 7 SPEs
GPU: NVIDIA-SCEI "RSX"
Storage Device: 2.5" SATA hard drive 20 GB, 40 GB, 60 GB, or 80 GB included
تاریخ عرضه: 2006
تعداد فروش: 11 میلیون
رسانه: Blue-Ray Disk

3- Wii
260px-Wii_Wiimotea.png
CPU: IBM PowerPC-based "Broadway"
GPU: ATI Hollywood
Storage Device: 512 MB Internal flash memory
Secure Digital card
Nintendo GameCube Memory Card
رسانه: 12 cm Wii Optical Disc
8 cm Nintendo GameCube Game Disc
تعداد فروش: 20.1 میلیون​
 
  • Like
Reactions: MASOUD-CRASH

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر