معرفی روش های cooling و تعمیر سه چراغ قرمز

MEHDIMDI

کاربر سایت
Apr 20, 2007
1,928
نام
مهدی
دوستان عزیز مشکلات کنسول باعث شده که روشها و مدهای مختلفی برای کنسول ارائه بشه من خودم چند روش رو همزمان رو کنسولم اجرا میکنم و نتیجش هم بسیار قابل ملاحظس . باید قبول کرد که استفاده از اینتر کولر منسوخ شده و افراد باتجربه و خلاق میدونن که این وسیله بهیچ وجه کارایی نداره .
امیدوارم توی این تاپیک دوستان و مدیران محترم با استفاده از تجربه های خوب خودشون و همچنین سایتهای خارجی روشهای موثر و قابل اجرا برای بچه های عضو این سایت خوب که تنها مرجع فارسی و منبعی معتبر و قابل اعتماد برای نتیجه گرفتن چه در خرید کنسول ، نگهداری و چه در تعمیر کنسول هستش ، معرفی کنند .
یکی از این سایتهای خارجی بسیار جالب و آموزنده سایتyoutube.com که روشهای ارائه شده رو بصورت ویدئو برای کاربرانش پخش میکنه .
امیدوارم که این تاپیک جای خاصی رو در ارائه روشهای جدید و خوب در بین دوستاران 360 باز کنه.
-----------------------------
اگه مدیران محترم سایت صلاح بدونن این تاپیک رو به قسمت تاپیکهای مهم انتقال بدن تا بصورت یه مرجع کامل دربیاد.
 
آخرین ویرایش:

MEHDIMDI

کاربر سایت
Apr 20, 2007
1,928
نام
مهدی
یکی از روشهایی که امتحان خودشو پس داده و همه به تاثیرش واقفن، 12 ولت کردن فنهای 360 هستش که انجامش هم برای همه امکان پذیره . البته منظور من ارائه این روش نیست چ
ون قبلا به اندازه کافی آموزش داده شده ولی روشی که تاثیر 12 ولت کردنو بیشتر میکنه مورد نظر منه و اون روش مد Shorud Divider که البته آقا سامان قبلا لینکش رو گذاشته بود ولی من اینجا میذارمش تا دوستانی که متوجه اون لینک نشدن این مد رو بررسی کنن .
این روش یکی از ساده ترین روشهای ایجاد تهویه بهتر برای 360 هستش که من خودم روی کنسولم اجراش کردم و از اون هم کاملا راضیم .میخوام شرح این روش رو البته با دلیل و تجربه ای که خودم داشتم برای شما بذارم:
مرحله اول تفکیک تونل پلاستیکی به دوقسمته ، یعنی یکی برای cpu و دیگری برای gpu که این کا رو با یک مقوا انجام میدیم بطوری که کاملا تونل رو به دوقسمت تقسیم کنه و به دیواره تونل بچسبه دلیله این کار هم اینه:
جون دهانه تونل پلاستيکي در قسمت هتسينک cpu گشاد تره پس هواي بيشري از اون قسمت کشيده ميشه واين امر مستلزم اينه که قدرت مکش بيشتري از فنها روي اون قسمت متمرکز بشن و اين يعني اينکه ازقدرت مکش از روي هتسينک gpu کاسته ميشه . ما با اين کار فنها رو براي هر هتسينک مجزا ميکنيم تا اين مشکل برطرف بشه.

مرحله دوم ادامه دادن لبه های تونل تا روی هتسینکهاست . بطوریکه مقوا رو روی لبه هتسینک میچسبونیم البته روی هتسینک gpu رو کاملا میپوشونیم تا لبه انتهایی اون ولی هتسینک cpu رو تا نصفه ادامه میدیم .
دلیل اینکار هم اینه که اگه توجه کرده باشد لبه های تونل پلاستیکی کاملا به هتسینک جفت نمیشه و همیشه مقداری از اون آزاده در ثانی هوایی رو که میکشه کاملا از بین پره های هتسینک رد نمیشه ومقداری از مکش از بالا و کناره های هتسینک به هدر میره ولی با این کار مکش کاملا روی هتسینک متمرکز میشه(مقوا باید کاملا روی هتسینک بچسبه و روی اون محکم بشه) . اثر خوب دیگه این کار روی رمهای جلوی هتسینک gpu هستش این رمها ظرف چند دقیقه به قدری داغ میشن که بنظر عجیب میاد که توی ساخت 360 فکری بحال گرماشون نکردن ،وقتی شما مقوا رو تا لبه انتهایی هتسینک gpu ادامه میدین فقط جلوی هتسینک برای ورود هوا باز میمونه و چون این رمها جلوی هتسینک واقع شدن در معرض جریان هوا قرار میگیرن که این باعث تبادل هر چند جزئی ولی موثر هوا از روی رمها میشه .

بخش دیگه کارچسبوندن لبه های تونل پلاستیکی با چسب برق به برد میشه ، مخصوصا در قسمت هتسینک gpu . این تونل کاملا به برد نمیچسبه و باعث میشه مقداری از قدرت مکش از این فضا به هدر بره . این کار به تمرکز بیشتر مکش روی هتسینک کمک میکنه .

و در آخر بریدن شبکه های پشت کنسوله که در حالت 12 ولت فنها چند درصدی مانع خروج سریع هوا میشن که با یک تیغه اره آهن بر برای قسمت پلاستیکی و یه سیم چین برای قسمت فلزی براحتی قابل اجراست (این کار صدمه زیادی به قیافه کنسول نمیزنه ).

البته خیلی بهتر میشد اگه از فنهای قویتری بجای فنهای خود کنسول استفاده میکردیم مثل فن talisman که فکر نکنم توی ایران پیدا بشه .

لینک این روش بهمراه عکس:http://rbjtech.bulldoghome.com/pages/rbjtech_bulldoghome_com/Xbox360.htm
 
آخرین ویرایش:

jack sparrows

کاربر سایت
Nov 3, 2006
1,034
نام
هادی
یعنی کی میشه که ما 360 بخریم روزی چند ساعت باهاش بازی کنیم نه ارور بده نه 3 چراغ نه داغ کنه نه صدای زیادی داشته باشه و نه نیاز باشه که این کارا رو بکنیم!!!:(:(:(
من موندم ماکروسافت با اون عظمتش انقدر کم عقله که فکر اینجاها رو نکرده!!!:mad::mad::mad:
اگه از لحاظ کیفیت ساخت مثل ps3 بود رسما هیچ دلیلی واسه خرید ps3 نمیموند!!!;)(البته بجز MGS4 و GOW3)
 

GodFather

کاربر سایت
Jun 29, 2006
2,052
نام
امیرحسین
آقا آموزش باز کزدن کنسول و 12 ولت کردن را بزارید البته فارسیش و اینم بگید آیا استفاده از 12 v کردن در کنار اینتر کولر موجب کمبود برق در دستگاه میشه یا نه منظورم اینه هست که دستگاه کم نیاره من میخوام هر جفتش از دستگاه باشه در ضمن میخوام هر دوش باشه روشی بگید که هردوش را بشه استفاده کرد
 

MEHDIMDI

کاربر سایت
Apr 20, 2007
1,928
نام
مهدی
لینک روش باز کردن کنسول رو بصورت فایل که با word باز میشه و توسط نکست جن تهیه شده رو میذارم این فایل مراحل باز کردن کنسول را بصورت فارسی و مصور نشون میده (برای باز کردن برنامه word را انتخاب کنید):فقط لازمه یاد آوری کنم برای باز کردن پیچهای کنسول حتما باید پیچ گوشتی ستاره ای تهیه کنید:
http://www.bazicenter.com/forums/showthread.php?t=2410

و اما 12 ولت کرن فنهای کنسول که برای همه آشناست و مطمئنترین و ساده ترین راه برای خنک نگه داشتن کنسوله :
بعد از باز کردن کنسول سوکت سیم فنها رو که کنار فنها به مادر بورد متصل شده در بیاورید . سیمها رو از سر سوکت ببرید و با اضافه کردن سیم انها را بلند تر کنید ، من معتقدم که گرفتن برق از توی مدار و یا حتی قسمت زیر کانکتور پاور ممکنه باعث ایجاد نوسان برق در مدار و در نتیجه سوختن قسمتهای حساس کنسول بشه و همچنین لحیم کاری برای خیلی از دوستان کار دشواریه مخصوصا لحیم روی مدار حساس 360 ،برای همین توصیه میکنم بعد از بلند کردن سیمهای فن اونها رو از کنار فن ویا کنار سوکت کابل اینترنت بیرون بیارید و اونو به یه آداپتور متغیر که میتونه ولتاژی از 3 تا 12 به شما بده وصل کنید ، هزینه تهیه این آداپتور حداقل 2000 و حداکثر 4000 تومنه . این کار سه مزیت در برابر گرفتن برق از داخل کنسول داره :
1- مشکلی از نظر نوسان برق در مدار ایجاد نمیکنه .
2- ولتاژ رو میتونید بدلخواه تغییر بدید(بعضی دوستان از صدای زیاد در حالت 12 ولت شکایت دارند پس میتونید اونو 9 ولت و یا کمتر هم بکنید)
3- وقتی کنسول رو خاموش میکنید فنها هم با کنسول خاموش میشن ولی با این کار میتونید فنها رو چند دقیقه بعد از خاموش شدن کنسول خاموش کنید که این کار باعث میشه هوای گرم بعد از خاموش شدن کنسول داخل مادربورد نمونه و زودتر خارج بشه .
ضمنا به دوستان توصیه میکنم که بعد از 12 ولت کردن دیگه از اینتر کولر استفاده نکنن که باعث اختلال توی کار فنهای کنسول میشه.
مطمئن هستم خیلیا فقط بخاطر ترس از باز کردن کنسول و اینکه فکر میکنن این کار خیلی پیچیدس اینکار رو نکردن ولی بهتون اطمینان میدم این کار به سادگی یه آبخوردنه کافیه آستینا رو بالا بزنید و دست بکار بشید.فردا دیره همین حالا اقدام کنید تا خدای نکرده فردا افسوس نخورید;)
موفق باشید
 

KhashiMetal

کاربر سایت
Jun 7, 2007
1,396
نام
خشايار
یعنی کی میشه که ما 360 بخریم روزی چند ساعت باهاش بازی کنیم نه ارور بده نه 3 چراغ نه داغ کنه نه صدای زیادی داشته باشه و نه نیاز باشه که این کارا رو بکنیم!!!:(:(:(
من موندم ماکروسافت با اون عظمتش انقدر کم عقله که فکر اینجاها رو نکرده!!!:mad::mad::mad:
اگه از لحاظ کیفیت ساخت مثل ps3 بود رسما هیچ دلیلی واسه خرید ps3 نمیموند!!!;)(البته بجز MGS4 و GOW3)
آف تاپيک نباشه (که هست) ولي من و يکي از دوستام (Amir_360) روزي 4-5 ساعت يک ضرب داريم بدون فن بازي مي کنيم ... نيم ساعت استراحت مي منه و بازم بازي مي کنيم ... من که تاحالا نه 3 چراغ بهم داده نه بازي فريز شده (دوستم هم همين طور) ... کنسولم هم مال 29 ماه 9 سال 2006 هستش ;)
 

fly

کاربر سایت
Jun 30, 2007
214
نام
کوروش
منم از فردا فن ها xbox360 رو 12 ولت می کنم مسئولیتش به پای شما اقا مهدی.(شوخی بود):laughing:
فکر کنم هر کی به توصیه های دوستمان اقا مهدی عمل کنه درصد سه چراغ دادن کنسول پائین تر یا حتی به صفر برسه؟با تشکر از اقا مهدی;)
 

MEHDIMDI

کاربر سایت
Apr 20, 2007
1,928
نام
مهدی
یکی دیگه از روشهای cooling برای 360 بستن فن زیر کنسوله (کنسول درحالت افقی ) . همانطور که میدونید هتسینکها بوسیله یک قطعه فلزی که به شکل حرف x هستش و به ایکس کلمپ معروفه ،به جعبه فلزی مادر بورد متصل شده و وظیفه محکم کردن هتسینک روی چیپ ها رو بر عهده داره . یکی از مشکلاتی که ممکنه برای کنسول بوجود بیاد تغییر اندازه و شکل این قطعه بر اثر تغییر دماست . حرارت ایجاد شده توسط چیپ همانطور که به هتسینک انتقال پیدا میکنه به ایکس کلمپها هم منتقل میشه ، که دسته کمی از گرمای هتسینک نداره . مشکل از اینجا شروع میشه که گرمای زیاد باعث تغییر اندازه و شکل این ایکس کلمپها میشه و چون این قطعه با پیچ به جعبه فلزی مادر بورد و خود مادر بورد متصل شده این تغییر شکل و اندازه به مرور باعث ایجاد انحنای بسیار کمی در مادربورد میشه و این انحنا مخصوصا در قسمت چیپها باعث میشه امکان شل شدن یا شکستن پایه های چیپ بالا بره .
برای این مشکل چند راه پیشنهاد شده که یکیش روش XCLAMP REPLACMENT هستش که بعدا در موردش بحث خواهد شد. اما یه روش ساده که برای عموم هم قابل استفاده و اجراست رو میخوام مطرح کنم .ما در این روش باید کاری برای خنک کردن این ایکس کلمپها انجام بدیم که بسیار سادست :
کافیه بدن کنسول رو( قسمت پلاستیکی) که دقیقا زیر هتسینکها و ایکس کلمپها هست و کنسول هنگام کار در اون ناحیه بیشترین دما رو داره رو به اندازه یه فن کیس ببریم ، فقط دقت کنید که دقیقا زیر قسمت برامده جعبه فلزی که بشکل ایکس هستش باشه،که تقریبا وسط بدنه کنسول روی کلمه XBOX 360 میشه(یه خورده بسمت جلوی کنسول متمایل و بالاتر از مرکز) . این قسمت رو که بریدید فن رو با هر چسبی که دوست دارید بچسبونید . لازمه بگم که خنک کردن قسمت زیر هتسینک GPU بسیار مهمتر از CPU هست چون حرارت بیشتری تولید میشه . البته دیده شده که سوراخی روی جعبه فلزی بین ایکس کلمپها ایجاد میکنن تا باد فن به زیر مادر بورد هم بخوره که این کار برای همه قابل اجرا نیست و مستلزم اینه که مادر بورد رو از داخل جعبه دربیارید .
شاید برای بعضی ها تردید ایجاد بشه که چرا اون قسمت ؟ اونجا که ربطی به هتسینک نداره !!! اصلا ایکس کلمپها به جعبه فلزی نچسبیدند که با این کار سرد بشن !!!
باید عرض کنم که پیچهایی که ایکس کلمپها رو به جعبه مادر بورد وصل میکنن خودشون یک واسطه برای انتقال گرما هستند و دیگه اینکه با خنک کردن اون قسمت فضای زیر ایکس کلمپها و چیپها خنک میشه که این باعث کاهش حرارت ایکس کلمپ میشه و احتمال بوجود آمدن مشکل در مادربورد رو کاهش میده .
در آخر باید بگم من این کار رو روی کنسولم مدتیه انجام دادم ولی وقتی نمونشو توی سایت YOUTUBE دیدم اطمینانم بیشتر شد.
 
آخرین ویرایش:

MEHDIMDI

کاربر سایت
Apr 20, 2007
1,928
نام
مهدی
اقا من یه سوال دارم کنسولم واساده بزارم یا خوابیده کدوم بهتره؟؟؟؟؟؟

من نمیدونم چرا دوستان به عنوان تاپیک توجه نمیکنن و پستهای نامربوط به این تاپیک میدن . لطفا بجای پستهایی که به تاپیک مربوط نمیشن روشهای خوب و جدید رو معرفی کنید تا تاپیک منحرف نشه و مبحث پر محتوا بشه;)
 

I AM XBOX

کاربر سایت
Sep 3, 2006
1,095
نام
نیما
من يه سوال دارم:
نميشه خمير سيليكون خريد و زد رو چيپ؟! چون خود مايكروسافت از خمير كمي استفاده كرده(اندازه عدس!)
 

MEHDIMDI

کاربر سایت
Apr 20, 2007
1,928
نام
مهدی
من يه سوال دارم:
نميشه خمير سيليكون خريد و زد رو چيپ؟! چون خود مايكروسافت از خمير كمي استفاده كرده(اندازه عدس!)

دوست عزیز باز کردن هتسینک کار بسیار پر ریسکیه چون هتسینکها توی کارخونه بسته شدن و باز کردن و بستنشون اونها رو از حالت اولیه خارج میکنه . البته من یه روش دیدم که بجای خمیر سیلیکون از ورق آلمینیوم استفاده میکنن . ولی هتسینک رو باید یه آدم خبره باز کنه و کار هر کسی نیست;)
 

GodFather

کاربر سایت
Jun 29, 2006
2,052
نام
امیرحسین
آقا من همین جا اعلام میکنم intercoler nyko 100 درصد اصل همونی که داخل یک جعبه هست را به قیمت 50 تومن میفروشم خودم 80 خریدم اونم به دولار پس خیلی دارم ضرر میدم هرکی خواست بدون چونه من شیرازم بگه تا ببینم چیکار کنیم در ضمن اصلا هم از این قیمتی که گفتم پایین تر نمیام در ضمن فن اصل هست اگرم شک دارید تبلیغات این شرکت را در سایت IGN نگاه کنید متوجه میشید دلیلشم اینه که میخوام 12 ولت کنم یک وقت کسی فکر نکنه خرابه در رابطه با تاپیک هم
همون طور که گفتم من اگر این فن فروختخ نشه میخام از جفتش استفاده کنم چون پول پاش دادم به نظرتون اگر مثلا این باشه که اطراف کنسول را خنک کنه اون 12 ولت هم داخل کنسه حالا یکم هم جلوی هوا را بگیره ولی اثر سو فکر نکنم داشته باشه به جاش داخل کنسول به گفته ایشون خنک میشه که به یکم هوا میارزه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر