مقایسه بین کنسول دستی DS و PSP

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

images


مدت هاست است که کنسول های دستی در میان بازیکن ها بسیار محبوب شده اند و بازیسازها نیز عناوین خوبی را برای آن ها در دست ساخت دارند. در

این مقاله می خواهم به بررسی موقعیت دو کنسول نسل هفتی همراه Sony و Nintendo در ایران بپردازم تا پس از بیان مزیت ها و معایب هر یک آن ها به نتیجه ای کلی در مورد برتری یکی از این دو کنسول برسیم.


کنسول دستی ds




images



کنسول دستی psp



6718d1359902148-anleitung-alle-psp-modelle-mit-einer-cfw-ausstatten-pspe1000.jpg


قدرت پردازش

با صراحت می توان بیان کرد که در این بخش PSP کنسول برنده است. و بسیار قویتر از DS است گر چه DS تراشه های گرافیکی پر توانی دارد که در زمان عرضه می توانست بازی ای مانند Super Mario 64 را پردازش کند، با این حال سیاست های Sony طوری بود که سخت افزار PSP را از همان ابتدا مانند کنسولی خانگی طراحی کرد. حتی در زمان عرضه کنسول، با وجود اینکه بازیسازها زمان زیادی برای ساخت بازی ها نداشتند و از طرفی سخت افزار PSP هم برای آن ها کاملا شناخته شده نبود، بازی های منتشر شده از لحاظ قدرت گرافیکی بسیار نزدیک به عناوین PS2 بودند و عناوینی هم بالتر از PS2 بودند . همه می دانیم که مقایسه PS2 و Nintendo 64 کار غیر عاقلانه ای به نظر می آید، چرا که کنسول Sony یک نسل جلوتر است. مقایسه قدرت PSP و DS هم در بخش پردازش معنایی ندارد و Sony در اینجا فاتح میدان است.

قدرت CPU کنسول PSP در رنج 333 مگاهرتز هست که قویتر از CPU کنسول خانگی PS2 هست PS2 قدرت CPU ش 294 مگاهرتز هست

قدرت CPU کنسول DS در رنج 67 مگاهرتز.


بازی NFS در DS



images



بازی NFS در PSP



images



صفحه نمایش

پس از قدرت سخت افزاری، صفحه نمایش های هر کنسول می توانند برگ برنده ای برای آن ها محسوب شوند. صفحه نمایش PSP قطعا بسیار زیبا طراحی شده، اما توجه کنید که DS دو صفحه نمایش دارد که یکی از آن ها لمسی است. در این بخش هر یک از کنسول ها مزیت ها و معایبی دارند. صفحه نمایش PSP بسیار روشن و به طرز شگفت انگیزی شفاف است و زاویه دید بسیار خوبی را به بازیکن ارائه می دهد، به طوری که شما می توانید تصاویر روی صفحه نمایش را از هر زاویه ای خیلی واضح مشاهده کنید. همچنین صفحه آن عریض (Widescreen) است و اندازه نسبتا بزرگی دارد. با تمام این تفاسیر PSP از این لحاظ کامل و بی نقص است فقط تمیز نگه داشتن صفحه یکمی کار دارد در مدل ها اولیه ثابت ماندن پیکسل وجود داشت که مدل ها بعد مثل PSP STREET این عامل از بین رفت .

اما DS با داشتن دو صفحه نمایش که یکی از آن ها لمسی است، قدرت خود را در این بخش نشان می دهد. توانایی کنترل لمسی فعالیت هایی که در صفحه رخ می دهند، برای بازیسازها این امکان را فراهم می آورد تا عناوینی خاص و منحصر به فرد برای این کنسول طراحی کنند. همچنین برخوردار بودن از دو صفحه نمایش مجزا بدین معنی است که کنترل بازیکن در بازی بیشتر می شود و شما می توانید در حین بازی دو دیدگاه متفاوت داشته باشید و یا در صفحه نمایش ثانوی اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده کنید با این حال رزولشن ضعیف DS آزار دهنده میشود هر از گاهی . به هر حال در مقایسه با PSP کیفیت صفحه نمایش های DS بسیار پایین به چشم می آیند. بازیکن از زوایای دید مختلف نمی تواند تصویر را به خوبی مشاهده کند و تعداد رنگ ها و وضوح کلی آن ها هم با صفحه نمایش PSP قابل مقایسه نیستند. نهایتا در این بخش هر یک از دو کنسول مزیت های منحصر به فرد خود را دارند. کنسول Sony در ارائه کیفیت، بهتر عمل کرده و کنسول Nintendo خلاقیت را به بازیکن ها نشان می دهد که PSP برتری بیشتری دارد.


عمر باتری

میزان مصرف PSP به دلیل صفحه نمایش بزرگش و داشتن دو GPU گرافیکی بسیار زیاد است. البته مقدار مصرف باتری در PSP بسته به بازی که اجرا می کنید و کاری که با آن انجام می دهید، متغیر است . به عنوان مثال بازی ای که از نهایت قدرت PSP استفاده می کند و انرژی باتری را به سرعت کاهش می دهد .

خود من بازی با انتخاب سطح نور 3 ( بالاترین روشنایی صفحه) و افزایش صدا تا آخرین حد و یکسره بازی کردن 5 ساعتو چهلو پنج دقیقه تونستم استفاده کنم . در حالی که یک بازی سبک که روی حافظه دستگاه نصب است، به قدری به ذخیره انرژی کمک می کند.

DS بخاطر سخت افزار ضعیف و وضوح کم صفحه نمایش نسبت به PSP باتریش بیشتر دوام میاره من خودم DS LITE داشتم 7 بیشتر جواب نمیداد.


کنترل

هر دو کنسول تقریبا از آرایش کنترلی یکسانی بهره می برند. تنها تفاوت اصلی آنالوگ موجود در PSP و صفحه ی لمسی DS است. مانند

بخش صفحه نمایش ها کنترل هر یک از کنسول ها هم مزیت های مخصوص به خود را دارند. اگر در رابطه با ژانرهای معمول بازی های کامپیوتری نظیر بازی های اکشن و ورزشی بحث کنیم، وجود آنالوگ، برگ برنده ای برای PSP محسوب می شود. اما در عوض DS همان طور که قبلا اشاره کردیم، می تواند عناوین منحصر به فرد خود را داشته باشد. در حالی که بازی های انحصاری DS از نو آوری های بیشتری برخوردارند، بازی هایی که برای هر دو کنسول منتشر شده اند، سازگاری بیشتری با PSP دارند.


زمان بارگذاری

در این بخش اگه به روی کاغذ توجه شود هم DS بدون شک برنده است . اما در واقعیت اینطور نیست به چند دلیل چرا که DS از کارتریج های EEPROM (حافظه های خواندنی که تنها با جریان الکتریکی پاک می شوند و توانایی دوباره برنامه ریزی را دارند) برای بارگذاری داده ها استفاده می کند و PSP از UMD که یک مینی دیسک است.

تفاوت در اینجاست PSP که در بازار ایران موجود هست کپی خور نرم افزاری شده اند یعنی بازی ها از مموری اجرا مشوند که مموری مورد استفاده در PSP مموری خاص شرکت سونی است که سرعت بسیار بالایی دارد نکته جالب در اینجاست که آخرین مدل PSP یعنی PSP STREET سرعت اجرا خیلی بالایی دارد.

تفاوت دیگر بازی ها مطرح PSP حجم بالا 1 گیگ دارند بازی ها DS بیشتر در حجم 32 مگ 64 مگ و 128 مگ هستن و چیزی ندارن که زمانی برای لود بخواهند و بازی کمی هستن که حجم بیشتری داشته باشند.

قابلیت حمل و نقل

از آنجایی که DS کنسولی تاشو است، هنگامی که بسته باشد از هر گونه ضربه و آسیب به دور خواهد بود. اما برای محافظت از PSP خود، حتما باید یک کیف دستی برای آن تهیه کنید. صفحه نمایش این کنسول هم گر چه بسیار زیبا و شفاف است، از لحاظ اندازه، تفاوت میان آن دو قابل چشم پوشی است. زمانی که DS بسته است، کمی پهن تر از PSP خواهد بود. اگر چه در کل کنسول Sony بلندتر است. در هر صورت هر دو سیستم تقریبا وزن و اندازه یکسانی دارند. با تمام این تفاسیر DS کنسول مقاوم تری برای حمل و نقل است.


رسانه

بازی های DS روی کارتریج های مخصوص این دستگاه عرضه می شوند. همچنین کنسول Nintendo این قابلیت را دارد تا تمام بازی های GBA را نیز اجرا کند که این خود مزیتی بزرگ برای DS به حساب می آید درباره DS کارتج هک معروف به R4 دارد که قیمتش حدود 45 هزار تومان است بازی ها DS درون رم میکرو لس ی ریخته و رم داخل کارتج میزارید.

PSP از دیسک های UMD استفاده می کند که تا 1.8GB ظرفیت دارند که با هک نرم افزاری نیازی به خرید UMD نیست و PSP بازیا از روی مموری اجرا میکند و خرج اضافه ای ندارد . حافظه ای هم برای ذخیره بازی ها و فایل های رسانه ای برای این کنسول در نظر گرفته شده است یعنی PSP قابلیت اجرا فایل ها موزیک و ویدیو دارد.


در آخر


با توجه به مواردی که در بالا به آن ها پرداختیم، کنسول Sony در بخش هایی مختلف نظیر قدرت پردازش، کنترل و ....... به طور قطع پیروز میدان است.

در حالی که DS عمر باتری بیشتر، قابلیت حمل و نقل آسان تر است.

عملا PSP کنسول کامل تری به نظر می رسد. این ارزیابی تا به اینجا برای هر دو کنسول کافی است. حال به نظر شما کدام یک از این کنسول ها در ایران محبوبیت بیشتری دارند؟ برای پاسخ به این سوال از سخت افزار این سیستم ها فاصله گرفته و به سراغ بازی هایی می رویم که تاکنون روی PSP و DS منتشر شده اند. در رابطه با عناوینی که روی هر دو پلتفرم عرضه شده اند، همان طور که قبلا به آن اشاره شد، کنترل در PSP به دلیل وجود آنالوگ ساده تر خواهد بود، مگر اینکه نسخه ای از بازی به طور انحصاری برای DS طراحی شود. از طرفی به شخصه می گویم DS برای بازیکن هایی مناسب است که از ابتکار و نوآوری لذت می برند، اما اگر گرافیک برای شما اهمیت بیشتری دارد، بدون هیچ تردیدی PSP را انتخاب کنید. بحث دیگر بر سر عناوین انحصاری دو کنسول است.

اگر طرفدار سری Mario و یا Zelda هستید، DS برای شما بسیار سرگرم کننده خواهد بود. اما نسخه ای از God of War یا سری GT را تنها در PSP پیدا خواهید کرد. در کل طبق نمونه آماری که بدست آوردم، اکثر بازیکن های ایرانی خاطرات زیادی از نسل اول و دوم کنسول های Sony دارند و آن ها PSP را انتخاب کردند، چرا که می توانند نسخه ای از بسیاری از بازی های محبوبشان را در این کنسول داشته باشند. در نهایت تعدادی هم گفتند: "بعد از خرید PSP به سراغ DS می روند، چون نمی خواهند هیچ بازی بزرگی را از دست بدهند". اینطور به نظر می رسد که گر چه دنیای بازی های کامپیوتری نیازمند نو آوری است، اما بازیکن ها به نوعی به بازی هایی که آن ها را دوست دارند، وابسته هستند. البته ناگفته نماند، گرافیک بازی هم برای بازیکن های ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.


PSP بهترین انتخاب برای داشتن کنسول دستی هست PSP بخرید و از بازی ها شاهکار آن لذت برید .

خود من هم PSP و هم DS داشتم و دنیا هر دو کنسول تجربه کردم .


مشخصات سخت افزاری PSP

Product Name: PlayStation Portable (PSP)
Color: Black
Dimensions: Approx. 170 mm (L) x 74 mm (W) x 23 mm (D)
Weight: Approx. 260 g (including battery)
CPU: PSP CPU (System clock frequency 1~333MHz)
Main Memory: 32MB
Embedded DRAM: 4MB
Display: 4.3 inch, 16:9 widescreen TFT LCD, 480 x 272 pixel (16.77 million colors), Max. 200 cd/m2 (with brightness control)
Speakers: Built-in stereo speakers
Main Input/Output: IEEE 802.11b (Wi-Fi), USB 2.0 (Target), Memory Stickâ„¢ PRO Duo, IrDA, IR Remote (SIRCS)
Disc Drive: UMD Drive (Playback only)
Profile: PSP Game, UMD Audio, UMD Video
Main Connectors: DC OUT 5V, Terminals for charging built-in battery, Headphone/Microphone/Control connector
Keys/Switches: Directional buttons (Up/Down/Right/Left)Analog pad, Enter keys (Triangle, Circle, Cross, Square), Left, Right keys START, SELECT, HOME, POWER On/Hold/Off switch, Brightness control, Sound Mode, Volume +/-, Wireless LAN On/Off switch, UMD Eject
Power: Built-in lithium-ion battery, AC adaptor
Access Control: Region Code, Parental Control
Accessories: Stand, Headphone with remote commander, Headphone with remote commander and microphone, External battery pack, Case, Strap
UMD Specifications
  • Dimensions: Approx. 65 mm (W) x 64 mm (D) x 4.2 mm (H)
  • Weight: Approx. 10g
  • Disc Diameter: 60 mm
  • Maximum Capacity: 1.8GB (Single-sided, dual layer)
  • Laser wavelength: 660nm (Red laser)
  • Encryption: AES 128bit
  • Profile: PSP Game (full function), UMD Audio (codec ATRAC3plusâ„¢, PCM, (MPEG4 AVC)), UMD Video (codec MPEG4 AVC, ATRAC3plusâ„¢, Caption PNG)
مشخصات سخت افزاری DS



  • Two backlit 3-inch TFT color LCDs with 256x192 pixel resolution
  • Lower screen is a touch screen
  • Color: Capable of displaying 260,000 colors
  • Wireless Communication: IEEE 802.11 and Nintendo's proprietary format
  • Multiple users can play multiplayer games using just one DS game card
  • Controls: Touch screen, embedded microphone for voice recognition, A/B/X/Y face buttons, plus control pad, L/R shoulder buttons, Start and Select buttons
  • Input/Output: Ports for both Nintendo DS game cards and Game Boy Advance Game packs, terminals for stereo headphones and microphone
  • Other Features: Embedded PictoChat software that allows up to 16 users to chat at once; embedded real-time clock; date, time and alarm; touch-screen calibration
  • CPUs: One ARM9 and one ARM7
  • Sound: Stereo speakers providing virtual surround sound, depending on the software
  • Battery: Lithium ion battery delivering six to 10 hours of play on a four-hour charge, depending on use; power-saving sleep mode; AC adapter
  • Languages: English, Japanese, Spanish, French, German, Italian
  • Available colors: various, depending on region

 
آخرین ویرایش:

ag1360

کاربر سایت
Sep 28, 2013
363
من خودم هر دو کنسول رو باهم ترجیح می دم:d

البته DS lite من حدود ۱۰ -۱۱ ساعت کار می کرده. دیگه باتریش ضعیف شده به ۷-۸ ساعت رسیده. ولی باتری یدکی براش خریدم.

ولی PSP مزیت دیگه ای داره که اونم اجرای بازیهای PS1 هست. تو امولاتور هم PSP سیستمهای بیشتری رو ساپورت می کنه.

DS می تونه فایهای MP3 رو با R4 اجرا کنه در عوض PSP میتونه WMA, MP3 و فیلم و عکس هم باز کنه.

در کل بازیهایی مانند Phoenix Write و پروفسور لایتون و بازیهای نینتندو به همراه انبوه بازیهای RPG یک امتیاز برای DS هستن و برای PSP هم بازیهای RPG بسیار خوبی هست و به همراه اونها بازیهای خوبی برای سبکهای اکشن و رالی وجود داره.

بنابر این میشه گفت اگه یه کنسول دستی می خواهید که بازیهای خوب و بسیار DS رو اجرا کنید پس باید DS رو بخرید اما اگه کنسولی می خواهید که همه کاره باشه PSP گزینه بهتریه.
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
من خودم هر دو کنسول رو باهم ترجیح می دم:d

البته DS lite من حدود ۱۰ -۱۱ ساعت کار می کرده. دیگه باتریش ضعیف شده به ۷-۸ ساعت رسیده. ولی باتری یدکی براش خریدم.

ولی PSP مزیت دیگه ای داره که اونم اجرای بازیهای PS1 هست. تو امولاتور هم PSP سیستمهای بیشتری رو ساپورت می کنه.

DS می تونه فایهای MP3 رو با R4 اجرا کنه در عوض PSP میتونه WMA, MP3 و فیلم و عکس هم باز کنه.

در کل بازیهایی مانند Phoenix Write و پروفسور لایتون و بازیهای نینتندو به همراه انبوه بازیهای RPG یک امتیاز برای DS هستن و برای PSP هم بازیهای RPG بسیار خوبی هست و به همراه اونها بازیهای خوبی برای سبکهای اکشن و رالی وجود داره.

بنابر این میشه گفت اگه یه کنسول دستی می خواهید که بازیهای خوب و بسیار DS رو اجرا کنید پس باید DS رو بخرید اما اگه کنسولی می خواهید که همه کاره باشه PSP گزینه بهتریه.

خوب وضع مالیت خوبه که هر دو باهم داشته باشی :d


بیشتر مردم دنبال اینن کنسول ها چه خونگی چه دستی مقایسه کنن بهترینشو بخرن

DS LITE من از اولشم فقط 7 ساعت جواب میداد نه کمتر ن بیشتر

فقط گیم بوی ادونس میکرو داشتم که 15 ساعت اون موقع جواب میداد اونم بخاطر صفحه خیلی خیلی کوچیکش بود

درسته PSP بدون شبیه ساز بازیا روی خودش اجرا میکنه با شبیه ساز بازیا میکرو . سگا . داس . سوپر نینتندو . نینتندو 64 و سگا ساترن هم اجرا میکنه

خوبی PSP اینه با برنامه میتونی فایلا PDF و WORD اجرا کنی

آره برای اجرا MP3 روی DS باید R4 خرید که خودش 45 هزاره اما PSP توی رم خودش میریزی پول اضافه نمیخواد تازه هم فرمتا صوتی بیشتری ساپورت میکنه هم جلوه ها بصری قشنگ و باکیفتی داره هم عکس پخش میکنه هم ویدیو کیفیت بالا MP4 پخش میکنه

بازیا خوبی تو هر دو کنسول هستن اما گیمر ها ایرانی تمایل خیلی بیشتری به بازی ها PSP دارند و انحصاری ها شاهکاری که روی PSP هست

PSP غیر از کنسول همه کار بودن بازیایی مثل 2 نسخه خدا جنگ . جی تی ای و ................... داره
 

ag1360

کاربر سایت
Sep 28, 2013
363
شما مثل همیشه نقد های خوب و درستی رو میزاری.

پس در یک نتیجه گیری میشه گفت DS تنها برای کسایی هست که میخوان بازهای انحصاری رو بازی کنن ولی PSP برای همه سبکها هست و کارهای دیگه ای هم میشه باهاش انجام داد.

ولی من خودم از بین بازیای سبکهایی بجز RPG بیشتر از همه از Ace Combat خوشم میاد. بازی با این سبک و کیفیت توی کنسولهای دستی یه تجربه بی همتاس.
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
شما مثل همیشه نقد های خوب و درستی رو میزاری.

پس در یک نتیجه گیری میشه گفت DS تنها برای کسایی هست که میخوان بازهای انحصاری رو بازی کنن ولی PSP برای همه سبکها هست و کارهای دیگه ای هم میشه باهاش انجام داد.

ولی من خودم از بین بازیای سبکهایی بجز RPG بیشتر از همه از Ace Combat خوشم میاد. بازی با این سبک و کیفیت توی کنسولهای دستی یه تجربه بی همتاس.


ممنون داداش

هر دو کنسول انحصاری های خاصی دارن

DS کسی میخره که پیگیر سری انحصاری ها نینتندو باشه مثل ماریو . زلدا و ......................

PSP انحصاری ها مثل خداجنگ و .................... داره ولی PSP بازی ها عالی تو همه سبک ها داره و کنسول دستی کاربردی هم هست

Ace Combat یکی از بازی ها معروفه
 

sadegh93

کاربر سایت
Dec 19, 2011
3,341
من که قبلا طرفدار psp بودم اما الان ds دارم و ازش راضیم در کل

به نظرم ds در زمینه خلاقیت در گیم پلی بازی ها به نسبت psp بهتره در کل

ببخشید انگار عکس nfs مربوط به psp که گذاشتید nfs نیست و یکی از ridge racer ها هست

باتشکر

البته psp ام خوبه به نظرم و بدم نمیاد همچین هم داشته باشمش اما در الویت خریدم نیست و البته فعلا تقریبا پولش هم نیست

ممنون
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
PSP

من که قبلا طرفدار psp بودم اما الان ds دارم و ازش راضیم در کل

به نظرم ds در زمینه خلاقیت در گیم پلی بازی ها به نسبت psp بهتره در کل

ببخشید انگار عکس nfs مربوط به psp که گذاشتید nfs نیست و یکی از ridge racer ها هست

باتشکر

البته psp ام خوبه به نظرم و بدم نمیاد همچین هم داشته باشمش اما در الویت خریدم نیست و البته فعلا تقریبا پولش هم نیست

ممنون

من هر دو کنسول دستی داشتم و تجربشون کردم

درسته خلاقیت بازیا DS خیلی جالبه اما فقط برای مدت کمی بعد عادی میشه مثل فوت کردن به میکروفون که باعث میشد تو بازی زلدا شمع خاموش شه

DS بازی زیاد داره فقط خلاقیت و گیم پلی داره

بازی مثل سونیک کالر تو DS میبینی فکر میکنی بازی سگاه

DS چنتا NFS داره
بهترین نسخه NFS برای DS نسخه NITRO که انحصاری WII و DS هست

من نسخه WII بازی کردم واقعا زیبا بود

اینم عکس نسخه DS

images

من مدت زیادی کنسولا نینتندو داشتم حتی همین DS اما PSP ترجیح میدم حداقلش NFS کنسول PSP خیلی بیشتر شبیه نسخه ها کنسولا خونگیه
 

ag1360

کاربر سایت
Sep 28, 2013
363
از هر نظر psp خیلی بهتره قابل مقایسه نیستن

psp بازیا خارق العاده ای داره و صد البته قوی

DS هم تو یه سبکهایی مثل پلاتفورمر و RPG بازیهای بسیار خوبی داره ولی PSP تو همه سبکها بازیهای خوبی داره.

Homebrew های PSP بهترن مخصوصا امولاتورهاش.



من یه دونه از اینا هم خریدم واسه GO:

808-0606-0001_b.jpg
 
آخرین ویرایش:

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
DS هم تو یه سبکهایی مثل پلاتفورمر و RPG بازیهای بسیار خوبی داره ولی PSP تو همه سبکها بازیهای خوبی داره.

Homebrew های PSP بهترن مخصوصا امولاتورهاش.



من یه دونه از اینا هم خریدم واسه GO:

808-0606-0001_b.jpg




آره ds تو سبک بازی پلتفرمر و rpg بازیا خوبی داره اما چنتا مشکل داره یکی رزولشن پایین کنسول دوم بافت خیلی بد بازی ها سوم بازی هاش بیشتر شبیه بازیا میکرو و سگاه بهترین بازیاش در حد نینتندو 64ه مثل برادران در جنگ مخصوص ds کل بازی تک تک پیکسل ها جداه مثلا همین فاینال فانتزیش مثل بازی میکروه



آره psp بازی قشنگ و عالی تو همه سبکا داره

با شبیه سازا میشه بازی کنسولا قدیمی روی psp اجرا کرد مثل نئوجو . سگا مگادرایو . سگاساترن . نینتندو 64 و ..................


مبارکت باشه پایه و دسته پی اس پی گوه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر