نقد و بررسی Sonic Colours

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

cover_large.jpg


سونيك كالرز (Sonic Colours) هيچ چيز جاي يك سكوبازي اصيل را نمي‌گيرد


توسعه دهنده: Sonic Team

ناشر: Sega

ژانر: سكوبازي

بستر: Wii

پس از دنباله‌اي وفادارانه، اما ناپايدار سونيك جوجه‌تيغي4 (Sonic the Hedgehog)، سونيك كالرز (Sonic Colours) غافلگيركننده است. در اين دنباله،سونيك ظاهر سه‌بعدي جديدي را طراحي كرده كه اكشن خوب و سريعي دارد. قابليت‌هاي پرزرق و برق جديدي هم به بازي اضافه شده‌اند، هر چند فرمول اساسي سونيك را زير سوال نمي‌برند و هنوز به دست آوردن حلقه و استفاده از ربات‌ها در اين سكوبازي فوق سريع، كليد اصلي است. سونيك كالرز در ميان سونيك‌هاي قبلي كه بعضا يك شاهكار و گاهي يك نااميدي بودند، نسخه خوبي است.



بازي در دنياي پارك مانند دكتر رباتنيك (همان اگمن معروف) مي‌گذرد. وي معتقد است به دليل جرايمي كه مرتكب شده و براي جبران آن، اين پارك را ايجاد كرده است. هر چند مشخص مي‌شود اين پارك ابزار ديگري براي امور شيطاني وي است. اگمن به دنبال مراوده با نژادي بيگانه به نام ويسپ است كه سونيك و تيلز، به دنبال خنثي‌كردن اين كار وي هستند. تنها كار لازم براي خنثي‌كردن آقاي اگمن اين است كه در پارك با سرعت بدويد و ويسپ‌ها را ناكام بگذاريد. البته پس از مدتي به اين داستان سردستي كه از سادگي بيش از حد رنج مي‌برد، علاقه‌مند خواهيد شد. شايد اين ديالوگ اگمن خنده‌دار باشد كه مي‌گويد: «من مي‌دونم كه هر دفعه اين رو مي‌گم، ولي اين دفعه واقعا چيزي جلوي منو نمي‌گيره!»


large.jpg


صحنه بازي در 6 دنيا با تم‌هاي مختلف مي‌گذرد و در ميان آنها، كوهستان شيرين و پارك آكواريوم از همه جالب‌ترند. مراحل بازي با خلاقيت و رنگ آميزي مناسبي طراحي شده است. طراحي‌ها هنرمندانه است و در كنسول وي مي‌توان يكي از بهترين طراحي‌هاي محيط بازي را به سونيك كالرز داد. در يكي از مراحل كه در محيطي شبيه به فضاي خارج از جو بازي مي‌كنيد، قطعا ياد سوپرماريوگالاكسي مي‌افتيد. در نماهاي نزديك، انيميشن‌هاي سونيك كاملا زنده طراحي شده‌اند ولي مشكل آنجاست كه فقط زماني مي‌شود اين كاراكتر را خوب برانداز كرد كه يا در دموي بازي باشيد، يا يكي دو ثانيه اول هر مرحله باشد. در بيشتر مواقع، دوربين آنقدر عقب مي‌آيد كه مسير روبه‌رو را بتوانيد خوب ببينيد.



بازي به طور كل در فضايي شبه دوبعدي و در محيطي سه‌بعدي است كه سونيك با سرعت خارق‌العاده خود مراحل مختلف را پشت سر مي‌گذارد. بين مراحل، اتفاقات زيادي مي‌افتد كه همه اين اتفاقات محدود به ويسپ‌ها نمي‌شود. ويسپ‌ها رنگ‌هايي هستند كه بازي بر اساس آنها نامگذاري شده است. وقتي ويسپ‌ها را آزاد مي‌كنيد، سونيك مي‌تواند از اين ويسپ‌ها استفاده كرده تا قابليت جديدي بر اساس رنگشان دريافت كند. اين قابليت‌ها از حالت شبه‌پروازي گرفته تا حالت موشكي كه تا ارتفاعات زياد شما را پرتاب مي‌كنند، متغير است. اين قابليت‌ها هر چند رنگ و بويي تازه به سونيك داده‌اند، اما هيچ چيز مثل گلوله‌شدن و سريع‌رفتن سونيك لذتبخش و مفيد نيست. ويسپ‌ها به طور خاص چاشني‌هاي لذتبخش بازي به شمار مي‌روند كه ضروري نيستند و نبود آنها مشكلي ايجاد نمي‌كند.


large.jpg

سيستم كنترل حركتي بازي كار خاصي انجام نمي‌دهد و با تكان‌دادن دسته وي، تنها مي‌توانيد ويسپ‌ها را كنترل و فعال كنيد. هر چند پياده‌سازي خوبي انجام نگرفته و مي‌توانيد با يك تكان معمولي، از لبه پرتگاهي خودتان را بي‌خودي پايين بيندازيد.

صداگذاري بازي مناسب است و موسيقي آن انرژي خوبي را هنگام سرعت‌گرفتن و سكوبازي در مسيرهاي پرزرق و برق بازي منتقل مي‌كند. تنوع و خلاقيت مناطق بازي هنگام نبرد با غول آخرها، تنها نقطه‌ضعف چشمگير بازي است. بازي دو نفره آن نيز يك منطقه مخصوص به نام Game Land دارد كه در دستگاه بازي مجازي به نام شبيه‌ساز سونيك اگمن مي‌گذرد. اين حالت بازي، به جاي اين كه يك ويژگي كليدي باشد بيشتر جنبه خوشگذراني مقطعي دارد و هرگز به پاي لذتي كه از كمپين بازي به دست مي‌آيد، نخواهد رسيد. مراحل بازي دو نفره آن هم زشت طراحي شده و گاهي اوقات نمي‌توان به سادگي از يك مسير عبور كرد. اگر يك بازيكن از دور خارج شود، نفر ديگر تنها مي‌ماند.


large.jpg

تمام مراحل بازي در مدت زماني حدود 10ساعت به پايان مي‌رسد، اما مي‌توان با بازي مجدد مراحل، ركورد امتياز هر مرحله را افزايش داد. هر چند سيستم اسكوربورد آنلاين آن خيلي تهييج‌كننده نيست و ميل خاصي براي قراردادن امتيازها در وب ايجاد نمي‌كند. اين بازي نسبت به ديگر بازي‌هاي اخير آن براي كنسول وي، خيلي خوب طراحي شده و طرفداران نبايد آن را از دست بدهند.


large.jpg
 

leon kennedy

کاربر سایت
Jun 30, 2010
428
نام
هادی
بعد ساخته شدن تعداد زیادی سونیک ناامید کننده اتحاد سگا ونینتندو باعث خلق یه بازی خوب دیگه از سری سونیک شد امیدوارم این همکاری بین این دو شرکت ادامه داشته باشه
 

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743
wii

بعد ساخته شدن تعداد زیادی سونیک ناامید کننده اتحاد سگا ونینتندو باعث خلق یه بازی خوب دیگه از سری سونیک شد امیدوارم این همکاری بین این دو شرکت ادامه داشته باشه

این همکاری ادامه داره سگا همکاری خیلی نزدیکی با نینتندو داره سگا خیلی از بازیا عالیشو برای نینتندو منتشر کرده که نمونش همین سونیک که انحصار نینتندو یا بازی هایی مثل ماریو سونیک المپیک و mad world و .................. که سگا منتشرشون کرده و در انحصار نینتندوه

دیگه فن ها سگا و سونیک دارن به نینتندو میپیوندن

این بازی یکی از بهترین بازیا سونیکه که تا به حال بازی کردم این بازی واقعا قشنگه و به المان ها اصیل سونیک توجه داره

 

ehsanservat

کاربر سایت
Dec 3, 2012
5,253
بهترین سونیکی که تو عمرم بازی کردم همین سونیک بود البته از دید منتقدا بهترین سونیک نسل هفت هم همین نسخه سونیک بود

واقعا شاهکاره :x
 

sega genesis

کاربر سایت
Aug 20, 2015
136
ممنون از بررسی خوبی که کردید
بعد از سال ها این سونیک که دیدم چشمام چهارتا شد چقدر قشنگ ساخته شده چه کیفیتی داره خیلی عالیه :x
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر