شروعی دوباره | نقد و بررسی Resident Evil Revelation

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
MGAME358ee254bf934abb0b1586e7c4133a3e.png

  • Resident Evil: Revelations
  • PC, Xbox 360, Playstation 3, 3DS, Wii U
  • Published by Capcom
  • French release: Available
  • US release: Available
  • Japanese release: Available

مقدمه : بعد از انتشار RE6 و بازخوردهای منفی آن از طرف هواداران چند آتیشه بازی ، Capcom برآن شد تا نسخه ای جدید از بازی را که وفاداری بیشتری به سری اصلی و قدیمی دارد منتشر کند تا شاید دل هوادارن قدیمی خود را بدست آورد . پس از آن بود که Resident Evil: Revelations که تا قبل از آن برای کنسول دستی 3DS منتشر شده بود به عنوان پورتی جدید برای کنسول های نسل حاضر بازسازی و منتشر شد تا شاید آب رفته به جوی بازگردد . پس از کنار گذاشتن میکامی از سری و بازی ای که خودش آن را ساخت ، دوران افول این سری شروع شد . Capcom که راه دیگری نداشت ساخت پنجمین اقامتگاه شیطان را تایید کرد و بار فروش خیره کننده این سری ، خیال باطلی برداشت که گامی موفق در جهتی درست برداشته . اما تازه روز های بد این ناشر در حال نزدیک شدن بود . اوج حماقت Capcom زمانی بود که برای ساخت نسخه جانبی بازی دست به دامان استدیویی غربی و بی نام و نشان به نام Slant Six Game شد . استدیویی که حتی سازندگانش سابقه درخشانی در ساخت بازی ندارند . سرانجام با انتشار این نسخه جانبی ، سیل حملات و نمرات پایین Capcom را به جایی رساند که ساخت نسخه 6 ام بازی را تایید کرد .

این بار بازی به دست استدیوی شرقی افتاد و ادعا شد که قرار است بازی به ریشه های خود بازگردد . هایپ های Capcom واقعا بالا بود و بین زمان انتشار بازی شاهد عکسها ، تریلرها و شایعات زیادی بودیم . بازی منتشر شد و این بارهم شکستی دیگر در کارنامه Capcom نقش بست تا آنها را یاد هنرمندی استاد میکامی بی اندازد و افسوس روزگار گذشته را بخورند . سرانجام Capcom به سمت بازی ای قدم برداشت که از طرف منتقدین بازخوردهای خوبی داشت . Resident Evil: Revelations بازی ایست که در چند ساله پس از کنار گذاشتن استاد میکامی از این سری ، بیشترین وفاداری را به المان های اصلی این سری داشته و با بازخوردهای خوبی از طرف منتقدین روبرو بو.ده .

image_53142-600x300.jpg

رازی که فاش شد :
داستان بازی اتفاقات RE4 و RE5 را مابین سالهای 2005 و 2006 روایت میکند . داستان به این صورت شروع میشود که گروهی تروریستی به نام El-Vetro برای پس گرفتن جزیره خود دست با دامان ویروسی خطرناک به نام T-Abyss میشوند و محیط زیست دریای مدیترانه را تهدید میکنند . در همین حین کریس ازBSAA ماموریت میابد تا برای رفع خطر تروریستی و زیست محیطی عازم منطقه شود . کریس نیز به همراه تازه واردی به نام جسیكا شراوات (Jessica Sherawat ) به منطقه مورد نظر میرسد و در همین لحظه ارتباط بی سیم آنها با مرکز فرماندهی قطع میشود و اینگونه به نظر میرسد که گم شده اند . کریس علاوه بر جسیكا شراوات به نفر دیگر به نام های جیل و پاركر لوسیانی (Parker Luciani) ، که هر کدام دارای تخصصی خاص هستند را همراه خود به ماموریت میبرد . گروه پس از جستجوی منطقه ای که سیگنالهای بیسیم از آن دریافت میکردند به کشتی ای با نام Queen Zenobia برخورد میکنند و وارد آن میشوند .

هیچ کدام از اعضا از اتفاقاتی که قرار است برایشان بی افتد خبری ندارند . پس از ورود به کشتی ، گروه مورد حمله نیروهایی مرموز قرار میگیرد و موفق میشود ارتباطی جزئی با مرکز فرماندهی پیدا کند . سپس گروهی کمکی ، متشکل از فرماندهان زبده ارتش BSAA برای پشتیبانی به محل حادثه فرستاده میشود تا جلوی انتشار ویروس را بگیرند و .... . همانطور که خواندید اینبار با داستانی غنی تر روبرو هستیم و جو و فضای بازی بسیار متفاوت از نسخه های قبلی این سری است . با اینکه داستان همچون گذشته در باره ویروس است ، اما اتمسفر حاکم بر فضای بازی ، بازیباز را منتظر وقایع و اتفاقات بعدی میگذارد . Capcom اینبار برای نگاه داشتن بازیباز و ایجاد معماهای متعدد برای او ، داستان بازی را به شیوه سریالی ساخته است و شاهد اپیزودیک بودن تمامی مراحل هستیم . به طوریکه اول هر مرحله شاهد بازگویی وقایع مراحل قبل ایم و در پایان هر اپیزود با علامت سوالهایی مواجه میشویم که ما را مشتاقانه برای اپیزود بعد دعوت میکند . بازی برای جذاب تر شدن بازی و حس اپیزودیک بودن هر مرحله در وقایع داستانی به صورت اتوماتیک بین شخصیت ها و ماجراهایشان تغییر جهات میدهد تا بازیباز در هر اپیزود داستانی جدید ، از زاویه ای جدید و علامت سوالهای بی جوابی در ذهن خود داشته باشد و در پایان هر اپیزود سعی میکند پاسخی برخی از سوالاها را بدهد .

این دقیقا کاری است که Evil های کلاسیک و پرطرفدار انجام میدادند و بازیباز را غرق در محیط و حوادث بازی میکردند . شخصیت پردازی و داستان هر کدام از شخصیت ها رد بازی به خوبی روایت میشود و برخلاف نسخه های قبلی این سری شاهد شخصیت پردازی پخته و عالی ای هستیم . مثلا کرسی همانند نسخه های کلاسیک فردی متعهد و مسئولیت پذیر است و نسبت به تمام کارهایی که انجام میدهد ، میشود حس مسئولیت پذیری را در او دید . همچنین شخصیت جیل هم از این قاعده مستثنی نیست . البته این سطح کیفی شامل تمامی شخصیت ها نیست و بیشترین تمرکزش بر روی شخصیت های مشهور این سری است که بسیار خوب از آب درآمده .

resident_evil_revelations-600x300.jpg


کلاسیک اما نو : این بازی برخلاف چند آثر بسیار ضعیف قبلی ، سعی زیادی کرده تا فضای کلاسیک اویل های اصلی را به وجود آورد و در این راه قدم های بزرگی برداشته . گیم پلی بازی تلفیقی دوگانه از سبک کلاسیک و سبک مدرن است . بازی برای اینکه همچنان طرفداران جدید را راضی نگاه دارد سعی کرده مخلوطی از سبک اکشن ضعیف شده نسخه ششم و برای جلب نظر کلاسیک پسندان هم ترس ، کمبود مهمات و بازگشت سیستم ارتقا سلاح سنتی را در دستور کار خود قرار داده . در بازی شاهد این هستیم که بازیباز با جستجو در محیط باید قطعه های مختلف جانبی سلاح های مختلف را پیدا کند و آنها را در مکانهای مخصوصی که برای اینکار در نظر گرفته شده آپگرید کند . همچنین برای اولین بار در بازی از دستگاهی به نام جنسیس استفاده شده و بازیباز با استفاده از این وسیله قادرند برای کشف اشیا با ارزش به جست و جوی محیط بپردازند تا حس کلاسیک بازی بیشتر تقویت شود . برای تقویت گیم پلی کلاسیک این بازی ، همانند نسخه های اولیه زمانی که با درب قفل شده مواجه شدید باید خودتان در محیط بازی به دنبال کلید آن بگردید تا آنرا پیدا کنید .

ما در این بازی شاهد سخت تر شدن نشانه روی بر روی دشمنان هستیم که خود بخش بزرگی از گیم پلی بازی را تشکیل میدهد و در برخی اوقات دوربین به حالت اول شخص کامل تغییر جهت میدهد و بریا نشانه گیری بهتر در این حالت باید از قابلیت FPS Aim استفاده کرد . در این بازی خبری از پول ، انباری پر از مهمات برای اکشن شدن بازی ، برداشتن همزمان چندینن سلاح ، کشتی کج و حرکات عجیب رزمی بر روی زامبی ها و دشمنان !!! در نسخه قبل و خبری از زامبی های دوست داشتنی نیست . در واقع سازنده با این کار قدم بزرگی در احیای گیم پلی این سری به سمت نسخه های کلاسیک برداشته و تا حدودی هم موفق شده . کم شدن تیر و مهمات به خودی خود و زمانی که در برخی از مراحل خبری از یار همراه نباشد به ترسناک شدن بازی کمک بسزایی میکند . مخصوصا اینکه دیگر خبری از موجودات دوست داشتنی ای به نام زامبی نیست و با موجوداتی قوی هیکل و عجیب روبرو هستیم که برای کشتن آنها باید تلاش بسیاری کنید . هوش مصنوعی دشمنان و شخصیت ها در حد مطلوبی قرار دارد، اما هوش مصنوعی یاران خودی دارای ایرادات فراوانی است و اصلا انتظار همکاری خوب از آنها نباشید . Capcom برای سخت تر کردن گیم پلی بازی و کمتر کردن تمرکز بازیباز برای شلیک ، قابلیت جاخالی دادن را به دشمنان اضافه کرده است که واقعا در سخت تر شدن بازی تاثیر داشته و گیم پلی ای دلنشین را به فن های بازی ارائه میدهد.

resident-evil-revelations-3e2efe0-600x300.jpg

در این بازی شاهد 5 شخصیت قابل بازی هستیم که برخلاف RE6 نمیتوان به صورت دلخواه آنها را انتخاب کرد و همانطور که گفتیم ، برای جذاب تر شدن روند سریالی بازی ، هر کدام از آنها با توجه به موقعیت داستان به شما داده میشوند . علاوه بر این مورد در این بازی خبری از نوار سلامتی نیست و در صورت اسیب دیدن ، بازی با افکت هایی مخصوص به بایزباز هشدار میدهد . همانند تمامی نسخه های سری اویل ، این بازی هم میراث دار استفاده از غول آخر های هر بخش است و Revelations در این زمینه کمی سخت تر از مابقی عناوین قبلی است . به غیر از غول آخر بازی ، مابقی غول ها به خوبی و ساخت و پرداخته نشده اند و واقعا جا برای کار بیشتر روی آنها وجود داشت . مخصوصا شخصیت ریچل که سازنده تعریف های بسیاری از آن کرده بود . در آخر این بخش هم باید به اضافه شدن بخشی به نام Raid Mode اشاره کرد که تا مدتها میتواند عاشقان اویل را سرگرم کند . این بخش به خوبی جای بخش Mercenary در RE6 را پر کرده و جذابیتی چندین برابر آن دارد .

گرافیک : همانطور که میدانید بازی پورت مستقیم کنسول دستی 3DS است که به صورت HD شده روانه بازار شده .پس نباید انتظار گرافیک و جلوه ها یویژه شگفت انگیزی از آن داشته باشیم . اما اجازه دهید نقدی کوتاه بر گرافیک و جلوه های بصری بازی هم داشته باشیم . گرافیک بازی به نسبت 3DS که پیشرفت شگرفی داشته . اما در مقابل عنوان قبلی همین سری له و لورده میشود و اصلا حرفی برای گفتن ندارد و اگر بخواهیم ایرادات تخیلی بگیریم باید گرافیک را بکوبانیم. اما از نظر بافت و تکسچر ها گرافیک بازی را میتوان در طبقه گرافیک های نسل پنجمی رده بندی کرد . گرافیک بازی در حدی هست که به عنوان یک گرافیک HD و پورت شده قابل قبول باشد و انصافا بهتر از این هم نمیشود . از نظر هنری هم اگر بخواهیم چیزی بگویم دستمان خالیست و بازی جلوه و طراحی هنری خاصی ندارد که بشود از آن تعریف کرد .

اما حس نوستالوژیکی که فضای بازی و طراحی مراحل بازی به ما میدهد قابل ستایش است و نقش خوبی در جذب مخاطب های قدیمی و کلاسیک پسند دارد که دوران خوبی از نسخه های قدیم به یاد دارند . موتوری که سازنده برای پورت بازی از آ« استفاده کرده نسخه ای ارتقا یافته از موتور MT Framework Mobile است که برای تمامی بازی های داخلی Capcom از آن استفاده میشود . از طرفی به دلیل پورت بودن بازی با رنگ بندی مرده و بی روحی طرفیم که فضای سردی را به بازیباز القا میکند و سطح جزئیات محیط هم به نسبت نسخه 3DS افزایش چشمگیری داشته . همچنین بازی از چند ضلعی های بیشتری در نسخه HD شده استفاده میکند و شاهد جزئیات بیشتری از شخصیت های اصلی و محیط در بازی هستیم . میان پرده های بازی دیدنی و بسیار چشم نواز طراحی شده اند و هماهنگی خوبی با داستان بازی دارند و مدل سازی موجودات جهش یافته نیز در حد معقولی قرار دارد .

267-resident-evil-revelations-unveiled-edition-DMQ-600x300.jpg

موسیقی و صدا گذاری : موسیقی بازی همانند نسخه های کلاسیک طبق استاندارد آنها انجام گرفته و حس و حال فضای کلاسیک را به بازیباز منتقل میکند . مثلا زمانی که در بخش های تنگ و تاریک کشتی در حال حرکت هستید ، شاهد نوای مرموز موسیقی هستید که جو خوف انگیزی به بازیباز میدهد تا او را برای حادثه ای جدید آماده کند . صداپیشگی شخصیت ها به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است و کرک تورنتون (Kirk Thornton)، پل ایدینگ (Paul Eiding) 2 تن از صداپیشگان موفق این بازی اند که کار خود را به خوبی انجام داده اند . البته مشکل بدی که در صدا پیشگی دیده میشود ، عدم هماهنگی لب ها با صدا است که توی ذوق میزند و برای عنوان در این سطح و اندازه اصلا خوب نیست .

نتیجه گیری : Revelations سعی کرده به ریشه های این سری برگردد و در این راه تلاش بسیار برای آن شده که با بازخورد خوب و نقد های مثبتی هم روبرو بوده . هر چند کاستی های گرافیکی صبر بازیباز را به مرحله سختی میرساند ، اما به خاطر بازگشت به ریشه های کلاسیک ، ارزش تحمل کردن و سختی کشیدن را دارد . حتی اگر بخواهیم خیلی سخت بگیریم ، باز هم نمیتوانیم به گیم پلی کلاسیک بازی ایرادی بگیریم .


داستان
گرافیک
گیم پلی
صدا و موسیقیامتیاز
8
6
9
9
8
 

Ƥ.s.Y.c.H.o

Hala Madrid ...y nada más
کاربر فعال
Apr 5, 2012
7,176
نام
Matthew
سرتیترت رو خوندم خیلی خوشم اومد...قبل از شروع به خوندن نقد نمرتو کامل دیدم ... اونم خیلی خوب داده شده بود...
بعد نقد رو خوندم زیبایی های این مقاله رو تکمیل کرد

حسین مثل همیشه عالی بود...
 

ALBERT W3SKER

THE FATHER OF SURVIVAL HORROR
کاربر سایت
Dec 13, 2016
697
نام
بهزاد
این بازی رو روی 3ds بازی کردم خیلی حال داد
بهترین مزیتش القا سبک ترس شبیه 3 گانه اول رزیدنت اویل بود

رو کنسول دستی نینتندو عالی هست. پلتفرم اصلی 3ds بود.
 

ehsanservat

کاربر سایت
Dec 3, 2012
5,253
رو کنسول دستی نینتندو عالی هست. پلتفرم اصلی 3ds بود.

آره چون از اولم برای 3ds ساخته شده بود انحصاری این کنسول دستی بود
بعد از مدت ها برداشتن بدون تغییر فقط با تغیر رزولشن روی کنسول ها خونگی هم آوردن
 

ALBERT W3SKER

THE FATHER OF SURVIVAL HORROR
کاربر سایت
Dec 13, 2016
697
نام
بهزاد
آره چون از اولم برای 3ds ساخته شده بود انحصاری این کنسول دستی بود
بعد از مدت ها برداشتن بدون تغییر فقط با تغیر رزولشن روی کنسول ها خونگی هم آوردن

اگر بودجه بالایی داشت شاهکار میشد. هر چند بازی خیلی خوبی بود
 
آخرین ویرایش:

ehsanservat

کاربر سایت
Dec 3, 2012
5,253
اگر بودجه بالایی داشت شاهکار میشد. هر چند بازی خیلی خپلی بود

تو تاپیک ها دیگه بخصوص نسخه دوم این بازی دیدم خیلی ها گفتن این بازی بده و ..........
ولی من فکر میکنم کسایی که به این بازی گفتن بد اصلا فن رزیدنت اویل نیستن , یه بچه ها گیمر هستن که رزیدنت کالاف دیوتی 6 بازی کردن فکر میکنن رزیدنت اویل در اصل کالاف دیوتیه
این بازی رزیدنت اویل رولیشنز 1 واقعا شاهکار بود , تازه فکرشو بکن روی 3ds بدون نیاز به عینک بازی رو کلا 3d بازی کردم حس بازی چند برابر شده :x
 

ALBERT W3SKER

THE FATHER OF SURVIVAL HORROR
کاربر سایت
Dec 13, 2016
697
نام
بهزاد
تو تاپیک ها دیگه بخصوص نسخه دوم این بازی دیدم خیلی ها گفتن این بازی بده و ..........
ولی من فکر میکنم کسایی که به این بازی گفتن بد اصلا فن رزیدنت اویل نیستن , یه بچه ها گیمر هستن که رزیدنت کالاف دیوتی 6 بازی کردن فکر میکنن رزیدنت اویل در اصل کالاف دیوتیه
این بازی رزیدنت اویل رولیشنز 1 واقعا شاهکار بود , تازه فکرشو بکن روی 3ds بدون نیاز به عینک بازی رو کلا 3d بازی کردم حس بازی چند برابر شده :x

موافقم. میگم حسین بروسلی هم به شکل ناجوری در متن مقاله استاد میکامی استاد میکامی کرده:*
 

che-jaleb

کاربر سایت
Jan 16, 2018
1,226
تا اینجای کار که بازی رفتم به جز بحث گرافیک فنی بازی خوبی بوده

اونم بخاطر اینه بازی برا کنسول دستی 3ds ساخته شد انحصاری این کنسول بود
کنسولی که سی پیوش زیر ۳۰۰ مگاهرتز بود
ولی این کنسول بازی رو 3d بدون نیاز به عینک اجرا میکرد
 
  • Like
Reactions: kamyy

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر