مهم: ممکنه در نقد زیر برای بعضی ها اسپویلر وجود داشته باشه، در صورت تموم نکردن ME3 حواستون باشه. (اسپویلر شامل بازی های دیگه ای مثل Red Dead Redmption هم هست.)
Mass Effect 3 با سروصدای زیادی اومد و نمرات بسیار بالایی (9/10، 9.5/10، 10/10، 95/100، +A و ...) رو درو کرد ولی بسیاری از طرفدارن سری ME رو ناراحت و عصبانی کرد تا جایی که خیلی ها درخواست ساخت یه پایان دیگه ای به عنوان یه DLC دادن ولی چرا اینقدر بازخورد پایان ME3 (نه کل داستانش) انقدر بد بوده؟
مشکلات پایان بازی زیاد هستن ولی همه به هم ربط دارن برای همین من از قسمت بندی خودداری میکنم و به صورت یک جا همه رو مینویسم.
مشکلات پایان بازی زیاد هستن ولی همه به هم ربط دارن برای همین من از قسمت بندی خودداری میکنم و به صورت یک جا همه رو مینویسم.
بزرگ ترین مشکل پایان بازی یک پایانی بودن بازی هست.
ولی خیلی ها شاید بگن بازی که 7 پایان داشت. این کاملا اشتباهه. بازی بی توجه به انتخاب های شما بین بازی و نیروی جمع کرده و ... در آخر شپرد رو برای از بین بردن ریپر ها فدا میکنه.
تفاوت رنگ و یا میزان خرابی (به جز بدترین پایان) هیچ تفاوتی نمیکنه و به نظر من که توهینی به شعور مخاطبه که میخواد تنها با عوض کردن رنگ یا کشتن تعدادی انسان بگه این 6 پایان با هم دیگه فرق میکنه. این که ریپر ها با نور سبز یا اشعه ی آبی ویا طوفان آتش قرمز ازبین برن فرقی نمیکنه و درواقع یکی هستن (درسته از لحاظ روانشناسی توی پایان سبز احساس پیروزی بهت دست میده ولی این تنها یه تقلب BioWare برای ادعای چند پایانی بودن بازی هست.)
(کسایی که با PC بازی میکنن میتونن محلی که بازی رو ریختن توی قسمت BIOGame/Movies برن و تمام پایان ها رو ببینن فقط صدا نداره.
تنها با عوض کردن رنگ، بازی چند پایانی نمی شود!
مشکل دیگه که باز هم توهینی به گیمر هست نادیده گرفته شدن انتخاب های شما در بازی هست.
شما خودتون رو میکشین تا بیش از 5000 متحد پیدا کنین، با صحبت با EDI اون رو به درجه هوش و وجدان یک انسان میرسونین که میگه در صورتی که ریپر ها اون رو بگیرن برای اینکه اطلاعاتش به دست ریپر ها نیفته حاضر خودش رو فدا کنه و بکشه، ملکه ی Rachni رو نجات بدین و ... رو اصلا در نظر نمیگیره. شما خودتون رو میکشین تا امتیاز به حدی برسه که بتونین Geth ها و هم Quarian ها رو داشته باشین ولی در آخر هیچی. هیچ تاثیری در پایان بازی نمیزاره. حتی صحنه ی زنده شدن شپرد هم (در بعضی پایان های خوب) شما رو راضی نمیکنه.
شما خودتون رو میکشین تا بیش از 5000 متحد پیدا کنین، با صحبت با EDI اون رو به درجه هوش و وجدان یک انسان میرسونین که میگه در صورتی که ریپر ها اون رو بگیرن برای اینکه اطلاعاتش به دست ریپر ها نیفته حاضر خودش رو فدا کنه و بکشه، ملکه ی Rachni رو نجات بدین و ... رو اصلا در نظر نمیگیره. شما خودتون رو میکشین تا امتیاز به حدی برسه که بتونین Geth ها و هم Quarian ها رو داشته باشین ولی در آخر هیچی. هیچ تاثیری در پایان بازی نمیزاره. حتی صحنه ی زنده شدن شپرد هم (در بعضی پایان های خوب) شما رو راضی نمیکنه.
همینطور پایان بازی بسیار مبهم میمونه. درسته یه سری پایان ها هستن که ادامه رو به خلاقیت مخاطب میسپرن ولی هیچوقت ME اینجوری نبوده و این خیلی مسخره هست. برای مثال سرنوشت بقیه افراد نورمندی، سرنوشت Cerberus، سرنوشت بقیه انسان ها و حتی سرنوشت بقیه ی نژاد ها.
شاید بگین برای این مبهمه که توی بازی های بعد این رو مشخص کنن ولی این هم غیرقابل قبوله و وقتی این پایان یک سه گانه محسوب میشه نباید اینقدر پایان بازی مبهم باشه.
مشکل دیگه بازی اشتباهات منطقی بسیار زیاد توی بازی هست. برای مثال اگه در ماموریت آخر EDI رو به عنوان یکی از همراهانتون انتخاب کنین و یکی از پایان های خوب نصیب شما بشه در آخر میبینین بدون توجه به کشته شدن (فیزیکی بدن) EDI باز هم در موقع باز شدن در نورمندی بعد از سقوط در یکی از سیارات (زمین جدید) EDI و جوکر دیده میشن.
یا زمانی که در Citadel که به دست ریپر ها افتاده هستین و اندرسون جلوتر از شماست و داره باهاتون صحبت میکنه به صورت عقلانی، منطقی و چیزی که مبینین اندرسون باید چند قدمی جلوتر از شما باشه و شما باید اون رو ببینین.
شاید بگین برای این مبهمه که توی بازی های بعد این رو مشخص کنن ولی این هم غیرقابل قبوله و وقتی این پایان یک سه گانه محسوب میشه نباید اینقدر پایان بازی مبهم باشه.
مشکل دیگه بازی اشتباهات منطقی بسیار زیاد توی بازی هست. برای مثال اگه در ماموریت آخر EDI رو به عنوان یکی از همراهانتون انتخاب کنین و یکی از پایان های خوب نصیب شما بشه در آخر میبینین بدون توجه به کشته شدن (فیزیکی بدن) EDI باز هم در موقع باز شدن در نورمندی بعد از سقوط در یکی از سیارات (زمین جدید) EDI و جوکر دیده میشن.
یا زمانی که در Citadel که به دست ریپر ها افتاده هستین و اندرسون جلوتر از شماست و داره باهاتون صحبت میکنه به صورت عقلانی، منطقی و چیزی که مبینین اندرسون باید چند قدمی جلوتر از شما باشه و شما باید اون رو ببینین.
خیلی قسمت های بازی سرهم بندی و برای رفع تکلیف درست شده. برای مثال آوردن یک سری شخصیت های قسمت های قبل کاملا مسخره و برای نشون دادن اینکه Import کردن سیو های شما در بازی تاثیر داره بوده.
خیلی ها الآن میان تا بگن طراحی بازی، طراحی مراحل، گرافیک، داستان، موسیقی متن و ... که عالی بودن. چرا الکی به بازی خرده میگیری. تمام حرف ها درست ولی پایان بازی برای بازی مثل Mass Effect بسیار ضعیف و افتضاح بود. شاید اگه بازی یه TPS مثل Gears of War بود پایان بازی رو میشد یه اثر هنری و شاهکار نامید ولی وقتی بازی یه RPG هست و بعد از بازی هایی مثل Skyrim، Dark Souls، The Witcher 2، Deus Ex: HR منتشر میشه باید حداقل پایانی نزدیک به زیبایی پایان اون ها داشته باشه ولی حیف. حتی پایان Fallout New Vegas هم با اینکه از سری اصلی Fallout نبوده و یه Spin-off بوده که Obsidian (!!!!) اون رو درست کرده بود نیز از پایان این قابل قبول تره.
خیلی از طرفدارای ME3 هم میگن چون پایان ME3 پایان خوشی نبود بقیه خوششون نیومد. توی Red Dead Redemption هم در آخر جان مارستن رو به رگبار بستن، آیا اون پایان خوب خوشی بود که همه اون رو یه شاهکار میدونن؟
من به شخصه از این پایان بسیار لذت بردم (بدترین و بهترین رو دیدم) ولی این پایان برای سه گانه ی ME بسیار بسیار ضعیف و مسخره هست و جدیدا شرکت های سازنده ی EA مثل BioWare و DICE تنها به در آوردن سود بیشتر فکر میکنن تا ساخت شاهکارهایی مثل Mass Effect 1 و Dragon Age Origins.
آیا شاهکاری که تنها با دیدن تریلر Take Earth Back اون موهای آدم سیخ میشه، خون توی رگ منجمد میشه و آدم بی اختیار لبخند میزنه آخرش اینجوری باید تموم بشه؟
چرا BioWare باید به روزی برسه که ادامه ی شاهکارهاش به Dragon Age 2 و پایان بدی مثل پایان ME3 تبدیل بشن؟
منبع
آیا شاهکاری که تنها با دیدن تریلر Take Earth Back اون موهای آدم سیخ میشه، خون توی رگ منجمد میشه و آدم بی اختیار لبخند میزنه آخرش اینجوری باید تموم بشه؟
چرا BioWare باید به روزی برسه که ادامه ی شاهکارهاش به Dragon Age 2 و پایان بدی مثل پایان ME3 تبدیل بشن؟
منبع