rFactor 2 | PC

m.d.makan

کاربر سایت
Apr 14, 2007
3,068
6,126
نام
مــاکــان




خب قبل اینکه بخوایم در مورد Rfactor 2 توضیحی داشته باشیم بد نیست کمی به عقب تر بریم و در مورد استودیوی اصلیِ
سازنده بازی (Image Space Incorporated یا به اختصار ISI) و تاریخچه اون کمی اطلاعات کسب کنیم .

استودیو ISI تو دهه نود تاسیس شد و تخصص اصلی استودیو در توسعه نرم افزارهای شبیه سازی گرافیکی بود.
اواخر دهه 90 استودیو طبق قراردادی که با EA امضا کرد، شروع به ساخت بازی برای اونها کرد .

موتور بازیسازی (Game Engine) که برای ساخت این بازیها مورد نیاز بود رو خودشون توسعه دادن و اسمش رو گذاشتن ISI Motor 1.0 .
طی قراردادی که با EA منعقد کردن در مدت 4 سال ، 7 عدد بازی ریسینگ برای EA ساختن که سبک اون بازیها بیشتر در مورد مسابقات فرمول 1 و ناسکار بود، در این بین 2 عدد از این بازیها مورد توجه عموم و منتقد ها قرار گرفتن.اون 2 بازی ریسینگ
F1 2002 F1 ، Challenge '99-'02 بودن.

بعد از این 2بازی بود که اونها شروع به ساخت ورژن دوم از انجین معروف خودشون کردن به اسم ISIMotor 2.
با خلق این موتور بازیسازی بود که عملا فصل جدیدی از ظهور بازیهای شبیه ساز رانندگی شروع شد.
حین توسعه ورژن دوم موتور ISI ، استودیوی ISI لایسنس استفاده از انجین قبلی خودشون (ISImotor 1) دراختیار استودیوی SimBin (که در حال حاظر در پی ورشکستگی و احیای دوباره با نام Sector 3 شناحته میشه)میزاره که در سال 2004 منجر میشه به ساخت بازی FIA GT Racing Game: GTR .
در ادامه با موفقیت GTR ، استودیوی ISI با مشاهده اینکه که پلیرها به چه شکل با این عنوان ارتباط برقرار کردن و برای اون افزونه و مد تولید میکنن، زیربنای عنوان بعدی خودش رو بر این پایه برنامه ریزی کرد که عنوانی کاملا باز و در دسترس برای جامعه مد سازها بسازه.
این دیدگاه منجر شد به ساخت Rfactor 1 که اولین بازی استودیو با انجین ISIMotor 2.0 بود که در سال 2005 ریلیز شد.

Rfactor 1 Low.png ویژگیهای منحصر به فردی که در ساخت این عنوان دیده شده بود که در ساخته SimBin موجود نبود، منجر به این شد که Rfactor برای سالها (بیش از 10 سال) اصلی ترین عنوانی باشه که جامعه SimRacing رو بخودش جذب میکرد.
بعد از ریلیز Rfactor استودیو شروع به فروش لایسنس ISIMotor 2.0 در وسعت بیشتری کرد:
تمام ساخته های بعدی استودیوی Simbin (GTR 2 , GT Legends ,Race 07 و...)
Slighty Mad Studios
سازنده PCars و NFS Shift ها
و...

معماری باز این موتور و قدرت اون در شبیه سازی تخصصی ریسینگ منجر شد به ساخت Rfactor Pro که در طی این سالها این عنوان مورد استفاده اکثر تیم های شرکت کننده در رقابت های فرمول 1 و همیطور ناسکار قرار گرفته که از اون در شبیه سازهای خودشون برای تمرین راننده ها ، تست ستاپ ، تست پیست و... مورد استفاده قرار میگیره.
(Rfactor Pro فقط برای تیم های ریسینگ در دسترس هست و برای فروش به عموم هیچوقت ارائه نشده.)

بعد سالها تجربیاتی که استودیو از ساخته های قبلی خودش و همکاری با تیم های اتوموبیل رانی بزرگ با RFactor Pro بدست میاره، ISI انجین خودشون رو بار دیگه آپدیت میکنن و اسم این نسخه رو میزارن ISImotor 2.5 .


نتیجه این اقدام منجر میشه به ساخت RFactor 2 که تحول تازه ای در شبیه سازی پیست، تایر ها،AI پیشرفته،تغییرات آب و هوا،چرخه شب و روز، فیزیک و همینطور گرافیک بمراتب بهتر بوجود آورد.

متاسفانه با تمام پیشرفتهای فوق العاده ای که این عنوان داشت اینبار مسائل اونطور که باید پیش نرفت.
چرا که جامعه SimRacing با Rfactor 1 کاملا راضی بودن، نزدیکه به 1000 عدد ماشین مدل شده،تمام پیستهای رسمی و غیر رسمی، سبکهای مختلف اتوموبیل رانی از Cart گرفته تا فرمول 1، ناسکار، حتی سوپر تراک، هرچیزی که فکرش رو میکنید این پلتفرم باز در اختیار گیمرها گذاشته بود.
اینجا سازنده های مد هم رغبت نمیکردن که بخوان دوباره ماشینها و پیستهای ساخته شده خودشون رو برای RF2 بهینه کنن، چرا که بخوبی داشتن روی RF1 کار میکردن.
این نکات به علاوه اینکه ISI در سال 2013 عنوانی ریلیز کرد که بر پایه دایرکت ایکس 9 ساخته شده بود، در حالی که از چند سال قبل اکثر استودیوها به DX10 و حتی 11 کوچ کرده بودن.
بهمین دلیل نیاز به سخت افزار قویتر برای اجرای محتوائی بود که به خوبی داشت روی RF1 کار میکرد واین مدسازها رو ترقیب نمیکرد.
قیمت بالای RF2 هم دلیل دیگه ای بود که کمتر مورد توجه علاقه مندان شبیه سازی قرار گرفت،شما علاوه براینکه بازی اصلی میخریدید (حدود 35 دلار)، باید برای بخش آنلاین جداگانه پول پرداخت میکردید، تقریبا سالیانه حدود 12 دلار!
اگر هم میخواستید بصورت مادام العمر (سینگل پلیر و مولتی پلیر) بازی رو خریداری کنید بایستی مبلغ 85 دلار پرداخت میکردید!
با این شرایط مطمئنا درصد زیادی از گیمرها موفق نشدن که این عنوان رو تجربه کنن.
همه اینها یعنی کمبود محتوای ارجینال (که خود استودیو تولید کنه ونه مدسازها)، بهینه سازی نه چندان خوب،قیمت بالا،منجر به این شد که RF2 با تمام امکانات و پیشرفتهای فوق العادش رفته رفته نادیده گرفته بشه تا جائی که ISI تقریبا محتوای جدیدی برای اون ریلیر نمی کرد.
از این فرصت بدست اومده بهترین استفاده رو بازیهای Assetto Corsa و project Cars بردن،چرا که تقریبا اکثر گیمرهائی که خواهان تجربه ای جدید و جذابتر بودن (به نسبت RF1) مجذوب این 2 عنوان شدن.

در اون زمان (اواخر 2015 و اوایل 2016) اکثرا به چیزی جز مرگ زودهنگام این پلتفرم فکر نمیکردن.از طرف دیگه ISI هم افکار دیگری در سر داشت و میخواست روی عنوانی جدید کار کنه ولی قصد نداشت عنوانی که براش سالها زحمت کشیده بود رو به حال خودش رها کنه.
این بود که اواسط 2016 در خبری خوشحال کننده اعلام شد که ISI با شرکت Luminis به توافق رسیدن که مسئولیت توسعه RF2 رو به عهده بگیرن. Luminis شرکتی بود که با استودیوی کوچک Reiza همکاری کرد تا اونها بتونن عنوان ریسینگ Automobilista رو توسعه بدن.
در متن خبر اومده بود : Studio-397 که زیرشاخه "لومینیس" محسوب میشه مسئولیت کامل توسعه رو به عهده میگیره و ISI روی عنوانی جدید کار خواهد کرد(در مورد عنوان جدید ISI فقط این نکته مشخصا اعلام شده که قطعا Rfactor 3 نخواهد بود!).

خیلی سریع استودیوی جدید اولین اولویتهای خودش برای توسعه RF2 رو اعلام کرد که مهمترین اونها آپدیت انجین بازی به DX11 و همینطور ساپورت هدستهای VR بود (که امروزه امری جدا نشدنی از بازیهای ریسینگ هست).

فکر میکنم تا همینجا به عنوان مقدمه کافیه، در ادامه به ویژگیهای Rfactor 2 و استودیوی توسعه دهنده فعلی یعنی Studio 397 میپردازیم.

خب همونطور که قبلا گفتیم مسئولیت توسعه RFactor 2 در اختیار این استودیو قرار گرفته، استودیو 397 بعد از توافق ISI و لومینیس، فقط و فقط برای کار روی RF2 ایجاد شده و کاملا جدید التاسیس هست(2016 تاسیس شد).
استودیو در هلند واقع شده، ریس استودیو هم Marcel Offermans هست.

Tire Model​

به علت مهم بودن ساختار تایرها برای تیمهای اتوموبیل رانی و همکاری که با استودیو ISI در توسعه شبیه سازهای تیم ها صورت گرفت، RF2 اولین عنوانی بود که تونست از تکنولوژی های مدرنی در شبیه سازی لاستیکهای ماشینها به نسبت اونچه در واقعیت اتفاق میوفته استفاده کنه.
خورده شدن لاستیک ها، داغ شدن اونها، انتقال دما، تغییر فیزیکی وظاهری لاستیک، FlatSpot شدن (صاف شدن بخشی از لاستیک ) لاستکیها در اثر قفل شدن لاستیکها حین ترمز گیری و... از ویژگیهائی هست که فقط در بخش تایر مدل این عنوان استفاده شده که بعد 4 سال هنوز رقیبی در این بخش به خودش نمیبینه.



بمرور درحال آپدیت شدن...


با تشکر از @raya2 عزیز، استارتر اصلی تاپیک​
 
آخرین ویرایش:

s.1

کاربر سایت
Oct 28, 2011
6,626
3,608
گرافیکش که پلاستیکیه فیزیکشم اصلا REAL نیست درسته چهار تا چیز باحال بهش اضافه شده اما حرکت ماشین ها یا تکون هاشون اصلا طبیعی نیست و یک حالت غیر طبیعی داره و نرم نیست.
 

ArefTheGreat

Gold User
Jul 7, 2009
498
567
نام
عارف واعظ قائمی
گرافیکش که پلاستیکیه فیزیکشم اصلا REAL نیست درسته چهار تا چیز باحال بهش اضافه شده اما حرکت ماشین ها یا تکون هاشون اصلا طبیعی نیست و یک حالت غیر طبیعی داره و نرم نیست.
والا من خودم تجربه این بازی رو ندارم. ولی خوب چون کلا به سبک ریسینگ علاقه دارم اخبار این بازی رو هم تا حدودی در جریان هستم. درسته گرافیک بازی نسبت به رقیب ها تعریفی نداره و نیاز به ماد کردن اساسی داره، ولی یکی از چیزایی که این بازی خیلی بخاطرش معروف هست همین فیزیک بازی هست (حالا نمیدونم منظور شما فیزیک تخریب پذیری هست که میگید Real نیست مثلا؟ یا کلا فیزیک حرکت ماشین ها و حس رانندگی و...) و بعد اون force feed back خاصی که داره و همین طور هوش مصنوعی بازی! در کل Rfactor 2 از نظر شبیه ساز بودن نسبت به یک بازی دیگه مثل FM7 در سطح خیلی بالاتری قرار داره و اون بازی نسبت به این خوب نسبتا کژوال تر و خوب خوش دست تر و البته گرافیکی بسیار بالاتره.

در کل یک صحبتی که درباره این بازی میگن اینه که Rfactor 2 لینوکس بازی های شبیه ساز رانندگی حساب میشه. شاید به نظر زشت بیاد ولی رانندگی کردن توش شگفت انگیزه و همین طور هم کلی ماد عالی برای بازی در دسترس هست.

من اگر شرایطش بود (دیگه حداقل یک ست فرمون و .... که الان از نظر قیمتی واقعا سنگینه) خیلی دوست داشتم اینجور بازی ها رو تجربه کنم (فعلا در حد FH4 و ایشالا به زودی Grid 2019 بازی میکنم.)
 
  • Like
Reactions: m.d.makan

m.d.makan

کاربر سایت
Apr 14, 2007
3,068
6,126
نام
مــاکــان
گرافیکش که پلاستیکیه فیزیکشم اصلا REAL نیست درسته چهار تا چیز باحال بهش اضافه شده اما حرکت ماشین ها یا تکون هاشون اصلا طبیعی نیست و یک حالت غیر طبیعی داره و نرم نیست.
گرافیکی درسته، بازی رنگ و لعاب ریسینگ های شبیه ساز دیگه مثل ACC نداره، اما تو این 3-2 سال که استودیو 397 توسعه بازی بعهده گرفته خیلی پیشرفت داشتن، امسال هم قرار هست سیستم نورپردازی و متریال های جدید به بازی اضافه بشه.
از گرافیک که بگذریم، در مورد فیزیک و درایوینگ مدل، تایر مدل و... rF2 غول آخر این موارد هست.
برای مردم عادی و ما گیمرها که دسترسی به شبیه سازهای اختصاصی چند میلیون دلاری تیم های فرمول 1 نداریم، rF2 نزدیک ترین چیز به اونهاست که در دسترس عموم هست.

یک سرچ تو گوگل بزنی خیلی اطلاعات خوبی وجود داره.
محاسبات ریل تایم فیزیک بازی واقعا سنگین هست که از مشخصات انجین ISI Motor 2.5 هست که فقط تو این بازی استفاده شده.
نسخه قبلی این موتور ( ISI Motor 2 ) میشه گفت ریشه و بیس تمام انجین های بازی های شبیه ساز قدیمی تر و امروزی هست مثل : GTR2 ,GT legends,Race 07, AMS,R3E، سری Pcars (غیر از سری A.Corsa).
پست اول هم بخونی خوب توضیح دادم.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ArefTheGreat

s.1

کاربر سایت
Oct 28, 2011
6,626
3,608
گرافیکی درسته، بازی رنگ و لعاب ریسینگ های شبیه ساز دیگه مثل ACC نداره، اما تو این 3-2 سال که استودیو 397 توسعه بازی بعهده گرفته خیلی پیشرفت داشتن، امسال هم قرار هست سیستم نورپردازی و متریال های جدید به بازی اضافه بشه.
از گرافیک که بگذریم، در مورد فیزیک و درایوینگ مدل، تایر مدل و... rF2 غول آخر این موارد هست.
برای مردم عادی و ما گیمرها که دسترسی به شبیه سازهای اختصاصی چند میلیون دلاری تیم های فرمول 1 نداریم، rF2 نزدیک ترین چیز به اونهاست که در دسترس عموم هست.

یک سرچ تو گوگل بزنی خیلی اطلاعات خوبی وجود داره.
محاسبات ریل تایم فیزیک بازی واقعا سنگین هست که از مشخصات انجین ISI Motor 2.5 هست که فقط تو این بازی استفاده شده.
نسخه قبلی این موتور ( ISI Motor 2 ) میشه گفت ریشه و بیس تمام انجین های بازی های شبیه ساز قدیمی تر و امروزی هست مثل : GTR2 ,GT legends,Race 07, AMS,R3E، سری Pcars (غیر از سری A.Corsa).
پست اول هم بخونی خوب توضیح دادم.

اخه ببینید باید پایه درست باشه بعد بقیش زمانی اصل فیزیک خرابه حالا اینکه 1 سری ریزه کاری هاش فیزیکی داره چندان مهم نیست
مگر اینکه همش با هم رخ بده زمانی که ماشین ها شبیه پفک حرکت می کنن دیگه حالا کشیده شدن لاستیک به کنار سر پیش اهمیتی نداره.
 

m.d.makan

کاربر سایت
Apr 14, 2007
3,068
6,126
نام
مــاکــان
اخه ببینید باید پایه درست باشه بعد بقیش زمانی اصل فیزیک خرابه حالا اینکه 1 سری ریزه کاری هاش فیزیکی داره چندان مهم نیست
مگر اینکه همش با هم رخ بده زمانی که ماشین ها شبیه پفک حرکت می کنن دیگه حالا کشیده شدن لاستیک به کنار سر پیش اهمیتی نداره.
نمیدونم از روی ویدئو چطوری میتونی فیزیک بازی درجه بندی کنی، مثلا این :

تو داری به بهترین فیزیک موجود بین تمام ریسینگ های شبیه ساز میگی خراب، معیارت چی هست و با چه بازی دیگه ای داری مقایسه میکنی؟
موتور rFactor 1 تو خیلی از شبیه سازهای فرمول ها، سری مسابقات GT و... به عنوان شبیه ساز دارن ازش استفاده میکنن، الانم شده rFactor Pro.

پست اول تاپیک که هیچ انگار اصلا قبول نداری، لطفا یک جستجوی کوچک تو اینترنت انجام بده، ببین در وصف فیزیک بازی و مدل رانندگی بازی چه تعریفاتی کردن، اون هم نه گیمری مثل من، بلکه مهندس های مسابقه ای تیم های حرفه ای مسابقات اتوموبیل رانی.
تو پست صفحه قبل میتونی از مدیر تا مهندس های شرکت Tatuus ببینی چجوری دارن تعریف میکنن از فیزیک بازی.
rFactor 2 تنها تو بخش نورپردازی و در کل گرافیکی از باقی رقباش میشه گفت عقب تر هست، اون هم امسال کامل بروز میشه.
تو باقی موارد مثل فیزیک،درایوینگ مدل، تایر مدل، پیست های لیزر اسکن شده و... میشه گفت یک نسل از بقیه شبیه سازها جلوتر هست، ( البته از Simcade ها که n+1 نسل:)) )
 
آخرین ویرایش:

m.d.makan

کاربر سایت
Apr 14, 2007
3,068
6,126
نام
مــاکــان
Capture.JPG

Aston Martin Vantage GTE


چهارمین خودروی کلاس GTE هم برای بازی معرفی شد، بزودی به جمع 3تای دیگه اضافه میشه.​
 
  • Like
Reactions: m.a.t and Eazy-E

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند (کاربران: 0, مهمان: 1)

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟