نقد بازی گرشاسپ از نظر گیم پلی (با حضور طراحان بازی)

Ryo Hazuki

کاربر سایت
Apr 19, 2006
834
نام
هادی
سلام به همه دوستان
بعد از عرضه گرشاسپ تا کنون؛ ما(تیم طراحی بازی) نظرات زیادی رو در خصوص بازی شنیدیم که متاسفانه غریب به اتفاقشان نظراتی کلی و غیر فنی بودند. متاسفانه در معدود نقدهایی که بر بازی نوشته شد هم اشاره چندانی به موضوعات گیم پلی نشد.
حالا و بعد از گذشت چندین ماه از عرضه باز هم شاهد بالا گرفتن نظرات کلی و مبهم در خصوص گیم پلی بازی بودم و تصمیم به ایجاد این تاپیک گرفتم. به عنوان یکی از طراحان بازی قول میدم به نظرات و ایرادات وارده بر گیم پلی تا جایی که میتونم و بلدم پاسخ بدم و سعی میکنم حسین عزیز(PeaCe) رو هم مجبور کنم که اینکار رو انجام بده.
امیدوارم توی این تاپیک دیگه شاهد نظرات کلی و غیردقیق نباشیم.
به امید موفقیت
 
آخرین ویرایش:

hosein me

کاربر سایت
Jan 21, 2010
8,943
نام
حسین
اولین و بزرگ ترین مشکل که خیلی هارا گرفتار خودش کرد این بود که بازی فقط یک بار نصب میشد و با عوض کردن کامپیوتر یا ویندوز بازی دیگه اجرا نمیشد
مشکل از این بزرگتر فکر نکنم تو هیچ جای دنیا باشد
 

Ryo Hazuki

کاربر سایت
Apr 19, 2006
834
نام
هادی
اولین و بزرگ ترین مشکل که خیلی هارا گرفتار خودش کرد این بود که بازی فقط یک بار نصب میشد و با عوض کردن کامپیوتر یا ویندوز بازی دیگه اجرا نمیشد
مشکل از این بزرگتر فکر نکنم تو هیچ جای دنیا باشد
حسین عزیز؛ من مسئول طراحی بازی بودم و نه بازاریابی و فروش. اینجا هم قراره نقد به گیم پلی رو بررسی کنیم. اما در پاسخ به سوالت باید بگم بارها در سایت رسمی بازی عنوان شد که بازی روی 3 سیستم قابل نصب هست و اگر از روی یه سیستم پاک بشه, هنگام نصب مجدد همون کد فعال سازی کار میکنه و محدودیتی توی اینکار وجود نداره.
در ضمن نصب بازی روی فقط یک سیستم چیزیه که توی همه دنیا مرسوم و معموله و متاسفانه به این دلیل که ما عادت کردیم بازی های کپی بازی کنیم هیچوقت با این مساله برخورد نداشتیم و برامون عجیبه.
موفق باشیم
 

hosein me

کاربر سایت
Jan 21, 2010
8,943
نام
حسین
حسین عزیز؛ من مسئول طراحی بازی بودم و نه بازاریابی و فروش. اینجا هم قراره نقد به گیم پلی رو بررسی کنیم. اما در پاسخ به سوالت باید بگم بارها در سایت رسمی بازی عنوان شد که بازی روی 3 سیستم قابل نصب هست و اگر از روی یه سیستم پاک بشه, هنگام نصب مجدد همون کد فعال سازی کار میکنه و محدودیتی توی اینکار وجود نداره.
در ضمن نصب بازی روی فقط یک سیستم چیزیه که توی همه دنیا مرسوم و معموله و متاسفانه به این دلیل که ما عادت کردیم بازی های کپی بازی کنیم هیچوقت با این مساله برخورد نداشتیم و برامون عجیبه.
موفق باشیم

الان اگه تو تاپیک مشکلات بازی تو همین سایت هم بری میبینی که بازی رو سیستم خیلی ها فقط یک بار اجرا شده این حرف من نیست
در ضمن در مورد باز ی های کپی هم به شخص بچه ها از این بازی خیلی حمایت کردند لااقل تو اونجای که من دیدیم ولی توی خود کانادا و امریکا هم یکی از دوستام که از اونور امده بود می گفت محله های هست که به نام محله چینی ها که در اون جا هر چیزی کپی رایت بخوای پیدا میشه از ویندوز 7 گرفته تا.........پس
 

Breaking Rules

کاربر سایت
Feb 4, 2011
486
تبریگ میگم به خاطر عرضه شدن بازی گرشاسب روی استیم اما واقعا وقتی صفحه اصلی استیم بدون هیچ دلیل موجهی ف ی ل ت ر شده شما چه جوری از ما توقع دارید بازی گرشاسب را به عنوان یه بازی ایرانی حمایت کنیم؟
مطمئنا من به عنوان یه کاربر استیم میتونم بازی را به دوستان غیر ایرانی پیشنهاد بدم با Recomonded Steam اما در حال حاضر نمیتونم به صفحه اصلی پروفایلم دسترسی داشته باشم
اما بازم دم بچه ها گرم یه group تو استیم راه انداختن واسه حمایت از گرشاسب
http://steamcommunity.com/groups/Garshasp
 

Kasra-M

The phoenix must burn to emerge
کاربر سایت
Sep 15, 2010
1,659
نام
Kasra
به نظر من بازی گرشاسب نه تنها در حوزه بازیهای داخلی بلکه قابلیت رقابت با بازیهای خارجی رو داره. اینی که ما میایم در مورد بازی بحث میکنیم بخاطر اهمیت این بازیه , یعنی بازی در جایگاهی هست که اونو نقد کرد ( بیشتر بازیهای ایرانی غیر قابل نقدن).
نقاط قوت بازی مشخصه (گرافیک خوب , دموهای cg عالی , گیم پلی خوب و.....), پس بزارید در مورد تجربم از نقاط ضعف این بازی بگم :

-اولین موردی که در همون مرحله اول دیده شد وجود دیوار نامریی بود, معمولا برای شکیل کردن و توجیه کردن بسته بودن راه از یه سری اشیا و اجسام استفاده میکنن , مثلا میتونستید یه درشکه بزارید و با اون مسیر رو ببندید . یه خورده این دیوار نامریی تو ذوق مخاطب میزنه.

-مورد دیگه ,به نظر میاد در ابتدا برای بازی یک محیط بزرگ ساخته شده ولی بعدا به اقتضای بازی یه سری قسمتها بدون استفاده مونده و شما دلتون نیومده این قسمت هارو قیچی کنید, نتیجش شده اینکه در فضاهای زیادی گیم پلی وجود نداره . البته واقعا تکسچرهای محیط عالی کار شده ولی کوچک کردن محیط میتونست باعث سبک شدن بازی و روون تر اجرا شدنش بشه( من دقیقا اطلاعاتی در مورد موتور و نحوه بار گزاری محیط ندارم فقط دارم مسایل رو کلی میگم)

- یه مورد دیگه نوع روایت داستانه. کلا داستان بهانه ای برای گیم پلی شده و راوی با اینکه صدای خوبی داره ولی به در برنامه های رادیویی میخوره نه یک بازی یا فیلم. ما در زمینه دوبله و صداگزاری بسیار قوی هستیم و انتظار بالاتری ازین قسمت میرفت.

- frame rate در اکثر موارد پایین بود مخصوصا در مرحله جنگل. من از کارت گرافیک ati 4870 استفاده میکردم و روی رزولوشن 1280*1024 با تمام جزییات میانگین فریم 18 یا 20 بود.

امیدوارم در کارتون روز به روز موفقتر باشید.
 

MELIKA ZARGARA

کاربر سایت
Feb 25, 2011
124
نام
ملیکا
ن بازی رو خریدم. بدون اینکه بدونم چطوریه. به همه ی دوستامم پیشنهاد کردم بخرن. بعد از مدتی که نشستم بازی کنم واقعا لذت بردم.

درسته گرافیک خیلی بالایی نداره ولی از کلی از بازی های امروزی که فقط گرافیک دارن بازی بهتره.

ممنون
 

Shervin R.Rad

کاربر سایت
Feb 18, 2011
4
نام
شروین
هادی فکر کنم اصلا کسی نمی دونه Gameplay یعنی چی.
: (روند بازی) Game Play
به مجموعه رویدادها و تجربیاتی که در تعامل با بازی شکل می گیرد Gameplay گویند.
به زبان ساده تر تمامی لحظاتی که بازیکن در حال بازی است (حتی لحظات نمایش میان پرده ها نیز مد نظر نیست) در بستری به نام روند بازی جریان دارند.
مثال:
کنترل بازی
سیستم جان،دوربین و...
مبارزات و مکانیک های اصلی بازی
معماها
و...
به خدا گذاشتن گاری کنار Invisible Wall ها به تیم Art مربوط میشه نه Game Design.
به خدا ریختن بازی و Active کردن اون و Frame Rate و این مسائل به تیم Technical مربوط میشه نه Game Design.​
 

Kasra-M

The phoenix must burn to emerge
کاربر سایت
Sep 15, 2010
1,659
نام
Kasra
هادی فکر کنم اصلا کسی نمی دونه Gameplay یعنی چی.
: (روند بازی) Game Play
به مجموعه رویدادها و تجربیاتی که در تعامل با بازی شکل می گیرد Gameplay گویند.
به زبان ساده تر تمامی لحظاتی که بازیکن در حال بازی است (حتی لحظات نمایش میان پرده ها نیز مد نظر نیست) در بستری به نام روند بازی جریان دارند.
مثال:
کنترل بازی
سیستم جان،دوربین و...
مبارزات و مکانیک های اصلی بازی
معماها
و...
به خدا گذاشتن گاری کنار Invisible Wall ها به تیم Art مربوط میشه نه Game Design.
به خدا ریختن بازی و Active کردن اون و Frame Rate و این مسائل به تیم Technical مربوط میشه نه Game Design.​
شما چرا سعی میکنید حرف منو نقد کنید. آقا من اصلا اشتباه گفتم, ولی شما صددرصد منظور منو متوجه شدید!!!
 

Ryo Hazuki

کاربر سایت
Apr 19, 2006
834
نام
هادی
تبریگ میگم به خاطر عرضه شدن بازی گرشاسب روی استیم اما واقعا وقتی صفحه اصلی استیم بدون هیچ دلیل موجهی ف ی ل ت ر شده شما چه جوری از ما توقع دارید بازی گرشاسب را به عنوان یه بازی ایرانی حمایت کنیم؟
مطمئنا من به عنوان یه کاربر استیم میتونم بازی را به دوستان غیر ایرانی پیشنهاد بدم با Recomonded Steam اما در حال حاضر نمیتونم به صفحه اصلی پروفایلم دسترسی داشته باشم
اما بازم دم بچه ها گرم یه group تو استیم راه انداختن واسه حمایت از گرشاسب
http://steamcommunity.com/groups/Garshasp
دم شما و بچه ها گرم. راستش راجع به اون موضوع که ما کاری نمیتونیم بکنیم. من فکر میکنم گیمرهای ایرانی برای گرشاسپ سنگ تموم گذاشتن و حالا تو عرصه جهانی باید ببینیم خودمون چکاره ایم. ممنون

-اولین موردی که در همون مرحله اول دیده شد وجود دیوار نامریی بود, معمولا برای شکیل کردن و توجیه کردن بسته بودن راه از یه سری اشیا و اجسام استفاده میکنن , مثلا میتونستید یه درشکه بزارید و با اون مسیر رو ببندید . یه خورده این دیوار نامریی تو ذوق مخاطب میزنه.
دیوار نامرئی یکی از ابزارها و مشکلات دولوپرها بوده و هست. قطعا توی همه بازیها دیوار نامرئی وجود داره اما همونطور که شما گفتید به وسیله ای توجیهش میکنن. راستش سعی کردیم که بعضی جاها رو همونطور که شما گفتید با چیزی (سنگ و گاری و ...) مسدود کنیم اما خود این کار بخاطر افزایش پلی گان ها توی فریم ریت تاثیر میذاشت. در نهایت بعضی جاها توجیهی براش هست و خیلی جاها نیست. امیدواریم توی کارهای بعدی کمتر شاهد این باشیم
-مورد دیگه ,به نظر میاد در ابتدا برای بازی یک محیط بزرگ ساخته شده ولی بعدا به اقتضای بازی یه سری قسمتها بدون استفاده مونده و شما دلتون نیومده این قسمت هارو قیچی کنید, نتیجش شده اینکه در فضاهای زیادی گیم پلی وجود نداره . البته واقعا تکسچرهای محیط عالی کار شده ولی کوچک کردن محیط میتونست باعث سبک شدن بازی و روون تر اجرا شدنش بشه( من دقیقا اطلاعاتی در مورد موتور و نحوه بار گزاری محیط ندارم فقط دارم مسایل رو کلی میگم)
یه بخشی از صحبتتون درسته و یه بخشیش رو قبول ندارم. این که کوچک کردن محیط بازی رو سبک میکرد کاملا درسته اما این بخش که حذف اونها کار مثبتی بود رو با شما هم عقیده نیستم. همیشه یکی از مسائلی که توی طراحی مراحل وجود داره ایجاد عمق توی محیط هست. مرحله باید طوری باشه که بازیکن متوجه نشه که دقیقا یه مسیرهایی از قبل تعیین شده و مجبور به حرکت توی اینها هست و مابقی چیزها دکوری هستند. مثلا توی مرحله اول بازی ما کلی خونه ساختیم برای اینکه احساس بشه شهری وجود داره و حمله ای صورت گرفته. باز حق رو به شما میدم که میشد با استفاده از تکنیکهایی به یه حد متعادلی رسید و هم اون احساس رو در پلیر ایجاد کرد و هم فریم ریت بهتری داشت. اما بضاعت ما در اون زمان در همین حد بود.
- یه مورد دیگه نوع روایت داستانه. کلا داستان بهانه ای برای گیم پلی شده و راوی با اینکه صدای خوبی داره ولی به در برنامه های رادیویی میخوره نه یک بازی یا فیلم. ما در زمینه دوبله و صداگزاری بسیار قوی هستیم و انتظار بالاتری ازین قسمت میرفت.
توی این بحث اتفاقات زیادی افتاد که راجع بهش توی جاهای مختلف صحبت شد و خارج از حیطه کاری منه. اگر نقد و بررسی گرشاسپ رو از تی وی دیده باشید راجع بهش مفصل صحبت شد.
- frame rate در اکثر موارد پایین بود مخصوصا در مرحله جنگل. من از کارت گرافیک ati 4870 استفاده میکردم و روی رزولوشن 1280*1024 با تمام جزییات میانگین فریم 18 یا 20 بود.

امیدوارم در کارتون روز به روز موفقتر باشید.
این مورد بیشتر فنی هست و من چیزی درخصوصش نمیتونم بگم

@Shervin R.Rad
:|
------------------------------------------------
از اظهار لطف بقیه دوستان هم ممنونم.
موفق باشیم
 

Wrath OF Joker

کاربر سایت
Sep 3, 2008
1,921
نام
ايمان
شاید بگین این نظر من یکم متفاوته ولی بازیتون خیلی عالی بود ! هرچند باگ داشت مثل اینکه یهو گرشاسب یه جایی گیر میکرد و بیرون هم نمیومد یا توی مرحله جنگلش !
اما نه تنها شما بلکه همه بازیسازان ایرانی تا کی میخوان یا از جبهه بسازن یا از قهرمانان اسطوره ای ؟!
من نمیگم نسازین اما در کنار اینا یه بازی هم بسازین که شخصیتش رو خودتون خلق کنین و داستان بهش بدین !
آمار فروش از بازیتون نمیتونین بدین ؟!
در آخر هم خسته نباشین !
 

Ryo Hazuki

کاربر سایت
Apr 19, 2006
834
نام
هادی
شاید بگین این نظر من یکم متفاوته ولی بازیتون خیلی عالی بود ! هرچند باگ داشت مثل اینکه یهو گرشاسب یه جایی گیر میکرد و بیرون هم نمیومد یا توی مرحله جنگلش !
اما نه تنها شما بلکه همه بازیسازان ایرانی تا کی میخوان یا از جبهه بسازن یا از قهرمانان اسطوره ای ؟!
من نمیگم نسازین اما در کنار اینا یه بازی هم بسازین که شخصیتش رو خودتون خلق کنین و داستان بهش بدین !
آمار فروش از بازیتون نمیتونین بدین ؟!
در آخر هم خسته نباشین !
ممنون از لطفت. راستش همونطور که نظرات راجع به بازی زیاده راجع به تم بازی هم نظر زیاده. یه سری تشویق میکنن که راجع به بقیه اساطیر ایرانی بازی بسازیم و یه عده دیگه هم میکوبن و مطمئنم که اگر به پیشنهاد شما برای کار بعد عمل کنیم یه سری میگن آرش و رستم و ول کردید و راجع به فلان بازی میسازید.
خلاصه اینکه تامین نظر همه کاری تقریبا غیر ممکنه.
 

Kasra-M

The phoenix must burn to emerge
کاربر سایت
Sep 15, 2010
1,659
نام
Kasra
ممنون از لطفت. راستش همونطور که نظرات راجع به بازی زیاده راجع به تم بازی هم نظر زیاده. یه سری تشویق میکنن که راجع به بقیه اساطیر ایرانی بازی بسازیم و یه عده دیگه هم میکوبن و مطمئنم که اگر به پیشنهاد شما برای کار بعد عمل کنیم یه سری میگن آرش و رستم و ول کردید و راجع به فلان بازی میسازید.
خلاصه اینکه تامین نظر همه کاری تقریبا غیر ممکنه.
به نظر من استفاده از اسطوره های ایرانی واجب و بسیار خوبه ولی بهتره ما از یک اثر یا منبع برداشت آزاد داشته باشیم البته نه بصورتی که کل اثر رو زیر سوال ببریم( مثل dante inferno ) . ببینید همین gow از اسطوره ها و ادبیات یونان استفاده کرده ولی برداشت آزاد داشته . مثلا ما بیایم نبرد رستم و سهراب رو به تصویر بکشیم زیاد جالب نیست. بهتره ما از تخیلمون هم استفاده کنیم.
 

RPG'er

کاربر سایت
Aug 26, 2009
348
گیم-پلی بازی خیلی محدود و سرراست بود ( هرچند همین گیم-پلی محدود و سرراست رو در نوع خودش خیلی خوب ارائه کرد. ) و به همین دلیل نمیشه زیاد ازش ایراد عمده ای گرفت. بیشتر ایرادهای بازی به مشکلات فنی و مواردی غیر از گیم-پلی بستگی داشت. همچنین به نظرم کمی این تاپیک دیر زده شد و بهتر بود موقعی که بازی تازه عرضه شده و همه کاملا جزییات تجربشون از بازی رو به خاطر دارن، زده میشد. ولی به هر حال، بنده اشکالاتی رو که یادم هست، عرض می کنم.
-زمان زدن برخی QTE ها خیلی کم بود و به صدم ثانیه بستگی داشت. ( برای کشتن سریع دشمنان قدرتمند و برخی Boss ها ) با توجه به نرخ فریم ناپایدار بازی، انجام دادن برخی از QTE ها به طور موفقیت آمیز، تقریبا غیرممکن بود. مثلا به شخصه سر شکست دادن غول مرحله ی مرداب، مجبور شدم تنظیمات گرافیکی بازی رو به پایین ترین حد بیارم تا بتونم فریم مطلوب برای زدن QTE ها رو به دست بیارم. ( چند نفر دیگه هم با این مرحله مشکل داشتن. ) در کل، کمی اگه زمان برای فشار دادن دکمه ها بیشتر بود، بهتر میشد.
- توی یکی از قسمت های مرحله ی مرداب بازی که باید یک دانه ی هوم از روی یک کنده ی درخت به دست آورد و سپس سریع به روی کَلَکی که توی رودخونه در حرکته، پرید، مشکل کنترل گرشاسپ به چشم میخوره. یعنی گرشاسپ نمیتونه در حین این که ایستاده، بچرخه و حتما با فشار دادن دکمه ی D یا S کمی به طرفین حرکت می کنه. چون کنده کوچیک هست و سریع هم باید دانه ی هوم رو گرفت تا به کلک رسید، بازیباز بارها از کنده ی درخت میفته و برای گرفتن دانه ی هوم ( هرچند که یک مورد امتیازی هست ) باید بارها این قسمت بازی رو تکرار کنه.
-تعداد کمبوهای بازی کم بود. ( سلاح گرز هم اگه یادم بیاد، اصلا کمبو نداشت. ) اگه بازی به جای دو اسلحه، یک یا دو اسلحه ی بیشتر ( خصوصا دوربرد، مثل تیرکمان یا زوبین ) داشت هم بهتر بود.
-معماهای بازی بسیار ساده و کم بودن.
-بازی Pace خوبی نداشت و دقیقا جایی که بازی اوج می گیره ( یعنی همزمان با Upgrade کردن کامل سلاح ها ، خو گرفتن با مکانیزم گیم-پلی و چالش آور شدن بازی ) تموم میشه. شاید این مسئله به این خاطر به چشم اومد که مرحله ی دژ هیتاسپ نسبت به سه مرحله ی دیگه، کوتاه تر بود.
-هرچند شاید نیازش به لطف سیستم Check-Point خوب بازی زیاد حس نشه، ولی اگه قابلیت Quick save یا Save دستی در هر کجای بازی وجود داشت، بهتر بود.

این ها اشکلاتی هست که از گیم-پلی بازی یادم میاد. ولی همونطور که عرض کردم، به نظرم مشکل اصلی بازی در ایرادات فنی ( مثل Collusion Detection ، افت فریم شدید، و ... ) و ایراداتی مثل عدم شخصیت پردازی برای گرشاسپ، داستانی که حضورش در بازی حس نمیشه، ( و هم چنین پتانسیل دموهای از پیش رندر شده ی عالی بازی از نظر فنی رو از بین می بره ) و در آخر عدم وجود حس ايرانی بودن در كل بازی اعم از شخصيت اصلی، محيط ها، هيولاها و ... هست. ولی با همه ی مشکلات گفته شده، به نظرم، بازی خیلی خوب بود و خیلی ازش لذت بردم و با توجه به این که بازی های بزرگ سبک H&S هیچ کدوم برای PC عرضه نشدن و خیلی از PC gamer ها این بازی ها ( مثل GOW, NG و ... ) رو تجربه نکردن، گرشاسپ میتونه تجربه ی نسبتا خوبی رو فراهم کنه. در کل، خسته نباشید و امیدوارم در پروژه های آتی استودیو، موفقیت بیشتری کسب کنید و بازی های بهتری بسازید.
 

Ooops

کاربر سایت
Apr 16, 2010
1,801
نام
محمد علی
من در حد یک ساعت گرشاسپ بازی کردم و ولش کردم تا بعد. اما چیزایی که تا الان دیدم رو میگم:
همونطور که تو پست بالایی گفته شده، مشکلات فنی خیلی خیلی بیشتر به چشم میاد. اما ایراداتی هم توی گیم پلی هست که بعضا به خاطر همون مشکلات فنی و بعضی هم به خاطر کم تجربگی هست.
وقتی یه بازی اکشن مثل GOW قراره ساخته بشه، مسلما مهترین مسئله، مبارزات و اکشن بازی هست و باید بیشترین توجه بهش نشون داده بشه. همین اول بگم. مبارزات بازی خیلی خیلی فراتر از سطح انتظارات من بود! یعنی آخرین بازی ایرانی که بازی کرده بودم، لطفعلی خان زند بود که مثلا در مقایسه با اون بازی، واقعا پیشرفت خارق العاده ای توی این قسمت هست. اما مشکل اصلی ضعف hit detection هست توی مبارزات. بخصوص توی مبارزات شلوغتر، کنترل گرشاسپ از دست ما خارج میشه. بخصوص تر وقتی با ماوس و کیبورد بازی کنیم! قسمت عمده ای از این مشکل، به خاطر ضعف و ناتوانی های فنی هست. بازی خیلی واضح توی حرکات سریع گیمر کم میاره. اگر یه گیمر که تجربه ی همچین بازیهایی رو داره اینو بازی کنه، کاملا متوجه میشه که نمیتونه اونطور که باید گرشاسپ رو توی مبارزات کنترل کنه. از همه بدتر، وقتی که افت فریم وارد کار میشه، این مشکل خیلی خیلی شدیدتر میشه. بطوریکه من منتظر میشم تا بازی و گرشاسپ بهم برسن! البته این مشکل ، یه مشکل کاملا معمول، حتی در مقیاس بازیهای جهانی هست. من بازی Castlevania: Lords of Shadow رو هم همزمان شروع کردم و اونو هم نصفه ول کردم فعلا. توی اون بازی هم همچین مشکلی هست. البته نه به این شدت، ولی هست که باعث سختی ناجوانمردانه و غیر عادی اون بازی شده. به نظرم اونم به خاطر اینه که اون بازی هم یجورایی اولین کار Mercury هست توی این ژانر و اونام کم تجربه ان. اما با یه نگاه به بازیهایی که استودیوهای حرفه ای توی این سبک درست کردن می فهمیم که این مسئله خیلی برای جذاب تر شدن مبارزات مهمه. نمونه اش، شاهکار Bayonetta که باید الگویی بشه واسه کنترل شارپ و دقیق توی تمام بازیهای این سبک. اون بازی هم افت فریم داره ولی هیچ وقت احساس نمیکنی که کنترل بیونتا تو دست تو نیست. تازه سرعت و تعداد کمبوهای اون بازی رو مقایسه کنید. بغیر از اون، توی بازیهای مثل NG یا همین GOW هم چنین مسئله ای ،تقریبا دیده نمیشه و این مهمترین اصل جذابیت مبارزات یه بازی هست. کنترل دقیق و سریع!
حالا این مشکل detection توی قسمت های پلتفرمر بازی که رسما عذاب میشه! هم سکوها ناقص هستن (یعنی مثلا یه لبه ای به طول 3 متر هست که از قیافه اش مشخصه که میتونی بگیری، ولی فقط 2 متر وسطش رو میشه گرفت. بهترین کلاس درس برای طراحی قسمتهای پلتفرمر و دقت توی طراحیشون Uncharted 2 هست.) و هم اصلا مطمئن نیستی که گرشاسپ رو داری کجا میفرستی! مشکلات دوربین هم توی این قسمتها هست.
نکته ی دیگه در مورد مبارزات آسون بودنشون هست. بطوریکه لازم نیست که از block و counter attack استفاده کنی مثلا!
در مورد تعداد و تنوع کمبوها و دشمنان و ... هم باید تا آخر بازی برم بعد نظر بدم.

یه سری مشکلات ریز توی game design هست که کاملا مربوط به بی تجربگی میشه. مثلا بعضا انتخاب زوایای دوربین، طراحی یه محیط که برای اون بخش از گیم پلی مناسب نیست و ... . توی معماها و بعضا کارای مربوط به قسمت ادونچر، بازی درست و حسابی به گیمر اطلاع نمیده. hint نمیده. مثلا شما یه سوئیچی رو حرکت میدی و یه صدایی هم میشنوی که یه دری داره باز میشه، اما دره معلوم نیست کجاست. باید دنبال در بگردی و تا پیدا کنی بسته شده. اینجوری نباید باشه. اعصاب گیمر خرد میشه اینجوری. مثلا باید اینطوری باشه که گیمر در رو ببینه ولی برای رسیدن بهش باید قبل از اینکه بسته بشه از چند تا مانع پلتفرمر عبور کنه یا اینکه چند با چند تا دشمن مبارزه کنه. البته نمونه های درست از مسئله تو بازی هست.

از نظر طراحی مرحله میتونم بگم بازی کپی GOW هست که باعث شده بازی ریتم خوبی داشته باشه و محیطهای بازی غیر معمول به نظر نیان. منظورم اینه که مثلا برای رفتن از یه جایی به یه جای دیگه از درهایی که توش محیط بسته میشه استفاده شده و اینا که خوبه. یا مثلا وقتی قراره یه مسیر نسبتا طولانی رو طی کنیم فاصله ی دوربین از گرشاسپ زیاد و کم میشه و یا کلا شکل محیطهای بازی و ... که همونطور که گفتم کلا کپی GOW هست ولی خوبه. همونطور هم که گفتم تا اینجا به نظر من بازی ریتم خوبی داره، یعنی مثلا بین قسمت ها مبارزه و گردش و اینا فاصله های زمانی مناسبی هست.

طراحی شکل مبارزه ها و مرحله ها از روی GOW تا حدی منطقی به نظر میرسه، هرچند میتونست توش خلاقیت بیشتری باشه اما یه سری جزئیات هم از روی GOW کپی شدن که واقعا لازم نبودن! یعنی من واقعا تعجب میکردم که حتی یه خلاقیت واسه مثلا مکانهای پر کردن سلامتی گرشاسپ هم نذاشتین و دقیقا به همون شکل GOW هست!

در مورد داستان و موسیقی و گرافیک و اینا هم که گفتید حرف نزنیم. به هر حال اینا نظرات من (تا اونجایی که بازی کردم و یادم میاد) به عنوان یه گیمر بود. نه یه منتقد یا بازیساز یا چیزای دیگه. فقط کسی که تجربه ی بازی کردن داره. اونجاهایی هم که به بازیهای خارجی اشاره کردم بیشتر به عنوان معرفی یه نمونه ی خوب بود تا مقایسه.
 
  • Like
Reactions: TOP Game

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر