Id Software's Doom | PC

76871675394684053275.jpg
Publisher: Bethesda
Developer: id Software
Genre:Sci-Fi First-Person Shooter
Release Date: May 13, 2016
ESRB Rating : M​


ادامه ای بر مشهور ترین شوتر تاریخ...
شماره ی چهارم یا به نوعی Reboot شوتر فوق محبوب DOOM با استفاده از موتور Id Tech 6 که اینبار در غیاب خالق محبوب خود John Carmack بازهم ما را به شکار دوزخیان خواهد برد، با خشونت زیاد، بسیار زیاد!

17961599361561610946.jpg

DOOM – Fight Like Hell Campaign Trailer | 720


---------------------------
UPDATE 1 :




Bethesda با نمایش تیزری اعلام کرد DOOM جدید برای اولین بار در QuakeCon امسال که از 17 تا 20 July برگزار خواهد شد به نمایش در می آید.

دانلود تیزر



Upadate 2

Dinosaur:

سرانجام سال‌ها بعد از اعلام ساخت چهارمین نسخه Doom، در کنفرانس Bethesda شاهد نمایش کامل و جامعی از آن بودیم. در دموی نمایش داده شده شاهد دو مرحله بودیم. یکی از مراحل به پایگاه تحقیقاتی UAC در مریخ اختصاص داشت که توسط موجودات جهنمی مورد حمله قرار گرفته و بازیکن ماموریت پاکسازی آن را برعهده دارد. این مرحله از نظر طراحی تا حدودی به سومین نسخه شبیه بود و اکثر بخش‌های آن شامل راهروهای تنگ و باریک می‌شد. اولین موضوعی که با تماشای دمو به چشم می‌خورد، افزایش سرعت بازی نسبت به قبل بود و بازی از این نظر بیشتر به نسخه‌های کلاسیک نزدیک شده تا سومین نسخه که در آن با عنوانی کُندتر روبرو بودیم. دومین مرحله‌ای که در کنفرانس نمایش داده شد، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی یعنی جهنم ارتباط داشت. لوکیشنی که طراحی متفاوتی نسبت به مرحله قبل داشت و با محیط بزرگ‌تر و بازتر خود یادآور بعضی از مراحل عظیم نسخه‌های قدیمی بود. در مجموع به نظر می‌رسد گیم‌پلی بازی کیفیت خوبی داشته و با افزایش سرعت و پرش‌های بلند، در کنار محیط‌های شلوغ و پر هرج و مرج لحظاتی جذاب و مهیج را فراهم می‌کند. موضوعی که می‌تواند تعادل فوق‌العاده نسخه‌های اولیه در ترکیب حس ترس و وحشت در کنار المان‌های اکشن را زنده کند.
در دموی نمایش داده شده یک بار دیگر با هیولاهای محبوب سری «دوم» ملاقات کردیم که از این میان می‌توان به موجوداتی چون Imp، Revenant، Cacodemon و Mancubus و ... اشاره کرد که در کنار شباهت‌هایی که به نمونه‌های قبلی خود دارند، با تغییرات ریز و درشتی همراه هستند. همچنین اسلحه‌های محبوب سری نیز حضور پررنگی در نمایش بازی داشتند و از شاتگان معمولی گرفته تا سوپر شاتگان و از پلاسماگان تا اره‌برقی معروف را در نمایش بازی شاهد بودیم. پایان دمو هم با حضور محبوب‌ترین هیولای سری یعنی Cyberdemon در کنار معروف‌ترین اسلحه بازی یعنی BFG همراه بود که صحنه‌ای به‌یادماندنی را رقم زد. خشونت بازی مانند قبل در سطح بالایی بوده و برای نمونه می‌توان به کندن دست یکی از اجساد حاضر در پایگاه UAC توسط کاراکتر اصلی و استفاده از آن برای اسکن و باز کردن در اشاره کرد. یا جایی که Revenant به سمت کاراکتر هجوم برده و با قطع کردن بازوی او، کتک جانانه‌ای توسط همین عضو بدنش به او می‌زند! در کنار این‌ها حرکات مخصوصی نیز در نظر گرفته شده که بازیکن می‌تواند روی هیولاهای زخمی اجرا کرده و با انیمیشن‌هایی جالب و خشن به زندگی آن‌ها پایان دهد.
در کنار بخش داستانی، شاهد نمایشی از قسمت مولتی‌پلیر نیز بودیم که در آنجا هم سرعت بالای بازی به خوبی دیده می‌شد. در کنار ویژگی‌های معمولی و البته بخش مخصوصی که در آن بازیکن با تبدیل شدن به هیولایی چون Revenant به مبارزه با سایرین می‌پردازد، ویژگی‌ای به نام Snapmap هم معرفی شد. بخشی که در آن بازیکن توانایی طراحی و ساخت انواع نقشه‌ها با جزییات فراوان را داشته و می‌تواند از خلاقیت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند و سناریوهای جالبی برای نقشه‌ها و مراحل مورد نظر خود ترتیب دهد.
در نهایت می‌توان گفت بازی «دوم» نمایشی رضایت‌بخش و زیبا داشت و در کنار جلوه‌های بصری قدرتمند که همواره جزو نکات مثبت این سری و سایر ساخته‌های id Software بوده‌اند، با گیم‌پلی سریع و هیجان‌انگیز و دیدار دوباره با هیولاها و اسلحه‌های کلاسیک، امیدها را برای بازگشت شکوهمند این سری بیشتر کرد.


DOOM E3 2015 trailer



CyberDemon 4K Shot




QuakeCon 2015 screens

 
آخرین ویرایش:

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
سال 2014 بود که پیت هاینس و تیم ولیتس راجع به کنسل شدن Doom 4 اظهاراتی رو انجام داده بودن و گفته بودن که بازی روح و اصالت سری Doom رو نداشت، برای همین تیم توسعه بازی، اون رو کنار گذاشتن و شیفت کردن به سمت این Doom جدید.
دیروز یه مصاحبه جدید راجع به نسخه کنسل شده Doom رو مجددا سایت گیم اسپات روی سایتش قرار داده که اگه وقت داشتین بخونید. مصاحبه با kevin cloud و marty stratton و hogo martin انجام شده. جالبه دایرکشن doom کنسل شده هم چیز خیلی جالبی به نظر میرسه برای من. البته marty گفته که ما بهش لقب call of doom رو داده بودیم چون حاوی صحنه های سینمایی زیادی بوده و خیلی زیاد وابسته به داستان بوده و کرکترها و دنیای بازی بیشتر از این باب درگیر کننده بودن. گفته که بازی لول ساخت و کیفیت خیلی بالایی داشته و از این نظر عالی بوده ولی خب حس doom رو نداشته.
مارتین هم تقریبا همین نظر رو داشته، گفته که بازی بر روی زمین اتفاق میفتاده و درگیری و بحران نبرد بین قدرت های جهنم و نژاد انسان ها به صورت جهانی و فاجعه بار برای تمامی ساکنین زمین رخ داده. گفته دیدگاه بازی فوق العاده هیجان انگیز بوده و من به شخصه دوست داشتم به جستجو و کاوش در دنیای بازی بپردازم البته با اسمی به غیر از doom و گفته که اتخاذ این رویکرد از جانب تیم توسعه براش کاملا منظقی بوده ولی خب بازی با doom ای که طرفدارا میشناختن فاصله داشته.
مجموع صحبت هاشون این بوده که بازی یه direction جدیدی رو برای آینده فرنچایز doom میخواسته رقم بزنه، که ظاهرا از ترس بازخوردها و نقدهای منفی احتمالی طرفداران دو آتیشه doom بازی کنسل شده. چون روح و حال و هوای همیشگی doom درش متفاوت بوده.
Why Doom 4 Was Canceled

ای کاش این بازی رو تحت یه نام دیگه، یا یه عنوان فرعی از فرنچایز doom بسازنش دوباره:D، اصلا بیان بازی رو دو بخش کنن، یه خط سیر کلاسیک برای ساخت فرنچایز بزارن و یه خط سیر مدرن. باور کنید اینطوری واقعا عالی میشه. من که خودم طرفدار پر و پا قرص این فرنچایزم از هردوتاش اندازه هم استقبال میکنم، همونقدر که Doom 2016 برام جذاب بود، نسخه ِDoom 3 هم برام جذابیت داشت، هر دو رو برای چیزی که بودن و میخواستن جلوه بدن دوست داشتم واقعا. ای کاش اینکارو انجام بدن. با چیزایی که اینا تعریف کردن واقعا دوست دارم ببینم اون نسخه کنسل شده هم چی بوده:D.
 

FUTURE

Endure & Survive
کاربر سایت
Aug 20, 2014
4,581
نام
Alireza
سال 2014 بود که پیت هاینس و تیم ولیتس راجع به کنسل شدن Doom 4 اظهاراتی رو انجام داده بودن و گفته بودن که بازی روح و اصالت سری Doom رو نداشت، برای همین تیم توسعه بازی، اون رو کنار گذاشتن و شیفت کردن به سمت این Doom جدید.
دیروز یه مصاحبه جدید راجع به نسخه کنسل شده Doom رو مجددا سایت گیم اسپات روی سایتش قرار داده که اگه وقت داشتین بخونید. مصاحبه با kevin cloud و marty stratton و hogo martin انجام شده. جالبه دایرکشن doom کنسل شده هم چیز خیلی جالبی به نظر میرسه برای من. البته marty گفته که ما بهش لقب call of doom رو داده بودیم چون حاوی صحنه های سینمایی زیادی بوده و خیلی زیاد وابسته به داستان بوده و کرکترها و دنیای بازی بیشتر از این باب درگیر کننده بودن. گفته که بازی لول ساخت و کیفیت خیلی بالایی داشته و از این نظر عالی بوده ولی خب حس doom رو نداشته.
مارتین هم تقریبا همین نظر رو داشته، گفته که بازی بر روی زمین اتفاق میفتاده و درگیری و بحران نبرد بین قدرت های جهنم و نژاد انسان ها به صورت جهانی و فاجعه بار برای تمامی ساکنین زمین رخ داده. گفته دیدگاه بازی فوق العاده هیجان انگیز بوده و من به شخصه دوست داشتم به جستجو و کاوش در دنیای بازی بپردازم البته با اسمی به غیر از doom و گفته که اتخاذ این رویکرد از جانب تیم توسعه براش کاملا منظقی بوده ولی خب بازی با doom ای که طرفدارا میشناختن فاصله داشته.
مجموع صحبت هاشون این بوده که بازی یه direction جدیدی رو برای آینده فرنچایز doom میخواسته رقم بزنه، که ظاهرا از ترس بازخوردها و نقدهای منفی احتمالی طرفداران دو آتیشه doom بازی کنسل شده. چون روح و حال و هوای همیشگی doom درش متفاوت بوده.
Why Doom 4 Was Canceled

ای کاش این بازی رو تحت یه نام دیگه، یا یه عنوان فرعی از فرنچایز doom بسازنش دوباره:D، اصلا بیان بازی رو دو بخش کنن، یه خط سیر کلاسیک برای ساخت فرنچایز بزارن و یه خط سیر مدرن. باور کنید اینطوری واقعا عالی میشه. من که خودم طرفدار پر و پا قرص این فرنچایزم از هردوتاش اندازه هم استقبال میکنم، همونقدر که Doom 2016 برام جذاب بود، نسخه ِDoom 3 هم برام جذابیت داشت، هر دو رو برای چیزی که بودن و میخواستن جلوه بدن دوست داشتم واقعا. ای کاش اینکارو انجام بدن. با چیزایی که اینا تعریف کردن واقعا دوست دارم ببینم اون نسخه کنسل شده هم چی بوده:D.
این خبر رو احتمالا از مستندی که از DOOM در حال منتشر شدنه برداشتن.
تموم چیزایی که گفتن رو توی این مستندی که دیروز منتشر شده از زبون خود سازنده‌ها و به روایت تصویر می‌تونی ببینی. این مستند سه قسمتیه و قسمت دومشم امروز عرضه میشه و قسمت سوم هم فردا. قسمت اولی که منتشر شده بیشتر پیرامون چطور شکل گرفتن id Software و معرفی سازنده‌ها و همینطور دلیل کنسل کردن DOOM 4 و رفتن سراغ نسخه‌ی فعلیه...
من فکر می‌کردم از مستند خبر داری وگرنه زودتر بهت می‌گفتم :D من خودم حدود 1 ماهی بود که منتظرش بودم. از همون موقعی که اعلام کردن همچین چیزی در حال ساخته. کلا خیلی مستند خفنیه و سازنده‌ی مستند واسه تهیه کردنش 2 3 روزی رو توی استدیوی id Software مونده :D یه تیکه‌ای توی مستند هستش که برای اولین بار این نسخه 2016 رو پشت درهای بسته به مردم نشون میدن که همه روانی میشن :D خیلی خوبه :D
قسمت‌هایی رو هم از DOOM کنسل شده نشون میدن که من تا حالا ندیده بودم...
منم بدم نمیومد اون پروژه رو بصورت جدا و با یه اسم دیگه غیر از DOOM منتشرش کنن ولی اگه منتشر کردن اون نسخه باعث می‌شده که الان این نسخه‌ی 2016 رو نداشته باشیم (که به نظر میاد همینطور باشه) پس اصلا حرفشم نزن :D
لینک یوتیوب مستند
-----------
جالبه الان که داشتم اینو مینوشتم قسمت دوم مستند هم منتشر شد :D<:-P
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
این خبر رو احتمالا از مستندی که از DOOM در حال منتشر شدنه برداشتن.
تموم چیزایی که گفتن رو توی این مستندی که دیروز منتشر شده از زبون خود سازنده‌ها و به روایت تصویر می‌تونی ببینی. این مستند سه قسمتیه و قسمت دومشم امروز عرضه میشه و قسمت سوم هم فردا. قسمت اولی که منتشر شده بیشتر پیرامون چطور شکل گرفتن id Software و معرفی سازنده‌ها و همینطور دلیل کنسل کردن DOOM 4 و رفتن سراغ نسخه‌ی فعلیه...
من فکر می‌کردم از مستند خبر داری وگرنه زودتر بهت می‌گفتم :D من خودم حدود 1 ماهی بود که منتظرش بودم. از همون موقعی که اعلام کردن همچین چیزی در حال ساخته. کلا خیلی مستند خفنیه و سازنده‌ی مستند واسه تهیه کردنش 2 3 روزی رو توی استدیوی id Software مونده :D یه تیکه‌ای توی مستند هستش که برای اولین بار این نسخه 2016 رو پشت درهای بسته به مردم نشون میدن که همه روانی میشن :D خیلی خوبه :D
قسمت‌هایی رو هم از DOOM کنسل شده نشون میدن که من تا حالا ندیده بودم...
منم بدم نمیومد اون پروژه رو بصورت جدا و با یه اسم دیگه غیر از DOOM منتشرش کنن ولی اگه منتشر کردن اون نسخه باعث می‌شده که الان این نسخه‌ی 2016 رو نداشته باشیم (که به نظر میاد همینطور باشه) پس اصلا حرفشم نزن :D
لینک یوتیوب مستند
-----------
جالبه الان که داشتم اینو مینوشتم قسمت دوم مستند هم منتشر شد :D<:-P
wooooowww ، علی خبر نداشتم اصلا، مررررسی واقعاا:D>:D<>:D<>:D<، عالیه، خب تو اخبار اینجوری رو اصلا نگاه نکن که من خبر دارم یا نه، خبر بده بهم:D:D:x.
موافقم، من بیشتر دوست دارم این نسخه کنسل شده رو اصلا تحت یه ip جدید یا یه همچین چیزی بسازنش و منتشرش کنن، حیفه آخه واقعا، معلومه چیز خیلی خفنی بوده در نوع خودش:D، ولی منم باهات کاملا هم عقیده ام و به هر حال این doom 2016 توی اولویت و ارجحیته، و تنها در کنار این فرم که فرم اصلی doom هست حاضرم اونو تجربه کنم، وگرنه اگه غیر از این باشه به قول تو نباید حرفش رو هم زد:D.
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
16,997
نام
آریا
قسمت اول مستند خیلی خوب بود، مخصوصاً اون تیکه هایی که نمایش پشت درهای بسته رو نشون میداد و ملت چقدر هیجان زده شدن بودن! :D
یه سری عکس از نسخه کنسل شده، شامل جناب Imp و یک عدد زامبی:







اینا هم جزو اولین نمونه های Glory Killها بوده که تازه داشتن تست ـشون میکردن:






ویدئو رو از دست ندین!
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
قسمت اول مستند خیلی خوب بود، مخصوصاً اون تیکه هایی که نمایش پشت درهای بسته رو نشون میداد و ملت چقدر هیجان زده شدن بودن! :D
یه سری عکس از نسخه کنسل شده، شامل جناب Imp و یک عدد زامبی:







اینا هم جزو اولین نمونه های Glory Killها بوده که تازه داشتن تست ـشون میکردن:






ویدئو رو از دست ندین!
اون قسمت مبارزه با imp منو شدیدا یاد چپتر wellspring tunnels توی DLC بازی RAGE میندازه:D. البته بیشتر به خاطر اینه که بازی داشته از همون انجین id tech 5 استفاده میکرده. ولی خب مشخصه که اون نسخه کنسل شده همچنان تکیه بر المان های Horror نسخه 3 داشته. ولی ایده glory kill رو از همون موقع هم داشتن پیادش میکردن ولی نه به این شدت و حدت نسخه اصلی 2016:D. در جمع بخوای حساب کنی Doom 2016 یه شماره واقعی از دووم به حساب میاد ، انصافا آرت دیزاینش خیلی پیشرفته تر و منطبق با حال و هوای doom هست. البته اون نسخه کنسل شده هم چیز واقعا جالبیه، ای کاش تحت یه نام دیگه بسازنش:D.
نویسنده Doom 4 هم گراهام جویس بوده که متاسفانه سال 2014 از دنیا رفته بنده خدا، این نسخه جدید رو شخص دیگری به نان adam gascoin داستان نویسی کرده:).
 

.MARSHAL.

کاربر سایت
May 29, 2012
119
نام
سیاوش
این Documentary به خوبی نشون میده که چه Brain Storm های وحشتناک و عجیب و غریبی از بعد از ریلیز DOOM 3 و مخصوصا از سال 2007 به بعد در استودیو id Software در جریان بوده! تقریبا حول و حوش August 2008 کارمک و Matt Hooper اعلام میکنند که حدود 18 ماه تموم استودیو روی یک عنوان Survival Horror با تم بسیار تاریک و سنگین به نام Darkness داشته کار میکرده و کاملا یدفعه به طور کامل کنسل میشه! چرا؟ چون ظاهرا بازی مثل DOOM 3 بیش از حد تاریک بوده!

"We would have been keeping Doom 3's faults," said Carmack, who agreed that complaints of the "contrived nature of monsters hiding in closets" and overly dark environments of Doom 3 were "completely valid."
البته این تنها یکی از دلایل کنسل شدن این عنوان بوده؛ مقاله کاملتر رو در این لینک میتونید بخونید.

و حالا از اون عجیب تر اینه که این تایم دقیقا زمانی هست که پروسه ساخت DOOM 4 چندین ماه بوده که به هدایت و دایرکشن Kevin Cloud استارت خورده بوده و از طرفی حتی پروسه ساخت RAGE و انجین id Tech 5 هم شروع شده بوده!!! هرجوری حساب کنید هیچ جوری امکان نداره که یک تیم بتونه همزمان روی چندین پروژه اونم با این وسعت کار کنه؛ و فکر کنم جواب این قضیه رو هم Robert Duffy خیلی ظریف تو این داکیومنتری بهش اشاره کرد که معمولا استودیو id سه تا تیم مجزا ولی هماهنگ با همدیگه داره (یا فقط اون زمان داشته) که روی پروژه های مختلف کار میکنند.

ویدئو های کنسل شده ی DOOM 4 شاید مقدار زیادی با personality اصلی DOOM فاصله داشتند ولی بازم به نظرم بازی بسیار خوبی میشد اگر ساخته میشد. و همونطور هم که هردوی Hugo و Marty هم اشاره کردند Production Quality فوق العاده ای داشته اون بازی و وقت و هزینه و فکر بسیار زیادی پشت ساخت اون بازی صرف شده بوده... به طوری که ایده ها و کمک های فکری بسیار زیادی این بازی به DOOM 2016 کرده بوده که نمونه واضح ـش همون Glory Kill هست که به طور کامل از این نسخه کنسل شده الهام گرفته شده بوده...

از طرف دیگه این Darkness به طرز وحشتناکی مغز و روان منو به خودش مشغول کرده!:D به عنوان یه طرفدار id همیشه دلم میخواست و پیش خودم میگفتم (و هنوزم دلم میخواد و پیش خودم میگم:D) که چی میشد اگر id با این همه استعداد و ایده های ناب (چه در گیم پلی و اکشن های سنگین و خشن و چه در فضاسازی های عمیق و تاریک و شیطانی) یک روزی بره سراغ ساخت یه بازی Survival Horror با تم به مقدار زیادی یواش تر (!):D و بسیار تاریک و عمیق (منظور با المان های psychological زیاد) و صد البته به همراه همون اکشن و گیم پلی خشن، سنگین و بی رحم! واقعا خیلی عجیبه که 18 ماه تموم استودیو بدون هیچ سر و صدایی روی این عنوان کار کرده و یکدفعه همچنان در کمال سکوت و آرامش همه چیز درجا منهدم شده رفته! دریغ از یدونه اسکرین شات یا حتی یک خط از داستان و حال و هوای بازی!

به هر حال از قدیم به خوبی میدونیم که این استودیو همیشه مخصوصا در مورد عناوین و IP های جدید کاملا تودار و ساکت بوده و هست و قبل از ریلیز یک عنوان به شدت روی کانتنت ها و اطلاعات مربوط به اون عنوان حساس هستند و به هیچ وجه تا قبل از ریلیز بازی اجازه درز هیچ اطلاعاتی رو نمیدند. به هرحال همونطور که قبلا هم مفصل صحبت کرده بودیم امیدوارم موفقیت DOOM شروعی باشه برای اوج گیری دوباره id و صد البته برگشتن ستاره های درخشان و مغزهای متفکر این استودیو (که جای خالیشون هم به شدت احساس میشه) و همچنین ادامه IP های بزرگی که این استودیو داره...

fg7e_1466848449_536_25-id-software.jpg



پ.ن: این Darkness رو هم دوباره پروژه ساختش رو احیا کنن، دل یه جوونی رو شاد کنن8->:D

 
آخرین ویرایش:

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
این Documentary به خوبی نشون میده که چه Brain Storm های وحشتناک و عجیب و غریبی از بعد از ریلیز DOOM 3 و مخصوصا از سال 2007 به بعد در استودیو id Software در جریان بوده! تقریبا حول و حوش August 2008 کارمک و Matt Hooper اعلام میکنند که حدود 18 ماه تموم استودیو روی یک عنوان Survival Horror با تم بسیار تاریک و سنگین به نام Darkness داشته کار میکرده و کاملا یدفعه به طور کامل کنسل میشه! چرا؟ چون ظاهرا بازی مثل DOOM 3 بیش از حد تاریک بوده!

"We would have been keeping Doom 3's faults," said Carmack, who agreed that complaints of the "contrived nature of monsters hiding in closets" and overly dark environments of Doom 3 were "completely valid."
البته این تنها یکی از دلایل کنسل شدن این عنوان بوده؛ مقاله کاملتر رو در این لینک میتونید بخونید.

و حالا از اون عجیب تر اینه که این تایم دقیقا زمانی هست که پروسه ساخت DOOM 4 چندین ماه بوده که به هدایت و دایرکشن Kevin Cloud استارت خورده بوده و از طرفی حتی پروسه ساخت RAGE و انجین id Tech 5 هم شروع شده بوده!!! هرجوری حساب کنید هیچ جوری امکان نداره که یک تیم بتونه همزمان روی چندین پروژه اونم با این وسعت کار کنه؛ و فکر کنم جواب این قضیه رو هم Robert Duffy خیلی ظریف تو این داکیومنتری بهش اشاره کرد که معمولا استودیو id سه تا تیم مجزا ولی هماهنگ با همدیگه داره (یا فقط اون زمان داشته) که روی پروژه های مختلف کار میکنند.

ویدئو های کنسل شده ی DOOM 4 شاید مقدار زیادی با personality اصلی DOOM فاصله داشتند ولی بازم به نظرم بازی بسیار خوبی میشد اگر ساخته میشد. و همونطور هم که هردوی Hugo و Marty هم اشاره کردند Production Quality فوق العاده ای داشته اون بازی و وقت و هزینه و فکر بسیار زیادی پشت ساخت اون بازی صرف شده بوده... به طوری که ایده ها و کمک های فکری بسیار زیادی این بازی به DOOM 2016 کرده بوده که نمونه واضح ـش همون Glory Kill هست که به طور کامل از این نسخه کنسل شده الهام گرفته شده بوده...

از طرف دیگه این Darkness به طرز وحشتناکی مغز و روان منو به خودش مشغول کرده!:D به عنوان یه طرفدار id همیشه دلم میخواست و پیش خودم میگفتم (و هنوزم دلم میخواد و پیش خودم میگم:D) که چی میشد اگر id با این همه استعداد و ایده های ناب (چه در گیم پلی و اکشن های سنگین و خشن و چه در فضاسازی های عمیق و تاریک و شیطانی) یک روزی بره سراغ ساخت یه بازی Survival Horror با تم به مقدار زیادی یواش تر (!):D و بسیار تاریک و عمیق (منظور با المان های psychological زیاد) و صد البته به همراه همون اکشن و گیم پلی خشن، سنگین و بی رحم! واقعا خیلی عجیبه که 18 ماه تموم استودیو بدون هیچ سر و صدایی روی این عنوان کار کرده و یکدفعه همچنان در کمال سکوت و آرامش همه چیز درجا منهدم شده رفته! دریغ از یدونه اسکرین شات یا حتی یک خط از داستان و حال و هوای بازی!

به هر حال از قدیم به خوبی میدونیم که این استودیو همیشه مخصوصا در مورد عناوین و IP های جدید کاملا تودار و ساکت بوده و هست و قبل از ریلیز یک عنوان به شدت روی کانتنت ها و اطلاعات مربوط به اون عنوان حساس هستند و به هیچ وجه تا قبل از ریلیز بازی اجازه درز هیچ اطلاعاتی رو نمیدند. به هرحال همونطور که قبلا هم مفصل صحبت کرده بودیم امیدوارم موفقیت DOOM شروعی باشه برای اوج گیری دوباره id و صد البته برگشتن ستاره های درخشان و مغزهای متفکر این استودیو (که جای خالیشون هم به شدت احساس میشه) و همچنین ادامه IP های بزرگی که این استودیو داره...

fg7e_1466848449_536_25-id-software.jpg



پ.ن: این Darkness رو هم دوباره پروژه ساختش رو احیا کنن، دل یه جوونی رو شاد کنن8->:D

دقیقا حرفای دل منو زدی سیاوش :D.
شدیدا دوست دارم تم این darkness رو ببینم، نمیدونم ، ای کاش یدفعه به سرشون بزنه دوباره برن سراغش. آخه جدا هیچ استودیویی تم تاریک و شیطانی رو مثل این id نمیتونه دربیاره:D منم از بچگی و نوجوانی و جوانی علاقه خیلی شدیدی به مقوله های فراطبیعی و شیطانی داشتم و دارم :D این id هم لعنتی انگار دقیقا ذهنیات منو مصور میکنه :D . خلاصه ای کاش روی این مقوله هم فوکوس کنن.
مرررسی بابت توضیحاتت سیاوش :).
 
  • Like
Reactions: .MARSHAL.

SoRoS

کاربر سایت
Apr 10, 2012
151
این خبر رو احتمالا از مستندی که از DOOM در حال منتشر شدنه برداشتن.
تموم چیزایی که گفتن رو توی این مستندی که دیروز منتشر شده از زبون خود سازنده‌ها و به روایت تصویر می‌تونی ببینی. این مستند سه قسمتیه و قسمت دومشم امروز عرضه میشه و قسمت سوم هم فردا. قسمت اولی که منتشر شده بیشتر پیرامون چطور شکل گرفتن id Software و معرفی سازنده‌ها و همینطور دلیل کنسل کردن DOOM 4 و رفتن سراغ نسخه‌ی فعلیه...
من فکر می‌کردم از مستند خبر داری وگرنه زودتر بهت می‌گفتم :D من خودم حدود 1 ماهی بود که منتظرش بودم. از همون موقعی که اعلام کردن همچین چیزی در حال ساخته. کلا خیلی مستند خفنیه و سازنده‌ی مستند واسه تهیه کردنش 2 3 روزی رو توی استدیوی id Software مونده :D یه تیکه‌ای توی مستند هستش که برای اولین بار این نسخه 2016 رو پشت درهای بسته به مردم نشون میدن که همه روانی میشن :D خیلی خوبه :D
قسمت‌هایی رو هم از DOOM کنسل شده نشون میدن که من تا حالا ندیده بودم...
منم بدم نمیومد اون پروژه رو بصورت جدا و با یه اسم دیگه غیر از DOOM منتشرش کنن ولی اگه منتشر کردن اون نسخه باعث می‌شده که الان این نسخه‌ی 2016 رو نداشته باشیم (که به نظر میاد همینطور باشه) پس اصلا حرفشم نزن :D
لینک یوتیوب مستند
-----------
جالبه الان که داشتم اینو مینوشتم قسمت دوم مستند هم منتشر شد <:-P:D
دمت گرم ابادمون کردی:D
کلا در مورد این استدیو تا دلت بخواد مستند ساختن


قسمت اول مستند خیلی خوب بود، مخصوصاً اون تیکه هایی که نمایش پشت درهای بسته رو نشون میداد و ملت چقدر هیجان زده شدن بودن! :D
یه سری عکس از نسخه کنسل شده، شامل جناب Imp و یک عدد زامبی:







اینا هم جزو اولین نمونه های Glory Killها بوده که تازه داشتن تست ـشون میکردن:






ویدئو رو از دست ندین!
بازی اون زمان خیلی تم RESISTANCE و RAGE داشت. اون IMPئه فضاش خیلی شبیه RAGEئه.
خداییش حق داشتن از واکنشا بترسن. یادمه همون موقعی که یه سری اطلاعات از همین DOOM4 اومده بود بیرون خیلیها میگفتن این شبیه همه چیز هست بجز DOOOOM ولی بشخصه اعتقاد دارم اگر بازی رو بعنوان ادامه QUAKE 1 یا یک IP جدید میدادن بیرون میشد باهاش کنار اومد. گراهام جویس کم ادمی نبود .....

اون قسمت مبارزه با imp منو شدیدا یاد چپتر wellspring tunnels توی DLC بازی RAGE میندازه:D. البته بیشتر به خاطر اینه که بازی داشته از همون انجین id tech 5 استفاده میکرده. ولی خب مشخصه که اون نسخه کنسل شده همچنان تکیه بر المان های Horror نسخه 3 داشته. ولی ایده glory kill رو از همون موقع هم داشتن پیادش میکردن ولی نه به این شدت و حدت نسخه اصلی 2016. در جمع بخوای حساب کنی Doom 2016 یه شماره واقعی از دووم به حساب میاد ، انصافا آرت دیزاینش خیلی پیشرفته تر و منطبق با حال و هوای doom هست. البته اون نسخه کنسل شده هم چیز واقعا جالبیه، ای کاش تحت یه نام دیگه بسازنش:D.
نویسنده Doom 4 هم گراهام جویس بوده که متاسفانه سال 2014 از دنیا رفته بنده خدا، این نسخه جدید رو شخص دیگری به نان adam gascoin داستان نویسی کرده:).
علی بازی خیلی شبیه RAGE بود. البته یه رگه هایی از RESISTANCE و حتی KILLZONE هم توش بود. منم با DOOM 3 حال کردم البته یادمه زمان ریلیزش اون زمان خیلی به خاطر HALF-LIFE 2 تو سرش زدن(در هر حال اون یک مستر پیس بود که دیگه هم شبیهش نیومد:D) ولی بعنوان جهتگیری جدید DOOM عنوان خوبی بود و حتی از نظر داستانی هم به اون بدی که همه فکر میکردن نبود.
کاش یه روزی ادامه RAGE ببینیم 8-> اون هم خیلی خوب بود و واقعا اونطور که شایستش بود دیده نشد و مقصر هم خود اید سافت ور بود که اینقدر بازی رو هایپ تکنینکی کرد و دقیقا از همون قسمت هم ضربه دید.
این Documentary به خوبی نشون میده که چه Brain Storm های وحشتناک و عجیب و غریبی از بعد از ریلیز DOOM 3 و مخصوصا از سال 2007 به بعد در استودیو id Software در جریان بوده! تقریبا حول و حوش August 2008 کارمک و Matt Hooper اعلام میکنند که حدود 18 ماه تموم استودیو روی یک عنوان Survival Horror با تم بسیار تاریک و سنگین به نام Darkness داشته کار میکرده و کاملا یدفعه به طور کامل کنسل میشه! چرا؟ چون ظاهرا بازی مثل DOOM 3 بیش از حد تاریک بوده!

"We would have been keeping Doom 3's faults," said Carmack, who agreed that complaints of the "contrived nature of monsters hiding in closets" and overly dark environments of Doom 3 were "completely valid."
البته این تنها یکی از دلایل کنسل شدن این عنوان بوده؛ مقاله کاملتر رو در این لینک میتونید بخونید.

و حالا از اون عجیب تر اینه که این تایم دقیقا زمانی هست که پروسه ساخت DOOM 4 چندین ماه بوده که به هدایت و دایرکشن Kevin Cloud استارت خورده بوده و از طرفی حتی پروسه ساخت RAGE و انجین id Tech 5 هم شروع شده بوده!!! هرجوری حساب کنید هیچ جوری امکان نداره که یک تیم بتونه همزمان روی چندین پروژه اونم با این وسعت کار کنه؛ و فکر کنم جواب این قضیه رو هم Robert Duffy خیلی ظریف تو این داکیومنتری بهش اشاره کرد که معمولا استودیو id سه تا تیم مجزا ولی هماهنگ با همدیگه داره (یا فقط اون زمان داشته) که روی پروژه های مختلف کار میکنند.

ویدئو های کنسل شده ی DOOM 4 شاید مقدار زیادی با personality اصلی DOOM فاصله داشتند ولی بازم به نظرم بازی بسیار خوبی میشد اگر ساخته میشد. و همونطور هم که هردوی Hugo و Marty هم اشاره کردند Production Quality فوق العاده ای داشته اون بازی و وقت و هزینه و فکر بسیار زیادی پشت ساخت اون بازی صرف شده بوده... به طوری که ایده ها و کمک های فکری بسیار زیادی این بازی به DOOM 2016 کرده بوده که نمونه واضح ـش همون Glory Kill هست که به طور کامل از این نسخه کنسل شده الهام گرفته شده بوده...

از طرف دیگه این Darkness به طرز وحشتناکی مغز و روان منو به خودش مشغول کرده!:D به عنوان یه طرفدار id همیشه دلم میخواست و پیش خودم میگفتم (و هنوزم دلم میخواد و پیش خودم میگم:D) که چی میشد اگر id با این همه استعداد و ایده های ناب (چه در گیم پلی و اکشن های سنگین و خشن و چه در فضاسازی های عمیق و تاریک و شیطانی) یک روزی بره سراغ ساخت یه بازی Survival Horror با تم به مقدار زیادی یواش تر (!):D و بسیار تاریک و عمیق (منظور با المان های psychological زیاد) و صد البته به همراه همون اکشن و گیم پلی خشن، سنگین و بی رحم! واقعا خیلی عجیبه که 18 ماه تموم استودیو بدون هیچ سر و صدایی روی این عنوان کار کرده و یکدفعه همچنان در کمال سکوت و آرامش همه چیز درجا منهدم شده رفته! دریغ از یدونه اسکرین شات یا حتی یک خط از داستان و حال و هوای بازی!

به هر حال از قدیم به خوبی میدونیم که این استودیو همیشه مخصوصا در مورد عناوین و IP های جدید کاملا تودار و ساکت بوده و هست و قبل از ریلیز یک عنوان به شدت روی کانتنت ها و اطلاعات مربوط به اون عنوان حساس هستند و به هیچ وجه تا قبل از ریلیز بازی اجازه درز هیچ اطلاعاتی رو نمیدند. به هرحال همونطور که قبلا هم مفصل صحبت کرده بودیم امیدوارم موفقیت DOOM شروعی باشه برای اوج گیری دوباره id و صد البته برگشتن ستاره های درخشان و مغزهای متفکر این استودیو (که جای خالیشون هم به شدت احساس میشه) و همچنین ادامه IP های بزرگی که این استودیو داره...

fg7e_1466848449_536_25-id-software.jpg



پ.ن: این Darkness رو هم دوباره پروژه ساختش رو احیا کنن، دل یه جوونی رو شاد کنن8->:D


دقیقا حرفای دل منو زدی سیاوش :D.
شدیدا دوست دارم تم این darkness رو ببینم، نمیدونم ، ای کاش یدفعه به سرشون بزنه دوباره برن سراغش. آخه جدا هیچ استودیویی تم تاریک و شیطانی رو مثل این id نمیتونه دربیاره:D منم از بچگی و نوجوانی و جوانی علاقه خیلی شدیدی به مقوله های فراطبیعی و شیطانی داشتم و دارم :D این id هم لعنتی انگار دقیقا ذهنیات منو مصور میکنه :D . خلاصه ای کاش روی این مقوله هم فوکوس کنن.
مرررسی بابت توضیحاتت سیاوش :).

پروژه دارکنس دقیقا از سال 2005 و بعد از اتمام ساخت DOOM 3 استارت خورد. اون موقع ID تو فکر ساخت یه IP جدید بود و ایده اولیه دارکنس هم برای شخص کارمک بود( فکر کنم همه طرفدارای ID اینو بدونن که کارمک خیلی تو طراحی پلات و داستان پردازی بازی ها در ID نقشی نداشته و همیشه کارگردان تکنیکی و تکنولوژِی ID بوده). بازی قرار بود تو یه جزیره دور افتاده و نفرین شده جریان داشته باشه و گیم پلیش بر اساس المانای Survival Horror بنا بشه. که فکر کنم بخاطر طولانی شدن روند پیش تولیدش رفت هوا و RAGE جای اونو گرفت.
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
:D
دمت گرم ابادمون کردی:D
کلا در مورد این استدیو تا دلت بخواد مستند ساختن



بازی اون زمان خیلی تم RESISTANCE و RAGE داشت. اون IMPئه فضاش خیلی شبیه RAGEئه.
خداییش حق داشتن از واکنشا بترسن. یادمه همون موقعی که یه سری اطلاعات از همین DOOM4 اومده بود بیرون خیلیها میگفتن این شبیه همه چیز هست بجز DOOOOM ولی بشخصه اعتقاد دارم اگر بازی رو بعنوان ادامه QUAKE 1 یا یک IP جدید میدادن بیرون میشد باهاش کنار اومد. گراهام جویس کم ادمی نبود .....


علی بازی خیلی شبیه RAGE بود. البته یه رگه هایی از RESISTANCE و حتی KILLZONE هم توش بود. منم با DOOM 3 حال کردم البته یادمه زمان ریلیزش اون زمان خیلی به خاطر HALF-LIFE 2 تو سرش زدن(در هر حال اون یک مستر پیس بود که دیگه هم شبیهش نیومد:D) ولی بعنوان جهتگیری جدید DOOM عنوان خوبی بود و حتی از نظر داستانی هم به اون بدی که همه فکر میکردن نبود.
کاش یه روزی ادامه RAGE ببینیم 8-> اون هم خیلی خوب بود و واقعا اونطور که شایستش بود دیده نشد و مقصر هم خود اید سافت ور بود که اینقدر بازی رو هایپ تکنینکی کرد و دقیقا از همون قسمت هم ضربه دید.




پروژه دارکنس دقیقا از سال 2005 و بعد از اتمام ساخت DOOM 3 استارت خورد. اون موقع ID تو فکر ساخت یه IP جدید بود و ایده اولیه دارکنس هم برای شخص کارمک بود( فکر کنم همه طرفدارای ID اینو بدونن که کارمک خیلی تو طراحی پلات و داستان پردازی بازی ها در ID نقشی نداشته و همیشه کارگردان تکنیکی و تکنولوژِی ID بوده). بازی قرار بود تو یه جزیره دور افتاده و نفرین شده جریان داشته باشه و گیم پلیش بر اساس المانای Survival Horror بنا بشه. که فکر کنم بخاطر طولانی شدن روند پیش تولیدش رفت هوا و RAGE جای اونو گرفت.
آره خیلی شبیه RAGE بوده فضاسازیش:D، من قشنگ یاد wellspring tunnels توی schorcher dlc بازی RAGE افتادم که اتفاقا خیلی هم مرحله خفنی بود یه نوع جدید mutant داشت که به معنای واقعی کابوس بود هر چی میزدیش نمیمرد:D. یه دلیلش میتونه یکی بودن انجین هر دوبازی باشه، هر دو با ورژن 5 ساخته شدن. کلا تحت تاثیر Rage به نظر میومد باشه چون محیطاشم یکم روشن تر بود:D.
ولی سروش برای ادامه Quake 1 نمیشد استفادش کرد، من شدیدا دوست دارم اگه اینا ادامه یا بازسازی نسخه 1 کوئیک رو اگه یه روزی بخوان بسازن برن سمت همون جو کاتولایی و elder gods و تم شیطانی اون فرمی، doom و quake 1 هر دو تم اهریمنی و شیطانی داشتن ولی فرمشون خیلی با هم فرق داشت، توی doom شکل جهنم رو میبینی ولی توی quake 1 واقعا خود جهنم رو حس میکنی:D.
Doom 3 برای زمان خودش خیلی دایرکشن عالی داشت، ساختارش یکم بیشتر شبیه quake 1 بود اتفاقا. جدی اگه اون سال غولی مثل HALF LIFE 2 نبود کمتر بازی ای میتونست من حیث المجموع از لحاظ quality در حد و اندازش باشه (ولی خب Half life 2 بعد از 12 سال هنوزم داره نفس همه بازی هارو میبره چه برسه به اون سال:D.)، جالبیش اینجاس که بازی به اون عظمت و انقلابی رو همونطور که robert duffy میگه فقط 19 نفر ساختن، یعنی حتی 20 نفر هم نبودن، و این واقعا نشون میده چقدر اون آدما توانمند و نابغه بود. . DOOM 3 یه بار برای همیشه ساختار نسخه های کلاسیک رو بصورت مدرن درآورد که واقعا از دید من فوق العاده بود، هنوزم بازیش میکنی کیفیت بازی و اون صداگزاریش و اتمسفرش مبهوتت میکنه ولی خب از اونطرف هم بازم یه بار برای همیشه باعث شد طرفدارای doom دو تیکه بشن یه سری با اون حال و هوا انس بگیرن ( تعداد به نسبت کمتر ) و یه سری با حال و هوای نسخه های کلاسیک ( تعداد خیلی کثیری:D). جالبه که marty straton توی صحبت هاش میگه ما آرت دیزاین doom 3 رو برای طراحی doom 2016 اقتباس کردیم، نوع رنگ بندی و environments و تم کلی مراحل رو ، چون نسخه 3 به شکل واقعی زندگی و ساخت ساز توی مریخ و فضا رو نمایش میداد، ولی در ادامه گفته که برعکس آرت بازی که از نسخه 3 الهام گرفته شده ، اکشن ها و روح بازی حالت نسخه های 1 و 2 رو داره، سلاح هایی بدون خشابگزاری، سرعت اکشن بالا، خشونت دیوانه وار و... که همگی میراث دو نسخه کلاسیک هستند. برای همینه که این نسخه یه reboot فوق العاده موفق شده.
راجب darkness هم من با سیاوش شدیدا موافقم و واقعا دوست داشتم این بازی رو یه جوری دوباره وارد چرخه ساخت کنن:D، مصاحبه hooper و کارمک رو که خوندم بدجوری حس بازی به دلم نشیت و فکر میکنم اتفاقا چیزی بود که id توی ساختش تبحر داشت و متاسفانه پروژه منتفی شد و استودیو شیفت کرد روی RAGE :D.
در هر حال اگه هنوزم id سه تا تیم داشته باشه مثل گذشته، باید امیدوار بود که یدونه از اون تیم ها روی یه عنوان معرفی نشده داره کار میکنه( آرزو بر جوانان عیب نیست به هر حال :D).
 

FUTURE

Endure & Survive
کاربر سایت
Aug 20, 2014
4,581
نام
Alireza
این قسمت دوم مستند نکات خیلی جالبی داشت :D یکی اینکه مرحله آغازین بازی، تقریبا آخرین چیزی بوده که به بازی اضافه کردن یعنی کمتر از یه سال به عرضه مونده بوده ولی هنوز نقطه‌ی شروعش مشخص نبوده! :D جالبتر اینکه همین بخش ابتدایی رو 5-6 بار تغییر دادن و دوباره شروع کردن!
یکی دیگه از نکات جالب اینه که تیم id سعی داشته از همون اول بازی به بازیکن تلقین کنه که داری یه DOOM بازی می‌کنی نه یه شوتر معمولی که اول باید گیم‌پلی و نحوه‌ی بازی کردن رو توی یه بخش تمرینی بهت یاد بده یا داستان رو بیاد به زور بچپونه توی حلقت!!! همون اول بازی که Doomguy مونیتور رو وقتی که می‌خواد بهش دستور بده پرت می‌کنه به یه سمتی، نشونه‌ای از دور انداختن مواردی هستش که همیشه توی مرحله‌ی ابتدایی بازیهای دیگه شاهدش هستیم.
خب قسمت سوم مستند هم همین الان منتشر شد! داغ داغ :D
لینک یوتیوب
این قسمت بیشتر در مورد مبارزات بازی و موزیک بازیه \m/
 

saphire

کاربر سایت
Dec 9, 2007
2,578
نام
امیرحسین
باز این تاپیک اومد بالا و من یاد این افتادم که هر کاری کنم بعد نیم ساعت تو بازی Motion Sickness می گیرم:( هر کاری بگید کردم، موشن بلور خاموش، FOV بالا، هیچ تاثیری هم نداشته:( خیلی دوست دارم بازی کنم ولی خوب به حالت تهوع بعدش نمی ارزه:D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر