======ساخت بازی و برنامه به صورت حرفه ای برای psp با زبون c , c++======
این روش اصلی ترین روش ساخت بازی و برنامه برای psp هست که حتی خود شرکت های بازیسازی مثله سونی استفاده میکند c,c++
از این طریق میتونید بازیهایی با فرمت pbp یا حتی iso بسازید
-------------------------
آموزش:
-------------------------
شما به 3 تا برنامه احتیاج دارید:
toolchain
PSPSDK
CYGWIN
ابتدا CYGWIN دانلود کنید
حدود 600 kb که یه دانلودر CYGWIN ، آنرا اجرا کنید
آدرس نصب C:/cygwin بزارید و دانلود CYGWIN هر جا خواستید قرار بدید
next بزنید و یکی از سایتهای زیر را انتخاب کنید که فایل ها رو از اون سایت دانلود کنه،
حالا نام فایلها میاد ، همه رو روی default قرار بدید
+ کنار web را بزنید و فایل wget به install تغییر بدید
next تا فایلها رو دانلود کنه.
بعد از دانلود فایلها روی finish کلیک کنید و بزارید فایلهای دانلود شده نصب بشن
بعد از نصب شدن برنامه CYGWIN باز کنید ، یک صفحه مشکی باز میشه که اگر این داخلش نوشته شده باشه برنامه با موفقیت نصب شده:
yourusername@yourcomputername ~
و $
toolchain دانلود کنید
و به این آدرس منتقل کنید:
/usr/local/pspdev
و تو صفحه CYGWIN تایپ کنید:
./toolchain.sh
و روی آیکون CYGWIN راست کلیک کنید و در قسمت Edit
این تغییرات رو انجام بدید:
@echo off
C:
chdir C:\cygwin\bin
set path=%path%;C:/cygwin/usr/local/pspdev/bin
set PSPSDK=C:/cygwin/usr/local/pspdev
bash --login -i
و سیو کنید
این هم pspsdk دانلود کنید و در درایو c نصب کنید
نکته :
این فولدر هارو بسازید:
C:\cygwin\home\****\projects\helloworld
****= یوزر شما
-----------------------------
حالا برای ساخت برنامه نیاز به Dev-C++ دارید که میتونید از اینجا دانلود کنید
یه فایل با نام main.c در helloworld بسازید و آن را باز کنید:
حالا شما اینجا میتونید برنامه نویسی کنید که من قسمتی از اونو به شما یاد میدم:
برای شروع ساخت برنامه helloworld که کارش فقط نوشتن helloworld هست:
این قسمت یه جورایی مثله مشخصات برنامه هست:
// Hello World - My First App for the PSP
/*
This program was created by (Your Name Here) on (Date Here)
It is a simple "Hello World" Application.
*/
تایپ کنید در اول برنامه
و این دو که کارشون معرفی برنامه به سیستم هست،تایپ کنید:
#include <pspkernel.h>
#include <pspdebug.h>
و بعد از این ، این تیکه رو با یخورده فاصله تایپ کنید:
PSP_MODULE_INFO("Hello World", 0, 1, 1);
و بعد:
#define printf pspDebugScreenPrintf
که مشخص کردن نوشتن حروف الفبا در صفحه psp هست
در آخر هم این قسمت رو قرار بدید که برای اجرای برنامه در psp هست:
/* Exit callback */
int exit_callback(int arg1, int arg2, void *common) {
sceKernelExitGame();
return 0;
}
/* Callback thread */
int CallbackThread(SceSize args, void *argp) {
int cbid;
cbid = sceKernelCreateCallback("Exit Callback", exit_callback, NULL);
sceKernelRegisterExitCallback(cbid);
sceKernelSleepThreadCB();
return 0;
}
/* Sets up the callback thread and returns its thread id */
int SetupCallbacks(void) {
int thid = 0;
thid = sceKernelCreateThread("update_thread", CallbackThread, 0x11, 0xFA0, 0, 0);
if(thid >= 0) {
sceKernelStartThread(thid, 0, 0);
}
return thid;
}
int main() {
pspDebugScreenInit();
SetupCallbacks();
printf("Hello World");
به جای این Hello World هر چیز دیگه هم میتونید بنویسید یعنی برنامه از این قسمت میفهمه چی باید نمایش بده
برای پایان دادن برنامه هم اینها هم به برنامه اضافه کنید
sceKernelSleepThread();
return 0;
}
برنامه شما کامل شد، حالا شما احتیاج به فایل Makefile
Makefile در کنار main.c بسازید
و در داخل آن این هارو بنویسید:
TARGET = hello
OBJS = main.o
CFLAGS = -O2 -G0 -Wall
CXXFLAGS = $(CFLAGS) -fno-exceptions -fno-rtti
ASFLAGS = $(CFLAGS)
EXTRA_TARGETS = EBOOT.PBP
PSP_EBOOT_TITLE = Hello World
PSPSDK=$(shell psp-config --pspsdk-path)
include $(PSPSDK)/lib/build.mak
و پسوند آن را وردارید ، یعنی اگر Makefile.txt هست به Makefile تغییر بدین
حالا برای اجرا در psp احتیاج دارید فایل main.c تبدیل به EBOOT.PBP کنید
آموزش تبدیل:
ابتدا CYGWIN باز کنید و آدر فایل main.c تایپ کنید ولی قبل از آدرس یه کلمه cd هم اضافه کنید
حالا تنها کاری که باید بکنید تایپ کلمه make هست،
فایل شما به EBOOT.PBP تیدیل شد!
اونو در psp بریزید و جمله helloworld ببینید.
نویسنده:SASAN-BSE
این روش اصلی ترین روش ساخت بازی و برنامه برای psp هست که حتی خود شرکت های بازیسازی مثله سونی استفاده میکند c,c++
از این طریق میتونید بازیهایی با فرمت pbp یا حتی iso بسازید
-------------------------
آموزش:
-------------------------
شما به 3 تا برنامه احتیاج دارید:
toolchain
PSPSDK
CYGWIN
ابتدا CYGWIN دانلود کنید
حدود 600 kb که یه دانلودر CYGWIN ، آنرا اجرا کنید
آدرس نصب C:/cygwin بزارید و دانلود CYGWIN هر جا خواستید قرار بدید
next بزنید و یکی از سایتهای زیر را انتخاب کنید که فایل ها رو از اون سایت دانلود کنه،
حالا نام فایلها میاد ، همه رو روی default قرار بدید
+ کنار web را بزنید و فایل wget به install تغییر بدید
next تا فایلها رو دانلود کنه.
بعد از دانلود فایلها روی finish کلیک کنید و بزارید فایلهای دانلود شده نصب بشن
بعد از نصب شدن برنامه CYGWIN باز کنید ، یک صفحه مشکی باز میشه که اگر این داخلش نوشته شده باشه برنامه با موفقیت نصب شده:
yourusername@yourcomputername ~
و $
toolchain دانلود کنید
و به این آدرس منتقل کنید:
/usr/local/pspdev
و تو صفحه CYGWIN تایپ کنید:
./toolchain.sh
و روی آیکون CYGWIN راست کلیک کنید و در قسمت Edit
این تغییرات رو انجام بدید:
@echo off
C:
chdir C:\cygwin\bin
set path=%path%;C:/cygwin/usr/local/pspdev/bin
set PSPSDK=C:/cygwin/usr/local/pspdev
bash --login -i
و سیو کنید
این هم pspsdk دانلود کنید و در درایو c نصب کنید
نکته :
این فولدر هارو بسازید:
C:\cygwin\home\****\projects\helloworld
****= یوزر شما
-----------------------------
حالا برای ساخت برنامه نیاز به Dev-C++ دارید که میتونید از اینجا دانلود کنید
یه فایل با نام main.c در helloworld بسازید و آن را باز کنید:
حالا شما اینجا میتونید برنامه نویسی کنید که من قسمتی از اونو به شما یاد میدم:
برای شروع ساخت برنامه helloworld که کارش فقط نوشتن helloworld هست:
این قسمت یه جورایی مثله مشخصات برنامه هست:
// Hello World - My First App for the PSP
/*
This program was created by (Your Name Here) on (Date Here)
It is a simple "Hello World" Application.
*/
تایپ کنید در اول برنامه
و این دو که کارشون معرفی برنامه به سیستم هست،تایپ کنید:
#include <pspkernel.h>
#include <pspdebug.h>
و بعد از این ، این تیکه رو با یخورده فاصله تایپ کنید:
PSP_MODULE_INFO("Hello World", 0, 1, 1);
و بعد:
#define printf pspDebugScreenPrintf
که مشخص کردن نوشتن حروف الفبا در صفحه psp هست
در آخر هم این قسمت رو قرار بدید که برای اجرای برنامه در psp هست:
/* Exit callback */
int exit_callback(int arg1, int arg2, void *common) {
sceKernelExitGame();
return 0;
}
/* Callback thread */
int CallbackThread(SceSize args, void *argp) {
int cbid;
cbid = sceKernelCreateCallback("Exit Callback", exit_callback, NULL);
sceKernelRegisterExitCallback(cbid);
sceKernelSleepThreadCB();
return 0;
}
/* Sets up the callback thread and returns its thread id */
int SetupCallbacks(void) {
int thid = 0;
thid = sceKernelCreateThread("update_thread", CallbackThread, 0x11, 0xFA0, 0, 0);
if(thid >= 0) {
sceKernelStartThread(thid, 0, 0);
}
return thid;
}
int main() {
pspDebugScreenInit();
SetupCallbacks();
printf("Hello World");
به جای این Hello World هر چیز دیگه هم میتونید بنویسید یعنی برنامه از این قسمت میفهمه چی باید نمایش بده
برای پایان دادن برنامه هم اینها هم به برنامه اضافه کنید
sceKernelSleepThread();
return 0;
}
برنامه شما کامل شد، حالا شما احتیاج به فایل Makefile
Makefile در کنار main.c بسازید
و در داخل آن این هارو بنویسید:
TARGET = hello
OBJS = main.o
CFLAGS = -O2 -G0 -Wall
CXXFLAGS = $(CFLAGS) -fno-exceptions -fno-rtti
ASFLAGS = $(CFLAGS)
EXTRA_TARGETS = EBOOT.PBP
PSP_EBOOT_TITLE = Hello World
PSPSDK=$(shell psp-config --pspsdk-path)
include $(PSPSDK)/lib/build.mak
و پسوند آن را وردارید ، یعنی اگر Makefile.txt هست به Makefile تغییر بدین
حالا برای اجرا در psp احتیاج دارید فایل main.c تبدیل به EBOOT.PBP کنید
آموزش تبدیل:
ابتدا CYGWIN باز کنید و آدر فایل main.c تایپ کنید ولی قبل از آدرس یه کلمه cd هم اضافه کنید
حالا تنها کاری که باید بکنید تایپ کلمه make هست،
فایل شما به EBOOT.PBP تیدیل شد!
اونو در psp بریزید و جمله helloworld ببینید.
نویسنده:SASAN-BSE
آخرین ویرایش: