Final Fantasy XV

هر گونه صحبت در مورد داستان، شخصیت ها، مراحل و سایر عناصری که سازنده قبل از عرضه در مورد اونها صحبت نکرده رو در تگ اسپویلر قرار بدید.

برای بحث آزاد درباری داستان بازی میتونید وارد تاپیک زیر بشید:

Final Fantasy XV SPOILER THREAD

0sra_746998.jpg

Final Fantasy XV

Publisher:
Square Enix

Developer:
Square Enix Business Division 2

Director:
Hajime Tabata

Producer:
Shinji Hashimoto

Designer:
Tetsuya Nomura

Composer:
Yoko Shimomura

Genre:
Japanese Action-Role Playing

Mode:
Single-Player
Online Co-op

Release Date:

2016 ,November 29
9 آذر 1395


بعد از گذشت یک نسل از سرنوشت نامعلوم Final Fantasy Versus XIII و شخصیت جذاب و گیرای آن ناکتیس لویسیس (Noctis Lucis) بالاخره در کنفرانس چند روز گذشته سونی در نمایشگاه E3 شرکت SE دست از آزار و اذیت گیمرها برداشته و هرچند بعید بنظر می‌رسید اما آقای تتسویا نومورا خالق و کارگردان پروژه Versus از طریق یک پیام ویدئویی به معرفی بازی خود پرداخت. عنوانی که دیگر Versus و بخشی از پروژه XIII نیست و اکنون باید آن را XV و یکی از عناوین اصلی و شماره دار مجموعه بنامیم!

اما تغییرات Versus تنها شامل تغییر نام آن نشده و آنطور که بنظر می‌رسید در طول این سال‌های سکوت نومورا و تیم او بیکار ننشسته و دست به خلق عنوانی زده‌اند که از همه نظر تفاوت بسیار زیادی با نمایش اولیه بازی و طرح‌های پروتوتایپ بازی دارد. تغییرات وسیعی که از داستان تا گیم‌پلی و سبک بازی را شامل می‌شود. البته داستان، شخصیت‌ها، محیط‌ها و به طور کلی پلات داستانی بسیار نزدیک به طرح‌های اولیه بازیست و سازندگان بیشتر دست به ایجاد تغییر و نوآوری در گیم‌پلی، سیستم مبارزات و گرافیک بازی زده‌اند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که بناچار مجبور به معرفی مجدد بازی و نگاهی نو به Final Fantasy XV باشیم!


داستان

متاسفانه هنوز اطلاعات منسجم و کاملی در خصوص داستان XV در دست نیست و سازندگان نیز پراکنده گویی و ایجاد ابهام در قبال داستان خود را ترجیح داده‌اند اما با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کریستال‌ها بار دیگر نقش اصلی را در داستان XV ایفا می‌کنند! کریستال‌های قدرت که بنظر می‌رسد SE علاقه بسیار زیادی به آن‌ها دارد!
البته کریستال‌ها اینبار بازیگران پشت پرده داستان XV هستند و بنابر دلایلی نامعلوم میراث باقی مانده از قدرت پیشینیان خلاصه شده در تنها کریستال باقی مانده در جهان است که توسط خاندان Lucis ها نگه داری می‌شود. خاندان Lucis از گذشته با همسایه خود Niflheim سرجنگ و دشمنی داشته‌اند و اکنون با پایان جنگ‌های قدیمی و آغاز دوران جنگ سرد تنها کریستال باقی مانده در میان آن‌ها نقطه اتکا و امید برای برقراری صلح است. حکومت Lucis با کمک گرفتن از قدرت کریستال بزرگ مانعی جادویی به دور سرزمین‌های تحت اختیار خود قرار داده است که مانع از نفوذ نیروهای متخاصم می‌شوم. اما نه تا ابد!

ارتش Niflheim آماده شعله ور کردن آتش جنگی است که آینده شخصیت‌های داستان را دربر خواهد گرفت. نیروهای Niflheim موفق به شکستن حصار قدرت کریستال شده و اکنون صلح پایان یافته است.

داستان XV روایت گر زندگی فرمی مدرن از یاکوزاهای ژاپنی همراه با ارجاعات بسیار زیاد به نمایشنامه‌های شکسپیر، خصوصا رومئو و ژولیت، است.


شخصیت‌ها



Noctis Lucis Caelum

6VnfIZq.jpg


ناکتیس لویسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است)، شخصیت خشک و مغموم داستان که غم و اندوه از کودکی با وی عجین شده است. او وارث مسلم میراث خاندان Lucis هاست. ناکتیس که دوستانش او را Noct صدا می‌زنند دارای قدرت عجیبی است؛ قدرت دیدن نورهای بهشتی. نورهایی که خبر از نزدیکی مرگ دارند. ناکتیس قادر به حس پایان عمر دیگران است.

ناکتیس علاقه‌ای به زندگی سلطنتی و قانون مدار خود ندارد و با نادیده گرفتن قوانین مجمع سلطنتی همانند یک مترود زندگی می‌کند. دلیلی که باعث می‌شود همیشه بار زیادی از مسوولیت بر دوش محافظین و دوستانش که قصد مراقبت از او را دارند قرار گیرد. ناکتیس شخصیتی بی‌پروا و عجول داشته و حس قدرتمندی برای محافظت از کسانی که به او وفادار هستند دارد.


Gladiolus Amicitia

FVzuTCQ.jpg


به عنوان یکی از افراد خانواده Amicitia وظیفه گلادیولوس حمامیت و حفاظت از شکوه و اعتبار خاندان سلطنتی است. گلادیولوس یکی از نزدیک‌ترین دوستان ناکتیس است و دوستی میان آن‌ها فراتر از القاب و خانواده‌هاست. گلادیولوس و ناکتیس رابطه‌ای حتی نزدیک‌تر از برادر تنی دارند. کلادیولوس حفاظت از لوییسیس‌ها را نه از سر وظیفه، بلکه از سر برادری انجام می‌دهد.


Ignis Scientia

J7uR3Mw.jpg


اگنس از همان دوران کودکی و طفولیت هوش و ذکاوتی استثنایی و مثال زدنی داشته و طوری آموزش و تربیت دیده است که روزی یکی از کنسول‌های شاه آینده ناکتیس باشد. اگنس درک و اعتماد بسیار عمیق و زیادی از خود نشان داده و به همین دلیل همیشه از او برای ملتفط کردن روحیه تند و خشن ناکتیس کمک گرفته می‌شود.


Prompto Argentum

5K6psmC.jpg


دوست عیاش و دخترباز ناکتیس از دوران مدرسه. پرومپتو همیشه یک کت بی‌آستین می‌پوشد که خلاف عرف سلطنتی است اما با اینحال همیشه از هیچ تلاشی برای کمک به خاندان سلطنی مضایقه نمی‌کند.


Cor Leonis

KpzDL2H.jpg


اسطوره‌ای زنده در فرهنگ و اخلاق سرزمین Lucis، فرمانده لئونیس، که تمام هنر و جنگاوریش در نبرد را پیش کش شاه خود کرده است. لئونیس چندان رابطه خوبی با ناکتیس و دار و دسته‌اش ندارد اما افتخار او به عنوان فرمانده پادشاه باعث می‌شود همیشه مراقب آن‌ها باشد.


ffxv_group.jpg




Regis Lucis Caelum

2fAs1EH.jpg

lYPOktO.jpg



پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس.



Stella Nox Fleuret

aiSlm88.jpg


استلا (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) یکی از اعضای خاندان Fleuret از سرزمین Tenebrae است. استلا دوست دوران کودکی ناکتیس بوده و همانند او می‌تواند اشخاص نزدیک به مرگ را حس کند.



Idola Eldercapt

RwHqPoM.jpg

r858QnA.jpg



پادشاه حکومت Niflheim. نام این شخصیت هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.


شخصیت مجهول 1

AIuClhO.jpg


احتمالا یکی از اعضای حکومت Niflheim. در تریلر منتشر از بازی این شخصیت در حال صحبت با Idola دیده می‌‌شود.


شخصیت مجهول 2

siqIyYf.jpg

Ec1Gb7h.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست


شخصیت مجهول 3

RTgarOR.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 4

mtUhsWM.jpg

TG08MDX.jpg


یکی از اشخاص حکومت Lucis که در نمایش بازی کنار Regis دیده می‌شود.



شخصیت مجهول 5

nXNPHUb.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 6

R9bwaul.jpg

zv2XQYD.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



مکان‌ها


Lucis

uokupsN.jpg

BVll1BT.jpg



حکومت Lucis متشکل از بخش‌های مدرن و امروزی است که شهرهایی نظیر توکیو و نیویورک را در ذهن تداعی می‌کند و همچین مناطق اسطوره‌ای که هنوز در آن‌ها صدای برخورد شمشیر و جادوگری شنیده می‌شود. Lucis پر از آسمان خراش‌ها و بزرگ راه‌های عریض و طویل است.

Tenebrae

محل زندگی دوست دوران کودکی ناکتیس، استلا. تنها چیزی که درحال حاضر از Tenebrae می‌دانیم این است که در این سرزمین افسانه قدیمی وجود دارد که می‌گوید کسانی که قادر به دیدن "نور" هستند قدرت‌های عجیبی بدست خواهند آورد.

Niflheim

دشمن حکومت Lucis که توسط Idola رهبری می‌شود. حکومت Niflheim برای بدست آوردن آخرین کریستال با سرزمین‌های Tonebrae، Solheim و Accordo وارد نبرد شده است.

Solheim

سرزمینی که مورد تهاجم نیروهای Niflheim قرار گرفته است.

Accordo

سرزمین زیبایی که ما در نمایش بازی شاهد حجوم نیروهای Niflheim به آن هستیم.

7eVkEmI.jpg



گیم‌پلی



گروه شامل سه نفر خواهد بود

ناکتیس لیدر گروه محسوب شده و در صورت مرگ او بازی تمام می‌شود

بقیه اعضای گروه نیز قابل بازی هستند و به راحتی می‌توانید در میان مبارزات بین آن‌ها سوییچ کنید

ناکتیس در مبارزات می‌تواند از Attack، Magic، Linkform، Warp و Summon استفاده کند

از چوکوبو، تانک و وسایل نقلیه موجود می‌توان برای جا به جایی در نقاط مختلف بازی استفاده کرد

XV دارای World Map است و قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل جدید به تیم سازنده اجازه داده است تا به راحتی WM و سفر با وسایل نقلیه را به بازی اضافه کند

برای استفاده از قابلیت Summon ابتدا می‌بایست این موجودات را در بازی شکست دهید. Summon در بازی دارای سیستم جدیدی به نام Rank است و Leviathan بالاترین Rank را خواهد داشت که بنظر می‌رسد اشاره به جثه عظیم آن دارد

ناکتیس در مبارزات از 5 شمشیر مختلف می‌تواند استفاده کند

ناکتیس قادر به پریدن خواهد بود و به نظر نومورا اینکار به طبیعی تر شدن بازی کمک فراوانی می‌کند

XV از تمام قابلیت‌های نشان داده شده در Agni’s Philosophy استفاده می‌کند و سعی دارد تا مرز بین CG و گیم‌پلی را کاهش دهد. همچنین با کمک موتور قدرتمند بازی تیم انیمیشن تمام صحنه‌های نمایشی را به صورت CG ساخته و داخل بازی قرار می‌دهد

ساخت بازی به موتور جدید SE یعنی Luminous منتقل شده است اما نمایش بازی در E3 مربوط به موتور قبلی بازی است. در نتیجه بازی نهای از نظر گرافیک تفاوت بسیار زیادی با نمایش‌های قبلی خواهد داشت

داستان بازی جدی، غمین و بسیار تیره و تار است اما با این حال شوخی و صحنه‌های کمیک نیز بخشی از آن است. تم بازی در یک نگاه لحظه‌های شاد و فرح بخش در اوج تراژدی و سرخوردگی است!

نومورا علاقه‌ای به ساخت یک فضای کاملا مدرن و یا افسانه‌ای ندارد. در XV ما با تلفیقی از فضاهای مدرن شهری نظیر شینجوکو با سرزمین‌های افسانه‌ای هستیم که تم مورد علاقه نومورا است

المان‌های زیادی از عناوین قبلی FF در XV حضور خواهند داشت. به عنوان مثال باهاموث و Leviathon از FFVII و FFVIII به XV آمده‌‌اند و نومورا آن‌ها را طراحی مجدد کرده است

XV ممکن است تبدیل به یک سری شده و شماره‌های دیگری از آن نیز منتشر شود

نومورا در حال بررسی احتمال اضافه کردن ویژگی‌های آنلاین به بازی است. co-op آنلاین از اهداف مورد نظر سازندگان است

SE بدنبال گسترش دادن سری FF بر روی کنسول Vita است و احتمال عرضه یک عنوان فرعی از دنیای XV برای کنسول Vita بسیار بالا و در دست بررسی است (TGS)

سکوت خبری در قبال پروژه Versus به اتمام رسیده و از این پس SE اطلاعات بیشتری را در خصوص XV با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت

نمایش بعدی و کامل‌تر بازی در نمایشگاه TGS در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری خواهد بود



***

اثر

Yuki Matsuzawa
rxqy_15250894_1710158779301439_1696406686293575967_o.jpg



Opencritic :
Your Source for the Critical Reception of Video Games.

(Metacritic(PS4 :
Final Fantasy XV

(Metacritic(XB One :

Final Fantasy XV
 
آخرین ویرایش:

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
اینجا هم میزارمش چون به نظرم لازمه این حرفا اینجا هم گفته یشه. (این حقیقت ماجرا بر اساس لیک‌هاست)
====
نمیخوام زیاد از تاباتا دفاع کنم و مثل فن بوی‌های اون به نظر بیام چون حقیقتا XV اولین تجربه‌ام از بازی‌های اونه و زیاد آشنایی باهاش ندارم :D اما تا اونجایی که من خوندم توضیحات و چیزایی که طرف گفته بود رو تاباتا هم این وسط خیلی زیر فشار بوده. یعنی با این توضیحاتی که من خوندم چه تاباتا و چه نومورا هر کدوم اگه واقعا وقتش رو داشتن میتونستن یه FF شماره‌دار فوق‌العاده و بی‌نظیر رو میتونستن تحویل بدن (جدا از حس من نسبت به XV فعلی چون واقعا به نظرم بازی با وجود تموم کم و کاستی‌هاش باز خیلی خوب از آب در اومده). حرفایی که در ادامه میگم چکیده‌ای از همین صحبتای Leakerهاست که ترجمه یک به یک نیست ولی خب دقیقا بر اساس چیزایی هست که اونا گفتن.

در مورد نومورا واقعا بازیش چیز خوبی میشد و این موضوع از خلاصه داستانی هم که خوندیم کامل مشخصه ولی خب مشکل اصلی همینه که SE از پروژه Versus دیگه خسته شده و مثل بار سنگینی براش بود و میخواست از شر این بار خلاص بشه. بخاطر همین به نومورا اجازه نمیده سه گانه رو بسازه و بجاش اون رو با یه کارگردان دیگه جایگزین میکنه تا سریع پرونده Versus رو ببنده. البته بازم تاکید میکنم جابجایی نومورا یه پروسه آروم بوده و خود نومورا از قضیه خبر داشته. اینطوری نیست که یه روز SE تاباتا رو بیاره و بگه این جایگزینت و پاشو برو بیرون دیگه نبینیمت :D اینا نومورا رو برمیدارن از سر پروژه Versus و بجای اون میشوننش سر دوتا دیگه از بزرگترین پروژه‌هاشون یعنی KH III و FFVII Remake. این یعنی SE هنوز به نومورا اعتقاد داره ولی خب دیگه نمیخواسته پروژه Versus رو بیش از این کش بده.

اما در مورد تاباتا. من یه بار دیگه تاکید کنم که تمام این حرفا برداشته شده از چیزایی که Leak کننده‌ها گفتن چون شاید به نظر بیاد که فقط دارم یه ریز از تاباتا دفاع میکنم در صورتی که حقیقت ماجرا اینه :D تاباتا خیلی بیشتری از اونی که فکر بکنیم زیر فشار بوده سر این پروژه. SE یه پروژه که باید سه گانه باشه رو میده بهش و میگه از این برای ما یه بازی در بیار تا آخر سال ۲۰۱۶ هم باید تمومش کنی. برای اینکه بدونید چقدر کار تاباتا سخت بوده مثلا در مورد داستان بعد از گرفتن Script باید اون رو کم میکردن و در حد یک داستان فقط از توی اون در میوردن که باز حس کامل بودن هم بده. وسطای این ماجرا تصمیم گرفته میشه که یه فیلمی هم برای بازی بیاد و بخشی از داستان رو اونجا میگن، پس دوباره همون داستان قبلی که کم شده بود، حالا باید دوباره از اول تغییر کنه و دوباره از اول بررسی و اینبار با در نظر گرفتن فیلم دوباره نویسی بشه.

کار به اینجا هم ختم نمیشه و SE میگه حتما یه سری از المان‌ها باید توی بازی باشن تا هوادارا بهشون این حس دست بده که این همون Versus ـه در صورتی که در عمل اینطوری نیست. مثلا در مورد لونا صراحتا میگن این استلا نیست ولی خب برای حفظ ظاهر کار SE میگه حتما باید یه سری خصوصیات داشته باشه مثل بلوند بودن یا قضیه عاشق بودن نوکت و لونا و... یعنی در حین ساخت بازی هی SE (براساس توقعات هوادارا از ورسس) برای اینا خط قرمز‌های مختلفی هم گذاشته. فلان شخصیت باید باشه، این اتفاقات باید بیوفته، این اتفاقات به فیلم مربوط میشن، اعضای تیم در این مدت زمان باید روی این مورد برای فیلم یا تبلیغات کار کنند (این رو صراحتا میگن که اتفاق افتاده و بعضی وقتا ازشون میخواستن بجای کار کردن روی بخشای مختلف بازی روی چیزای تبلیغاتی کار کنند)، هوادارا دوست دارن با شخصیتای دیگه بازی کنند پس باید برای اونا و DLC شدنشون هم یه بخشایی رو در نظر بگیریدو...

حالا تصور کنید چقدر روی تاباتا و تیمش فشار بوده. و تمام اینا رو هم توی یه مدت زمان محدود باید تحویل میدادن. اتفاقا پروسه واقعی ساخت بازی کمتر از ۳ سال طول کشیده. بخاطر همون تغییرات پشت سر هم داستان که گفتم تیم مجبور میشه دیرتر ساخت اون رو شروع کنه و بعد از انتقال یه سری Asset و Concept ها از Versus کمتر از ۳ سال وقت داشتن که تمام اینکار‌های که گفتم رو از پایه و از اول دوباره انجام بدن. میگم موضوعی که خیلی بهش اشاره میشد توی این صحبت‌ها کمبود وقته. خیلی خیلی چیزا رو تاباتا و تیمش میخواستن توی بازی بزارن و حتی بعضیاشون کامل ساختشون تموم شده ولی خب بخاطر تغییرات متعددی که باید ایجاد می‌کردن تا بتونند هم خط مشی‌های SE رو حفظ کنند و هم مطمئن بشن بازی تا قبل از اتمام سال 2016 عرضه میشه.

به عنوان مثال اون مبارزه لوایاتان که توی تریلر E3 دیدیم قرار بوده به همین صورت توی بازی باشه (اون تیکه که توی اسپویلر گذاشتم رو اگه بخونید متوجه این قضیه میشید). تاباتا و تیمش اون بخش رو به همین صورت میسازن ولی خب بازی خیلی خیلی بد روی PS4 و X1 اجرا میشده و خب نیاز به پالیش شدن داشته ولی بخاطر کمبود وقت و محدودیتی که SE برای اونا در نظر گرفته بوده مجبور میشن اون رو به یه چیز ساده‌تر تغییر بدن. یا مثلا اعضای تیم میخواستن لباس شخصیتا رو تغییر بدن یا یه سری از Questها که عملا تبلیغات هستن رو عوض کنند ولی خب بخاطر قرار داد‌های که SE داشته دست و بالشون بسته بود.

حقیقت امر اینه که تاباتا و تیمش زمان خیلی محدودی داشتن و SE هم هی جلوی پاشون سنگ مینداخته. اینا در همون مدت زمان محدود با توجه به تغییراتی که توی داستان باید ایجاد می‌کردن سعی می‌کنند تمرکز رو بزارن روی گیم‌پلی، بخش OW بازی و این قضیه سفر جاده‌ای که فکر کنم اکثریت قبول دارن حداقل این بخشا توی XV خیلی خوب از آب در اومدن. برای باقی بخشای بازی هم برنامه‌های دیگه‌ای داشتن که خب SE دیگه بهشون وقت نداده و حاضر نشده بازی رو بیشتر تاخیر بزنه (در حالی که مشخصا تاخیر لازم داشته هنوز) و اینا مجبور بودن بازی رو توی همون مدت زمان کمتر از ۳ سال بر اساس چیزایی که ازشون خواسته شده بود و محدودیت‌های که از لحاظ داستانی و بخشای مختلف SE براشون میذاشته تحویل بدن و نتیجه‌اش هم شده این XV که بازم میگم نه تنها به نظر من، بلکه اکثریت قبول دارن حداقل اگر Versus نیست با وجود کامل نبودنش هنوز بازی خوبیه.

اصل ماجرا این بوده. حالا دیگه خودتون باید کلاه رو قاضی کنید و ببینید با توجه به این شرایط و محدودیت شدید وقتیی که تیم داشته (در حدی که مجبور شدن حتی فاز نهایی باس آخر رو کات کنند، چون SE بهشون وقت نمیداده!)، تاباتا و تیمش عملکرد قابل قبولی داشتن یا نه. من که واقعا این باور رو دارم که هم تاباتا و هم نومورا و تک تک اعضای تیم واقعا با استعداد هستند و اگر وقت و آزادی عمل درست داده میشد، میتونستن تجربه‌ای به مراتب بی‌نظیر رو ارائه بدن.

پ.ن: راستی یادم رفت این رو بگم. اون لیک اولیه که تقریبا همه‌اش درست از آب در اومده و ثابت شده است، گفته بود فعلا هیچکس در SE مشغول ساخت یا حتی فکر کردن در مورد XVI نیست و SE برای ساخت نسخه بعدی منتظره تا اول ببینه XV به موفقیت میرسه یا نه و تمام تمرکزش روی XV ـه.
 

feroozGT

کاربر سایت
Oct 9, 2013
732
نام
فیروز
یه سوالی داشتم .من همه نسخه هارو نرفتم فقط چند نسخه رو رفتم X و 12 و چند ساعتی هم 13 رو رفتم . خواستم ببینم این در حد X و 12 هست یعنی ارزش خرید داره ؟ چون امتیاز رو میبینم زیاد بالا نیست ولی تریلر ها رو میبینم بنظر بازی خوبی میاد و وسوسه میشی ولی برخی نظرات رو میخونم حسابی از خرید منصرف میشم:D بعد این خیلی پیچیده تر شده نسبت به اون سه تا نسخه ای که گفتم ؟ منظورم اینه مثلا محیط های بازی بزرگ تر شده یا مبارزات مشکل تر شده:D من زیاد درگیر داستان اینا نیستم فقط میخوام یه بازی بگیرم گیم پلی ایناش خوبه باشه و سرگرم کننده:bash:
 

Outer Heaven

کاربر سایت
Apr 21, 2011
4,317
اینجا هم میزارمش چون به نظرم لازمه این حرفا اینجا هم گفته یشه. (این حقیقت ماجرا بر اساس لیک‌هاست)
====
نمیخوام زیاد از تاباتا دفاع کنم و مثل فن بوی‌های اون به نظر بیام چون حقیقتا XV اولین تجربه‌ام از بازی‌های اونه و زیاد آشنایی باهاش ندارم :D اما تا اونجایی که من خوندم توضیحات و چیزایی که طرف گفته بود رو تاباتا هم این وسط خیلی زیر فشار بوده. یعنی با این توضیحاتی که من خوندم چه تاباتا و چه نومورا هر کدوم اگه واقعا وقتش رو داشتن میتونستن یه FF شماره‌دار فوق‌العاده و بی‌نظیر رو میتونستن تحویل بدن (جدا از حس من نسبت به XV فعلی چون واقعا به نظرم بازی با وجود تموم کم و کاستی‌هاش باز خیلی خوب از آب در اومده). حرفایی که در ادامه میگم چکیده‌ای از همین صحبتای Leakerهاست که ترجمه یک به یک نیست ولی خب دقیقا بر اساس چیزایی هست که اونا گفتن.

در مورد نومورا واقعا بازیش چیز خوبی میشد و این موضوع از خلاصه داستانی هم که خوندیم کامل مشخصه ولی خب مشکل اصلی همینه که SE از پروژه Versus دیگه خسته شده و مثل بار سنگینی براش بود و میخواست از شر این بار خلاص بشه. بخاطر همین به نومورا اجازه نمیده سه گانه رو بسازه و بجاش اون رو با یه کارگردان دیگه جایگزین میکنه تا سریع پرونده Versus رو ببنده. البته بازم تاکید میکنم جابجایی نومورا یه پروسه آروم بوده و خود نومورا از قضیه خبر داشته. اینطوری نیست که یه روز SE تاباتا رو بیاره و بگه این جایگزینت و پاشو برو بیرون دیگه نبینیمت :D اینا نومورا رو برمیدارن از سر پروژه Versus و بجای اون میشوننش سر دوتا دیگه از بزرگترین پروژه‌هاشون یعنی KH III و FFVII Remake. این یعنی SE هنوز به نومورا اعتقاد داره ولی خب دیگه نمیخواسته پروژه Versus رو بیش از این کش بده.

اما در مورد تاباتا. من یه بار دیگه تاکید کنم که تمام این حرفا برداشته شده از چیزایی که Leak کننده‌ها گفتن چون شاید به نظر بیاد که فقط دارم یه ریز از تاباتا دفاع میکنم در صورتی که حقیقت ماجرا اینه :D تاباتا خیلی بیشتری از اونی که فکر بکنیم زیر فشار بوده سر این پروژه. SE یه پروژه که باید سه گانه باشه رو میده بهش و میگه از این برای ما یه بازی در بیار تا آخر سال ۲۰۱۶ هم باید تمومش کنی. برای اینکه بدونید چقدر کار تاباتا سخت بوده مثلا در مورد داستان بعد از گرفتن Script باید اون رو کم میکردن و در حد یک داستان فقط از توی اون در میوردن که باز حس کامل بودن هم بده. وسطای این ماجرا تصمیم گرفته میشه که یه فیلمی هم برای بازی بیاد و بخشی از داستان رو اونجا میگن، پس دوباره همون داستان قبلی که کم شده بود، حالا باید دوباره از اول تغییر کنه و دوباره از اول بررسی و اینبار با در نظر گرفتن فیلم دوباره نویسی بشه.

کار به اینجا هم ختم نمیشه و SE میگه حتما یه سری از المان‌ها باید توی بازی باشن تا هوادارا بهشون این حس دست بده که این همون Versus ـه در صورتی که در عمل اینطوری نیست. مثلا در مورد لونا صراحتا میگن این استلا نیست ولی خب برای حفظ ظاهر کار SE میگه حتما باید یه سری خصوصیات داشته باشه مثل بلوند بودن یا قضیه عاشق بودن نوکت و لونا و... یعنی در حین ساخت بازی هی SE (براساس توقعات هوادارا از ورسس) برای اینا خط قرمز‌های مختلفی هم گذاشته. فلان شخصیت باید باشه، این اتفاقات باید بیوفته، این اتفاقات به فیلم مربوط میشن، اعضای تیم در این مدت زمان باید روی این مورد برای فیلم یا تبلیغات کار کنند (این رو صراحتا میگن که اتفاق افتاده و بعضی وقتا ازشون میخواستن بجای کار کردن روی بخشای مختلف بازی روی چیزای تبلیغاتی کار کنند)، هوادارا دوست دارن با شخصیتای دیگه بازی کنند پس باید برای اونا و DLC شدنشون هم یه بخشایی رو در نظر بگیریدو...

حالا تصور کنید چقدر روی تاباتا و تیمش فشار بوده. و تمام اینا رو هم توی یه مدت زمان محدود باید تحویل میدادن. اتفاقا پروسه واقعی ساخت بازی کمتر از ۳ سال طول کشیده. بخاطر همون تغییرات پشت سر هم داستان که گفتم تیم مجبور میشه دیرتر ساخت اون رو شروع کنه و بعد از انتقال یه سری Asset و Concept ها از Versus کمتر از ۳ سال وقت داشتن که تمام اینکار‌های که گفتم رو از پایه و از اول دوباره انجام بدن. میگم موضوعی که خیلی بهش اشاره میشد توی این صحبت‌ها کمبود وقته. خیلی خیلی چیزا رو تاباتا و تیمش میخواستن توی بازی بزارن و حتی بعضیاشون کامل ساختشون تموم شده ولی خب بخاطر تغییرات متعددی که باید ایجاد می‌کردن تا بتونند هم خط مشی‌های SE رو حفظ کنند و هم مطمئن بشن بازی تا قبل از اتمام سال 2016 عرضه میشه.

به عنوان مثال اون مبارزه لوایاتان که توی تریلر E3 دیدیم قرار بوده به همین صورت توی بازی باشه (اون تیکه که توی اسپویلر گذاشتم رو اگه بخونید متوجه این قضیه میشید). تاباتا و تیمش اون بخش رو به همین صورت میسازن ولی خب بازی خیلی خیلی بد روی PS4 و X1 اجرا میشده و خب نیاز به پالیش شدن داشته ولی بخاطر کمبود وقت و محدودیتی که SE برای اونا در نظر گرفته بوده مجبور میشن اون رو به یه چیز ساده‌تر تغییر بدن. یا مثلا اعضای تیم میخواستن لباس شخصیتا رو تغییر بدن یا یه سری از Questها که عملا تبلیغات هستن رو عوض کنند ولی خب بخاطر قرار داد‌های که SE داشته دست و بالشون بسته بود.

حقیقت امر اینه که تاباتا و تیمش زمان خیلی محدودی داشتن و SE هم هی جلوی پاشون سنگ مینداخته. اینا در همون مدت زمان محدود با توجه به تغییراتی که توی داستان باید ایجاد می‌کردن سعی می‌کنند تمرکز رو بزارن روی گیم‌پلی، بخش OW بازی و این قضیه سفر جاده‌ای که فکر کنم اکثریت قبول دارن حداقل این بخشا توی XV خیلی خوب از آب در اومدن. برای باقی بخشای بازی هم برنامه‌های دیگه‌ای داشتن که خب SE دیگه بهشون وقت نداده و حاضر نشده بازی رو بیشتر تاخیر بزنه (در حالی که مشخصا تاخیر لازم داشته هنوز) و اینا مجبور بودن بازی رو توی همون مدت زمان کمتر از ۳ سال بر اساس چیزایی که ازشون خواسته شده بود و محدودیت‌های که از لحاظ داستانی و بخشای مختلف SE براشون میذاشته تحویل بدن و نتیجه‌اش هم شده این XV که بازم میگم نه تنها به نظر من، بلکه اکثریت قبول دارن حداقل اگر Versus نیست با وجود کامل نبودنش هنوز بازی خوبیه.

اصل ماجرا این بوده. حالا دیگه خودتون باید کلاه رو قاضی کنید و ببینید با توجه به این شرایط و محدودیت شدید وقتیی که تیم داشته (در حدی که مجبور شدن حتی فاز نهایی باس آخر رو کات کنند، چون SE بهشون وقت نمیداده!)، تاباتا و تیمش عملکرد قابل قبولی داشتن یا نه. من که واقعا این باور رو دارم که هم تاباتا و هم نومورا و تک تک اعضای تیم واقعا با استعداد هستند و اگر وقت و آزادی عمل درست داده میشد، میتونستن تجربه‌ای به مراتب بی‌نظیر رو ارائه بدن.

پ.ن: راستی یادم رفت این رو بگم. اون لیک اولیه که تقریبا همه‌اش درست از آب در اومده و ثابت شده است، گفته بود فعلا هیچکس در SE مشغول ساخت یا حتی فکر کردن در مورد XVI نیست و SE برای ساخت نسخه بعدی منتظره تا اول ببینه XV به موفقیت میرسه یا نه و تمام تمرکزش روی XV ـه.

به نظرم کار تاباتا و تیمش خیلی خوب بود با بازی. یه چیزی که اینجا خیلی ها در نظر نمیگیرن اون پروسه ساخت افتضاح بازی بود که چند بار داستان عوض کردن- کارگردان بازی عوض شده , بازی از یه نسل به یه نسل دیگه منتقل شده . و احتمالا هزارویک تغییرات تو انجین بازی واسه بهینه کردنش واسه این نسل. حالا جدا از خوب یا بد بودنش از نظر فن ها( که کلی بحث شده) به نظرم square به هدفش تا حدودی رسیده. بازی هم ازلحاظ منتقدها خوب تحویل گرفته شد و هم از لحاظ مالی فروش خوبی داشت. یعنی الان اگه همین xv که خیلی ها آرزو دارن کاش با کله میخورد زمین فیل می شد دیگه عملا چیزی به اسم ff نمیدیدن از این به بعد. چیزی که مشخصه ایده های خیلی خوبی داشته تیم بازی ولی خب خیلی چیز واضحیه که کمبود وقت تاثیرشو کاملا رو بازی گذاشته. از داستان ناقص بگیر تا کلا کمبود شدید cg و کات سین. همین جریان سر tlg هم اومد که الان بعد 10 سال کلی مشکل فریم ریت و دوربین داره. ولی خب به خاطر هزینه و پروسه ساخت(10سال!!) جفت شرکت ها مجبوری بازیشونو منتشر کردن. به نظرم همین که پروندهversus (xv با یه موفقیت تقریبا خوب بسته شد خودش خبر خوبیه. کار هر تیمی هم نیست که بعد 10 سال و کلی مشکل بیاد همیچین چیزی تحویل بده. الانم که کلی آپدیت رایگان داره میاد واسه بازی که کلی کانتنت داره + کات سین واسه داستان. و این خودش نشون میده که حداقل خود square هنوزم واسش اهمیت داره این سری.
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,500
نام
mohammad
به نظرم کار تاباتا و تیمش خیلی خوب بود با بازی. یه چیزی که اینجا خیلی ها در نظر نمیگیرن اون پروسه ساخت افتضاح بازی بود که چند بار داستان عوض کردن- کارگردان بازی عوض شده , بازی از یه نسل به یه نسل دیگه منتقل شده . و احتمالا هزارویک تغییرات تو انجین بازی واسه بهینه کردنش واسه این نسل. حالا جدا از خوب یا بد بودنش از نظر فن ها( که کلی بحث شده) به نظرم square به هدفش تا حدودی رسیده. بازی هم ازلحاظ منتقدها خوب تحویل گرفته شد و هم از لحاظ مالی فروش خوبی داشت. یعنی الان اگه همین xv که خیلی ها آرزو دارن کاش با کله میخورد زمین فیل می شد دیگه عملا چیزی به اسم ff نمیدیدن از این به بعد. چیزی که مشخصه ایده های خیلی خوبی داشته تیم بازی ولی خب خیلی چیز واضحیه که کمبود وقت تاثیرشو کاملا رو بازی گذاشته. از داستان ناقص بگیر تا کلا کمبود شدید cg و کات سین. همین جریان سر tlg هم اومد که الان بعد 10 سال کلی مشکل فریم ریت و دوربین داره. ولی خب به خاطر هزینه و پروسه ساخت(10سال!!) جفت شرکت ها مجبوری بازیشونو منتشر کردن. به نظرم همین که پروندهversus (xv با یه موفقیت تقریبا خوب بسته شد خودش خبر خوبیه. کار هر تیمی هم نیست که بعد 10 سال و کلی مشکل بیاد همیچین چیزی تحویل بده. الانم که کلی آپدیت رایگان داره میاد واسه بازی که کلی کانتنت داره + کات سین واسه داستان. و این خودش نشون میده که حداقل خود square هنوزم واسش اهمیت داره این سری.
1- برای فاینال این متا اصلا عالی نیست که بگیم از منتقدا خوب تحویل گرفته شد...
2-داستان بازی رو خوده تاباتا با علاقه خودش و ایده خودش تغییر داد کسی هفت تیر بالای سرش نگرفته بود که چند بار بکوبه بازی رو از نو بسازه
3-فروش xiii هم همین حدودا بود... تازه تو ژاپن به نسبت فاینال های قبلی کمتر فروخته...
4-tlg با این فرق می کنه... اولا چون بازی بفروشی نیست... عمرا بودجش نزدیک xv بشه و بخوایم به تعداد ادم هایی که بازی هارو می سازن توجه کنیم برای xv حدود 5 یا 6 برابر بودن... و در ضمن ایرادات tlg بیشتر فنی بود وگرنه خوده بازی عالیه... نه xv که مشکلات فنی داشته... گیمپلیش جای بحث داره... داستان این وضعه... بازی کوتاهه و ... تعداد نمرات کامل tlg همه چیرو ثابت می کنه
5- انتظار دارید کات سین هایی که برای خوده بازی بوده رو هم بیان پول بگیرن... اسم نمیارم ولی یه شرکتی هم هست که کلی محتوای اضافی(واقعا محتوای اضافی بودنا:D) رایگان می داد... حالا برای خوده بازی رو اینا پول بگیرن؟:D
 

Outer Heaven

کاربر سایت
Apr 21, 2011
4,317
1- برای فاینال این متا اصلا عالی نیست که بگیم از منتقدا خوب تحویل گرفته شد...
2-داستان بازی رو خوده تاباتا با علاقه خودش و ایده خودش تغییر داد کسی هفت تیر بالای سرش نگرفته بود که چند بار بکوبه بازی رو از نو بسازه
3-فروش xiii هم همین حدودا بود... تازه تو ژاپن به نسبت فاینال های قبلی کمتر فروخته...
4-tlg با این فرق می کنه... اولا چون بازی بفروشی نیست... عمرا بودجش نزدیک xv بشه و بخوایم به تعداد ادم هایی که بازی هارو می سازن توجه کنیم برای xv حدود 5 یا 6 برابر بودن... و در ضمن ایرادات tlg بیشتر فنی بود وگرنه خوده بازی عالیه... نه xv که مشکلات فنی داشته... گیمپلیش جای بحث داره... داستان این وضعه... بازی کوتاهه و ... تعداد نمرات کامل tlg همه چیرو ثابت می کنه
5- انتظار دارید کات سین هایی که برای خوده بازی بوده رو هم بیان پول بگیرن... اسم نمیارم ولی یه شرکتی هم هست که کلی محتوای اضافی(واقعا محتوای اضافی بودنا:D) رایگان می داد... حالا برای خوده بازی رو اینا پول بگیرن؟:D

خب بالاتر گفتم. واسه بازی که 10 سال دست به دست چرخیده همین متا هم موفقیت خیلی خوبی محسوب میشه( اینم در نظر بگیرین که 99% فرنچایزها این نسل متاشون از 95-6 شده 83-4). همین الان کدوم بازی رو میشناسی که بعد 10 سال پروسه ساخت چیز خوبی در بیاد؟ درمورد داستان که خب بازم کمبود وقت خیلی واضح تاثیرشو تو بازی گذاشته. از کات سین های نصف نیمه بگیر تا کمبود cg. تو تاپیک داستان بازی هم گفتم بازی از لحاظ کلیت ایده داستانی خیلی خوبه و پایانشو هم من خیلی دوست داشتم.ولی خب بازم کمبود وقت (همونطور که تو لیک ها هم اومده ) خیلی تاثیرشو تو بازی گذاشته. گیم پلی رو من نسبت به فاینال های قبلی نظری نمیدم ولی چیزی که تو اکثر نقد ها دیدم حداقل از گیم پلی بازی تعریف شده(بازم میگم اینکه نسبت به فاینال های قبلی تو چه وضعی هست خودش بحث دیگه هست) و خیلی جاها به عنوان بهترین بخش بازی در نظر گرفتن.( اینم چیزی بود که خود square روش مانور میداد. که بازیرو واس همه قابل دسترس کنه که خب حداقل از لحاظ منتقد ها خوب جواب داده). در مورد کات سین ها هم خیلی شیک میتونست ول کنه بازیرو. .ولی خب چیزی که هست معلومه به فیدبک هایی که گرفتن اهمیت دادن. نسخه بعدی بازی هر چی که هست(remake-xvi) به نظرم یه چیز خیلی بهتری نسبت به xv میشه. xv هر وضعیتی که داشت باید امسال منتظر می شد.و دیدیم که خوب هم تحویل گرفته شد.
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
داستان بازی رو خوده تاباتا با علاقه خودش و ایده خودش تغییر داد کسی هفت تیر بالای سرش نگرفته بود که چند بار بکوبه بازی رو از نو بسازه
کاری به تغییر اولیه داستان نسبت به ورسوس ندارم.
اما اینکه تاباتا اصلا دستش باز نبوده برای تغییر داستان به اون شکلی که میخواسته را کاملا معتقدم بهش.
وقتی قراره فلان شخصیت ها حتما تو بازی باشن. وقتی قراره فلان لوکیشن و فلان چیز حتما تو بازی و تو یه جای از قبل تعیین شده باشه، عملا با گرفتن هفت تیر بالای سر خیلی فرقی نداره.
Rewrite دوباره داستان برای رسیدن به ضرب العجل تعیین شده توسط اسکوئر هم اضافه کن.
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,500
نام
mohammad
کاری به تغییر اولیه داستان نسبت به ورسوس ندارم.
اما اینکه تاباتا اصلا دستش باز نبوده برای تغییر داستان به اون شکلی که میخواسته را کاملا معتقدم بهش.
وقتی قراره فلان شخصیت ها حتما تو بازی باشن. وقتی قراره فلان لوکیشن و فلان چیز حتما تو بازی و تو یه جای از قبل تعیین شده باشه، عملا با گرفتن هفت تیر بالای سر خیلی فرقی نداره.
Rewrite دوباره داستان برای رسیدن به ضرب العجل تعیین شده توسط اسکوئر هم اضافه کن.
اصلا از نومورا بگزریم اینا نوجیما رو از سناریو نویسی هم گزاشتن کنار... باید تا ته قضیه رو می رفتم که داستان چی شده...:D
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,029
نام
مازیار
به نظرم کار تاباتا و تیمش خیلی خوب بود با بازی. یه چیزی که اینجا خیلی ها در نظر نمیگیرن اون پروسه ساخت افتضاح بازی بود که چند بار داستان عوض کردن- کارگردان بازی عوض شده , بازی از یه نسل به یه نسل دیگه منتقل شده . و احتمالا هزارویک تغییرات تو انجین بازی واسه بهینه کردنش واسه این نسل. حالا جدا از خوب یا بد بودنش از نظر فن ها( که کلی بحث شده) به نظرم square به هدفش تا حدودی رسیده. بازی هم ازلحاظ منتقدها خوب تحویل گرفته شد و هم از لحاظ مالی فروش خوبی داشت. یعنی الان اگه همین xv که خیلی ها آرزو دارن کاش با کله میخورد زمین فیل می شد دیگه عملا چیزی به اسم ff نمیدیدن از این به بعد. چیزی که مشخصه ایده های خیلی خوبی داشته تیم بازی ولی خب خیلی چیز واضحیه که کمبود وقت تاثیرشو کاملا رو بازی گذاشته. از داستان ناقص بگیر تا کلا کمبود شدید cg و کات سین. همین جریان سر tlg هم اومد که الان بعد 10 سال کلی مشکل فریم ریت و دوربین داره. ولی خب به خاطر هزینه و پروسه ساخت(10سال!!) جفت شرکت ها مجبوری بازیشونو منتشر کردن. به نظرم همین که پروندهversus (xv با یه موفقیت تقریبا خوب بسته شد خودش خبر خوبیه. کار هر تیمی هم نیست که بعد 10 سال و کلی مشکل بیاد همیچین چیزی تحویل بده. الانم که کلی آپدیت رایگان داره میاد واسه بازی که کلی کانتنت داره + کات سین واسه داستان. و این خودش نشون میده که حداقل خود square هنوزم واسش اهمیت داره این سری.
اصلا نمیفهمم این موضوع رو که اگه یه فاینال fail بشه کل سری به f میره؟!!
FF اگه xv صد تا دونه هم نمیقروخت هیچ جا نمیرفت و شماره بعدی حتی خیلی قبل تر از عرضه xv ..برنامه ریزی ها و مقدماتش چیده شده .... اینکه بگیم چرا اسکوار ff میسازه ... مثل اینه که بگیم چرا سونی لوازم صوتی تصویری میسازه . اسکوار مگه یه ناشر یا ff یه فرانچایز کوچیکه که بعد از نفروختن یه نسخه از بین بره.؟ و البته اینکه در اینده چیزی از ff نمیدیدیم ..شامل خود xv هم میشه و xv همون اینده بود
 

Outer Heaven

کاربر سایت
Apr 21, 2011
4,317
اصلا نمیفهمم این موضوع رو که اگه یه فاینال fail بشه کل سری به f میره؟!!
FF اگه xv صد تا دونه هم نمیقروخت هیچ جا نمیرفت و شماره بعدی حتی خیلی قبل تر از عرضه xv ..برنامه ریزی ها و مقدماتش چیده شده .... اینکه بگیم چرا اسکوار ff میسازه ... مثل اینه که بگیم چرا سونی لوازم صوتی تصویری میسازه . اسکوار مگه یه ناشر یا ff یه فرانچایز کوچیکه که بعد از نفروختن یه نسخه از بین بره.؟ و البته اینکه در اینده چیزی از ff نمیدیدیم ..شامل خود xv هم میشه و xv همون اینده بود
یه چیز خیلی سادست. شما واسه نسخه جدید یه سری میای کل بیس گیم پلی رو عوض میکنی, 10 سال پروسه ساخت و کلی هزینه مارکتینگ و ساخت بازی -ساخت انیمیشن-ساخت انیمه .طبیعتا اگه ریسک هایی که تو تغییر گیم پلی دادن جواب نمیداد و الان به جای یه بازی یا متا 84 یه بازی با متای مثلا 60 بود و همه از گیم پلی بازی و هزار تا چیز دیگه ایراد میگرفتن قطعا کلی از برنامه های ساخت که واسه نسخه های بعدی ریخته بودن به هم میریزه و پروژه حالت تعلیق میره حالا چه میخواد ffباشه چه میخواد مثلا dead space باشه که بعد فاجعه نسخه 3 کلا کنسل شد یا کسلوانیا که بعد نسخه 2 به فنا رفت وکلی مثال دیگه . بیس گیم پلی xv(چیزی که خیلی هم تحویل گرفته شد) قراره آینده سری رو شکل بده.حالا اگه xvبه هردلیی شکست میخورد قطعا ffبه مدت خیلی زیادی کنار گذاشته می شد .
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Oakenshield

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
اینجا هم میزارمش چون به نظرم لازمه این حرفا اینجا هم گفته یشه. (این حقیقت ماجرا بر اساس لیک‌هاست)
====
نمیخوام زیاد از تاباتا دفاع کنم و مثل فن بوی‌های اون به نظر بیام چون حقیقتا XV اولین تجربه‌ام از بازی‌های اونه و زیاد آشنایی باهاش ندارم :D اما تا اونجایی که من خوندم توضیحات و چیزایی که طرف گفته بود رو تاباتا هم این وسط خیلی زیر فشار بوده. یعنی با این توضیحاتی که من خوندم چه تاباتا و چه نومورا هر کدوم اگه واقعا وقتش رو داشتن میتونستن یه FF شماره‌دار فوق‌العاده و بی‌نظیر رو میتونستن تحویل بدن (جدا از حس من نسبت به XV فعلی چون واقعا به نظرم بازی با وجود تموم کم و کاستی‌هاش باز خیلی خوب از آب در اومده). حرفایی که در ادامه میگم چکیده‌ای از همین صحبتای Leakerهاست که ترجمه یک به یک نیست ولی خب دقیقا بر اساس چیزایی هست که اونا گفتن.

در مورد نومورا واقعا بازیش چیز خوبی میشد و این موضوع از خلاصه داستانی هم که خوندیم کامل مشخصه ولی خب مشکل اصلی همینه که SE از پروژه Versus دیگه خسته شده و مثل بار سنگینی براش بود و میخواست از شر این بار خلاص بشه. بخاطر همین به نومورا اجازه نمیده سه گانه رو بسازه و بجاش اون رو با یه کارگردان دیگه جایگزین میکنه تا سریع پرونده Versus رو ببنده. البته بازم تاکید میکنم جابجایی نومورا یه پروسه آروم بوده و خود نومورا از قضیه خبر داشته. اینطوری نیست که یه روز SE تاباتا رو بیاره و بگه این جایگزینت و پاشو برو بیرون دیگه نبینیمت :D اینا نومورا رو برمیدارن از سر پروژه Versus و بجای اون میشوننش سر دوتا دیگه از بزرگترین پروژه‌هاشون یعنی KH III و FFVII Remake. این یعنی SE هنوز به نومورا اعتقاد داره ولی خب دیگه نمیخواسته پروژه Versus رو بیش از این کش بده.

اما در مورد تاباتا. من یه بار دیگه تاکید کنم که تمام این حرفا برداشته شده از چیزایی که Leak کننده‌ها گفتن چون شاید به نظر بیاد که فقط دارم یه ریز از تاباتا دفاع میکنم در صورتی که حقیقت ماجرا اینه :D تاباتا خیلی بیشتری از اونی که فکر بکنیم زیر فشار بوده سر این پروژه. SE یه پروژه که باید سه گانه باشه رو میده بهش و میگه از این برای ما یه بازی در بیار تا آخر سال ۲۰۱۶ هم باید تمومش کنی. برای اینکه بدونید چقدر کار تاباتا سخت بوده مثلا در مورد داستان بعد از گرفتن Script باید اون رو کم میکردن و در حد یک داستان فقط از توی اون در میوردن که باز حس کامل بودن هم بده. وسطای این ماجرا تصمیم گرفته میشه که یه فیلمی هم برای بازی بیاد و بخشی از داستان رو اونجا میگن، پس دوباره همون داستان قبلی که کم شده بود، حالا باید دوباره از اول تغییر کنه و دوباره از اول بررسی و اینبار با در نظر گرفتن فیلم دوباره نویسی بشه.

کار به اینجا هم ختم نمیشه و SE میگه حتما یه سری از المان‌ها باید توی بازی باشن تا هوادارا بهشون این حس دست بده که این همون Versus ـه در صورتی که در عمل اینطوری نیست. مثلا در مورد لونا صراحتا میگن این استلا نیست ولی خب برای حفظ ظاهر کار SE میگه حتما باید یه سری خصوصیات داشته باشه مثل بلوند بودن یا قضیه عاشق بودن نوکت و لونا و... یعنی در حین ساخت بازی هی SE (براساس توقعات هوادارا از ورسس) برای اینا خط قرمز‌های مختلفی هم گذاشته. فلان شخصیت باید باشه، این اتفاقات باید بیوفته، این اتفاقات به فیلم مربوط میشن، اعضای تیم در این مدت زمان باید روی این مورد برای فیلم یا تبلیغات کار کنند (این رو صراحتا میگن که اتفاق افتاده و بعضی وقتا ازشون میخواستن بجای کار کردن روی بخشای مختلف بازی روی چیزای تبلیغاتی کار کنند)، هوادارا دوست دارن با شخصیتای دیگه بازی کنند پس باید برای اونا و DLC شدنشون هم یه بخشایی رو در نظر بگیریدو...

حالا تصور کنید چقدر روی تاباتا و تیمش فشار بوده. و تمام اینا رو هم توی یه مدت زمان محدود باید تحویل میدادن. اتفاقا پروسه واقعی ساخت بازی کمتر از ۳ سال طول کشیده. بخاطر همون تغییرات پشت سر هم داستان که گفتم تیم مجبور میشه دیرتر ساخت اون رو شروع کنه و بعد از انتقال یه سری Asset و Concept ها از Versus کمتر از ۳ سال وقت داشتن که تمام اینکار‌های که گفتم رو از پایه و از اول دوباره انجام بدن. میگم موضوعی که خیلی بهش اشاره میشد توی این صحبت‌ها کمبود وقته. خیلی خیلی چیزا رو تاباتا و تیمش میخواستن توی بازی بزارن و حتی بعضیاشون کامل ساختشون تموم شده ولی خب بخاطر تغییرات متعددی که باید ایجاد می‌کردن تا بتونند هم خط مشی‌های SE رو حفظ کنند و هم مطمئن بشن بازی تا قبل از اتمام سال 2016 عرضه میشه.

به عنوان مثال اون مبارزه لوایاتان که توی تریلر E3 دیدیم قرار بوده به همین صورت توی بازی باشه (اون تیکه که توی اسپویلر گذاشتم رو اگه بخونید متوجه این قضیه میشید). تاباتا و تیمش اون بخش رو به همین صورت میسازن ولی خب بازی خیلی خیلی بد روی PS4 و X1 اجرا میشده و خب نیاز به پالیش شدن داشته ولی بخاطر کمبود وقت و محدودیتی که SE برای اونا در نظر گرفته بوده مجبور میشن اون رو به یه چیز ساده‌تر تغییر بدن. یا مثلا اعضای تیم میخواستن لباس شخصیتا رو تغییر بدن یا یه سری از Questها که عملا تبلیغات هستن رو عوض کنند ولی خب بخاطر قرار داد‌های که SE داشته دست و بالشون بسته بود.

حقیقت امر اینه که تاباتا و تیمش زمان خیلی محدودی داشتن و SE هم هی جلوی پاشون سنگ مینداخته. اینا در همون مدت زمان محدود با توجه به تغییراتی که توی داستان باید ایجاد می‌کردن سعی می‌کنند تمرکز رو بزارن روی گیم‌پلی، بخش OW بازی و این قضیه سفر جاده‌ای که فکر کنم اکثریت قبول دارن حداقل این بخشا توی XV خیلی خوب از آب در اومدن. برای باقی بخشای بازی هم برنامه‌های دیگه‌ای داشتن که خب SE دیگه بهشون وقت نداده و حاضر نشده بازی رو بیشتر تاخیر بزنه (در حالی که مشخصا تاخیر لازم داشته هنوز) و اینا مجبور بودن بازی رو توی همون مدت زمان کمتر از ۳ سال بر اساس چیزایی که ازشون خواسته شده بود و محدودیت‌های که از لحاظ داستانی و بخشای مختلف SE براشون میذاشته تحویل بدن و نتیجه‌اش هم شده این XV که بازم میگم نه تنها به نظر من، بلکه اکثریت قبول دارن حداقل اگر Versus نیست با وجود کامل نبودنش هنوز بازی خوبیه.

اصل ماجرا این بوده. حالا دیگه خودتون باید کلاه رو قاضی کنید و ببینید با توجه به این شرایط و محدودیت شدید وقتیی که تیم داشته (در حدی که مجبور شدن حتی فاز نهایی باس آخر رو کات کنند، چون SE بهشون وقت نمیداده!)، تاباتا و تیمش عملکرد قابل قبولی داشتن یا نه. من که واقعا این باور رو دارم که هم تاباتا و هم نومورا و تک تک اعضای تیم واقعا با استعداد هستند و اگر وقت و آزادی عمل درست داده میشد، میتونستن تجربه‌ای به مراتب بی‌نظیر رو ارائه بدن.

پ.ن: راستی یادم رفت این رو بگم. اون لیک اولیه که تقریبا همه‌اش درست از آب در اومده و ثابت شده است، گفته بود فعلا هیچکس در SE مشغول ساخت یا حتی فکر کردن در مورد XVI نیست و SE برای ساخت نسخه بعدی منتظره تا اول ببینه XV به موفقیت میرسه یا نه و تمام تمرکزش روی XV ـه.

علی کجای کاری تو؟ به خدا حوصلت بی نهایته با اینا بحث میکنی :D

طرف خودشو بزرگترین فن FF میدونه :D تا این حد :D

بقیه هم کسایی که از XIII شروع کردن و بهشون گیر میده :D بازی محبوب خودش تازه :D بعد جالبه که هیچکس حق نداره از XIII "شروع" کنه یعنی اگه اولین FFت اون باشه بعدش بری تمام FF های شماره دار رو هم بازی کنی (چه بسا خیلیامون خیلییی بیشتر از خودش FF بازی کردیم) بازم به درد نمیخوریم

بعد میگه مدیریت اصلا مهم نیست تو پروسه ساخت و فقط کارگردانه :D خدا :D

اینا برا خودشون برداشت میکنن و برا خودشون تهمت میزنن و خیلی راحت رد میشن و حس خفن بودن هم بهشون دست میده. فکر نکنم کسی اینجا بگه تاباتا هیچ نقصی نداشته من نمیدونم اینا از دهن من کجا شنیدن مثلا میخوان تیکه هم بندازن :D اینا وقتی من گیر میدم بهش کور و کر میشن ولی وقتی تعریف میکنم منتقد تک تک کلمه های من میشن :D

من وقتی میبینم طرف حسابم یکی با این طرز فکره اصلا فکر بحث هم نمیکنم باهاش ولی تو واقعا اعصاب پولادین داری :D

منم برای خفن کردن خودم به این بازی زباله 4.5 میدم :D
 

bahramffx

دو حلقه
کاربر سایت
Nov 11, 2006
540
نام
bahram
یه سوالی داشتم .من همه نسخه هارو نرفتم فقط چند نسخه رو رفتم X و 12 و چند ساعتی هم 13 رو رفتم . خواستم ببینم این در حد X و 12 هست یعنی ارزش خرید داره ؟ چون امتیاز رو میبینم زیاد بالا نیست ولی تریلر ها رو میبینم بنظر بازی خوبی میاد و وسوسه میشی ولی برخی نظرات رو میخونم حسابی از خرید منصرف میشم:D بعد این خیلی پیچیده تر شده نسبت به اون سه تا نسخه ای که گفتم ؟ منظورم اینه مثلا محیط های بازی بزرگ تر شده یا مبارزات مشکل تر شده:D من زیاد درگیر داستان اینا نیستم فقط میخوام یه بازی بگیرم گیم پلی ایناش خوبه باشه و سرگرم کننده:bash:
گیم پلی بازی به همراه اهنگ گذاری بازی بهترین بخشهای final fantasy xv هستند . شک نکن . به نظرات هم زیاد توجهی نکن . اینجا جو جوری شده بازی رو بکوبی یعنی هاردکوری متا 84 و غیره کشکه . :D
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,029
نام
مازیار
یه چیز خیلی سادست. شما واسه نسخه جدید یه سری میای کل بیس گیم پلی رو عوض میکنی, 10 سال پروسه ساخت و کلی هزینه مارکتینگ و ساخت بازی -ساخت انیمیشن-ساخت انیمه .طبیعتا اگه ریسک هایی که تو تغییر گیم پلی دادن جواب نمیداد و الان به جای یه بازی یا متا 84 یه بازی با متای مثلا 60 بود و همه از گیم پلی بازی و هزار تا چیز دیگه ایراد میگرفتن قطعا کلی از برنامه های ساخت که واسه نسخه های بعدی ریخته بودن به هم میریزه و پروژه حالت تعلیق میره حالا چه میخواد ffباشه چه میخواد مثلا dead space باشه که بعد فاجعه نسخه 3 کلا کنسل شد یا کسلوانیا که بعد نسخه 2 به فنا رفت وکلی مثال دیگه . بیس گیم پلی xv(چیزی که خیلی هم تحویل گرفته شد) قراره آینده سری رو شکل بده.حالا اگه xvبه هردلیی شکست میخورد قطعا ffبه مدت خیلی زیادی کنار گذاشته می شد .
تو ff گیم پلی هر نسخه رو کارگردانش تصمیم میگیره ... ربطی نداره نسخه قبل چی کار کردن . همون طور که نومورا تصمیم گرفت این و ریمیک رو اکشن کنه .. ممکنه کارگردان ۱۶ سیستم رو atb کنه .. یا ریال تایم تو حالت بتل اسکرین ... همون طور که ما تو xii گیم پلی بازی ریال تایم شده بود ... ولی تو 13 برگشت به نسخه ۱۰ و همون بتل اسکرین atb.
پس نمیشه زیاد ربطش داد به عملکرد نسخه قبل ... بیشتر به ذهنیت کسی داره که کارگردان میشه
 
  • Like
Reactions: amin_dante

amin_dante

کاربر سایت
Aug 29, 2011
43
نام
امین
منم چند روزه بازی دستم رسیده؛ فعلا 15 ساعت بازی کردم و لِوِلم 22 هست. هنوز چپتر سه هستم اما انقدر دوستان از نیمه دوم و چپترهای پایانی بد تعریف کردن که آدم میترسه خط اصلی داستانی رو بره :D
اما تا اینجا که انتظاراتم تقریبا از بازی برآورده شده.. ورلدمپ به این بزرگی و یه فاینال فانتزی با این گرافیک فنی فوق العاده مثل یکی از آرزوهای دیرینه ای بوده که برام برآورده شده! در رابطه با داستان فعلا نمیتونم نظری بدم چون هنوز اوایل بازی هستم اما اگه مخاطب کینگزگلیو و برادرهود رو ندیده باشه یه مقدار همه چیز براش مبهمه و حس میکنه پرت شده تو بازی، چون برعکس FF های قبلی دموی اینرو آنچنانی نداشته XV. از سیستم کامبت و مبارزات هم کاملا راضی ام با اینکه خیلی فرق کرده نسبت به قبل اما لذت بخشه، کلا تو هر زمینه ای به فاینال های شماره دار اخیر انتقادی وارد بوده مثل XII و XIII تو زمینه مبارزات واقعا خوب بودن؛ مخصوصا XIII
در هر صورت فعلا که تا اینجا از بازی لذت بردم و امیدوارم تا آخر بازی همینطور حسم نسبت بهش + باشه
 
  • Like
Reactions: Genesis and vaan 2

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر