Final Fantasy XV

هر گونه صحبت در مورد داستان، شخصیت ها، مراحل و سایر عناصری که سازنده قبل از عرضه در مورد اونها صحبت نکرده رو در تگ اسپویلر قرار بدید.

برای بحث آزاد درباری داستان بازی میتونید وارد تاپیک زیر بشید:

Final Fantasy XV SPOILER THREAD

0sra_746998.jpg

Final Fantasy XV

Publisher:
Square Enix

Developer:
Square Enix Business Division 2

Director:
Hajime Tabata

Producer:
Shinji Hashimoto

Designer:
Tetsuya Nomura

Composer:
Yoko Shimomura

Genre:
Japanese Action-Role Playing

Mode:
Single-Player
Online Co-op

Release Date:

2016 ,November 29
9 آذر 1395


بعد از گذشت یک نسل از سرنوشت نامعلوم Final Fantasy Versus XIII و شخصیت جذاب و گیرای آن ناکتیس لویسیس (Noctis Lucis) بالاخره در کنفرانس چند روز گذشته سونی در نمایشگاه E3 شرکت SE دست از آزار و اذیت گیمرها برداشته و هرچند بعید بنظر می‌رسید اما آقای تتسویا نومورا خالق و کارگردان پروژه Versus از طریق یک پیام ویدئویی به معرفی بازی خود پرداخت. عنوانی که دیگر Versus و بخشی از پروژه XIII نیست و اکنون باید آن را XV و یکی از عناوین اصلی و شماره دار مجموعه بنامیم!

اما تغییرات Versus تنها شامل تغییر نام آن نشده و آنطور که بنظر می‌رسید در طول این سال‌های سکوت نومورا و تیم او بیکار ننشسته و دست به خلق عنوانی زده‌اند که از همه نظر تفاوت بسیار زیادی با نمایش اولیه بازی و طرح‌های پروتوتایپ بازی دارد. تغییرات وسیعی که از داستان تا گیم‌پلی و سبک بازی را شامل می‌شود. البته داستان، شخصیت‌ها، محیط‌ها و به طور کلی پلات داستانی بسیار نزدیک به طرح‌های اولیه بازیست و سازندگان بیشتر دست به ایجاد تغییر و نوآوری در گیم‌پلی، سیستم مبارزات و گرافیک بازی زده‌اند. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که بناچار مجبور به معرفی مجدد بازی و نگاهی نو به Final Fantasy XV باشیم!


داستان

متاسفانه هنوز اطلاعات منسجم و کاملی در خصوص داستان XV در دست نیست و سازندگان نیز پراکنده گویی و ایجاد ابهام در قبال داستان خود را ترجیح داده‌اند اما با تمام این تفاسیر می‌توان گفت کریستال‌ها بار دیگر نقش اصلی را در داستان XV ایفا می‌کنند! کریستال‌های قدرت که بنظر می‌رسد SE علاقه بسیار زیادی به آن‌ها دارد!
البته کریستال‌ها اینبار بازیگران پشت پرده داستان XV هستند و بنابر دلایلی نامعلوم میراث باقی مانده از قدرت پیشینیان خلاصه شده در تنها کریستال باقی مانده در جهان است که توسط خاندان Lucis ها نگه داری می‌شود. خاندان Lucis از گذشته با همسایه خود Niflheim سرجنگ و دشمنی داشته‌اند و اکنون با پایان جنگ‌های قدیمی و آغاز دوران جنگ سرد تنها کریستال باقی مانده در میان آن‌ها نقطه اتکا و امید برای برقراری صلح است. حکومت Lucis با کمک گرفتن از قدرت کریستال بزرگ مانعی جادویی به دور سرزمین‌های تحت اختیار خود قرار داده است که مانع از نفوذ نیروهای متخاصم می‌شوم. اما نه تا ابد!

ارتش Niflheim آماده شعله ور کردن آتش جنگی است که آینده شخصیت‌های داستان را دربر خواهد گرفت. نیروهای Niflheim موفق به شکستن حصار قدرت کریستال شده و اکنون صلح پایان یافته است.

داستان XV روایت گر زندگی فرمی مدرن از یاکوزاهای ژاپنی همراه با ارجاعات بسیار زیاد به نمایشنامه‌های شکسپیر، خصوصا رومئو و ژولیت، است.


شخصیت‌ها



Noctis Lucis Caelum

6VnfIZq.jpg


ناکتیس لویسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است)، شخصیت خشک و مغموم داستان که غم و اندوه از کودکی با وی عجین شده است. او وارث مسلم میراث خاندان Lucis هاست. ناکتیس که دوستانش او را Noct صدا می‌زنند دارای قدرت عجیبی است؛ قدرت دیدن نورهای بهشتی. نورهایی که خبر از نزدیکی مرگ دارند. ناکتیس قادر به حس پایان عمر دیگران است.

ناکتیس علاقه‌ای به زندگی سلطنتی و قانون مدار خود ندارد و با نادیده گرفتن قوانین مجمع سلطنتی همانند یک مترود زندگی می‌کند. دلیلی که باعث می‌شود همیشه بار زیادی از مسوولیت بر دوش محافظین و دوستانش که قصد مراقبت از او را دارند قرار گیرد. ناکتیس شخصیتی بی‌پروا و عجول داشته و حس قدرتمندی برای محافظت از کسانی که به او وفادار هستند دارد.


Gladiolus Amicitia

FVzuTCQ.jpg


به عنوان یکی از افراد خانواده Amicitia وظیفه گلادیولوس حمامیت و حفاظت از شکوه و اعتبار خاندان سلطنتی است. گلادیولوس یکی از نزدیک‌ترین دوستان ناکتیس است و دوستی میان آن‌ها فراتر از القاب و خانواده‌هاست. گلادیولوس و ناکتیس رابطه‌ای حتی نزدیک‌تر از برادر تنی دارند. کلادیولوس حفاظت از لوییسیس‌ها را نه از سر وظیفه، بلکه از سر برادری انجام می‌دهد.


Ignis Scientia

J7uR3Mw.jpg


اگنس از همان دوران کودکی و طفولیت هوش و ذکاوتی استثنایی و مثال زدنی داشته و طوری آموزش و تربیت دیده است که روزی یکی از کنسول‌های شاه آینده ناکتیس باشد. اگنس درک و اعتماد بسیار عمیق و زیادی از خود نشان داده و به همین دلیل همیشه از او برای ملتفط کردن روحیه تند و خشن ناکتیس کمک گرفته می‌شود.


Prompto Argentum

5K6psmC.jpg


دوست عیاش و دخترباز ناکتیس از دوران مدرسه. پرومپتو همیشه یک کت بی‌آستین می‌پوشد که خلاف عرف سلطنتی است اما با اینحال همیشه از هیچ تلاشی برای کمک به خاندان سلطنی مضایقه نمی‌کند.


Cor Leonis

KpzDL2H.jpg


اسطوره‌ای زنده در فرهنگ و اخلاق سرزمین Lucis، فرمانده لئونیس، که تمام هنر و جنگاوریش در نبرد را پیش کش شاه خود کرده است. لئونیس چندان رابطه خوبی با ناکتیس و دار و دسته‌اش ندارد اما افتخار او به عنوان فرمانده پادشاه باعث می‌شود همیشه مراقب آن‌ها باشد.


ffxv_group.jpg




Regis Lucis Caelum

2fAs1EH.jpg

lYPOktO.jpg



پادشاه حکومت Lucis و پدر ناکتیس.



Stella Nox Fleuret

aiSlm88.jpg


استلا (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) یکی از اعضای خاندان Fleuret از سرزمین Tenebrae است. استلا دوست دوران کودکی ناکتیس بوده و همانند او می‌تواند اشخاص نزدیک به مرگ را حس کند.



Idola Eldercapt

RwHqPoM.jpg

r858QnA.jpg



پادشاه حکومت Niflheim. نام این شخصیت هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.


شخصیت مجهول 1

AIuClhO.jpg


احتمالا یکی از اعضای حکومت Niflheim. در تریلر منتشر از بازی این شخصیت در حال صحبت با Idola دیده می‌‌شود.


شخصیت مجهول 2

siqIyYf.jpg

Ec1Gb7h.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست


شخصیت مجهول 3

RTgarOR.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 4

mtUhsWM.jpg

TG08MDX.jpg


یکی از اشخاص حکومت Lucis که در نمایش بازی کنار Regis دیده می‌شود.



شخصیت مجهول 5

nXNPHUb.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



شخصیت مجهول 6

R9bwaul.jpg

zv2XQYD.jpg


هیچ اطلاعاتی از این شخصیت در دست نیست



مکان‌ها


Lucis

uokupsN.jpg

BVll1BT.jpg



حکومت Lucis متشکل از بخش‌های مدرن و امروزی است که شهرهایی نظیر توکیو و نیویورک را در ذهن تداعی می‌کند و همچین مناطق اسطوره‌ای که هنوز در آن‌ها صدای برخورد شمشیر و جادوگری شنیده می‌شود. Lucis پر از آسمان خراش‌ها و بزرگ راه‌های عریض و طویل است.

Tenebrae

محل زندگی دوست دوران کودکی ناکتیس، استلا. تنها چیزی که درحال حاضر از Tenebrae می‌دانیم این است که در این سرزمین افسانه قدیمی وجود دارد که می‌گوید کسانی که قادر به دیدن "نور" هستند قدرت‌های عجیبی بدست خواهند آورد.

Niflheim

دشمن حکومت Lucis که توسط Idola رهبری می‌شود. حکومت Niflheim برای بدست آوردن آخرین کریستال با سرزمین‌های Tonebrae، Solheim و Accordo وارد نبرد شده است.

Solheim

سرزمینی که مورد تهاجم نیروهای Niflheim قرار گرفته است.

Accordo

سرزمین زیبایی که ما در نمایش بازی شاهد حجوم نیروهای Niflheim به آن هستیم.

7eVkEmI.jpg



گیم‌پلی



گروه شامل سه نفر خواهد بود

ناکتیس لیدر گروه محسوب شده و در صورت مرگ او بازی تمام می‌شود

بقیه اعضای گروه نیز قابل بازی هستند و به راحتی می‌توانید در میان مبارزات بین آن‌ها سوییچ کنید

ناکتیس در مبارزات می‌تواند از Attack، Magic، Linkform، Warp و Summon استفاده کند

از چوکوبو، تانک و وسایل نقلیه موجود می‌توان برای جا به جایی در نقاط مختلف بازی استفاده کرد

XV دارای World Map است و قدرت بسیار بالای کنسول‌های نسل جدید به تیم سازنده اجازه داده است تا به راحتی WM و سفر با وسایل نقلیه را به بازی اضافه کند

برای استفاده از قابلیت Summon ابتدا می‌بایست این موجودات را در بازی شکست دهید. Summon در بازی دارای سیستم جدیدی به نام Rank است و Leviathan بالاترین Rank را خواهد داشت که بنظر می‌رسد اشاره به جثه عظیم آن دارد

ناکتیس در مبارزات از 5 شمشیر مختلف می‌تواند استفاده کند

ناکتیس قادر به پریدن خواهد بود و به نظر نومورا اینکار به طبیعی تر شدن بازی کمک فراوانی می‌کند

XV از تمام قابلیت‌های نشان داده شده در Agni’s Philosophy استفاده می‌کند و سعی دارد تا مرز بین CG و گیم‌پلی را کاهش دهد. همچنین با کمک موتور قدرتمند بازی تیم انیمیشن تمام صحنه‌های نمایشی را به صورت CG ساخته و داخل بازی قرار می‌دهد

ساخت بازی به موتور جدید SE یعنی Luminous منتقل شده است اما نمایش بازی در E3 مربوط به موتور قبلی بازی است. در نتیجه بازی نهای از نظر گرافیک تفاوت بسیار زیادی با نمایش‌های قبلی خواهد داشت

داستان بازی جدی، غمین و بسیار تیره و تار است اما با این حال شوخی و صحنه‌های کمیک نیز بخشی از آن است. تم بازی در یک نگاه لحظه‌های شاد و فرح بخش در اوج تراژدی و سرخوردگی است!

نومورا علاقه‌ای به ساخت یک فضای کاملا مدرن و یا افسانه‌ای ندارد. در XV ما با تلفیقی از فضاهای مدرن شهری نظیر شینجوکو با سرزمین‌های افسانه‌ای هستیم که تم مورد علاقه نومورا است

المان‌های زیادی از عناوین قبلی FF در XV حضور خواهند داشت. به عنوان مثال باهاموث و Leviathon از FFVII و FFVIII به XV آمده‌‌اند و نومورا آن‌ها را طراحی مجدد کرده است

XV ممکن است تبدیل به یک سری شده و شماره‌های دیگری از آن نیز منتشر شود

نومورا در حال بررسی احتمال اضافه کردن ویژگی‌های آنلاین به بازی است. co-op آنلاین از اهداف مورد نظر سازندگان است

SE بدنبال گسترش دادن سری FF بر روی کنسول Vita است و احتمال عرضه یک عنوان فرعی از دنیای XV برای کنسول Vita بسیار بالا و در دست بررسی است (TGS)

سکوت خبری در قبال پروژه Versus به اتمام رسیده و از این پس SE اطلاعات بیشتری را در خصوص XV با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت

نمایش بعدی و کامل‌تر بازی در نمایشگاه TGS در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری خواهد بود



***

اثر

Yuki Matsuzawa
rxqy_15250894_1710158779301439_1696406686293575967_o.jpg



Opencritic :
Your Source for the Critical Reception of Video Games.

(Metacritic(PS4 :
Final Fantasy XV

(Metacritic(XB One :

Final Fantasy XV
 
آخرین ویرایش:

hercule-poirot

RPG Guru
کاربر فعال
Aug 1, 2007
1,203
ممنون که گذاشتی. اینو تو نت دیده بودم و سعی هم کردم ازش استفاده کنم.
اما مسئله اینه که این اصلا دقیق نیست.
لویاتان را من جاهای دور از آب هم ظاهر کردم و راماه هم سر یکی از باس ها، هنوز مبارزه شروع نشده بود که آومد. :|
از اونطرف خیلی وقتها که کلا تیمم رو هوا بوده و همه داون شده شده بودن، هیچ کدوم نیومدن. :|

احتمال داره یه سری پیش نیاز های دیگه هم باشه. piggyback که راهنمای رسمی بازی رو منتشر کرده رو کسی آپلود کنه می شه از رو اون هم خیلی چیز هارو در آورد.
 

Dante Never Cry

The Awakening Dragon
کاربر سایت
Oct 5, 2008
9,334
نام
Ali
یه Leak جدید از 4chan اومده در مورد بازی و پروسه ساخت اون که شدیدا دقیق به نظر میاد و خیلی چیزا رو توضیح میده. مطالبی که میزارم از دوتا لیک مختلف هستند که یکیش کامل ثابت شده و اون یکی هم شدیدا واقعی به نظر میاد. من خودم به صورت خلاصه شده حرفایی که زدن رو میزارم (مطمئنا یه سری‌هاش اسپویل داره که میزارمشون توی اسپویلر).

لینک تاپیک از گف:some guy leaked FFXV's story six months ago | up: newer 4chan stuff as of Dec 9th

چرا بازی از نومورا به تاباتا منتقل شد؟
SE یه FF شماره‌دار توی سال ۲۰۱۶ می‌خواسته و از این لحاظ مطمئن بودن که تاباتا میتونه اینکار رو براشون انجام بده. نسخه ساخته شده توسط نومورا مطمئنا بازی خوبی می‌شد اما خیلی طول میکشید تا عرضه بشه. نومورا اول برنامه داشت بازی رو به صورت تک نسخه‌ای منتشر کنه اما بعد از پرداختن بیشتر به جزییات داستان تصمیم میگیره تا اون رو سه گانه کنه. اگر نومورا بازی رو میساخت نسخه اول این سه‌گانه یکی دو سال دیگه منتشر میشد. در حالی که SE دوست داشت هر چه زودتر پروژه Versus رو سر هم بیاره چون از این پروسه طولانی مدت ساخت اون خسته شده بود.

از اونجایی که طبق درخواست SE بازی باید به صورت یک نسخه‌ای و توی سال ۲۰۱۶ عرضه میشده، تاباتا و بقیه مجبور شدن تغییرات زیادی توی داستان ایجاد کنند و اون رو از سه‌گانه به یک بازی تک نسخه‌ای تغییر بدن.

پس جریان تریلر E3 2013 چی بود؟
اون تریلر رو نومورا کارگردانی کرده بود اما صرفا به عنوان یک تریلر مفهومی. وقتی نومورا داشت تریلر رو میساخت، تاباتا و بقیه از قبل داشتن داستان رو دوباره نویسی میکردن. نومورا هم از این موضوع خبر داشته. پروسه جایگزینی نومورا یه تصمیم یهویی نبوده و در طول زمان اتفاق افتاده پس نومورا از قبل خبر داشته که قراره کارگردانی رو به تاباتا بده. در کل اون تریلر صرفا برای حفظ وجهه از طرف SE و هایپ کردن دوباره Versus، اینبار به عنوان یک نسخه اصلی بوده.

چرا بازی نیمه کاره و ناکامل به نظر میاد؟
تیم وقت نداشت بازی رو کامل کنه، به همین راحتی. ظاهرا تیم با SE قرار داشته تا بازی رو حتما تا قبل از پایان سال 2016 عرضه کنه. خیلی وقتا تیم ایده‌های مختلفی داشته و حتی روشون کار میکرده و بعضی وقتا به نزدیکی تکمیل هم میرسوندتشون اما به دلیل نبود وقت مجبور میشدن بیخیال ایده بشن. مثلا یکی از این ایده‌ها اضافه کردن مرحله برفی به بازی بوده (که مطمئنم کسایی که بازی رو تموم کردن میدونند مربوط به کدوم بخشه) و اتفاقا هفته‌ها هم روی اون کار می‌کنند ولی خب نهایتا مجبور میشن بخاطر کمبود وقت بیخیال اون مرحله بشن و اون رو با یه چیز خیلی ساده‌تر جایگزین کنند.

شخصیتا هم از این کمبود وقت آسیب دیدن؟ مثلا لونا؟
آره ولی خب تنها دلیل آسیب دیدن شخصیتا کمبود وقت نبوده و مسائل دیگه مثل ایجاد تغییرات توی داستان هم نقش داشتن. خصوصا در مورد لونا به عنوان مثال تعدادی از کاتسین‌های اون بخاطر ترس از واکنشی که ممکنه نسبت به اونا توسط هوادارا دیده بشه، حذف شده. به عنوان مثال همونطوری که توی تریلر Dawn دیدیم قراره بوده لونا مورد آزار و اذیت توسط جنرال‌های ارتش نفلهایم قرار بگیره، بخاطر وضعیت جسمانیش گریه کنه یا اینکه توی بخشی از بازی قراره بوده بگه هدفش فقط رسیدن به شخصیت اصلی و برآورده کردن توقعات اونه.

تیم با توجه به واکنش‌های هوادارا، به این نتیجه میرسه که این صحنه‌ها ممکنه دردسر ساز بشن برای همین حذفشون میکنند.

گذشته از شخصیتا و تغییرات داستانی، دیگه چه چیزای از همین ورژن نهایی XV (ورژن تاباتا) بخاطر کمبود وقت و رسیدن بازی به لانچ حذف شدن؟ (اسپویل وحشتناک از پایان FFXV به هیچ عنوان اگر بازی رو تموم نکردید نخونید)

  • مبارزه با لوایتان قرار بود لونا رو هم در خودش داشته باشه و شامل محیط‌های داخلی (خونه‌ و ساختمون‌ها) و بیرونی باشه. (تریلر E3 2013)
  • اولین محیط بعد از Altissia قرار بود یک محیط کوچیکتر OW باشه که توش میتونستید ماشین رو برونید
  • قرار بود قبل از رسیدن به مجسمه Shiva یک مرحله‌ای باشه که شما رو برای اون روبرویی آماده میکنه
  • بخش «دنیا در تاریکی» قرار بود محیط‌های بیشتری داشته باشه و شما تک تک دوستاتون رو درجاهای مختلف دیده و دور هم جمعشون کنید. همچنین قرار بود بخش‌های از Lestallum قابل گشت و گذار باشه (بخش Lestallum ساختش تموم شده بود، همچنین Iris و Cindy قرار بود در «دنیا در تاریکی» حضور داشته باشند)
  • باس آخر (که یک فرم دیگه و هیولا مانند از Ardyn بود) از بازی حذف شد
  • حمله به Tenebrae قرار بود بعد از رسیدن شخصیتای اصلی به شهر اتفاق بیوفته و شما میتونستید از بخش کوچیکی از اون محیط از جمله محل زندگی لونا دیدن کنید.
  • همونطوری که بالاتر اشاره شد صحنه‌های که لونا در اونها بود حذف شدن چون دردسر ساز خونده میشدن
  • Cor از بخش دوم داستان حذف شد چون دیگه بی‌معنی بود که یکدفعه‌ای پیداش بشه (قرار بود Cor دوباره در اون محیط OW که بعد از Altissia اولین بار به اونجا میرید، همراه نوکتیس باشه)


با این تفاسیر آیا ممکنه تیم بتونه تموم این موارد رو با DLC و آپدیت‌ها به بازی اضافه کنه؟

بعضیاشون مطمئنا امکان پذیره چون خیلی از بخشاش ساخته شده ولی بعیده بتونند همه رو اضافه کنند چون تغییراتی زیادی باید توی داستان و روند اون ایجاد بشه تا دوباره با عقل جور در بیاد.

آیا DLC‌های شخصیتای اصلی هم بخشایی بودن که به عمد از بازی حذف شدن؟ شاید تا بعدا به صورت DLC فروخته بشن؟
هم آره هم نه. اینطوری نبود که بخشایی از بازی رو کامل ساخته باشن یا بهشون بپردازن بعد بگن خب اینا رو حذف می‌کنیم و بعدا جداگونه میفروشیم، نه. تیم واکنش هوادارا و خواسته‌شون برای بازی کردن با شخصیتای دیگه رو دید و تصمیم گرفت تا جاهایی در بازی رو در نظر بگیره که بعدا بتونند ازشون اپیزود‌های جداگونه‌ای برای شخصیتای اصلی بنویسند. پس این بخشا در طول ساخت بازی درست نشدن، نه.

چقدر از داستان Versus میدونی؟ این شایعه که میگن SE داره Versus رو دوباره سازی میکنه درسته؟ (طرف اقرار میکنه که فقط کلیات خیلی کمی از داستان رو میدونه)
داستان Versus متمرکز بر روی مرگ، ارواح و توهم/رویا بود. نوکتیس شخصیت زن اصلی (استلا) رو قبل از شروع بازی کشته بود اما نمیتونست این موضوع رو به یاد بیاره. Ardyn جد نوکتیس بوده و در طول زمان اون باعث ناپدیدی کریستال‌ها شده (تنها کریستال باقی مونده برای Lucis بود). Regis بخاطر خیانت محافظانش جلوی روی نوکتیس کشته میشه. شخصیت اصلی باید پایتخت رو ترک می‌کرد چون کشورش جنگ رو باخته بود.

تمرکز بازی زیاد بر روی سامن‌ها نبود (هرچند هنوز توی بازی وجود داشتن) و بجاش اونا خداهای واقعی بودن که به صورت فیزیکی پدیدار نمیشدن. یکی از خداها شخصیت منفی اصلی اولین نسخه FF بود. هر کشور الهام گرفته شده از یکی از پایتخت‌های بزرگ دنیا بود. امپراطوری از روح‌ها به عنوان سلاح استفاده می‌کرد. Ravus میخواست بخاطر کشتن خواهرش از نوکتیس انتقام بگیره. بازی در یک بعد/دنیای دیگه تموم میشد که قرار بود ورژن دیگه‌ای از دنیای پس از مرگ باشه.

در مورد بازسازی Versus هم بعیده این اتفاق بیوفته و تنها چیزی از XV که SE داره روش کار میکنه یه تعداد بازی موبایله.
=======
اطلاعات بیشتری در منبع و تاپیک اصلی 4chan وجود داره (مثل بخشی که طرف از حرفه‌ای بودن تاباتا میگه و اینکه کار کردن زیر نظر اون رو دوست داشته و خوب بوده یا اینکه چندماه آخری که اون با تیم بوده واقعا کارشون خیلی زیاد و حتی دردناک بوده و خیلی سختی کشیدن و...) ولی خب سعی کردم بخش‌های مهمش رو پوشش بدم.
 

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
^^^^

نگاه کن ببین FF رو به چه خفت و خواری ای انداخته این SE :|

می دادی تاباتا ادامه Type-0 رو بسازه :| شماره دار زورکی توی سال 2016 چی بود دیگه :|

دقیقا

من بیشتر موافق بودم که تاباتا Type-next رو بسازه بیشتر

بعد آخه مشکل اینجاست همه غیر اندکی تو این تاپیک متوجه نیستن این اوضاعی که پیش اومده خواسته خود SEئه و دست تاباتا نیست وگرنه من خودم تاحالا کسی رو ندیدم تا این اندازه وقت و انرژی روی ساخت یه بازی بزاره

این همه برنامه مختلف بزار که طرفدارا رو با پروسه ساخت آشنا کن - همه جای دنیا برو که با طرفدارا رو در رو حرف بزنی و انرژی بدی - چندین ماه اصلا روی دخترت رو نبینی (چند وقت پیش دخترش دیگه به حرف درومد و میگفت میخواد سریع تر تموم بشه و باباش برگرده چون خیلی وقته نتونسته باهاش حتی 1 ساعت وقت بگذرونه) - فشار SE رو تحمل کنه که بازی رو زودتر بده - به حرف طرفدارا گوش بده و خواسته هاشونو بزاره تو بازی

و . . .

اینجا چند نفر تا قاطی میکنن دیگه میزنن زمین و زمان رو نابود میکنن و اولین چیزی که به ذهنشون میرسه بدون فکر رو میگن
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,969
نام
محمد
اینجور که اسکوئر داره عمل می کنه، قید ریمیک هم باید بزنیم :(
یه طرف سونی که به اودا وقت کامل میده که بازیش را کامل و همون چیزی که میخواد عرضه کنه، یه طرف هم امثال اسکوئر و کونامی که بهترین بازی ها و بهترین ایده ها را با دست خودشون نابود می کنند. :( :((
یعنی این بازی که ما بازی کردیم، نه بازی نومورا بوده و نه تاباتا. :((
حالا از اون طرف هم دارن به نومورا فشار میارن که ریمیک را حتما سال دیگه بده. :(
 
  • Like
Reactions: Masta_killa

Mbox

کاربر سایت
Nov 11, 2006
1,314
نام
مجید
وضعیت طولانی شدن ساخت بازیا و فشارهایی که از سمت ناشرین به بازی ساز ها میاد موجب این مشکلات میشه
اکثر ناشرین فشارایی رو میارن که شدیدا به ضرر بازی میشه ولی از طرفی هم شدیدا سود دهی داره
نمیشه ایرادی گرفت
 

Kourosh

مدیر انجمن
Sep 25, 2005
4,540
نام
کورش
کوروش گفت از X و XII بهتره اما به نظر من در مقابل اون دو تا یه شوخی بی مزه است. نمره منم بهش فقط بخاطر نیمه اول بازی و شخصیت هاش 5.5 تا 6 ـه.
دلیلش مشخصه. من از محیط های جدا و حالت اتاق به اتاق متنفرم. پیوستگی بخش اول داستان باعث شده به X و XII ترجیح بدمش. همیشه گشتن و حرکت در نقشه برای من مهمترین ویژگی در یه ff بود که در 10 به بعد وجود نداشت. در 12 یخورده تلاش شد که این قضیه برگرده ولی اتاق اتاق و تکه تکه بود و وسیله نقلیه هم حذف شده بود بعدش هم که در 13 زدن با خاک یکسان کردن.
راستی نظرت رو هم کامل خوندم جاداره یه یادی بکنم از این پستم

کلا این بازی یجورایی خداحافظی با سری بود برای من چون از اسکوئر کاملا ناامید شدم. فکر هم نمیکنم بعد از این سری بتونه یه دوران عظمت خودش برگرده. یجورایی بلایی که سر رزیدنت ایول اومد سر این سری هم اومده و داره میاد. به احتمال زیاد ریمیک هم چیز جالبی از اب درنمیاد مخصوصا از اینکه 3 قسمت شده اصلا خوشم نمیاد و دلایلش هم برام مفهوم نیست. احتمالا دوباره برامون برنامه قورباغه جمع کردن گذاشتن که باعث شده محتواش رو نشه در یه بازی جا داد و 3 قسمتش کردن. یه وقت فکر نکنین الان بعد از گذشت 3 نسل از بازی اصلی بازم متریاها نقاط نورانی هستن . نه . مطمئنا چنان ایتمهای زیبایی به سبک ffxv برامون میسازن که کلی از دیدنش حال کنیم البته اگه از بازی نهایی حذف نشه باشن.

یادش بخیر بعد کینگزگلیو چقدر هایپ بودم که میرم پدر امپراطور رو درمیارم. یه تعدادی هم به فکر دیدن نیکس بودن و میگفتن شاید نمرده. الان که به تصوراتمون از بازی نگاه میکنم خنده ام میگیره. البته تقصیر تاباتا و اسکوئر نیست تقصیر خودمونه چون بزرگترین استاد صنعت گیم هم این همه کار سخت و سفر به لس انجلس و لاس وگاس و لندن و پاریس و بقیه شهرهای دیدنی و توریستی رو بریزی سرش معلومه که نمیتونه کارش رو درست انجام بده. بالاخره توریسم هم کار وقت گیریه برای خودش.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,180
نام
ماکان
دلیلش مشخصه. من از محیط های جدا و حالت اتاق به اتاق متنفرم. پیوستگی بخش اول داستان باعث شده به X و XII ترجیح بدمش. همیشه گشتن و حرکت در نقشه برای من مهمترین ویژگی در یه ff بود که در 10 به بعد وجود نداشت. در 12 یخورده تلاش شد که این قضیه برگرده ولی اتاق اتاق و تکه تکه بود و وسیله نقلیه هم حذف شده بود بعدش هم که در 13 زدن با خاک یکسان کردن.
راستی نظرت رو هم کامل خوندم جاداره یه یادی بکنم از این پستم

نیمه اول XV انصافی جالب بود. و من چون با کمترین انتظار ممکن بازی رو شروع کردم (اصلا هایپ نبودم) از اینکه بازی یه سری چیزهاش مثل قبله خیلی ذوق زده شدم. مثل داشتن شهر، مسافرخونه و ... اما کم کم حالم گرفته شد. حتی همون WM هم به نظرم خیلی کینواخت بود و بیخود اینور اونور میکردن مارو (دقت کنی بیشتر ساید کوئست هارو که بخوای بری مخصوصا تو لول های بالا باید بالای 6 7 دیقه تو راه باشی که از دم بار اولی که میری فست تراول نداره). در کل هم این نظر شخصی تو هست و من نمیتونم بگم اشتباهه اما خودم به عنوان کسی که X‌ رو سرآغاز افت وحشتناک FF میدونه و با XII هم حال نکرد (XIII هم که بگذریم. بازی خوبی بود اما FF نبود اصلا) باز فکر میکنم هر دوشون از XV بهترن. با اختلاف هم بهترن. من بعد از بازی کردن X و XII احساس کردم یه FF‌ضعیف و ناقص بازی کردم و داستان هم ارضا کننده نبود برام (خصوصا XII) اما بعد از اتمام XV واقعا برام سوال بود این چی بود که به اسم FF به خوردم دادن؟ و چرا Versus تبدیل به این شد. خصوصا الان که داستان Versus رو یکمش رو خوندم (پست علی دانته) این تاسف صد برابر شده.

کلا این بازی یجورایی خداحافظی با سری بود برای من چون از اسکوئر کاملا ناامید شدم. فکر هم نمیکنم بعد از این سری بتونه یه دوران عظمت خودش برگرده. یجورایی بلایی که سر رزیدنت ایول اومد سر این سری هم اومده و داره میاد. به احتمال زیاد ریمیک هم چیز جالبی از اب درنمیاد مخصوصا از اینکه 3 قسمت شده اصلا خوشم نمیاد و دلایلش هم برام مفهوم نیست. احتمالا دوباره برامون برنامه قورباغه جمع کردن گذاشتن که باعث شده محتواش رو نشه در یه بازی جا داد و 3 قسمتش کردن. یه وقت فکر نکنین الان بعد از گذشت 3 نسل از بازی اصلی بازم متریاها نقاط نورانی هستن . نه . مطمئنا چنان ایتمهای زیبایی به سبک ffxv برامون میسازن که کلی از دیدنش حال کنیم البته اگه از بازی نهایی حذف نشه باشن.

من شخصا با اکشن شدن VIIR هم مشکل دارم اما به نومورا خیلی اعتقاد دارم. به نظرم بلده کارش رو انجام بده. به شرطی که دوباره نندازنش بیرون و تا آخر رو پروژه بمونه بازی خوبی تحویل میده. بعد کوروش سه اپیزوده شدن VII بیشتر شبیه چاژیدن گیمرهاست که یه بازی رو سه بار بفروشن، اما اگه بخوان یه ریمیک خوب و دقیق بسازن یکم میشه بهشون حق داد. VII خیلی طولانی بود! یعنی اگه موارد اضافه XV رو حذف کنی و فقط خط داستانی رو در نظر بگیری، تو VII تقریبا سه برابراین که بازی میکنی تازه بخش خطی تموم میشه و میری تو WM و یجورایی بازی تازه شروع میشه! و اگه بخوان WM هم بسازن واقعا یه بازی خیلی خیلی بزرگ میشه. اما اگه نه اینم بخوان تف بزن بره بسازن و یه اکشن سطحی در بیارن که محض خاطر اکشن بازها بی نهایت سطحی شده و دلیل سه قسمته بودن هم فقط و فقط چاپیدن هست شخصا ترجیح میدم VIIR رو اصلا بازی نکنم و نمیکنم. به قول کیتاسه که یه زمانی در جواب درخواست فن ها برای ریمیک VII گفت بعضی خاطرات بهتره که همون خاطره بمونن. ولی در کل موافقم و XV برای منم حکم خداحافظی با FF‌ بود و بعیده دیگه منتظر هیچ FF ای باشم. اگه قراره یه بازی این شکلی تحویل بدن که اصلا خوشم نمیاد ازش همون بهتر که کلا بیخیال بشم. شماره های قبلی رو از اول بازی کنم بهتره.

یادش بخیر بعد کینگزگلیو چقدر هایپ بودم که میرم پدر امپراطور رو درمیارم. یه تعدادی هم به فکر دیدن نیکس بودن و میگفتن شاید نمرده. الان که به تصوراتمون از بازی نگاه میکنم خنده ام میگیره. البته تقصیر تاباتا و اسکوئر نیست تقصیر خودمونه چون بزرگترین استاد صنعت گیم هم این همه کار سخت و سفر به لس انجلس و لاس وگاس و لندن و پاریس و بقیه شهرهای دیدنی و توریستی رو بریزی سرش معلومه که نمیتونه کارش رو درست انجام بده. بالاخره توریسم هم کار وقت گیریه برای خودش.

دقیقا منم چقدر خیال پردازی کرده بودم! فکر میکردم چه نبردی با امپراتور داشته باشیم، این بحث قدرت حلق و پادشاه ها چقدر تو داستان هستن، حتی تز میدادم نیکس شاید شخصیت مخفی باشه یا یه جایی بیاد تو پارتی. کلا چقدر به داستان امیدوار شده بودم!! Kingsglaive به من امید الکی داد وگرنه از اول میدونستم داستان رو خراب کردن و آشغاله. خیلی هم اینجا گفتم، وقتی تاباتا تو هر کنفرانس و نمایش عوض نشون دادن یه تریلر داستانی فقط WM و جک و جونور نشون میداد مشخص بود داستان چه وضعیه. ولی من بعد Kingsglaive‌ خودم رو گول زدم که نه اگه شروع داستان اینه یعنی در ادامه قراره چی بشه و .... جدا حیف از اون داستان Versus!
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,031
نام
مازیار
دقیقا

من بیشتر موافق بودم که تاباتا Type-next رو بسازه بیشتر

بعد آخه مشکل اینجاست همه غیر اندکی تو این تاپیک متوجه نیستن این اوضاعی که پیش اومده خواسته خود SEئه و دست تاباتا نیست وگرنه من خودم تاحالا کسی رو ندیدم تا این اندازه وقت و انرژی روی ساخت یه بازی بزاره

این همه برنامه مختلف بزار که طرفدارا رو با پروسه ساخت آشنا کن - همه جای دنیا برو که با طرفدارا رو در رو حرف بزنی و انرژی بدی - چندین ماه اصلا روی دخترت رو نبینی (چند وقت پیش دخترش دیگه به حرف درومد و میگفت میخواد سریع تر تموم بشه و باباش برگرده چون خیلی وقته نتونسته باهاش حتی 1 ساعت وقت بگذرونه) - فشار SE رو تحمل کنه که بازی رو زودتر بده - به حرف طرفدارا گوش بده و خواسته هاشونو بزاره تو بازی

و . . .

اینجا چند نفر تا قاطی میکنن دیگه میزنن زمین و زمان رو نابود میکنن و اولین چیزی که به ذهنشون میرسه بدون فکر رو میگن

دقیقا .. منم یه بار گفتم فن ها به جای اینکه یقه اسکوار و مدیریتش رو بگیرن .. هیتشون رو به سمت بازی ها و استاف هاشون گرفتن .
کلا وقتی ساکاگوچی رفته مدیریت پروژشون در حد لیگ برتره ... بعدشم هر کی میرسه میخواد یه چیز شخصی تو بازی بچپونه و میراثی از خودش به جا بزاره که باعث میشه خود به خود از محتوای سری فاصله بگیره ... حتی خود بازی هم چیزهای نا هنجار و غیر منطقی دیده بشه که اجزا بازی با هم همخونی ندارن ... اتفاقی که تو ۱۳ هم به نظرم افتاد.

امیدوارم یکی از کله گنده های سری با اختیار تام و بدون تایم لیمیت بیاد ۱۶ رو دست بگیره و تا اخرش پاش وایسه.
که مدیریت فعلی همچین به بوی پول معتاد شده که بعید مینم همچین اتفاقی رخ بده ..
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,593
نام
mohammad
دقیقا .. منم یه بار گفتم فن ها به جای اینکه یقه اسکوار و مدیریتش رو بگیرن .. هیتشون رو به سمت بازی ها و استاف هاشون گرفتن .
کلا وقتی ساکاگوچی رفته مدیریت پروژشون در حد لیگ برتره ... بعدشم هر کی میرسه میخواد یه چیز شخصی تو بازی بچپونه و میراثی از خودش به جا بزاره که باعث میشه خود به خود از محتوای سری فاصله بگیره ... حتی خود بازی هم چیزهای نا هنجار و غیر منطقی دیده بشه که اجزا بازی با هم همخونی ندارن ... اتفاقی که تو ۱۳ هم به نظرم افتاد.

امیدوارم یکی از کله گنده های سری با اختیار تام و بدون تایم لیمیت بیاد ۱۶ رو دست بگیره و تا اخرش پاش وایسه.
که مدیریت فعلی همچین به بوی پول معتاد شده که بعید مینم همچین اتفاقی رخ بده ..
البته باید به اینم توجه داشت... که با اینکه ساکاگوچی کل بازی رو می دونسته چه شاهکاری هست... چطور از این انقدر تعریف می کرد؟ درحالیکه داریم به این نتیجه میرسیم که این اثر از xiii هم بدتره؟:D
ـــــ
خودمون رو گول نزنیم... و باید بپذیرن بعضی ها بحث ترول کردن و ... نیست... وقتی یکی مثل من همون روز که بازی میاد می خره... قطعا برام مهمه... از بیرون از این جمع نیومدم که یه تیکه به اف اف بندازم برم... نظر شخصی برای همه باید قابل اعتماد باشه... اما دیگه نباید توجیح کنند که xv خوب بود... و هر کی دوسش نداشت بهتره بره بمیره...
ـــــــ
اصلا بگیم xv یک اف اف عالی نبود... بخوایم به عنوان یک rpg هم حساب کنیم باز تو این نظر هم بهترین نبود...(با نظر فن ها کار ندارما... اما برای 80 درصد منتقدا ملاک اینه که بازی نقش افرینی خوبی باشه... تا یک اف اف...)
یعنی ممکنه در اینده این سری دوباره متای +90 بگیره... اما اف اف نباشه...(اینو برای فن های سرسخت بازی گفتما:D وگرنه برای من و مثل خیلی های دیگه arpg عالی بودن بسه...:D)
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,969
نام
محمد
ببین محمد کسی نمیگه حالا که این لیک ها اومده واقعیت عوض شده و xv شده یه بازی خوب.
نه.xv هنوز همون بازی پر ایراد قبلیه. اما الان یه تفاوت هست. اونم اینکه اکثر این ایراد ها عملا تقصیر اسکوئر بوده و نه تقصیر تاباتا. و این خیلی بد تر و خطرناک تره. اگه تقصیر تاباتا بود، می شد امیدوار بود که بازی های بعدی سری بهتر باشن. به خصوص که xv،هر چند کم، اما سری را برگردوند به روال اصلیش. اما حالا که مشخص شده تقصیر اسکوئر بوده، باید واقعا نگران شد. نه تنها نگران فاینال فانتزی، بلکه نگران همه ip های اسکوئر اعم از Deus Ex،توم ریدر، KH و... شد. اینا دارن با دست خودشون گور ای پی اصلیشون را می کنن. وای به حال بقیه ip ها. چون اینجور که بوش میاد، اسکوئر داره کیفیت را فدای بودن روی برنامه زمانیش می کنه.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,180
نام
ماکان
دقیقا .. منم یه بار گفتم فن ها به جای اینکه یقه اسکوار و مدیریتش رو بگیرن .. هیتشون رو به سمت بازی ها و استاف هاشون گرفتن .

یعنی بابت بد بودن XV به مدیر SE که کارش مدیریت هست نه بازی ساختن فحش بدم؟ خودمون رو که گول نمیزنیم، قرار هم نیست تقصیرهارو بندازیم گردن این و اون، تاباتا کارگردان بازیه و تو هر پروژه این نتیجه خوب یا بد به اسم کارگردان تموم میشه. دیگه جای هیچ بحثی هم باقی نمیمونه. همونطور که اگه بازی خوب میشد و موفق بود کسی نمیومد بگه به به از این همه مدیریت و درایت Matsuda الانم کسی به ایشون فحش نمیده. به هر صورت اینکه بد بودن یه بازی تقصیر مدیریته نه کارگردان از اون حرف های عجیب غریبه. من از تاباتا بدم نمیاد، هزار بار هم گفتم اکشن ساز قهاریه، اما XV رو خراب کرده. به همین سادگی.

من درک میکنم که یه سری از دوستان که خصوصا با XIII به FF‌ علاقه مند شدن، XV رو دوست داشته باشن، اما طرفداری بیخود و اینکه تعصبت انقدری باشه که تعمدانه ایرادهارو نبینی مطلق درست نیست. من فکر نمیکنم هیچ کدوم از کسایی که سر خوب یا بد بودن XV با من بحث میکنن اندازه من فن FF‌ باشن. من با این بازی بزرگ شدم. از طفولیت با FF گیمر شدم و فهمیدم RPG یعنی چی، کل دوران نوجوانی من به نوشتن مقاله و داستان واسه FF گذشته، همه شماره هاش رو بازی کردم و بعضی هاشون رو چندبار، و هنوزم بازی میکنم. دیگه از من که فن تر نیستید. اما با تمام این عشق و علاقه وقتی XV به همه المان هایی که FF رو کرد FF پشت کرده و یه بازی نصفه و نیمه و ناقصه نباید رو حساب فن بازی الکی طرفداری کرد و اینکه هرچی بزارن جلوت بگی به به خیلی بده.

من شخصا بعید میدونم کسی FF هارو بازی کرده باشه، حداقل از VII به بعد رو و موقع بازی کردن XV خصوصا از آلتیشیا به بعد بالا نیاره. و مقصر هم در درجه اول تاباتا هست، به همون دلیل که اگه بازی پرفکت بود همه میگفتن دم تاباتا گرم! البته اشتباه نشه XV‌ بازی خیلی خوبیه، مثل XIII که بازی خیلی خوبی بود و دقیقا سیاست ما تو تحریریه برای نقدش همین بود (که خودم گفته بودم) و رو همین حساب من به XIII نه دادم، مشکل اینه که هیچ کدوم FF نیستن. حالا وضع XV رو حساب نیمه اولش بهتره. ولی در کل نمیشه XV رو خیلی FF دونست و منم ترجیح میدم بهش همین بگم XV تا FFXV! وقتی FF‌ میسازی باید هواست باشه داری برای کی بازی میسازی و باید چی بسازی. من بیارم کارگردانی UC5 رو بگیرم دستم، بعد یه Racing تحویل ملت بدم، بازیم خدا هم که باشه و فن های این ژانر باهاش زندگی کنن دو زار نمی ارزه. چون وقتی UC میسازی باید UC بسازی نه یه چیز دیگه. حالا به این بهانه ک هفن های ژانر جدید بیشترن.

بعد این جناب تاباتا همونی نبود که میگفت من تنها کسی هستم که میدونه رمز یه FF خوب ساختن چیه و FF اصیل سه تا فاکتور داره که تنها FF مدرنی که هر سه این فاکتورهارو داشت FFVII بود و XV هم همون راه رو میره؟ تاباتا نمیگفت XV کامل ترین FF‌ای هست که ساخته شده و قراره این سری رو دوباره به اوج برگردونه؟ چی شد پس؟ بازی که داستان نداره و انقدر افتضاحه که از روز انتشار 10 گیگ 10 گیگ پچ میدن و کات سین اضافه میکن بلکه یکم شاهکارشون رو ماست مالی کنن کامل ترین FF ـه؟ این بود بازگشت به اوج؟ اون شخصیت منفی خیلی خفنی که قرار بود سفیروث رو بزاره جیب عقبش کو؟ XV اگه این 4 تا شخصیت و کامبتی که نومورا ساخته بود رو هم نداشت که دیگه کسی نگاهشم نمیکرد!

پ.ن: تاباتا Agito‌ رو هم گرفت دستش از توش Type-0 رو در آورد. کسی ایراد گرفت؟ نه چون یه بازی خیلی خوب ساخت و به عنوان یه FF اکشن واقعا خوب بود. من حتی نسخه PS4 اش رو هم گرفتم مجدد بازی کردم. اما اینبار رو فول گند زد.
 

noctis-sm3

کاربر سایت
Jul 23, 2014
2,593
نام
mohammad
ببین محمد کسی نمیگه حالا که این لیک ها اومده واقعیت عوض شده و xv شده یه بازی خوب.
نه.xv هنوز همون بازی پر ایراد قبلیه. اما الان یه تفاوت هست. اونم اینکه اکثر این ایراد ها عملا تقصیر اسکوئر بوده و نه تقصیر تاباتا. و این خیلی بد تر و خطرناک تره. اگه تقصیر تاباتا بود، می شد امیدوار بود که بازی های بعدی سری بهتر باشن. به خصوص که xv،هر چند کم، اما سری را برگردوند به روال اصلیش. اما حالا که مشخص شده تقصیر اسکوئر بوده، باید واقعا نگران شد. نه تنها نگران فاینال فانتزی، بلکه نگران همه ip های اسکوئر اعم از Deus Ex،توم ریدر، KH و... شد. اینا دارن با دست خودشون گور ای پی اصلیشون را می کنن. وای به حال بقیه ip ها. چون اینجور که بوش میاد، اسکوئر داره کیفیت را فدای بودن روی برنامه زمانیش می کنه.
اخه اینا تو این زمان منتشر کردن بازیشونم ایراد پیدا کردن:D
اولا این تاخیر دو ماهه بازی صد در صد برای لطمه خوردن به فروش بازی بود... منم این حرف رو همون موقع زدم... اما عده ای گفتن نه اپدیت قراره تو خوده دیسک باشه و ... ولی به نظر خوده من بازی مارچ 2017 عرضه میشد خیلی به نفعش بود تا الان... فروش بهتری هم می کرد...
از طرفی تاباتا می تونست بخشی از قسمت های ورسوس رو حذف یا خلاصه کنه... نه اینکه ایده های خودش رو هم تنگش بندازه... وگرنه تو 4 سال خدایی میشد بازی رو داد... از طرفی هر دو هفته تاباتا تو یک کشور... بود و با نوشیدنی حال کرد... والا ریلکسی که من تو همایشا از تاباتا می دیدم... تو الان کوجیما نمی دیدم...
بعد نبایدم منکر مشکلات کارگدانی بشیم... اگه قرار بود کلی شخصیت سیاه لشگر باشن و به داستان ربط انچنانی ندارند... خوب حذف میشدن بهتر بود که... تا اینکه بخوایم در مورد عدم شخصیت پردازیشون حرف بزنیم... بعد 4 سال وقت داشته... باید بگیم اره اینکه بازی تو بیشتر زمینه ها لنگ می زنه واسه اسکوئره؟همه تقصیر ها هم گردن اسکوئر نیست... نمیگم اسکوئر مقصر نیستا هستش... اصلا همین اسکوئر نومورا رو برداشت... ولی خوب میشد این مشکلات رو به حداقل رسوند...
 
  • Like
Reactions: Oakenshield

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,180
نام
ماکان
از طرفی تاباتا می تونست بخشی از قسمت های ورسوس رو حذف یا خلاصه کنه... نه اینکه ایده های خودش رو هم تنگش بندازه...

بابا اینا نمیدونن اصلا دارن چی میگن، خود تاباتا کارگردان بازی مستقیم داره میگه وقتی پروژه رو گرفتم دستم همه چیز رو از اول ساختم و کار خودمو کردم، فقط میگه یه جلسه با نومورا گذاشتم و چیزهایی که خیلی براش مهم بود مثل شخصیت ها و کامبت و WM رو نگه داشتم باقی رو هم ریختم دور. و بعد گفت الان تم بازی درباری 4 تا دوست هست که با هم سفر میکنن. البته تاباتا حق داشت کار خودش رو بکنه و طبیعی هست که نیاد بازی یه نفر دیگه رو ادامه بده. اما این چیزی که ساخته رو خودش با میل و اراده خودش عوض کرد و بازی خودش رو ساخت. حالا هرکی هرچیزی غیر از این میگه توهمات خودشه. اینجا پست هاش هم هست، وقتی مشخص شد کارگردانی بازی رو دادن به تاباتا من و احسان کاینه اینجا گفتیم، XV دیگه Versus و بازی نومورا نیست و خوب یا بد نتیجه هرچی که باشه کار خود تاباتا هست. اینا دارن میگم هرچی تو بازی خوبه کار تاباتا هست و هرچی بده تقصیر ماتسودا مدیرکل SE!

ضمن اینکه دوستانی که از XV خوششون امده و از شخصیت های اصلی و کامبت بازی تعریف میکنن توجه داشته باشن که هیچ کدوم اینها کار استاد تاباتا نیست. غیر از این ایده کمپ زدن و سیستم جادو و سامون که تو Versus‌یجور دیگه بود. وگرنه سیستم مبارزات و کلا کامبت بازی رو یه تیم دیگه ساختن. همینطور ایده World Map و باز نیمه اول بازی که OW ارثیه Versus هست. اینا چیزهایی هست که تاباتا نگه داشت و خوب کاملا هم مشخصه که از اول تا الان دست نخورده باقی مونده، باقی موارد رو خودش عوض کرد که خوب همه چیز کاملا گویاست!
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,031
نام
مازیار
یعنی بابت بد بودن XV به مدیر SE که کارش مدیریت هست نه بازی ساختن فحش بدم؟ خودمون رو که گول نمیزنیم، قرار هم نیست تقصیرهارو بندازیم گردن این و اون، تاباتا کارگردان بازیه و تو هر پروژه این نتیجه خوب یا بد به اسم کارگردان تموم میشه. دیگه جای هیچ بحثی هم باقی نمیمونه. همونطور که اگه بازی خوب میشد و موفق بود کسی نمیومد بگه به به از این همه مدیریت و درایت Matsuda الانم کسی به ایشون فحش نمیده. به هر صورت اینکه بد بودن یه بازی تقصیر مدیریته نه کارگردان از اون حرف های عجیب غریبه. من از تاباتا بدم نمیاد، هزار بار هم گفتم اکشن ساز قهاریه، اما XV رو خراب کرده. به همین سادگی.

من درک میکنم که یه سری از دوستان که خصوصا با XIII به FF‌ علاقه مند شدن، XV رو دوست داشته باشن، اما طرفداری بیخود و اینکه تعصبت انقدری باشه که تعمدانه ایرادهارو نبینی مطلق درست نیست. من فکر نمیکنم هیچ کدوم از کسایی که سر خوب یا بد بودن XV با من بحث میکنن اندازه من فن FF‌ باشن. من با این بازی بزرگ شدم. از طفولیت با FF گیمر شدم و فهمیدم RPG یعنی چی، کل دوران نوجوانی من به نوشتن مقاله و داستان واسه FF گذشته، همه شماره هاش رو بازی کردم و بعضی هاشون رو چندبار، و هنوزم بازی میکنم. دیگه از من که فن تر نیستید. اما با تمام این عشق و علاقه وقتی XV به همه المان هایی که FF رو کرد FF پشت کرده و یه بازی نصفه و نیمه و ناقصه نباید رو حساب فن بازی الکی طرفداری کرد و اینکه هرچی بزارن جلوت بگی به به خیلی بده.

من شخصا بعید میدونم کسی FF هارو بازی کرده باشه، حداقل از VII به بعد رو و موقع بازی کردن XV خصوصا از آلتیشیا به بعد بالا نیاره. و مقصر هم در درجه اول تاباتا هست، به همون دلیل که اگه بازی پرفکت بود همه میگفتن دم تاباتا گرم! البته اشتباه نشه XV‌ بازی خیلی خوبیه، مثل XIII که بازی خیلی خوبی بود و دقیقا سیاست ما تو تحریریه برای نقدش همین بود (که خودم گفته بودم) و رو همین حساب من به XIII نه دادم، مشکل اینه که هیچ کدوم FF نیستن. حالا وضع XV رو حساب نیمه اولش بهتره. ولی در کل نمیشه XV رو خیلی FF دونست و منم ترجیح میدم بهش همین بگم XV تا FFXV! وقتی FF‌ میسازی باید هواست باشه داری برای کی بازی میسازی و باید چی بسازی. من بیارم کارگردانی UC5 رو بگیرم دستم، بعد یه Racing تحویل ملت بدم، بازیم خدا هم که باشه و فن های این ژانر باهاش زندگی کنن دو زار نمی ارزه. چون وقتی UC میسازی باید UC بسازی نه یه چیز دیگه. حالا به این بهانه ک هفن های ژانر جدید بیشترن.

بعد این جناب تاباتا همونی نبود که میگفت من تنها کسی هستم که میدونه رمز یه FF خوب ساختن چیه و FF اصیل سه تا فاکتور داره که تنها FF مدرنی که هر سه این فاکتورهارو داشت FFVII بود و XV هم همون راه رو میره؟ تاباتا نمیگفت XV کامل ترین FF‌ای هست که ساخته شده و قراره این سری رو دوباره به اوج برگردونه؟ چی شد پس؟ بازی که داستان نداره و انقدر افتضاحه که از روز انتشار 10 گیگ 10 گیگ پچ میدن و کات سین اضافه میکن بلکه یکم شاهکارشون رو ماست مالی کنن کامل ترین FF ـه؟ این بود بازگشت به اوج؟ اون شخصیت منفی خیلی خفنی که قرار بود سفیروث رو بزاره جیب عقبش کو؟ XV اگه این 4 تا شخصیت و کامبتی که نومورا ساخته بود رو هم نداشت که دیگه کسی نگاهشم نمیکرد!

پ.ن: تاباتا Agito‌ رو هم گرفت دستش از توش Type-0 رو در آورد. کسی ایراد گرفت؟ نه چون یه بازی خیلی خوب ساخت و به عنوان یه FF اکشن واقعا خوب بود. من حتی نسخه PS4 اش رو هم گرفتم مجدد بازی کردم. اما اینبار رو فول گند زد.

ماکان دستت درد نکنه .. حالا من شدم کسی که از xiii عاشق سری شده .. درسته اولد اسکول نیستم ..ولی دیگه xiii???

در مورد بازی هم من چی رو پوشوندم .. من از همون موقع که بازی از یه نسخه فرعی تبدیل شد به نسخه اصلی ..بازی رو نفرین کردم ... تمام پست ها هم تو تاپیک موجوده ...
ختی همون موقع که متا 87 بود و همه جشن گرفته بودن و تبریک میگفتن و میگفتن تابه تا گل کاشت و سربلندمون کرد , بالاخره یه ff خوب بازی میکنیم .... من تو همین تاپیک اومدم گفتم بازی متاش ۹۹ هم بشه نظر من تغییری نمیکنه ... من از این بازی خوشم نیومده ..نمیاد و نخواهد اومد ... این بازی نه تنها ff نیست ... بلکه میراث سری رو هم با خودش به گور میبره ....

حالا من میخوام گند کاری تابه تا رو لاپوشونی کنم؟ .
نه این اقا خودش از مقصران اصلی ... همین که پریده وسط من انم که میتوانم بازی را جمع کنم و بعدشم کلی ادعا که بهترین بازی سری و غیره ... اصلا اینکه چطوری اینها زیر پای نومورا رو روفتن هم چیزیه که واقعا باید یرای طرفدارا روشن ...شه ... قشنگ معلومه زیر ابش رو زدن ... و از همین جا پای,مدیریت اسکوار میاد وسط و سیاست هاشون .. تو همین پست قبلی خودت کلی اسکوار رو سرزنش کرده که نزاشتن نومورا با فراغ بال روی ورسوس کار کنه و توپ شیطونک شده بود . حالا اینها رو میکشی بیرون .
همین که تا به تا اومده به جای اینکه بیاد بازی رو کامل کنه تمام هم و غمش رو گذاشت که اسم و امضای نومورا رو از بازی پاک کنه .. تقصیر کل اون مجموعه است . یعنی کسی هم نبوده بیاد بگه تو اونجا,داری,چه غلطی میکنی ... ؟ جدا از اینکه با تصمیمات و سیاست های غلط پروژه به اینجا رسید .
کار نکردن تمام وقت نومورا و تیمش رو ورسوس تقصیر کیه
تبدیل ورسوس به xv به طور قطع به دلایل تجاری تقصیر کیه ؟
این که که کار به جایی رسید گه زیر پای نومورا رو بروفن و تا به تا بیاد تقصیر کیه ... (اصلا مسخرگیش همین جاست که اگه پروژه مشکل داره و نیازه یکی جمعش کنه .. یکی پر تجربه تر و کله گنده های se رو باید میزاشتن سرش نه یکی بی تجربه تر از نومورا)
حالا همین تا به تا هم که اومد نه نظارتی روی کارش شد و حتی همون تا به تا رو هم نزاشتن کارش رو تکمیل کنه و بازی و بخش های تکمیل شده بازی رو وصله پینه کردن و پولیش کردن دادن بیرون ..که شد این .

این شرایط تقصیر کیه. حالا تابه تا هر چی گفته باشه یا هر کاری کرده باشه .

من خودم شش سال پروژه ای بودم .. قشنگ میدونم مدیریت و برنامه ریزی چه اهمیتی داره وگرنه کار چطور fail میشه ... حتی اگه نفرات ضعیفی در اختیار داشته باشه ...با مدیریت خوب میشه بهترین نتیجه رو گرفت .

اینکه بگیم یه نفر رو انتخاب میکنن یه بودجه هنگفتی میدن دستش خوب برو برامون فاینال فانتزی ۱۵ بساز ... نه تنها خیال پردازیه .. حتی در صورت حقیقت داشتن بیشتر مدیریت se زیر سوال میره
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر