تجربه کاربری و اهمیت آن در طراحی بازی

Democracy

Stay hungry. Stay foolish.
کاربر سایت
Feb 15, 2010
4,957
در این نوشتار به مبحثی مهم در طراحی با نام «تجربه کاربری» (User Experience) که به اختصار با UX شناخته می‌شود خواهیم پرداخت. آنچه مطالعه خواهید کرد ترجمه‌ای آزاد از کتاب The Art of Game Design نوشته «جسی شل» است. امید است این نوشتار برای خوانندگان گرامی مفید و جذاب باشد.

برای طراحان بازی، چیزی که مهم است خود اثر و بازی نیست بلکه تجربه‌ای است که آن بازی می‌تواند منجر به آن شود. بازی و بازیکن یک سری مفاهیم عینی هستند در حالی تجربه (Experience) یک مفهوم خیالی و انتزاعی است. تجربه مفهومی است غیر قابل اشتراک که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این موضوعی است که باعث سخت شدن مسئله طراحی یک بازی می‌شود. طراحان بازی نه به بازیکن و نه به بازی اهمیت نمی‌دهند، بلکه تمام سعی آن‌ها است که بهترین تجربه ممکن برای بازیکن فراهم شود و این نکته‌ای کلیدی در طراحی بازی است.

تجربه رسانه بازی تجربه‌ای یگانه و منحصر به فرد است. بازی‌سازان چیزی را پدید می‌آورند که بازیکن کنترل کامل بر قسمت‌های مختلف آن دارد و این موضوعی است که در دیگر رسانه‌ها دیده نمی‌شود. از این رو ایجاد تجربه کاربری در بازی متفاوت تر از آن چیزی است که در دیگر رسانه‌ها مانند سینما، تلویزیون و کتاب شاهد هستیم. رسانه بازی می‌تواند احساسات نابی مانند حس انتخاب، آزادی، مسئولیت‌پذیری، کار گروهی و دوستی را در بازیکن ایجاد کند و این همان تفاوتی است که دیگر رسانه‌ها فاقد آن هستند. به همین جهت سؤال بسیاری مهمی برای یک طراحی بازی ایجاد می‌‌شود: «چگونه اثری خلق کنم که تجربه‌های خاص را برای کاربر به ارمغان بیاورد؟»

ادامه مطلب
 

Aurlito

کاربر سایت
Feb 16, 2008
1,749
نام
چوبک
من یک خاطره ی بدی از طراحی UX دارم.

یک بازی تتریس داشتم میساختم. 16 سالم بود. بعدش بازی رو ساختم و یک دفعه همه گفتن "چرا این طولانیه همش میاد؟ اینکه بیمزه ست!"

و من مجبور شدم درستش کنم اما کی بود که دانلود کنه دوباره؟

بعدش گفتن "چرا وقتی نزدیک دیوار تترومینو رو میگردونی میره تو دیوار؟"

و بعدش مجبور شدم درستش کنم.

بعدش گفتن "چرا وقتی فلان میشه پشفلان میشه؟"

اونجاست که دیدم عرضه ی ساخت یک تتریس رو هم ندارم! و ازون موقع یک بازی درست نساختم! همش پروژه های کوچیک... بیخود. و اصلا به کارهای علمی کدنویسی روی آوردم!
 
  • Like
Reactions: Democracy

Democracy

Stay hungry. Stay foolish.
کاربر سایت
Feb 15, 2010
4,957
من یک خاطره ی بدی از طراحی UX دارم.

یک بازی تتریس داشتم میساختم. 16 سالم بود. بعدش بازی رو ساختم و یک دفعه همه گفتن "چرا این طولانیه همش میاد؟ اینکه بیمزه ست!"

و من مجبور شدم درستش کنم اما کی بود که دانلود کنه دوباره؟

بعدش گفتن "چرا وقتی نزدیک دیوار تترومینو رو میگردونی میره تو دیوار؟"

و بعدش مجبور شدم درستش کنم.

بعدش گفتن "چرا وقتی فلان میشه پشفلان میشه؟"

اونجاست که دیدم عرضه ی ساخت یک تتریس رو هم ندارم! و ازون موقع یک بازی درست نساختم! همش پروژه های کوچیک... بیخود. و اصلا به کارهای علمی کدنویسی روی آوردم!
به نظر من اشتباه بزرگی کردی
هنوز هم دیر نشده
بازی‌سازی یه کار سخت و طولانی است و خیلی باید صبور باشی
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر