در این نوشتار به مبحثی مهم در طراحی با نام «تجربه کاربری» (User Experience) که به اختصار با UX شناخته میشود خواهیم پرداخت. آنچه مطالعه خواهید کرد ترجمهای آزاد از کتاب The Art of Game Design نوشته «جسی شل» است. امید است این نوشتار برای خوانندگان گرامی مفید و جذاب باشد.
برای طراحان بازی، چیزی که مهم است خود اثر و بازی نیست بلکه تجربهای است که آن بازی میتواند منجر به آن شود. بازی و بازیکن یک سری مفاهیم عینی هستند در حالی تجربه (Experience) یک مفهوم خیالی و انتزاعی است. تجربه مفهومی است غیر قابل اشتراک که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این موضوعی است که باعث سخت شدن مسئله طراحی یک بازی میشود. طراحان بازی نه به بازیکن و نه به بازی اهمیت نمیدهند، بلکه تمام سعی آنها است که بهترین تجربه ممکن برای بازیکن فراهم شود و این نکتهای کلیدی در طراحی بازی است.
تجربه رسانه بازی تجربهای یگانه و منحصر به فرد است. بازیسازان چیزی را پدید میآورند که بازیکن کنترل کامل بر قسمتهای مختلف آن دارد و این موضوعی است که در دیگر رسانهها دیده نمیشود. از این رو ایجاد تجربه کاربری در بازی متفاوت تر از آن چیزی است که در دیگر رسانهها مانند سینما، تلویزیون و کتاب شاهد هستیم. رسانه بازی میتواند احساسات نابی مانند حس انتخاب، آزادی، مسئولیتپذیری، کار گروهی و دوستی را در بازیکن ایجاد کند و این همان تفاوتی است که دیگر رسانهها فاقد آن هستند. به همین جهت سؤال بسیاری مهمی برای یک طراحی بازی ایجاد میشود: «چگونه اثری خلق کنم که تجربههای خاص را برای کاربر به ارمغان بیاورد؟»
ادامه مطلب
برای طراحان بازی، چیزی که مهم است خود اثر و بازی نیست بلکه تجربهای است که آن بازی میتواند منجر به آن شود. بازی و بازیکن یک سری مفاهیم عینی هستند در حالی تجربه (Experience) یک مفهوم خیالی و انتزاعی است. تجربه مفهومی است غیر قابل اشتراک که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این موضوعی است که باعث سخت شدن مسئله طراحی یک بازی میشود. طراحان بازی نه به بازیکن و نه به بازی اهمیت نمیدهند، بلکه تمام سعی آنها است که بهترین تجربه ممکن برای بازیکن فراهم شود و این نکتهای کلیدی در طراحی بازی است.
تجربه رسانه بازی تجربهای یگانه و منحصر به فرد است. بازیسازان چیزی را پدید میآورند که بازیکن کنترل کامل بر قسمتهای مختلف آن دارد و این موضوعی است که در دیگر رسانهها دیده نمیشود. از این رو ایجاد تجربه کاربری در بازی متفاوت تر از آن چیزی است که در دیگر رسانهها مانند سینما، تلویزیون و کتاب شاهد هستیم. رسانه بازی میتواند احساسات نابی مانند حس انتخاب، آزادی، مسئولیتپذیری، کار گروهی و دوستی را در بازیکن ایجاد کند و این همان تفاوتی است که دیگر رسانهها فاقد آن هستند. به همین جهت سؤال بسیاری مهمی برای یک طراحی بازی ایجاد میشود: «چگونه اثری خلق کنم که تجربههای خاص را برای کاربر به ارمغان بیاورد؟»
ادامه مطلب