اپیک گیم فروشگاه اختصاصی خودش رو واسه مقابله با استیم راه میندازه !

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,158
نام
∂αнмα
UnrealEngine%2FNews%.jpg

واسه رقابت با استیم سهمی که از سازندگان بر میداره 12 درصد بیشتر نیست ! در کل شرایط رو برای راحتی هرچه بیشتر سازندگان و پلیر ها و ایجاد یک رابطه بدون واسطه قراره مهیا کنن ....

Have a Direct Relationship With Players
People who buy your games automatically subscribe to your newsfeed so you can reach them with game updates and news about upcoming releases. The newsfeed is front-and-center. You’ll also be able to reach your players through email, if they choose to share it.

Connect with Creators
YouTube content creators, Twitch streamers, bloggers, and others are at the leading edge of game discovery. The 10,000-strong Epic Games Support-A-Creator program helps you reach creators, so they can help you reach players. If you opt to participate, creators who refer players to buy your game will receive a share of the revenue that you set (tracked by code or affiliate marketing link). To jumpstart the creator economy, Epic will cover the first 5% of creator revenue-sharing for the first 24 months.

Developers Control Their Game Pages
As a developer, you control your game page and your newsfeed. There will be no store-placed ads or cross-marketing of competing games on your page, and no paid ads in search results.

All Engines Are Welcome
The Epic Games store is open to games built with any engine, and the first releases span Unreal, Unity and internal engines.

When You Succeed, We Succeed
We’ve built this store and its economic model so that Epic’s interests are aligned with your interests. Because of the high volume of Fortnite transactions, we can process store payments, serve bandwidth, and support customers very efficiently. From Epic’s 12% store fee, we’ll have a profitable business we’ll grow and reinvest in for years to come!

--

More details on upcoming game releases will be revealed at The Game Awards this Thursday, December 6th.

Announcing the Epic Games Store
 
آخرین ویرایش:

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
مطمعن باش اپیک اینقدر جیبشون رو پر کرده که حتی بابت فروش بازیشون هم نگران نباشن ! اپیک خودش رو به اب اتیش میزنه تا کلی عنوان دیگه رو انحصاری کنه مخصوصا این مستقل ها رو فعلا هم ملت مخالفت میکنن ولی یـ چند وقت دیگه همه یادشون میره قضیه چی بوده و کی بوده مثل بقیه استورا

به نظرم چیز خیلی عجیبی نیست پول دارن خرجم میکنن همونجور که مثلا ماکروسافت میاد انحصار زمانی میکنه ! اینکه فک میکنی عجیبه به خاطر اینه که استیم بدون در نظر گرفتن بقیه استور خودش داشت یکه تازی میکرد تو صنعت PC گیمینگ ینی یـ پلتفورم واحد و قوی بود بدون رقیب ولی الان یـ رقیب جدید پیدا کرده که تا قبل این نداشت ! ماکرو هم اگه یـ رقیب گنده نداشت هیچ وقت انحصاری نمیکرد اینجا هم الان دقیقا همینه مجبوره انحصاری کنه استدیو های کوچیک رو انحصاری میکنه تا تعداد بازیاش رو ببره بالا تا این قضیه استور بودن و در برگرفتن همه سلیقه ها رو جا بندازه بعدن هم اون کله گنده ها رو مجاب کنه تا رو این فروشگاه حساب باز کنن ! نمیتونه که اونا رو انحاری کنه و ولی زورش به کوچیک ترا که میرسه ؟

مایکروسافت (یا نینتندو یا سونی) رو کنسولشون اینکار رو میکنن، خیلی فرق داره با یه استور روی ویندوز. بعد مایکرو هم این نسل کلا یک یا دو بار بازی‌هایی رو با این شرایط انحصاری کرده رو کنسولش. همون هم توم ریدر و شاید ددرایزینگ 4 بودن که سر اولی خیلی داد و قال شد.

حالا الان اپیک با 3 تا بازی ایندی که نمیتونه رقیب استیم بشه. درسته استیم هم روز به روز از تعداد ناشرهای AAAش کم میشه، ولی با این وجود باز هم اپیک نمیتونه با این فرمون به جایی برسه.

استیم خیلی رقیب داشته و داره. اپیک چیز جدیدی به این فرمول اضافه نکرده فقط حاشیه سودش رو آورده پایین. این کاری هست که فقط رو ذهن بازیساز میتونه اثر بذاره نه خریدار. برای اینکه رو ذهن خریدار اثر بذارن رفتن انحصاری کردن که اون هم نمیدونم چقدر میتونه موثر باشه. چون چندتا بازی ایندی چیزی نیستن که مشتری ثابت درست کنن. در کل حتی اگر بابت خرید 3 تا بازی ایندی هم یک پلیر رو بکشونن تو استور خودشون باز 100 تا بازی دیگش رو رو استور بزرگتر و با سابقه‌تر میگیره
 

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
متاسفم برای Team Meat که Super Meat Boy Forever رو 1 سال انحصاری استور اپیک کرد. اینا با شماره اول اینقدر روی استیم فروختن که بتونن یه دکل نفتی بخرن. حالا به خاطر یه 88% سهم فروش مسخره، پلیربیس استیم رو بیخیال شدن و روی استوری عرضه کردن که کلی انتقاد بهش هست. امیدوارم از 88 درصدی که بابت فروش هیچی گیرشون میاد، راضی و خوشحال باشن. متاسفام برای یه سری سازنده.

سازنده بازی خوب و مشتری پسند ساخته و فروش خوبی هم داشته و چه ربطی به استیم داره که الان مدیونش باشن؟؟؟؟8->

انگار استیم بودجه ساخت بازی رو تامین کرده!:-w

حالا هم تصمیم گرفته جای دیگه منتشر کنه و شرایط Epic Store بهتر بوده و اونجا رو انتخاب کرده!:-bd
 

SILICON POWER

کاربر سایت
Jan 30, 2015
285
مگه این استیم مفت خور چند درصد از یه بازی رو واسه خودش برمیداره که تازه اپیک گیم میخواد با 12% باهاش رقابت کنه :| اصلا منطقی نیست که یه فروشگاه بخواد 12% از سهم فروش یه بازی رو واسه خودش بگیره. واقعا مفت خوریه.
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
سازنده بازی خوب و مشتری پسند ساخته و فروش خوبی هم داشته و چه ربطی به استیم داره که الان مدیونش باشن؟؟؟؟8->

انگار استیم بودجه ساخت بازی رو تامین کرده!:-w

حالا هم تصمیم گرفته جای دیگه منتشر کنه و شرایط Epic Store بهتر بوده و اونجا رو انتخاب کرده!:-bd
نه بابا؟ واقعا؟ چرا این بازی خوب و مشتری پسندش رو خودش منتشر نکرده پس؟ چرا نرفت روی بقیه کلاینت ها منتشرش کنه؟:-/
استیم بودجه رو تامین نکرده، ولی پلیر بیس هیولا؟ 100%.
بازم میگم، امیدوارم از 88 درصدی که اونجا میگیره راضی باشه. بالاخره هر سازنده یه بار باید یه حالی به کلاسش داده بشه قبل از اینکه برگرده به استیم.

نصف اینایی که از استور اپیک دفاع میکنن و حرف از رقابت میزنن، هیچ درکی از PC Gaming و بازارش ندارن و حتی PC Gamer هم نیستن. Deal with it.
 

wii baz

کاربر سایت
Dec 20, 2015
732
نه بابا؟ واقعا؟ چرا این بازی خوب و مشتری پسندش رو خودش منتشر نکرده پس؟ چرا نرفت روی بقیه کلاینت ها منتشرش کنه؟:-/
استیم بودجه رو تامین نکرده، ولی پلیر بیس هیولا؟ 100%.
بازم میگم، امیدوارم از 88 درصدی که اونجا میگیره راضی باشه. بالاخره هر سازنده یه بار باید یه حالی به کلاسش داده بشه قبل از اینکه برگرده به استیم.

نصف اینایی که از استور اپیک دفاع میکنن و حرف از رقابت میزنن، هیچ درکی از PC Gaming و بازارش ندارن و حتی PC Gamer هم نیستن. Deal with it.


طبیعیه که بازی رو برده جایی که بیشترین مخاطب رو داشته عرضه کرده و انتظار داری بیاد واسه بازی خودش استور جداگانه بزنه؟؟؟؟:-??

اون موقع استیم شرایط بهتری داشته و 30 درصد هم برمیداشته و اینام قبول کردن و الان شرایط بهتره و رفتن روی Epic8->


یه جوری از PC Gaming حرف میزنی که هر کی ندونه فکر میکنه چه خبره مثلا!:-@

الان اونایی که با خفن ترین سیستم دارن بتلفیلد بازی میکنن PC Gamer نیستن یا مثلا Call Of Duty جدید!:))



مگه این استیم مفت خور چند درصد از یه بازی رو واسه خودش برمیداره که تازه اپیک گیم میخواد با 12% باهاش رقابت کنه :| اصلا منطقی نیست که یه فروشگاه بخواد 12% از سهم فروش یه بازی رو واسه خودش بگیره. واقعا مفت خوریه.

30 درصد استیم برمیداره و 70 درصد هم صاحب اثر:bash:
 

MK_COD

کاربر سایت
Feb 1, 2013
616
نام
مهدی
مگه این استیم مفت خور چند درصد از یه بازی رو واسه خودش برمیداره که تازه اپیک گیم میخواد با 12% باهاش رقابت کنه :| اصلا منطقی نیست که یه فروشگاه بخواد 12% از سهم فروش یه بازی رو واسه خودش بگیره. واقعا مفت خوریه.
تا جایی که میدونم اکثر این فروشگاه ها همین 30 درصد رو میگیرن. همین اپلیکیشن "بازار" هم 30 درصد میگیره. مفت خوری میشه اسمشو گذاشت ولی داره پول تعداد کاربراش رو میگیره. مثلا شما یه بازی رو استیم منتشر کنید یا اپ بدین توی "بازار"، جدای کیفیت اصلی محصولتون، شانس بیشتری برای فروش (و البته سود) دارین نسبت به اینکه خودتون با تبلیغات بخواین جداگونه بفروشین محصولتون رو.

یه جوری از PC Gaming حرف میزنی که هر کی ندونه فکر میکنه چه خبره مثلا!:-@
PC Gaming یه خصوصیتی که داره اینه که عمقش زیاده :D یعنی یه کاربر معمولی (حتی نوب :D ) هم میتونه راحت استفاده کنه ازش و هم یه گیمر حرفه ای. ولی فاصله این دو نفر با هم خیلیه! واسه همین از دور بنظر میاد پی سی گیمینگ زیاد چیز خاصی نداره چون دارین لایه اول یک چیز چندلایه رو میبینین.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: x-x

Rattle.Snake

100% Pure RattleSnake
کاربر سایت
Feb 14, 2018
1,054
نام
Giliath Osborne
یکی از توسعه دهنده های مستقل گفته:
the Epic Store, in its current state, is not good for anyone. Not for customers, not for competition, and potentially not even for indie devs.
قسمت آخر حرفش جالبه:
I'm not against the Epic Store at all- what I am against is the idea of exclusive games in an open marketplace, where users are forced to use a lackluster alternative to Steam because the other guy has deep enough pockets to force them to. That's not healthy competition.
 
آخرین ویرایش:

Destruction

The Death Fleet Descends
Loyal Member
Jun 12, 2010
8,152
نام
Blue Shadow
یکی از توسعه دهنده های مستقل گفته:
ایشون سازنده بازی Cook,Serve, Delicious هستن و در مورد ضربه زدن این مدل مونوپولی به بازار پی سی یه مقاله خیلی بلند تو Gamasutra نوشتن. توش بررسی میکنن که چرا مدل انحصار طلبی اپیک حتی میتونه شرکت های ایندی رو به ورشکستگی برسونه.
The Epic Store, In Its Current State, is Not Good for Anyone.
 

SepehrR

کاربر سایت
May 23, 2006
1,684
نام
Sepehr
اینکه میگید این ۸۸ درصد رسیدن به دولوپر به نفع گیمر نیست یه نگاه سطحیه!
اگر بازیساز بیشتر پول دربیاره، ۱. میتونه بازیهای بهتری بسازه ۲. میتونه از بازی فعلی پشتیبانی بهتری انجام بده ۳. میتونه تخفیف های بهتری رو روی بازیش به گیمر بده

یه عده از دوستان PC Gamer مخالف این استور Epic هستند و دلیلشون هم به نظر من تنها عشقشون به Steam هست نه اینکه استور Epic بد باشه! بله، Steam بود که PC Gaming رو زنده نگه داشت/زنده کرد و حتی رشدش داد و باعث شد که خیلی بیشتر از گذشته بازیهای مختلف(مثلا بازیهای jrpg) برای PC منتشر بشن ولی با این همه قرار نیست همه(چه بازیساز و چه گیمر) تا ابد خودشون رو وامدار Steam بدونن و ازش حمایت کنند... اول آخرش این یک رقابت تجاری هست و اپیک مزیت رقابتی‌اش سود کمتری هست که برمی‌داره و چند تا بازی که انحصاری کرده و Steam مزیت رقابتیش کتابخونه غنی‌اش، سابقه اش و یوزرهاش و سابقه اچیومنت اونها. تو یه رقابت تجاری خوب و بد و سیاه و سفید [معمولا] نداریم.
 

x-x

کاربر سایت
Sep 19, 2009
668
نام
رضا
اینکه میگید این ۸۸ درصد رسیدن به دولوپر به نفع گیمر نیست یه نگاه سطحیه!
اگر بازیساز بیشتر پول دربیاره، ۱. میتونه بازیهای بهتری بسازه ۲. میتونه از بازی فعلی پشتیبانی بهتری انجام بده ۳. میتونه تخفیف های بهتری رو روی بازیش به گیمر بده

یه عده از دوستان PC Gamer مخالف این استور Epic هستند و دلیلشون هم به نظر من تنها عشقشون به Steam هست نه اینکه استور Epic بد باشه! بله، Steam بود که PC Gaming رو زنده نگه داشت/زنده کرد و حتی رشدش داد و باعث شد که خیلی بیشتر از گذشته بازیهای مختلف(مثلا بازیهای jrpg) برای PC منتشر بشن ولی با این همه قرار نیست همه(چه بازیساز و چه گیمر) تا ابد خودشون رو وامدار Steam بدونن و ازش حمایت کنند... اول آخرش این یک رقابت تجاری هست و اپیک مزیت رقابتی‌اش سود کمتری هست که برمی‌داره و چند تا بازی که انحصاری کرده و Steam مزیت رقابتیش کتابخونه غنی‌اش، سابقه اش و یوزرهاش و سابقه اچیومنت اونها. تو یه رقابت تجاری خوب و بد و سیاه و سفید [معمولا] نداریم.
سطحی دقیقا همین نگاه به درصد بندی هاست.
بر فرض اگر یه بازی رو epic فقط 5 عدد بفروشه و رو استیم 6 عدد،بازیساز به اندازه 10 درصد یک بازی سود بیشتری از استیم برده،
رقابت هم همیشه بوده و این آخریش هم نخواهد بود،هیچ جا کسی با فن بودن جایی ماندگار نشده ،مطمئن باشید اگر استیم نتونه خوب کار کنه و حرفی نداشته باشه حذف میشه،که به نظرم بعیده و این حرکتا بیشتر باعث میشه خودشو بهبود بده.
 

Rattle.Snake

100% Pure RattleSnake
کاربر سایت
Feb 14, 2018
1,054
نام
Giliath Osborne
اینکه میگید این ۸۸ درصد رسیدن به دولوپر به نفع گیمر نیست یه نگاه سطحیه!
اگر بازیساز بیشتر پول دربیاره، ۱. میتونه بازیهای بهتری بسازه ۲. میتونه از بازی فعلی پشتیبانی بهتری انجام بده ۳. میتونه تخفیف های بهتری رو روی بازیش به گیمر بده

یه عده از دوستان PC Gamer مخالف این استور Epic هستند و دلیلشون هم به نظر من تنها عشقشون به Steam هست نه اینکه استور Epic بد باشه! بله، Steam بود که PC Gaming رو زنده نگه داشت/زنده کرد و حتی رشدش داد و باعث شد که خیلی بیشتر از گذشته بازیهای مختلف(مثلا بازیهای jrpg) برای PC منتشر بشن ولی با این همه قرار نیست همه(چه بازیساز و چه گیمر) تا ابد خودشون رو وامدار Steam بدونن و ازش حمایت کنند... اول آخرش این یک رقابت تجاری هست و اپیک مزیت رقابتی‌اش سود کمتری هست که برمی‌داره و چند تا بازی که انحصاری کرده و Steam مزیت رقابتیش کتابخونه غنی‌اش، سابقه اش و یوزرهاش و سابقه اچیومنت اونها. تو یه رقابت تجاری خوب و بد و سیاه و سفید [معمولا] نداریم.
کی گفته بازی ساز هرچی پول بیشتری بدست بیاره میتونه بازی بهتره بازه ؟
درامد بیشتر همیشه کیفیت بهتر به همراه نداره. بلکه بیشتر مواقع باعث شده بازساز مغرور بشه و روی کیفیت کارش تاثیر منفی بذاره..
نمیدونم این چه حرفیه که همه تکرارش میکنن.
...
رقابت خوبه ولی نه رقابت کثیف و با زور پول باشه،
 
  • Like
Reactions: Safety & Peace

Rattle.Snake

100% Pure RattleSnake
کاربر سایت
Feb 14, 2018
1,054
نام
Giliath Osborne
اینم بخونید بد نیست:
مزایا استیم:
  • Hooks for community features that let people share screenshots of my game instantly, stream to friends with the push of a button, and send media of my game to social media platforms of their choice easily. Word of mouth can be very important for small titles, so Steam's functionality gives players many ways to do just that natively within the client.
  • Forums hosted for tech support, general questions about the game, community bugfixes & enhancements and more. Discord servers and private email correspondence is terrible for this because it's not easily linkable nor do these appear on search results when someone googles an issue they're having or an enhancement they heard about, like a SpecialK build for my game. As these are hosted by Valve themselves, there is a much smaller risk of seeing all that information vanish.
  • Store pages with countless points of data that may be very important for a user to see before they make a purchase. What languages do I support? Does my game recognize controllers and take full advantage of their functionality? Is there online play of some kind? What about badges, cards, achievements, and other functions of the sort? It's all there in a standardized way that makes it super simple for a user to find out what they need to when viewing my game for the first time.
  • Vast metadata which gives potential customers a way to find my title among similar titles, as well as curated lists written by users who may be looked to for advice on purchases. There is still a responsibility on me to properly advertise my title, which also depends quite a bit on luck and if my product can catch the eye of the right people, but I'm not completely on my own on the storefront once my game is there.
  • Investments in and integration with projects that will enable my game to run on OSes that I may not be able to support directly depending on the engine I use, which has culminated in the development of Photon and other tools that generally make my title more accessible than ever.
  • Free key generation for my title, so that I may sell on other marketplaces and take advantage of their sales periods and consumer base. Valve does not make a profit off of any of those keys, so I could use those to earn up to 100% of the revenue depending on where customers buy my game from. This ranges from storefronts like Humble, Greenmangaming and Amazon to clients like Itch.io. At no point are users forced to buy through Steam exclusively.
  • Extensive sales opportunities, all completely within my control.
  • And much more!

As a consumer, there are certain expectations we may have depending on our use cases and needs:

  • Native controller support and extensive customization options for everything from the Dualshock 4 to the Switch Pro Controller.
  • Full screen, console-style interface for accessing my library and every one of the client's functions for comfortable playing, for those who prefer a less spartan and controller-friendly navigation.
  • Seamless integration into online functionality through the friends list and chat client.
  • Consideration for local currency and economic situations. Valve has made a point to understand the markets in different parts of the world as a way to combat piracy for those who were being unfairly charged three times as much as customers in other countries. Steam currently supports almost 40 currencies and gives developers advice on how to price their games in less economically well-off territories.
  • A search function so that I can find the game I'm looking for to wishlist, purchase, gift to a friend, or just link to someone who may be interested.
  • Metadata that lets me know about the game I may be potentially buying, as well as methods to find games that are similar to it - either by algorithmic comparison or user-submitted lists, all hosted natively on the service so I don't have to leave Steam itself.
  • Social features that let me share moments from games I love with friends and the internet as a whole, all natively from within Steam as a client.
  • Built in community forums so I can get in touch with developers to offer feedback during Early Access periods, get support for bugs I may be having, or download mods to fix broken games that may otherwise still be a lot of fun to play, all completely public and just a search away.
  • Cards which let me earn a little bit of money back per game that supports them, which in turn gets put directly into another developer's pocket both by the purchasing of cards to finish badges as well as helping fund games I may otherwise not have the extra money to afford in my bank account.
  • No questions asked refunds so long as I am not asking for refunds constantly. I just click a few boxes, wait a short time, and my money is back.
  • Extensive sales opportunities not just through the main store, but key resellers and developers' personal sites as well if they offer Steam keys as part of the purchase.
  • ...and much more! Not even including things like their work with VR, their own controller, etc.
RobotCache هم اعلام کرده با 22 ناشر به توافق رسیده و 700 بازی قراره روی پلتفرمش بیاد اینا ادعا کردند که 95% سهم به سازنده ها میدن و 5% به خودشون میرسه.
RobotCache plans to launch its digital PC games platform, just like Valve’s Steam digital distribution service, sometime next year. The big deal about this is that it plans to give game publishers and developers about 95 percent of the proceeds from game sales, rather than just 70 percent as Steam and others do. RobotCache will compete directly with the likes of Steam and GOG, and it hopes to sign up the major competitors.
The company also plans to let users sell their games to secondary buyers. In those deals, the publisher gets 70 percent, the gamer gets 25 percent, and RobotCache gets 5 percent.
RobotCache signs 22 publishers with 700 games for blockchain app store
gyURPCO.png
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
در کل بنظرم این تقسیم شدن بازیها روی سکوهای مختلف خیلی هم بنفع جامعه گیمرها نیست. اینکه شما برای هر بازی بخوای لانچر متفاوت داشته باشی چیز جالبی هم نیست. در کل ایده آل ترین حالتش اینه که استیم یخورده از موضعش کوتاه بیاد شرایط رو آسونتر بکنه و بازیسازای بزرگ رو تو پلتفورمش نگه داره. شخصا ترجیح میدم بازی رو از استیم بخرم تا استور یوبی سافت و امثالهم.
در مورد اپیک هم نمیدونم در نهایت چه اتفاقی بیفته ولی اگر موفق هم نشه حداقلش اینه که اولین باره جدا استیم در مقابل یه رقیب جدی قرار گرفته
 
  • Like
Reactions: Destruction

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
در کل بنظرم این تقسیم شدن بازیها روی سکوهای مختلف خیلی هم بنفع جامعه گیمرها نیست. اینکه شما برای هر بازی بخوای لانچر متفاوت داشته باشی چیز جالبی هم نیست. در کل ایده آل ترین حالتش اینه که استیم یخورده از موضعش کوتاه بیاد شرایط رو آسونتر بکنه و بازیسازای بزرگ رو تو پلتفورمش نگه داره. شخصا ترجیح میدم بازی رو از استیم بخرم تا استور یوبی سافت و امثالهم.
در مورد اپیک هم نمیدونم در نهایت چه اتفاقی بیفته ولی اگر موفق هم نشه حداقلش اینه که اولین باره جدا استیم در مقابل یه رقیب جدی قرار گرفته
آخه کدوم موضع؟ 70-30 رو همه میگیرن. من نمیدونم این جریان کوبیدن استیم از کدوم قبرستونی شروع شده (فکر کنم ریست ارا بود) که ملت فکر میکنن گیبن میره سراغ تک تک ناشرها و شکنجه-شون میکنه تا بازی هاشون رو روی استیم بیارن.
هیچ اجباری برای عرضه بازی ها روی استیم نیست. سازنده بازی ایندی میتونه روی GOG منتشر کنه. یا استورهای دیگه.

پ.ن: خب احمق بعدی هم اضافه شد ظاهرا (RobotCache). کسی نمیخواد ازشون دفاع کنه؟ کسی نمیخواد استور نیومده اپیک رو بکوبونه که چرا 12% میگیره؟ چرا 5% نمیگیره؟ @wii baz نظرت در مورد اینا چیه؟
آب که سر بالا میره، قورباغه قصیده میسرایه.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر