عنوان Half-Life بیست ساله شد

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,158
نام
∂αнмα

20 سال پیش در چنین روزی بنای یکی از انقلابی ترین بازی های تاریخ صنعت بازی سازی برپا شد در این روز نسخه ی اول سری بازی های Half-Life منتشر شد Black Mesa ریمیک بازی قبلا در سال 2015 به صورت دسترسی زود هنگام در استیم منتشر شد که با نظرات مثبتی همراه بود حالا تیم سازنده همون ریمیک تصمیم گرقته یکی از ضعیف ترین و مشکل دار ترین بخش های بازی یعنی بخش های مربوط به سیاره Xen رو به صورت مستقل و در قالب یک باز سازی کامل دوباره منتشر بکنه Black Mesa: Xen به گفته سازنده های بازی برا انتشار در یک چهارم دوم سال 2019 میلادی در نظر گرفته شده

Half-Life’s hated Xen levels look great in Black Mesa remake
 
آخرین ویرایش:

Amir123654

کاربر سایت
Nov 3, 2018
72
شما اومدی پولیشش کنی زدی بدترش کردی عزیز. چه ارتباطی داره؟ نسخه اول بازی هم انجینش gold source بوده ، ضمن اینکه اگر بخوایم اینطوری در نظر بگیریم کل انجین نسخه modify شده انجین Quake هست، یعنی در واقع انجین مادر برای id software و کارمک و تیمش هست.
شما از کامیونیتی صحبت کردی منم گفتم doom 3 هم کامیونتی عظیم خودشو داره، هنوزم که هنوزه برای بازی فن آرت ساخته میشه، ماد میاد و هنوزم جزو یکی از برترین عناوین وحشت میدوم گیم حساب میشه.
در کل من بحث خوب و بد ندارم چون واقعا هر دوبازی اینقدر برام بزرگ هستن و علاقه دارم بهشون برام سخته بینشون یکی رو انتخاب کنم نه در زمینه گرافیک نه سایر بخش ها.
Half life 2 عنوان بزرگتری هست به مراتب در بعد گیم دیزاین و هزینه و ساختار کلی.نه تنها در ژانر خودش که در کل صنعت گیم. doom 3 هم یکی از پله ها و سکوهای پیشرفت تکنیکی در زمینه گیم به شمار میاد چه از بعد گرافیک چه صدا. هر دو بازی هم در زمان خودشون شاهکار به حساب میومدن، حالا دامنه وسعت هاف لایف به واسطه برتری در تمام بخش ها قطعا گسترده تره و یکی از کلاس های ساخت بازی به شمار میاد.

با این حساب خب کل بازیها در واقع مادی بیشتر بر اولین کُدی که بانشل واسه PONG آتاری نوشت، نیستند! :D حالا بگرریم. :D

راستش اونی که شما میگی درسته ها. اما من حتی escape from butcher bay که اون یکی کاربر بهش اشاره کرد رو هم برتر از doom3 میدونم. اون لااقل چهارتا المان درست و حسابی adventure و stealth تو گیمپلیش داشت و صرفا به "پیدا کردن کلید یه درب و سردرگمی توی mazeـها"یی که doom بهش معروف هست محدود نمیشد! :D
 

saphire

کاربر سایت
Dec 9, 2007
2,578
نام
امیرحسین
حالا چه اصراریه که بلک مسا رو ماد خطاب کنید؟ البته اون اول بود ها، ولی الان دیگه ماد نمی شه بهش گفت واقعا. شاید فقط اسم انجینشون یکی باشه، ولی توی این سال های خیلی چیز ها به سورس اضافه شده و اصلا بر پایه سورس HL2 یا HL1 ساخته نشده که بهش بگیم ماد(همون اول اول رو سورس CS:S قرار بود ساخته بشه، بعد رفت روی سورس Orange Box و الان خودش یه شاخته واسه خودشه تا حدی). اینجور حساب کنیم Titanfall هم ماد HL2ـه چون از سورس استفاده می کنه:D
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
با این حساب خب کل بازیها در واقع مادی بیشتر بر اولین کُدی که بانشل واسه PONG آتاری نوشت، نیستند! :D حالا بگرریم. :D

راستش اونی که شما میگی درسته ها. اما من حتی escape from butcher bay که اون یکی کاربر بهش اشاره کرد رو هم برتر از doom3 میدونم. اون لااقل چهارتا المان درست و حسابی adventure و stealth تو گیمپلیش داشت و صرفا به "پیدا کردن کلید یه درب و سردرگمی توی mazeـها"یی که doom بهش معروف هست محدود نمیشد! :D
عزیز....
شما اومدی گفتی black mesa مادی هست که کامیونیتی برای HL 2 ساختن منم گفتم خیر، بلک مسا نسخه ماد شده برای شماره 1 بازی هست، شما گفتی با انجین source ساختن منم در جواب گفتم خب بسازن، هر دو بازی شماره های 1 و 2 با یک انجین ساخته شدن که خب اون انجین مدام modify شده و اصل انجین هم گفتم اصلا از کجا اومده، نمیفهمم چرا ماجرا رو از این ور به اونور پیچش میدین؟:D.گفتین هیچ مادی برای doom 3 ساخته نشده که گفتم n تا ماد براش ساخته شده که معروف ترینش هم همون مادی هست که کلا گرافیک بازی رو زیر و رو میکنه. نمیفهمم واقعا الان اصلا بحثتون سر چیه؟:D
راجب escape from bucherbay ، واقعا یه بازی خارق العاده بود، اصلا 2004 سال حکمرانی شوترها بود، ولی Doom 3 تکامل تکنولوژی بود چون در واقع دووم همیشه فرمت کلیه بازیش همین بوده، الان مثلا نسخه 2016 چقدر تارگت بازی فرق میکرد با نسخه های قبلش؟ دووم یک الفبا داره که همه طرفداراش هم همونو میخوان ازش، تازه Doom 3 واقعا سری رو دگرگون کرد، بازی نسخه های 1و2 اصلشون بر مبنای یه تکنولوژی ground breaking در زمینه صوتی و بصری، مبارزه با شیاطین و سطح اکشن دیوانه وار و خشن، ستینگ ترسناک و مالتی پلیر و قابلیت fan made modification بود که عینا همش توی نسخه 3 هم موجود بود به جز بخش مالتی پلیر که واقعا ضعیف بود و اون advantage همیشگی کارای id رو در زمینه مالتی نداشت. نسخه 2016 هم همین بود، اصلا دووم همینه کلا. فقط نسخه 3 اومد دایرکشن سینمایی و هالیوودی هم برای بیان واقایع و story telling ش پیاده کرد. که از دید آدمایی مثل من خارق العاده دراومده بود و از دید بعضیا هم جالب نبود و همون سبک کلاسیک بازی رو میپسندیدن.
حالا اینکه کسی بیاد مثلا از Riddick بیشتر خوشش یا از doom بیشتر خوشش بیاد سلیقه طرف مقابل هست. سلیقه شما هم محترمه:):-bd.
 

Amir123654

کاربر سایت
Nov 3, 2018
72
حالا چه اصراریه که بلک مسا رو ماد خطاب کنید؟ البته اون اول بود ها، ولی الان دیگه ماد نمی شه بهش گفت واقعا. شاید فقط اسم انجینشون یکی باشه، ولی توی این سال های خیلی چیز ها به سورس اضافه شده و اصلا بر پایه سورس HL2 یا HL1 ساخته نشده که بهش بگیم ماد(همون اول اول رو سورس CS:S قرار بود ساخته بشه، بعد رفت روی سورس Orange Box و الان خودش یه شاخته واسه خودشه تا حدی). اینجور حساب کنیم Titanfall هم ماد HL2ـه چون از سورس استفاده می کنه:D
من از ریزه کاری های مختص به برنامه نویسی سردرنمیارم. نمیخوامم دربیارم. اما هر کی همین که فقط یه اسکرین شاتم از black mesa ببینه بی بروبرگرد یاد HL2 میافته! در صورتی که مثلا خیلیا از Titanfall نیم ساعت ویدئو هم ببینن شاید بازم نفهمن از همون انجین توش استفاده شده. همین برای من کفایت میکنه بلک مسا یه "ماد"ه. :D حالا سال بعد که مرحله Xen اومد اون موقع میشه لقب "Remake" رو بهش داد. اصلا همینکه تولید Xen این همه سال طول کشید واسه اینه که هیچی ازش تو HL2 نبود.

عزیز....
شما اومدی گفتی black mesa مادی هست که کامیونیتی برای HL 2 ساختن منم گفتم خیر، بلک مسا نسخه ماد شده برای شماره 1 بازی هست، شما گفتی با انجین source ساختن منم در جواب گفتم خب بسازن، هر دو بازی شماره های 1 و 2 با یک انجین ساخته شدن که خب اون انجین مدام modify شده و اصل انجین هم گفتم اصلا از کجا اومده، نمیفهمم چرا ماجرا رو از این ور به اونور پیچش میدین؟:D.گفتین هیچ مادی برای doom 3 ساخته نشده که گفتم n تا ماد براش ساخته شده که معروف ترینش هم همون مادی هست که کلا گرافیک بازی رو زیر و رو میکنه. نمیفهمم واقعا الان اصلا بحثتون سر چیه؟:D
راجب escape from bucherbay ، واقعا یه بازی خارق العاده بود، اصلا 2004 سال حکمرانی شوترها بود، ولی Doom 3 تکامل تکنولوژی بود چون در واقع دووم همیشه فرمت کلیه بازیش همین بوده، الان مثلا نسخه 2016 چقدر تارگت بازی فرق میکرد با نسخه های قبلش؟ دووم یک الفبا داره که همه طرفداراش هم همونو میخوان ازش، تازه Doom 3 واقعا سری رو دگرگون کرد، بازی نسخه های 1و2 اصلشون بر مبنای یه تکنولوژی ground breaking در زمینه صوتی و بصری، مبارزه با شیاطین و سطح اکشن دیوانه وار و خشن، ستینگ ترسناک و مالتی پلیر و قابلیت fan made modification بود که عینا همش توی نسخه 3 هم موجود بود به جز بخش مالتی پلیر که واقعا ضعیف بود و اون advantage همیشگی کارای id رو در زمینه مالتی نداشت. نسخه 2016 هم همین بود، اصلا دووم همینه کلا. فقط نسخه 3 اومد دایرکشن سینمایی و هالیوودی هم برای بیان واقایع و story telling ش پیاده کرد. که از دید آدمایی مثل من خارق العاده دراومده بود و از دید بعضیا هم جالب نبود و همون سبک کلاسیک بازی رو میپسندیدن.
حالا اینکه کسی بیاد مثلا از Riddick بیشتر خوشش یا از doom بیشتر خوشش بیاد سلیقه طرف مقابل هست. سلیقه شما هم محترمه:):-bd.
تو داری از واژه modify بمعنای عام کلمه صحبت میکنه.:D ولی برای من بین heavily modified و یه mod فن-مِید زمین تا زیرزمین تفاوت هست. اینکه تو quake engine و gold source و Source رو که شاید 5% هم اشتراک کدنویسی نداشته باشن همه رو یکی میدونی برای من پذیرفتنی نیست! :D حالا بگذریم از این بازی با کلمات!

وقتی ریدیک رو با دووم3 مقایسه کردم برای این بود که هردوتا توی ایستگاه های فرازمینی و فضاهای تنگ و تاریک جریان دارند. :D بعلاوه اینکه توی گیمپلی هم ریدیک survival رو کاملا با دووم3 مشترکه اما حالا horror رو نه. جفتشونم در زمینه گرافیک و نورپردازی ادعاشون میشد و خط شکن بودن. دووم3 با ریدیک خیلی مشتراک بیشتری داره تا با اون دوتا شوتر بزرگ دیگه سال 2004. فقط خواستم بگم همچین مقایسه پرتی هم نبود. :D
 
آخرین ویرایش:

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
من از ریزه کاری های مختص به برنامه نویسی سردرنمیارم. نمیخوامم دربیارم. اما هر کی همین که فقط یه اسکرین شاتم از black mesa ببینه بی بروبرگرد یاد HL2 میافته! در صورتی که مثلا خیلیا از Titanfall نیم ساعت ویدئو هم ببینن شاید بازم نفهمن از همون انجین توش استفاده شده. همین برای من کفایت میکنه بلک مسا یه "ماد"ه. :D حالا سال بعد که مرحله Xen اومد اون موقع میشه لقب "Remake" رو بهش داد. اصلا همینکه تولید Xen این همه سال طول کشید واسه اینه که هیچی ازش تو HL2 نبود.


تو داری از واژه modify بمعنای عام کلمه صحبت میکنه.:D ولی برای من بین heavily modified و یه mod فن-مِید زمین تا زیرزمین تفاوت هست. اینکه تو quake engine و gold source و Source رو که شاید 5% هم اشتراک کدنویسی نداشته باشن همه رو یکی میدونی برای من پذیرفتنی نیست! :D حالا بگذریم از این بازی با کلمات!

وقتی ریدیک رو با دووم3 مقایسه کردم برای این بود که هردوتا توی ایستگاه های فرازمینی و فضاهای تنگ و تاریک جریان دارند. :D بعلاوه اینکه توی گیمپلی هم ریدیک survival رو کاملا با دووم3 مشترکه اما حالا horror رو نه. جفتشونم در زمینه گرافیک و نورپردازی ادعاشون میشد و خط شکن بودن. دووم3 با ریدیک خیلی مشتراک بیشتری داره تا با اون دوتا شوتر بزرگ دیگه سال 2004. فقط خواستم بگم همچین مقایسه پرتی هم نبود. :D
عزیز ، برادر ، دوست گرامی:D. من خودم فرق quake engin و gold source و souece engin رو میدونم، شما یه اشتباهی کردی نمیخوای هم ظاهرا قبول کنی:D، بلک مسا با با سورس انجین ( انجین ساخت half life ، portal ، left 4 dead و دیگر بازی های valve که با این انجین ساخته شدن ) برای نسخه اول بازی ساخته شده، در واقعا حالا اسمشو ماد یا remake یا reboot یا هرچیزی که دلتون بخواد و دوست داشته باشین بزارین برای نسخه اول بازی ساخته شده نه نسخه های بعدی. در واقع ارتباطی با نسخه 2 بازی نداره، کامیونیتی عظیم سری half life باعث توسعه و ساخت این بازی شدن نه صرفا نسخه 2 . دیگه بیشتر و بهتر نمیتونم توضیح بدم راستش:D.
راجب ریدیک و دووم 3 هم عرض کردم، هر بازی شناسنامه و هویت خودشو داره، هم دووم هم ریدیک فوق العاده بودن ، دووم به لحاظ تکنولوژی رتبه بالاتری میگیره. اینو دیگه تعداد جوایز و فروش اقبال عمومی مخاطبین و منتقدین مشخص کردن.
 
  • Like
Reactions: Amir123654

HalfLife G

کاربر سایت
Feb 21, 2009
3,742
نام
مراد حلیمی
شما احیانا مطلع هستین که چند سال پیش یک مادی برای Doom 3 اومد که گرافیک اون رو حتی از بازی های الان هم شارپ تر و عالی تر کرده بود؟ متاسفانه اسم ماد یادم نیست ولی توی همین فروم خودمون خیلی از بچه ها تستش کردن. ضمن اینکه انواع و اقسام مادهای گوناگون براش اومده. یه سرچ توی نت انجام بدین. ضمن اینکه قیاستون مع الفارق هست چون black mesa هم اگر بخواین حساب کنید ماد نسخه اول half life حساب میشه نه شماره 2 . مثل مثالی که برای نسخه های کلاسیک دووم و شماره 3 زدین.
قطعا دووم 3 به اندازه نسخه های کلاسیکش کامیونیتی عظیمی نداره ولی خود بازی زمان خودش یه شاهکار بود بدون چون و چرا، ایرادایی که به بازی میگرفتن از دید خیلی نقاط مثبت بازی بود.
در هر حال هر دو بازی واقعا جزو my favorite های من هستن. هر دو نام های بزرگ صنعت بازی و علی الخصوص ژانر شوتر اول شخص هستن. Doom با نسخه 2016 به خوبی احیا شد و بهترین شوتر همون سال هم شد ( هر چند که من علاقه شخصیم هنوزم دووم 3 هست :D). اما Half life 3 به گمونم دیگه ساخته نمیشه و افسانه هاف لایف با نسخه 2 برای همیشه در یاد و خاطره گیمرها نشست. یکی از بزرگترین ظلم ها برای گیمرها ساخته نشدن نسخه 3 بازی بود. و به قول دوستمون Half life G حتی اگر ساخته هم بشه نگرانی هایی در پی داره چون سازنده های بازی اکثرشون رفتن و valve پالایش شده و خروجی بازی در حتی در صورت ساخت در هاله ای از ابهام قرار داره کیفیت ساختش.

کلا مقایسه doom3 با هاف لایف ۲ به نظرم یکم خنده دار

لول این دو بازی کلا با هم فرق میکنه....هاف لایف ۲ کلا تو لیگ بزرگان سیر میکنه..تو top 10 بهترینای تاریخ و فلان و بهمان
اونوقت doom3 رو حتی خیلی از سازنده هاو طرفداراشم یادشون نیس

خیلی پارامترای دیگه هم موید این مسیله هست...از متاشون بگیر که تقریبا ۱۰ نمره فاصله داره:Dتا جایزه و ماندگاری و تاثیری که تو صنعت گذاشتن و ...... .

+

بنظر من یا هاف لایف ۳ ساخته نخواهد شد یا اگر ساخته بشه دیگه اون عظمت و پیشرفت ۱ و ۲ رو نخواهیم دید پس چه بهتر که ساخته نشه بنظر خودم

بعضی چیزا در اوج تموم بشن عالین

.
 
  • Like
Reactions: x-x and Milad_HW

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,835
کلا مقایسه doom3 با هاف لایف ۲ به نظرم یکم خنده دار

لول این دو بازی کلا با هم فرق میکنه....هاف لایف ۲ کلا تو لیگ بزرگان سیر میکنه..تو top 10 بهترینای تاریخ و فلان و بهمان
اونوقت doom3 رو حتی خیلی از سازنده هاو طرفداراشم یادشون نیس

خیلی پارامترای دیگه هم موید این مسیله هست...از متاشون بگیر که تقریبا ۱۰ نمره فاصله داره:Dتا جایزه و ماندگاری و تاثیری که تو صنعت گذاشتن و ...... .

+

بنظر من یا هاف لایف ۳ ساخته نخواهد شد یا اگر ساخته بشه دیگه اون عظمت و پیشرفت ۱ و ۲ رو نخواهیم دید پس چه بهتر که ساخته نشه بنظر خودم

بعضی چیزا در اوج تموم بشن عالین

.
من مقایسشون میکنم:D. راستش یه حقیقتی که هست اینه که طرفدارای هاف لایف هیت عجیبی نسبت به فرنچایز دووم دارن، حتی اوناییشون که در ظاهر چیزی نمیگن هم باطنی این هیت رو دارن:D، ولی برعکسش رو من ندیدم واقعا، حتی بعضیاشون دووم های کلاسیک هم بازی نمیدونن چه برسه به دووم 3 . اینی که میگم رو فارق از شوخی خیلی خیلی خیلی زیاد دیدم توی فروم های خارجی.
ببین بازی ای با متای 87 و 88 بازیه بزرگی محسوب میشه علی الخصوص در ژانر شوتر.
من چون شدیدا طرفدار valve و id هستم برای همین واقعا همیشه قضاوتم راجب عناوینشون عادلانه بوده، چون دووم و هاف لایف رو دقیقا به اندازه هم دوست دارم. اینگه جایی اسم از دووم 3 نمیبرن و به قول شما هاف لایف توی لیست top 10 خیلی از سایت ها هست درش شکی نیست، هاف لایف 2 به واقع معجزه گیمینگ بوده و هست. اینقدر ریتم بازی و گیم دیزاینش بی نظیره که واقعا نمیشه جایگاهش رو با کسی تقصیم کرد. یه بازی ای که در همه ابعاد بنچمارک ژانر شوتر که هیچ بنچمارک گیمینگ محسوب میشه. اما واقعا مقایسش با دووم 3 قیاس مع الفارق نیست کما اینکه این رقابت رو در همون سال 2004 بین این دو بازی شاهد بودیم. دووم واقعا از بعد تکنیکی و تکنولوژی به راحتی میتونه با هاف لایف رقابت کنه و چه بسا توی بخش هاییش شکستش بده، هاف لایف بازیه فوق العاده بزرگیه ولی به هر حال بدون نقص نبود. به لحاظ انجین خیلی از قابلیت های انجین دووم 3 بعدا و با آپدیت های بعدی به انجین سورس اضافه شد. توی همون نسخه 2004 بازی، به وضوح AI هاف لایف مشکل داشت، در حالی که اینقدر موج بازی عظیم بود که به چشم نیومد، در حالی که من باگی واقعا در AI و هوش مصنوعیه دووم ندیدم، انیمیش های دشمنا توی دووم واقعا نرمتر و واقعی تر بود در حالی که توی هاف لایف خیلی جاها خشک و عروسکی بود. اگر هاف لایف از بعد فیزیک در رئالیستیک کردن هر چه تمام تر بازی سعی کرده بود دووم هم با داینامیک لایتینگ و نور پردازی های واقعیش که تعداد کمیشون فیک بودن این کارو پوشش داده بود. هاف لایف در عوض ویژوال و افکت هایی خلق کرد که دووم حتی نتونسته بود پیادشون کنه، مثل افکت آب که واقعا بی نظیر بود، همینطور انفجار و افکت های همراهش که واقعا نمونه نداشتن اون دوره. انجین این دوتا بازی به لحاظ فنی و تکنیکی هر کدوم معایب و محاسنی داشتن که سخت میشه بینشون انتخاب کرد، مثلا AA توی دووم 3 وضعیت بهتری داشت اگر اشتباه نکنم . ولی هاف لایف در عوض مانیتورهای widescreen هم پوشش میداد در حالی که دووم در زمان عرضه این قابلیت رو نداشت، هاف لایف با وحود انجین فوق العادش لود کمتری برای سیستم داشت ولی دووم روی تمام سیستم ها به خوبیه هاف لایف نبود . صداگذاری هم همینطور، واقعا سخته انتخاب بینشون، وقتی دووم 3 اومد صداگذاری پنج کاناله و دالبی رو در کمتر بازی ای شاهدش بودیم ولی دووم هرچه تمام تر و بهتر از این فناوری استفاده کرده بود. هر دو شوتر فوق العاده حرفه ای بودن به لحاظ سیستم تیر اندازی و کنترل، اینا چیزاییه که اگر فارق از تعصب بخوایم کنار هم بزاریمشون و با هم مقایسشون کنیم تفاوت کمی میبینیم بین هر دو بازی .
ولی هاف لایف به لحاظ گیم دیزاین و آرت دیزاین انصافا فرسنگ ها با دووم 3 فاصله داره، دووم 3 که هیچ حتی بهترین عناوین شوتر که کباده طراحی مراحل و گیم پلی میکشن نمیتونن با هاف لایف مقایسه بشن ، از بعد نوآوری هم همینطور، هاف لایف رو واقعا نمیشه از لحاظ نوآوری های گیمینگ و طراحی با دووم 3 مقایسه کرد و همین اختلاف تقریبا ده نمره ایه متا دلیل عمده ش چیزیه که هاف لایف به مخاطبین گیم داد در حالی که دووم 3 فقط و فقط تکرار مکررات بود.
خیلی طولانی شد، عذر میخوام، صحبت در موردش واقعا زیاده ولی بیش از این دیگه از حوصله خارج میشه:).
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: m.a.t and x-x

B H Z

کاربر سایت
Sep 27, 2005
3,980
نام
Behzad
درود

در یک کلام عالی بودش بازی یادش بخیر چقدر زود گذشت.

یک گیمر باشی همیشه Half Life تو خاطراتت هستش.
 
  • Like
Reactions: x-x

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر