TOP 15|لیستی از 15 بازی تاثیرگذار در تاریخ ویدیو گیم از نظر خودم!

تاثیرگذارترین بازی تاریخ ویدیو گیم از نظر شما چیست

  • Tetris

  • Super Mario Bros

  • Sim City

  • Street Fighter II

  • Quake

  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time

  • Devil May Cry

  • Grand Theft Auto III

  • Warcraft III: Reign of Chaos

  • Resident Evil 4

  • Wii Sports

  • The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • Dark Souls

  • The Last of Us

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Results are only viewable after voting.

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
حالا درست هست نظر شماست اما هر جور حساب میکنم رزیدنت ایول یک و متال گیر سالید باید باشن!

دو تا بازی سبک ساز و جریان ساز.من تاثیر این دو را بیشتر از ان نسخه زلدا (1998) که شما انتخاب کردی میبینم!یعنی فکر میکنم اکثرا همین طور فکر کنن
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
حالا درست هست نظر شماست اما هر جور حساب میکنم رزیدنت ایول یک و متال گیر سالید باید باشن!

دو تا بازی سبک ساز و جریان ساز.من تاثیر این دو را بیشتر از ان نسخه زلدا (1998) که شما انتخاب کردی میبینم!یعنی فکر میکنم اکثرا همین طور فکر کنن

اگه بنا به بازی های نسل پنجم باشه..اون بازی زلدا که اسم اش رو نمیدونید (و میگید تاثیر گذار نبوده!! چطوری :D :-??) به طور قطع تاثیر وحشتناک بزرگتری داشته...و این رو مطمئنم اکثریت قبول دارند.
من با این انجمن کاری ندارم. تاثیر فوق واضح Ocarina of Time رو بازی های بعد خودش از حیث مکانیکی غیر قابل انکاره. حضور رزیدنت اویل رو که اصن نمیتونم درک کنم. نه اولین بازی ژانر وحشت بود، نه مکانیک های ماورایی ای داشت
متال گیر سالید قبوله ولی نمیتونم بالای چیز دیگه ای تو لیست بیارمش
 
  • Like
Reactions: peyman_eun

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
اگه بنا به بازی های نسل پنجم باشه..اون بازی زلدا که اسم اش رو نمیدونید (و میگید تاثیر گذار نبوده!! چطوری :D:-??) به طور قطع تاثیر وحشتناک بزرگتری داشته...و این رو مطمئنم اکثریت قبول دارند.
من با این انجمن کاری ندارم. تاثیر فوق واضح Ocarina of Time رو بازی های بعد خودش از حیث مکانیکی غیر قابل انکاره. حضور رزیدنت اویل رو که اصن نمیتونم درک کنم. نه اولین بازی ژانر وحشت بود، نه مکانیک های ماورایی ای داشت
متال گیر سالید قبوله ولی نمیتونم بالای چیز دیگه ای تو لیست بیارمش
اگه بنا به بازی های نسل پنجم باشه..اون بازی زلدا که اسم اش رو نمیدونید (و میگید تاثیر گذار نبوده!! چطوری :D:-??) به طور قطع تاثیر وحشتناک بزرگتری داشته...و این رو مطمئنم اکثریت قبول دارند.
من با این انجمن کاری ندارم. تاثیر فوق واضح Ocarina of Time رو بازی های بعد خودش از حیث مکانیکی غیر قابل انکاره. حضور رزیدنت اویل رو که اصن نمیتونم درک کنم. نه اولین بازی ژانر وحشت بود، نه مکانیک های ماورایی ای داشت
متال گیر سالید قبوله ولی نمیتونم بالای چیز دیگه ای تو لیست بیارمش

اسمش را میدونستم ولی حالش را نداشتم بنویسم!

برو چند تا مقاله راجع به رزیدنت ایول یک بخون!

ربطی به اولین و اخرین نداره!مکانیک های ماورایی نداشت؟! عناصر بقا و ان المان ها که بعد از گذشت این همه سال بخش جدانشدنی ژانر ترس هست اسمش چیه پس؟!

Resident Evil brought the entire horror genre to video games. There were other titles before Resident Evil, but few combined great game play with a downright spooky atmosphere so successfully. It spawned other horror survival games like Silent Hill, Parasite Eve, among others.

در ضمن تاثیر این بازی فقط تو گیم پلی و ژانر ترس و این ها نیست که!دادن فرم سینمایی یا ارائه یک شکل از داستانگویی به اسم داستانگویی متنی که داریم نتیجش را تو خیلی از بازی ها میینیم!

Resident Evil and the power of narrative context
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
مقاله عالی بود اما جای بازی های half life و thief world of warcraft bioshock shadow of the colossus tomb raider pac-man halo 2 خالی بود

الان که نیگاه می کنم جای Half-Life تو لیست شدیدا خالیه
تاثیری که نه تنها توی بازی های شوتر اول شخص و فرم روایی شون گذاشت بلکه کاری که با بازی های فیزیک محور بعد خودش کرد با HL2 بی نظیر بود
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
امروز بعد دو سال و سه هفته بعد از انتشار این تاپیک نظرسنجی این تاپیک رو زدم تا شما هم از بین "انتخاب های شخصی من :>" بازی ای که فکر می کنید بیشترین تاثیر رو روی تاریخ بازی های ویدیویی گذاشته رو انتخاب کنید.
به خاطر محدودیت تعداد گزینه های نظرسنجی نتونستم مثل دفعه های قبل (که برمیگرده به 6 سال پیش) بازی های جامونده از لیست هم برای تنوع بیشتر بذارم برای همین فقط خود لیست به صورت کامل مورد نظرسنجی ـه

بجنبید رای بدید :D (و این جا رو گرم نگه دارید که نظرسنجی بیشتر جون بگیره)
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
حالا فرصتی بود که از کف رفت ولی اگه نظرسنجی میذاشت 20 تا گزینه بذارم این 5 تا رو اضافه می کردم:

Half-Life
Metal Gear Solid
Dragon Quest
Super Mario 64
Halo: Combat Evolved
 

smoker

کاربر سایت
Jan 17, 2012
2,059
نام
علیرضا
tlou جاش تو این لیست نیست.
dont @ me

و خب از زلدا ها اکارینا تاثییرش خیلی بیشتر از برث بوده با اینکه برث بازی بهتریه از همه جهت.

به شخصه بدون ترتیب بازیایی که من انتخاب میکردم اینا میشد:

Re 1
Halo 1
Castlevania sotn
MGS 1
Ocarina of time
Super mario Bros
Final Fantasy 7
Street Fighter 2
Half Life 2
Warcraft
Tomb Raider
Gta 3
Dark Souls
یا لیمبو یا PvZ که عملا بازار ایندی رو به یه سطح جدید رسوندن.
super mario 64

اگه یه بازی دیگه هم میتونستم انتخاب کنم skyrim انتخاب خوبی میشد.

مسلما اگه لیست برای تاثییرگذار ترین ها نبود و برای بهترین بازیا بود، لیستم کاملا تغییر میکرد.
هرچند همین الانم این لیست کامل نیست و احتمالا بازیای مهمتریو فراموش کردم.
 

peyman_eun

کاربر سایت
Mar 18, 2020
108
تأثیرگذارترین بازی اپن ورلد و یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های تاریخ بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time هست و باید بگم به هیچ عنوان Breath of the Wild بازی نوآورانه‌ای محسوب نمیشه. کسی که بازی Ocarina of Time رو بازی کرده باشه میفهمه چی میگم و از چه خلاقیتی صحبت میکنم. از نظر داستانی هم Ocarina of Time یک شاهکار تمام عیار هست. تنها بازی در تاریخ هست که متای 99 داره و کاملأ مستحقش هست. توجه کنید که اولین قسمت سری زلدا به عنوان دومین بازی اپن‌ورلد تاریخ و اولین بازی جدی در سبک اپن‌ورلد به حساب می‌آید.
در کل به نظرم کار خیلی خوبی کردی که بازی‌های Super Mario Bros و The Legend of Zelda: Ocarina of Time رو توی لیست گذاشتی.
بازی Doom 1993 تقریبأ اولین بازی سه بعدی تاریخ در سبک ترسناک و علمی‌-تخیلی بود که توی لیست نمیبینمش! (نوآوری این بازی به حدی بود که هم بازی‌های تیراندازی اول شخص را متحول کرد و هم جزو اولین بازی‌های سه‌بعدی تاریخ در سبک ترسناک و علمی‌-تخیلی بود.) تحولی که این بازی در تاریخ بازی‌های ویدیویی به وجود آورد و تأثیرگذاری که روی بازی‌های بعد از خودش داشت رو حتی Half-life نداشت. اسم هیچکدوم از این دو بازی تأثیرگذار بر صنعت گیم نبود توی لیست.
خیلی بده لیستی که در مورد بازی‌های تأثیرگذار بر آینده بازی‌ها باشه و توش The Neverhood نباشه (نسخه PC). شما ببین چند تا بازی بعد از این از معماهای این بازی الهام گرفتن. نمونه بارزش هم ماشیناریوم (خیلی واضح اواخر بازی نشانه‌های الهام گرفتنش رو نشون داده) و ... بدون شک بهترین بازی معمایی تاریخ بود. جزو اولین بازی‌های تاریخ که انتخاب پایان بازی رو به مخاطب واگذار میکرد و گیمر میتونست پایان‌های متفاوتی رو رقم بزنه.
به درستی Grand Theft Auto III رو انتخاب کردید چون این اولین بازی سری جی تی ای بود که سه بعدی بود و یکی از بهترین بازی‌های اپن ورلد دوران خودش.
درسته که Street Fighter II یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های سبک مبارزه‌ای و بزن بکش بود ولی در مجموع سری استریت فایتر چندان موفق نبود.
توضیحات از خودم هست و قبلأ در یک انجمن دیگر نوشته بودم:
تصمیم دارم سه سری بازی استریت فایتر (Street Fighter)، مورتال کامبت (Mortal Kombat) و تِکِن (Tekken) را با هم مقایسه کنم. بگذارید ابتدا کاراکترهای ماندگار هر سری بازی را مشخص کنیم و سپس کیفیت و طراحی کاراکترهای این سه سری بازی را مقایسه کنیم. یکسری خصوصیات و امکانات برای تمام این کاراکترها یکسان است مثل قابلیت پرش، نشستن، شوت، مُشت و ... و یکسری از خصوصیات خاص یا ویژه هستند که فقط در آن کاراکتر خاص ممکن است وجود داشته باشند.
شاید به یادماندنی‌ترین کاراکتر سری بازی "تکن/Tekken" که در ذهن هر گیمری می‌ماند کاراکتر "کینگ" (شخصی با ماسک شبیه ببر) باشد. این ببر تقریبأ در دو نسخه اولیه‌ی این سری بازی حضور داشته ویژگی اصلی اون هم قدرت زیادش هست (یک کشتی‌کج کار حرفه‌ای). شخصیت دیگری که اکثر نسخه‌های این سری حضور داشته "مارشال لا" هست که مهارتش در فنون رزمی است و بسیار شبیه بروس لی هست. سبک مبارزه‌ای او نیز الهام گرفته از تکنیک‌های بروس لی هست و این کاراکتر توسط شرکت نامکو ساخته شده است. همچنین "پال فینکس" هم از کاراکترای اصلی بازی بود که در تمام نسخه‌های بازی حضور داشت و در استفاده از پنجه بوکس مهارت ویژه‌ای داشت. کاراکتر دیگری که به خاطر جنسیت مؤنث خود محبوب بوده است، "لینگ شائویو" نام دارد که دختری بسیار دوست داشتنی با لباس نارنجی‌رنگ هست که در نسخه‌های ابتدایی بازی تکن حضور داشت و مهارت او هم هنرهای رزمی چینی بود و به زیبایی پشتک وارون می‌زد! و کاراکترهای دیگر... بنابراین در همه‌ی این سری بازی‌های مبارزه‌ای یا همون سبک فایتینگ کاراکترهای متنوعی وجود دارند که همه این کاراکترها قدرت‌های ویژه و خصوصیات متفاوتی دارند.
zc.gif
سری‌های ابتدایی بازی تکن برای پلی‌استیشن 1 و 2 و سری‌های آخر برای اکثر کنسول‌های معروف از جمله کنسول‌های نسل هفتم (پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360) و هشتم (پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان) منتشر شده‌اند. شیوه بازی به این صورت هست که گیمر یک کاراکتر را از بین کاراکترهای آزاد موجود (بعضی از کاراکترها ممکن است قفل باشند و بعد از کسب یک امتیاز خاص آزاد شوند و در دسترس باشند) انتخاب می‌کند و با کاراکتر دیگری که به صورت خودکار توسط رایانه انتخاب می‌شود (و یا گیمر دیگری که با او به صورت دونفره بازی می‌کنید و او نیز حق انتخاب کاراکتر مورد دلخواه‌ خودش را دارد)، مبارزه می‌کند. به طور معمول گیمری که دو راند از مبارزه را پیروز شود، برنده مسابقه خواهد بود (چه دو بر یک ببرد یا دو بر صفر. البته این موضوع بحث مفصلی را می‌طلبد که دیگر از آن صرفه نظر می‌کنم چون این قاعده می‌تواند تغییر کند).

سری بازی "استریت فایتر/Street Fighter" در نسخه‌های مختلف خود تحولات زیادی داشته و تنوع کاراکترهای هر نسخه نیز بسیار زیاد بوده است. هر کدام از کاراکترها دارای قدرت پنهانی هستند یا به عبارت دیگر دارای "رمز" و قدرت‌های ویژه هستند که این قدرت ویژه می‌تواند تیراندازی آتشین یا یک فن رزمی خاص باشد. یکی از به یاد ماندنی‌ترین کاراکترهای این سری بازی شخصیت "بلنکا/Blanka" است که شبیه یک خارپشت است و می‌تواند به سرعت دور خود بچرخد و قدرت پنجه زیادی نیز دارد. یکی دیگر از کاراکترهای ماندگار "چان لی/Chun-Li" است که دختری کاراته‌باز است که موهایش را با روبان سفیدرنگ بسته است و هنرهای رزمی چینی را به خوبی روی حریفش پیاده می‌کند. کاراکترهای دیگری مثل RYU و M. Bison هم بسیار محبوب هستند.
street.gif
یکی از نقاط تمایز سری بازی استریت فایتر نسبت به فایتینگ‌های دیگر این بود که گاهی مبارزات سر از آسمان در می‌آورد! البته مبالغه کردم، منظورم این است اینقدر شدت مُشت‌های به سمت بالا زیاد بود که حریف مقابل مقدار زیادی به بالا پرت می‌شد.

از به یادماندنی‌ترین کاراکترهای سری بازی "مورتال کامبت/Mortal Kombat" می‌توان به "اسکورپیون"، "ریدن" و "ساب-زیرو" اشاره کرد که این سه کاراکتر از کاراکترهای محبوب خودم هستند. وجه تمایز کاراکتر "رِیدِن" با سایر کاراکترها، توانایی کنترل صاعقه و همچنین توانایی پرواز هستند که ویژگی‌های خاص او محسوب می‌شوند و همچنین کلاه نینجایی او وجه تمایز ظاهری او با سایر کاراکترهای دیگر است. همچنین "اسکورپیون" شبیه یک نینجا هست و منبع قدرت او آتش است. "ساب-زیرو" هم یک نینجا است که قدرت یخ و منجمد کردن دارد. قاعده این سری بازی هم اینگونه است که برنده بازی کسی است که بتواند در دو راند پیروز شود. پس از دو بار شکست دادن حرف مقابل، مبارز شکست خورده در حالت گیج قرار می‌گیرد و مبارز پیروز می‌تواند ضربه تمام‌کننده‌ی آخر (فیتالیتی) را با استفاده از فنون ویژه بزند و به صورت نمایشی حریف مقابل ناک اوت می‌شود (البته نمی‌دانم استفاده از اصطلاح ناک اوت در اینجا مناسب است یا خیر! خلاصه حریف مقابل به صورت نمایشی و به تحقیرآمیزترین حالت ممکن داغون می‌شود). می‌توان گفت که نسخه Mortal Kombat X بهترین و خشونت‌بارترین بازی فایتر/مبارزه‌ای تاریخ بازی‌های ویدیویی بوده است.
mor.gif
خب اگر بخواهم طراحی کاراکترهای این سه سری بازی را مقایسه کنم باید یگویم که به نظر می‌رسد که در مجموع بهترین طراحی در سری Mortal Kombat دیده می‌شود. بیشترین خشونت در سری Mortal Kombat و پس از آن در سری Tekken دیده می‌شود. بیشترین تنوع کاراکترها نیز در سری بازی‌های Mortal Kombat و Street Fighter دیده می‌شود. موفق‌ترین فرانچز فایتینگ سری مورتال کامبت بوده است و خصوصأ نسخه‌های آرماگدون، نسخه‌های سگا و نسخه دهم (Mortal Kombat X) سری بازی مورتال کامبت بسیار موفق بودند. اما نمی‌توانم بگویم که سری مورتال کامبت از سری تکن یا استریت فایتر بهتر بوده است یا بالعکس چون هر کدام از این‌ سری بازی‌ها، نسخه‌های گوناگونی دارن که طبیعتأ یکی از نسخه‌های تکن ممکن هست از یکی از نسخه‌های مورتال کامبت بهتر باشد و بالعکس. اما به طور کلی مورتال کامبت موفقیت بیشتری داشته است و به طور کلی محبوبیت این سه سری برای بنده اینچنین است: 1- مورتال کامبت 2- تکن 3- استریت فایتر.

انتظار داشتم اسمی از پدرخوانده سبک شوتر سوم‌شخص یعنی Max Payne 2001 بیاد که توی لیست نبود ولی خب به درستی به Resident Evil 4 اشاره شد.
 
آخرین ویرایش:

EAST2WEST

کاربر سایت
Jul 31, 2009
1,569
نام
Danial
مقاله آپدیت شد، رتبه های 6 تا 10 اضافه شدند

داداش این لیست شما مشکل داره ، از این نظر که جای عنواینی که خودشون یک Genre یا Sub-Genre تعریف کردن خالیه ، گیمی تاثیر گذاره که بتونه یه Trend قوی را پایه گذاری کنه ، این لیست عنواینی هست که شما بنظرم باید اضافه کنی :


League of Legends - MOBA

The Sims - Life Simulation


DooM -Fast Paced First Person Shooter

Pokémon Go - Augmented Gaming

Hearthstone - Collectible Card Game

Minecraft - Sandbox

Diablo - Loot Based RPG


World of Warcraft - MMORPG

Civilization - Grand Strategy

PUBG/Fortnite - Battle Royal

Pong - Sports


X-COM - Turn-Based Strategy

Metroid/Castlevanian - Metroidvania

and so on ........​
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
داداش این لیست شما مشکل داره ، از این نظر که جای عنواینی که خودشون یک Genre یا Sub-Genre تعریف کردن خالیه ، گیمی تاثیر گذاره که بتونه یه Trend قوی را پایه گذاری کنه ، این لیست عنواینی هست که شما بنظرم باید اضافه کنی :


League of Legends - MOBA

The Sims - Life Simulation


DooM -Fast Paced First Person Shooter

Pokémon Go - Augmented Gaming

Hearthstone - Collectible Card Game

Minecraft - Sandbox

Diablo - Loot Based RPG


World of Warcraft - MMORPG

Civilization - Grand Strategy

PUBG/Fortnite - Battle Royal

Pong - Sports


X-COM - Turn-Based Strategy

Metroid/Castlevanian - Metroidvania

and so on ........​

زیااااد میشه اضافه کرد :D

ولی کلا 15 تا جا بیشتر نداریم و منم صرفا هدفم گذاشتن بازی های Genre Defining نبوده
و البته نظر خودمم دخیل ـه همون جور که گنده زدم :D

به هر حال همه اینایی که گفتی حسابه ولی باز من حتی اگه قرار بود 5 تا دیگه میذاشتم هم طبق این لیست پیش نمی رفتم

===
پ.ن: الان که به لیست نیگاه می کنم خیلی به نظرم تغییر خاصی نیاز نیست ولی دلایل شون باید یه سری تغییرات به خودشون ببینن حالا که در مورد یه سری شون بیشتر مطالعه کردم
 

EAST2WEST

کاربر سایت
Jul 31, 2009
1,569
نام
Danial
زیااااد میشه اضافه کرد :D

ولی کلا 15 تا جا بیشتر نداریم و منم صرفا هدفم گذاشتن بازی های Genre Defining نبوده
و البته نظر خودمم دخیل ـه همون جور که گنده زدم :D

به هر حال همه اینایی که گفتی حسابه ولی باز من حتی اگه قرار بود 5 تا دیگه میذاشتم هم طبق این لیست پیش نمی رفتم

===
پ.ن: الان که به لیست نیگاه می کنم خیلی به نظرم تغییر خاصی نیاز نیست ولی دلایل شون باید یه سری تغییرات به خودشون ببینن حالا که در مورد یه سری شون بیشتر مطالعه کردم

شما لیستت بیشتر به Game های برتر Hall of Fame میخوره
 

mobin.hb96

کاربر سایت
Feb 12, 2019
2,187
نام
مبین
خب در ابتدا خسته نباشی. خیلی مطالب خوبی بود.

ولی با لیست مشکل دارم تا حدود زیادی. :D
البته نوشتی از نظر خودته لیست و از این نظر نمیشه ایراد گرفت پس منم نظر خودمو مینویسم.

شاید حتی اگه ۵ شماره دیگه زلدا هم تو لیست باشه، کسی خورده نگیره.
اگرم یکی بگه برث اف د وایلد بهترین بازی تاریخه هم کسی نمیتونه بگه که حرف خیلی پرت و پلایی زده‌.
ولی تاثیر گذار؟ این یه عنوان زلدا رو چه بازی ای تاثیر داشته؟ احتمال اینکه تاثیر گذار شه در ادامه زیاده ولی الان که فقط ۳ سال از عرضه اش میگذره، رو چه عناوینی تاثیر گذاشته؟

کلا هم بیخیال شوتر ها شدی. :D
هف لایف که نیاز به توضیح نداره.
هیلو به عنوان پدر شوتر های کنسولی،
گیرز که سیستم کاورش تقریبا تو تمام بازی های سکم شخص دارای تیراندازی(شوتر یا اکشن ادونچر) دیده میشه
و عناونی دیگه.
حداقل یکیشون باید باشه تو لیست.


هیچ immersive sim ای دیده نمیشه...
از دئوس اکس (خودم شماره اولش رو بازی نکردم ول تقریبا همه جا از تاثیر این بازی و وارن اسپکتر میگن) و thief و سیستم شاک به عنوان عناوینی که جا انداختن این سبک رو تا بایوشاک که به کمال رسوند.
من ۲ تا از اینارم حتما میزاشتم تو لیست.

فاینال فانتزی ۷؟
متال گیر سالید؟

و از همه مهم تر پابجی!
من اصلا و ابدا علاقه ای به بتل رویال ندارم ولی انصافا اگه جای ۱۵ تا، ۱۰ تا بازی تاثیرگذار تاریخم بخوایم نام ببریم، پابجی حتما تو لیسته...
کل نسل ۸ رو تکون داد.
چه خوشمون بیاد چه نیاد.


بعد کاملا بین بهترین بودن و تاثیرگذار بودن باید تفاوت قائل شد...
یه سری مثل بایوشاک یا هف لایف تو هر دو لیست میتونن باشن.
ولی مثلا من ویچر۳ بهترین بازی عمرمه ولی اصلا تو لیست تاثیرگذار ترین ها نمیارمش.

دلست اف اس هم همینطوره. اگه بحث "بهترین" باشه کاملا طبیعیه تو لیست ها ببینیمش ولی تاثیرگذارترین ها؟
نه به نظر من.


درنهایت خسته نباشی. کامل بود مطالب‌. ;)
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر