۲۰ سالگی Playstation‌؛ آمال و آرزوها

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
سلام


xyiw37rtubm3rn8nq257.jpg


عدد ۲۰ شاید در ابتدا یک عدد عادی به نظر برسد،‌ اما برای ما، چه دانش آموز دبستان باشیم یا جوانی در بهبهه جوانی، آنچنان هم عدد عادی نیست. مراسم ها و رویداد های خبری حالا بخشی از زندگی مجازی و سرگرمی ما شده است. خواه کنفرانس اپل برای معرفی دستگاه ها و سرویس های جدید خود باشد خواه E3 و Gamescom و TGS و ... که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. Playstation Experience اما یک رویداد معمولی نیست یا حتی از آن دسته رویداد هایی نیست که هر سال اتفاق بیفتد، اینبار شهر گناه در مرکز صحرای نوادا میزبان یک تولد است، تولد یک برند و بیشتر از آن تولد یک تجربه که همه ما با آن خاطرات خوش زیادی داریم.

Playstation Experience، شاید به طور رسمی تولد ۲۰ سالگی Playstation نباشد، اما می توان آن را به طور غیر رسمی قلمداد کرد. ششم و هفتم دسامبر ۲۰۱۴ میلادی، هیاهوی لاس وگاس فقط منتج به کازینوها و میزهای قمار نمی شود، یک گوشه ای از شهر جشنی برپاست که میهمانان آن خوانده اند و کسی چه حاضر و چه غایب،‌ غریبه نخواهد بود.

706l9uftc8ct3rw7vba2.jpg



داستان ما و Trico حالا دست کمی از یوسف و کنعان ندارد،‌ بس منتظر ماندیم و دعا کردیم و چشم به پرده این نمایشگاه و آن کنفرانس دوختیم، بس نوشتیم و درد و دل کردیم اما افاقه نکرد. از آخرین باری که ما Trico و آن پسر بچه دوست داشتنی را زیر سقف آسمان ایده آل فامیتو اودا دیدیم، ۵ سال می گذرد و حالا باز هم به سنت این چند سال، اگرچه با امید کمتر،‌ چشم به راه یک نمایش و یک خبر کوتاه از The Last Guardian هستیم. خبر های این چند وقت اگرچه گواهی بر ادامه روند ساخت و توسعه بازی دارند اما هیچکدام دردی از طرفداران و هوادارن دوآتیشه بازی دوا نخواهند کرد. کار به جایی رسید که یوشیدا با همان لبخندهای مرموز و گاهی اعصاب خورد کن همیشگی اش حالا یک گره جدید بر گره انتظار ما اضافه می کند، اینکه معلوم نیست The Last Guardian روی کدام پلتفرم سونی عرضه شود، PS3 یا PS4. تجربه و سخن راست ما را از آن می ترساند که عاقبت Trico و آن همه اشتیاق برای دیدنش به عاقبت بازی هایی مانند Too Human یا Duke Nukem بدل شود، بازی هایی که با آن همه اسم و رسم و هرینه های گزاف تبلیغات و توسعه به یک شکست بدل شدند. حالا طرف صحبتم با اوداست،‌ نمیدانم آن طرف این مانیتور و پشت درهای استدیو Team ICO چه میگذرد اما اگر با اینکه در کمال ناباوری و بهت آن همه طرفداری که بی چون و چرا قبولت داشتند،‌ Team ICO را ترک کردی،‌ حالا وقت آن شده که پرده از راز ناگفته این همه سال Trico و داستانش برداری و برای یک بار هم که شده صاف و صادقانه همه حقیقت را بازگو کنی. PS3 یا PS4 فرقی نمی کند، مهم همان تجربه دردناک Duke Nukem با آن همه سابقه است که می دانی اگر داستان تو و این بازی طولانی تر این شود،‌ طرفداران آفریده تو هم در صف همان ناکامان قرار خواهند گرفت.

اگرچه ایده آل گرا بودن و ایده ال فکر کردن بد نیست اما گاهی موجب ناکامی و سرافکندگی می شود. همیشه قبل از کنفرانس های اینچنینی،‌ ماکروسافت باشد یا سونی،‌ خیل طرفداران آن چه را که می خواهند ببینند بیان می کنند و این همان ایده آل آن هاست، و در بسیاری از مواقع آروزی طرفداران با آن چه اتفاق می افتد آن قدر تفاوت دارد که تمام شبرینی تماشا کنفرانس به یک تلخی بی پایان بدل می شود. به هر حال با توجه به شواهد و قرائنِ،‌ این تحلیلی از رویدادی است که پیش روی ماست.

9ft23ppc3mxkz2jkj9m7.jpg

اولین حدس به Guerrilla Games و IP جدید آن ها بر می گردد که این روزها به Horizon معروف شده است. بازی که به واسطه انتشار ویدیویی در سایت Playstation Japan تنها دو روز بعد از عرضه PS4 در ژاپن،‌ بر سر زبان ها افتاد. اگرچه این ویدیو ربط زیادی به Horizen نداشت و بیشتر به سخنان Herman Hulst تمرکز داشت اما در انتهای همین ویدیو بود که او خبر از IP جدیدی برای PS4 داد که دو سال و نیم است که تحت نظر یک تیم زیر نظارت او در دست ساخت و توسعه است و هیچ ربطی به Killzone و دنیای آن ندارد. چند وقت پیش هم برای اولین بار یک وب سایت چینی چند Concept Art از این عنوان منتشر کرد که فضای قدیمی و Sci Fi داشت و به استناد شایعات سبک نقش أفرینی را به دوش خواهد کشید. شاید این مراسم برای رونمایی از یک IP جدید آن هم از Guerilla Games که به واسطه ساخت سری Killzone معروف است نباشد،‌ اما هیچکدام از ما نحوه معرفی Killzone 3 که به سادگی هر چه تمام تر برای اولین بار روی جلد نشریه GamePro معرفی شد را فراموش نکرده ایم. نیاز Playstation 4 به یک یا چند IP جدید هم مزید بر علت می شود تا بتوانیم رونمایی و یا حتی یک معرفی کوتاه از این عنوان را محتمل بدانیم.

از Guerrilla Games که بگذریمِ،‌ به Santa Monica یی خواهیم رسید که سکوت این استدیو پرآوازه تا به این لحظه ما را به عمق شایعات می فرستد. اگرچه هر چه از Santa Monica می شنویم خبر کنسل شدن و عدم ساخت است اما بی آنکه فکر کنیم قطعا بر هیچکدام از ما پوشیده نیست که به همین زودی Santa Monica بالاخره سکوت خود را خواهد شکست و به طور رسمی پرده از عنوان خود خواهد برداشت. شاید به عقیده بعضی از منتقدان و طرفداران برند Playstation،‌ عنوان ها و IP های PS4 کافی و قابل قبول است اما به عقیده من در مقیاس با نسل قبل و لشگر عظیم بازی های سطح اولی که PS3 در چنته داشت،‌تا به این لحظه PS4 ضعیف عمل کرده است. تا E3 راه درازی مانده و همین آوردگاه می تواند محل مناسبی برای عرض اندام Santa Monica یی باشد که همیشه یک پای ثابت بازی های درجه اول و انحاصری برند Playstation بوده است.

4K ؟‌ من هم داشتم به همین فکر می کردم. تلویزیون ها و نمایشگرهای 4K در حال احاطه بازار هستند اما هنوز خبری از بازی نیست که بتواند این رزولوشن را به علاقه مندان و صاحبان این نمایشگرها اهدا کند. اگر این کلمه و قابلیت یک حربه تبلیغاتی نباشد پس باید یک جایی در میان بازی های PS4 دنبال آن بگردیم و به نظر من چه جایی بهتر از Gran Turismo 7 ؟ اگرچه وجود این بازی و در دست ساخت بودن آن برای عرضه احتمالی در سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ توسط یامائوچی تایید شده است اما این می تواند همان نقطه تلاقی باشد که سونی ماه هاست به دنبال آن است. تلاقی بین تعطیلات سال نو میلادی یا به عبارتی واضح تر جمعه سیاه با معرفی این قابلیت برای GT7. یک نمایش از پیش رندر شده از این عنوان با رزولوشن 4K از این عنوان کافی است تا سونی با یک تیر دو هدف را نشانه بگیرد. هم فروش کنسولی که در اجرای این بازی و این روزولوشن بی رقیب است و هم فروش تلویزیون های خود با برند Bravia که می تواند جان مضاعفی به سودآوری سونی طی روزهای منتهی به سال نو میلادی ببخشد.

9ovum2v7tbfsf9cnxnbj.jpg

به طور حتم این رویداد از آن جهت که می تواند ویترینی از بازی های Playstation 4 برای روز ها و ماه های آتی سونی باشد،‌ برای این شرکت و مدیران سرگرمی های سونی اهمیت ویژه ای دارد. اگر از احتمالات بیشتر فاصله بگیریم و به بازی های معرفی شده نزدیک شویم،‌ این معادله ملموس تر خواهد شد. اگرچه Uncharted 4 به طور رسمی معرفی شد اما قطعا یک کلیپ چند ثانیه ای طرفداران این سری را راضی نکرده است. با توجه به روال سالیان گذشته و رابطه بین نمایش یک عنوان از سری Uncharted و Spike's VGA از یک سو و نزدیک بودن غیر عادی این کنفرانس و رویداد سالانه Spike،‌ نمی توانیم درصد بالای نمایش این بازی را کتمان کنیم. هنوز بسیاری از مشتاقان و خریداران هستند که خرید خود را تا کریسمس به تاخیر انداخته اند و اینجا همان جایی است که سونی می تواند با یک نمایش قوی از Uncharted 4 آن ها را به سوی محصول خود جذب کند. اما این تنها احتمال مربوط به سری Uncharted نیست. با توجه به روال این چند سال سونی و رابطه خوب آن با انتشار Collection بازی ها،‌ می توان یک کالکشن از شماره ۱ تا ۳ این سری را برای انتشار روی PS4 محتمل دانست و اینجا همان جایی است که سونی می تواند تمام آن کسانی که نسل پیش روی خوش به PS3 نشان ندادند را به سوی PS4 سوق دهد.

اهمیت The Order 1866 هم چیزی از Uncharted 4 کم ندارد،‌ به ویژه که زمان انتشار آن به نسبت سایر بازی های انحصاری PS4 نزدیک تر است و یک بازپخش خوب و قوی از آن می تواند فروش PS4 را تا ماه فوریه سال آینده میلادی شتاب ببخشد. Bloodborne را فراموش نکنید. همینطور GTA V که سونی می تواند با یک نمایش قوی از گیم پلی این عنوان بسیار محبوب روی کنسول خود،‌ در تمام فضای مجازی نام پرآواره GTA را در کنار PS4 قرار دهد.

نمی توان منکر این شد که این ها همه بخشی از آمال و آرزوهای ماست،‌ بخشی به واقعیت نزدیک و بخشی آن چنان دور که به راحتی نمی توان آن ها را متصور شد اما با این حال با توجه به شایعاتی که هر روز در فضای مجازی پخش می شوند کنفرانسی پربار را تصور کرد. همانطور که سونی با توجه به فروش قوی خود تا به این لحظه به فکر ادامه این روند رو به رشد خود است و این امر جز با معرفی عناوین جدید و نمایش بازی هایی که ذکر شد میسر نیست به خصوص که لحظه به لحظه به روزهای منتهای به سال نو میلادی نزدیک می شویم و این همان نقطه ای است که به نظر می رسد سونی با برگزاری این رویداد برای آن تمهیدات ویژه ای در نظر دارد.

این مقاله ترجمه نیست،‌ لطفا تقاضای منبع نفرمایید.

شب بر شما خوش.
 

CriRo7

کاربر سایت
Sep 10, 2010
10,561
نام
حسین
سونی بهترین کاری که در مورد the last guardian انجام بده اینه که خیلی قاطع و محکم بیاد بازی رو کنسل کنه بره
با این همه دست دست کردن فایده ایی نداره بازی هم اگر عرضه بشه بشدت روش زوم میشه و انتظارات بالاست و با کوچکترین ضعف میتونه تو ذوق خیلیا بزنه و با یه فاجعه تموم بشه
 

I-MAD

کاربر سایت
Oct 26, 2011
1,183
نام
M@HdI
اصلا کل مراسم و همه چی و حتی uncharted 4 به درک فقط حتی یه تریلر یا تاریخ انشار بعد از هزاران سال از the last guardian بدن ببینیم بالاخره انتظار تموم میشه یا نه :| :D
ببینم یه شاهکار مثل شدو آف کلوسوس میشه یا نه ! :bighug:
 

Infected Area

کاربر سایت
May 24, 2010
3,619
نام
احمد
مقاله خوبی بود ممنون :d
من خودم به یه سورپرایز 1st party توی این مراسم راضیم حالا Gran TUrismo 7 یا Horizon و MM New IP باشه

Community Manager مدیا مولکول چند هفته پیش توی EGX 2014 گفته که خیلی دوست داریم IP جدیدمون ( که خیلی چیز غولیه ) رو معرفی کنیم
[h=1]Media Molecule Hopes to Announce its Second PS4 Game “Soon”[/h]
TLG که بعد e3 گفتم دیگه بهش فکر نمیکنم هروقت خواستن رو-رونمایی کنن :d قدمش روی چشم ماست هروقت که بیاد
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر