Generation Kill با متای 80 و کاندیدا شدن 11تا امی که شامل بهترین مینی سریال، کارگردانی و نویسندگی بوده از شما عذر میخواد که با معیارهای کیفی جنابعالی سازگار نبوده.
Treme هم چهار سیزن پخش شد و کنسلی در کار نبود. و اینکه از این 4 تا سیزن سه تاشون متای 80 به بالا داشتن (فصل اول بدون حتی یه نقد منفی). حتی اگه کنسل هم شده بود ربطی به کیفیت کار نداشت، کنسلی فقط و فقط وابسته به آمار بینندههاست. ولی خب سران HBO چی میفهمیدن که این سریالی که بینندۀ چندانی نداشته رو 4 سال نگهداشته بودن.
وقتی The Corner به عنوان بهترین مینی سریال امی برد، خواستن به بچه یه چیزی بدن دلش نشکنه.
همین Deuce با متای 86 و کاندیدا شدن توسط انجمن نویسندگان آمریکا، خیلی بیجا میکنه که فکر کنه سریال خوبیه.
یا Homicide: Life on the Street که بعد از گذشت این همه سال هنوز در کنار NYPD Blue که جز سریالهای جریانساز ازش نام برده میشه، سخت در اشتباهه و بسیار سریال سطحی و متوسطیه.
مینی سریال Show Me a Hero هم متای 85 داره، فقط به خاطر این امتیاز بالا شده که پاول هگیس قبلاً اسکار برده و طرفداری اسپایدر من و استاوارز به خاطر اسکار آیزک و آلفرد مولینا نمرۀ بالا دادن بهش.
من اگه میگم مثل دیوید سایمن سریالساز تکرار نشدنیایه واسه سوژههاییه که روشون دست میذاره و جنس پرداختش که به روزنامهنگاری نزدیکه. یه جور سینما وریته که در عین بازی، متن و کارگردانی بسیار خوبی هم داره. مثل دیوید سایمن نداریم واقعاً. من نگفتم بهترین سریالساز تاریخه و هیشکی بهش نمیرسه، گفتم مثلش نداریم. بت ساخته و فلان چی چیه؟
سخته بگی من خوشم نیومد از سریالهاش؟ حتماً باید نظرای عجیب و غریب بدی؟
در ضمن Adaptation که معادل فارسیش میشه اقتباس. واقعاً نظر عجیبی بود در مورد Better Call Saul. چون اقتباسه چیز تازه ای نیست! یه جور حق به جانب هم میگی هر کی ندونه فکر میکنه یه چیزی بلدی واقعاً.
Battle Creek هم بیشتر از اینکه سریال گلیگان باشه، سریال دیوید شور بود. منهای فیلمنامۀ قسمت اول که فکر کنم قبل از Breaking Bad نوشته بودش، هیچ نقشی تو ساخت سریال نداشته.
جالبه. قبلا هم بحثی در مورد تاریخچه دیدن سریال تو ایران در ماه های پیش کردیم که به شدت دیس کردی و یه جوری نشون دادی که از زمانی که سریال تو ایران بین جوونا و کلا ایرانی مثل زامبی نفوذ کنه، تو قبلا بیش از انگشتان دست سریال دیدی. به نظر می آید که در این مسئله هم به شدت اختلاف نظر داریم و طوری روی نظر شخصی پافشاری می کنی و حصار کشیدی که نمیشه بهش تجاوز کرد!
این که بیایم روی متاکریتیک مانور بدیم که سریال های این بشر از نظر متا همشون بالای 80 بود، نمیشه دلیل منطقی آورد. معمولا متاکریتیک در نقد سریال ها، فقط نقد منتقدانی که قسمت های نخست را بررسی کردند، میانگینش رو حساب می کنند به طور مثال Game Of Thrones Season 6 ، متاش 73 از 100 شد بخاطر این که فقط قسمت اول رو نقد کردند و چندان قسمت اولش جالب نبود؛ و گرنه اگر کل رو نقد می کردند و به خصوص قسمت Battle Of Bastard، متای GOT S6 صد در صد عوض می شد و حتی The Killing که متای 84 گرفته چون که پایلوتش فقط در متا نقد شد اما اگر قسمت های بعدیش بررسی می شد و چون بخاطر ضعیف شدن قسمت های بعد از دید منتقدان، متای این سریال تغیییر پیدا می کرد!
دوم این که اشاره کردی به Geneartion Kill در 11 بخش نامزد امی شده که یه جورایی هم اشاره داری که فقط خودت میدونی، باید اشاره هم میکردی که در چند بخش برنده شده؟! در سه بخش نه چندان مهم که از نظر امی یکی از Dissapointing سریال های تاریخ امی از نظر برنده شدن بوده. (جدا من از GK خوشم نمیاد، چون یک سریال Road Tripهست تا یک اثر Epic War؛ بعدشم به شدت تحریف شده و آبکی هست! حاضرم Over There یا BOB یا اثر سینمایی The Hurt Lucker رو دوباره ببنیم نه این!) همانطور که فیلم مورد عجیب بنجامین باتن در 13 بخش اسکار نامزد شد که آخر سه جایزه بی ارزش برد که در لیست ضعیف ترین فیلم های مراسم اسکار نام گرفت. حتی سریال The Wire به قول خیلیا بهترین سریال تاریخه، در امی زیاد تحویل گرفته نشده و از اون سریالایی که بعدا به فکر افتاده اند عجب سریالی هست. (حتما اشاره میکنی که متاش مثلا 98 بوده؟!)
ضمن این که واقعا ممنونم که معادل فارسی کلمه Adaptation رو به هم یادآوری کردی! واقعا به عنوان یک مترجم زبان خیلی بد بود که این رو یادم رفته باشه!
از نظر یک فیلم نامه نویس (خودم که هستم) اقتباس سطحش خیلی پایین تر از فیلم نامه اورجینال هست و چیز تازه ای فیلم نامه نویس در یک اثر اقتباسی ایجاد نمیکنه (فقط باید عرضه داشته که فوت و فن اقتباس کردن رو یاد داشته باشه). نظر من اینه و چیزی که از استادم یاد گرفتم این بوده، حالا برو یقه استادم رو بگیر! شاید منظورم این هست که وینس گیلیگان هم چنان داره با شخصیت های بریکینگ بدش حال میکنه و جرائت هنوز پیدا نکرده و یا هم چنان در فکر هست که یک سریال به غیر از شخصیت های BB بسازه.
سوما در ادامه متن هم اشاره داشتم که حتی کار های دیوید شور هم بعد از House M.D به اون کیفیت استاندارد نبوده و منظورم هم همین Battle Creek بوده است. چه تو دوست داشته باشی یا نداشته باشی، مغز متفکر سریال، خود وینس بوده و فقط دیوید شور در Co-Writer سریال بوده. حالا فقط یک قسمت نوشته، دلیل نمیشه که Concept کلیش ماله ایشون نباشه!
به نظرم باز هم از سایمون داری بت میسازی و باید روشن کنم که هیچ کس بهترین سریال ساز ابدی تاریخ نمیشه. حتی David Chase هم نیست! همانطوری که هیچ وقت فرانسیس فورد کاپولا بهترین فیلمساز تاریخ سینما نیست فقط به دلیل این که گادفادرش متای 100 گرفته، بگیم بهترین فیلمساز تاریخ سینماست!
نگاه رونامه نگاری که به دیوید سایمون وصل کردی، به شدت مضحک است. به نظرم تنها کسی که نگاه روزنامه نگاری داره شخصی به نام Aaron Sorkin که هم بخاطر The Newsroom و The West Wing، خودش رو ثابت کرده و حتی مجلات هم به اون چنین لقبی در نقدهایشان داده اند!