کسلوانیا : اربابان سایه ؛ یا رساله در حکمت مطلقه ی " از ماست که بر ماست "

Bayonetta

کاربر سایت
Jul 6, 2010
2,377
castlevania-lords-of-shadow-logo.jpg

سری کسلوانیا از قدیمی ترین و محبوب ترین سری های تاریخ بازی های رایا نه ایست که تا کنون بالغ بر 34 ، 35 نسخه ( خدا بیشترش کند ، آمارش هم در رفته است ! )بر روی پلت فرم های مختلف مختلف عرضه شده است .
شماره نخست بازی در سال 1986 تحت عنوان Vampire Killer شناخته میشود ؛ با دیدن پسوند VK همه چیز برما آشکار میگردد !" خون آشام کُشی " که امضای ثابت پای آثار کسلوانیا بوده است . و اکنون پس از گذشت 24 سال حفظ شده ، منتهی هر یک به نحوی و هر عنوان با نام و حال هوای خاص خود ؛ خواه دو بعدی یا سه بعدی .
منبع اصلی داستان سری کسلوانیا بر گرفته از رمان معروف "دراکولا" نوشته برام استوکر میباشد ؛ این گونه داستان های درا کولایی طرفداران بسیار زیادی -من جمله خود نگارنده - در سراسر دنیا دارد و حتما منتظر بوده اند تا "اربابان سایه" اندکی عطششان را فروکش کند .
به سراغ عنوان پیش رو مبرویم ،داستان اربابان سایه در"انتهای روزگار" در برهه ای از قرون وسطی رخ میدهد . پیمان و اتحاد بین انسان ها و موجودات فرا طبیعی توسط یک نیروی فرا طبیعی گسسته گشته و حدس زدن پیامد های آن نباید برایتان سخت باشد . آری ، نبرد خونین در راه است ...( بیونتا !؟ )
درین شرایط بحرانی هیچ چیز روال عادی خود را ندارد و همه چیز بهم ریخته است : ارواح سرگردانند و به ملکوت نمیرسند ؛ بی گناهان دسته دسته به طرز فجیعی کشته میشوند و ...
قهرمان داستان ما ، گابریل بلمانت که بار دیگر از خاندان دراکولا کش بلمانت انتخاب شده است ! ، عضو انجمن برادری نور است ووظیفه دارد تا از انسان های بی گناه در مقابل این موجودات شرور محافظت کند . ضمن این که همسر گابریل (Marie) بطرز وحشیانه ای بدست این موجودات کشته شده است انگیزه ی مناسبی برای گرفتن گرفتن انتقام از وی برای گابریل شده است ... (این دلیل شخصی/عشقی شما را یاد جهنم دانته نمی اندازد؟!)
با پیشرفت در بازی گابریل از وجود دو ماسک جادویی به نام های "ماسک خدا" و "ماسک شیطان"مطلع میشود و این را هم میداند که ماسک اول(ماسک خدا) قابلیت زنده کردن مردگان را دارا میباشد و در نتیجه تصمیم میگیرد تا با از بین بردن "اربابان سایه" و پیدا کردن خرده های این ماسک جادویی ، همسر خود را به زندگی باز گرداند ... داستان بازی عالیست و پیچش های بسیار مناسبی دارد ، شخصیت پردازی هم بسیار خوب است ... ضمن این که کات سن های بازی وکارگردانی آنها فوق العاده خوب و حرفه ای کار شده است و به این ها صدا پیشگی دوبلورهای حرفه ای بازی را نیز اضافه کنید .
هر جوری هم که بخواهیم حساب کنیم داستان بازی یکی از نکات قوت بازیست ، ضمن این که هیدئو کوجیما هم با نظر های تلفنی خود تیم اسپانیایی MerryCury Steam را راهنمایی کرده است که دست کم تاثیر منفی نداشته است ... (البته اگر نام کوجیما را تنها تبلیغاتی ندانیم !)
ss_preview_Gabriel_and_Laura_bmp_jpgcopy.jpg.jpg


دوست دارید با این خانم شطرنج دراکولایی بازی کنید ؟!

بیش از این در باب داستان بازی صحبت نمیکنیم تا خودتان ازین سفرهیجان انگیز و پر التهاب لذت برده و پرده از راز های آن بگشائید ...
" کسلوانیا (یا به تلفظ صحیح تر : کسلوینیا) : اربابان سایه " یک عنوان اکشن ماجرایی سوم شخص با سلاح سرد به همراه اندک المانهای نقش آفرینی است ! این جمله بی شک نام های بزرگی چون Devil May Cry , Ninja Gaiden , God of war و ...را در اذهان تداعی میکند ، اما بایستی خدمتتان عرض کنم این بازی شبیه همه ی آنها هست و در عین حال با تمامشان فرق میکند ؛ همین پارادوکس باعث میشود تا این عنوان شما را به سوی جلب کند .
عنوانی این چنین تا این حد خوش ساخت و زیبا ، تا کجا میتواند پیش رود ؟
تا جایی که پس از اولین مبارزه بازی تصمیم بر تجربه مجدد آن بگیرید ؟
تا آنجا که پس از 16 ، 17 ساعت گیم پلی (در این دوره که بازی ها 5 الی 6 ساعت گیم پلی مفید بیشتر ندارند )پیش خود بگویید کاش باز هم این ماجرا جویی ادامه پیدا کند ؟
تا آنجا که تصمیم بگیرید تمام راه های مخفی بازی را که تعدادشان به سمت بی نهایت میل میکند را کشف کرده و تصمیم به جمع آوری آنها کنید و تمامی آپگرید ها حرکات و کومبوها را Unlock نمایید ؟
خیر ، شما نمیتوانید ... نمیتوانید چون باید عاشق باشید تا مشکلاتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم به چشمانتان نیایند . مشکلاتی که باعث میشود LoS آن ابَر بازی ای نباشد که طرفداران قدیمی این سری در رویاهایشان میپروراندند و پس ازبازی کردن به خود میگویند : " از ماست که بر ماست . " ، که چرا تا این حد انتظار خود را بالا برده اند ؟
البته این را متذکر میشویم که LoS هنوز هم عنوانی عالی و خوش ساخت است ، اما نمیتوان منکر اشکالات آن شد .
نخستین چیزی که درLoS خود نمایی میکند گرافیک استثنایی و زیبای بازیست ، چه در باب هنری و چه در باب تکنیکی .نور پردازی و سایه زنی ها به قدری خیره کننده هستند که گه گاه با یک بازی شوتر اول شخص ازین جهت برابری میکند . اینچنین سایه زنی و افکتهای زیبایی را مخصوصا" در X360 کمتر دیده بودیم . محیط های متنوع و وسیع بازی چشم های هر بیننده ای را نوازش میکند و باعث میشوند تا بعضی مواقع بی خیال بازی شده و محو تماشای زیبایی های محیط بازی شویم !
ss_preview_E3_2009_LOS_009.jpg.jpg


محیط از آن چیزی که در تصویر میبینید ، بسیار زیباتر است !

لوکیشن های بازی بسیار متنوع است ، از کوهستان های پر برف گرفته تا دهکده و جنگل های مرموز و کتابخانه و ... بله ، قلعه !
جایی که وقتی اسمش میاید دل طرفداران برایش ضعف و غش میرود !
البته برای دیدن این لوکیشن باید 8 ، 9 ساعتی را منتظر بمانید تا به "قلعه گردی" بپردازیم !همیشه وقتی DMC بازی میکردم، علی رغم اینکه آنرا یک سری محترم و سطح بالا در صنعت گیم میدانم یک چیز مرا آزار میداد و آن چیزی جز حس حسادت نبود ! این معماری گوتیک و لوکیشن ها خوراک یک کسلوانیا ی درست و حسابی سه بعدی بود ، اما نام بازی چیز دیگریست !بالاخره طرفداران سری کلوانیا هم صاحب یک عنوان درجه یک سه بعدی شدند ، چیزی که مدتها بود حسرتش را میکشیدند .
ss_preview_CLOS_TGS010.jpg.jpg


توجه به جزئیات گرافیکی ، فوق العاده بالاست ...


گیم پلی بازی ترکیبی از God of War , Uncharted و "سایه ی کلوسوس" است ! معجونی گوارا که به طرز معجزه آسایی جواب داده است . بازی در 12 چپتر رخ میدهد که هر یک به تعدادی قسمت تقسیم شده است ، این اولین نقطه ضعف و در عین حال نقطه قوت بازیست ؛ نحوه ی پایان یافتن این قسمت ها صورت خوشی ندارد و برخی اوقات در مواقع حساس با وارد شدن به یک در، رفتن در یک چاله ، آویزان شدن از یک ارتفاع ، بالا رفتن از یک ستون و امثال اینها در حالی که شما کنترل گابریل را بر عهده دارید ، به یکباره بازی قطع شده و اطلاعات مربوط به آن چپتر نمایش داده میشد ... که شامل تعداد آیتمهای جمع آوری شده و کتیبه های یافت شده و سایر اطلاعات مربوط به آن پارت میباشد .اصولا نیازی به این قطع شدن های پی در پی آن هم به این گونه نبود و میشد با تعبه کردن تعدادی Save Point شکل و شمایل زیباتری به آن داد .
نقطه قوت این سیستم هم آن است که هر پارت را که اراده کنیم از اول بازی کرده و از آنجایی که تعداد آیتمهای قابل جمع آوری مشخص است ، به جسجوی آیتم مورد نظر بپردازیم .
این مکانیزم گیم پلی بازی را اندکی آسان تر نموده است ، ... بهر حال خوب یا بد بودن این سیستم کاملا" به سلیقه شخصی افراد باز میگردد . اما بهنظر بنده ، میشد در این بازی از سیستمی مانند خدای جنگ و نینجا گایدن اسفاده نمود .
درلحظه ای که وارد اولین مبارزه میشویم نا خود آگاه یاد عنوان "خدای جنگ" و Heavenly Sword می افتیم . ضربات و چند ضربهای بازی گابریل واقعا" شبیه ضربات کریتوس و ناریکو ست .(8 بار Y را فشار دهید !)
به گفته دیوید کاکس تهیه کننده بازی سیستم مبارزات بازی الهام گرفته از بازی استریت فایتر است ! زیرا اکثر مبارزات تن به تن هستند ؛ این گفته بیشتر شبیه یک ادعای تبلیغاتی برای بدور ماندن از انگ تقلید محض بودن از سری خدای جنگ است ! البته وی منکر این قضیه نمیشود و میگوید : " راه دیگری وجود نداشت که یک عنوان 2D را به دنیای 3D وارد کرد ."(بخوانید Reboot ! )
گابریل یک صلیب را به عنوان سلاح اصلی در اختیار دارد که در قسمت فوقانی آن یک زنجیر متصل است و با هر بار ضربه رها شده ( به یاد تازیانه های معروف سری کسلوانیا !) و از نظر عملکرد بسیار شبیه Blades of Chaos و زنجیر ناریکو در بازی شمشیر بهشتی میباشد ...
با پیشروی در بازی این صلیب قابلیت های جدیدی پیدا میکند ، مانند :استفاده به عنوان اهرم ، یا برای آویزان شدن و تاب خوردن و ...
سلاح های نام آشنای دیگری هم مانند خنجر وآب مقدس (نام آم را در چند بازی دیده اید ؟!) هم در بازی حضور دارند و به شما در پیش روی در بازی کمک شایانی میکنند .
کومبو های گابریل فوق العادی زیبا و دیدنیست ، انصافا" ازین بهتر نمیشد با یک صلیب که از نظر عملکرد مثل یک طناب عمل میکند(!) کومبو و چند ضرب خلق کرد .البته برخی از آنها از بقیه کا بردی ترند و گیمر ها با توجه به روحیات و سلایق شخصیشان از آنها بیشتر استفاده میکنند .بهعنوان مثال کومبوی مورد علاقع من : ابتدا مربع ، بلافاصله مثلث و سپس نگه داشتن مربع ... که انصافا زیبا و دیدنیست!
خلاصه از باب کومبو و سطح اکشن LoS یک عنوان بسیار سطح بالاست که شاید تنها عنوان Bayonetta که یک شبیه ساز کومبو است ( که میتوانید درآن کومبو خلق کنید ! ) از آن پیشی میگیرد .
با هر ضربه سنگینی اصابت زنجیر صلیب گابریل را به دشمنان حس میکنید ( نینجا گایدن 2 را به خاطر دارید ؟! )
با فشردن R1 "جادوی تاریکی" گابریل را فعال میکنید که قدرت ضربات را چندین برابر میکند و در این حالت گابریل به رنگ قرمز در میاید و قابلیت های دیگری نبز دارد ... مثلا اگر درین حالت خنجر پرتاب کنید ، قدرت آن چندین برابر بیشتر از حالت عادیست . و با فشردن L1 "جادوی نور" را فعال کرده که این مورد برای درمان شدن زهر برخی دشمنان ماند عنکبوت ها کاربرد دارد و قابلیت دیگر این جادو که با فعال کردنش گابریل به رنگ آبی در میآید ، این است که با ضربه زدن به دشمنان در این حالت خط سلانتیتان شروع به پر شدن میکند ، در مبارزات بازی روی درجه سختی بالا تر بسیار کاربرد دارد .
البته استفاده از این جادو ها محدودیت دارد و هریک دارای گیج جداگونه هستند ، که پس ازخالی شدن با نابودی دشمنان و جمع آوری Orbـهای زرد رنگ آنها به دلخواه این گیج ها پر میشوند.
ss_preview_CLOS_TGS009.jpg.jpg


کومبوی مورد علاقه من !


بخش دیگر گیم پلی بازی را پلتفرمینگ شکل میدهد ، جایی که متاسفانه کسلوانیا از رسیدن به عرش باز میماند ؛ جای تاسف دارد که این قستها ( که عموما شبیه Uncharted هستند ! ) بسیار ساده و سطحی کار شده اند و عمق کافی را ندارند و البته دارای اشکال نیز هستند ، که گه گاه باعث بوجود آمدن مرگ های احمقانه و بی مورد میشوند ... البته بازی راه حل مناسبی برای این نقیصه ارائه کرده است که پس از افتادن در یک چاله ، دو باره ، بدون فوت وقت به بازی برمیگردید و مقدار اندکی از میزان سلامتیتان کم میشود .
این ایراد نیاید شما را نا امید کند ، زیرا هر چقدر پلتفرمینگ بازی ساده است ، در عوض انیمیشن های بدن گابریل در پریدن از یک لبه ، به لبه ای دیگر رسما" یکی از بهترین و طبیعی ترین ها در تاریخ بازی های کامپیوتری است .
هر چقدر که ناتان در Uncharted مصنوعی این کار را انجام میداد ، گابریل قصه ما (!) طبیعی ، نرم و روان این کار را میکند . کلا" انیمیشن های کاراکتر های بازی به خصوص گابریل ، خارق العاده است ، که این مورد در کومبوها و علی الخصوص در پلتفرمینگ بیش تر خود نمایی میکند .
در برخی مراحل پیش مبآید که گابریل و یار او زوبک (که از اعضای انجمن برادری است) مجبور میشوند به کمک یکدیگر از پس یک معما بر آیند که به سبک بازی های کپکام ( مانند اونیموشا و هاونتینگ گراند ) به فشردن یک دکمه دستور لازمه را صادرمیکنید .
بخش دیگر و گل سرسبد گیم پلی بازی مبارزه با کلوسوس های عظیم الجثه بازیست که از نظر اندازه براحتی با غولهای بازی "سایه کلوسوس" برابری میکند ! به تقلید از آن اثر ، هر یک ازین غولها دارای نقاط حساسی روی چند نقطه بدن خود هستند که ابتدا با ید بتوانید ازین غولها بالا روید و به این نقاط برسید تا آنها را با استفاده از انتهای صلیب خود مورد اصابت قرار دهید . انصافا" مبارزه با این کلوسوس ها فوق العاده جذاب و نفس گیر از آب در آمده و همین مبارزات هستند که باعث تفاوت این بازی با عناوینی چون نینجا گایدن و خدای جنگ می شود .
ss_preview_CLOS_preview_3.tif.jpg


یک کلوسوس بازی (سایز را داشته باشید!)


تمام اینها رو گفتیم تا برسیم به آن چیزی که باعث میشود LoS بزرگترین ضربه را بخورد ... " فریم ریت " بازی .
افســـــــــــــوس ؛ واقعا جای افسوس دارد که عنوانی تا این حد کامل و کم نقص چرا در این فریم ریت پایین اجرا میشود . برخی اوقات واقعا" دوست دارید از شدت این افت فریم گریه کنید ! البته همه جا این گونه نیست و این مشکل مقطعیست ...
وضعیت نسخه 360 بدتر هم میشود ، تا جایی که برخی جاها رسما" بازی اسلوموشن میشود ! هرچند نسخه PS 3 بازی هم چندان بهتر نیست ؛ باز هم من این نکته را متذکر میشوم که همه جا شاهد این افت نیستیم ... اما ای کاش شاهد چنین مشکلی نبودیم تا کسلوانیا یک پله بالا تر از آن چیزی که الآن قرار دارد قرار میگرفت . امید واریم اگر شماره بعدی هم در راه باشد ، این افت فریم ها بطور کامل برطرف شود تا این گونه " آه حسرت " نکشیم .
LoS عنوانی طولانیست ، بازی حدود 16 تا 18 ساعت گیم پلی دارد ، که بهیچ وجه در آن احساس خستگی و دل زدگی نخواهید کرد ... بسیاری از دشمنان قدیمی این بار و در کالبدی سه بعدی در بازی دیده میشوند که حسابی حس نوستالوژیک گیمر ها را تحریک میکنند ...
دوربین بازی (بازهممانند خدای جنگ!) ثابت است که این امر در القای حس سینمایی بازی کمک زیادی میکند، اما این نوع طراحی دوربین و تعیین زاویه ای که بایستی درانجا ثابت باشد باید با دقت انجام شود تا تمام جوانب و عوارض مهم محیط دیدرس باشد ، که درین زمینه تیم سازنده اندکی کم تجرگی کرده است ... برخی اوقات هم به قدری به گابریل نزدیک میشود که دشمنانی که در کادر نیستند به راحتی میتوانن به شما آسیب برسانند ... البته تعداد جاهایی که همچین مشکلی را دارنداز تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمیکند .

در مقوله موزیک این بازی جادو میکند ... با مشاهده عنوانCastlevania در منوی اصلی بازی ، موزیکی پخش خواهد شد که وجودتان را فرا میگیرد و شما را مسخ خواهد کرد ... در جای جای بازی موسیقی های زیبا و شنیدنی ای شنیده میشود که تا مدتها در یاد و خاطراتتان باقی میماند ... ریتم این موسیقیها بسیار انعطاف پذیر بوده و هر جایی که باشید موزیک متناسب با آن را خواهید شنید ( تم اصلی موسیقی بازی شگفت انگیز است ... )
کسلوانیا : اربابان سایه سفری شکوهمند از دنیای 2D به 3D داشته است ، اثری سطح بالا و دوست داشتنی ای هم هست که چه از عاشقان و فدائیان راه قلع گردی باشید ، و چه در این نسل گیمر شده باشید از آن لذت خواهید برد و هیچ چیز نمیتواند مانع لذت بردن شما شود . البته ممکن است این بازی اندکی برای طرفداران قدیمی بدلیل تغییر سبک آن خوشایند نباشد ، اما با اندکی تغییر ضائقه و دید منصفانه تر به این بازی در زمره عاشقان این اثرقرار خواهند گرفت ، شک نکنید ...
پس اگر ازعلاقه مندان به این سبک بازی ها هستید ، بشتابید که دراکولا منتظر شماست ! این تجربه ناب و زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید .
 
آخرین ویرایش:

M0HAMAD

کاربر سایت
Jul 1, 2009
842
نام
محمد
سلام
خیلی خوب بود
ممنون
پ.ن:هر روز که امضات رو میدیدم اعصابم کلی خورد میشد،آدم رو یاد gt5 مینداخت از بس طول کشید تا حاضر بشه...
 

Mprince

کاربر سایت
Jul 21, 2008
1,617
نام
محسن
سلام
نقد خوبی بود فقط در مورد " فریم ریت " بازی به نظر من یه جز مرحله اول بازی هیچ اشکالی نداشت وبازی خیلی خوب اجرا می شود. در هر صورت ممنون از نقد خوبت
 

Oceanic 6

کاربر سایت
Apr 10, 2009
676
نام
پارسا
سلام،کیوان جان ممنون از نقدت خوب بود!
منم اونقدرا فریم ریت اذیتم نکرد،تا وقتی Enslaved اینقدر فریم ریتش پایین میره این اصلا" به چشم نمیاد :D
 

محمد رضا mr

کاربر سایت
Jun 9, 2009
1,744
نام
محمدرضا
سلام.
نقدت که خیلی ناقصه اصلا بدرد نمیخوره من از تو بهتر نقد مینویسم!!
شوخی خرکی!:d:d
ولی بی شوخی نقدت خیلی عالی بود انشاال.. نقد بقیه ی بازیهارم بزاری!!
نقدت حرفای ته دل همه رو زد:dمخصوصا اونجا که گفتی برخی اوقات واقعا" دوست دارید از شدت این افت فریم گریه کنید.:((=((
بازم ممنون.
 

LEBRON JAMES

کاربر سایت
Aug 29, 2010
131
نام
LEBRON JAMES
مرسی از کیوان عزیزم. عالی بود.
یه نکته ای رو هم بگم. من الان چپتر 11 هستم و تا کنون حتی یه صحنه هم افت فریم نداشته.
حتما بازی رو روی دستگاه نصب کنید.
 

HL2-GF

کاربر سایت
Apr 5, 2006
7,279
نام
نیما
کیوان جان عالی بود

به نظر میرسه ، بازی خیلی جذبت کرده ، خوشحالم که نقدت رو هم دیدم ! به نظرم بازی خیلی خوبی هست ، به عنوان اولین اثر این نسل مرکوری استیم یکی از بهترین مولتی پلتفرم ها و اکشن های این سالها شده .
 

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,080
کیوان جان عالی بود

به نظر میرسه ، بازی خیلی جذبت کرده ، خوشحالم که نقدت رو هم دیدم ! به نظرم بازی خیلی خوبی هست ، به عنوان اولین اثر این نسل مرکوری استیم یکی از بهترین مولتی پلتفرم ها و اکشن های این سالها شده .
البته اولین اثر این نسل Mercury Steam این بازی بود: Clive Barker’s Jericho :D
بچه ها از کجا به کجا رسیدن :D
بَده نمیگذارم اطلاعات غلط تو تاپیکت داده بشه؟:D این نیما فقط بلده اطلاعات غلط بده:D
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: HL2-GF

Bayonetta

کاربر سایت
Jul 6, 2010
2,377
البته اولین اثر این نسل Mercury Steam این بازی بود: Clive Barker’s Jericho :D
بچه ها از کجا به کجا رسیدن :D
بَده نمیگذارم اطلاعات غلط تو تاپیکت داده بشه؟:biggrin1: این نیما فقط بلده اطلاعات غلط بده:biggrin1:
منظورم از بچه ها مریکوری استیم بود بابی !!!=))
 
آخرین ویرایش:

Nima

مدیر انجمن
Feb 25, 2007
8,024
نام
نیما
به نظر من بهترین Action/Adventure امسال بوده تا حالا ! یه جورایی میشه به GOW III هم ترجیحش داد :d من که خیلی حال کردم باهاش .
 

S0HEIL

کاربر سایت
Mar 16, 2008
1,547
ممنون کیوان،خیلی منتظر این نقدت بودم...
من الان دارم کسلوانیا نینتندو 64 رو بازی می کنم،بخودم قول دادم تا موقعی که حداقل دو سه تا از شماره های قبلیش رو بازی نکنم نشینم پای این:D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر