مدیر و مؤسس کمپانی Crytek ؛ Cevet Yerli در مصاحبه با GameSpot در مورد چگونگی رشد گرافیک در بازی ها در چند سال آینده صحبت کرده.
همه میدونیم وقتی صحبت از گرافیک تو بازی ها میشه ؛ کمتر عنوانی وجود داره که به پای Crysis و عنوان جدید اون یعنی Crysis Warhead برسه. استودیو ی آلمانی Crytek تا الان توانسته بالاترین میزان گرافیک در بازی ها رو با Cry Engine به نمایش بذاره.
اما Yerli معتقده که جهش بزرگ بعدی در زمینه ی گرافیک بازی ها ؛ بعد از عرضه کنسول های نسل بعد و در حدود سال 2012 اتفاق میفته و بازی کننده ها نباید منتظر دگرگون شدن گرافیک در بازی ها در چند سال آینده باشن...
Q : شما گفته اید که یک کامپیوتر 600 دلاری هم میتونه Warhead رو به خوبی اجرا کنه؛ یعنی فکر میکنید اینکه که میگن Crytek فقط برای کامپیوتر های قوی و گران قیمت بازی میسازه حرف غلطیه ؟
A: این مطمئنا یک تصور غلطه. قصد ما این بود که Crysis برای آینده هم طرح ریزی بشه و در عین حال با سخت افزار فعلی هم سازگار باشه. ممکنه شما الان Crysis رو با تنظیمات Very High با سرعت کم روی کامپیوتر فعلی خودتون اجرا کنید؛ اما ایده ی ما این بود که بازی ای که در اختیار بازی کننده قرار میدیم باید حتی بعد از یک یا دو سال ؛ باز هم تجربه ای نو به مخاطب عرضه کنه.
وقتی من خودم بعد از یک سال یک بازی رو دوباره بازی میکنم؛ اون عنوان دیگه چیزی برای گفتن نداره؛ Gameplay و گرافیک هر دو افت میکنن. در حالی که ما در Crysis میخواستیم Gameplay و گرافیک با مرور زمان رشد کنه. که متاسفانه از این ایده ما سوء تعبیر شد و همه میخوان همین امروز نهایت زیبایی Crysis رو تجربه کنن.
فکر میکنم بهتر بود در تنظیمات بازی گزینه ی Very High رو قرار نمیدادیم و بعد از مدتی اون رو در قالب یک Expansion Pack عرضه میکردیم.
برای ما خیلی سخت بود که بشنویم که Gamer ها اعتراض میکنن که چرا Crytek بازی ها رو برای آینده میسازه نه برای حال. اما من با این حرف مخالفم ، من خودم Gamer هستم و بازی ای رو ترجیح میدم که با من رشد کنه.
Q: جهش بزرگ بعدی در زمینه گرافیک در بازی ها چه زمانی اتفاق میفته ؟
A: فکر میکنم گرافیک بازی ها در سال های 2011 یا 2012 دچار تغییر اساسی بشه چون این عامل خیلی مربوط به کنسول های نسل بعد میشه. تا اون زمان PlayStation 4 و Xbox 720 و PC ها به حدی میرسن که به ما اجازه میدن گرافیک رو به اندازه دمو های CGI فعلی گسترش بدیم. با چنین قدرت سخت افزاری ؛ ما میتونیم انبوهی از جلوه های بصری متنوع و جدید رو که تا به حال ندیدیم تولید کنیم .
Q: پس شما میگید که گرافیک بازی های چند سال آینده ؛ مشابه عنوان های فعلی خواهند بود ؟
A: برای دو تا سه سال آینده ؛ مطمئنا همینطور خواهد بود. البته میتوانیم تا حدودی شاهد پیشرفت های جزئی باشیم.
ما در حال حاضر "محدود" به سخت افزار PS3 و 360 هستیم . اما در مورد PC ما میتونیم انتظار بیشتری داشته باشیم. PC میتونه فاصله بین این نسل و نسل بعد رو کوتاه کنه. الان امکانات ما محدود به این نسل از کنسول ها شده.
Q: پس در سه سال آینده چه اتفاقی در زمینه ی بازی ها خواهد افتاد؟ تمرکز بازی سازان روی کدام قسمت ها خواهد بود ؟
A: بازی ها نسبت عوامل "فیزیک" (Physics)؛ "جلوه های ویژه" (Special Effects)؛ و "هوش مصنوعی" (AI) از هم متمایز خواهند شد.
بازی سازان با جلوه های هنری مثل صدا در بازی ها یا با فیزیک و افزایش هوش مصنوعی فرصت نوآوری در این نسل را دارن.مثلا با افزایش هوش مصنوعی که قدرت زیادی هم از CPU طلب نمیکنه امکان ایجاد فرصت های جدید فراهم میشه؛ در مورد فیزیک بازی هم همینطور.
Q: پس یعنی در تقابل سبک بازی سازی و واقع گرایی ؛ شما تغییر سبک رو انتخاب میدونید ؟
A: بله؛ شما اگر بخواید خلاقانه فکر کنید باید تغییر سبک رو مد نظر قرار بدید.
Q: شما اشاره کرده اید که نسل بعدی برای Crytek از 2009 شروع میشه؛ منظورتون چی بوده؟
A: این "نسل بعد" فعلا در بازی های ما نمایان نخواهد شد. ما ممکنه این ایده رو در کنفرانس ها و نشست هایی که برگزار میکنیم آشکار کنیم. ولی مطمئن باشید شما بازی ـه نسل بعد ما رو تا قبل از 2012 نخواهید دید. چون اگر ما بخوایم یک بازی ـه نسل بعد برای سال 2012 داشته باشیم؛ باید از حالا اقدام کنیم. برای نسل جدید در سال 2009 شروع به تحقیق و بسترسازی میکنیم و 2012 سالی خواهد بود که بازی نسل بعد ما وارد بازار میشه.
Q: بازی های سال 2012 چطور خواهند بود؟
A: شما میتونید شاهد ارتقای واقع گرایی در بازی ها باشید؛ اما دگرگونی این جنبه شاید آنچنان چشمگیر نباشه. شما بازتاب ها(Reflection) در محیط بازی ها رو به مراتب بیشتر حس خواهید کرد. ارتقای بازتاب ها به ما این امکان رو میده که شیشه ؛ آئینه و کروم (Chrome) رو به طرز قابل باور تری نمایش بدیم. مثلا در یک محیط شهری ؛ بازتاب ها عامل اساسی درچگونگی سایه پردازی (Shading) هستن.
شما همچنین شاهد نورپردازی بهتر خواهید بود. تا سال 2012 با بافت (Texture) های منحصر به فرد و بازتاب های Real-Time طرف هستید که تاثیر زیادی روی کیفیت بازی کردن شما میذارن.
در واقع بازی ها تا آن زمان به اندازه تولیدات Pixar و DreamWorks رشد خواهند کرد و این یعنی رنگ های فوق العاده دقیق و انیمیشن های سطح بالا.همه ی این موارد باعث گوناگونی شکل ظاهری بازی ها میشن تا حدی که تا اون موقع 5 مورد از هر 10 بازی از نظر ظاهری متفاوت هستن در حالیکه که هم اکنون از هر 10 بازی 8 تا مشابه یکدیگر هستن.
منبع: GameSpot
همه میدونیم وقتی صحبت از گرافیک تو بازی ها میشه ؛ کمتر عنوانی وجود داره که به پای Crysis و عنوان جدید اون یعنی Crysis Warhead برسه. استودیو ی آلمانی Crytek تا الان توانسته بالاترین میزان گرافیک در بازی ها رو با Cry Engine به نمایش بذاره.
اما Yerli معتقده که جهش بزرگ بعدی در زمینه ی گرافیک بازی ها ؛ بعد از عرضه کنسول های نسل بعد و در حدود سال 2012 اتفاق میفته و بازی کننده ها نباید منتظر دگرگون شدن گرافیک در بازی ها در چند سال آینده باشن...
Q : شما گفته اید که یک کامپیوتر 600 دلاری هم میتونه Warhead رو به خوبی اجرا کنه؛ یعنی فکر میکنید اینکه که میگن Crytek فقط برای کامپیوتر های قوی و گران قیمت بازی میسازه حرف غلطیه ؟
A: این مطمئنا یک تصور غلطه. قصد ما این بود که Crysis برای آینده هم طرح ریزی بشه و در عین حال با سخت افزار فعلی هم سازگار باشه. ممکنه شما الان Crysis رو با تنظیمات Very High با سرعت کم روی کامپیوتر فعلی خودتون اجرا کنید؛ اما ایده ی ما این بود که بازی ای که در اختیار بازی کننده قرار میدیم باید حتی بعد از یک یا دو سال ؛ باز هم تجربه ای نو به مخاطب عرضه کنه.
وقتی من خودم بعد از یک سال یک بازی رو دوباره بازی میکنم؛ اون عنوان دیگه چیزی برای گفتن نداره؛ Gameplay و گرافیک هر دو افت میکنن. در حالی که ما در Crysis میخواستیم Gameplay و گرافیک با مرور زمان رشد کنه. که متاسفانه از این ایده ما سوء تعبیر شد و همه میخوان همین امروز نهایت زیبایی Crysis رو تجربه کنن.
فکر میکنم بهتر بود در تنظیمات بازی گزینه ی Very High رو قرار نمیدادیم و بعد از مدتی اون رو در قالب یک Expansion Pack عرضه میکردیم.
برای ما خیلی سخت بود که بشنویم که Gamer ها اعتراض میکنن که چرا Crytek بازی ها رو برای آینده میسازه نه برای حال. اما من با این حرف مخالفم ، من خودم Gamer هستم و بازی ای رو ترجیح میدم که با من رشد کنه.
Q: جهش بزرگ بعدی در زمینه گرافیک در بازی ها چه زمانی اتفاق میفته ؟
A: فکر میکنم گرافیک بازی ها در سال های 2011 یا 2012 دچار تغییر اساسی بشه چون این عامل خیلی مربوط به کنسول های نسل بعد میشه. تا اون زمان PlayStation 4 و Xbox 720 و PC ها به حدی میرسن که به ما اجازه میدن گرافیک رو به اندازه دمو های CGI فعلی گسترش بدیم. با چنین قدرت سخت افزاری ؛ ما میتونیم انبوهی از جلوه های بصری متنوع و جدید رو که تا به حال ندیدیم تولید کنیم .
Q: پس شما میگید که گرافیک بازی های چند سال آینده ؛ مشابه عنوان های فعلی خواهند بود ؟
A: برای دو تا سه سال آینده ؛ مطمئنا همینطور خواهد بود. البته میتوانیم تا حدودی شاهد پیشرفت های جزئی باشیم.
ما در حال حاضر "محدود" به سخت افزار PS3 و 360 هستیم . اما در مورد PC ما میتونیم انتظار بیشتری داشته باشیم. PC میتونه فاصله بین این نسل و نسل بعد رو کوتاه کنه. الان امکانات ما محدود به این نسل از کنسول ها شده.
The possibilities we have are limited right now by the console generations.
Q: پس در سه سال آینده چه اتفاقی در زمینه ی بازی ها خواهد افتاد؟ تمرکز بازی سازان روی کدام قسمت ها خواهد بود ؟
A: بازی ها نسبت عوامل "فیزیک" (Physics)؛ "جلوه های ویژه" (Special Effects)؛ و "هوش مصنوعی" (AI) از هم متمایز خواهند شد.
You have to differentiate in physics, special effects and AI. And especially art style as a visual identity.
بازی سازان با جلوه های هنری مثل صدا در بازی ها یا با فیزیک و افزایش هوش مصنوعی فرصت نوآوری در این نسل را دارن.مثلا با افزایش هوش مصنوعی که قدرت زیادی هم از CPU طلب نمیکنه امکان ایجاد فرصت های جدید فراهم میشه؛ در مورد فیزیک بازی هم همینطور.
Q: پس یعنی در تقابل سبک بازی سازی و واقع گرایی ؛ شما تغییر سبک رو انتخاب میدونید ؟
A: بله؛ شما اگر بخواید خلاقانه فکر کنید باید تغییر سبک رو مد نظر قرار بدید.
Q: شما اشاره کرده اید که نسل بعدی برای Crytek از 2009 شروع میشه؛ منظورتون چی بوده؟
A: این "نسل بعد" فعلا در بازی های ما نمایان نخواهد شد. ما ممکنه این ایده رو در کنفرانس ها و نشست هایی که برگزار میکنیم آشکار کنیم. ولی مطمئن باشید شما بازی ـه نسل بعد ما رو تا قبل از 2012 نخواهید دید. چون اگر ما بخوایم یک بازی ـه نسل بعد برای سال 2012 داشته باشیم؛ باید از حالا اقدام کنیم. برای نسل جدید در سال 2009 شروع به تحقیق و بسترسازی میکنیم و 2012 سالی خواهد بود که بازی نسل بعد ما وارد بازار میشه.
Q: بازی های سال 2012 چطور خواهند بود؟
A: شما میتونید شاهد ارتقای واقع گرایی در بازی ها باشید؛ اما دگرگونی این جنبه شاید آنچنان چشمگیر نباشه. شما بازتاب ها(Reflection) در محیط بازی ها رو به مراتب بیشتر حس خواهید کرد. ارتقای بازتاب ها به ما این امکان رو میده که شیشه ؛ آئینه و کروم (Chrome) رو به طرز قابل باور تری نمایش بدیم. مثلا در یک محیط شهری ؛ بازتاب ها عامل اساسی درچگونگی سایه پردازی (Shading) هستن.
شما همچنین شاهد نورپردازی بهتر خواهید بود. تا سال 2012 با بافت (Texture) های منحصر به فرد و بازتاب های Real-Time طرف هستید که تاثیر زیادی روی کیفیت بازی کردن شما میذارن.
در واقع بازی ها تا آن زمان به اندازه تولیدات Pixar و DreamWorks رشد خواهند کرد و این یعنی رنگ های فوق العاده دقیق و انیمیشن های سطح بالا.همه ی این موارد باعث گوناگونی شکل ظاهری بازی ها میشن تا حدی که تا اون موقع 5 مورد از هر 10 بازی از نظر ظاهری متفاوت هستن در حالیکه که هم اکنون از هر 10 بازی 8 تا مشابه یکدیگر هستن.
منبع: GameSpot