- Jan 25, 2018
- 5,570
- نام
- Albiceleste
رزیدنت اویل ۴ از این مجموعه بازی تفاوت زیادی داشت، اما ارائه اولیه از داستان بازی آنچنان متفاوت بود که در سبک خودش بسیار شاخص شد.اگرچه بقیه بازیهای این مجموعه هم به نوبه خود موفق بودهاند، اما هیچ بازیای شبیه به رزیدنت اویل ۴ نیست. این تغییر پرهیجان در فرمول امتحانشده و موفق مجموعه بازی رزیدنت اویل با ترکیب شاهکار کپکام در ژانر وحشت و بقا با تمرکز با اکشن، نشان داد که از همان ابتدا باید عنصر اکشن بالاتر از هر چیز دیگری در این بازی قرار بگیرد. با این حال، یک تکه از این مفهوم بسیار جلوتر از بقیه بخشهای آن بود.
تمرکز بیش از حد بازی روی سبک روان اما بیمحتوا، عنصر اکشن و دوری از ریشههای کمشتاب ژانر بقا در بازی باعث شد تا اینطور بهنظر برسد که پایه اصلی رزیدنت اویل ۴ بیش از حد روی عنصر اکشن متمرکز است. اما کپکام تصمیم گرفت به جای کنار گذاشتن این اثر، آن را در نمونه اولیه بازی شیطان هم میگِریَد (دویل مِی کرای) به کار بگیرد. این مجموعه بازی حالا خودش یکی از فرانچایزهای بزرگ کپکام به حساب میآید و باورش سخت است که این بازی نفسگیر از یک مجموعه بازی متفاوت (رزیدنت اویل) متولد شده است.
با اینکه رزیدنت اویل ۴ در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، اما این مجموعه بازی از سال ۱۹۹۶ که برای اولین بار منتشر شده بود، برای خودش نامی دست و پا کرده بود. این بازی که قرار بود به چهارمین عضو خانواده رزیدنت اویل تبدیل شود، در سال ۱۹۹۹ مورد اعلام قرار گرفته بود و برای انتشار روی پلیاستیشن ۲ برنامهریزی شده بود. کارگردان بازی، کامیا هیدکی قصد داشت تا با یک بازی اکشنِ باحال و خاص، اوضاع را عوض کند، که مسلماً باعث میشد این بازی از بقیه بازیهای مجموعه رزیدنت اویل متفاوت شود.
نسخههای متفاوتی از بازی مورد توسعه قرار گرفتند و در بسیاری از آنها، لئون اس. کندیِ رزیدنت اویل ۲ به عنوان شخصیت اصلی به بازی بر میگشت. این نسخهها از بازی شامل گشتوگذار لئون در یک قلعه رمزآلود، آلوده شدن با یک ویروس توهمزا و جنگیدن هم با زامبیها و هم با دشمنان فراطبیعی بودند. با این وجود، این نسخهها بعد از کنار گذاشته شدن ایده اصلی بازی مطرح شده بودند.
نویسنده رزیدنت اویل ۲ که سعی داشت بتواند بر اساس بینش کامیا به یک بازی اکشن-محورتر چیزی خلق کند، به فکر خلق یک شخصیت اصلی جدید به نام تونی افتاد. تونی به لطف فناوریهای زیستی جدید شکستناپذیر بود، اما معلوم نبود این قضیه چگونه به زامبیهای بازی ارتباط پیدا میکرد.مفهوم در حال توسعه بازی از پسزمینههای پیشین بازی صرفنظر کرد و به جای آن، طرحی وحشتناک و گوتیکرا به مراحل بازی تزریق کرد که این فضا بیشتر بر مناطقی از انگلستان و اسپانیا حاکم بود. تا جایی که به نظر میرسید، این اقدامات نتیجه نداد. حداقل برای بازی رزیدنت اویل جواب نداد.
ایدههای جالب کامیا برای رزیدنت اویل بیش از حد پرشتاب و سریع بود. شینجی میکامی، کارگردان اولین بازی این مجموعه و تهیهکننده کلّی رزیدنت اویل، بقیه کارکنان را متقاعد کرد که این ایدهها را به یک بازی جدا تبدیل کنند. کامیا دوباره به طراحی این بازی پرداخت و این بار جای زامبیهای رزیدنت اویل را با شیاطین عوض کرد. همچنین از کمدی الهی دانته آلیگیریکه بیشتر با نام دوزخ الهی شناخته میشود، الهام گرفت. با این کار، شخصیت اصلی بازی دانته نام گرفت که شباهت بسیار زیادی با لئونِ با موهای سفید داشت.
با توجه به شخصیت و لباسهای کاملاً متفاوت دانته که باعث میشد او همراهی عالی برای بیرون رفتن و نوشیدنی خوردن باشد، او شباهت کمتری به شخصیتهای کتاب آلیگیری داشت و برای کامیا بیشتر یک نمونه کامل از شخصیتی با روحیه ریلکس و با زبانی تند بود. با قرض گرفتن عناصر اکشن از دیگر بازیهای کپکام مثل اونیموشا و بازی پرطرفدار استرایدر، خروج از قالب بازی رزیدنت اویل به آخر رسیده بود.
بازی شیطان هم میگرید با دریافت بازخوردهای عالی، بهسرعت برای خودش نامی دست و پا کرد و اکشنِ قدیمی سبک هک اند اسلش را به عصر امروزی گیمینگ وارد کرد. متاسفانه این به این معنی بود که امکان وجود یک رزیدنت اویل اکشنتر که میتوانست داستان و فرمول این مجموعه بازی را تغییر بدهد، از دست رفت. اما خودِ رزیدنت اویل ۴ هم بسیار تاثیرگذار از آب در آمد و بنابراین سخت است بشود گفت این کار، یک قدم اشتباه در ساخت بازی بود یا قدمی درست.
آخرین ویرایش: