پیش از ادیسه: سرنوشت عنوان کنسل شده Super Mario’s Wacky Worlds!

.Fortune.

کاربر سایت
Oct 21, 2020
370
نام
چی بگم؟
1.png

در صنعت ویدیو گیم کمتر فرانچایز یا شخصیتی وجود دارد که نه تنها همه گیمرها بلکه تمام مردم جهان آن را بشناسند یا دست کم اسمش را
شنیده باشند و سری Super Mario Bros معروف به قارچ خور در بین گیمرهای قدیمی ما یکی از آن محدود فرانچایز هاست فرانچایزی که
خالق خود شیگرو میاموتو و شرکت نینتندو را به ناجی و اسطوره های همیشگی صنعت گیم تبدیل کرد.

سری سوپرماریو حدود 35 سال است که با بنیان گذاری ژانر پلتفرمر همچنان بر این سبک محبوب فرمانروایی کرده و هنوز هم
با عناوین باکیفیتش روز به روز به طرفداران و عاشقان خود می افزاید.
اگه شما هم یکی از عاشقان این سری و شخصیت دوست داشتنیش هستید حقیقتا اکثر عناوین او از SMB در سال 1985 تا Super Mario odyssey در سال
2017 را تجریه کرده و یا تا جایی به این سری علاقه مندید که حتی از تمامی جزئیات این فرانچایز از شایعات و trivia تا عناوین کنسل شده سری
را دنبال میکنید.

و اما تمرکز امروز مطلب ما بر روی مورد سوم یعنی عناوین کنسل شدست اما نه هر عنوان کنسل شده ای! چرا که بدون شک طرفداران سری نام
بازی های کنسل شده مانند super Mario RPG 2 یا super Mario 128 را شنیده اند پس هدف ما معرفی عنوانی بسیار متفاوت تر و خاص تر
است عنوانی که قرار بود ادامه ای براساس Super Mario World باشد که نه بر روی کنسول نینتندو بوده و نه توسط تیم های داخلی این کمپانی ساخته شده است!!!

بله درست شنیدید! عنوانی به نام Super Mario’s Wacky Worlds ساخته شده توسط تیمی آمریکایی برای کنسول Philips CD-i........... اهم اهم! میدونم . میدونم!
اگه از قرارداد نیتندو و شرکت فیلیپس خبر داشته باشید شاید با خوندن این اسم منفور به یاد بازی های بی کیفیتی چون hotel Mario و سه گانه افتضاح زلدا بی افتید اما صبر کنید!
چرا که Wacky Worlds در زمان توسعه نینتندو را مجذوب خود و با اتمسفر و ستینگش در دنیای واقعی ممکن است که منبع الهام اصلی عنوان بزرگی چون Super Mario odyssey بوده باشد! پس با ما همراه باشید........

سرگذشت

مقدمه: از سونی تا فیلیپس!


3.png
قبل از اینکه درباره چیستی Super Mario’s Wacky Worlds صحبت کنیم بهتره که به توضیح قرار داد بین نینتندو و فیلیپس بپردازیم همونطور که میدونید تا پیش از شروع
نسل پنجم کنسول ها و ظهور playstation دو غول بزرگ صنعت یعنی سگا و نینتندو در اوایل ده 90 میلادی همچنان از کارتریج ها برای
تولید بازی استفاده میکردند اما قابل توجه است که شرکت sony با دست آورد جدید خود یعنی Compact Disc یا به اصتلاح CD با حجم بالا تر و کاربرد بیشتر قصد داشت تا
تغییری در این صنعت ایجاد کند و به همین منظور اولین قدمش که شروع همکاریی با نینتندو در تولید sound chip کنسول SNES و از آن مهم تر تولید add-onی
CDخور برای این کنسول بود را برداشت.

1.0.jpg

(تصویری از NintendoPlaystation)​

با شروع همکاری سونی و نینتندو برای این قطعه افزودنی پروژه Nintendo Playstation متولد شد و با اینکه توسعه آن خوب پیش میرفت بنظر میرسید که مدیران نینتندو
از کنترل شرکت سونی بر روی عناوین SNES CD راضی نیستند و به همین دلیل همکاری را با سونی قطع کرده و وظیفه تولید این قطعه را به رقیب سونی یعنی کمپانی هلندی
فیلیپس سپردند این تصمیم حقیقتا یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ نینتندو بود چرا که نه تنها از قرارداد فیلیپس چیزی از آن نینتندو نشد بلکه خشم مدیران سونی را به همراه داشته
و برند قدرتمند Playstation به وجود آمد!

براساس قرارداد جدید . کمپانی فیلیپس با تولید SNES CD حق استفاده از شخصیت ها وعناوین نینتندو برای کنسول جدید خود CD-i را بدست می آورد و همانطور که گفتیم
SNES CD هیچگاه تولید نشد اما با این حال فیلیپس همچنان توانست تا از نام نینتندو برای کنسول خود استفاده کند و اینجاست که ماجرای ساخت Super Mario’s Wacky
Worlds شروع میشود.

Philips-CDi-220-wController-FL.jpg

(تصویری از CD-i)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Super Mario’s Wacky Worlds: ادامه ای بر Super Mario world!

2.png

همانطور که پیش تر گفتیم فیلیپس با استفاده از نام فرانچایزهای محبوب نینتندو دست به ساخت عناوین بی کیفیتی چون Hotel Mario و سه گانه ای از زلدا زد که یکی پس از
دیگری شکست خورد چرا که همه آنها توسط و زیر نظر فیلیپس ساخته شدند اما بنظر میرسید استودیو آمریکایی NovaLogic که علاقه زیادی به همکاری با نینتندو داشت برنامه
های بهتری از فیلیپس برای این فرانچایز برروی CD-i دارد و به این ترتیب با مشارکت نینتندو شروع به ساخت عنوانی از ماریو کرد.

NovaLogic.png

(لوگوی اخیر نوالاجیک)​

در آغاز مدیران بازاریابی نینتندو به NovaLogic اطلاع دادند که پورتی ساده از عناوین SNES برای CD-i مناسب است اما استودیو در حرکتی جاه طلبانه تصمیم گرفت که
ادامه ای براساس بازی بزرگ و موفق super Mario world بسازد تا ثابت کند که میتواند عنوانی با کیفیت از لوله کش دوست داشتنی تحویل دهد و به همین ترتیب Super Mario’s Wacky Worlds متولد شد......

Super_Mario's_Wacky_Worlds_Greek_1.png

(تصویری از بازی)​

Super Mario’s Wacky Worlds عنوانی در ژانر پلتفرمر 2 بعدی بود و همانطور که انتظار میرود در گیم پلی شباهت بسیار زیادی به Mario world داشت و مانند هر
پلتفرمری پلیر باید با گذشتن از موانع و دشمنان متنوع مراحل رو به پایان میرساند اما چیزی که وکی ورلدز را از کل سری تا به آن روز متمایز میساخت ستینگ و اتمسفرش در
دنیای واقعی مانند greek یا قطب بود که تا زمان عرضه سوپر ماریو ادیسه در سال 2017 ایده جدیدی به حساب میامد و هرگز در سری دیده نشده بود.
اینکه وکی ورلدز منبع الهام اصلی ادیسه هست یا خیر مشخص نشده و به احتمال زیاد هرگز مشخص نخواهد شد اما جالب است که بدانید جمله "Wacky Worlds" درموسیقی متن
تم ادیسه jump up super star آورده شده و ممکن است که اشاره ای به عنوان نوالاجیک باشد!

با شروع ساخت اعضای اصلی تیم در NovaLogic آقای سیلاس وارنر و جان بروک در طول 2 هفته به صورت 24 ساعته کار کردند و تنها با کامل کردن بخشی از یک مرحله
دست آوردشان را به نینتندو ارائه دادند و جالب است که نینتندو مجذوب ارائه آنها شده و اجازه ادامه کار را برای نوالاجیک صادر کرد.
با سخت کوشی و تلاش اعضای نوالاجیک و رضایت نینتندو بنظر میرسید که همه چی به خوبی پیش میرود اما چی شد؟ چه اتفاقی برای چنین عنوان جاه طلبانه ای افتاد؟
جواب شما اینجاست...... مانعی به نام CD-i!

پس از مدت کوتاهی از تایید و رضایت نینتندو پروژه به دلیل فروش افتضاح CD-i به اجبار کنسل شده و بسیاری از اعضای تیم همچون آقای وارنر برای کار در EA نوا لاجیک را
ترک کردند. حقیقتا کنسل شدن وکی ورلدز اتفاق بسیار ناراحت کننده ای برای اعضای تیم که شور و علاقه زیادی برای کار با نینتندو داشتند بود اما خواندن اطلاعات بیشتر از
زحمات و چالش هاشون در ساخت با محدودیت های CD-i خالی از لطف نیست.

در طول یکسال توسعه تا سوم مارچ سال 1993 تقریبا:
80% آرت . 95% طراحی و % کدنویسی کامل شد.

تیم در ساخت با چالش های فراوانی رو به رو شد برای مثال به دلیل محدودیت های CD-i قرار دادن اسپرایت های بزرگ در مراحل دست کشیده بازی (hand drawn) ممکن نبود
و ساخت اسپرایت شخصیت ها نیز بسیار سخت اما نوالاجیک موفق شد که با کپی برداری مستقیم از Mario World اسپرایت خود از ماریو را طراحی و چند نوع Koopa
Troopas جدید مانند Greek Koopa, knight Koopa, eskimo Koopa, vampire Koopa و دشمنی جدید که یک گراز دریایی بود بسازند.

تا به امروز سه پروتوتایپ قابل بازی از سوپر ماریو وکی ورلدز بدست آمده و ناکامل بودن بازی را از جمله باگ های زیاد . کمبود انیمشن و صدا و استفاده از موزیک SMW در آن قابل مشاهدست!.

Super_Mario's_Wacky_Worlds_v0.11_CD.jpg SuperMarioWackyWorldsTitle.png

(تصاویری از دیسک و منوی پروتوتایپ بازی)

-----------------------------------------------------------------------------------

میراث

4.png
بعد از اتمام کار CD-i و کنسل شدن بازی دیگر هیچ همکاریی بین نینتندو و نوالاجیک صورت نگرفت اما کانسپت ماریو در دنیای واقعی پس از سالها در Super Mario
Odyssey دیده شد نوالاجیک هم در اواخر ده نود و اوایل 2000 با سری Delta force کمی شناخته شده و سرانجام در سال 2016 درهایش بسته و است های این استودیو به ناشر
THQ Nordic فروخته شد.

با خواندن همه اینها میتوان فهمید که نوالاجیک واقعا قصد ساخت عنوان قدرتمندی رو داشته و متاسفانه دیدن اینکه سوپر ماریو وکی ورلدز عنوانی با کیفیت است یا خیر و یا در چه
دسته ای از عناون سری قرار میگیرد به دلیل ناکامل بودن بازی غیر ممکن شده.

و در پایان این سوال پیش می آید که آیا وکی ورلدز واقعا منبع الهام ادیسه بوده؟ بسیاری از طرفداران بخاطر ستینگ مشترک و جمله "Wacky Worlds" در موسیقی متن ادیسه
همین فکر را میکنند اما همانطور که پیش تر گفتیم حقیقت داشتن این موضوع مشخص نشده و شاید هیچ وقت مشخص نشود چرا که سالیان درازیست که نینتندو وجود عناوین خویش
بر روی CD-i را به حساب نمیاورد اما حداقل به لطف اطلاعات بدست آمده این را میدانیم که تمامی عناوین سه بعدی ماریو بعد از Mario 64 بخشی از ایده های Mario 128
بازی کنسل شده ای که آخرین کار شیگرو میاموتو به عنوان کارگردان به حساب می آید را در خود دارند و طبق این اطلاعات آقای میاموتو قصد داشت SM128 عنوانی بزرگ
سالانه تر و دارای گرافیکی واقعی تر باشد این مورد میتواند بخشی باشد که ادیسه از این عنوان برداشته است.

و اما داستان Mario128 باشد برای روز و مقاله ای دیگر! به امید ماریوهای بیشتر و بازی های کنسل شده کمتر..............

تصاویر

sm1.JPG sm2.JPG sm3.JPG sm4.JPG sm5.JPG

sm6.JPG sm7.JPG sm8.JPG

sm9.JPG sm10.JPG

Super_Mario's_Wacky_Worlds_Greek_1.png
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر