ويكي پديا آفلاين؟باور كردني نيست!

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
چرا بايد باور كنيد!
گرچه من خودم هم در ابتدا باور نكردم و باور اين مسئله سخت بود!
ولي با دانلود نسخه اي از مولين در لينك زير:

اينجا

و براي دانلود ساير زبانها مي توانيد از اين صفحه استفاده كنيد.


مي توانيد اين مسئله را باور كنيد!

وقتي كه اين نسخه آفلاين را نصب كردم تا ساعت ها غرق در مطالب و مقالات و فهرستها شدم گرچه نسخه فارسي كامل نيست ولي با اين وجود واقعاً در نوع خود بي نظير و فوق العادست!

اين هم توضيحاتي كه خود ويكي پديا در مورد اين دايرة المعارف داده:


این مقاله درباره چیست؟
ویکی‌مدیا ارايه‌شده توسط مولین، تلاشی جهت ارايه اطلاعات عمومي به افرادی است که به منابع اطلاعاتی دسترسی ندارند.
راه‌حل ما ایجاد و انتشار نرم‌افزار کامپیوتری رایگان برای ایجاد دسترسی به همه ی مطالب ویکی‌مدیا (از جمله ویکی‌پدیا) بدون نیاز به برقراری اتصال اینترنتی است.

چرا ویکی‌پدیا؟

ویکی‌پدیا یک دايرة‌المعارف وب، رایگان و مشترک است که هرکسی می‌تواند در آن مشارکت کند.
ویکی‌پدیا که در سال 2001 ایجاد شد، هم‌اکنون از نظر تعداد بازدیدکننده یکی از ده وب‌سایت رتبه اول جهانی است. ویکی‌پدیا مقاله‌هایی در موضوعات بسیار متعدد ارايه می‌دهد. ویکی‌پدیا به بیش از 250 زبان از جمله فارسی ( که از ژانویه 2004 آغاز به کار کرد) موجود است، وسیع‌ترین میزان اطلاعات متمرکزضده در اين سايت به شکل رایگان در دسترس می‌باشد. اصول اولیه ویکی‌پدیا: ارايه مطالب رایگان، بی‌طرف (با انگیزه غیرانتفاعی) و تهيه شده از سوی کاربران. درصورت تمایل، شما نیز می‌توانید با نوشتن مقاله با ویکی‌پدیای آنلاین فارسی همکاری داشته باشید: http://fa.wikipedia.org
پروژه‌های دیگر ویکی‌مدیا چیست؟

ویکی‌پدیا اولین و معروف‌ترین پروژه مؤسسه ویکی‌مدیا است، اما ویکی‌پدیا نیز به‌منظور تکمیل و تقویت دايرة‌المعارف، چندین پروژه هم‌راستا از جمله برنامه های زیر بیرون داده است

  • ویکشنری: فرهنگ لغت چندزبانه با مطالب آزاد که در سال 2002 ایجاد شد
  • ویکی‌کوت: منبع گسترده‌ای از نقل‌قول‌های اشخاص مشهور، کتاب‌ها، فیلم‌ها و ضرب‌المثل‌ها که در سال 2003 آغاز به‌کار کرد.
  • ویکی‌بوکس: مجموعه‌ای از کتاب‌های آموزشی و دفترچه‌های راهنما با مطالب آزاد
  • ویکی‌سورس: مجموعه‌ای از قالب دیجیتالی متونی که قبلاً منتشر شده است، این مجموعه در نوامبر سال 2003 ایجاد شد
  • ویکی‌نیوز: منبع خبری با مطالب آزاد، در دسامبر 2004 آغاز به‌کار کرد
  • ویکی‌مدیا موارد زیر را به اشتراک می‌گذارد: تصویر و رسانه
  • ویکی‌ورسیتی: منابع یادگیری آزاد
در نسخه آفلاین ویکی‌مدیا فارسی، مطالب ویکی‌مدیای فارسی و همچنین ویکی‌بوکس، ویکی‌کوت و ویکی‌سورس فارسی را مشاهده خواهید کرد. این موارد کامل‌ترین پروژه‌های مؤسسه ویکی‌مدیا به فارسی هستند.
چرا "نسخه آفلاین" ؟

هر روز رایانه‌های بیشتری در همه جا نصب می‌شوند و تعداد روبه‌افزایشی از مردم جهان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. اما، تعداد زیادی از مردم هنوز امکان دسترسی وسیع به منابع اطلاعاتی موجود بر روی اینترنت را ندارند.
دسترسی به نسخه آفلاین ویکی‌مدیا امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی بسیار گسترده و قابل‌اعتماد را با رایانه برای شما فراهم می‌کند، حتی اگر اتصال اینترنتی شما ضعیف باشد یا اصلاً دسترسی به اینترنت نداشته باشید. همه‌جا، روی هر رایانه‌ای و هر زمانی که احتیاج داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.
ویکی‌مدیا ارايه‌شده توسط مولین، یک نرم‌افزار رایگان است. این نرم‌افزار به‌صورت سی‌دی منتشر شده است و به‌صورت آنلاین نیز قابل‌بارگیری می‌باشد. تحت شرایط GNU GPL می‌توانید به‌طوررایگان اقدام به استفاده، اصلاح و انتشار آن کنید.
تاريخ تهيه نسخه آفلاین ویکی‌پدیای فارسی موجود دوم نوامبر 2007 است.
این‌کار چگونه انجام می‌شود؟

همان‌گونه که در بالا ذکر گردید، ویکی‌مدیا ارايه‌شده توسط مولین، ترکيبي ست از دو پروژه:

  • پروژه نرم‌افزار. به‌منظور انتشار این مطلب، ما مجبور بودیم نرم افزاری بر اساس تعداد زیادی فن‌آوری منبع آزاد ارايه دهیم. نتیجه ساختن برنامه ای GNU GPL است که هرکسی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد (به گروه و کد مراجعه شود). به‌منظور ارتقای کیفیت و اطمینان از قابلیت تداوم، با Kiwix، نرم‌افزار پروژه WikipediaOnDvd، مشارکت نمودیم.
  • پروژه پخش. پخش يک نرم‌افزار واقعاً کار دشواری است. برای این کار باید سی‌دی ساخته شود، پست شود، نصب شود و حداقل به یک «مدرس» آموزش داده شود. استراتژی ما ارتقای مشارکت با سازمان‌های محلی است که این فعالیت‌ها را هدایت کنند. متأسفانه، ما نمی‌توانیم به هر سازمانی که در این زمینه کار می‌کند دسترسی داشته باشیم، به همین دلیل است که ما این سایت را ایجاد کرده و در مکان‌های مختلف کنفرانس برگزار می‌کنیم. بنابراین، این خبر را پخش کنید: ویکی‌مدیا ارايه‌شده توسط مولین، وجود دارد و مشغول به‌کار است! از آن استفاده کنید!
    لطفاً در صفحه انتشار نگاهی به آن بیندازید تا ببینید چه کارهایی با آن می‌توانید انجام داد! همچنین، Kunnafoni، سازمان غیرانتفاعی حامی مولین طرح‌هایی در جهت انتشار آن به روش‌های مختلف دارد.
حالا، ما کی هستیم؟

ویکی‌مدیا ارايه‌شده توسط مولین، نتیجه کار اولیه کاسپر سورن، فردریک رنت و رینود گاودین می‌باشد که همگی دواطلبانه در Geekcorps Mali سابقه فعالیت داشتند. گروه مولین پس از دریافت پشتیبانی، (و انتشار وسیع) توسط Geekcorps Mali، سازمان غیرانتفاعی Kunnafoni را راه‌اندازی کرده و در زمینه دسترسی جهانی به اطلاعات شروع به‌کار نمود.
به لطف حامیان و همکاران مختلف، مولین به زبان‌های متعدد در دسترس می‌باشد: اسپانیولی، کاتالان (میگوئل گالان)، عربی (باسم جارکاس)، ایتالیایی، فارسی ....
 

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس

متأسفانه فقط لينك تورنت موجوده و فايل EXE موجود نيست!


من فقط یه سوال دارم:
چرا باور کردنی نیست؟
اولين دليل و مهمترين علت:
اينكه ما خيلي راحت و بدون هيچ هزينه اي و تنها با كمي گذاشتن وقت ودانلود 65 مگابايت فايل صاحب يك منبع غني و عظيم مي شويم.
و ديگري اينكه پخش اين فايل از جانب خود ويكي پديا واقعاً باور نكردنيه چون بازديدها كمتر مي شه.
كه مهمترين علت ها هستند و باز هم خيلي موارد ديگه هست كه همينا براي شما دوست كنجكاو كافيه!
 

zers

کاربر سایت
Aug 28, 2008
311
نام
Z.E.R.S
با تشکر از لطفطون ، ولی لازم می دونم که 2 نکته رو خاطر نشان کنم :

1- جداً چرا باید یک دائره المعارف رو بطور کامل دانلود کنیم ، این مثل این میمونه که برای داشتن یک بستنی ، کارخونۀ بستنی سازی تاسیس کنیم.
2- ضمناً ویکی پدیا یک دائره المعارف آزاده که هر لحظه آپدیت میشه ، و در این خصوص ، این کار بی معنا جلوه می کنه.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر