نقد و بررسی Vanquish l ؛ دو - هیچ ... !

Bayonetta

کاربر سایت
Jul 6, 2010
2,377
vanquish-review-dark.jpg


گویا باید به شعرمعروف سهراب سپهری گوش فرا بدهیم و : چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید !
Vanquish و پی بردن به تمام ارزش این بازی به یک بازنگری نیاز دارد ... بازنگری در خود . چراییش را مفصلا" شرح میدهم .
شاید آوردن این جملات در ابتدای این نقد بجای انتهای آن کاری احمقانه باشد ، اما فرصت را غنیمت شماردم تا اگر حوصلتان نشد تا آخر این نقد را را بخوانید ، لا اقل اپسیلنی این جملات اولیه در شما تاثیر گذارده ، تا Vanquish را بازی کنید ؛ این هم یک جورش است دیگر !
بازی یک شاهکار است ، این یک مورد را از بنده قبول کنید ؛ خیلی سعی میکنم بر احساس خود غلبه کنم تا نقدی منصفانه را بنویسم ، اما اینکه چقدر موفق باشم ... ... ... ؟!

987823_20101018_640screen027.jpg


این بانو که معشوقه Sam هم هست ماموریت ها را از طریق گوشی به شما گوشزد میکند !

داستان بازی سوژه مضخرف جنگ ایالات متحده و روسیه بر سر انرژی در آینده را بازگو میکند ، جنگی که با ژ-3 و یوزی و توپ و تانک سنخیتی نداشته و هرکه رباتش بیش ، زورش بیش .
اولین و آخرین نقطه ضعف بازی داستان نه چندان پر کشش بازیست ،(به جهنّم ! کی اهمیت میدهد!؟)وگر نه از دید گیم پلی این بازی نظیر ندارد ، ابتدا شر داستان را میکنیم تا به سایر قسمتهای بازی برسیم ! بله ، در چنین شرایطی که این چنین جنگی رخ داده است سیاره انسانها رو به نابودی است و ملتی به ملت دیگر رحم مروتی روا نمیدارد و خبری از شعار " ما باهم برادریم " نیست !

987823_20101001_640screen009.jpg


Sam و رئیسش که آبشان با هم در یک جوب نمیرود !

امریکا برای مدیریت بحران ایستگاهی فضایی تاسیس کرده و روسیه پس از باخبر شدن ازین قضیه یگان سوپرویژه ای بدان جا فرستاده و آنجا را به تصرف در میاورد و ازانجایی که میدانید ، امریکا کم نمیاورد نیرویی از متخصص ترین افراد خود را که کاراکتر اصلی بازی نیز جزو آنهاست بدانجا فرستاده تا بهانه ای کپکامی برای شروع این نبرد عظیم جور شده باشد !
چرا اسم کپکام را آوردم بدلیل اینکه وقتی این بازی را انجام میدهید بشدت احساس میکنید که خون عناوین کلاسک و محبوب نه چندان قدیمی کپکام در رگهای Vanquish جاریست ،این مورد از سرصدقه حضور و کارگردانی شینجی میکامی در این بازی میباشد .

987823_20100830_640screen007.jpg


از لحظه ای که این ربات را دیدم دلم میخواست با لگد بروم در شکمش ، میبینید که ... !

شخصیت اصلی بازی یک دانشمند همه فن حریف به نام سم گیدئون (Sam Gideon) است که ظاهری بس مصمم داشته و با این زره آهنین و تجهیزاتی که دارد ، اعتماد به نفسش بیشتر هم شده ! حرکات او بسیار سریع است ، وی سیگاری بر کنج لب گذاشته و برای بالا بردن روحیه خود هم که شده (!) میتوانید در هنگام مبارزه ودر پشت کاور یک پُــک دود کنید ! عالیست !
از یک شوتر سوم شخص چه انتظاری دارید ؟
گرافیک خوب ؟ گیم پلیم عالی و کم نقص ؟ هیجان ؟ کشش داستانی ؟
همه ی اینها را Vanquish در حد اعلایش دارد ...
از دیگر دلایلی که بازی شبیه عناوین کپکام است ، گیم پلی محور بودن آن است ... بازی میشود گفت نسخه (سرعت)2X شده ی شاهکار کلیفی بی و اپیک گیمز ، Gears of War است که گیم پلیی به مراتب سریع تر و هیجان انگیز تر از GeOW دارد ، مکانیزم همان است ، کاور گیری ، شلیک ، نبرد های تن به تن . بازی در 5 بخش اتفاق میفتد و لوکیشن های متنوعی در انتظار ماست . روز ، شب ، جاذبه صفر ، روی دیوار ، آسانسور یا هرکجا که انتظارش را داشته باشید باید آماده نبرد باشید ، در طی بازی تعداد کثیری باس فایت وجود دارد تا اساسی جنسمان جور شد ! بازی کردن Vanquish حس عجیب Contra بازی کردن را در ما القا میکند ، یکی از دلایلی که مستوجب این امر میگردد وجود سلاح هایی جالب و منحصر به فرد است ، یادش بخیر ، چه لذتی داشت وقتی یک سلاح با قابلیت جدید در بازی Contra یافت میکردیم ، اینجا هم همان احساس خوب پس از یافتن سلاح جدید به ما دست می یابد ...
در آن واحد قابلیت حمل 3 سلاح مختلف و 2 مدل نارنجک را داریم ، که تعویض آن ها بسیار راحت است و به کمک کلید های D-Pad امکان پذیرمیباشد و پرتاب نارنجک هم با فشردن Y و یک انیمیشن دیدنی از جانب Sam توام است ! این کار را به کرات در بازی انجام خواهید داد !

987823_20100915_640screen007.jpg


جنگل هم در بازی وجود دارد !

تنوع دشمن و تعداد آنها عالیست ، من تظمین میکنم که در این بازی به هیچ عنوان احساس خستگی نخواهید کرد ، زیرا بازی همواره چیزی برای رو کردن دارد ، باس فایت ها همان جوری که عرض کردم فوق العادی جذاب و نفس گیر کار شده اند و مطمئنا" با یکبار بازی کردن از آن سیر نمیشوید !
یکی دیگر از قابلیت های بازی ، حالت اسلوموشن است که البته محدودت زمانی دارد ؛ با ورود به این حالت نقاط حساس جسم فلزی (بجای بدن!) دشمنان مشخص میشود و تا زمان اجازه میدهد میبایست به آنها شلیک کنیم .
یکی از ایراد هایی که به بازی وارد است (با توجه به عدم وجود بخش Multi Player) کوتاه بودن آن است ؛ اشکالی ندارد ، قرار نیست این عنوان را یکبار بازی کنیم ! به معنای واقعی بازی ارزش تکرار بالایی دارد و همین مساله کوتاه بودن (بهتر است بگوییم نسبتا کوتاه بودن، زیرا بازی 7 - 8 ساعت گیم پلی دارد ) بازی را کمی جبران میکند ...
با توجه به این که بازی محصول یک استودیو ژاپنی است و علاقه ژاپنی ها به کات سن بر کسی پوشیده نیست ، این عنوان هم سر شار از میان پرده و دمو میباشد ، کارگردانی این میان پرده ها فوق العاده عالی کار شده است و از میکامی هم جز این انتظار نمیرفت ، وی به اوج پختگی رسیده است کار خود را به نحو احسن انجام داده است .
گرافیک بازی انصافا" دیدنیست ، در هر صحنه تعداد بسیار زیادی گلوله از جانب شما و از سوی دشمنان شلیک میشود و همین قضیه باعث میشود بازی کمی متفاوت باشد ، قبل از شروع بازی پیغامی دریافت میکنید که این عنوان پر از نورهای چشمک زن (همین گلوله ها!) هست ، برای سلامتی چشمهای مبارکتان آن را زیاد پشت سر هم بازی نکنید ! (کو گوش شنوا ؟!)

987823_20100915_640screen008.jpg


از همان نورهای چشمک زن ... در بازی زیاد به چنین صحنه هایی بر میخورید .

جدای این بحث ها این افکتها بسیار زیبا و دیدنی هستند ، و من به شخصه آن را بسیار دوست دارم ، باران گلوله استعاره مناسبی برای هر صحنه مبارزه Vanquish است !
انیمیشن های بدن و علی الخصوص صورت Sam بسیار دیدنی و عالی کار شده است و چهره سام با یک مدل از پیش رندر شده تفاوتی ندارد !
بافتهای محیطی بازی را عموما" فلز تشکیل داده اند اما بکار گیری هنر مندانه ان مناظر طبیعی در View ـهای میدان نبرد جلوه خاصی به آن میبخشد و صحنه های خاطره انگیزی را خلق میکند .
افکت آب و دود و آتش هم در برخی جا های بازی وجود دارند که آنها هم در سطح قابل قبولی قرار دارند ؛ برای خالی نبودن عریضه هم یک مرحله جنگل در بازی وجود دارد تا کبکمان حسابی خروس بخواند ! سورپرایز های بازی در زمینه های مختلف تمانی ندارند .
صداگذاری بازی خوب و قابل قبول است ، صدا های سلاح ها ، انفجارها ، آواهای محیطی همه و همه با دقت کار شده است ، هر اسلحه صدای مختص خود را دارد،یا برای مثال انفجارها صداهایی شنیدنی و رئال را بوجود می‌آورند و استفاده از ضربات و قدرت‌های Sam نیز عالیست ... همچنین صدای زمان آهسته‌ی محیط هم بسیار خوب و جذاب کار شده‌اند تا شک و شبهه ای در عالی بودن این فاکتور باقی نماند . موسیقی بازی هم بسیار زیباست ، کاملا" مناسب با تم بازی : تند ، سریع و هیجان انگیز ...
صدا گذاری شخصیت ها هم عالی و حرفه ای صورت گرفته است ؛Gideon Emery که قبلا تبهر خود را در بازی های بزرگی چون : Mass Effect 2 ،inFamous ،Call of Duty 4 و... نشان داده است ، بجای "سم" صدا پیشگی میکند که واقعا" به وی خسته نباشید میگوییم .
نام وی هم بصورت کاملا" تصادفی شبیه نام خانوادگی قهرمان ماست !!!
... حال وقت آن رسیده که Vanquish را به گونه ای کیفی تر معرفی کنیم ، عنوانی که با رعایت تمام کلیشه های رایج این سبک و به گرافیک و گیم پلی خوب و عالی خود ، بار دیگر آموخت اگر نوآوری نباشد هم میتوان بازی استاندارد ساخت ... بازی ای که همگان ازان لذت ببرند .
شینجی میکامی بازی آرزوهای خود را ساخته است ، ( حتی نام یکی از سربازان همراه شما ، S.Mikami است! ) وقتی وی از کپکام جدا شد ، کسی آینده ی خوبی برای کپکام متصور نمیشد ، کپکام بدون وی شماره چهارم فرنچایز Devil May Cry را روانه بازار کرد و در پاسخ ، میکامی و هم تیمی هایش عنوانی به مراتب سطح بالاتر و با کیفیت تر یعنی Bayonetta را روانه بازار کردند ؛ حالا هم با عنوان فوق العاده خوش ساخت و حرفه ای Vanquish دو شماره Lost Planet را نشانه رفتند و حساب کار دو / هیچ ، به نفع شینجی میکامی و Platinum Games . این بازی بزرگ را خواه روی 360 خواه PS3 به هیچ وجه از دست ندهید ...


========================================================
امتیازات :

گرافیک : 9.00

داستان : 8.50

موزیک و صدا : 9.00

گیم پلی : 10.00

امتیاز کل : 9.5

( عالی )
 
آخرین ویرایش:

Trunks

کاربر سایت
Jan 2, 2008
7,173
نام
Shahab
نقد خوبی بود . منتها یه چیزی ! طرز نوشتاری بیشتر فان هست و به عنوان یه نقد توی یه فروم قابل ِ قبوله . توی نقد نباید از کلمات عامیانه و محاوره ای استفاده بشه . مثل تایتل های بنفش رنگ که به نظر" خود ِ من مناسب نیستند .

در کل خوب بود . پیشنهاد میکنم از دفعات بعد یه نمره ای رو هم لحاظ کنی . مثل گرافیک 9 و ... :D !
 
  • Like
Reactions: HL2-GF

Muse

کاربر سایت
Jul 12, 2008
2,273
نام
عارف
کلا جناب میکامی اینبارم یه شاهکار خلق کرده البته از نوع مضحکش ! خدا خیر بده سازنده های LP2 رو ! بازم به معرفت اونا !!!!!!!!!!
 

Mr.Ok

کاربر سایت
Nov 9, 2008
2,066
نام
معین
گرافیک خوب ؟ گیم پلیم عالی و کم نقص ؟ هیجان ؟ کشش داستانی ؟
همه ی اینها را Vanquish در حد اعلایش دارد ...


زیادی از بازی تعریف کردی!
مشکلاتی در گیم پلی هم دیده میشه مثل روند تکراری مراحل
داستان هم همچین کشش نداره و درگیرکننده نیست
راستی نمره هم اگه تو نقدت بدی بهتر میشه
 
  • Like
Reactions: HL2-GF

asmail

کاربر سایت
Sep 10, 2010
1,060
نام
...
نقد خوبی بود
به نظر من بهترین بازی که تو 2010 تا 2011 انجام دادم همینه
قبل از این بهترین بازیم killzone .uncharted1.2 ....بود که با اومدن این نظرم زمین تا زیر زمین چنج شد.
 

RockIT

کاربر سایت
Apr 29, 2010
2,314
نام
افشین
نقد خوبی بود مرسی از زحمتی که کشیدی!
شینجی میکامی واقعا کارش رو بلده البته انتظار داستان بهتری رو داشتم ولی همه چیز عالی بود بشدت منتظر بازی shadow of damnd هستم
 

Polaris

کاربر سایت
Aug 14, 2007
2,775
بابا شما هم زیاد جوگیر شدی .... بازی همچین آش دهنسوزی هم نبود !!!.... تنوع دشمن که نداشت از اول بازی چهار تا ربات قرمز رنگ خنگ بود تا آخر .... باس فایت ها هم که تکراری بودن ... بازی کوتاه بود و بشدت یکنواخت و تکراری .... رزولوشن بازی هم که پایین بود . گرافیک هم در اون حد ها نبود .... خواهشا این عنوان متوسط رو با شاهکاری مثل گیرز مقایسه نکنید ...در ابتدا که بازی اومد جو گیر شدم و بازیش کردم ... بدک نبود ... اما وقتی پشت سرش میشینی گیرز 2 یا نینجا گیدن 2 یا کسلوینیا رو بازی میکنی میبینی که بازی درپیتی بیش نیست .... اینقدر جو ندید... در حد خودش خوب بود ولی در حد شاهکار و این حرفا نبود ....
 

Bayonetta

کاربر سایت
Jul 6, 2010
2,377
بابا شما هم زیاد جوگیر شدی .... بازی همچین آش دهنسوزی هم نبود !!!.... تنوع دشمن که نداشت از اول بازی چهار تا ربات قرمز رنگ خنگ بود تا آخر .... باس فایت ها هم که تکراری بودن ... بازی کوتاه بود و بشدت یکنواخت و تکراری .... رزولوشن بازی هم که پایین بود . گرافیک هم در اون حد ها نبود .... خواهشا این عنوان متوسط رو با شاهکاری مثل گیرز مقایسه نکنید ...در ابتدا که بازی اومد جو گیر شدم و بازیش کردم ... بدک نبود ... اما وقتی پشت سرش میشینی گیرز 2 یا نینجا گیدن 2 یا کسلوینیا رو بازی میکنی میبینی که بازی درپیتی بیش نیست .... اینقدر جو ندید... در حد خودش خوب بود ولی در حد شاهکار و این حرفا نبود ....
بازی رو من 3 بار تموم کردم ، بعدش نظرمو گفتم دوست عزیز ...

این داستان و درام رو فقط میشه توی یه بازی ساخته شده توسط یه عقب افتاده ژاپنی دید :p.
الان یعنی میکامی اینیه که شما گفتی ؟!:-/:|
 
آخرین ویرایش:

HL2-GF

کاربر سایت
Apr 5, 2006
7,279
نام
نیما
مرسی کیوان جان نقدت خیلی خوب بود .

متاسفانه من هنوز نتونستم بازی کنم این عنوان رو ولی دموش رو 2-3 بار بازی کردم ، متاسفانه یا خوشبختانه به زیبایی روی عناوین بزرگ این نسل اسکی میره ( در عین حال Sam هم خوب اسکی میکنه رو زمین :d )
ولی من این رو عیب بزرگی نمیدونم حداقل باعث شده بازی اون خاصیت سرگرم کنندگی رو به نحو احسن داشته باشه . به هر حال منتظر یه بازی Unique تر از استاد میکامی هستیم :d
 
  • Like
Reactions: taherism

Polaris

کاربر سایت
Aug 14, 2007
2,775
بازی رو من 3 بار تموم کردم ، بعدش نظرمو گفتم دوست عزیز ...
خب حتما منم بازی رو تموم کردم که نظرم رو دادم .... به مشکلات بازی داستان فاجعشم اضافه کن . مخصوصا اون خیانت فرمانده سم و بعد قربانی کردن خودش !:-& . این داستان و درام رو فقط میشه توی یه بازی ساخته شده توسط یه عقب افتاده ژاپنی دید :p.
در کل اینا نظرات من بودن و شخصی .... حالا شاید یکی هم گیر بیاد شیفته این بازی شده . نظرات همه محترمه !
 

Farh@d

کاربر سایت
Jun 5, 2007
8,936
نام
فرهاد
عا لی بود کیوان جان بدبختانه کنسول ندارم بازی کنیم نقدت بسیار خوب بود گویا باید اقداماتی انجام بدم امتیا زهم که نمیتونم بدم نمیدونم چرا :d
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر