نقد و بررسی okamiden

nintendo_3ds

کاربر سایت
Jul 17, 2013
1,743

cover_large.jpg



Publisher:
Capcom

Genre:
Action, Adventure

Tags:
Painting, Classic, Animals

Players:
1

Release Date:
15th Mar 2011

بسیاری از افراد با بازی okami آشنا هستن یک بازی بینظیر و خاطره انگیز که بسیار دوست داشتنی هست بازی okami برای پلتفرم ها ps2 . wii و ps3 منتشر شد. نسخه okamiden در 2010 در ژاپن و 2011 در غرب برای کنسول دستی موفق ds منتشر شد .

برخلاف عنوان اصلی، که در آن بازیباز وظیفه کنترل آماتراسو(
Amaterasu) را برعهده داشت. در okamiden با فرزند وی کهچیباتراسو (chibitera-su) نام دارد روبرو هستیم که بار دیگر قصد دارد تاریکی را از سرزمین Nippon بیرون کرده و اوضاع رابه حالت عادی خود بازگرداند. رخدادهای داستانی بازی 9 ماه پس از عنوان اصلی رخ میدهد و چیپاتراسو قصد دارد با کمک کوانی (kuuni) که فرزند سوسانو دیگرشخصیت اصلی okami است در بازی پیشروی کند. البته به جز کوانی شخصیت های دیگری نیزدر بازی حضور دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و برای مدتی باشخصیت اصلی همراه می شوند. در کنار شخصیت پردازی مناسب داستان بازی از کشش لازمبرخوردار نیست . در کنار این موضوع شاهد شوخی ها و طنز ژاپنی نیز هستیم که جالب بوده و باعث می شود okamiden از لحاظ داستانی زیبا باشد.


هنر نقاشی

اصول گیم پلی همچونعنوان اصلی است و تنها تغییر اساسی آن مربوط به یار همراه بازیباز می شود. در اینعنوان نیز بازیباز می تواند با استفاده از تکنیک های مختلف نقاشی که در طول بازیبه دست می آورد، طرح های مختلفی را کشیده و فعالیت های مختلفی را صورت دهد. گیم پلی دارای چند نمونه جدید است که مرتبط به کنترل یار همراه است . بازیباز در okamiden همواره یک یار همراهدارد که در مبارزه ها و دیگر بخش های بازی به وی کمک می کند. یکی از قابلیت هایجدید okamiden مربوط به زمانی می شود که بازیباز یار همراه خود را پیاده کرده وبه کمک تکنیک های نقاشی مسیری را مشخص می سازد تا این یار همراه با طی کردن آن بهبخش خاصی رسیده و هدف مورد نظر بازیباز را انجام دهد. در این مواقع گوی های سلامتییار همراه جدا شده و تنها به وسیله سوار شدن بر پشت چپاتراسو به حالت عادی خود بازمی گردد.

okamiden-chibi-and-kuni-art.jpg


بازی باز میتواند در محیط های مختلف به جستجو پرداختهو آیتم های مختلفی را پیدا کند و آن ها را به مغازه های موجود در بخش های مختلفبازی فروخته و در ازای آن پول بگیرد. یکی از عواملی خوب بازی مغازه هایی است کهمحلول های سلامتی را بسیار ارزان فروخته و به بازیباز این فرصت را می دهند که باتجهیزات بسیاری به میدان مبارزه رفته و به راحتی دشمن ها را از پا دربیاورد. درزمان مبارزه ها بازی باز همچون گذشته می تواند ضربه های مختلفی را به دشمن واردکند؛ اما با توجه به تغییراتی که در زمینه طراحی دشمن ها به وجود آمده این بخش ازبازی نیز به ترکیبی از فشردن یک کلید به صورت پیاپی و البته یک سری پازل شده است.هر کدام از دشمن ها دارای نقطه ضعفی یا ویژگی متفاوتی هستند که به بازیباز اینفرصت را می دهند که با انجام تکنیک های مختلف مبارزه ها را به راحتی پشت سربگذارد. در این جا باید به مبارزه با باس های (
Boss) بازی نیز اشاره کرد کهدر مقایسه با دیگر مبارزه های بازی جذاب بوده، اما مانند آنها آسان هستند. بیشترباس های بازی یک موجود بزرگ هستند که بخش زیادی از صفحه نمایش را پر کرده و بهبازیباز حمله می کند. هر دام از آنها دارای نقطه ضعفی هستند که بازیباز پس از پیداکردن آن می تواند روند حملات خود را مشخص کرده و وی را از پا در آورد. با وجود اینکه okamiden روندی مشابه با عنوان اصلی را پیش گرفته است اما به خاطر نبودتنوع در گیم پلی و خسته کننده شدن آن در بخش های پایانی و همچنین درجه سختی پاییننتوانسته در حد و اندازه های okami قرار گیرد.

images


بازگشت زندگی و طراوت

okami از عناوین تحسین شده است okamiden نیز در این زمینه و درمقایسه با دیگر عناوین DS حرف های بسیاری برای گفتن دارد و همچون گذشته زیبا و به یادماندنی است.

البته بایستی به این مساله نیز اشاره شود که به خاطر محدودیت سختافزاری تمامی اجزای قابل تغییر محیط در فاصله های بسیار کوتاه ناپدید شده و پس ازنزدیک شدن دوباره بازیباز به آن ها، ظاهر می شوند. وضعیت بازی از لحاظ صداگذاری وموسیقی نیز همانند عنوان اصلی است و برای صداگذاری شخصیت ها از همان صدای عجیب وغریب گذشته استفاده شده است.

images


okamiden در کل تفاوت عمده ای باokami ندارد و تنها تلاش کردهگیم پلی مبتنی بر نقاشی بازی را به صفحه لمسی Ds منتقل کند که در اینامر نیز موفق بوده؛ توجه کپکام به مسایلی چون ایجاد تنوع در ساختار گیمپلی و استفاده از روندی مناسب برای پیشبرد داستان باعث شده، okamiden بسیار عالی باشد.

images
 

ehsanservat

کاربر سایت
Dec 3, 2012
5,253
بازی okami خیلی از گیمرا میشناسن سبک خیلی خیلی قشنگی داره

من خودم هم رو پلی 2 هم wii بازی کردم

این ورژن رو ds بازی کردم قشنگ و جذاب مثل همیشه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر