اسم بازی : 5 ALONE IN THE DARK
سازنده بازی: EDEN STUDIOS
انتشار دهنده: ATARI
پلفتورم: WII
سن مورد نياز: بيشتر از 16 سال
سبك بازی : ترسناک-ماجراجویی
زمان يادگیری :30 دقیقه
موتور گرافیكی ساخته شده توسط شرکت سازنده
نقاط قوت:فیزیک خوب-کنترل بسیار عالی و واقع گرایانه در حالت اول شخص-گرافیک نسبتا خوب-ایجاد نواوری برای اولین بار در این سبک(که همه ی انها هم لزوما با موفقیت رو به رو نیستند ولی بالاخره تلاش سازندگان را نمیتوان ندیده گرفت)-موسیقی زیبا-طراحی بسیار واقع گرایانه اتش-نشان دادن مراحل رفته در یک سینماتیک زیبا در ابتدای بازی-معماهای جالب و زیبا.
نقاط ضعف:کنترل بسیار بد در حالت سوم شخص(به طوری که مخاطب را خیلی کلافه خواهد کرد)-کنترل نه چندان مناسب در رانندگی(این مشکل زیاد حاد نیست چون بعد از مدتی عادت خواهید کرد)-صداگذاری نه چندان مناسب در بعضی از نقاط-عدم جذابیت کافی.
Atari چرا؟واقعا جای بسی تعجب دارد که چرا این شرکت با بازیهای قدیمی خود که هر کدام میتوانستند موفقیتی شایان را برای این شرکت بیافرینند اینگونه میکند مثل اینکه واقعا این شرکت به راستی میخواهد گور خود را بکند شاید همگی سری بازیهای زیبای درایور را به خاطر دارید بازی ای که بعد از نسخه دوم ان همه انتظار یک شاهکار را داشتند اما در انتهای کار بازی که انتشار یافت یک افتضاح تمام عیار بود که باعث شد نام این بازی در فهرست افتضاح ترین بازیهای تاریخ در جهان به ثبت برسد خوب درایور هم برای این شرکت مرد ولی خوب همگی میدانستند که این شرکت یک بازی زیبا و مهیج قدیمی نیز دارد بله درست است و ان هم بازی است که الان دارید نقد ان را میخوانید بود این بازی تنها امید این شرکت بود که با بی کفایتی های شرکت سازنده به یک بازی نه چندان جالب تبدیل شد بازی که اگر بر روی ان بیشتر کار میشد میتوانست به یکی از بهترین ها تبدیل شود.
خوب منظور من این نبود که این بازی هم مثل درایور 3یک افتضاح کامل هست بلکه این بازی میتوانست حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد و برگ برنده ای برای این شرکت باشد اما نتوانست!!!!اگر واقعا به من بود یا این بازی را اصلا منتشر نمیکردم چون همان چهره خوبی که در ذهن گیمرها نسبت به این بازی باقی بماند و این بازی در برابر همگان بد جلوه نکند و یا زمانی این بازی بزرگ را انتشار میدادم که مطمئن باشم این بازی بسیار عالی جلوه کند واقعا اگر شرکت سازنده بازی وارکرافت هیچ چیز درست و حسابی نداشته باشد یک چیز خوب دارد و ان هم این است که تا مطمئن نشود بازیهای خود کیفیت خوب و مطلوب ندارند انها را وارد بازار نمیکند و این هم باعث شده تا این شرکت به جمع یکی از بهترین شرکتها بپیوندد و این همان قانونی است که شرکت ناشر به ان عمل نمیکند؟؟!!!؟؟به هر حال با اینکه از این بازی و شرکت سازنده انتظارات بیشتری میرفت ولی این بازی هم اکنون در سبک خود یکی از بهترینهاست.
داستان بازی:
بازی از انجا شروع میشود که شخصیت اصلی بازی ما یعنی ادوارد کارنبی توسط افراد ناشناسی به صندلی بسته شده است در ان سو یکی از شاگردان ما نیز دستگیر شده او میخواهد چیزی به ما بگوید که یکی از ان افراد ناشناس با مشت به صورت او میزند و از حرف زدن او جلوگیری میکند. پس از وقوع حوادثی ان افرادی که ما را گرفته بودند از بین میروند(به جز یکی از انها)و ما تنها در میان یک اسمان خراش رها میشویم در این اسمان خراش موجودات اهریمنی زیادی وجود دارند اما با اقبال زیاد ما از این اسمان خراش نجات پیدا میکنیم و در این میان با دختری بنام سارا اشنا میشویم که او نیز مانند ما در این ماجرا قرار گرفته است ماجرایی که پی بردن به ان پی بردن به همه چیز شخصیت اصلی داستان ما دارد که چگونه بعد از این همه سال که گذشته است او اینقدر جوان مانده است و چیزهای دیگر که از گفتن ان معذوریم.همان طور که میبینید داستان بازی بسیار زیبا و جذاب هست و همین طور هم باقی می ماند اما در اخرهای بازی این جذابیت و زیبایی کمرنگ تر میشود.(ما از لو دادن کامل داستان بازیها در نقد و بررسی معذوریم پس ما رو ببخشید)
گرافیک و فیزیک:گرافیک چیزی است که در بازیهای امروزی بیشتر به چشم میایند پس باید شرکت سازنده هم بر روی این نکته مانور بیشتری میداده که داده است گرافیک بازی در نسخه های کنسولی به خصوص WII چشم گیر است ودر نسخه WII خوب کار شده است و اولین چیزی است که به چشم می اید سازندگان بازی بیشتر تمرکز یا به جرات میتوان گفت بالای 90 درصد از تمرکز خود را بر روی طراحی اتش گذاشته اند و واقعا هم در این طراحی موفق بوده و توانستند ان را به زیباترین شکل ممکن طراحی کنند و همان طور که در تیتر روی عکس بالا هم دیدید در این بازی اتش حرف اول و اخر را میزند در این بازی هر اتفاقی که بخواهد بیفتد یا در ان ااتش نقش دارد یا اتش باعث ان شده است.
برای همین هم هست که سازندگان تمرکز خود را بر روی اتش گذاشته اند جالب ان است که حتی دشمنان شما هم با برخورد یک میلیارد تیر به بدنشان هم نخواهند مرد بلکه تنها یک شعله کوچک هم کافی است نا انها را از میان راه ما بردارد و یک دیگر از جاهیی که در کنار اتش خوب طراحی شده است پارک مرکزی است که نسبت به جاهای دیگر بیشتر به چشم می اید خوب حالا از طراحی بگذزیم و به سراغ نورپردازی بازی برویم نور پردازی بازی هم بسیار زیبا کار شده است ولی در بعضی از نقاط هم مشکلاتی دارد مشکلات در این قسمت زیاد جدی نیستند و به چشم تنها کسانی می اید که دقت زیادی داشته باشند(مثل من ه ه)ولی نکته دیگر سینماتیکهای بین بازی است که گرافیکشان با بازی هیچ فرقی ندارد حداقل باید یک مقدار کمی فرق داشت تا برای فرد یک حالت عادی بین سینماتیکها و بازی به و جود نمی امد برخلاف بازی driv3r که سازندگان تمام زندگی خود را برای سینماتیکها گذاشته بودند این بار سازندگان هیچ گونه توجهی به ان نکرده اند و نکته جالب تر هم این است که شما میتوانید در این بازی به دو صورت بازی را در کنترل داشته باشید یکی به صورت سوم شخص و دیگری به صورت اول شخص که بنده به شما پیشنهاد میکنم هیچ گاه حالت سوم شخص را بر ندارید چون واقعا کنترل کردن ان باعث ان میشود که اعصاب ادم خرد شود ولی حالت اول شخص بسیار زیبا و واقع گرایانه است و کنترل ان هم فوق العاده راحت تر از سوم شخص ان است ولی مشکلی هم که وجود دارد در اینجا این است که وقتی چیزی را بر میدارید حالت بازی سوم شخص میشود و به هیچ وجه اول شخص نمیشودکه این واقعا کار را خراب میکند خوب از گرافیک گذشته مثل اینکه فیزیک بازی هم حرفی برای گفتن خواهد داشت در این بازی میتوانید از هرگونه وسیله ای در اطراف خود استفاده کنید برای مثال میتوانید از تمام وسایل موجود در بازی نظیر صندلی و کپسول اتش نشانی وسطل اشغال و ... استفاده کنید که در هریک از انها میتوانید با حرکاتی شاهد باشید که چگونه این وسایل به زیبایی هر چه تمام تر نابود شده و از بین میروند برای مثال اگر یک صندلی را چند بار به دشمنهای چپل چلاغ در بازی بزنید پایه های صندلی خواهد شکست و نیز در این میان میتوانید این وسایل را به به اطراف پرتاب کنید جای گلوله ها به زیبایی بر روی دیوار و یا هرچیز دیگری که به ان شلیک میکنید نقش میبندد و زیبا تر از همه ان است که صندلی و وسایل چوبی به زیبایی هر چه تمام تر هنگامی که در اتش هستند اتش میگیرند که تمشای ان خالی از لطف نیست.
صداگذاری و موسیقی:موسیقی در این بازی بسیار زیبا کار شده است یعنی در این بازی مثل واقعیت هر زمان که باید حس ترس یا شادی و یا خوشحالی و سایر اوصاف و احساسات به انسان القا شود موسیقی بازی نیمی از این کارها را انجام میدهد و بار این مسئولیت بزرگ را در بازی به دوش میکشد برای مثال وقتی این جونورها به دنبال ما میکنند موسیقی بازی به زیبایی هر چه تمام تر حس ترس و وحشت را به انسان تحمیل میکند ترسی که واقعا باعث ترس میشود نه ترسی که با اهنگهایی در سری بازیهای FEAR دیدیم که واقعا ادم را به جایی اینکه در یک بازی به سبک ترسناک بنشاند او را وارد سبک بازیهایی کودکانه میکند.موسیقی در این بازی تنها نمی بایست با اهنگهای یخ و مسخره زور بزند تا به نحوی یک فرد را بترساند در این بازی و یا در بازیهای دیگر به این سبک باید موسیقی تلاش کند تا ترس و وحشت واضطراب و نا امیدی و وحشت و ... را به مخاطب القا کند که در این بازی این کار تقریبا خوب انجام شده.صدا نکته دومی است که در این بخش باید بر روی ان تاکید کنیم زیرا یک بازی با پتانسیل بالا همیشه و در همه حال باید از نظر صداگذاری تک باشد صداگذاری در این بازی هم خوب است ولی در بعضی از جاها صدای افراد و شخصیتها زیاد خوب کار نشده است ولی صدای وسیله ها در بازی بسیار عالی کار شده است عالی به این معنا که صدای شکستن شیشه و یا صدای شکستن چوب بسیار زیبا درست شده است به زیبایی هرچه تمام تر که وصف ان ناشدنی است.اینجا همان جایی است که کلت صدای کلت میدهد نه اینکه مثل برخی از بازیها که وقتی با کلت شلیک میکنی اگر کسی نداند خیال میکند که با خمپاره شلیک کردی.
جذابیت: این همه امکانات این همه زیبایی ولی چه کنیم که بازی اگر اوج بازی هم باشد اگر متال هم باشد اگر جی تی ای هم باشد با این همه امکانات اگر جذابیت نداشته باشد اگر نتواند مخاطب را به طرف خود بکشاند از نظر ارزش هیچ فرقی با بازی کابوس 22 نخواهد داشت چون کسی بازی نمیکند و حالا هر چه قدر هم گرافیک و گیم پلی ان بازی زیبا باشد متاسفانه این بازی از ان جمله بازیهاست که با پتانسیلهای بالایی که دارد جذابیت کافی ان را ندارد تا بتواند مخاطب را به طرف خود بکشاند و حسی در مخاطب ایجاد کند که خواه و نا خواه او را برای این بازی اماده و مشتاق سازد برای همین است که اگر از گیمرها درباره ی این بازی سوال کنیم میگویند مسخره است و ارزش بازی کردن را ندارد ایا شما دلیل ان را پرسیدید مطمئن باشد دلیل عمده ان عدم جذابیت کافی برای مخاطب است ولی ایا واقعا این مشکل باعث میشود که بنده ای که به عنوان یک عضو از تحریریه سیمز 47 تمام زحماتی را که برای این بازی اعم از گرافیک و گیم پلی و .. را ندیده گرفته و تمام کارها و هزینه هایی که برای این بازی خرج شده را بی حساب بشماریم و از ان به یک عنوان پوچ و بی مصرف اشاره کنیم ایا واقعا عدالت در امتیاز دهی این است ایا این است که برای مثال وقتی که فهمیدیم یک بازی بزرگ که نسخه های قبلی اش بسیار زیبا بودند منتشر شده و یا یک بازی که بر روی ان تبلیغ زیادی شده است را دیدم بی پروا و کورکورانه به ان امتیازات بالا بدهیم ایا واقعا این حق است ایا حق در نقد کردن این است که وقتی فهمیدیم فلان بازی را فلان شرکت بزرگی که چنین بازیهای زیبا را ساخته ساخته است 100 درصد بگوییم که این بازی حتما خیلی زیبا است نه عزیزان من هیچ کس و یا حداقل بنده به نوبه ی خودم این کار را نخواهم کرد.پس دوستان عزیزم واقعیت این است که بازی جذابیت لازم را ندارد و اگر بیش از 2 یا 3 ساعت بازی کنید خسته خواهید شد و ان را رها خواهید کرد.و بنده هم کسی نیستم که پتانسیلهای بالای این بازی و زحمات زیادی که بر روی ان کشیده شده را ندیده بگیرم.
نتیجه:خوب در کل باید گفت که این بازی حرفهای زیادی برای گفتن دارد و بازی پر پتانسیلی هم هست و به نظر من ارزش یک بار بازی کردن را دارد ولی برای بعضی ها این معماهای دور و دراز و عدم جذابیت کافی این شانس را خواهد گرفت ولی مطمئن باشید این بهترین بازی در سبک ترسناک میباشد که در سال 2008 منتشر شده.
جور دیگر باید دید:گذشت ان زمانی که شرکت ناشر را به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ بازیسازی میدانستیم چون بعد از موفقیت نه چندان جالبی در بازی درایور 3 دیگه ازش خبری نشد تا همین امسال که با بازی یک بازی دیگر باعث شد گیمرها ان چهره بدی که از این کمپانی داشتند را تقریبا به فراموشی بسپارند و این شرکت را شرکتی بیابند که درست است که در گذشته با هراز زور و ضرب خود را سر پا نگه داشت(برای مثال امتیاز بعضی از بازیهایش را فروخت و یا سهام زیادی از این شرکت به فروش رفت و ...)اما اکنون عزم خود را جذب کرده تا دوباره روی پا شود و به عنوان یک شرکت عالی دوباره نام خود را بر سر زبانها بیندازد شاید بعد از عنوان بزرگ قبلی خود این عنوان را بتوان یکی از بهترین بازیهای این شرکت دانست و نکته دیگری که در امتیاز دهی باید دقت کرد ککه این بازی را شرکتی بزرگ حال حاضر نساخته است این بازی را اتاری ساخته و برای این شرکت چنین عنوانی خیلی هم چیز بزرگی است پس از الان مطمئن باشید که اتاری در حال پیشرفت است و تازگی ها هم یگ گروه در انگلیس تشکیل داده و میخواهد کار و بار خود را توسعه دهد به امید سر پا شدن این شرکت.
معما در تاریکی:شاید کمتر جایی را در این بازی ببینید که بدون حل کوچکترین معماها رد شوند و جای هیچ گونه فکر و تفکری در ان نباشد این بازی سراسر معما است که حتی در کوچکترین جاهای درون این بازی معماها نقش اساسی دارند بازی از ان بازی ها نیست که فقط باید کشت و در این میان کشته هم خواهی شد بازی بازی مثل مکس پین نسیت که همین که وارد بازی شدی باید ادم بکشی تا اخر بازی شرکت سازنده معماها را به زیبایی هر چه تمام تر طراحی کرده است شای در بیشتر جاهای این بازی حل معماها یک نکته ی جالب تلقی میشود اما در بعضی از مواقع زیادی بر روی این معماها کار کردند و معمایی که باید به سادگی هر چه تمام تر حل بشوند راه دور و درازی میروند و باعث میشود که گیمر یا نتواند این معماها را حل کند و یا بعد از گذشت زیادی این معماها را حل کند شاید در بازیهایی که شرکت ناشر ساخته یا میسازد مشکل بودن و سخت بودن بازی یک امری طبیعی باشد بازیهای این شرکت بلا استثنا همگی سخت و مشکل هستند از ان بازیهای ابتدایی گرفته وتا این بازی.پس اگر شما از ان جمله افرادی هستید که مایل به حل معماهایی نیستید که ادم رو 3 دور دور خود می پیچد به شما توصیه میکنم که این بازی رو نخرید چون نمیتوانید ان را رد کنی