من همه کاره هستم! 11 بازی تاثیرگذار سبک شوتر اول شخص

تاثیرگذارترین شوتر اول شخص تاریخ از نظر شما کدام است؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    99

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

1630650732504.png


برخی از تحسین برانگیزترین بازی‌های تاریخ در سبک شوتر اول شخص ساخته شده‌اند. این عناوین به عنوان خلاقانه و نوآورانه‌ترین این سبک محسوب می‌شوند.از اوایل دهه 90، سبک شوتر اول شخص یکی از محبوب‌ترین ژانرهای بازی‌های کامپیوتری بودند و هیچ نشانه‌ای از کاهش این محبوبیت نیز دیده نمی‌شود. علاقه مندان به بازی‌های ویدیویی همچنان مدت زیادی را بازی‌های چند نفره آنلاین می‌گذرانند.

بسیاری از آن‌ها آخرین نسخه‌های Call of Duty، Battlefield و عناوین بتل رویال را تجربه می‌کنند. این عناوین به عنوان بازی‌هایی که بازیبازها بیشترین مدت زمان را برای تجربه آن‌ها صرف کردند شناخته می‌شوند.حالا که بازی‌های شوتر اول شخص چندین دهه منتشر می‌شوند، می‌توانید به سال‌های ابتدایی انتشار این عناوین نگاهی بیندازید تا ببینید که این سبک چگونه به تکامل رسیده است. در این مقاله نوآورانه‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های شوتر اول شخص در تمام دوران را معرفی می‌کنیم.



1630650809128.png

Wolfenstein 3D (1992)

دقیقاً همانند این موضوع که پیش از رزیدنت ایول نیز به لحاظ تکنیکی عناوین بقا-وحشت وجود داشتند، عناوین شوتر اول شخص نیز به لحاظ تکنیکی پیش از Wolfenstein 3D وجود داشتند. با این حال عنوان Wolfenstein 3D شرکت id Software بنیان و اساس چندین دهه بازی‌های شوتر اول شخص را ایجاد کرد و جنبه‌‌هایی از طراحی آن همچنان در طراحی عناوین FPS وجود دارند. همچنین Wolfenstein 3D باعث شد تا id Software به عنوان یکی از استودیوهای قدرتمند صنعت بازیسازی مطرح شود. این استودیو در سال‌های بعد نیز برخی از تاثیرگذارترین عناوین FPS را منتشر کرد.


1630650831489.png

Doom (1993)

دقیقاً یک سال پس از انتشار Wolfenstein 3D، استودیوی id Software یک FPS بسیار تاثیرگذار دیگر را تحت عنوان Doom منتشر کرد. این عنوان یکی از اولین بازی‌هایی بود که دارای محیط‌های سه بعدی بود و نه تنها توانست ایده‌های Wolfenstein 3D توسعه دهد بلکه خود نیز نوآوری‌های قابل توجهی را ارایه داد. در حالی که Wolfenstein 3D یک تجربه کاملاً یک نفره بود، Doom حالت co-op و deathmatch چند نفره را در خود داشت که در سال‌های بعد الهام بخش بسیاری از عناوین شوتر چند نفره بودند. به لطف موفقیت تجاری و تحسین باورنکردنی بازی توسط منتقدین و بازیبازها، Doom الهام بخش تعداد بیشماری کلون Doom شد که طی سال‌های بعد منتشر شدند.


1630650866573.png

Quake (1996)

id Software پس از انتشار عناوین Wolfenstein و Doom دیگر در عناوین FPS نوآوری ایجاد نکرد. این استودیو در سال 1996 عنوان Quake را منتشر کرد که شامل یک کمپین تک نفره، co-op، deathmatch های چند نفره آنلاین بود. اما نوآوری در عنوان Quake لزوماً ناشی از حالت‌های تک نفره، چند نفره و... آن نیست. در عوض نوآوری‌های Quake در انقلابی بود که در نحوه حرکت بازیبازها در یک بازی FPS ایجاد کرده بود. برای مثال مکانیسم " rocket jumping " که هنوز در عناوین امروزی دیده می‌شود را رواج داد. همچنین Quake یکی از اولین بازی‌های esports بود که برای این مورد نیز شایسته تقدیر است.


1630650993975.png

GoldenEye 007 (1997)

تا پیش از GoldenEye 007 در نینتندو 64، بهترین تجربه FPS تنها در کامپیوترها شخصی امکان پذیر بود. استودیوی Rare با GoldenEye 007 این انتظارات را نادیده گرفت و نه تنها انقلابی در بازی‌های FPS کنسولی ایجاد کرد، بلکه روند کیفیت پایین بازی‌های لایسنس شده را نیز تغییر داد. GoldenEye 007 دارای چند نوآوری برای عناوین FPS بود که یکی از آن‌ها حالت 4 نفره split-screen بود. حالت چندنفره GoldenEye 007 به تنهایی کافی است تا آن را یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های FPS تمام دوران بنامیم. آنچه که این بازی در ژانر FPS بر روی کنسول‌ها انجام داده نمی‌توان نادیده گرفت.


1630651034603.png

Half-Life (1998)

ژانر شوتر اول شخص از ابتدای کار خود بر ارایه اکشن و هیجان بالا تمرکز داشت. با این حال، عنوان Half-Life با تاکید فراوان بر روایت، این روند را تغییر داد. سبک داستان نویسی Half-Life بر روی عناوین آینده این ژانر همانند BioShcok تاثیر داشته و در سال‌های بعد از آن این تاثیر کاملاً احساس می‌شود.


1630651206300.png

Counter-Strike (2000)

در حقیقت تاثیر عنوان Half-Life بلافاصله احساس شد زیرا طرفداران بازی از آن برای ساخت عنوین شوتر چند نفره Counter-Strike استفاده کردند. گیم پلی تاکتیکال منحصر به فرد Counter-Strike که در حقیقت یک ماد برای عنوان Half-Life همچنان توسط بازی‌های امروزی شبیه سازی می‌شوند. بازی‌های مدرنی مانند Valorant از شرکت Riot Games و Rogue Company از شرکت Hi-Rez Studios، به طور مشخص از هسته گیم پلی خنثی سازی بمب کانتر استرایک الهام گرفتند. اگرچه Counter-Strike در حقیقت یک ماد برای عنوان هف لایف بود اما توانست به عنوان یک فرانچایز مجزا خود را معرفی کند و با Counter-Strike: Global Offensive به عنوان یکی از برترین بازی‌های esports جهان در میادین بماند.


1630651243496.png

Halo: Combat Evolved (2001)

عنوان Halo: Combat Evolved که لانچ تایتل ایکس باکس اصلی بود، یک سیستم کیلر نیز محسوب می‌شود. بازی بسیار تاثیرگذار استودیوی بانجی، بدون شک تاثیرگذارترین عنوان در ژانر تیراندازی اول شخص و کل صنعت پس از انتشار Doom در سال 1993 بوده است. Halo اصلی دارای کنترل‌های بسیار ابتکاری برای FPS های کنسولی بود و حالت‌های جاه طلبانه و جدید چند نفره را نیز در خود داشت. این فرانچایز چنان موفق بود که نام آن مترادف است با برند Xbox. مایکروسافت همچنان از این بازی به عنوان فرانچایز پرچمدار خود استفاده می‌کند.هیلو 2 نیز برای ایجاد محبوبیت برای Xbox Live و آنلاین چند نفره در کنسول‌ها شایسته تقدیر است.


1630651278320.png

Team Fortress 2 (2007)

شوترهای قهرمانانه امروزه جزو عناوین پر طرفدار هستند اما Team Fortress 2 یکی از مبتکران این سبک بوده است. این عنوان با ایجاد زمینه برای بازی‌های متعدد بعدی، از جمله بازی بسیار محبوب شرکت بلیزرد یعنی Overwatch توانسته بود در زمان انتشار با استقبال منتقدان روبرو شود و همچنان نیز از محبوب‌ترین بازی‌های Steam محسوب می‌شود.


1630651316453.png

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)

سه بازی اول Call of Duty بازی‌های با کیفیت بالا در سبک FPS بودند که در جنگ جهانی دوم جریان داشتند و توانسته بودند تا مورد تحسین وسیع طرفداران و منتقدان قرار بگیرند. با این حال Infinity Ward همه چیز را با Call of Duty 4: Modern Warfare در سال 2007 به سطح بعدی ارتقا داد. کمپین Call of Duty 4 منبع الهام کمپین‌های داستانی FPS های نسل های بعد از خود شد و بسیاری از این عناوین از ست پیس‌های اکشن و پیچش‌های داستانی این عنوان الهام گرفتند. بخش چند نفره این عنوان نیز به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد و همین باعث شد تا عناوین اول شخص دیگر نیز از فرمول موفق CoD برای کسب موفقیت کپی کنند. بسیاری از عناوین شوتر آنلاینی که امروزه منتشر می‌شوند همچنان از طرح نقشه‌های Modern Warfare در سال 2007 پیروی می‌کنند.


1630651344892.png

Overwatch (2016)

Overwatch با الهام از Team Fortress 2، ایده شوتر قهرمانانه را تکامل بخشید. در حالی که شخصیت‌های Team Fortress 2 تا حد زیادی توسط نوع کلاس‌هایشان مشخص می‌شوند، Overwatch تاکید بیشتری بر خود شخصیت‌ها دارد که این موضوع باعث ایجاد داستان قوی و جهان گسترده آن شده است. استفاده Overwatch از جعبه‌های loot نیز بسیار الهام بخش بوده است؛ اگر چه به جرات می‌توان گفت طرفداران در مورد این نوآوری خاص چندان هیجان زده نیستند.


1630651378697.png

PlayerUnknown's Battlegrounds (2017)

PlayerUnknown's Battlegrounds به لحاظ تکنیکی در دو حال اول شخص و سوم شخص قابل بازی کردن است اما نمی‌توان تاثیری که بر روی سبک شوتر گذاشته است را نادیده گرفت. PUBG سبک بتل رویال را رواج داد که منجر به محبوبیت عنوان Fortnite شد؛ عنوانی که به راحتی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تمام دوران محسوب می‌شود. همچنین موجب موفقیت Call of Duty: Warzone نیز شد.اکثر بازی‌های بتل رویال دارای مکانیسم‌های گیم پلی هستند که توسط PUBG ابداع شدند. با اینکه ممکن است این بازی همانند سال‌های ابتدایی محبوب نباشد اما همچنان یک عنوان قدرتمند در این سبک محسوب می‌شود.

 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,828
واقعا این سوال تاثیرگذارترین عنوان توی این ژانر خیلی سوال سختیه. باید دید از نقطه نظر نقد یک بازی چه مولفه ای رو بعنوان تاثیر حداکثری میشه قلمداد کرد.
در نگاه کلی میشه دهه 90 رو مهمترین دهه در شکل گیری و فرم بندی این ژانر به حساب آورد و میشه گفت سرعت رشد این ژانر طی دهه 90 بسیار بالا بود و هر حرکتی یک انقلاب شگرف محسوب میشد. از دید شخصی من id software استودیویی هست که میشه گفت یک تنه قدرت بلامنازع این ژانر در دهه 90 محسوب میشد و مجموع خدماتی که در این ژانر کرده رو با هیچ کدوم از هم عصر های خودش نمیشه مقایسه کرد. اما بطور کلی میشه اینطور بیان کرد:
بطور مثال wolf 3D اولین بازی حقیقی این ژانر محسوب میشد با ارائه تمامی جذابیت های خاصه این ژانر.
Doom با ارائه بهبود مکانیزم های wolf 3D و انونس coop و DM زلزله تغییرات این ژانر رو رقم زد. در واقع دنیای گیم رو میشه به قبل از ارائه دووم و بعد از اون تقسیم کرد از دید من. doom بطور کلی در صنعت ویدئو گیم تغییر ایجاد کرد نه فقط در ژانر خودش.
Quake اولین اکشن سه بعدی واقعی تاریخ هست، صداگزاری، موزیک، گان پلی، enemy design و اتمسفر رو به طرز باورنکردنی ای بهبود داد و نسخه 2 قابلیت های سینمایی رو هم تزریق کرد. بخش مولتی پلیر و گسترش رو به رشد این مود با quake محقق شد.
golden eye 007 رویای تجربه fps رو بر روی کنسول ها محقق کرد که دستاورد واقعا عظیمی بود.
Half life شکوه داستانسرایی رو برای این ژانر ایجاد کرد و چیزی به اسم روایت داستانی رو معنا بخشید، با این وجود در طراحی مراحل، گیم پلی و گان پلی و گرافیک هم میشه گفت این بازی قشنگ تعریف دوباره این ژانر محسوب میشه.

اما دهه بعد، شاید بشه گفت عناوینی مثل call of duty و bioshock قدرتمند ترین عناوین این سبک محسوب میشن. چرا که با ارائه ساختن جهان های عظیم فکری و فلسفی (بایوشاک) و نمایش تلفیق سینما و گارگردانی صحنه ها با عناصر بازیسازی، خلق کرکترها( به نوعی casting) و... (call of duty) یک تغییر بسیار بسیار ملموس در generation این ژانر شاهد بودیم که موج انفجارش دقیقا مثل doom بود که doom clone ها رو بوجود آورد توی دهه 90. هنوزم رگ و پی کال اف دیوتی و بایوشاک رو میشه در تک تک عناوین این ژانر و حتی صنعت ویدئو گیم شاهد بود.
حتی در این دهه میتونیم از stalker هم نامی ببریم چرا که بطور واضح تلفیق عناصر rpg با سبک fps با این بازی رقم خورد و اولین بازی جهان باز این ژانر محسوب میشد که اونو برای من هم رده با دو عنوان قبل میتونه قرار بده.

اما از نظر شخصی و علاقه مندی خودم به بازی های این ژانر من میتونم فقط به یک بازی رای بدم و اون هم Quake هست که به نحوی یک legend حساب میشه چونکه تمام نسخه های سری ( علی الخصوص 3 نسخه ابتدایی در دهه 90) در بالاترین سطوح بازیسازی در عصر خودشون ساخته شدن و فرم بندی این ژانر کاملا با این بازی شکل گرفت به عقیده من. عنصر اصلی یعنی تیراندازی در هر سه نسخه این بازی هنوزم satisfy کننده و بینهایت عالی به چشم میاد که مرهون قدرت و نبوغ کدنویسی جان کارمک هست . خلق جهان های نسخه های اول و دوم در کتگوری های dark fantasy ( نسخه اول) و sci fi ( نسخه دوم) چراغ راه ساخت و توسعه دنیاهای بزرگی مثل سری half life بوده و اگر تاریخچه این ژانر رو دنبال کنید میبینید که منبع الهام بسیاری از عناوین بزرگ این ژانر همین بازی quake بوده و هست. ارائه ماد مولتی پلیر و فراگیر شدن اون به شکل امروزی با quake رقم خورد و اعتلای اون رو در نسخه 3 و در کنار عناوین دیگری مثل unreal tornaument میتونیم ببینیم. ساخت انجین های پر قدرت که قابلیت رندر انیمیشن های باورنکردنی ( با توجه به زمان خودشون)، نور پردازی و مدلینگ های بی نظیر quake 1&2 رو هم میتونیم از دیگر نقاط قوت این سری به حساب بیاریم. از نظر من قطعا یک عنوان و یک سری هست که میتونه در رتبه بندی تاثیرگذارترین های این ژانر مقام اول رو کسب کنه و اون هم سری quake هست.
 
آخرین ویرایش:

AMIRXBOX1

کاربر سایت
Jun 17, 2021
138
نام
AMIR GAMER
واییییی کال آف دیوتی ... هیچی مثل کال آف نمیشه اما یه چیزیو جا گذاشتی بهزاد جان اونم بایوشاک ... بایوشاک هم واقعا متفاوت بود و خفن
در کل اورواچ هم خیلی فانتزی و با حال بود دمت گم
موفق باشی ... و یک خسته نباشی ویژه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر