- Jan 25, 2018
- 5,470
- نام
- Albiceleste
برخی از تحسین برانگیزترین بازیهای تاریخ در سبک شوتر اول شخص ساخته شدهاند. این عناوین به عنوان خلاقانه و نوآورانهترین این سبک محسوب میشوند.از اوایل دهه 90، سبک شوتر اول شخص یکی از محبوبترین ژانرهای بازیهای کامپیوتری بودند و هیچ نشانهای از کاهش این محبوبیت نیز دیده نمیشود. علاقه مندان به بازیهای ویدیویی همچنان مدت زیادی را بازیهای چند نفره آنلاین میگذرانند.
بسیاری از آنها آخرین نسخههای Call of Duty، Battlefield و عناوین بتل رویال را تجربه میکنند. این عناوین به عنوان بازیهایی که بازیبازها بیشترین مدت زمان را برای تجربه آنها صرف کردند شناخته میشوند.حالا که بازیهای شوتر اول شخص چندین دهه منتشر میشوند، میتوانید به سالهای ابتدایی انتشار این عناوین نگاهی بیندازید تا ببینید که این سبک چگونه به تکامل رسیده است. در این مقاله نوآورانهترین و تاثیرگذارترین بازیهای شوتر اول شخص در تمام دوران را معرفی میکنیم.
دقیقاً همانند این موضوع که پیش از رزیدنت ایول نیز به لحاظ تکنیکی عناوین بقا-وحشت وجود داشتند، عناوین شوتر اول شخص نیز به لحاظ تکنیکی پیش از Wolfenstein 3D وجود داشتند. با این حال عنوان Wolfenstein 3D شرکت id Software بنیان و اساس چندین دهه بازیهای شوتر اول شخص را ایجاد کرد و جنبههایی از طراحی آن همچنان در طراحی عناوین FPS وجود دارند. همچنین Wolfenstein 3D باعث شد تا id Software به عنوان یکی از استودیوهای قدرتمند صنعت بازیسازی مطرح شود. این استودیو در سالهای بعد نیز برخی از تاثیرگذارترین عناوین FPS را منتشر کرد.
دقیقاً یک سال پس از انتشار Wolfenstein 3D، استودیوی id Software یک FPS بسیار تاثیرگذار دیگر را تحت عنوان Doom منتشر کرد. این عنوان یکی از اولین بازیهایی بود که دارای محیطهای سه بعدی بود و نه تنها توانست ایدههای Wolfenstein 3D توسعه دهد بلکه خود نیز نوآوریهای قابل توجهی را ارایه داد. در حالی که Wolfenstein 3D یک تجربه کاملاً یک نفره بود، Doom حالت co-op و deathmatch چند نفره را در خود داشت که در سالهای بعد الهام بخش بسیاری از عناوین شوتر چند نفره بودند. به لطف موفقیت تجاری و تحسین باورنکردنی بازی توسط منتقدین و بازیبازها، Doom الهام بخش تعداد بیشماری کلون Doom شد که طی سالهای بعد منتشر شدند.
id Software پس از انتشار عناوین Wolfenstein و Doom دیگر در عناوین FPS نوآوری ایجاد نکرد. این استودیو در سال 1996 عنوان Quake را منتشر کرد که شامل یک کمپین تک نفره، co-op، deathmatch های چند نفره آنلاین بود. اما نوآوری در عنوان Quake لزوماً ناشی از حالتهای تک نفره، چند نفره و... آن نیست. در عوض نوآوریهای Quake در انقلابی بود که در نحوه حرکت بازیبازها در یک بازی FPS ایجاد کرده بود. برای مثال مکانیسم " rocket jumping " که هنوز در عناوین امروزی دیده میشود را رواج داد. همچنین Quake یکی از اولین بازیهای esports بود که برای این مورد نیز شایسته تقدیر است.
تا پیش از GoldenEye 007 در نینتندو 64، بهترین تجربه FPS تنها در کامپیوترها شخصی امکان پذیر بود. استودیوی Rare با GoldenEye 007 این انتظارات را نادیده گرفت و نه تنها انقلابی در بازیهای FPS کنسولی ایجاد کرد، بلکه روند کیفیت پایین بازیهای لایسنس شده را نیز تغییر داد. GoldenEye 007 دارای چند نوآوری برای عناوین FPS بود که یکی از آنها حالت 4 نفره split-screen بود. حالت چندنفره GoldenEye 007 به تنهایی کافی است تا آن را یکی از نوآورانهترین بازیهای FPS تمام دوران بنامیم. آنچه که این بازی در ژانر FPS بر روی کنسولها انجام داده نمیتوان نادیده گرفت.
ژانر شوتر اول شخص از ابتدای کار خود بر ارایه اکشن و هیجان بالا تمرکز داشت. با این حال، عنوان Half-Life با تاکید فراوان بر روایت، این روند را تغییر داد. سبک داستان نویسی Half-Life بر روی عناوین آینده این ژانر همانند BioShcok تاثیر داشته و در سالهای بعد از آن این تاثیر کاملاً احساس میشود.
در حقیقت تاثیر عنوان Half-Life بلافاصله احساس شد زیرا طرفداران بازی از آن برای ساخت عنوین شوتر چند نفره Counter-Strike استفاده کردند. گیم پلی تاکتیکال منحصر به فرد Counter-Strike که در حقیقت یک ماد برای عنوان Half-Life همچنان توسط بازیهای امروزی شبیه سازی میشوند. بازیهای مدرنی مانند Valorant از شرکت Riot Games و Rogue Company از شرکت Hi-Rez Studios، به طور مشخص از هسته گیم پلی خنثی سازی بمب کانتر استرایک الهام گرفتند. اگرچه Counter-Strike در حقیقت یک ماد برای عنوان هف لایف بود اما توانست به عنوان یک فرانچایز مجزا خود را معرفی کند و با Counter-Strike: Global Offensive به عنوان یکی از برترین بازیهای esports جهان در میادین بماند.
عنوان Halo: Combat Evolved که لانچ تایتل ایکس باکس اصلی بود، یک سیستم کیلر نیز محسوب میشود. بازی بسیار تاثیرگذار استودیوی بانجی، بدون شک تاثیرگذارترین عنوان در ژانر تیراندازی اول شخص و کل صنعت پس از انتشار Doom در سال 1993 بوده است. Halo اصلی دارای کنترلهای بسیار ابتکاری برای FPS های کنسولی بود و حالتهای جاه طلبانه و جدید چند نفره را نیز در خود داشت. این فرانچایز چنان موفق بود که نام آن مترادف است با برند Xbox. مایکروسافت همچنان از این بازی به عنوان فرانچایز پرچمدار خود استفاده میکند.هیلو 2 نیز برای ایجاد محبوبیت برای Xbox Live و آنلاین چند نفره در کنسولها شایسته تقدیر است.
شوترهای قهرمانانه امروزه جزو عناوین پر طرفدار هستند اما Team Fortress 2 یکی از مبتکران این سبک بوده است. این عنوان با ایجاد زمینه برای بازیهای متعدد بعدی، از جمله بازی بسیار محبوب شرکت بلیزرد یعنی Overwatch توانسته بود در زمان انتشار با استقبال منتقدان روبرو شود و همچنان نیز از محبوبترین بازیهای Steam محسوب میشود.
سه بازی اول Call of Duty بازیهای با کیفیت بالا در سبک FPS بودند که در جنگ جهانی دوم جریان داشتند و توانسته بودند تا مورد تحسین وسیع طرفداران و منتقدان قرار بگیرند. با این حال Infinity Ward همه چیز را با Call of Duty 4: Modern Warfare در سال 2007 به سطح بعدی ارتقا داد. کمپین Call of Duty 4 منبع الهام کمپینهای داستانی FPS های نسل های بعد از خود شد و بسیاری از این عناوین از ست پیسهای اکشن و پیچشهای داستانی این عنوان الهام گرفتند. بخش چند نفره این عنوان نیز به موفقیتهای بسیاری دست پیدا کرد و همین باعث شد تا عناوین اول شخص دیگر نیز از فرمول موفق CoD برای کسب موفقیت کپی کنند. بسیاری از عناوین شوتر آنلاینی که امروزه منتشر میشوند همچنان از طرح نقشههای Modern Warfare در سال 2007 پیروی میکنند.
Overwatch با الهام از Team Fortress 2، ایده شوتر قهرمانانه را تکامل بخشید. در حالی که شخصیتهای Team Fortress 2 تا حد زیادی توسط نوع کلاسهایشان مشخص میشوند، Overwatch تاکید بیشتری بر خود شخصیتها دارد که این موضوع باعث ایجاد داستان قوی و جهان گسترده آن شده است. استفاده Overwatch از جعبههای loot نیز بسیار الهام بخش بوده است؛ اگر چه به جرات میتوان گفت طرفداران در مورد این نوآوری خاص چندان هیجان زده نیستند.
PlayerUnknown's Battlegrounds به لحاظ تکنیکی در دو حال اول شخص و سوم شخص قابل بازی کردن است اما نمیتوان تاثیری که بر روی سبک شوتر گذاشته است را نادیده گرفت. PUBG سبک بتل رویال را رواج داد که منجر به محبوبیت عنوان Fortnite شد؛ عنوانی که به راحتی یکی از محبوبترین بازیهای تمام دوران محسوب میشود. همچنین موجب موفقیت Call of Duty: Warzone نیز شد.اکثر بازیهای بتل رویال دارای مکانیسمهای گیم پلی هستند که توسط PUBG ابداع شدند. با اینکه ممکن است این بازی همانند سالهای ابتدایی محبوب نباشد اما همچنان یک عنوان قدرتمند در این سبک محسوب میشود.