مسابقه واقعی فرمول‌یک در دنیای مجازی

Persian-Elohimy

کاربر سایت
Nov 21, 2007
170
نام
حسین
تصور کنید در خط آغاز مسابقه فرمول یک، با پای آماده روی پدال گاز منتظر خاموش شدن چراغ های قرمز هستید.

20080614071932f1.jpg


در کنار شما هم نامهای بزرگی مثل لویس همیلتون، فیلیپه مسا و کیمی رایکونن قرار دارند. صدای فریاد موتور اتومبیل ها همه جا را فرا گرفته و همه منتظر آغاز مسابقه هستند.

برای علاقمندان مسابقات اتومبیلرانی، مسابقه با قهرمانان محبوبشان بیشتر به یک رویا شباهت دارد و متاسفانه اکثر افراد، از صفحه تلویزیون به مسابقات نزدیکتر نشده اند.

اما اگر شرکتی هلندی در اجرای برنامه خود موفق شود، این شرایط تغییر خواهد کرد.
اندی لورلینگ بنایانگذار شرکت آی‌اوپنر میدیا (iOpener Media) می گوید: "واضح است که بازی های کامپیوتری به سمتی حرکت می کنند که اشیاء و موجودات واقعی را به جهان مجازی بیاورند، یعنی رقابت با دیگر بازی‌گران نخواهد بود بلکه با کسانی رقابت انجام می شود که واقعا مشغول انجام آن هستند."

سیستم ثبت شده ای که این شرکت درحال توسعه و ساخت آن است، اطلاعات مربوط به موقعیت اتومبیل ها در مسابقات را به کامپیوترها و دستگاه های بازی سازگار با برنامه های این شرکت می دهد.

هدف این است که شما در محیط آرام خانه خود بتوانید با رانندگان برتر جهان، در همان زمانی که آنها واقعا مشغول رقابت هستند، مسابقه بدهید.




"برای شیفتگان بازی"


این طرح، رویا پردازی نیست.
آژانس فضایی اروپا (ESA) به اندازه ای از طرح شرکت آی‌اوپنر استقبال کرد که هزینه اجرای مدل اولیه آن و اثبات عملی بودن طرح را به آقای لورلینگ داد.

یک سرمایه گذار آلمانی هم برای توسعه بیشتر این طرح مشارکت کرده است.

_44734788_c3795f7b-0abd-40d3-bb27-7e76721b1879.jpg




اندی لورلینگ این طرح را بر روی یک اتومبیل فرمول یک آزمایش کرده است و قصد دارد اولین بازی که در آن از این فناوری استفاده می شود را در سپتامبر سال جاری روانه بازار کند.

او می گوید: "در حال حاضر علاقه زیادی به این طرح نشان داده شده است و ما به دنبال شریکی مناسب هستیم."

شش شرکت تولید کننده بازی در حال مذاکره با شرکت او برای استفاده از این فناوری هستند.

با این حال گرت ویلسون مدیر بخش طراحی در شرکت بیزار کرییشنز (Bizzare Creations)، تولید کننده مجموعه بازی های Project Gotham Racing که در حال حاضر برنامه ای برای ارزیابی سیستم جدید ندارد، می گوید بازی هایی که قابلیت انجام همزمان با مسابقات واقعی را دارند "تنها اکثریتی شیفته بازی را مجذوب خواهند کرد."

او می گوید: "این روزها فرمول یک و بازی های پیچیده و مشابه شبیه سازی در مقایسه با بازی های مرحله ای مشابه خود در اواخر دهه 90 بازار کمتری دارند."

"این نوع قابلیتها احتمالا تنها برای حرفه ای های بازی یا طرفداران فرمول یک جذاب خواهد بود، و نه یک بازی‌گر عام."

"با این وجود شیفتگان بازی از آن بسیار لذت خواهند برد."




موقعیت یابی دقیق


در قلب فن آوری شرکت آی‌اوپنر یک سیستم موقعیت یابی جهانی
(GPS) توسعه یافته قرار دارد که که آن را با نام موقعیت یاب تفاضلی (DGPS) می شناسند.

این سیستم از ایستگاههایی ثابت برای تصحیح علائم موقعیت یابی استفاده می کند که دقتی در مقیاس 10 متر را فراهم می کند.

از DGPS برای حمل و نقل هوایی یا مصارفی که به دقت بالا در موقعیت سنجی نیاز دارند استفاده می شود.

آقای لورلیگ توضیح می دهد که :"از این اطلاعات برای پیدا کردن مکان و سرعت اتومبیل استفاده می شود."

اما از آنجا که این میزان دقت برای بازی کافی نیست، فناوری شرکت آی‌اوپنر از اطلاعات شبکه اروپایی EGNOS نیز استفاده می کند تا دقت اطلاعات موجود را به مقیاس 2 متر برساند.

همچنین اتومبیل ها باید مجهز به دستگاه اندازه گیری اینرسی شوند
(IMU) که از آنها در سیستمهای موشکی برای اندازه گیری شتاب، زاویه حرکت و انحراف از مسیر استفاده می شود.

مجموع این دستگاه ها می تواند مکان اتومبیل را با دقتی در حد 30 سانتی متر تعیین کند.

اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورهای داخل اتومبیل، که معمولا توسط مهندسان تیم ها در کنار پیست توسط سیستمهای مخابراتی و جهت نظارت بر عملکرد اتومبیل دریافت می شود، نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

_44740608_f1_gps_console2_226in.gif



1. سیستم GPS موقعیت اتومبیل واقعی را پیدا می کند

2. اطلاعات مربوط به موقعیت و عملکرد اتومبیل به کامپیوتری در پیست منتقل می شود

3. شناسه ای منحصر به آن اتومبیل به اطلاعات به دست آمده منتسب می شود و اطلاعات بر روی اینترنت قرار می گیرد

4. اطلاعات بر روی کامپیوترهای سرور قرار می کیرد و به بازی‌گران ارسال می شود
کل روند ارسال اطلاعات از اتومبیل به بازی‌گر کمتر از 5 ثانیه طول می کشد



بازی های هوشمند

این شرکت قصد ندارد خود بازی تولید کند، بلکه تنها می خواهد زیرساختاری برای تولید کنندگان بازی فراهم سازد.

با این وجود شرکت آی‌اوپنر نرم افزارهایی را ارائه خواهد کرد، به ویژه درزمینه هوش مصنوعی، تا جهان واقعی و مجازی بدون مشکل با هم ترکیب شوند.

اندی لورلینگ توضیح می دهد: "اگر لویس همیلتون پشت سر شما در حال حرکت باشد، شما را [در بازی] نمی بیند و از وسط شما عبور خواهد کرد."

"در نتیجه در چنین لحظاتی کمک ارائه شده توسط اجزاء نرم افزاری هوش مصنوعی باعث می شود که کل صحنه از دیدی بازی‌گر شبیه به یک سبقت واقعی به نظر برسد."

_44724744_21af9aa0-41b7-450a-b008-6bd8d9d310ab.jpg

سرنوشت تصادف میان اتومبیل های واقعی و مجازی توسط "هوش مصنوعی" تعیین می شود

همچنین این سیستم می تواند نتیجه تصادف میان رانندگان واقعی و مجازی را شبیه سازی کند.

در چنین شرایطی همیشه اتومبیل واقعی به کار خود ادامه می دهد اما سرنوشت اتومبیل بازی‌گر مشخص نیست.

در حال حاضر شرکت آی‌اوپنر توجه خود را به بازی های اتومبیلرانی معطوف کرده است، اما آقای لورلینگ که در سال 2006 در هلند جایزه مسابقه موقعیت یابی ماهواره ای (با هدف یافتن کاربردی برای اطلاعات مربوط به موقعیت) را برد معتقد است می توان در بازی هایی برای دوچرخه سواری، پاروزنی، اسکی و اسنوبورد از این فناوری استفاده کرد.


منبع: http://www.bbc.co.uk/persian/science/story/2008/06/080614_ba-virtual-f1.shtml
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر