خبر رسمی مجله تایم هیدتاکا میازاکی را در میان 100 چهره اثرگذار دنیا قرار داد

  • Thread starter Thread starter Ludens
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Ludens

Fallen Angel of the Night
Loyal Member
مجله تایم لیست تأثیرگذارترین افراد سال 2023 را منتشر کرده که در آن نام میازاکی، خالق عناوین سولز به چشم می‌خورد. با بازی‌سنتر و جدیدترین اخبار بازی همراه شوید.

تصویر Hidetaka Miyazaki

رئیس استودیوی From Software در سال‌های حضور خود در صنعت بازی، عناوین تأثیرگذاری از جمله دیمنز سولز، دارک سولز، بلادبورن و اخیرا الدن رینگ را کارگردانی کرده است. هیدتاکا میازاکی حالا پس از شیگرو میاموتو، دومین بازیسازی محسوب می‌شود که به این لیست سالانه راه پیدا کرده است.

نیل دراکمن، کارگردان عناوین The Last of Us و یکی از رؤسای ناتی داگ، به عنوان شخصی برجسته از حوزه ویدئوگیم، پیام کوتاهی را در این مجله نوشته که به دلایل تأثیرگذار بودن میازاکی می‌پردازد:

«اولین باری که یکی از بازی‌های هیدتاکا میازاکی را تجربه کردم، رقت‌آور بودم. من به‌طور مدام توسط اولین دشمن کشته شدم. اما هنگامی که رویکرد آهسته‌تری را در پیش گرفتم و به جزئیات توجه کردم، ناگهان به درک تازه‌ای رسیدم. من موفق شدم که دشمن را شکست دهم و در بازی پیشروی کنم. من شایستگی پیشروی خودم را به دست آوردم و نوعی احساس قوی به من دست داد! با پیشروی بیشتر در بازی، با تعمق و توجه بیشتری به کاوش دنیای آن پرداختم. در عوض، دنیای بازی تنش، زیبایی و غافل‌گیری را به من هدیه داد.»

بازی Elden Ring، آخرین ساخته بازیساز ژاپنی موفق به کسب صدها جایزه Game of the Year شد و طبق آخرین آمار، تاکنون بیش از 20 میلیون نسخه فروخته است. مدتی قبل، استودیوی فرام سافتور اکسپنشن Shadow of the Erdtree را برای این عنوان تحسین‌شده معرفی کرد. با این وجود، در حال حاضر جزئیات چندانی از زمان عرضه و محتویات این اکسپنشن اعلام نشده است.
 
من صرفا برای سوال میپرسم چون یکم دارک سولز بازی کردم داستان خاصی ندیدم!
اگه کسی براش داستان بازی مهم باشه نه صرفا گیم پلی و لول دیزاین و سختی بازی، نمیتونه با سبک ایشون مخالف باشه احیانا؟
من هرچقدر فکر میکنم نمیدونم وقت چی بذارم:دی چون برام صرفا رد کردن یه باس سخت انگیزه پلی دادن بازی نیست.
در عوض بعد سالها هنوز که هنوزه یه بازی MGS3 مدام میاد تو ذهنم...
 
حقیقتا بعد الدن رینگ ۹۹٪ بازیای اوپن ورلد فیلر محسوب میشن :D طراحی دنیای انقلابی، ارت دیزاین معرکه،گیم پلی فوق العاده متنوع با آزادی عمل وحشتناک. حقشه کاملا.
احتمالا یا حالا بازی اپن ورد بازی نکردی یا بازی اپن ورد نمیدونی چیه
میشه یه نمونه از انقلاب هایی که کرده و توی بازی دیگه ای وجود نداشته مثال بزنی؟
تنها چیزی که بازی داره مپ بسیار بسیار بزرگ و توخالیه که بعد ۳۰_۲۰ ساعت وحشتناک خسته کننده و ملال آور میشه
اکثر مپ بازی یه سطح یکسان و صافه(مثل دشت ها)که همه ی آیتم ها و زره ها و اسلحه های مهم توی کل این مپ تک بعدی پخش شده و کسی که بخواد اونا رو بدست بیاره باید ثانیه به ثانیه و متر به متر این مپ تک سطحی رو شخم بزنه و تحمل کنه اونم بدون هیچ تراکم و npc و پویایی ای با وجود این که اپن ورده!!!
علاوه بر اینها حدود ۱۵۰ تا باس داره که یک سوم اونا کاملا تکراری و کپی پیست شدن توی دانجن ها و غار ها و مپ بازی یعنی چیزی حدود ۵۰ تا که رقم خیلی بزرگیه
به نسبت بازیهای قبلی فرام هم خیلی خیلی آسون تر شده مخصوصا با وجود احضار ارواح که به این نسخه اضافه شده بازی مثل آب خوردن میشه(حالا احضار npc ها تو باس های اصلی بماند که بازی رو very easy میکنه) فقط کافیه یه کلاس جادوگری برداری عقب وایستی اینا رو بندازی جلو بدون دمیج خوردن باس ها رو بکشی. این یکی از دلایلی هست که خیلی از گیمرها و منتقدان که با بازیهای این استدیو آشنایی ندارن یه اعتماد به نفس کاذب بدست آوردن و این نمرات و فروش اورریت بدست اومد
منتقدان دوزاری تا یه بازی نسبتا خوب میبینن سریع دهنشون آب میوفته و بدون نقد کردن این نمرات اورریت و ۱۰ از ۱۰ رو کادو میدن
_____________________________
کسانی که بدون بازی کردن جوابی به این دلایل ندارن میتونم اسکرین شاتهای مختلف از بازی کردنش بذارم
 
من صرفا برای سوال میپرسم چون یکم دارک سولز بازی کردم داستان خاصی ندیدم!
اگه کسی براش داستان بازی مهم باشه نه صرفا گیم پلی و لول دیزاین و سختی بازی، نمیتونه با سبک ایشون مخالف باشه احیانا؟
بازیای میازاکی اینجورین که داستان به طور واضح بیان نمیشه. باید از توضیحات آیتم ها و دیالوگ های شخصیت ها به داستان برسی. اگه به این چیزا توجه نکنی چیزی نمیفهمی. یعنی داستان داره صرفا روایتش متفاوته.
 
بازیای میازاکی اینجورین که داستان به طور واضح بیان نمیشه. باید از توضیحات آیتم ها و دیالوگ های شخصیت ها به داستان برسی. اگه به این چیزا توجه نکنی چیزی نمیفهمی. یعنی داستان داره صرفا روایتش متفاوته.
با این نحوه روایت ندید میگم خیلی مشخصه هایی که داستان بازی میتونه داشته باشه از بین میره یا اونطور که باید و شاید جلوه پیدا نمیکنه. مثلا توئیست یا پیچش داستان
و به نظرم غیبت و کم کاری افراد و کمپانیهای مهم دیگه نظیر راک استار و ناتی داگ و تقریبا نبود امثال کوجیما و میکامی در موفقیت و گرفتن کارای ایشون کم تاثیر گذار نبوده.
 
  • Like
Reactions: u.s.a
من صرفا برای سوال میپرسم چون یکم دارک سولز بازی کردم داستان خاصی ندیدم!
اگه کسی براش داستان بازی مهم باشه نه صرفا گیم پلی و لول دیزاین و سختی بازی، نمیتونه با سبک ایشون مخالف باشه احیانا؟
من هرچقدر فکر میکنم نمیدونم وقت چی بذارم:D چون برام صرفا رد کردن یه باس سخت انگیزه پلی دادن بازی نیست.
در عوض بعد سالها هنوز که هنوزه یه بازی MGS3 مدام میاد تو ذهنم...
داخل بازیای میازاکی اصلا خود بازی باهات حرف میزنه :D
بعضیا فکر میکنن تو این بازیها صرفا داستان اینه که مثلا برن توضیحات آیتم‌ها رو بخونن یا برن در مورد بازی تحلیل‌ بخونن تا متوجه بشن قضیه چیه. اصلا این چیزا ضروری نیست...
برخلاف خیلی از بازیها که مدام حین گیم‌پلی شخصیتا دارن زر میزنن و یه لحظه راحتت نمیزارن و باید همه چی رو برات توضیح بدن، تو بازیای میازاکی خیلی سکوت و آرامش بیشتری جریان داره. دیالوگ و کات سین داستانی و NPC هم داریم ولی انقدر مکالمه تو بازی به ندرت اتفاق میوفته و این لحظات کیفیت بالایی داره که به شدت اثرگذاری زیادی میتونه داشته باشه. من کلا یکی از لحظات موردعلاقه‌ام تو بازیهای From Software وقتیه که بعد مدت‌ها یه NPC میبینم! در حالی که تو خیلی بازیهای دیگه ممکنه اصلا بهشون توجه هم نکنم. خود ساختار محیط‌ها کلی حرف برای گفتن داره، دشمنا و طرز رفتارشون کلی حرف داره و کلی اتفاقات غیرمنتظره و خفن دیگه تو بازی میتونه برات اتفاق بیوفته و اون سفری که از اول بازی تا انتهای مسیرت انجام میدی یه ماجرای فراموش‌نشدنی میشه برات.
کلا من نمیفهمم چرا بعضی دوستان خودشون رو از این لذت محروم میکنن.
 
احتمالا یا حالا بازی اپن ورد بازی نکردی یا بازی اپن ورد نمیدونی چیه
اصلا به الدن رینگ کاری ندارم، چرا فک میکنید این رفتار درستیه که اگه یکی نظرشو میگه میتونید بازخواستش کنید؟ باید ثابت کنه چرا همچین نظری داره؟
مثلا من بیام بگم فورتنایت بهترین گیم تاریخ بشریت هست بقیه مولتی پلیرا هم جلوش پشمن، حالا شما بیا پستمو ریپلای کن 6 خط در مورد بولشت بودنش بنویس چند تا اسکرین شات هم بده که چون شما بازی کردی حق با شماس اونی هم که مخالفه دوزاریه :D انتظار داری مثلا نظر طرف تغییر کنه؟

چون اگه واقعا کسی بخواد بدونه نکات مثبت یک بازی چی بوده که خیلیا ازش خوششون اومده نمیاد قبل جواب گرفتن دوزاری خطابشون کنه! دروغ میگم؟
 
آخرین ویرایش:
اصلا به الدن رینگ کاری ندارم، چرا فک میکنید این رفتار درستیه که اگه یکی نظرشو میگه میتونید بازخواستش کنید؟ باید ثابت کنه چرا همچین نظری داره؟
مثلا من میام میگم فورتنایت بهترین گیم تاریخ بشریت هست بقیه مولتی پلیرا هم جلوش پشمن، حالا شما بیا پستمو ریپلای کن 6 خط در مورد بول شت بودنش بنویس چند تا اسکرین شات هم بده که چون شما بازی کردی حق با شماس اونی هم که مخالفه دوزاریه :D
نظر شخصی هر فرد تا زمانی که ارتباطی با فکت ها و کلید واژه های حساس مثل انقلاب و ... نباشه محترمه ولی تا زمانیکه این لقب ها بیاد باید دلایل و اثبات هم پشت سرش بیاد
چه توی همین سایت چه توئیتر و چه جاهای دیگه از افرادی که این بازی رو انقلابی میدونن پرسیدم این بازی چه المان، مکانیزم، دوربین، سبک و ژانر خاص یا زیر ژانر خاص،مینی گیم، لول دیزاین و ... رو به مدیوم گیم اضافه کرده که انقلابی میدونن؟جواب اکثرشون این بود چون من میگم و بازی شاهکاره:D:D اون معدود افرادی هم که به زعم خودش ادله می آوردن بزرگ ترین دلیلشون این بود چون فرام سافتور اپن ورد نساخته بود و این اولین اپن وردشون بود پس بازی انقلابیه:D:D
با اینکه آنچنان هم از کوجیما این اواخر دل خوشی ندارم ولی حداقل حداقل سعی کرد یه زعم خودش زیر ژانر بوجود بیاره و طرفداراش میتونن بگن سعی داشت انقلابی رو توی این مدیوم بوجود بیاره(گرچه موفق نبود و فیدبک های متوسطی گرفت) ولی آخه این بازی چه چیز جدیدی به مدیوم گیم اضافه کرده که طرفداران افراطی اش اون رو انقلابی میدونن؟اتفاقا تا جایی که میتونسته سعی کرده از بازی های دیگه تقلید کنه(الهام بگیره).دانجن ها و موارد مخفی از زلدا، حس اکتشاف از شدو او کلوسوس، باس ها و طراحی محیط این چنینی هم توی آثار قبلی این استدیو فراوان وجود داشتند.
البته زیاد نمیشه به طرفداران خرده گرفت وقتی منتقدهای دوزاری این روزهای گیم تا یک بازی خوب پیدا میشه ۱۰ از ۱۰ ها ردیف میکنن بدون اینکه کل بازی رو نقد کنن و به سایر بخش ها توجه داشته باشند از طرفداران هم انتظار زیادی نمیره.چون فلان بازی هسته اصلی گیمپلی اش خوبه نیازی به نقد کردن مپ بزرگ و خسته کننده و باس های تکراری نیست و کم کردن نمره نیست:|
 
نظر شخصی هر فرد تا زمانی که ارتباطی با فکت ها و کلید واژه های حساس مثل انقلاب و ... نباشه محترمه ولی تا زمانیکه این لقب ها بیاد باید دلایل و اثبات هم پشت سرش بیاد
چه توی همین سایت چه توئیتر و چه جاهای دیگه از افرادی که این بازی رو انقلابی میدونن پرسیدم این بازی چه المان، مکانیزم، دوربین، سبک و ژانر خاص یا زیر ژانر خاص،مینی گیم، لول دیزاین و ... رو به مدیوم گیم اضافه کرده که انقلابی میدونن؟جواب اکثرشون این بود چون من میگم و بازی شاهکاره:D:D اون معدود افرادی هم که به زعم خودش ادله می آوردن بزرگ ترین دلیلشون این بود چون فرام سافتور اپن ورد نساخته بود و این اولین اپن وردشون بود پس بازی انقلابیه:D:D
با اینکه آنچنان هم از کوجیما این اواخر دل خوشی ندارم ولی حداقل حداقل سعی کرد یه زعم خودش زیر ژانر بوجود بیاره و طرفداراش میتونن بگن سعی داشت انقلابی رو توی این مدیوم بوجود بیاره(گرچه موفق نبود و فیدبک های متوسطی گرفت) ولی آخه این بازی چه چیز جدیدی به مدیوم گیم اضافه کرده که طرفداران افراطی اش اون رو انقلابی میدونن؟اتفاقا تا جایی که میتونسته سعی کرده از بازی های دیگه تقلید کنه(الهام بگیره).دانجن ها و موارد مخفی از زلدا، حس اکتشاف از شدو او کلوسوس، باس ها و طراحی محیط این چنینی هم توی آثار قبلی این استدیو فراوان وجود داشتند.
البته زیاد نمیشه به طرفداران خرده گرفت وقتی منتقدهای دوزاری این روزهای گیم تا یک بازی خوب پیدا میشه ۱۰ از ۱۰ ها ردیف میکنن بدون اینکه کل بازی رو نقد کنن و به سایر بخش ها توجه داشته باشند از طرفداران هم انتظار زیادی نمیره.چون فلان بازی هسته اصلی گیمپلی اش خوبه نیازی به نقد کردن مپ بزرگ و خسته کننده و باس های تکراری نیست و کم کردن نمره نیست:|
دوست عزیز یکی از مزایای بازیهای میازاکی تنوع محیط و اتمسفر در مپ بازیهاش هست بعد چطوری میشه خسته کننده .از طرفی چون الدن اوپن ورد هست وجود باس تکراری عجیب نیست چون تقریبا تمام اوپن ورد آرپی جی ها باس تکراری دارن ولی اینم باید توجه کرد تعداد باسهای اصلی و خاص الدن بیشتر بازیهای قبلی میازاکی نباشه کمتر نیست. در ضمن همین سبک سولز بورن که میازاکی بوجود آورده منبع الهام خیلی شرکتها هست که تازه هیچ کدوم هنوز نتونستن در این سبک از هر نظر کیفیت بازیها میازاکی داشته باشند
 
این یکی از دلایلی هست که خیلی از گیمرها و منتقدان که با بازیهای این استدیو آشنایی ندارن یه اعتماد به نفس کاذب بدست آوردن و این نمرات و فروش اورریت بدست اومد
من با باقی بخشای پست کاری ندارم ولی واقعا نتونستم بفهمم اینجا منظور از «فروش اورریت» چیه. :D الان شما میگی ملت بیش از اندازه بازی رو خریدن؟ باید کمتر میخریدن؟ بی شوخی درکش از توانم خارجه! :D
 
بنده نیز سال‌های اول می‌گفتم این چه چرت و پرتیه و الکی معروف شده و... ولی به لطف @REZA TAEL و دوستان، به راه راست هدایت شدم و به این نتیجه رسیدم که عجب گنجی در دنیای بازی داریم و خبر نداشتم! :D
تازگی هم Demon's Souls Remake رو تموم کردم که یکی دیگه از تجربه‌های فوق‌العاده‌م بود. یه بازی درجه یک و محشر که ترکیبی از دنیای جذاب میازاکی با گرافیک امروزی هست و تموم کردن این بازی باعث شد ارادتم به ایشون حتی از قبل هم بیشتر بشه.
تا قبل از اون فکر می‌کردم Demon's Souls هرچقدر هم خوب باشه، به هر حال چون اولین نسخه از این سری بوده یه سری ضعف‌های اساسی داره و برای همین نباید با حالت سختگیرانه‌ای سراغش برم و کلاً خودم رو آماده کرده بودم برای یه سری ایرادات بزرگ در برابر نسخه‌های بعدی. ولی الآن می‌بینم تقریباً همه چیز توی همون Demon's Souls با کیفیت بالا شکل گرفته بوده و بعدش به تدریج یه سری تکامل‌ها پیدا کرده. یعنی کلاً وقتی این بازی رو تجربه می‌کردم، انگار نه انگار که تازه اولین تجربه اون‌ها توی این سبک بوده. سبکی که زمان خودش واقعاً چیز نوآورانه و خاصی بود و وسط کلون‌های GeoW که اون دوران خیلی مُد شده بودن و شوترهای زامبی‌کشی و کلاً سبک‌های تکراری اون روزها، یه حس و حال کاملاً متفاوتی داشت و بعدها هم کار به جایی رسید که ملت اصطلاح Soulsborne رو درست کردن و کلی بازی این مدلی ساخته شد (و بازی‌های دیگه‌ای که از المان‌های اون استفاده کردن) که نشون می‌ده تأثیر میازاکی و تیمش روی این صنعت در چه حدی بوده.
در مورد داستان هم حقیقتش رو بگم، با اینکه داستان بازی‌های فرام‌سافتور خیلی خفن هستن ولی برای من در مرحله اول و دوم و... قرار ندارن. یعنی اصل ماجرا برای من گیم‌پلی، اتمسفر، دنیای عجیب و غریب با طراحی محشر (چه از نظر هنری و چه گیم‌پلی‌محور)، دشمن‌ها و باس‌های جالب و... هستن و کلاً اگه این بازی‌ها داستان هم نداشته باشن، باز هم کلی ازشون لذت می‌برم. :D ولی همون‌طور که بچه‌ها گفتن، نه‌تنها اینا داستان دارن بلکه داستان‌های جذابی هم دارن که فقط نحوه روایت‌شون کلاسیک و معمولی نیست و یه جور متفاوتی آدم رو درگیر می‌کنن. کسی که اهل این مدل روایت باشه هم انقدر توش ذوب می‌شه که از صد تا بازی کلاسیک با کاتسین‌های عریض و طویل بیشتر به دلش می‌شینه.
 
رفقا تاثیری که عناوین میازاکی بر روی صنعت گیم گذاشته غیر قابل انکار هست.‌نکته بعد این هست که عناوین ایشون در ابتدا بیشتر منتقد پسند بود ولی به مرور در کنار جذب رضایت منتقدین،به محبوبیت زیادی بین عموم گیمرها هم رسید و کار به جایی رسیده است که Elden Ring در بین پرفروش ترین های سال قرار می گیرد.هر چند به شخصه با هیچ کدوم از بازی های ایشون نتوانستم ارتباط برقرار کنم و بعد از چند ساعت اون ها رو کنار میگذاشتم و دو تا بازی آخرش رو به همین دلیل تهیه هم نکردم.ولی وقتی امتیازات و جوایز بازی هاش و همین طور کیفیت بالای عناوینی که با الهام گیری از بازی های میازاکی ساخته شده اند رو می بینم نمی توان گفت بازی هاش مزخرف یا درپیت هستند،صرفا با سلیقه من سازگاری ندارند.
 
بازیهاش نه کات سین داره، نه دیالوگ، نه داستان. یه گیم پلی مضحک با چهارتا ضربه.

حالا تو فکر کن من بچم :D ولی من ترجیح میدم GOW با اون گیم پلی غنی رو بازی کنم تا بازیهای ایشون.
داداش میدونی اگه دارک سولز نبود الان دو نسخه جدید gow (و خیلی از بازی های دیگه این روزا) هم به این شکل وجود نداشت؟
نمیدونم چند ساعت درگیر بازی های سولز بودی ، ولی اگه کم بوده سعی کن یه چند ساعتی الکی بپلکی تو بازی ، کشته بشی ، بکشی و ... ، میبینی کم کم خوشت میاد و بعدش عاشق این سبک میشی.
من خودم اولین بار سر دارک سولز 1 بدم اومد از بازی ، بعدش سر بلادبورن بیخیال بازی نشدم و جادوش منو گرفت ، بعد اون رفتم دارک 3 و 1 رو هم بازی کردم و کلی کیف کردم.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or