مایکروسافت: میتوانستیم از فرکانس متغیر استفاده کنیم اما علاقه‌ای به اعداد ترافلاپس نداریم

WonderMahdi

کاربر سایت
Mar 21, 2020
609
نام
مهدی قربان‌زاده
بیشتر از چهار ماه تا عرضه کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت باقی مانده است و همه میخواهیم بدانیم که طرح کدام شرکت موفق‌تر خواهد بود.

کنسول Xbox Series X


در حالیکه مایکروسافت تصمیم گرفته است تا ایکس باکس سری اکس را در فرکانس ثابت نگه دارد، سونی به استفاده از فرکانس‌های متغیر برای GPU و CPU روی آورد و کنسول پلی استیشن 5 را با قدرت 10.28 ترافلاپس معرفی کرد که به گفته متخصصان در بهترین حالت ممکن این قدرت را خواهیم دید. حالا جیسون رونالد در مصاحبه‌ای با سایت اسپانیایی Xataka گفته است که مایکروسافت هم میتوانسته از همین روش استفاده کند تا به یک عدد ترافلاپس بیشتر برسد اما این حرکت، کار را برای بازی‌سازان سخت می‌کرده است:
ما به جای اینکه به دنبال شکار یکسری اعداد و رکورد باشیم، بر روی بهینه‌سازی تجربه توسعه‌دهندگان تمرکز می‌کنیم تا بتوانند بهترین تجربه ممکن به بازیکنان تحویل بدهند. ما همیشه درباره عملکرد ثابت و پایدار صحبت کرده‌ایم.
ما میتوانستیم از فرکانس‌های متغیر استفاده کنیم ولی واقعیت این است که بهینه‌سازی بازی‌ها برای توسعه‌دهندگان سخت‌تر میشد اگرچه به ما اجازه می‌داد به عدد ترافلاپس بیشتری برسیم ولی این چیز مهمی نیست. تجربه بازی که توسعه‌دهندگان می‌سازند، مهم است.
آقای رونالد در ادامه گفت سرعت I/O کنسول ایکس باکس سری اکس ( که کمتر از کنسول پلی استیشن 5 است) تمام داستان را نمی‌گوید:
این چیزها فراتر از عددهایی هستند که ما شاید به اشتراک می‌گذاریم و شاید نگذاریم. Sampler Feedback Streaming به ما اجازه میدهد تا تکسچرها را بارگذاری کنیم و درایو SSD به عنوان یک مموری عمل می‌کند تا به مموری خود دستگاه اضافه شود.
همچنین ما یک API جدید به نام Direct Storage داریم که به ما دسترسی بهتری به NVMe می‌دهد تا بتوانیم در مدیریت عملیات‌های I/O موثرتر باشیم.
کنسول‌های ایکس باکس سری اکس و پلی استیشن 5 در تعطیلات پایان سال 2020 عرضه خواهند شد.


Continue reading...
 
آخرین ویرایش:

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
وات... :|

باو تو که همین جوری ثابت قدرت گرافیکی ات بیشتره تو کنسولت... سیستم فن ات هم با این که کنسول رو شبیه جاسیگاری کرده ولی جوابه
واس چی اصن مطرح می کنی بحث فرکانسی بودن رو :D
 

Love Console

کاربر سایت
Nov 5, 2019
1,312
وات... :|

باو تو که همین جوری ثابت قدرت گرافیکی ات بیشتره تو کنسولت... سیستم فن ات هم با این که کنسول رو شبیه جاسیگاری کرده ولی جوابه
واس چی اصن مطرح می کنی بحث فرکانسی بودن رو :D
بابا داره تیکه میندازه
یعنی میگه این 10.2 ای که رسیدین فیکه و کاره بهینه سازی رو سخت میکنه
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,355
جدا از شوخی چون تراپلاپس واقعی PlayStation 5 این هست و اگر هم XBOX SERIES X میخواست از فرکانس متغیر استفاده کنه میشد این جدول پایین

View attachment 150950

Several developers speaking to Digital Foundry have stated that their current PS5 work sees them throttling back the CPU in order to ensure a sustained 2.23GHz clock on the graphics core. It makes perfect sense as most game engines right now are architected with the low performance Jaguar in mind - even a doubling of throughput (ie 60fps vs 30fps) would hardly tax PS5's Zen 2 cores.​

PlayStation 5 uncovered: the Mark Cerny tech deep dive
 
Last edited by a moderator:

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
جدا از شوخی چون تراپلاپس واقعی PlayStation 5 این هست و اگر هم XBOX SERIES X میخواست از فرکانس متغیر استفاده کنه میشد این جدول پایین

View attachment 150950
به این راحتی ها هم نیست ، ۵۲ تا cu رو اورکلاک کنی.... اونوقت رسما باید از یه سیستم خنک کننده +۱۰۰ دلاری براش استفاده کنی
 

lomis

کاربر سایت
Aug 6, 2017
166
داره میگه که بازیساز باید با دستکاری انجینش تعیین کنه در هر زمان که cpu و gpu در چه فرکانسی باشند مثلا تو محیط باز یا وقتی به اسمون نگاه میکنه یا وقتی میره تو محیط بسته در واقع میگه این کار بازیساز رو سخت میکنه...اتفاقا خیلیها نگران این این موضوع بودن تا اینکه اخیرا سونی اعلام کرد ps5 تکلونوژی AMD SMARTSHIFT استفاده میکنه و هیچ احتیاجی نیست که بازیساز در هر زمان میزان فرکانس سی پی یو و جی پی یو رو تعیین کنه....یعنی کاملا اتوماتیک و نیازی به دستکاری انجین نیست پس سختی برای بازیساز نخواهد داشت.... نکته جالب که df تو یکی از ویدیوهاش بهش اشاره کرد اینکه که اکثریت مواقع اصلا لازم نیست هم cpu و هم gpu در پیک نهایی کار کنن یعنی تو موارد خاص ممکنه این اتفاق بیفته مثلا شاید وقتی احتیاج به جفتشون شد معلومه CPU در اولویت قرار داره پس فرکانس GPU کاهش پیدا میکنه و مثلا تو هر 300 فریم چند فریم دراپ میشه..
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: owj

P3RsiAN boY

کاربر سایت
Jun 8, 2013
6,558
نام
محمد
واقعا خجالت اور , سطح شرکت هزار میلیارد دلاری مایکروسافت در همین حد :))
---------------

ما میتوانستیم از فرکانس‌های متغیر استفاده کنیم ولی واقعیت این است که بهینه‌سازی بازی‌ها برای توسعه‌دهندگان سخت‌تر میشد اگرچه به ما اجازه می‌داد به عدد ترافلاپس بیشتری برسیم ولی این چیز مهمی نیست. تجربه بازی که توسعه‌دهندگان می‌سازند، مهم است.
مثلا می خواد بگه توسعه بازی برای ps5 مشکل:lol:
در واقعیت چه اتفاقی افتاده
PlayStation 5 has the best architecture in console history, devs say
PS5 is Easiest Console To Work With Yet, Say Developers
باید از این جناب جیسون رونالد پرسید
در بازی های مستقل و AA که فشاری روی سخت افزار وارد نمی کنن چه نیازی هست که کنسول با حداکثر کلاک و توان کار کنه ؟
در کات سین ها / دیالوگ ها و انتخاب ها در بازی های RPG که CPU عملا پردازشی نداره چه نیازی هست که کنسول با حداکثر کلاک و توان کار کنه ؟
در لوکیشن ها داخلی (خانه و ساختمان ها ) که بار پردازشی روی GPU کمتر چه نیازی هست که کنسول با حداکثر کلاک و توان کار کنه ؟
-------------------
اصلا PS5 هیچ تمام CPU و GPU ها در دنیای PC از کلاک متغیر استفاده میکنن , پس ساخت بازی برای PC بدترین کابوس تمام بازیساز هاست :))
واقعا استودیو های مایکروسافت چه زجری میکشن که بازی ها رو برای PC عرضه می کنن:(
آفرین.تو بیشتر از مهندسین مایکروسافت میفهمی. تبریک میگم بهت =D>:D
 

s.1

کاربر سایت
Oct 28, 2011
8,162
به این راحتی ها هم نیست ، ۵۲ تا cu رو اورکلاک کنی.... اونوقت رسما باید از یه سیستم خنک کننده +۱۰۰ دلاری براش استفاده کنی
خوب دلیل قیمت 700 دلاری(تایید نشده) کنسول با اینکه اندازه یخچال خونمون شده همینه دیگه

این amd در فرکانس پایین هم کارت هاش فرت فرت می سوزن امیدوارم تجربه فوق تلخ 3 چراغ باز تکرار نشه. یعنی ترسش حتی از بلواسکرین xp هم بیشتر بود:D
 

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
وات... :|

باو تو که همین جوری ثابت قدرت گرافیکی ات بیشتره تو کنسولت... سیستم فن ات هم با این که کنسول رو شبیه جاسیگاری کرده ولی جوابه
واس چی اصن مطرح می کنی بحث فرکانسی بودن رو :D
شبیه جا سیگاری؟؟!! :-?:|
دیگه هیچی گیر نیاوردی روی کارو به دیزاین فوق العاده انتقال حرارت و دو برد داشتن و هیت سینک خفن کنسول ربط دادی استاد؟
ماشاا... نظرات فوق تخصصی:D
بحث مقایسه ای با سیستم کاری رقیب بوده که خواسته همه ضعفاشو با زور به عدد 10 برسونه بود وگرنه خیلی رو دیزاین مانور نداده که صحبت از طراحی و دیزاین بشه که اخرشم بشه مشابه جا سیگاری:))
به این راحتی ها هم نیست ، ۵۲ تا cu رو اورکلاک کنی.... اونوقت رسما باید از یه سیستم خنک کننده +۱۰۰ دلاری براش استفاده کنی
بحث سختی و راحتی نشده که بگیم سخته!
اگر هدفشون این بود بهش دست پیدا میکردن موضوع اینکه تو همین حالت نرمال هم خیلی جلوتر هستن و رقیب بقول شما با سیستم تحویه آنچنانی و بوست مود و جر مود بازم باهاشون فاصله داره چه دلیلی داره بیان به همچین وضعیتی برسونن خودشونو که اخرشم هزینه ای که اینا رو gpuکردن رقیب بیاد صرف تهویه کنسول با اون ابعاد نهنگ بکنه:D
در نهایت هر کنسول راه خودشو میره و با توجه به شایعات اگر قیمت ها با این اختلاف سخت افزاری یکسان باش باید به افتخار استاد سرنی ساعت ها ایستاد و تشویقشون کرد;)):D
 
آخرین ویرایش:

darksider666

کاربر سایت
Mar 8, 2016
1,049
نام
رضا قاسمی
سوال اصلی اینه که فرکانس ثابت در حالت idle میتونه اختلاف دمای زیادی ایجاد کنه چون فرکانس ثابته روی اخرین حد . ولی فرکانس متغیر کمک زیادی میکنه -هنوز تحقیق نکردم ببینم Series x در حالت Idle چه میکنه یا روی دانلود.
هر دو پلتفرم عالی هستن. God of war رو جای هزار بازی نمیدم Halo inifinite رو هم جای هزار تای دیگه - هردو پلتفرم باید باشن. من مصرف کننده هر دو هستم.
 

Tolkien

Glory Glory Man United
کاربر سایت
Jun 16, 2015
2,930
نام
مرتضی
وات... :|

باو تو که همین جوری ثابت قدرت گرافیکی ات بیشتره تو کنسولت... سیستم فن ات هم با این که کنسول رو شبیه جاسیگاری کرده ولی جوابه
واس چی اصن مطرح می کنی بحث فرکانسی بودن رو :D

ما به جای اینکه به دنبال شکار یکسری اعداد و رکورد باشیم، بر روی بهینه‌سازی تجربه توسعه‌دهندگان تمرکز می‌کنیم تا بتوانند بهترین تجربه ممکن به بازیکنان تحویل بدهند. ما همیشه درباره عملکرد ثابت و پایدار صحبت کرده‌ایم.

فکر کنم یه دو سه بار هم تو مقاله DF درباره ی این که کنسولشون کاملا با فرکانس ثابت کار میکنه حرف زده بودن ... بیشتر این مصاحبه بخاطر تیکه انداختن و بازار گرمی هست براشون ....
 

Sobhan_23

کاربر سایت
May 31, 2009
4,159
نام
سبحان
سوال اصلی اینه که فرکانس ثابت در حالت idle میتونه اختلاف دمای زیادی ایجاد کنه چون فرکانس ثابته روی اخرین حد . ولی فرکانس متغیر کمک زیادی میکنه -هنوز تحقیق نکردم ببینم Series x در حالت Idle چه میکنه یا روی دانلود.
هر دو پلتفرم عالی هستن. God of war رو جای هزار بازی نمیدم Halo inifinite رو هم جای هزار تای دیگه - هردو پلتفرم باید باشن. من مصرف کننده هر دو هستم.
پردازنده های zen 2 با فرکانس ثابت دمای کمتری دارن و حتی اگه داون کلاک بشن(از فراکانس پایه پایینتر بیان)تغییر زیادی در دما مشاهده نمیشه
این رو خودم به شخصه تست کردم
 

darksider666

کاربر سایت
Mar 8, 2016
1,049
نام
رضا قاسمی
این نسل باید همه خوشحال باشن چون AMD واقعا سنگ تمام گذاشته - برای اولین بار در تاریخ سخت افزار تقریباً غیر کاستوم کنسولی از زمانی که سونی و مایکروسافت در نسل پیش شروع به استفاده از سخت افزار های تقریباً متعارف کردندو زنوس و زئوس و پردازنده سل و ... رو بیخیال شدند ، این جهش نسل آینده مخصوصاً در بخش پردازنده واقعاً بالاست اصلا قابل مقایسه نیست جگوار با زن 2 . جهش عظیمه .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر