علائدین در مقابل علائدین : 5 دلیل برای اینکه نسخه SNES بهترین است ( و 5 دلیل برای اینکه نسخه Genesis حتی بهتر است)

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
184916


اولین‌ نسخه‌ی فیلم علائدین دو بازی کاملا متفاوت برای کنسول‌های سوپر نینتندو و سگا جنسیس را به‌ همراه داشت. اما کدام نسخه‌ی بازی بهتر است؟در نیمه‌ی اول دهه‌ی ۹۰ میلادی یکی از بزرگترین رقابت‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی جنگ کنسول‌ها‌ی ۱۶بیتی بود که کنسول سوپر نینتندو را در مقابل سگا جنسیس (در خارج از آمریکا سگا مگادرایو نامیده می‌شد) به چالش کشیده بود.بر خلاف امروز، برتری یک کنسول نسبت به دیگری در آن زمان ارتباط کمی با قدرت فنی و قابلیت‌های سخت‌افزار داشت، و بیشتر به بازی‌های هر سخت‌افزار بستگی داشت، که در حقیقت باید هم همینطور باشد.

واضح بود که بزرگترین اشتراک در تقابل سوپر نینتندو و سگا جنسیس این بود که کدام شخصیت‌ یا نماد بهتری دارد، اما یک جنگ دیگر هم بین این دو کنسول وجود داشت که تا به امروز هم به طرز عجیبی همچنان بحث درباره‌اش با شدت و حرارت خاصی ادامه دارد: کدام کنسول نسخه‌ی بهتری از بازی علائدین داشت؟

برخلاف شیوه‌ی معمول عرضه‌ی بازی‌های مولتی پلتفرم،بازی علاالدین برای هر پلتفرم نسخه‌ی کاملا متفاوتی داشت که هر کدام توسط تیم جداگانه‌ای با مکانیک‌های متفاوت ساخته شد.در لیست زیر برای برتری هر نسخه‌ی بازی نسبت به دیگری، عادلانه و به طور مساوی ۵ دلیل را برای هر کدام در نظر گرفته‌ایم ، چون در نهایت هر دو نسخه عناوینی قابل احترام و کلاسیک محسوب می‌شوند.


184917


۱۰/۱۰-نسخه‌ی SNES گیم‌پلی روان‌تری دارد.

از این جهت که این نسخه توسط کپکام که مسئولیت ساخت بازی‌های با کیفیت برپایه‌ی دنیای دیزنی را برعهده داشت ساخته شد، تعجبی ندارد که نسخه‌ی SNES این بازی از گیم‌پلی بی نقصی هم بهره می‌برد.کنترل بازی به شدت سریع عمل می‌کند و شما هیچ پرش یا ضربه ا‌ی به دشمن را به خاطر عمل نکردن کنترل‌ها اشتباه نمی‌کنید. متاسفانه این مزیت را در نسخه‌ی جنسیس با آن وضعیت کنترل‌‌های کند و ناقص شاهد نیستیم. کاش این موضوع برای تیمی که این بازی را ساخت ، مهم‌تر شمرده می‌شد. آنها حتی این روند بی‌ثبات کنترل یک بازی را در Earthworm Jimهم ادامه دادند.


184919


۱۰/۹-نسخه‌ی جنسیس انیمیشن بهتری دارد.

باشه،قبوله، نسخه‌ی جنسیس کنترل دلپذیری نداشت و اغلب اوقات کند و بدون پاسخ عمل می‌کرد، اما انیمیشن بازی که سه هیچ از زمان خودش جلو بود و تا همین امروز هم عالی به نظر می‌رسد، شرایط رو دوباره برابر می‌کند.تیم سازنده امکان استفاده از انیمیشن‌های فیلم را که دیزنی دراختیارشان قرار داد، به دست آورد و این به معنای ساختن نزدیک‌ترین ورژن یک بازی ۱۶بیتی به کارتون‌های آن زمان بود.


184920


۱۰/۸-مراحل نسخه‌ی SNES شتاب و سرعت بهتری دارند.

دوباره، تیمی که نسخه‌ی SNES را می‌ساخت تجربه‌ی زیادی در ساخت عناوین تحسین شده‌ی پلترفرمر از دنیای دیزنی داشت و آن تجارب اینجا هم درخشش خودشان رو نشان دادند.در حالی که نسخه‌ی جنسیس به فیلم وفادار می‌ماند و این را علارغم اینکه اشتباه هم بود نشان افتخار خود می‌بیند، نسخه‌ی SNES مراحلی که به خوبی طراحی و بهینه شده‌اند را ، به تقلید کردن از فیلم و استفاده از گرافیک تجملی و گران‌قیمت ترجیح می‌دهد.


184921


۱۰/۷-نسخه‌ی جنسیس محتوای بیشتری برای جستجو و اکتشاف ارائه می‌دهد.

تا حدودی گم شدن در مراحل نسخه‌ی جنسیس بازی علاالدین خیلی راحت‌تر به نظر می‌رسد، با این حال که همیشه هم مسیر اصلی بازی برای ما واضح نیست، اما از طرف دیگر، مراحل بازی از نسخه‌ی SNES گسترده‌تر هستند و بیشتر برای جستجو و اکتشاف طراحی شده‌اند تا اینکه فقط مسیر اصلی را پیش روی شما قرار دهند. به همین جهت شما در بازی می‌توانید وقت‌تان را صرف گشت و گذار کنید، و آیتم، امتیازات و ایستراگ‌های فراوان را به عنوان جایزه با جستجو در این مراحل به دست آورید.


184922


۱۰/۶-نسخه‌ی SNES مرحله‌ی پاداش‌ به همراه Jasmine را داراست.

با اینکه صرفا یک مرحله‌ی پاداش بود، وجود علائدین و Jasmine سوار بر فرش جادویی به عنوان یک بخش قابل کنترل در بازی علاالدین نسخه‌ی SNES، خلاقانه‌ترین و در عین حال ریسک‌دارترین چیزی بود که می‌شد به یک بازی اضافه کرد.به جای وارد شدن به یک مرحله با دشمنانی با کفش‌های شاخ‌دار یا یک کات‌‌سین غیرقابل بازی، درگیر شدن برای راهنمایی آن دو عاشق جوان در مسیر ماجراجویی رمانتیک‌شان یک لحظه‌ی جادویی و هیجان‌انگیز بود که در بین این دو نسخه کمتر هم سینماتیک بود.


184923


۱۰/۵-نسخه‌ی جنسیس بیشتر به فیلم نزدیک بود.

یکی از دلایلی که عناوین لایسنس شده برای یک پلتفرم در عصر کنسول‌های ۸بیت و۱۶ بیت منفور بودند این بود که بازی‌ها دسترسی کمی به یک عنوان لایسنس داشتند و فقط می‌توانستند کاراکترهای محدودی را در مراحلی که می توانست به هر بازی دیگری ربط داشته باشد ، استفاده کنند.
نسخه SNES بازی علاالدین هم قربانی همین موضوع بود، و بازیکنان را در مراحلی قرار میداد که ربطی به فیلم نداشتند. اما نسخه‌‌ی جنسیس چنین نبود، علاوه بر اینکه مراحل را بر اساس خود فیلم ساخته بودند، رسما مسیر پیشرفت داستانی فیلم را نیز در آن مراحل پیاده کردند‌.


184924


۱۰/۴-نسخه‌ی SNES سختی متعادل و بهینه شده‌ای دارد.
هیچکدام از نسخه‌های ۱۶بیتیِ بازی آسان نیستند، هر دو بازیکن را مجبور به استفاده از بیشترین حد مهارتها می‌کنند. به طور خاص هر دو نسخه مرحله‌ی فرار از غار عجایب را دارند که باعث می‌شود بازیکن حتی کنترلر بازی را به دیوار بکوبد.اما جایی که نسخه‌ی جنسیس با کنترل‌های سست و کند و یا عدم تشخیص در بعضی نقاط برخورد، باعث سخت شدن بیش از حد بازی می‌شود، نسخه‌ی SNES در حد سخت اما عادلانه باقی می‌ماند و فقط چند جای خاص وجود دارد که می‌شود گفت مرگ بر اثر خطای بازیکن نیست.



184925


۱۰/۳- نسخه‌ی جنسیس آهنگ‌های بیشتر برگرفته از فیلم را داراست.

نسخه‌‌ی فیلم علائدین یک گروه از بهترین آهنگ‌ها را داراست، آهنگ‌های کلاسیک و یکی از یکی بهتر که حتی یک آهنگ بد هم داخل‌شان پیدا نمی‌شود. هر دو نسخه‌ی بازی با زیرکی بعضی از آن آهنگ‌ها را در بازی اجرا می‌کنند، و هر دو هم تا جایی که سخت‌افزار اجازه می‌دهد به ورژن اصلی آهنگ‌ها نزدیک می‌شوند.اما نسخه جنسیس اینجا هم برتر است ، چرا که آهنگ‌های بیشتری از فیلم را شامل می‌شود.حتی بعضی‌ها را با کیفیت بهتری نسبت به رقیب ارائه می‌‌کند ، به خصوص در آهنگ Friend Like Me.



184926


۱۰/۲- نسخه‌ی SNES پلتفرمینگ بهتری ارائه می‌کند.

با اینکه هر دو نسخه از نظر فنی پلتفرمر محسوب می‌شوند اما نسخه‌‌ی SNES بیشتر مزه‌ی یک اثر پلتفرمر را می‌دهد.در حالی‌که گیمپلی نسخه‌ی جنسیس بیشتر روی سطح زمین جریان دارد و ما هم زود به آن عادت می‌کنیم، نسخه‌‌ی SNES روی یک علاالدین ورزیده و حرکات آکروباتیک حساب باز می‌‌کند و به بازیکن اجازه می‌دهد تا پرش کند، جهش داشته باشد و بتواند دور خودش بچرخد. مراحل بازی نیز بر اساس این حرکات طراحی شده است.


184927


۱۰/۱-نسخه جنسیس یک شمشیر را نیز داراست.
شینجی میکامی بازیساز افسانه‌ای صنعت بازی کار خود را در بخش بازی های دیزنی در کپکام آغاز کرد. نسخه‌ی SNES بازی علائدین هم یکی از آن بازی‌ها بود. وقتی اخیرا از او سوال شد کدام نسخه‌ی بازی بهتر است ، میکامی پذیرفت که نسخه‌ی جنسیس بهتر بود ، چون برای مثال در نسخه‌ی جنسیس این بازی ، علاالدین یک شمشیر دارد. این ممکن است برای کاراکتری که روی سر دشمن پرش می‌کند تا به هوا پرتاب شود یا به طرف‌شان سیب پرتاب می‌‌کند درست نباشد ، اما تبدیل کردن علائدین به یک ستاره‌ی اکشنِ هک اند اسلش باحال تر است.


 
آخرین ویرایش:

residen

کاربر سایت
Apr 28, 2014
467
متاسفانه حس میکنم نسخه نینتندوش و بازی نکردم اما به زودی میرم سراغش چون حتی اگه مواد اولیه خاصی مثل نسخه مخصوص کنسول سگای گرامی هم توش نباشه بازم دست پخت آقای میکامی یه چیز دیگه اس که نمیشه چاشنی عشق و محبت درون بازیاش و جای دیگه ای تجربه کرد ، البته نسخه مخصوص کنسول سگای گرامی هم خیلی خوب و سرگرم کننده بود و هست ، ممنون بهزاد جان
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
16,959
نام
آریا
دستت درد نکنه بهزاد! :D
علاءالدین سگا جنسیس رو به شدت دوست داشتم. جزو بازی‌هایی بود که اون زمان خیلی سراغش می‌رفتم و واقعاً چیز خفنی بود. هم گیم‌پلی جالبی داشت و هم گرافیکش فوق‌العاده بود و خیلی شبیه انیمیشن. یه سری بخش‌های بازی هم خیلی سخت بودن!
ولی نسخه SNES رو زمان خودش بازی نکردم و سال‌ها بعد با امولاتور رفتم و در حد جنسیس خوشم نیومد. بازی خوبیه، ولی یه حالت شل و ولی برای من داره و نسخه جنسیس به سلیقه‌م نزدیک‌تر بود. البته یه بخشی از ماجرا هم حس نوستالژیکی هست که به بازی دارم و این حس رو برای نسخه SNES ندارم. :D
 

challengeeverything

کاربر سایت
Sep 25, 2005
3,543
نام
محمدرضا
نسخه سگا جنسیس بوده. :D
اون یکی فقط برای SNES و Game Boy Advance اومده بود.
من خیلی بازی میکردم، خیلی خوب بود، از همه نظر فوق العاده بود در زمان خودش. من هی این و نسخه های مختلف پرنسو بازی میکردم نوبتی :D
 

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,369
نام
Mehrdad
آخ آخ من عاشق این بازیم.. یادش بخیر یكی از بهترین بازی هام رو سگا بود.. حسابش از دستم در رفته چه قدر رو جنسیس و بعد ها امولاتور تمومش كردم. همین الانم تو لیست خرید هام هست و منتظرم تخفیف خفن بخوره ( همین الان فكر كنم كالكشنش با شیرشاه رو psn شده 12$ كه خب هنوز زیاده..)
كلا هم این هم بازی های مولتی آون زمان مثل pink panther goes to hollywood رو قدیما رو سگا بازی كردم كه عالی بودن.. و نسخه نینتندو هم كه بعد ها با امولاتور تست كردم تقریبا همیشه سگا بهتر بود.. پلنگ صورتی كه یادمه نینتندو در مقابل سگا قشنگ تار بود. خلاصه كه یادش بخیر.
 

19Rodar

کاربر سایت
Dec 28, 2011
2,876
نام
فرشاد
شدیدا نوستالژی خالص بود این تاپیک مرسی بهزاد جان بابت مقاله
این بازی اون موقع که سنی نداشتم یکی از اعتیاد آورترین بازی های منو رفیق هام بود یادمه این بازی رو با بازی خرگوش (اسمش یادمه رفته :-??) بازی میکردیم و توی مدرسه زنگهای تفریح در موردشون حرف میزنیم اون موقع عجب دورانی بود یادش بخیر=((
 

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
شدیدا نوستالژی خالص بود این تاپیک مرسی بهزاد جان بابت مقاله
این بازی اون موقع که سنی نداشتم یکی از اعتیاد آورترین بازی های منو رفیق هام بود یادمه این بازی رو با بازی خرگوش (اسمش یادمه رفته :-??) بازی میکردیم و توی مدرسه زنگهای تفریح در موردشون حرف میزنیم اون موقع عجب دورانی بود یادش بخیر=((
سری بازی Tiny Toon را میگی؟عجب بازی هایی بودن.من نسخه سگا و پلی استیشن یک را تموم کردم.نسخه سگا عالی بود.کلا سری بازی جذابی بود

List of Tiny Toon Adventures video games - Wikipedia
 
  • Like
Reactions: 19Rodar and residen

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر