خوب اين يعني چي؟
CPU در PS3 حدود 3200 مگاهرتزه و در PS4 حدود 1600 مگاهرتز يعني سي پي يو ps3 دوبرابر PS4 قدرت داره؟
يه سر به اين مقاله بزنيد توش كاملا توضيح داده كه فركانس كاري بالاتر به معناي سريع تر بودن نيست فقط زماني جز آيتم ها محسوب ميشه كه دو CPU مورد مقايسه معماري كاملا يكساني داشته باشن
Megahertz myth - Wikipedia, the free encyclopedia
براي محاسبه قدرت`پردازنده ها از واحد Flops استفاده ميكنن كه مشخصات ps2 به شرح زيره:
Floating Point Performance:
6.2 GFLOPS (single precision 32-bit floating point)
- FPU 0.64 GFLOPS
- VU0 2.44 GFLOPS
- VU1 3.08 GFLOPS (with Internal 0.64 GFLOPS EFU)
خوب حالا مال گيم كيوب
Nintendo partnered with
IBM and
ATI Technologies to design their next-generation video game console. IBM designed a
PowerPC-based processor for the GameCube, known as
Gekko, which runs at 485
MHz and features a
floating point unit (FPU) capable of
1.9 GFLOPS
به روشني مشخصه كه CPU در PS2 به مراتب قويتره اما يه مشكل كوچيك وجود داره كه اين قدرت CPU فقط زماني ميتونه خودشو نشون بده كه دو V Unit 0 و V Unit 1 درست استفاده و كد گذاري بشن كه در بازيهاي سال اول به علت آشنا نبودن برنامه نويسا استفاده نشد اما بازي هاي سال ها ي بعد مثل GT4 و بازيايي كه تو پست قبل اشاره كردم به هيچ عنوان روي GC قابل اجرا نيست البته فقط بحث CPU نيست يه توضيحاتي هم در رابطه با رم بدم
GC
- 24 MB MoSys 1T-SRAM (codenamed "Splash") as main system RAM
- 3 MB embedded 1T-SRAM within "Flipper"
- 16 MB DRAM used as I/O buffer for audio and DVD drive
PS2
4 MB Embedded DRAM
video memory bandwidth at 48
gigabytes per second (main system 32 MB can be dedicated into VRAM for off-screen materials)
به ظاهر رم PS2 كمي كمتره اما PS2 مجهز به 4 مگابايت Unified EDRAM با پهناي باند 68 MB/s هست كه حالا توضيحش خيلي مفصله در همين حد بدونيد كه مايكرو سايفت از اين تكنولوژي تو X One استفاده كرده
حالا مقايسه GPU
PS2
- Graphics processing unit: "Graphics Synthesizer" clocked at 147.456 MHz
- Pixel pipelines: 16
- Video output resolution: variable from 256×224 to 1920×1080 pixels
- 4 MB Embedded DRAM video memory bandwidth at 48 gigabytes per second (main system 32 MB can be dedicated into VRAM for off-screen materials)
- Texture buffer bandwidth: 9.6 &GB/s
- Frame buffer bandwidth: 38.4 GB/s
- DRAM Bus width: 2560-bit (composed of three independent buses: 1024-bit write, 1024-bit read, 512-bit read/write)
- Pixel configuration: RGB: Alpha:Z Buffer (24:8, 15:1 for RGB, 16, 24, or 32-bit Z buffer)
- Dedicated connection to: Main CPU and VU1
- Overall pixel fillrate: 16×147 = 2.352 Gpixel/s (rounded to 2.4 Gpixel/s)
- Pixel fillrate: with no texture, flat shaded 2.4 (75,000,000 32pixel raster triangles)
- Pixel fillrate: with 1 full texture (Diffuse Map), Gouraud shaded 1.2 (37,750,000 32-bit pixel raster triangles)
- Pixel fillrate: with 2 full textures (Diffuse map + specular or alpha or other), Gouraud shaded 0.6 (18,750,000 32-bit pixel raster triangles)
- GS effects: AAx2 (poly sorting required),[SUP][5][/SUP] Bilinear, Trilinear, Multi-pass, Palletizing (4-bit = 6:1 ratio, 8-bit = 3:1)
- Multi-pass rendering ability
- Four passes = 300 Mpixel/s (300 Mpixels/s divided by 32 pixels = 9,375,000 triangles/s lost every four passes)[SUP][8][/SUP]
GC
كه اينجا هم مشخصه PS2 مشخصات بهتري داره
به هيچ عنوان شما تحت هيچ شرايطي نميتوني قدرت اين دو كنسول رو با هم مقايسه كني چون شرايط و مكانيزم كاري اين دو با هم بسيار متفاوته ولي با توجه به بازيهاي مخصوصا سال آخر PS2 ميشه كاملا نتيجه گرفت كه PS2 ماشين قدرتمند تريه و تكنولوژي گرونتري درش استفاده شده ولي من به شخصه معماري GC رو بيشتر ميپسندم به علت اينكه كار باهاش خيلي راحتتر و در نتيجه كم خرجتره
دوما خيلي سخت افزار ارزون قيمتتري داره سوما نسبت هزينه به بازدهي بالايي داره