علی، با اکثر حرف هایی که زدی موافقم ولی ببین، بازی های دیگری هم هستند که بدون هیچ سر و صدایی عرضه می شن و بسیار موفق می شن، مثلا یکی از بازی هایی که خیلی بی سر و صدا عرضه شد، Mark of The Ninja بود، این Publisher ها و Development ها در اکثر مواقع، خودشون اطلاعات زیادی منتشر می کنند تا بازیکن را هایپ کنند، مثلا این امر برای شرکت Capcom واقعا صدق می کنه.
مثلاً Resident Evil 6 به همین دلیل فروش نسبتاً خوبی داشت که قبل از عرضه بازی، خیلی ها را با انتشار تریلر و اطلاعات زیاد از داستان، هایپ کرده بود ولی مطمئناً اگر این کار رو انجام نمی داد فروش Resident Evil 6 با این نمرات افتضاحی که گرفته خیلی پایین تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردی.
یا مثلاً راک استار یک استراتژی خیلی خوبی را داره دنبال می کنه، معمولاً اطلاعات کمی از بازی هایش منتشر می کنه ولی در یک ماه آخر خیلی روی عناوینش سرمایه گذاری می کنه، به عنوان مثال همین Max Payne 3 که چند سال در دست ساخت بود ولی اصلا راک استار حرفی از این بازی نزد، ولی یک ماه آخر خودت شاهد بودی که چه سرمایه گذاری ای برای این بازی کرد، از چسپاندن پوستر این بازی روی دیوار ها گرفته تا عرضه تریلر و یک سری پیش نمایش از سوی سایت های دیگر.
یا مثلاً همین GTA V که اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده.
پس بنابراین نمی شه گفت که این قانون نانوشته برای همه بازی های موجود در بازار صدق می کنه، بلکه هنوز بازی هایی هستند که خیلی بی سر و صدا عرضه می شن و خیلی موفق تر از بازی هایی می شن که از قبل خیلی ها را هایپ می کنه.
حرفات رو تا حدودی قبول دارم کیوان ولی مسئله اینجاست که عرضه یه بازی به صورت بی سروصدا توی این نسل ریسکش خیلی بالاست ! مثلا من تا قبل از این اصلا اسم Mark Of Ninja هم به گوشم نخورده بود و تازه اولین باره میبینم کسی بهش اشاره میکنه. در مورد سیاست راکستار هم دوباره با بخشی از حرفات موافقم. من خودم فکر میکردم راکستار بهترین سیاست رو برای MP3 اجرا کرد چون چندتا تریلر این آخرای عرضه بازی ازش دیدم و احساس کردم چیز خاصی برام لو نرفته ولی وقتی نسخه نهایی رو تجربه کردم دیدم چیز زیادی هم برای لو رفتن وجود نداشت! نمیگم MP3 بازی بدی بود نه اصلا اینطوری نیست ولی از لحاظ داستانی چیزی نداشت که بخواد برای گیمر اسپویل بشه چون داستانش خیلی ساده و قابل پیش بینی بود
البته MP3 فقط یه مثاله ، توی بازی های TPS شاید به جز داستان دیگه چیز خاصی برای اسپویل کردن وجود نداشته باشه ( البته در بازی هایی مثل Uncharted محیط های مختلف هم میتونند گیمر رو سورپرایز کنند ) ولی بعضی بازی ها هستن که حتی دیدن یه تریلر از گیم پلی بازی هم میتونه برای گیمر اسپویل به همراه داشته باشه مثل اکثر بازی های HnS ! توی اینجور بازی ها دیدن محیط ، دشمن ها و حتی سلاح های مختلف هم به نوعی اسپویل به حساب میاد، الان Publisher چطور میتونه بدون لو دادن بخش هایی از بازی بیاد Marketing رو انجام بده ؟
با توجه به هزینه بالای ساخت بازی های AAA انجام مارکتینگ و نشون دادن بخش هایی از بازی در قالب تریلر یه چیز طبیعیه و نمیشه توقع داشت که پابلیشر ها دست از اینکار بردارن. اینجا دیگه برمیگرده به خود گیمر که بتونه جلوی خودش رو بگیره و برای خودش چیزی رو اسپویل نکنه یا اینکه بره و تریلر های بازی رو ببینه