جدید ترین اخبار سخت افزار و نرم افزار بازار PC

در مورد قابلیت ار تی جدید بگم که در حقیقت اسمش FULL RAY TRACING هست یعنی به جای تک تک کار کردن برای ریفلکشن یا بقیه ی چیزها که قابلیت تنظیم جدا هم داشت و به چند سورس نوری محدود می شد الان از سورس های نوری نامحدود پشتیبانی می کنه که تازه همون نورها بازتاب های چندگانه شونم محاسبه می شه
سال 2017 بحث سر این بود که کی در بازی ها می شه از قابلیت فول ری تریسینگ استفاده کرد و خیلی ها می گفتم حالا حالا ها منتظرش نباشید چون خیلی خیلی سنگینه و فقط توی فیلم های سینمایی از که پیش رندر می شه می تونید ببینیدش اما حالا انویدیا تونسته عملیش کنه که حقیقتا کار سختی بوده برای همینم بدون DLSS 3 حتی با 4090 شما 16 فریم می گیرید
اما برام جالبه مگه DLSS 3 چقدر قابلیت ساخت فریم داره که 16 بره بالای 100؟؟؟؟
عجیب انویدیا پیشرفته شده من از این همه پیشرفتش لذت می برم با اینکه از انحصار طلبیش و قیمت های نجومیش خیلی ناراضیم
View attachment 289105
دقیق 8 برابر شده فریم
فک کنم اونی که 16 فریم میده داره تو 4k native اجرا میشه ولی سمت راستی اینترنال رزولوشن پایینتری داره و به همین دلیل فریمش حدودا بیشتر از دو برابره که با DLSS3 باز بیشتر هم شده
 
هیچوقت دلیل خرج کردن واسه پردازنده بالارده (از همون نسل) رو درک نکردم :D
حالا اون گیمرایی که میخوان هرسال بهترینو داشته باشن رو کاری ندارم اما واسه عموم مردم که مثلا مانیتورای عادی 60 یا نهایت 144 هرتز دارن مثلا چقد اون اختلاف بین i5 و i9 به چشم میاد که خیلیا رو دیدم مثلا از گرافیک میزنه تا پردازنده i7 به بالا داشته باشه!
حتی اگه بگی طرف هدفش بلند مدت هست و میخواد بیشتر نگهش داره بازم بعد چند سال اختلافش اینقد کمه که میبینی جفتشون زاییدن زیر بازیای جدید و در نهایت ضعیف ترین سی پی یو نسل جدید قوی ترینه اون نسلو قورت میده.
همه اینا به کنار مصرف و دمای بالاش هم مسئله ایه، باید یک مقدار پول دیگه خرج کولینگ قوی تر بشه.

حتی گیمینگم در نظر نگیریم واسه کارای دیگه هم تاثیر گذاریش مثل قدیم نیست، پریمیر، افتر و ... که سی پی یو محور هستن چرا اما مثلا الان میان تست Cinebench از پردازنده ها میگیرن که یک صحنه رو رندر میگیره میگن Wow چقد Ryzen9/i9 سریع شدن! حالا در واقعیت دیگه خیلیا با سی پی یو رندر نمیگیرن :D از زمانی که RTX اومده اکثرا سری 3000/4000 استفاده میکنن واسه رندر، خود نرم افزارای سه بعدی هم دیگه اونقد کار خاصی با سی پی یو ندارن، RTX ـا اینقد قوی شدن که تو Viewport راحت صحنه رو لایو رندر میکنن تو چند ثانیه، از اونطرف هندل کردن تکسچرای حجیم و متریالا هم رو دوش رم هست و کاری به سی پی یو نداره.
هر کاربری معمولا براساس نیازش خرید می کنه. برای اشخاصی که هدف اصلی شون فقط گیم هستش، خرید Corei5/7 یا R5/R7 کفایت می کنه.
اما خرید پردازنده Top-end مثل Core i9 دلایل خاص خودش رو داره مثل:
- داشتن core های بیشتر که در کار های مربوط به productivity مثل رندر، تولید محتوا، برنامه نویسی و... کمک می کنه.
- داشتن پتانسیل اورکلاک بیشتر به دلیل فرکانس بالاتر و هسته های بیشتر. کمتر شخصی رو می بینید که با Core i5 بیاد تو مسابقات اورکلاک شرکت کنه. همچنین memory controller روی 13900 Core i9 معمولا بهتره و رم های با سرعت خیلی بالا مثل 7000Mhz+ ‌رو میشه راحت استتفاده کرد.
- همچنین کارایی single-core معمولا روی ‌i7/i9 بهتره دوباره بخاطر فرکانس بالاتر. همین باعث میشه در بعضی بازی ها و برنامه کارایی بهتر بگیرید.
- نکته ای دیگه هم باید توجه باشید این هستش، سیستم های test bench تو YT و سایت ها هست فقط بازی روی اجرا می کنه و برنامه های زیادی روی background اجرا نمیشن. از طرف دیگه سیستم های کاربران، یک سری برنامه هایی غیر از بازی رو هم معمولا اجرا می کنه. مثل discord و نرم افزار RGB و... داشتن core های بیشتر اینجا کمک می کنه.
- همچنین دلیل اخر هم برای خرید Core i9 میشه گفت future-proof تر هستش. مثل شخصی i9 9900K/10900K داشته باشه، بعد از ۳-۴ سال هنوز می تونه راحت بازی کنه حتی عناوینی با پورت های بد مثل ‌TLOU. با فرض اینکه GPU اش رو هم اخیرا به high-end ارتقا داده باشه.
 
فک کنم اونی که 16 فریم میده داره تو 4k native اجرا میشه ولی سمت راستی اینترنال رزولوشن پایینتری داره و به همین دلیل فریمش حدودا بیشتر از دو برابره که با DLSS3 باز بیشتر هم شده
احتمالش هست که DLSS 2 هم روش فعال بوده نزده اما بازم ترکیب دو تاشون 8 برابر خیلیه
 
هیچوقت دلیل خرج کردن واسه پردازنده بالارده (از همون نسل) رو درک نکردم :D
حالا اون گیمرایی که میخوان هرسال بهترینو داشته باشن رو کاری ندارم اما واسه عموم مردم که مثلا مانیتورای عادی 60 یا نهایت 144 هرتز دارن مثلا چقد اون اختلاف بین i5 و i9 به چشم میاد که خیلیا رو دیدم مثلا از گرافیک میزنه تا پردازنده i7 به بالا داشته باشه!
حتی اگه بگی طرف هدفش بلند مدت هست و میخواد بیشتر نگهش داره بازم بعد چند سال اختلافش اینقد کمه که میبینی جفتشون زاییدن زیر بازیای جدید و در نهایت ضعیف ترین سی پی یو نسل جدید قوی ترینه اون نسلو قورت میده.
همه اینا به کنار مصرف و دمای بالاش هم مسئله ایه، باید یک مقدار پول دیگه خرج کولینگ قوی تر بشه.

حتی گیمینگم در نظر نگیریم واسه کارای دیگه هم تاثیر گذاریش مثل قدیم نیست، پریمیر، افتر و ... که سی پی یو محور هستن چرا اما مثلا الان میان تست Cinebench از پردازنده ها میگیرن که یک صحنه رو رندر میگیره میگن Wow چقد Ryzen9/i9 سریع شدن! حالا در واقعیت دیگه خیلیا با سی پی یو رندر نمیگیرن :D از زمانی که RTX اومده اکثرا سری 3000/4000 استفاده میکنن واسه رندر، خود نرم افزارای سه بعدی هم دیگه اونقد کار خاصی با سی پی یو ندارن، RTX ـا اینقد قوی شدن که تو Viewport راحت صحنه رو لایو رندر میکنن تو چند ثانیه، از اونطرف هندل کردن تکسچرای حجیم و متریالا هم رو دوش رم هست و کاری به سی پی یو نداره.
۱۰ سال تمام I5 3450 سی پی یو اصلیم بود از 680 تا 770 تا 970 تموم بازی های که از 2013 اومدن تا 2020 رو غیر از چند عنوان مثل اساسین اودیسه واقعا بدون مشکل اجرا کرد
الان هم i3 9100 نسل 9 دارم واقعا به عنوان کسی که هدفش همون نهایتا 75 هرتز هست بدون هیچ مشکلی تموم بازی ها رو شخم می نه✌️💪
 
تو زمینه ویدئو و انکودینگ ولی بنظرم نیاز به یک سولوشن جدید هست که متحولش کنه (هوش مصنوعی شاید؟:D) بعد این همه سال هنوز ساعت ها باید تایم بدی به سیستم که یک ویدئو طولانی تر رو فشرده کنه مثلا، حالا من اطلاعاتم محدوده تو این زمینه اما وقتی با بخشای دیگه مقایسش میکنم فک میکنم جامپش اندازه اونا نبوده.
Alveo-MA35D-card_678x452.jpg


AMD یک شتاب دهنده پرقدرت برای فشرده سازی ویدئو معرفی کرد که از عهده پردازش هم زمان 32 ویدئو فول اچ دی بر می‌آید. این شتاب دهنده Alveo MA35D نام دارد و حاصل خرید Xilinx توسط AMD است.

یه چیزایی مثل اینام وجود داره البته
 
در مورد CPU ها یـ مسئله ای که هست این نسل بر خلاف قبل رقابت بین AMD و Intel به شدت زیاد ـه شما نسل قبلی رو نگاه نکنید که AMD عملا تو افساید بود و اگه به خودش نجونبیده بود Intel هوز به مشتری هاش CPU چهار هسته ای مینداخت !! الان به سرعت تعداد هسته ها داره افزایش پیدا میکنه همین قضیه باعث میشه CPU ها سریع تر قدیمی بشن (مخصوصا واسه گیم) همین اهمیت future-proof بودن رو بالاتر میبره
 
انویدیا تریلر به درد بخوری از نسخه Path-Tracing یا به قول خودشون RT Overdrive از Cyberpunk 2077 رو داده بیرون:



نور پردازی، ambient occlusion به نهایت خودشون رسیدن.



قسمتی که کیسه زباله‌ها رو نشون میده سطح جدیدی از ambient occlusion ـه که تا حالا من ندیده بودم.

و البته اگر کارت‌های سری ۴۰ ندارید، می‌تونید مثل من به همین تریلر یوتیوبی قناعت کنید.

برای اینکه بتونیم 4k native بگیریم تازه 60 فریم باید کارتی داشته باشیم که 4 برابر 4090 توان پردازشی داشته باشه
یعنی حداقل 3 نسل دیگه و 5 سال دیگه
تازه 5 سال دیگه با کارت پرچمدار که فروش کمی داره فریم خوبی میده
برای اینکه فن آوری همگانی بشه حداقل تا 2030 باید صبر کرد

امیدوارم تا اون موقع زنده باشیم
 
  • Smile
Reactions: Polaris
خب CPR ویدیو جدید امروز منتشر کرد از ‌Cyberpunk 2077 همراه با گیم پلی بازی و فریم ریت با path tracing و DLSS 3
به نظر میاد اون ۱۳۰ فریم که نشون دادن قبلا با DLSS Perf و Frame Gen. بوده.

اره همین بوده و البته تا 80 هم پایین میاد با 4090 کلا 40 درصد سنگین ترش می کنه
 
کارت 4080 noctua مدتی هست نقدش دراومده و حتی به پلیت گیم راک هم نرسیده با این همه ادعا
قطرش تقریبا 4.5 اسلاته یعنی 1 اسلات از کارت های دیگه قطور تره فن هاشم 12 سانتی هستن که بزرگ ترین سایز فن هم داره پهن ترین کارت گرافیک دنیا هم هست
1680909838046.png
1680910507184.png

اینم 4080 استریکس 61 دما فول کامل بی صدا
1680910171804.png
1680910290003.png

1680910372447.png

بهتره جای 3070 یا 4080 هم های اند کاستوم کنن تا حداقل حرفی برای گفتن داشته باشن
 

Attachments

  • 1680910441134.png
    1680910441134.png
    113.4 KB · مشاهده: 11
برای اینکه بتونیم 4k native بگیریم تازه 60 فریم باید کارتی داشته باشیم که 4 برابر 4090 توان پردازشی داشته باشه
یعنی حداقل 3 نسل دیگه و 5 سال دیگه
تازه 5 سال دیگه با کارت پرچمدار که فروش کمی داره فریم خوبی میده
برای اینکه فن آوری همگانی بشه حداقل تا 2030 باید صبر کرد

امیدوارم تا اون موقع زنده باشیم
همین الانشم مردیم
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or