ترازنامه PS Vita در آستانه عرضه به بازار

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
درود
Ps-Vita1.jpg


زمان شاید به اندازه ای قوی باشد که بتواند مانند سیاه چاله ای بزرگ همه چیز را ببلعد و به دست فراموشی بسپارد اما حریف Vita و اخبار و حواشی و داغ بودن آن نشد. مدت زیادی از E3 سال جاری می گذرد و با این حال ستاره جدید لابراتور های سونی؛ هنوز در صدر اخبار این روز های بازی های رایانه ای است. بی هیچ شک و تردیدی Vita از لحاظ تکنیکی بی نظیر است و مانند ستاره ای در آسمان رقیبان قدرتمند خود می درخشد. نمایشگاه و رخداد های زیادی باعث شد تا علاقه مندان و نویسندگان این عرصه مدت زمانی؛ هر چند کم را در کنار Vita و قابلیت های آن سپری کنند. رخداد لندن نیز از این قاعده مستثنا نبود و باعث شد جوانب تازه ای از این کنسول دستی نمایان شود. شاید تکیه به حمله آغازین آقای Michael Denny، مدیر ارشد استدیو های سونی کافی باشد تا نوک پیکان آرمان Vita را در بازار بفهمیم.

"Vita مانند یک کشور هنرخیز در میان ابزار های دستی می ماند که بازی ها قلب آن را تشکیل می دهد"

مطمئناً؛ طوفان بازی های Vita در لندن صحت جمله آقای Denny را تایید می کند؛ لیستی مکمل از بازی های با نامی پرآوازه و بازی هایی تحسین شده که بی شک جای پای محکمی برای مخاطبان خواهند بود. با یک نگاه ساده می توان فهمید که سونی درس بزرگی از تجارب قبلی خود گرفته و دیگر به آسانی کارزار دستگاه های قابل حمل را رها نخواهد کرد.
WipEout 2058 یکی از ستاره های لندن بود؛ عنوانی نام آشنا و متعلق به شعبه ژاپن استودیو های جهانی سونی که این بار آن را روی Vita تجربه خواهیم کرد. یکی از قابلیت های جذاب این عنوان قابلیت "cross platform" آن است که تا 8 دستگاه منشکل از ترکیب PlayStation 3 و PlayStation Vita می توانند آن را از طریق ارتباط Wifi به طور گروهی تجربه کنند. برای شفاف کردن این موضوع باید خاطر نشان کرد که WipEout 2048 برای PS3 عرضه نخواهد شد اما مسیر های این عنوان برای دارندگان PS3 و بازی های WipEout HD و WipEout Fury این قابلیت را برای آت ها به ارمغان خواهد آورد.پ

با روندی مشابه؛ عنوان تازه معرفی شده Vita یعنی Motorstorm RC تجربه ای جالب و Arcade از سری نام آشنا Motorstorm خواهد بود که قابلیت هایی مبتنی بر یک جامعه مجازی خواهد داشت. در Motorstorm RC شما می توانید رکورد های خود را به طور غیر همزمان با پلتفرم PS3 و یا به طور همزمان با پلتفرم Vita با دوستان خود به اشتراک بگذارید. شاید استفاده از کلمه " ghost based time trial " مناسب تر باشد. شما با خرید Motostorm RC با یک تیر دو نشان را هدف قرار خواهید داد و می توانید با همان قیمت از نسخه PS3 این بازی نیز استفاده کنید.

عنوان برجسته و جالب Escape Plan و اثر تازه معرفی شده استدیو Zipper Interactive یعنی Unit 13 دو IP جدید Vita هستند که بیشتز از انتظارات ظاهر شدند و قطعا نقطه اتکایی برای کیفیت نرم افزاری Vita خواهند بود. Uncharted: Golden Abyss هم یک تکنیک قابل لمس با حساب می آید که حس دوگانه ای متشکل از خوشامد گویی و نگرانی را ایجاد می کند. زمانی که سونی Nathan Drake را روی Vita آورد و در رخداد های مختلف به صورت غیر شفاف آن را به منتقدان نشان داد؛ همگان آن را با دنیای Nathan Drake روی PS3 و اثر Naughty Dog مقایسه می کردند که شایعاتی مبنی بر نا امیدی را موجب شد. شاید اشتباه باشد که نسخه Vita و PS3 این عناوین را با هم مقایسه کنیم اما بدون شک ارزش این IP و بار روانی آن روی کسانی که هنوز تصمیم به خرید Vita ندارند؛ می تواند یکی از مکانیزم های سونی برای قیمت گذاری روی نرم افزار های Vita باشد.

"موفقیت در گرو قیمت"

این یکی از نکاتی است که دید ما را به استراتژی سونی در قبال Vita محتاط تر می کند. بدون شک بدون وجود هیچ کنسول خانگی جدیدی در اطراف Vita؛ این کنسول دستی می تواند کسانی را که خواهان خرج کردن صد ها پوند به منظور تجربه یک دستگاه جدید هستند را به سمت خود جذب خواهد کرد. Vita نیز به اندازه کافی از لحاظ تکنیکی و نرم افزاری قدرتمند و دارای بار کششی هست که آن ها را مجاب به پرداخت بهای درخواستی بکند.به این ترتیب این ها جامعه ای را تشکیل می دهند که بدون هیچ شک و تردیدی Vita را از همان زمانی که معرفی شد خریداری خواهد کرد.

اما در آن سوی این جامعه؛ قشر عظیمی از بازیکنان با قدرت خرید کمتری در بازار بازی های رایانه ای قرار دارند که به راحتی جامعه پیشین صد ها پوند صرف Vita و بازی های آن نخواهند کرد. شاهد این ادعا قیمت Vita و بازی ها و کارت حافظه آن است. خرید مدل Wifi به علاوه خرید تنها دو بازی در زمان عرضه و یک مموری با حافظه کم 300 پوند خرج خواهد داشت. اگر بخواهیم مدل 3G را به اضافه تعدادی بازی و یک مموری با حافظه 32 گیگ انتخاب کنیم این رقم به 400 پوند خواهد رسید. گذشته از اینها، اگر خواهان تبدیل UMD های خود و تبدیل آن ها به نحوی که روی Vita قابل اجرا باشند؛ باید 100 پوند دیگر نیز را برای تبدیل آرشیو بزرگ خود کنار بگذارید.

این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ هر چقدر هم Vita از لحاظ تکنیکی و ویترینی از بازی های پر زرق و برق برتر و موفق باشد؛ نیاز به یک آغاز مثبت دارد تا از تیررس تحلیل گران هیجان زده در امان بماند. Vita تنها به یک بازه فروش معتدل و نرمال دارد تا در این بازه زمانی بتواند فروش آبرومند داشته باشد، زیرا ارائه گزارش شکست یا عدم فروش مناسب می تواند روز های بدی را برای Vita رقم بزند. در این صورت روز به روز اقبال عمومی از Vita فاصله خواهد گرفت و ناخودآگاه بار روانی گزارش های فروش روی مخاطبانی که قصد خرید داشته اند تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

" عرضه یک کنسول دستی جدید؛ ورود به یک مبارزه است " این را Graeme Ankers مدیر اجرایی شعبه لیورپول استدیو سونی می گوید. " اما Vita در درجه اول یک وسیله بازی است. درست است که صفحه لمسی دارد اما در کنار آن کنترل مکانیکی باعث می شود تا تجربه ای لذت بخش از انجام یک بازی رایانه ای باشد؛ این هسته اصلی Vita را تشکیل می دهد"

" مسئله دوم این که Vita یک دستگاه ارتباط جمعی است که می تواند به صورت cross platform با PS3 در ارتباط باشد. شاید استدلال شما این باشد که این یک نیاز جانبی است اما به نظر من اینطور نیست" " من نمی توانم راجع به 3DS و دلایل عدم موفقیت آن حرف بزنم اما فکر می کنم اگر ما به نقاط قوت Vita و به آن چه هست توجه کنیم، می توانیم نیاز های مخاطبان را درک کنیم"

"زنگ خطر"

در کنفرانس لندن که در اوایل نوامبر سال جاری میلادی برگزار شد، خط مشی کنسول های دستی به طور مختصر توسط آقای Nicholas Lovell نویسنده و موسس Games Brief blog بیان شد. به نظر او دستگاه های قابل حل مبتنی بر بازی های رایانه در سال های آینده منقرض خواهند شد. " در حال حاظر کار سخت و دشواری است که بخواهید وارد بازار کنسول های دستی بشوید"

شاید نیش و زخم زبان جالبی باشد اما در نظر سنجی که از میان 160 تن از دست اندرکاران این صنعت به عمل آمد؛ 82 % از آن ها موافق حرف های آقای Lovell بودند و اعتقاد داشتند کنسول های دستی با به اصطلاح انگلیسی آن " Handheld Gaming " در انتقال بازار دیجیتال با مشکل مواجه خواهد شد.

با این حال، وقتی شما Vita را در دستان خود می گیرید همه اینها را فراموش می کنید، نگرانی راجع به قیمت و یا اینکه فراتر از سخنان بالا، Vita فراتر از یک دستگاهی است که صرفا برای بازی ساخته شده باشد. صفحه نمایش 5 اینچی OLED با قابلیت لمسی به اضافه صفحه لمسی پشت کنسول و استفاده از دو آنالوگ، Vita را تبدیل به یک وسیله ایده آل برای بازی می کند.

علاوه بر این، Vita از قابلیت های اجتماعی بهره می برد که می تواند نقطه قوتی برای آن باشد، دیدن و به اشتراک گذاشتن تصاویر، جستحوی اینترنت و ثبت رکورد ها و درج محتوای بازی ها در Facebook این دستگاه را به یک وسیله هوشمند تبدیل می کند.

در انتها؛ مشکل بزرگ Vita ثابت کردن یک چیز است، اینکه Vita نه یک ارتقا ساده از PSP است و نه یک PS3 قابل حمل ...

Vita در یک نگاه :


  • [*=right]PlayStation Vita 17 دسامبر در ژاپن و مناطق آسیایی و 22 فوریه سال آینده میلادی به طور حهانی منتشر خواهد شد.
    [*=right]Vita در دو مدل Wifi و 3G عرضه خواهد شد. شرکت های مخابراتی Vodafone و NTT Dokomo توسط سونی پیشنهاد شده اند و ممکن است در آینده شرکت های آینده ارتباط و سیم کارت های پیشنهادی خود را اعلام کنند.
    [*=right]قیمت مدل 3G برابر 299 دلار و مدل Wifi معادل 249 دلار آمریکا خواهد بود.
    [*=right]12 عنوان از استدیو های First Party و تعداد نا مشخصی از بازی های Third Party در زمان عرضه به بازار عرضه خواهند شد.
    [*=right]Vita قابلیت پردازش بازی های PSP را به صورت Upscale خواهد داشت؛ همچنین توانایی Stream بازی های PS3 یکی دیگر از قابلیت های این کنسول دستی خواهد بود.
روش خوش ...​
 

Scαrface

Aspect of Life
کاربر سایت
Jan 17, 2010
3,196
نام
محمد
مرسی آرش جان . زحمت کشیدی . کامل توضیح دادی دیگه چیزی نمیشه گفت جز اینکه به نظر من این دستگاه با این همه قابلیت و بازی و این قیمت روز های خوشی در انتظارشه .
 

AsaraymA

IchibaN
کاربر سایت
Apr 9, 2007
1,003
نام
آریا
خسته نباشی....عالی بود.

شکست ویتا مساوی با مرگ دستگاههای بازی قابل حمله....

کنسول با این همه امکانات و بازیهای مختلف اگه نخواد موفق شه....دیگه فاتحه بقیه خوندس.

امیدوارم هیچ وقت این اتفاق نیفته...[-o<
 
  • Like
Reactions: Mojtabadj88

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,151
نام
ماکان
آرش فوقالعاده بود! واقعا فوقالعاده بود! باید بزاریمش رو صفحه اصلی سایت! خیلی جالب، مختصر و مفید به مقوله هایی اشاره کردی که به نظرم نشون دهنده یونیک بودن Vita هست. مثلا این جمله زیر به خوبی نشون میده که تبلت ها و Smart Phone ها هرچقدر هم که قوی بشن به Vita نمیرسن:

Vita در درجه اول یک وسیله بازی است. درست است که صفحه لمسی دارد اما در کنار آن کنترل مکانیکی باعث می شود تا تجربه ای لذت بخش از انجام یک بازی رایانه ای باشد؛ این هسته اصلی Vita را تشکیل می دهد"

ویتا با آنالوگ و دکمه هایی که داره، در کنار ساپورت نرم افزاری وحشتناک قویش تجربه ای از گیمینگ رو بوجود میاره که هیچ وسیله قابل حمل دیگه ای نمیتونه بهش نزدیک بشه. البته 3DS رقیب خوبی براش هست اما تبلت ها و Smart Phone ها، بعید میدونم....


پ.ن: ارش بازیای من چی شدن؟:D
 

hdxc

کاربر سایت
Apr 29, 2011
1,581
نام
امیرحسین
عالی=d>
آرش فوقالعاده بود! واقعا فوقالعاده بود! باید بزاریمش رو صفحه اصلی سایت! خیلی جالب، مختصر و مفید به مقوله هایی اشاره کردی که به نظرم نشون دهنده یونیک بودن Vita هست. مثلا این جمله زیر به خوبی نشون میده که تبلت ها و Smart Phone ها هرچقدر هم که قوی بشن به Vita نمیرسن:

Vita در درجه اول یک وسیله بازی است. درست است که صفحه لمسی دارد اما در کنار آن کنترل مکانیکی باعث می شود تا تجربه ای لذت بخش از انجام یک بازی رایانه ای باشد؛ این هسته اصلی Vita را تشکیل می دهد"


ویتا با آنالوگ و دکمه هایی که داره، در کنار ساپورت نرم افزاری وحشتناک قویش تجربه ای از گیمینگ رو بوجود میاره که هیچ وسیله قابل حمل دیگه ای نمیتونه بهش نزدیک بشه. البته 3DS رقیب خوبی براش هست اما تبلت ها و Smart Phone ها، بعید میدونم....
در درجه ی بعدی گرافیکشون هم بهش نمیرسه که تو تمام تاپیکایی که مقایسه ی اسمارت فون و ویتا بودن گفتم:d
 

imankazami

کاربر سایت
May 31, 2007
1,368
نام
eman
ممنون از مطلب خوبت
ولی اینطور که اسمارت فونها دارند پیشرفت میکنن احتمال این هست که جای کنسولهای دستی رو بگیره ولی نه به این زودی مگر اینکه شرکتهای سازنده تغییراتی در روند ساخت کنسولهاشون بدن

در کل به نظر من کنسول بازی یه چیز دیگس نسبت به اسمارت فون
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
ممنون.
خسته و گوفته و آش و لاش میرسم خونه. کلان حس خوندن کامنت یا مطلب بالای دو خط رو ندارم. این مقاله زیبا خستگی مارو بدر کرد.
 

PAUSE

کاربر سایت
Jun 9, 2008
3,631
نام
سعید
آرش مرسی.عالی بود.
به نظر من احتمال شکست ویتا خیلی کمه خیلی!
---
اینجور کنسولها مال بچه های زیر 12 ساله
:) ای جان
 
آخرین ویرایش:

..............

کاربر سایت
May 7, 2011
572
آخه کدوم آدمی میاد با همچین قیمت هایی کنسولی رو بخره که صفحه نمایشش انقدره ؟ اصلا با همچین رزولیشنی مگه دیگه فرقی هم میکنه گرافیکش چقدر قوی باشه ؟
این کنسول به درد این میخوره بدی دسته بچه تو هواپیما بازی کنه حوصله اش سر نره وگرنه آدمی که میخواد بازی کنه میره رو مانیتور HD تو خونه اش بازی میکنه مگه مجبور تو کوچه بازی کنه با این صفحه نمایش کوچیک ؟ این کنسول ها به درد بازیهای فان میخوره که مختص بچه هاست

طرف باید خیلی بیکار باشه که بخواد KZ رو تو این کنسول بازی کنه
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر