تاریخچه شرکت بزرگ nVidia

Morteza

Temptation Resisted
گرافیست سایت
Mar 11, 2009
2,939
نام
مرتضی
200px-Nvidia_logo.svg.png


شرکت آمریکایی
nVidia یکی از پیشگامان و موفقترین شرکتهای دنیا در امر تکنولوژی و طراحی کارتهای گرافیکی، سیستم های دسکتاپ و ایستگاههای کاری می باشد. انویدیا در اصل فروشنده مدارهای مجتمع یا همان IC برای پردازنده های گرافیکی (GPU)، کارتهای گرافیکی، رسانه ها، وسایل ارتباطی و دستگاههای بازی میباشد. عامه ترین محصول این شرکت، سری کارتهای گرافیکی GeForce، برای بازی و سری Quadro برای طراحی و کارهای حجیم تر و حرفه ای تر است. دفتر مرکزی این شرکت نامدار واقع در خیابان San Tomas در منطقه سانتا کلارا شهر کالیفرنیا آمریکا میباشد. شرکت انویدیا در سال 1993 توسط Jen-Hsun Huang تاسیس و بنیانگذاری شد. مدیر عاملان کنونی این شرکت، Curtis Priem، Chris Malachowsky میباشد. از بسیاری از جهات، nVidia همانند رقیب خود Ati میباشد، برای این که هر دو شرکت نقطه شروع یکسانی داشته اند و هر دو با فروش کامپیوتر شخصی کار خود را آغاز کرده بودند. اما بعدها به کار تخصصی تر و عملا عمیق تر در فروش تراشه ها برای همه نوع سیستم ارتباطی و کامپیوتر های شخصی پرداختند. از مهمترین خبرهای موجود در بازار کنسول، سفارش سونی در سال 2004 بود که، به موجب آن، از شرکت انویدیا طلب ساختن سری کارت RSX برای پلی استیشن 3 بود. این کارت گرافیک یک IP-Core به شرکت سونی تحویل داده شد و در آن دوره به جز قدرت این شرکت، اعتبار انویدیا نیز میتوانست به کمک سونی بیاید. انویدیا با درآمد حدود 3.77 میلیون دلار آمریکا به همراه 5 هزار نیروی کاری، توانست تا حدودی به هدف شعار همیشگی خود The Way It's Meant To Be Played دست یابد. با انتشار جی فورس، یکی از چیپ ستهای گرافیکی خود، گامی بسیار بزرگ را در عرصه گرافیک و تکنولوژی تراشه های گرافیکی برداشت.
NV1 اولین کارت شرکت بود که براساس سطوح بنیادین درجه 2 ساخته شد. پس از آن RIVA 128 و RIVA 128ZX برای اولین بار توانستند با DirectX هماهنگ باشند. این کارتها بر اساس OpenGL 1 و DirectX 5.0 بنیان شده بودند. پس از آن، انویدیا با عرضه RIVA TNT و RIVA TNT 2 بازار را در دست گرفت. پشتیبانی از DirectX 6.0 و اپن جی إل 1 از مهمترین ویژگی های این کارت میباشند. با این که بازار در دست انویدیا بود اما بار دیگر تحولی عجیب در دنیای کارت گرافیک صورت گرفت. این بار DirectX 7.0 و سیستم پشتیبانی از حافظه های DDR رواج یافت و دگرگونی سخت افزاری و روشنایی بیشتری بوجود آمد. چیپ ستی جدید با نام GeForce.

250px-6600GT_GPU.jpg

سکوی پرتاب شرکت، برای بار دوم توانست تحولی شگفت بوجود بیاورد و در سری سوم این چیپ ست توانست صرفه جویی در استفاده از پهنای باند کارت را وارد دنیای تکنولوژی بکند. پشتیبانی از
DirectX 8.0 Shaders نیز نقطه عطف دیگری از این کارت میباشد. در سری چهارم فورس، این بار اعتبار جدیدی به کارتها بخشیده شد. MX پسوندی نه بسیار جدید میباشد که قبلا در سری دوم حضور خود را ثبت کرد اما اینبار اعتباری برتر و قدرتمند تر را بهمراه داشت. پس از آن ادعای انویدیا در عرضه افکتهای سینمایی با کارت معتبر خود با چیپ ست GeForceFX جالب توجه بود. این بار نسخه جدید DirectX 9.0 انگیزه ای جدید برای انویدیا برای جهش بیشتر بوجود آورد. در سری ششم جی فورس، ورژن C نسخه قبلی دایرکت عرضه و اپن جی إل 2 وارد دنیای تکنولوژی شد. در سری ششم مصرف برق کمتر شد. همچنین عم سایه زنی بسیار بهبود بخشیده شده بود. سری هفتم نیز چندان تحول عظیمی نداشتند اما سیستم های Windows Display Driver Model و Transparency Supersampling و Transparency Multisampling در نوع خود جالب توجه بودند. اما مهمترین ویژگی این سری ورود Anti-Aliasing به صورت حرفه ای در کار سیستم میباشد. با این ترفند دیگر تمامی ناصافی های کار از بین میرود. در این بین ارتباط واسط یا همان SLI نیز بهبود بخشیده شده بود.
سری هشتم بار دیگر جهشی در دنیای کارت گرافیک را بهمراه داشت. پشتیبانی از DirectX 9.0c ، 9.0 EX و DirectX 10، یکپارچگی ساختار سایه زنی که شامل پیکسل، سایه‌های سه بعدی و هندسی(SM 4.0)، ویژگی پوششی نمونه برداری موتور درخشان کننده ضد شکستگی (CSAA)، میزان تأثیر تکنولوژی ، از تحولات این جهش عظیم میباشند. بعدها با عرضه GeForce 4500 که در Gizmondo استفاده میشود، ویژگی گرافیک سه بعدی پشتیبانی به وسیله پردازشگر هندسی و قابل برنامه نویسی سایه‌های پیکسلی در دستور کار طراحان قرار گرفت. قبل از GeForce 4800 ، کارت 2150 سرعت کار در دو بعد را افزایش داد اما کارت 4800 یک کارت پایه ریزی شده بر اساس موتور گرافیکی 3 بعدی نسخه 2 میباشد. یک موتور 24 بیتی آودیو نیز در این بین تعبیه شده است.

250px-Nvidiaheadquarters.jpg

بعدها انویدیا با عرضه سری GTX خود به رقابت سختی با Ati و مالك كنوني آن AMD پرداخت. این رقابت به تنهایی چندین نقد و بررسی را شامل خواهد شد.
 

SHB

کاربر سایت
May 28, 2007
108
سلام.خوب بود
ولی میشد بیشتر از تاریخچه ی شرکت از جمله خرید voodoo گفت
همچنین از انقلابی که سری سه جیفورس راه انداخت که تکنولوژیش تا سری هفت آپدیت شد
مرسی و خسته نباشید
 

Morteza

Temptation Resisted
گرافیست سایت
Mar 11, 2009
2,939
نام
مرتضی
همچنین از انقلابی که سری سه جیفورس راه انداخت که تکنولوژیش تا سری هفت آپدیت شد
سری سوم انقلابی انجام نداد. در واقع سری چهارم شروعی برای اعتبار و انقلاب بزرگ انویدیا تلقی میشد.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر