برسی سیستم عامل جدید اپل IOS 5

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
اگر چه اپل در روز گذشته iPhone 5 را معرفی نکرد اما از نسخه جدید سیستم عامل iOS پرده برداری کرد. اپل در کنفرانس WWDC اعلام کرد که iOS 5 با بیش از 200 قابلیت جدید در راه است. iOS 5 برروی تلفن های iPhone 3GS و iPhone 4، تبلت های iPad و پخش کننده های iPod Touch نصب خواهد شد. در ادامه به برخی از مهمترین قابلیت های سیستم عامل iOS 5 اشاره خواهیم کرد.

نحوه جدید اطلاع رسانی - Notification


ios5_notificationcenter-650x470.jpg


notification_center_icon.jpg
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید یک نوار از بالای صفحه اصلی iPhone به پایین باز می شود و مواردی که کاربر باید از آنها مطلع شود را اطلاع رسانی می کند این نوار بصورت واضح و دسته بندی شده موارد را اطلاع رسانی می کند سمت راست هر آیتم نیز یک علامت X وجود دارد که باعث چشم پوشی کردن از آن مورد می شود. یکی از موثرترین تغییرات در اطلاع رسانی امکان مشاهده اطلاعیه ها در زمان قفل بودن صفحه است. اطلاعیه ها نیز بصورت دسته بندی شده و هر گروه نیز با یک آیکان مشخص شده اند. (به عنوان برای متون، تماس ها، نرم افزارها و غیره دارای آیکان جداگانه هستند)


یکپارچگی با Twitter


features_twitter_overview.jpg


twitter_icon.jpg
یکی از قابلیت های جدید iOS 5 امکان اتصال بهتر به شبکه اجتماعی Twitter است. پیش از این در نسخه های قبلی iOS امکان اتصال به Twitter وجود داشت ولی iOS 5 کاملا با این شبکه اجتماعی یکپارچه شده است. iOS دارای سرویس داخلی لاگین در توییتر است و نرم افزارهای دیگری که به توییتر متصل می شوند از اطلاعات همین سرویس استفاده می کنند در نتیجه نرم افزارهای مختلف بصورت جداگانه به توییتر متصل نمی شوند. در iOS 5 نرم افزارهای خود اپل نیز بصورت طبیعی با توییتر ارتباط برقرار می کنند. کانتکت ها، دوربین، مرورگر سافاری، یوتیوب، نقشه و نرم افزارهای عکس همگی به تویتتر وصل هستند یعنی با یک اشاره، محتوای مورد نظر کاربر در تویتتر به اشتراک گذاشته می شود. iOS 5 با سرویس جدید به اشتراک گذاری عکس توییتر نیز سازگار است.


مرورگر Safari


features_safari_overview.jpg



safari_icon.jpg
مرورگر Safari نیز تغییرات عمده ایی کرده است. نسخه جدید Safari در iOS از تب پشتیبانی می کند و کاربر می تواند صفحه های مختلف وب را در تب های جداگانه مشاهده کند. البته به نظر می رسد این قابلیت باعث شلوغ شدن صفحه کوچک iPhone و iPod می شود ولی باز هم حرکت بین صفحه های مختلف را آسان می کند. Reader و Reader List دو قابلیت جدید Safari هستند. Reader شبیه قابلیتی است که در نسخه دسکتاپ Safari وجوددارد و همانند Google Reader عمل می کند، Reader محتوا را بدون تبلیغ و لینک های اضافی و اطلاعات بی ربط نمایش می دهد. Reader List نیز همانند بوک مارک کردن عمل می کند. Reader List یک لیست از صفحه هایی است که بعدا قصد خواندن آنها را دارید بعنوان مثال اگر با صفحه خاصی مواجه شدید که فعلا وقت خواندن آن را ندارید می توانید آن را به لیست Reader List اضافه نموده تا بعدا به راحتی به آن مراجعه نمایید.





iMessages


imessage_icon.jpg
نرم افزار جدید پیام کوتاه iMessages شبیه نرم افزار فعلی Messages کار می کند ولی قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. در iMessage کاربر از روند پاسخ دادن فرد مقابل مطلع می شود یعنی متوجه می شود که طرف مقابل در حال پاسخ دادن به پیغام اوست. iMessage تنها با ابزارهای اپل کار می کند یعنی نمی توانید با iMessage برای شخصی که تلفن غیر iPhone دارد پیغام ارسال کنید. iMessage تنها با 3G و Wi-Fi کار می کند و تمام پیغام ها بصورت رمزگذاری شده ارسال و یا دریافت می شوند تا امنیت اطلاعات کاربر حفظ شود.


یادآوری کننده – Reminder


features_reminders_listviews.jpg


reminders_icon.jpg
راه های مختلفی برای ایجاد یک Reminder در ابزارهای iOS وجود دارد. در سیستم عامل های اپل روش های مختلفی برای یادآوری یک مورد خاص به کاربر وجود دارد. راه های ساده مانند Note تا روش های فنی چون Voice Memo. اما با این وجوددر iOS 5 یک ابزار جدید برای یادآوری اضافه شده است. اپل یک ابزار مانند To-Do (لیست کارهای روزانه) به iOS 5 افزوده است. آیتم های مندرج در To-Do علاوه بر متن می توانند شامل تاریخ و یا محل خاصی باشد. حال اگر قرار است شما یک مکان خاصی را به یاد بیاورید و یا تمایل دارید زمان خروج از مکان خاصی به شما یادآوری شود این نرم افزار به شما کمک می کند و زمانی که در آن مکان خاص هستید به شما هشدار داده می شود و مورد به شما یادآوری می شود. این نرم افزار با iCal و Outlook نیز همگام (Sync) می شود.


ارتباط بی سیم


wifi_sync_icon.jpg
در حال حاضر برای انجام بسیاری از امور مجبور هستید ابزار مبتنی بر iOS خود (ipad, iphone, ipod) را به کامپیوتر متصل کنید اما در iOS 5 کاربر قادر است تمام امور خود را بصورت بی سیم و از طریق Wi-Fi انجام دهد. همچنین کاربر می تواند ابزارهای مبتنی بر iOS 5 خود را به راحتی به سرویس مجانی iCloud متصل کرده و اطلاعات خود را بین ابزارهای خود همگام کند.


Newsstand


newsstand_icon.jpg
با Newsstand تمام مطالب روزنامه، مجلات و وب سایت های مختلف را در یک مکان مشاهده خواهید کرد در Newsstand می توانند RSS های مختلف را اضافه کرده و آنها را دسته بندی کنید. همچنین مکان جدیدی برای روزنامه و مجلات در App Store در نظر گرفته شده است که کاربر می تواند به راحتی از طریق Newsstand به آنها دسترسی داشته باشد.


Camera


features_camera_quickaccess.jpg


camera_icon.jpg
Camera همواره یکی از مهمترین نرم افزارهای iOS بوده است اپل امکانات جدیدی را به نرم افزار Camera در iOS 5 اضافه کرده است. زمانی که صفحه قفل است با دو بار لمس کردن دکمه Home می توانید Camera را اجرا کنیدو با استفاده از دکمه های Volume عکس بگیرید. قابلیت های ابتدایی ویرایش عکس نیز به این نرم افزار اضافه شده است.


Game Center


game_center_icon.jpg
Apple Game Center در حال حاضر بسیار محبوب است و حدود 50 میلیون کاربر دارد. در iOS 5 کاربر می تواند تصویر پروفایل خود را تغییر دهد، دوستان خود را مشاهده کرده و بازی های مختلف را به آنها پیشنهاد کند. یکی از امکانات جذاب اضافه شده در Game Center پشتیبانی از بازی های نوبتی است. بازیکنان همچنین می تواند امتیاز رقبای خود را در بازی های مختلف مشاهده نمایند.


AirPlay Mirroring برای iPad 2

airplay2_icon.jpg
در iOs 5 کاربر می تواند تصویر iPad 2 خود را همزمان برروی تلویزیون یا ویدیو پروژکتور نمایش دهد این قابلیت مناسب کلاس های درس، کنفرانس و جلسات آموزشی است. AirPlay در iOS 5 ارتباط بی سیم و ایمنی را از طریق Apple TV با تلویزیون HDTV برقرار می کند و کاربر می تواند از طریق آن هر آنچه برروی صفحه نمایش خود مشاهده می کند را در تلویزیون نیز نمایش دهد. کاربر در زمان استفاده از AirPlay می تواند وضعیت تصویر را از حالت افقی به عمودی و یا برعکس تغییر دهد و یا در قسمتی از تصویر بزرگنمایی داشته باشد.

منبع
 

A-L-I

El amor es la fuerza más poderosa del mundo, amant
کاربر سایت
Jul 18, 2010
6,286
همه چیز درباره آی.او.اس 5 و تغییرات اصلی آن

Log_4.jpg

بعد از گذشت حدود یک سال، از معرفی آی.او.اس 4، حالا باید به نسخه پنجم این سیستم عامل سلام کنیم. اما این نسخه چه امکانات جدیدی را فراهم می آورد و قابلیت آی.دیوایس ها را تا چه اندازه افزایش خواهد داد؟ در این مطلب قصد داریم با پرداختن به تغییرات و نکات مهم و کلیدی این نسخه، به شرح آن بپردازیم و نقاط ابهام شما را تا حد ممکن از بین ببریم. پس پاسخ سوال فوق را در ادامه مطلب خواهید یافت. درنگ نکنید!


- مرکز آگاه سازی

1.jpg

نوتیفیکیشن سنتر یا همان مرکز آگاه سازی ، جایی است که تمام هشدارها را می توانید در آن مشاهده کنید. در نسخه های قبلی آی.او.اس، خیلی از کاربران از سیستم نوتیفیکیشن خام و محدود آن شاکی بودند. اما به نظر می رسد که در نسخه 5، اپل راه حل هایی برای راضی کردن کاربران دارد.


شما انواع آگاه سازی را روی آی.دیوایس خود خواهید داشت. از آگاه سازی های ایمیل گرفته تا متن ها و در خواست های دوستان و غیره. با مرکز آگاه سازی، می توانید تمام این نوتیفیکیشن ها را به طور یک جا دنبال کنید. دسترسی به این قسمت بسیار شبیه اندروید است و فقط کافی است که دستتان را از بالای صفحه نمایش به سمت پایین بکشد تا مرکز آگاه سازی ظاهر شود. ویجت های آب و هوا و شاخص سهام هم در این قسمت در دسترس خواهد بود. نکته دیگر این که هنگام بازی، نوتیفیکیشن ها با یک نوار کوچک در بالای صفحه ظاهر شده و برایتان ایجاد مزاحمت نخواهند کرد.


حتی در هنگامی که صفحه نمایش قفل هست هم دسترسی شما بیشتر شده و می توانید اخطارها را مشاهده نمایید.


- آی.مسیج:

2.jpg


با نرم افزار iMessage، یک سرویس پیام رسانی جدید در اختیار شما قرار خواهد گرفت. می توانید پیام های متنی با کاراکتر های نامحدود را با وای-فای یا تری جی ارسال نمایید. البته به شرطی که مقصد آن ها: آیپد، آیفون یا آیپاد تاچ باشد. البته آی.مسیج یک نرم افزار جداگانه نیست و درون اپ استاندارد مسیج قرار می گیرد. نهایتا این که می توانید با آن متن، تصاویر ویدئو ها، موقعیت ها و مخاطبین خود را به یک آی.دیوایس دیگر ارسال نمایید.


اینترفیس این نرم افزار هم کمی شبیه ویندوز فون 7 است و مکالمه های متنی به همان صورت به نمایش در می آیند. با این تفاوت که کمی در ارسال محتوا، دست تان را بازتر می گذارد. البته بین آی.دیوایس ها!


- استند خبر:

3.jpg

استند خبر اینترفیسی شبیه آی بوک دارد و در اولین نگاه ممکن است آن را با آی.بوک اشتباه بگیرید. البته در عمل هم چندان تفاوتی ندارند. اما ترجیح می دهیم به جای شرح تفاوت ها، به امکانات و نحوه کار آن بپردازیم. داستان به این صورت است که شما می توانید از بین مجلات و روزنامه های قابل دسترسی (که تعدادشان هم کم نیست)، اشتراک های مورد علاقه خود را خریداری کرده و البته آپدیت آن ها را به صورت اتوماتیک روی این نرم افزار دریافت نمایید.


- یادآور ها:

4.jpg

استفاده از یادآور چیز جدیدی نیست. اما در نسل پنجم آی.او.اس، شاهد یک روش بهینه برای استفاده از یادآورها هستیم. شما می توانید، یادآورها را هم روی تاریخ و زمان خاصی تنظیم نمایید و هم روی مکان های خاصی. دومی گزینه ای است که کمتر آن را دیده ایم. با این وسیله با رسیدن به یک موقعیت خاص، لیست یادآوری به شما نشان داده می شود. مثلا به محض ورود به دفتر یادآوری می شود که تلفن را از حالت پاسخ گویی خودکار خارج کنید. یا هنگام عبور از جلو گل فروشی محله، بازگشت از کار، به شما تذکر می دهد که خرید گل برای همسر محترم را فراموش نکنید. سرویس هایی مثل آی.کلود هم می توانند یاد آور ها را هر چه غنی تر نمایند.


- توییتر:

5.jpg

اپل توییت کردن را واقعا آسان تر کرده است. فقط کافی است به حساب کاربری خود وارد شوید و آن گاه خواهید توانست که از سافاری، گالری تصاویر، یوتیوب، نقشه و .... مواردی که می خواهید را توییت نمایید. پس دستتان در توییت کردن بسیار باز تر خواهد شد.


- دوربین:

6.jpg

امکانات دوربین هم در آی.او.اس 5، با تغییراتی مواجه شده است. اما اگر فکر می کنید که با اینترفیس دوربینی شبیه اندروید 3 روبه رو خواهید بود، اشتباه می کنید. اولین تغییر دوربین این است که در حالت قفل صفحه نمایش هم می توانید به طور مستقیم به نرم افزار عکس برداری دسترسی داشته باشید. اگر هم آی.دیوایس خود را با پسورد محافظت می کنید، باید بدانید که دسترسی به دوربین نیازی به وارد کردن پسورد نخواهد داشت. هر چند که عکس های شما محافظت خواهند شد.


در آیفون 4، دکمه شاتر هم به شکل (شاید) زیرکانه ای اضافه شده است. از این پس می توانید به جای لمس کردن صفحه، آیفون خود را در حالت افقی گرفته و با فشار دادن دکمه کنترل صدا، عکس بگیرید.


نکته دیگر هم درباره اشتراک گذاری تصاویر با سرویس آی.کلود می باشد. این سرویس ۱۰۰۰ تصویر آخو دستگاه شما را روی ابر ذخیره کرده و تا ۳۰ روز نگه می دارد. البته ظرفیت آن نا محدود است. یعنی این ۱۰۰۰ تصویر به احتمال زیاد، می توانند هر حجمی که می خواهند داشته باشند. با وجود ذخیره تصاویر روی ابر، از این به بعد می توانید با آی فون تان عکس بگیرید و با مک یا پی.سی یا آی پد به عکس های گرفته شده دسترسی پیدا کنید.


فوکوس نقطه ای هم امکان دیگری است که به دوربین اضافه شده و با لمس کردن قسمتی از تصویر، می توانید فوکوس را روی آن قسمت انجام دهید.


- تصاویر:

7.jpg

بهبود هایی هم در نرم افزار تصاویر مشاهده می شود که تقریبا قانع کننده است. از این به بعد می توانید با این نرم افزار تصویر خود را برش دهید. امکان انجام برخی تغییرات هم در تصاویر وجود خواهد داشت. پس فرایند ویرایش جزئی تصویر، برایتان بسیار راحت تر خواهد شد. قابلیت بهبود خودکار، رنگ ها ی تصاویر را بهبود می بخشد و امکان حذف قرمزی چشم هم، در مواردی به کارتان خواهد آمد.


- سافاری:

8.jpg

در آخرین آپدیت نسخه 4، موتور نیترو جاوا اسکریپت به سافاری اضافه شد و عملکرد آن را در کدگشایی جاوا اسکریپت، دو برابر سریع تر کرد. حالا امکان Reading List، به کمک شما می آید تا عملکردتان را در خواندن متن ها چندین برابر لذت بخش تر کند. با وارد شدن در این لیست، حاشیه ها، عکس ها و قالب وب سایت ها حذف شده و فقط مطالب نمایش داده می شوند. نکته دیگر این که اگر یک مقاله مثلا ۱۰ صفحه ای را در این حالت باز کنید، سافاری هر ده صفحه را به هم می چسباند تا عملیات خواندن باز هم آسان تر گردد. با همه این ها شما قادر خواهید بود که با محتوای وب هم مانند کتاب الکترونیکی خود رفتار کنید. تب ها هم به سافاری اضافه شده است و بدین وسیله می توانید کمی به مرورگر پیش فرض سیستم عاملتان بنازید! البته این مورد بستگی به خودتان دارد.


- PC Free

9.jpg

حالا میتوانیم آی.او.اس را مستقل تر از هر موقع دیگری به حساب آوریم. دیگر خیلی به کامپیوتر نیازی نخواهید داشت. (برای سینک کردن و ...) از این به بعد می توانید دستگاه خود را به طور بیسیم اکتیو کنید و آپدیت های نرم افزاری را هم به طور مستقیم و رایگان روی دستگاه خودتان دریافت نمایید. پس نیاز شما به سینک آی تیونز، کمتر و کمتر خواهد شد.


- سخن آخر:
این بود مروری بر مهم ترین قابلیت های آی.او.اس . البته نرم افزار های Mail، تقویم، گیم سنتر و ... هم به بهبود هایی دست یافته اند و آزادی عمل بیشتری به شما خواهند داد. قابلیت سینک بی سیم نیز سرانجام به آی.دیوایس هایتان اضافه خواهد شد و می توانید حداقل کمی از دست کابل ها خلاص شوید. بهبود هایی در AirPlay نیز وجود خواهند داشت. نکته دیگر استفاده از حرکت های جدید مولتی تاچ برای کنترل مولتی تسکینگ است. می توانید با بعضی حرکات جدید، کار خود را زود تر از همیشه راه بیاندازید. برای مثال پنج انگشت تان را روی صفحه قرار داده و بالا بکشید تا نوار مولتی تسکینگ پدیدار شود.


نسخه پنجم آی.او.اس برای تمام دستگاه هایی که قبلا از نسخه 4 استفاده می کردند در دستر خواهد بود. یعنی اگر آیفون 3Gs یا آیفون 4 دارید، اگر آی پد یا آی پد 2 دارید و یا اگر آیپاد نسل سوم یا نسل چهارم دارید، می توانید برای این سیستم عامل جدید آماده شوید.


شما تغییرات به وجود آمده در آی.او.اس را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان چه جاهای بهبودی باقی مانده است؟ نظر خود را برای ما بیان کنید.
سورس:نارنجی.آی آر
 

Zelda

کاربر سایت
Sep 25, 2005
375
نام
علی
من که فقط میتونم فوق العادست :d نمیدونم چجوری تا پاییز باید صبر کنم !

یکی از قویترین ویژگیهای iOS 5 به نظر من iMasseges ـه که واقعا خیلی منتظرش بودیم ، چون BlackBerry MEssenger همه بازار رو خورده ! و این اولین رقابته .. ببینیم چی میشه ..

البته مثل همیشه iPad دارا ( مثل خودم :> ) بیشتر بهشون خوش میگزره .. Reader واقعا عالیه
 

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
iMessage تنها با 3G و Wi-Fi کار می کند و تمام پیغام ها بصورت رمزگذاری شده ارسال و یا دریافت می شوند تا امنیت اطلاعات کاربر حفظ شود.
این قسمت رو دقت کردین؟ فرض کنید توی جاده هستین و نه 3g موجوده نه وایفای! تکلیف چیه اونوقت؟
 

54M113

کاربر سایت
Dec 28, 2006
4,435
نام
علی
این قسمت رو دقت کردین؟ فرض کنید توی جاده هستین و نه 3g موجوده نه وایفای! تکلیف چیه اونوقت؟
در همچین وضعیتی میتونید با گوشی های دیگه SMS بدید مگه وقتی آنتن ندارید !؟
اگه منظور 3G هم هست که با EDGE مشکلی نخواهد داشت با وجود آنتن !
کسی توجه کرد iPod در iPad به Music تبدیل شده ؟ ( مثل iPod Touch ) امیدوارم تغییر زیادی کرده باشه این بخش !
اضافه شدن Tab در سافاری iPad هم فوق العاده بود واقعا یه هچین چیزی لازم داشتم !
بالاخره هم دست از لجبازی برداشت اپل و میتونیم Gesture رو تو iPad یه صورت Default ببینیم !
Split شدن کیبورد هم تو iPad فوق العاده بود از این بهتر نمیشه !
 
آخرین ویرایش:

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
در همچین وضعیتی میتونید با گوشی های دیگه SMS بدید مگه وقتی آنتن ندارید !؟
اگه منظور 3G هم هست که با EDGE مشکلی نخواهد داشت با وجود آنتن !
نه بحث سر اینه از کلمه تنها استفاده کرده!
یعنی بجز این دوتا با چیز دیگه ای نمیشه!؟
 

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
١٠٠ ٪ با Edge هم ميشه
موافقم! چون حتی 100% شهری مثل پاریس هم تحت پوشش 3g نیست چه برسه...
حالا منظور از 3g و wifi این بوده که این سیستم فقط با اینترنت کار میکنه؟
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر