بررسی تخصصی ومقایسه نسل حاضر گرافیک بازیها {مخصوصا کنسولها} با نسل اینده {dx11}

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
خوب دوستان در این تاپیک تمام امتیازات دایرکس11وتک به تک اونها مقایسه میشه با نسل حاضر گرافیک بازیهای کنسولها که بر پایه دایرکس9کار میکنن...علت اینکه دایرکس11به عنوان مقصد بعدی انتخاب شده این بوده که ویندوز 8طبق اخبار منابع گوناگون از دایرکس11پشتیبانی میکند و دایرکس12موکول میشود به ویندوزی به نام windows zpxکه قرار هست در اواخر سال2014یا2015به بازار بیاید که این ویندوز نیز فعلا در حد شایعه بوده ودر حال حاضر هیچ گونه بحثی در مورد دایرکس12نیست وفعلا تمام برنامه نویسان وکمپانیهای بازی سازی مثل epicوکرایتک دارن موتورهای خودشون رو بر پایه دایرکس 10و11برنامه نویسی میکنن وهمچنین شایان ذکر هست که طبق حرف وحدیثهایی که از برخی از شرکتهای بازی سازی به گوش میرسد ps4ونسل بعدی ایکس باکس در سال 2014وارد بازار میشوند وشایان ذکر هست که هم اکنون نیز از خبرهایی که از گوشه کنار ها به گوش میرسد سونی وماکروسافت کار بر روی طراحی کنسولهای نسل بعد رو شروع کردن وهمچنین یک چیز دیگر هم که یک موضوع بسیار مهم به حساب می اید اینده گرافیک بازیها به طراحی سخت افزاری وقدرت پردازندها بستگی داره که این وسط ما با دو غول سازنده چیپهای گرافیکی سرو کار داریم که تمام پردازش گرافیکی کنسولها یا بخش اعظم اون بستگی به این دو ابر شرکت به نام amdوnvidiaداره ودر واقع جهش از یک نسل به نسل اینده بستگی به این دو کمپانی مادر داره که سه غول تولید کننده دستگاهای سرگرمی کامپیوتری که سونی ماکروسافت ونینتندو هستن چیپهای پردازشگر گرافیکشون بستگی به این دو شرکت مادر داره ....





وچیزی که باید در نظر داشت که دایرکس12قرار باشه در سال 2014وارد بازار بشه اول باید چیپهای گرافیکی سازگار با اون تولید شده باشه و دوما اگر قراره در کنسولی استفاده بشه باید اون چیپ به تولید انبوه رسیده باشه و به قیمت معقولی رسیده باشه چون چیپهایی که با امتیازات جدیدی تولید میشن در یکی دو سال اول قیمت بالایی دارن مخصوصا اگه برای پردازشهای سنگین مثلا بازی ساخته شده باشن ویک موضوع بسیار مهم دیگه که این وسط نقش اساسی داره خرید امتیاز تولید وبستن قرار داد با شرکت مادر در این زمینه هست یعنی یک چیپ باید به تولید انبوه رسیده باشه که حداقل یک سال از طراحی تا فروشش طول میکشه تا اون کمپانی مادر اجازه بده اون پردازشگر با نام دیگه وتحت انحصار اون شرکت و کد نام دیگه که یعنی یه خط تولید دیگه برای اون چیپ راه میندازن بعلاوه اینکه اون چیپ برای کنسولها باید بهینه بشه یعنی در معماریش و طراحیش یک سری تغییرات میدن تا بشه داخل کنسولها از اونها استفاده کرد که این موضوع باز خودش زمان زیادی نیاز داره همه این عوامل دست به دست هم میدن تا اگه دایرکس 12در سال 2014وارد بشه اگه یک کنسول قراره بر مبنای یک چیپ با این دایرکس کار کنه شاید در اواخر سال2015بشه با عجله اون رو ساخت این در حالیه که قیمت وهزینه تمام شده بسیار بالا وبرنامه نویسها تازه با این دایرکس اشنا شدن وهنوز گیمهای بسیار کمی با این قابلیت عرضه شدن ...

در کل عوامل بالا باعث میشن که ما نتیجه گیری کنیم که اگر قرار باشه کنسولای سونی وماکروسافت در سال 2014وارد بازار بشن چیپهای گرافیک اونها بر پایه دایرکس11خواهد بود واین در حالی هست که نینتندو کنسول خودش رو معرفی کرده وطبق اعلام سایت ویکی پدیا چیپ گرافیک این کنسول rv770تولید شرکت amdهست که تاریخ تولید این نوع چیپها بر میگرده به سال 2008واین چیپها از دایرکس11پشتیبانی نمیکنن وفقط تا دایرکس10پشتیبانی میکنه...


و اما بریم سر بحث مقایسه وببینیم در اینده ما شاهد چه تغییراتی در نسل بعد کنسولهای سونی وماکروسافت خواهیم بود وwiiuشامل بحث ما نمیشه چون این کنسول از دایرکس11پشتیبانی نمیکنه...
وهمچنین علت اینکه میگم کنسولهای ماکروسافت وسونی بخاطر اینکه این دو کمپانی در نسلهای اخیر پرقدرترین سیستمها رو در زمان خودشون ارائه کردن وسیاست نینتندو از سال 2005در زمینه قدرت سخت افزاری تغییر کرد و در کل تصمیمات خودش رو گرفت ....


خوب مقایسه ما از نوشته ومقایسه ها ومعرفیهای شرکت کرایتک منبع میگیره وبازیی که ما در اینجا مقایسه میکنیم crysis2هست چون این بازی با دایرکس9برای کنسولها و البته pcرلیز شد وحتی از گفته های دستن در کاران این بازی این طور بر میاد:
With Crysis 2 being our first multi-platform game, our main focus was to ensure a successful delivery on all supported platforms. Unfortunately, such constraint didn’t allow us to concentrate on DirectX 11 with the level of commitment that is to be expected from a Crytek release. This is the reason why it was decided to give the R&D team sufficient time and effort after the release of Crysis 2.
که گفته ما همه تلاشمون رو کردیم که بازی که اولین عنوان بازی مولتی پلتفرم ما هم بوده بتونه به خوبی وموفقیت امیز روی تمام پلتفرمها کار کنه .به نظر شخصی خودم وحتی از حرفهای زده شده در بالا وهمچنین مقایسه سری دوم بازی با سری اول بازی که اختصاصی کامپیوتر بود میشه این نتیجه رو گرفت که خود دستن در کاران این شرکت نیز به این مسئله که crysis2نسبت به crysisدارای افتهای چشمگیری بوده ایمان داشتن واین مسئله رو با پرداختن به بحث مولتی پلتفرم شدن این بازی خواستن از دل کسانی که امید زیادی به شرکت کرایتک در زمینه پیشرفت گرافیکی داشتن در بیارن واونها رو قانع کنن که اونها مجبور به یه همچین کاری شدن که البته این صحبت بسیار درست میباشد ودلیل واقعی هم به دلیل اینکه سخت افزار کنسولهای نسل حاضر تاریخ ساختشون مال سال 2005هست کاملا دلیل درستی هست واینکه ما بخوایم یه چیپ گرافیکی که قابلیت ساپورت دایرکس11رو داره وتاریخ ساختش مال اکتبر 2010هست با یه چیپ گرافیکی که مال اکتبر2005هست وفقط دایرکس9رو ساپورت میکنه به هیچ عنوان قابل قیاس نیستن وقیاس معل فارغ هست وخیلی ساده بگم مثل این میمونه که ما گرافیک پلی استیشن1 روکه در سال1995تولید شد با پلی استیشن2 که در اواخر سال2000تولید شد رو مقایسه کنیم ....

واما مقایسه و معرفی امتیازات دایرکس 11از زبان کرایتک:
اولین امتیاز منحصر به فردی که این دایرکس داره ودر سریهای قبلی نبوده ویک امتیاز بسیار بزرگ حساب میشه قابلیت Tessellation and Displacement Mappingهست ..برای اینکه از روی تصویر فرق بین یک ابجکت ساده با یه ابجکت که این قابلیت روی اون فعال شده رو بفهمید خوب به عکس زیر توجه کنید:
dx11_tessellation3_off.jpg

وحالا این قابلیت رو روی دایرکس11 فعال میکنیم:
dx11_tessellation3_on.jpg

خوب به قسمت بالای دم نگاه کنید به پره های روی دم نگاه کنید که چگونه به شکل بهتری از نظر اندازه بیرون اومدن وهمچنین به خطهای روی پره اول.
یه عکس دیگه خوب به اندازه اجرهای روی دیوار دقت کنید:
dx11_tessellation2a_off.jpg

وحالا فعال میشه:
dx11_tessellation2a_on.jpg

میبینید که اجرها برجسته تر به دید میان
عکس بعدی خوب به سنگهایی که روی زمین ریخته دقت کنید:
dx11_tessellation1_off.jpg

وحالا نگاه کنید:
dx11_tessellation1_on.jpg

میبینید که سنگهای روی زمین وهمچنین بتونهای ریخته شده برجسته تر شدن.
خاموش:
IMG0032897.jpg

حالا روشن:
IMG0032898.jpg

خاموش:
IMG0032899.jpg

حالا روشن .فرقش زمین تا اسمونه
IMG0032900.jpg

خوب ویژگی ونهوه کارکرد کاشیکاری یا Tessellationبه این صورت هست که هر اندازه وتعداد چند ضلعی در طراحی ابجکت بکار رفته باشه با فعال کردن این ویژگی تعداد این چند ضلعی ها در قسمتهای مورد نظر چند برابر میشه وبه طور مثال اگه یه دیوار رو درنظر بگیرید که اجرکاری شده باشه شما با استفاده از این امتیاز سخت افزاری که در کارت گرافیکهای با دایرکس پایینتر این امکان نرم افزاری وسخت افزاری وجود نداره شما میتونید به اجرهای دیوار حجم مضاعف داده واونهارو به صورت سه بعدی از سطح دیوار جدا کنید یعنی کاملا فاصله بین اجرها وهمچنین از کنارهای اجر تا دیوار پیداست..
خوب بریم سر امتیاز بعدی..

Parallax Occlusion Mapping
یا عدم جفت شدن ابجکتها
خوب برای اینکه خیلی ساده بفهمید این امتیاز چه کاری میکنه به عکس زیر نگاه کنید :
dx11_pom2_off.jpg

همین طور که در شکل میبینید سنگ فرش کنار باغچه صافه و رد تایر روی زمین خاکی به نظر میاد تا کف زمین ارتفاعی نداره ویا اصلا صافه حالا این امتیاز فعال میشه:
dx11_pom2_on.jpg

حالا به سنگ فرش باغچه و رد تایر نگاه کنید کاملا زمین ناهمواری داره وزیر وبم داره تفاوت اینقدر فاحشه که دیگه حرفی برای زدن نمیمونه.
اول از همه یه نکته بگم که در ساختار چند ضلعی های کف زمین هیچ تغییری به وجود نیومده ونه تعداد چند ضلعی ها کم شده نه زیاد شده فقط چند ضلعی های مورد نظر در راستای یکی از جهات x.y.zکه به دستگاه مختصات در فضا مشهور هست هر چند ضلعی به یک جهت خاص از این محورها تمایل پیدا میکنه وباعث میشه یک ابجکت مسطح کاملا ناهمواری پیدا کنه این امتیاز با
Tessellationفرق میکنه چون در Tessellationتعداد چند ضلعی ها در یک قسمت معین چند برابر میشد.
عکس بعدی:
pomخاموش:
IMG0032905.jpg

حالا pomروشن:
IMG0032906.jpg

خاموش:
IMG0032907.jpg

حالا فعال:
IMG0032908.jpg

امتیاز بعدی:
Realtime Local Reflections
انعکاس واقعیتر
این عکس رو ببینید:
IMG0032865.jpg


حالا خوب به عکس سرباز داخل اینه نگاه کنید:
IMG0032866.jpg

ویژگی بعدی :
Sprite-based Bokeh Depth of Field
در واقع یه امتیاز جدید دیگه دایرکس 11ارتقاdepth of fieldبوده حالا با عکسایی که میزارم کاملا متوجه تفاوت depth of fieldدر دایرکسهای9و10و11میشید.
عکس اول مال دایرکس9
IMG0032874.jpg

عکس دوم مال دایرکس10هست:
IMG0032875.jpg

وعکس اخر مال دایرکس11هست:
IMG0032876.jpg

امتیاز بعدی :
Realistic Shadows with Variable Penumbra
سایه پردازی واقعیتر:
به این عکسها نگاه کنید:
عکس اول مال دایرکس9 هست
IMG0032872.jpg

عکس دوم مال دایرکس11
IMG0032873.jpg

به سایه نیمکت نگاه کنید در دایرکس 11سایه دقیقتر کار شده.


کیفیت بالاتر مایعات به واسطه tessellation
در دایرکس9:
IMG0032887.jpg

در دایرکس11:
IMG0032888.jpg


Full Resolution HDR Motion Blur
رزلوشن بالاتر بلور نصبت به دایرکسهای قبلی:
دایرکس9:
IMG0032868.jpg

دایرکس 11به اسلحه دقت کنید.
IMG0032869.jpg


امتیاز بعدی:
Contact Shadows
سایه پردازی مرتبط و واقعی :
یکی دیگر از امتیازات دایرکس11در ارتباط بودن وپیوستگی که بین نور وسایه وجود دارد هست
این عکسها رو ببینید تا متوجه بشید:
در دایرکس 9بسیار ابتدایی:
IMG0032862.jpg

در دایرکسهای بالاتر ssaoوجود داره یعنی سایها باهم در ارتباط نیستن ولی نورپردازی بهتر شده:
IMG0032863.jpg

و در جدیدترین نسخه نور پرداز نور وسایه کاملا ر ارتباط هستن به سایه زیر کاشی ها وهمچنین سنگرها نگاه کنید :
IMG0032864.jpg

Particles: Motion Blur, Shadows and Art Updates
به اجسام شناور در اسمان ونور پردازی دود وافکتها خوب نگاه کنید در دایرکس11خیلی پیشرفت کرده:
IMG0032870.jpg

Advanced Tone Mapping
پیشرفت در تن نور ابجکتها:
به پلاستیکهای زباله کنار خیابان دقت کنید
دایرکس9:
IMG0032860.jpg

حالا دایرکس11:
IMG0032861.jpg


واما یک امتیاز بزرگ دیگه:
Higher Resolution Textures
بالا رفتن رزلوشن تکسچرها تا دو برابر بیشتر از دایرکس10وچهاربرابربیشتراز دایرکس9
البته یه توضیحی بدم که رزلوشن تکسچرها در دایرکس9 هم بالاتر از این میره ولی حدودی داره که بستگی به تعداد چند ضلعی استفاده شده در ابجکت داره.
Crysis 2 HiRes 1.jpg

اخ چی میشد اگه رزیدنت اویل اینطوری میشد :d
خوب اینطوری که شرکت اعلام کرده برای اینکه این بازی با کیفیت ultra بازی کنید باید کارت گرافیک 1گیگ داشته باشین که تمام گرافیکهای دایرکس11موجود تو بازار یک گیگ هستن

خوب اینا اکثرشون امتیازات دایرکس11بودن به غیر از رزلوشن تکسچرها باقیه باید بلا اثتثنا باید چیپ گرافیک سازگار با دایرکس11باشه تا بتونه این امتیازات رو ساپورت کنه .

منبع :
http://www.mycrysis.com/dx11
در ضمن تو این سایت شما میتونید عکسهای متحرک برای مقایسه بعلاوه فایل پی دی اف خود کرایتک و همچنین پچهای دایرک11بازی رو دانلود کنید..
یک نکته دیگه برای اونایی که میخوان پچها رو نصب کنن اول پچ 1.9رو ادانلود کنن وبعد پچهای داخل سایت رو دانلود کنن ...
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: raya2 and aliatlas

mahmood.ah

کاربر سایت
Aug 8, 2011
3
نام
محمود
very gooooooooooooooooooood

خیلی عالیه!!!!!!!! من فکر نمی کردم اینقدر روبازی ها تاثیر میزاره من هنوز11 به دستم نرسیده ولی خیلی کیفیت تصاویر رو میبره بالا!!!!:-o:-o:-o:-o:-o:-o
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر