برترین فرانچایز صنعت بازی های ویدیویی از نگاه کاربران بازی سنتر (فینال)

فینال


  • مجموع رای دهنده‌ها
    195
  • نظرسنجی بسته شده است .

voldmort

AʙʏsSw̶ᴀʟᴋεЯ
کاربر فعال
May 28, 2015
10,014
نام
ali
در میان انبوه فوق العاده و غیرقابل باور از محتوا که در طول سال های اخیر تولید شده، تعداد انگشت شماری از عناوین و بازی ها به موفقیت و شهرتی دست یافتند و در صد بالایی از بازی ها تنها می توانند رویای دست یافتن به آن را در سر بپرورانند.
رسیدن به این سطح از موفقیت به ترکیبی از لایه ها نه تنها برای ساخت بلکه برای بازیابی و فروش مجموعه نیاز دارد.
اگر همه چیز خوب پیش برود می تواند سرآغاز یک فرانچایز در دنیای بازی ها باشد!!
در واقع این شکل گیری یک فرانچایز است که از همان ابتدا در ذهن سازندگان بوده و با این وجود یافتن موفقیت در مقام یک عنوانِ تنها، در بازاری که از قبل اشباع شده و هر روز با عناوین زیادی تقویت می شود به یک معجزه شبیه است.
اتفاقی که معدود شماری از بازی ها در طول تاریخ این صنعت موفق به انجام آن شده اند


photo_2021-04-16_00-22-28.jpg photo_2021-04-16_00-22-48.jpg



حالا با این توضیح کوتاه به سراغ مبحث اصلی این تاپیک برویم :D
تک‌تک ما با ده‌ها فرانچایز مختلف از بازی‌های ویدیویی خاطره داریم که هریک به‌گونه‌ای سهمی در زندگی ما داشته‌اند و دارند!
در این تاپیک قصد داریم که به فرانچایزهای برتر و تحصین شده ی تاریخ که به نوعی سنگ بنا و پایه ای برای ساخت عناوین بزرگ امروزی هستند بپردازیم!
هریک از این عناوین دنباله ها و نسخه های مختلفی در طول سال های مختلف بر روی پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلفی داشته اند بسیاری از این بازی ها زمینه ساز خلاقیت ها و نواوری های مختلف در صنعت بازیسازی امروزی هستند

به هر حال از ان جایی که بحث «ترین‌ها» همیشه در هر عرصه‌ای بین طرفداران داغ بوده است و بازی‌های ویدئویی نیز از این قضیه مستثنی نیستند، قراره در این تاپیک در موردش به بحث و گفتگو بپردازیم
پ.ن:مشابهه تاپیک های گذشت، اینجا هم قانون خاصی نداریم به غیر از اینکه به همدیگه توهین نفرمایید


توجه:
در صورت ایجاد شدن نظر سنجی فقط 3 فرانچایز اول لیستتون به عنوان انتخاب های شما محسوب شده و مابقی در آرای نظرسنجی تاثیری نخواهند داشت
پس لطفا بعد از معرفی n فرانچایزِ محبوب (یا منتخب تون) و توضیحاتتون راجب این انتخاب ها ، حتما 3 تای برتر رو با عدد مشخص کنید
تا در زمان جمع اوری آرا اشتباهی پیش نیاد و کمکی به تسریع روند شمارش کرده باشین

گاد بلس آس [-o<:D

THE END

111111 (1).png
 
آخرین ویرایش:

rahyarpaul

کاربر سایت
Mar 17, 2011
10,920
نام
محمد حسین
تو این لیستا عناوینی مثل تام رایدر ، پوکمون،پکمن، وارکرفت، بتلفیلد،سیمز و کاماندوز و حتی دسپرادوس وlis و ... رو هم میشه اضافه کرد.
ولی ایجاد کننده تاپیک، با برنامه ریزی قبلی قصد سانسور عناوین والو را دارد. عناوینی مثل کانتر،l4d، پورتال و دوتا را ااز یاد نبرید.
عکسشو اینجا اضاف میکنیم :>:>
2021-04-16_13-42-56.jpg 2021-04-16_13-38-51.jpg
 
آخرین ویرایش:

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,101
اگه از لحاظ فنی و منطقی بخوام بگم خب مثلا Legend of Zelda و GTA حتما باید باشن، ولی چون نظر شخصیه:

Halo
بجز شماره 5، با تک تکشون زندگی کردم و بالای 2 هزار ساعت play time دارم در مجموع. حتی کمپین ها رو هم ده ها بار تموم کردم و حتی یکی دو تا کتابش هم خوندم. کلا یه فرنچایز مولتی مدیا بوده برام :D

Elder Scrolls
فقط Oblivion و Skyrim رو بازی کردم، ولی همونا کافی بود که برن تو بهترین بازیهای تاریخ برای من. این هم بین بازیهای تک نفره فکر میکنم بیشترین زمان رو توشون گذروندم و یک لحظه هم احساس نکردم زمانم رو تلف کردم و هر ثانیه ارزشش رو داشته.

Warcraft
وارکرفت 3 اولین RTS بود که بازی کردم اون زمان و حقیقتا بهترین بازی هم برای ورود به این سبک بود. از داستان فوق العاده برای یک RTS تا world building خارق العاده که بعدا زمینه ساز هیولایی بنام World of Warcraft شد. و مادهایی که بعدا برای خودشون بازی شدن، مثل DotA و اصلا سبک بازیهای tower defense. کلا پدیده ای بود برای خودش :D
 

Muhammadreza

The High Priest of Chaos
Gold User
Oct 24, 2020
277
برترین فرانچایز صنعت بازی های ویدیویی؟ جواب به این سوال کمی سخته؛ چون خیلی از فرانچایزها مسیر ناهمواری رو پیمودن و تمام نسخه هاشون دارای سطح کیفی یکسانی نبوده. با اینحال اگر بخوام با در نظر گرفتن فرانچایزهایی که از نسخه های مختلفشون، و نه فقط یک نسخه، لذت بردم جواب بدم، جواب احتمالا چنین شکلی بشه:

1- The Elder Scrolls
2- Dragon Age
3- The Witcher
4- Mass Effect
5- Batman: Arkham Series
6- Persona
7- Fallout
8- Far Cry
 
آخرین ویرایش:

voldmort

AʙʏsSw̶ᴀʟᴋεЯ
کاربر فعال
May 28, 2015
10,014
نام
ali
تو این لیستا عناوینی مثل تام رایدر ، پوکمون،پکمن، وارکرفت، بتلفیلد،سیمز و کاماندوز و حتی دسپرادوس و ... رو هم میشه اضافه کرد.
ولی ایجاد کننده تاپیک، با برنامه ریزی قبلی قصد سانسور عناوین والو را دارد. عناوینی مثل کانتر،l4d، پورتال و دوتا را ااز یاد نبرید.
عکسشو اینجا اضاف میکنیم :>:>
شوخی خوبی بود:D
ولی جدی از اونجایی که بحث سلیقه ایی هست و فقط 3 انتخاب اول در آرا شمارش میشن (10 گزینه ی اول رنک به دور اول حذفی راه پیدا میکنن)
حتما باید اون 3 عنوان مدنظرتون (برتر/موردعلاقه/پرطرفدار یا هر تگ دیگه) به نحوی ذکر بشن که حین شمارش رای ها از مابقی علایقت سوا باشن
مثلا درسته که بابک @Dreadlord با عدد مشخص نکرده ولی واضحه که اون 3 عنوانی که راجبشون توضیحاتی هم دادن مد نظرشونه و درنهایت در رای گیری شمارش میشن
 
  • Like
Reactions: rahyarpaul

rahyarpaul

کاربر سایت
Mar 17, 2011
10,920
نام
محمد حسین
شوخی خوبی بود:D
ولی جدی از اونجایی که بحث سلیقه ایی هست و فقط 3 انتخاب اول در آرا شمارش میشن (10 گزینه ی اول رنک به دور اول حذفی راه پیدا میکنن)
حتما باید اون 3 عنوان مدنظرتون (برتر/موردعلاقه/پرطرفدار یا هر تگ دیگه) به نحوی ذکر بشن که حین شمارش رای ها از مابقی علایقت سوا باشن
مثلا درسته که بابک @Dreadlord با عدد مشخص نکرده ولی واضحه که اون 3 عنوانی که راجبشون توضیحاتی هم دادن مد نظرشونه
شوخی، اونم با هاف لایف.نگو، شوخیشم زشته.:D
لیستو که صفحه قبل زدم هاف لایف ویچر و هیلو .
برترین فرانچایز صنعت بازی های ویدیویی از نگاه کاربران بازی سنتر
نیاز به توضیح ندارن،دو تاش شوتره. ولی جفتشون انقلابی بودن تو صنعت گیم.هاف لایف که از 2007 رفت و تو 2020 با یه vr اومد و تونستیم با مودها رانش کنیم.
تنها میشه گفت یه انقلاب بود تو همه جهات و حتی اینو با الیکس هم نشون داد. کلمات از وصف آن قاصرند
__________
هیلو هم که یه شوتر با داستان فوق العاده جذاب پر از خیانت و دورویی و جاه طلبی و ... و یه گیم پلی جذاب که اصلا حس خستگی بهت دست نمیده.
این دقیقا عیب شوترهاست که باعث خستگیت میشن بعد هی به تیر بستن موجودات ولی وقتی یه شوتر بسازیکه بی نظیر باشه این حس دیگه بهت دست نمیده.
دست شوتر اول شخص بسته هست چون اگه المانی به بازی اضاف میکنه ژانر عوض ممیشه، پس باید بشینی با همون چیزایی که داری و بهشون محدود شدی،چیزی رو بسازی که فراموش نشدنی بشه.
این میشه شاهکار که هاف لایف و هیلو اینو به نظرم انجام دادن و خیلی ها بهشون معتقدن.
اگه نبودن هاف لایف اسمش به عنوان پرفروشترین شوتر اول شخص در گینس 2008 ثبت نمیشد و هیلو به بزرگترین فرانچایز کنسول ماکروسافت تبدیل نمیشد.
________________________
ویچر هم که نماد عظمته. از یه تیم کوچولو برسی به جایی که شاهکاری مثل ویچر 3 رو خلق کنی، به نظرم به احترامشون باید یه دقیقه سکوت کرد و کلاه از سر برداشت.
ویچر 1 و 2 رو من همون زمان بازی کردم ولی ویچر 3 عنوانی بود که از لول زمان خودش جلوتر بود. یکی از معدود بازیهایی که پلاتش کردم.
شاید به عنوان فرانچایز بهترین نباشه ولی دو نسخه ابتدایی رو دو تا تیمم کوچیک ساختن در مقایسه با سایر فرانچایزها و وقتی تیم جون گرفت یه ابر شاهکار دیدیم.
_________________________________
ای والو ستیز زمانه، برگزیدم این سه عنوان را، باشد که با آرای مردمی بر سه جایگاه اول جلوس کنند و تقلبی در انتخابات رخ ندهد.
دوست داشتم anno رو هم اضافه کنم یا حتی lis1 یا amnesia dark decent ولی anno که رای نمیاره
اون دو تا هم فقط نسخه اولشون خیلی خوب بود.
 

GTA San Andreas

کاربر سایت
Mar 22, 2017
249
نام
مهراد
1. Half Life
2. Grand Theft Auto
3. God of War

بقیه لیست که ترتیب خاصی نداره:
Sonic
Red Dead Redemption
The Last of Us
Metal Gear Solid
Call of Duty (فقط سری MW و BO1 و WaW)
Uncharted
Gears of War
Halo
Assassin's Creed
Crash Bandicoot
Batman Arkham
Doom
Kirby (واقعا بین بازی های نینتندو خیلی مظلومه :( حقش خیلی بیشتر از این حرفاس:()
 

toomaj

کاربر سایت
May 20, 2006
163
نام
توماج
واقعا سخته ولی خب من به برخی موارد اشاره می کنم و رتبه بندی صرفا به خاطر اجبار هست وگرنه همشون برام ارزشمند هستن.

1- Max Payne
دو شماره اول این فرنچایز برای من Timeless Masterpiece هستن. هنوز هم عنوانی ندیدم که از لحاظ دیالوگ های خفن به این دو شماره نزدیک بشن. یعنی کل این مجموعه پره از دیالوگ های ماندگار که بنویسی تموم نمیشه. گیم پلی این دو بازی هم در سطح بالایی قرار دارن و هنوزم که هنوزه لذت بخش هستن.

2- GTA
این مجموعه هم برای من یکی از خاطره انگیزترین ها هستن و مخصوصا با وایس سیتی و سن آندریاس زندگی کردم. هنوز هم بعضی از چیت کدهاشون یادمه. خنده داره ولی هنوز هم فایل مادها و اسکین ها و ... مربوط به VC و SA رو روی کامپیوترم دارم که از اون موقع نگه داشتم. یعنی ارزششون برام خیلی زیاده. یادم میاد یه مادی بود به نام Myriad Islands که حجمش حدود 130 مگابایت بود و کل نقشه رو عوض می کرد. شب با اینترنت دایل آپ میذاشتم دانلود بشه که تا صبح تموم بشه. خلاصه این فرنچایز اونقدر کامل و سرگرم کننده هست که هرچی بگم کم گفتم و تو یه لول دیگه نسبت به سایر بازی ها هستش.

3- The Witcher
این مجموعه هم از تجربه های ارزشمندی بوده که داشتم. جهشی که تو هر شماره این فرنچایز می بینیم واقعا فوق العادست. شماره اول با وجود ایراداتی که داشت تجربه خوبی بود. به نظرم شماره دوم یک عنوان آندرریتد هست که ارزشش خیلی بیشتر از این هاست. عنوانی که انتخاب هاتون خیلی تو داستان بازی تاثیرگذار هست و فقط یه شعار نیست؛ تا حدی که بر اساس تصمیماتتون تو چپتر سوم بازی تو یه محیط متفاوتی هستین و با شخصیت های متفاوتی آشنا میشین. شماره سوم رو هم که دیگه همه باهاش آشنا هستن و یک تجربه اوپن ورلد فوق العاده هست.

4- Mafia
مافیا هم یکی از مجموعه های محبوب من هستش. شماره یک رو من برعکس خیلی ها نسخه اصلی رو بازی کرده بودم نه نسخه دارینوس. پسر عمم نسخه دارینوس رو بازی کرده بود و می گفتم که اون صحنه معروف توش سیاه شده بود :D. شماره دوم هم برای من یک بازی فوق العاده به یادموندنی بود که از تک تک لحظه هاش لذت بردم و به نظرم یکم بهش کم لطفی شد. اون سکانسی که شماره اول و دوم رو بهم وصل میکرد هم یکی از صحنه های سورپرایز کننده و تلخ برام بود. شماره سوم متاسفانه ناامیدکننده ظاهر شد ولی خب بعضی مواردی که مربوط به DNA این مجموعه هست رو در خودش داشت.


5- Monkey Island
یکی از بی نظیرترین فرنچایزها. سطح کمدی این مجموعه واقعا عالی هست. به نظرم هر کسی انگلیسیش خوب هست باید این عنوان رو تجربه کنه.

6- Tomb Raider
یکی از عناوین خیلی خوب که از قدیم باهاش خاطره دارم. به لطف این مجموعه، با لارا کرافت که یکی از شخصیت های نمادین این صنعت هستش، به جاهای مختلف دنیا سفر کردیم و به ماجراجویی های مختلف پرداختیم.

7- Hitman
واقعا کم لطفیه صحبت از فرنچایزهای بزرگ بکنیم ولی از هیتمن اسمی نبریم. درباره مجموعه همین رو بگم که موقع بازی کردن شماره اول، از این که میشد مراحل رو به شکل های مختلفی انجام داد و با پوشیدن لباس های مختلف به دل دشمن نفوذ کرد، واقعا شگفت زده شده بودم.

خیلی مجموعه دیگه هست که از بهترین ها هستن ولی خب به این موارد اکتفا می کنم. مجموعه های هف لایف، مس افکت، بتمن آرکام، متال گیر سالید، رزیدنت اویل، دراگون ایج و ...
ممنون از زننده تاپیک که خاطراتمون رو زنده کرد.
 

REZA TAEL

کاربر سایت
Mar 25, 2007
4,137
نام
طائل
یه شب داشتم فکر میکردم، اگر جنگی بین هنرها صورت بگیره و هر هنر باید زورمندترین قهرمانش رو به میدون بفرسته تا از حیثیت و ارزش های اون هنر دفاع کنه و در جای مناسب اتک هم بزنه (:D)، تمام فرنچایزهای ویدئوگیم با تفاهم کامل GTA رو میفرستن جلو.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر