برترین روایات و داستان های صنعت بازی های ویدیویی از نگاه کاربران بازی سنتر

voldmort

AʙʏsSw̶ᴀʟᴋεЯ
کاربر فعال
May 28, 2015
10,014
نام
ali
بزرگ‌ترین رسالت یک بازی، سرگرم کننده بودن آن است اما بازی‌های ویدیویی به راحتی می‌توانند توسط داستان‌های روایت محور و عمیق‌شان، انواع موقعیت‌ها و احساسات را برای بازیکنان‌شان به ارمغان آورند.


در ابتدا بازی‌ها فقط برای سرگرمی و فاقد سیر داستانی به خصوصی بودند و بیشتر آن‌ها از گیم پلی ناب تشکیل می‌شدند اما با گذشت زمان گیم‌ها همانند داستان‌های بلند و فیلم‌های سینمایی، سیر داستانی خود را پیدا کردند و حتی گاهی به دلیل کاراکتر‌ها و شخصیت پردازی خوبشان، از فیلم‌های سینمایی جذاب‌تر شدند

بارها شاهد این بودیم که داستان یک بازی تا چه حد توانسته در موفقیت آن تاثیرگذار باشد. بر همین اساس اگر به دنبال بهترین بازی های داستانی بگردیم عناوینی را پیدا می‌کنیم که از همه منظر حتی می‌توانند با برخی فیلم‌های سینمایی و رمان‌ها نیز از منظر روایت داستانی رقابت داشته باشند. بازی‌هایی که حتی با وجود گیم‌پلی و گرافیک نه‌چندان دلچسب، تنها به واسطه ارائه یک داستان درگیرکننده تواسته‌اند تا ارزش درونی بازی را تاحدی بهبود بخشند.

در طول تاریخ بازی‌های ویدیویی ثابت کرده‌اند که در داستان‌سرایی و خلق دنیایی جدید پر از کاراکترهای رنگارنگ، چیزی کمتر از فیلم‌ها و سریال‌ها ندارند و اگر پایش بیفتد حتی می‌توانند بسیار قوی‌تر از رسانه‌های دیگر هم ظاهر شوند. درست است که رسالت اصلی یک بازی کامپیوتری سرگرم‌کردن مخاطب است، اما باید قبول کنیم این سرگرمی بدون وجود داستانی قوی و تاثیرگذار خالی از لطف خواهد بود؛ داستانی که بتواند روزها و ماه‌ها یا حتی سال‌ها ذهن‌مان را درگیر خود کند و گاهی ناخواسته چنان تغییر بزرگی در زندگی‌مان ایجاد کند که تا عمر داریم خود را مدیونش بدانیم



photocollage_1674797621417_copy_819x819_9x.jpg

photocollage_1674748888887_copy_819x819_05ky.jpg


به صورت کلی دلایل زیادی برای ماندگار شدن بازی‌ها در ذهن مخاطبان وجود دارد.
برای برخی گیم پلی اهمیت بالایی دارد، عده‌ای گرافیک را ملاک قرار می‌دهند و افراد زیادی هم هستند که داستان بازی ها حرف اول و آخر را برای آن‌ها می‌زند
اما ما اینبار و در این تاپیک به دنبال انتخاب برترین روایات و داستان های ویدیو گیم از دید شما عزیزان هستیم
به هر حال از آن جایی که بحث «ترین‌ها» همیشه در هر عرصه‌ای بین طرفداران داغ بوده است و بازی‌های ویدئویی نیز از این قضیه مستثنی نیستند، قراره در این تاپیک در موردش به بحث و گفتگو بپردازیم



پ.ن:مشابهه تاپیک های گذشت، اینجا هم قانون خاصی نداریم به غیر از اینکه به همدیگه توهین نفرمایید
توجه:
در صورت ایجاد شدن نظر سنجی فقط 5 انتخاب اول لیستتون به عنوان انتخاب های شما محسوب شده و مابقی در آرای نظرسنجی تاثیری نخواهند داشت
پس لطفا بعد از معرفی N داستان محبوب (یا منتخب تون) و توضیحاتتون راجب این انتخاب ها ، حتما 5 تای برتر رو با عدد مشخص کنید
تا در زمان جمع اوری آرا اشتباهی پیش نیاد و کمکی به تسریع روند شمارش کرده باشین


گاد بلس آس:D
 

Changed_Man 50

کاربر سایت
Jul 6, 2016
4,400
عجیبه ولی فک میکنم هنوز اونقدری بازی نکردم که بتونم لیست بدردبخوری بدم :-/

اما یه سری چیزا تو ذهنم میاد که نمیتونم بگم بهترین ها (به همون دلیل بالا) ولی برام جلب توجه کردن

بایوشاک ها (داستان گویی بدون کات سین)
پورتال (دیالوگ ها و فضاسازی بشدت ایمرسیو)
جی تی ای 5 و بیشتر بازی های راکستار (شخصیت پردازی، پلات خاصی ندارن ولی شخصیت پردازی)
درت رالی (جاست کیدینگ)
فایرواچ (نمیدونم چی بگم، جیزس آی دونت نو)
لست آف آس و واکینگ دد تل تیل (اصن نمیخواستم اسم ببرم انقد همه گفتن)

در کل این تاپیک باعث شد بفهمم که اصلا بخاطر داستان بازی نمیکنم، ایمرسیو بودن مهمه بعد از گیمپلی، مثلا دیسآنرد که برام یکی از بهتریناست، نه پلات آنچنانی داره نه شخصیت پردازی، ولی اتمسفرش با آدم حرف میزنه، و صد ها مثال دیگه در گیم. ولی خوبی این تاپیک اینه که میتونه بازی به آدم معرفی کنه، مث کاربر بالایی که انگار دقیقا نقطه مقابل منه و برای داستان بازی میکنه! خیلی هم جذاب بنظر میومد بازی هاشو زدم ویش لیست استیم.
 

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,368
نام
Mehrdad
عجیبه ولی فک میکنم هنوز اونقدری بازی نکردم که بتونم لیست بدردبخوری بدم :-/

اما یه سری چیزا تو ذهنم میاد که نمیتونم بگم بهترین ها (به همون دلیل بالا) ولی برام جلب توجه کردن

بایوشاک ها (داستان گویی بدون کات سین)
پورتال (دیالوگ ها و فضاسازی بشدت ایمرسیو)
جی تی ای 5 و بیشتر بازی های راکستار (شخصیت پردازی، پلات خاصی ندارن ولی شخصیت پردازی)
درت رالی (جاست کیدینگ)
فایرواچ (نمیدونم چی بگم، جیزس آی دونت نو)
لست آف آس و واکینگ دد تل تیل (اصن نمیخواستم اسم ببرم انقد همه گفتن)

در کل این تاپیک باعث شد بفهمم که اصلا بخاطر داستان بازی نمیکنم، ایمرسیو بودن مهمه بعد از گیمپلی، مثلا دیسآنرد که برام یکی از بهتریناست، نه پلات آنچنانی داره نه شخصیت پردازی، ولی اتمسفرش با آدم حرف میزنه، و صد ها مثال دیگه در گیم. ولی خوبی این تاپیک اینه که میتونه بازی به آدم معرفی کنه، مث کاربر بالایی که انگار دقیقا نقطه مقابل منه و برای داستان بازی میکنه! خیلی هم جذاب بنظر میومد بازی هاشو زدم ویش لیست استیم.
الان دیدم 100% تو GTAV رو گرفتی :D

همین کافیه تا به شخصه کلاهمو برات بردارم 🎩 :D و علاقه ات به غوطه ور شدن در بازی رو درک کنم :D

خودمم تا حد زیادی مثل خودتم، مثلا من قدیم قدیما، بازی های داستان محور خفنی مثل مانکی ایلند هم بازی میکردم (عاشقش بودم) اما اره، در نهایت وقتی نگاه میکنم میبینم مولفه هایی جدا از داستان در نهایت منو جذب بازی ها میکنند، مثلا +10 هزار ساعت وارکرفت 3 کجا، و چند صد ساعت بازی های استوری محور پی اس کجا، یا مثبت هزار ساعت ار پی جی های شاخص (مولتیپل پلی ترو) کجا.... نه که داستان و بازی های داستان محور خفن و یونیک رو دوست نداشته باشما، اتفاقا عاشقشونم، اما اولویتم نیست.... مثلا نرتیو Braid، گیم پلی و اتمسفر و موسیقیش، در عین داستان شاید پیش پا افتاده اش، به شدت برام جذاب و خفنه، حتی شاید بعد از +10 12 سال از اولین بار که بازی کردم...

جایی مثل بازیسنتر هم معمولا خیلی کمک میکنه که ادم بازی های شاخص تو زمینه های مختلف رو، پیدا کنه، حتی خیلی niche ها.... در نهایت به نظرم استیم از نظر بازی های شاخص اما کمتر بحث شده( به نسبت اسم های بزرگ) جای خیلی مناسب تری هست تا استور کنسول ها.. احتمالا به ماهیت PC و گستردگیش بین گیمر و دولوپر ها در سرتاسر دنیا برمیگرده...

خارج از بازی های ادونچر و به نسبت کوتاه که مسیر داستانی مشخص و شاخص دارند، بحث داستان و روایت برای من بیشتر تو پلی ترو های متعدد در ار پی جی ها خودش رو نشون میده، بارزترینش هم امثال بازی های BGS و ار پی جی های شاخص و خفن، بی نهایت لذت بخشه وقتی مسیر های گوناگون داستانی رو در پلی ترو های متعدد میری و روایت چند گانه رو به شخصه درک میکنی...

**خیلی بازی ها رو دیروز وقت نشد بنویسم، از TLG تا بازی های راک استار و یک سری ایندی به شدت خفن اما شاید کمتر بحث شده، بعدا با یک طومار جدید به این ها هم برمیگردم :-"

*** ای کاش رسم میشد همه گیمر ای دی خودشون رو تو سایت ثبت میکردن، اینطوری خیلی خوب میشد با سلایق بچه ها و بی نهایت بازی خفن، اشنا شد...
 
آخرین ویرایش:

genesis007

کاربر سایت
May 16, 2010
1,294
نام
shahab
اگه فقط روایت داستان در نظر بگیریم

1. silent hill 2
گناهکار، بی گناه، رستگاری، تحمل درد، تلقین دروغ به خودت.....ایا اصلا لیاقت همچین چیزی داریم؟( دیگه چی بگم روایت داستان فرای شاهکار بود)

2. little nightmares 2
فقط کافیه داخل اینه نگاه کنی تا کابوسی که تمام عمرت ازش فرار می کردی ببینی......

3. Bioshock Infinite
همین یک جمله "will the circle be unbroken "

4. final fantasy 7 crisis core
فداکاری، شرافت، ازادی.....میراث شما چی هست؟
انتقام و نفرت در اغوش می کشید و برای همیشه زندانی می شوید یا اینکه پرواز می کنید و با غمی بزرگ از همه چی رها می شوید یا اینکه سنگین ترین بها می پردازید تا قهرمان شدن انتخاب کنید؟!

5. bloodborne
برای رسیدن به هدف جاودانگی و قدرت چه تعداد افرادی بها سنگینی دادن و چه تراژدی های تلخی شکل گرفت چه بسا بعضی ها تو کابوس رسیدن به اون هدف برای همیشه زندانی شدن.
===================
کلی بازی دیگه هم هست ولی خب بنظرم این 5 بازی روایتشون خیلی خوب من داخل خودشون غرق کردن.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,075
نام
مــاکــان
@voldmort تبریک بابت یک تاپیک فوق العاده دیگه :x
Planescape Torment
Torment Tides of Numenera (یکی از عجیب ترین دنیا هایی که تا حالا دیدم)

3. سرنوشت بدتر از مرگ، با مرگ تعبیر پیدا میکنه؟
View attachment 282737

خیلی جالب ، چند روز پیش که تاپیک زده شد، همون اول این بازی اومد تو ذهنم.
گفتم چند روز بگذره تا حوصله کنم شاید در موردش یک مطلب درست حسابی بنویسم.
الان اومدم تو تاپیک واقعا تعجب کردم.
خلاصه دمتون گرم دوستان :x

الان که اومدم میبینیم فضای تاپیک نمیطلبه که زیاده گویی کنم ، بنظرم در حد چند خط اشاره کنم بهتر تا اینکه حالت مقاله طور بشه.

چند وقت پیش یکی از دوستان به درستی بحثی رو پیش کشید که فرمت بازیها تو بهترین حالت هم نمیتونن داستان گویی در حد کتاب ها (منظور رمان و...) داشته باشن.
من در تکمیل حرف ایشون این اضافه کنم که این جمله کاملا درسته ولی باید Planescape رو تجربه کرد.
واقعا کلاس درس فلسفست این بازی.
موقع بازی کردن مجبورت میکنه به خیلی چیزها فکر کنی .
به اینکه چرا وجود داری ؟
اینی که الان هستی دلیلش چی بوده ؟
اصلا ذات بشر تغییر میکنه یا چطور میشه تغییرش داد ؟
و...

شاید هم دلیلش این هست که بازی بیشتر مکالمه محور هست و مبارزات و کوئست ها و... فقط وجود دارن که شما مکالمه بعدی رو بتونی تجربه کنی.
مخصوصا نسخه کلاسیک (Planescape Torment)

من 8-7 سال پیش بعد اینکه Inxile ادامه معنوی بازی (Torment: Tides of Numenera) رو برای جذب سرمایه به کیک استارتر آورد باهاش آشنا شدم.
رفتم ببینم نسخه اصلی چی بوده.
البته بعدش ریمستر هم شد.

بازی رو به کسی پیشنهاد نمیکنم چون شاید تو سن و سالی باشید که نتونین درکش کنین و اصلا مناسبتون نباشه اونهم به زبان انگلیسی.
ولی اگه جفت این ویژگیهارو دارید واقعا از دست ندین.
چون یکی از بزرگسالانه ترین و عمیق ترین داستان گویی های صنعت گیمینگ که شمارو به تفکر وا میداره رو از دست دادید.

و خب حیف که خیلی بعیده نسخه دیگه ای ازشون ببینیم. فروش نومنرا چندان تعریفی نداشته و خب بازی با سلیقه اکثر گیمرای این دوره نمی‌خونه اصلا. اما همین دو نسخه هم بهترین کتاب هایی هستن که بازی کردم به شخصه:D
این عالی بود :D
دقیقا همینه.

از اون بازیهاست که دوست داری (در واقع دارم:D) رو کنسول دستی تجربه کنی ، بری یک گوشه افقی شی و محو شی تو بازیش داستان.
من پارسال که برای ویتا به همراه خواهر برادرهاش پورت شد برای بار چندم تموم کردم .
خیلی دوست دارم ببینم روی استیم دک چطور میشه
8->

اصلا این سبک بازیها خوراک Deck هست.
=============================
 
آخرین ویرایش:

ps4best

کاربر سایت
Oct 28, 2014
485
@voldmort تبریک بابت یک تاپیک فوق العاده دیگه :x



خیلی جالب ، چند روز پیش که تاپیک زده شد، همون اول این بازی اومد تو ذهنم.
گفتم چند روز بگذره تا حوصله کنم شاید در موردش یک مطلب درست حسابی بنویسم.
الان اومدم تو تاپیک واقعا تعجب کردم.
خلاصه دمتون گرم دوستان :x

الان که اومدم میبینیم فضای تاپیک نمیطلبه که زیاده گویی کنم ، بنظرم در حد چند خط اشاره کنم بهتر تا اینکه حالت مقاله طور بشه.

چند وقت پیش یکی از دوستان به درستی بحثی رو پیش کشید که فرمت بازیها تو بهترین حالت هم نمیتونن داستان گویی در حد کتاب ها (منظور رمان و...) داشته باشن.
من در تکمیل حرف ایشون این اضافه کنم که این جمله کاملا درسته ولی باید Planescape رو تجربه کرد.
واقعا کلاس درس فلسفست این بازی.
موقع بازی کردن مجبورت میکنه به خیلی چیزها فکر کنی .
به اینکه چرا وجود داری ؟
اینی که الان هستی دلیلش چی بوده ؟
اصلا ذات بشر تغییر میکنه یا چطور میشه تغییرش داد ؟
و...

شاید هم دلیلش این هست که بازی بیشتر مکالمه محور هست و مبارزات و کوئست ها و... فقط وجود دارن که شما مکالمه بعدی رو بتونی تجربه کنی.
مخصوصا نسخه کلاسیک (Planescape Torment)

من 8-7 سال پیش بعد اینکه Inxile ادامه معنوی بازی (Torment: Tides of Numenera) رو برای جذب سرمایه به کیک استارتر آورد باهاش آشنا شدم.
رفتم ببینم نسخه اصلی چی بوده.
البته بعدش ریمستر هم شد.

بازی رو به کسی پیشنهاد نمیکنم چون شاید تو سن و سالی باشید که نتونین درکش کنین و اصلا مناسبتون نباشه اونهم به زبان انگلیسی.
ولی اگه جفت این ویژگیهارو دارید واقعا از دست ندین.
چون یکی از بزرگسالانه ترین و عمیق ترین داستان گویی های صنعت گیمینگ که شمارو به تفکر وا میداره رو از دست دادید.
من پیشنهاد میکنم که Planescape Torment رو بازی نکنید
چون از روزی که من این بازی رو کردم دیگه rpg های دیگه واسه من مثل یه جک بی مزه شدن....
مگه میشه بعد Planescape torment از داستان و روایت بازی دیگه ای لذت برد؟
مگه میشه دیالوگ ها را فراموش کرد؟
کاش میتونستم خاطره خودم از این بازی رو پاک کنم تا دوباره تجربه شیرین بازی کردن این بازی برای اولین بار رو بچشم..
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
@voldmort تبریک بابت یک تاپیک فوق العاده دیگه :x



خیلی جالب ، چند روز پیش که تاپیک زده شد، همون اول این بازی اومد تو ذهنم.
گفتم چند روز بگذره تا حوصله کنم شاید در موردش یک مطلب درست حسابی بنویسم.
الان اومدم تو تاپیک واقعا تعجب کردم.
خلاصه دمتون گرم دوستان :x

الان که اومدم میبینیم فضای تاپیک نمیطلبه که زیاده گویی کنم ، بنظرم در حد چند خط اشاره کنم بهتر تا اینکه حالت مقاله طور بشه.

چند وقت پیش یکی از دوستان به درستی بحثی رو پیش کشید که فرمت بازیها تو بهترین حالت هم نمیتونن داستان گویی در حد کتاب ها (منظور رمان و...) داشته باشن.
من در تکمیل حرف ایشون این اضافه کنم که این جمله کاملا درسته ولی باید Planescape رو تجربه کرد.
واقعا کلاس درس فلسفست این بازی.
موقع بازی کردن مجبورت میکنه به خیلی چیزها فکر کنی .
به اینکه چرا وجود داری ؟
اینی که الان هستی دلیلش چی بوده ؟
اصلا ذات بشر تغییر میکنه یا چطور میشه تغییرش داد ؟
و...

شاید هم دلیلش این هست که بازی بیشتر مکالمه محور هست و مبارزات و کوئست ها و... فقط وجود دارن که شما مکالمه بعدی رو بتونی تجربه کنی.
مخصوصا نسخه کلاسیک (Planescape Torment)

من 8-7 سال پیش بعد اینکه Inxile ادامه معنوی بازی (Torment: Tides of Numenera) رو برای جذب سرمایه به کیک استارتر آورد باهاش آشنا شدم.
رفتم ببینم نسخه اصلی چی بوده.
البته بعدش ریمستر هم شد.

بازی رو به کسی پیشنهاد نمیکنم چون شاید تو سن و سالی باشید که نتونین درکش کنین و اصلا مناسبتون نباشه اونهم به زبان انگلیسی.
ولی اگه جفت این ویژگیهارو دارید واقعا از دست ندین.
چون یکی از بزرگسالانه ترین و عمیق ترین داستان گویی های صنعت گیمینگ که شمارو به تفکر وا میداره رو از دست دادید.
یادش بخیر 5-6 سال پیش که تو تحریریه بودم، خفه کردم بچه ها را انقدر بحث درباره تورمنت میکردم:D

داستان های فوق العاده ای دارن هر دو نسخه. اولی داستان بهتری داره البته. دنیای دومی را ولی من خیلی بیشتر از پلینز دوست دارم :D

تنها بدی هر دو تا بازی اینه که دایره لغات فوق‌العاده خوبی باید داشته باشی.
یعنی هم کاوه اسکندری عزیز که نقد Numenera را برای سایت نوشت و هم خودم، واقعا بعضی جاها کم می آوردیم تو متوجه شدن متن ها، انقدر که سنگینن:D

و خب حیف که خیلی بعیده نسخه دیگه ای ازشون ببینیم. فروش نومنرا چندان تعریفی نداشته و خب بازی با سلیقه اکثر گیمرای این دوره نمی‌خونه اصلا. اما همین دو نسخه هم بهترین کتاب هایی هستن که بازی کردم به شخصه:D
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,075
نام
مــاکــان
خب اینهم لیست من :
کار سختی بود که 5 انتخاب بیشتر نمیشد داشت ، خیلی عناوین فوق العاده از لیست بیرون موند.
ولی نهایتا از لیستم راضیم.
لیست و فهرست افتخاری هم نداریم چون باید یک طومار بنویسم :D

Planescape Torment
Planescape  Torment.jpg

همونطور که دوستان بالاتر گفتن این بازی بهترین داستانی که تا به حال تو این صنعت گفته شده رو ارائه میده ، بعد تجربه این شاهکار هیچ بازیی حتی نزدیک به جایگاهی که داره نشده.
در مورد بازی بالاتر توضیح دادم.
برای تجربه کردن بازی ماد Unfinished Bussiness (برگردوندن محتوای کات شده از بازی) فراموش نشه.
اگر احیانا دلتون نخواست که بازی کنین و اهل کتاب هستین این برگردان رو از دست ندید.
فقط این نکته رو بگم که تو این سبک کلا هرچی با Infinity Engine ساختن فقط باید بازیشون کرد (نسخه های Icewind Dale و Baldur's Gate)
دیگری Arcanum ساخته Troika Games که ربطی به انجین نداره ولی خب حیفم میاد که اسم ازش نبرم.
کلا چون باید یک انتخاب داشته باشم قطعا PT با فاصله زیاد درست ترین انتخاب ممکن هست.
===========

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Small.jpg
از برجسته ترین ساخته های Troika Games فقید ، مجموعه ای از بهترین شخصیت پردازی ها که با یک داستان زیبا تکمیل شده.
شما تو بازی میتونین بین 7 کلن مختلف شخصیت خودتون رو انتخاب کنین و جالب اینکه برای این 7تا کلن 4 درخت دیالوگ مختلف نوشته شده .
یعنی شما میتونین بارها بازی رو تکرار کنین و انتخاب های جدید بکنید و دیالوگ ها براتون تکراری نشه.
بماند که پلیر با انتخاب کلن های مختلف میتونه با اتفاقهای ریز و درشت متفاوتی روبرو میشه.

میشه گفت دوران طلایی بازیهای RPG با شکست تجاری این بازی(به دلایل مختلف) به پایان رسید و از 2004 به بعد تعداد عناوین AAAای که تو این سبک منتشر شدن که به معنای واقعی RPG بودن شاید از تعداد انگشتان یک دست خیلی فراتر نره.
از سایر ویژگیهای مثبت بازی مثل (صداگذاری شخصیتها/ انیمیشنهای صورت فوق العاده در مقایسه با برخی عناوین امروزی/موسیقی متن عالی/کیفیت کوئست ها / Immersive Sim بودن و راه های مختلف برای اتمام کوئست ها/فضاسازی عالی/ دنیاسازی بی نظیر و باورپذیر...) رد میشم چون جاش اینجا نیست.
برای تجربه کردن بازی نصب Unofficial Patch الزامیه.
===========


STAR WARS Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
STAR WARS™ Knights of the Old Republic™ II.png
واقعا سخت میشه بین نسخه اول و دوم Kotor یکی رو انتخاب کرد ولی به بخش داستان/شخصیت های جدید و دیالوگ ها که میرسیم انتخاب خیلی سختی نیست.
نسخه اول که Bioware ساخته به اصطلاح خیلی استاروارزی هست و با اینکه داستان خودشون رو گفتن در عین حال سعی کردن خیلی پایبند باشن.
در مقابل Kotor 2 که آبسیدین ساخته از این لحاظ خیلی بی پروا تر هست.
شخصیتهای باورپذیرتر، خلاقیت و دیالوگ نویسی های فوق العاده Chris Avellone منجر به ایجاد فضای بزرگسالانه تری تو این نسخه شده.
یکی از دلایلی که من امسال خیلی با Andor حال کردم همین پایبند نبودن به محدودیتها و کلیشه های دنیای Star Wars و بزرگسالانه تر بودن کلی اثر بود.
حین دیدن این سریال به تنها عنوانی که تو ذهنم فکر میکردم Kotor II بود.
این رو هم اگر تجربه نکردین ماد The Sith Lords Restored Content Modification که کلی محتوای کات شده (روال بازیهای آبسیدین مظلوم و بدبخت قبل از مایکروسافت) و کلی باگ فیکس برای بازی داره.
===========

Xenogears
xenogear .jpg

خیلی راحت میشد عناوین دیگه ای از ساخته های Monolith رو تو این لیست آورد مثل Xenosaga , Xenoblade
ولی Xenogears واقعا تو یک لیگ دیگست.
نه تنها بهترین ساخته مونولیس هست بلکه با طراحی شخصیت ها و داستانی که داره یکی از بهترین RPG های تاریخ هست.

فکر کنم اکثرا هم عقیده باشیم که اولویتهای JRPG در طراحی شخصیتها و داستان خلاصه میشه.
در مورد من یک مرحله پایین تر میرسیم به موسیقی و باقی ویژگیها این وسط هستن که این دو-سه ویژگی خودشون رو به خوبی به عرصه نمایش بزارن.
با این نگاه Xenogears برای من قطعا بهترین JRPG ساخته شده تا به امروز هست ، با داستانی پیچیده ، غیر قابل حدس و پر از غافلگیری.

مثل Torment اینجا هم با یک اثر فلسفی و بزرگسالانه طرف هستیم.
داستان بازی پر از اشاراتی به مذهب ، جنسیت ، تبعیض و... هست که در یک فضای علمی-تخیلی روایت میشه.

یک بازی بی نظیر دیگه که بعد اتمامش مدتها تو ذهنتون باهاش درگیرید .
اولین باری که بازی کردم بارها دسته رو میزاشتم پایین تا بتونم هضم کنم که الان شاهد چه اتفاقی بودم.
============

13Senitnels: Aegis Rim
13_Sentinels_Aegis_Rim_PS4_title.jpg

برای آخرین عنوان به عمد خواستم از یک بازی مدرن تر اسم ببرم.
انتخابم بهترین ساخته Vanillaware هست ، براحتی میشه گفت این استودیو با ساخت این بازی بالاخره از زیر سایه Atlus بیرون اومد و براش خط و نشون کشید.
داستان بازی از نگاه 13 شخصیت روایت میشه ، فرمولی که استودیو سالها قبل با Odin Sphere امتحان کرده بود ولی این بار اون رو کاملا بسط داده.

داستان در چهار برهه زمانی مختلف روایت میشه ، فواصل این برهه های زمانی تقریبا به 100 سال هم میرسه و شخصیت ها برای دنبال کردنش از Time travel استفاده میکنن.
بازی اون شیب ملایم ابتدایی رایج در JRPGها رو نداره و از همون اول شمارو با خودش درگیر و همراه میکنه ، در ادامه با هر بار که شخصیت ها پرش های زمانی انجام میدن علاوه بر جواب دادن به یکسری سوال ها ، پرسش های جدید در ذهن پلیر ایجاد میکنه.
تا اینکه این پازل داستانی ذره ذره شکل درستِ خودش رو پیدا میکنه.

فقط نمیدونم چرا Sega/Atlus سر تبلیغات این بازی اینقدر ضعیف عمل کردن.
این مسئله خیلی به فروش بازی ضربه زد ، در صورتی که بازیهای خیلی ضعیفی که همزمان باهاش منتشر شدن فروش چندبرابری رو تجربه کردن.

از همین تریبون هم استفاده کنم :D
بازی جدید Vanillaware هم که تم فانتزی داره پروژه ساختش تقریبا داره تموم میشه \m/
فکر کنم برای نیمه دوم 2023 یا نهایتا اوایل 2024 بتونیم ببینیمش
Vanillaware fantasy game teased in 2019 at end of development, George Kamitani says - Gematsu
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,954
نام
محمد
خب اینهم لیست من :
کار سختی بود که 5 انتخاب بیشتر نمیشد داشت ، خیلی عناوین فوق العاده از لیست بیرون موند.
ولی نهایتا از لیستم راضیم.
لیست و فهرست افتخاری هم نداریم چون باید یک طومار بنویسم :D

Planescape Torment
View attachment 283438

همونطور که دوستان بالاتر گفتن این بازی بهترین داستانی که تا به حال تو این صنعت گفته شده رو ارائه میده ، بعد تجربه این شاهکار هیچ بازیی حتی نزدیک به جایگاهی که داره نشده.
در مورد بازی بالاتر توضیح دادم.
برای تجربه کردن بازی ماد Unfinished Bussiness (برگردوندن محتوای کات شده از بازی) فراموش نشه.
اگر احیانا دلتون نخواست که بازی کنین و اهل کتاب هستین این برگردان رو از دست ندید.
فقط این نکته رو بگم که تو این سبک کلا هرچی با Infinity Engine ساختن فقط باید بازیشون کرد (نسخه های Icewind Dale و Baldur's Gate)
دیگری Arcanum ساخته Troika Games که ربطی به انجین نداره ولی خب حیفم میاد که اسم ازش نبرم.
کلا چون باید یک انتخاب داشته باشم قطعا PT با فاصله زیاد درست ترین انتخاب ممکن هست.
===========

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
View attachment 283440
از برجسته ترین ساخته های Troika Games فقید ، مجموعه ای از بهترین شخصیت پردازی ها که با یک داستان زیبا تکمیل شده.
شما تو بازی میتونین بین 7 کلن مختلف شخصیت خودتون رو انتخاب کنین و جالب اینکه برای این 7تا کلن 4 درخت دیالوگ مختلف نوشته شده .
یعنی شما میتونین بارها بازی رو تکرار کنین و انتخاب های جدید بکنید و دیالوگ ها براتون تکراری نشه.
بماند که پلیر با انتخاب کلن های مختلف میتونه با اتفاقهای ریز و درشت متفاوتی روبرو میشه.

میشه گفت دوران طلایی بازیهای RPG با شکست تجاری این بازی(به دلایل مختلف) به پایان رسید و از 2004 به بعد تعداد عناوین AAAای که تو این سبک منتشر شدن که به معنای واقعی RPG بودن شاید از تعداد انگشتان یک دست خیلی فراتر نره.
از سایر ویژگیهای مثبت بازی مثل (صداگذاری شخصیتها/ انیمیشنهای صورت فوق العاده در مقایسه با برخی عناوین امروزی/موسیقی متن عالی/کیفیت کوئست ها / Immersive Sim بودن و راه های مختلف برای اتمام کوئست ها/فضاسازی عالی/ دنیاسازی بی نظیر و باورپذیر...) رد میشم چون جاش اینجا نیست.
برای تجربه کردن بازی نصب Unofficial Patch الزامیه.
===========


STAR WARS Knights of the Old Republic II - The Sith Lords
View attachment 283439
واقعا سخت میشه بین نسخه اول و دوم Kotor یکی رو انتخاب کرد ولی به بخش داستان/شخصیت های جدید و دیالوگ ها که میرسیم انتخاب خیلی سختی نیست.
نسخه اول که Bioware ساخته به اصطلاح خیلی استاروارزی هست و با اینکه داستان خودشون رو گفتن در عین حال سعی کردن خیلی پایبند باشن.
در مقابل Kotor 2 که آبسیدین ساخته از این لحاظ خیلی بی پروا تر هست.
شخصیتهای باورپذیرتر، خلاقیت و دیالوگ نویسی های فوق العاده Chris Avellone منجر به ایجاد فضای بزرگسالانه تری تو این نسخه شده.
یکی از دلایلی که من امسال خیلی با Andor حال کردم همین پایبند نبودن به محدودیتها و کلیشه های دنیای Star Wars و بزرگسالانه تر بودن کلی اثر بود.
حین دیدن این سریال به تنها عنوانی که تو ذهنم فکر میکردم Kotor II بود.
این رو هم اگر تجربه نکردین ماد The Sith Lords Restored Content Modification که کلی محتوای کات شده (روال بازیهای آبسیدین مظلوم و بدبخت قبل از مایکروسافت) و کلی باگ فیکس برای بازی داره.
===========

Xenogears
View attachment 283447

خیلی راحت میشد عناوین دیگه ای از ساخته های Monolith رو تو این لیست آورد مثل Xenosaga , Xenoblade
ولی Xenogears واقعا تو یک لیگ دیگست.
نه تنها بهترین ساخته مونولیس هست بلکه با طراحی شخصیت ها و داستانی که داره یکی از بهترین RPG های تاریخ هست.

فکر کنم اکثرا هم عقیده باشیم که اولویتهای JRPG در طراحی شخصیتها و داستان خلاصه میشه.
در مورد من یک مرحله پایین تر میرسیم به موسیقی و باقی ویژگیها این وسط هستن که این دو-سه ویژگی خودشون رو به خوبی به عرصه نمایش بزارن.
با این نگاه Xenogears برای من قطعا بهترین JRPG ساخته شده تا به امروز هست ، با داستانی پیچیده ، غیر قابل حدس و پر از غافلگیری.

مثل Torment اینجا هم با یک اثر فلسفی و بزرگسالانه طرف هستیم.
داستان بازی پر از اشاراتی به مذهب ، جنسیت ، تبعیض و... هست که در یک فضای علمی-تخیلی روایت میشه.

یک بازی بی نظیر دیگه که بعد اتمامش مدتها تو ذهنتون باهاش درگیرید .
اولین باری که بازی کردم بارها دسته رو میزاشتم پایین تا بتونم هضم کنم که الان شاهد چه اتفاقی بودم.
============

13Senitnels: Aegis Rim
View attachment 283442

برای آخرین عنوان به عمد خواستم از یک بازی مدرن تر اسم ببرم.
انتخابم بهترین ساخته Vanillaware هست ، براحتی میشه گفت این استودیو با ساخت این بازی بالاخره از زیر سایه Atlus بیرون اومد و براش خط و نشون کشید.
داستان بازی از نگاه 13 شخصیت روایت میشه ، فرمولی که استودیو سالها قبل با Odin Sphere امتحان کرده بود ولی این بار اون رو کاملا بسط داده.

داستان در چهار برهه زمانی مختلف روایت میشه ، فواصل این برهه های زمانی تقریبا به 100 سال هم میرسه و شخصیت ها برای دنبال کردنش از Time travel استفاده میکنن.
بازی اون شیب ملایم ابتدایی رایج در JRPGها رو نداره و از همون اول شمارو با خودش درگیر و همراه میکنه ، در ادامه با هر بار که شخصیت ها پرش های زمانی انجام میدن علاوه بر جواب دادن به یکسری سوال ها ، پرسش های جدید در ذهن پلیر ایجاد میکنه.
تا اینکه این پازل داستانی ذره ذره شکل درستِ خودش رو پیدا میکنه.

فقط نمیدونم چرا Sega/Atlus سر تبلیغات این بازی اینقدر ضعیف عمل کردن.
این مسئله خیلی به فروش بازی ضربه زد ، در صورتی که بازیهای خیلی ضعیفی که همزمان باهاش منتشر شدن فروش چندبرابری رو تجربه کردن.

از همین تریبون هم استفاده کنم :D
بازی جدید Vanillaware هم که تم فانتزی داره پروژه ساختش تقریبا داره تموم میشه \m/
فکر کنم برای نیمه دوم 2023 یا نهایتا اوایل 2024 بتونیم ببینیمش
Vanillaware fantasy game teased in 2019 at end of development, George Kamitani says - Gematsu
عالی آقا عالی :x
فقط دو تا نکته:
۱. Icewind Dale اعصاب میخواد بازی کردنش. واقعا سخته.

2. Arcanum گرافیکش برای الان واقعا بده.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,075
نام
مــاکــان
عالی آقا عالی :x
فقط دو تا نکته:
۱. Icewind Dale اعصاب میخواد بازی کردنش. واقعا سخته.

2. Arcanum گرافیکش برای الان واقعا بده.
یکی از کامنتهای صفحه استیم بازی:
𝕀𝕟𝕗𝕚𝕟𝕚𝕥𝕪 𝔼𝕟𝕘𝕚𝕟𝕖 𝕘𝕒𝕞𝕖𝕤: 𝕐𝕠𝕦 𝕣𝕖𝕗𝕦𝕤𝕖 𝕥𝕙𝕖𝕞 𝕗𝕠𝕣 𝕤𝕠 𝕝𝕠𝕟𝕘 𝕒𝕟𝕕 𝕥𝕙𝕖𝕟 𝕪𝕠𝕦 𝕛𝕦𝕤𝕥 𝕥𝕠𝕦𝕔𝕙 𝕠𝕟𝕖 𝕒𝕟𝕕 𝕪𝕠𝕦'𝕣𝕖 𝕚𝕟𝕤𝕥𝕒𝕟𝕥𝕝𝕪 𝕒𝕕𝕕𝕚𝕔𝕥𝕖𝕕 𝕗𝕠𝕣 𝕥𝕙𝕖 𝕝𝕠𝕟𝕘𝕖𝕤𝕥 𝕡𝕖𝕣𝕚𝕠𝕕 𝕠𝕗 𝕥𝕚𝕞𝕖 𝕖𝕧𝕖𝕣.
:D :D

درسته اما باید اشاره میکردم.
دلم طاقت نمی آورد :))

در مورد Arcanum گرافیک در حد فالوت کلاسیکهاست ، اونقدرها بد نیست.
مگر اینکه اونها هم بنظرت بد برسه :D
 

The Philosophers

کاربر سایت
Mar 15, 2006
162
نام
H O S S E I N
  1. Fahrenheit
    • سال ها گذشته و من همچنان نمی تونم این عنوان فراموش کنم!‌ همچنان هر فیلم و سریال جنایی می بینم گوشه ذهنم درگیر این بازی میشم
  2. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
    • پرداخت کارکتر سری متال جوری استاندارد سازی کرده من تا سال ها ردش تو دنیای گیم میدیدم، بخصوص پیس واکر و نسخه ۴
  3. Max Payne 2: The Fall of Max Payne
    • لا کردار احساساتم هنوز درگیر این سریه
  4. The Last of Us Part II
    • کی فکرش رو می کرد خشم ما به بازی گرفته شه؟
  5. Half-Life 2
    • مگه میشه قهرمان پروری کنی ولی کاراکتر حرف نزنه؟!!!!
  6. Silent Hill 2
    • ما روایتی که اون سالها تجربه کردیم هیچ جا نمونه نداشت
 

Dark_Souls

کاربر سایت
Dec 26, 2021
496
نام
علی
واقعا انتخاب خیلی سخت هست اما اگر بخوام انتخاب کنم میشه این عناوین:

1. سایلنت هیل 2 و 4 (هر دو فوق العاده هستند و واقعا نمیشه بینشون انتخاب کرد)

2. متال گیر 3

3. سری رزیدنت اویل

4. زنوبلید 3

5. سری سولز


اما بقیه رو به سختی می تونم در لیست بالا قرار ندم:
fire emblem three house
Lost Odyssey
Red Dead Redemption 2
سری خدای جنگ 1 تا 3
سری وارهمر
Tale of vesperia
Tale of berseria
Tale of arise
The last of us
Vampire: The Masquerade (نسخه دارینوس به نام رقص مردگان بود عالی بود)
Fahrenheit
Max Payne 2: The Fall of Max Payne

The witcher 3
Walking Dead Season 1
Mafia
outlast
سری Yakuza
persona 5
****************************************************************
Planescape Torment رو خیلی می خوام بازی کنم اما با این گرافیک واقعا نمیکشم ! (بچه بودیم زبان بلد نبودیم اما گرافیک برای اون دوران خوب بود نشد اما الان بزرگ شدیم زبان خوبه اماگرافیک نمیذاره) !
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر