بحث و گفتگو درباره Early Access

7se2_p18uu991ukb91g7a1sp6fsi19344_900.jpg


Early Access چیست؟ آشنایی با معنی و مفهوم Early Access Games و بحث و گفت و گو درباره آن

مقدمه:

در طی چند سال اخیر همه ما خواسته یا نا خواسته با واژه Early Access روبرو شده ایم و و شاید هم تجربه استفاده از این عنوان ها را داشته ایم، اما اکثرا هنوز هم با معنی و مفهوم دقیق این سری از عناوین آنطور که شایسته هست آشنایی نداریم که همین مورد شاید دلیل دلسردی ما (کل جامعه گیمر ها چه ایرانی و چه خارجی) از برخی از این عناوین بوده است. اما به واقع Early Access چیست؟
قبل از پاسخ دادن به سوالی که مطرح شد، بهتر هست یک پیش زمینه ای از روند ساخت بازی های مختلف داشته باشیم.

روند ساخت هر بازی چگونه است؟ ساخت یک بازی معمولا چقدر زمان می برد؟


طبق صفحه Game Development در ویکیپدیا روند ساخت هر بازی به عنوان یک روند برنامه نویسی، از چهار مرحله کلی ساخت بهره می برد که این چهار مرحله عبارتند از:



  1. پیش تولید: در این مرحله از ساخت هر بازی که خود شامل مراحل گوناگون دیگر میشود، در کل ایده اولیه ساخت یک بازی شکل میگیرد.
  2. تولید: در این مرحله از ساخت هر بازی که خود شامل مراحل گوناگون همچون طراحی، برنامه نویسی، طراحی مرحله، بخش هنر های بازی، بخش صدا و آزمایش هاست، درکل ایده اولیه یک بازی تولید میشود.
  3. نقاط عطف: نقاط عطف به عنوان یک درجه بندی برای روند پیشرفت پروژه بازی سازی مطرح میشوند. این نقاط عبارتند از: اولین نسخه که قابل بازی است ( First Playable ویا Pre-Alpha)، آلفا، توقف کد نویسی( به اصطلاح Code Freeze)، بتا، Code release، گلد و Crunch Time
  4. پس از تولید: در این مرحله، بازی توسط سازنده نگهداری یا Maintenance میشود. مثلا تولید DLC های مختلف برای یک بازی جزء مراحل نگهداری از یک بازی محصوب میشود.

تولید یک بازی بزرگ حداقل 3 سال طول خواهد کشید و این درحالی است که هیچگونه زمان حداکثری نمیتوان برای آن پیش بینی کرد. (میانگین از آمار زمان ساخت بازی های مختلف)
برای مثال بازی به بزرگی GTA V از سال 2008 در دست ساخت بوده است. در واقع تولید این بازی برای کنسول عای نسل قبل چیزی حدود 5 الی 6 سال و برای کنسول های نسل جدید 8 سال طول کشیده است. (طبق گفته راک استار تولید این بازی برای کامپیوتر به صورت موازی با نسخه کنسول های نسل قبل انجام شده است) و برای ساخت بازی همچون Call of duty: Advanced Warfare چیزی در حدود سه سال زمان صرف شده است.

Early Access چیست؟

حالا که کمی با روند ساخت یک بازی آشنا شدیم، به راحتی می توان عنواین Early Access را درک کرد. Early Access به عنوان یک روش برای ساخت یک بازی شناخته میشود که پیش تر موفقیت خود را با بازی همچون ماینکرفت اثبات کرده است. در این روش مصرف کننده (بازیکن) به جای اینکه مستقیم به مرحله 3 (معمولا بتا ویا گلد) دسترسی داشته باشد، ابتدا مرحله 2 یعنی تولید را طی میکند (در اینگونه بازی ها، زیر مرحله First playable از مرحله 3 ابتدا ساخته شده و سپس مرحله 2 طی میشود)
در این روش از ساخت یک بازی، شما به عنوان مصرف کننده به یک بازی در دست ساخت دسترسی خواهید داشت که به صورت مداوم توسط تیم سازنده آن بازی آپدیت شده و کامل و کامل تر میشود و در راه کامل شدن از حمایت مالی و فیدبک های مصرف کننده ها و بازی کنان استفاده خواهد کرد. در این روش از ساخت بازی معمولا سازندگان بازی به صورت مداوم با بازی کنان در ارتباط خواهند بود و در کنار وبسایت بازی قسمتی برای ارسال فیدبک قرار داده خواهد شد. در این روش بازی دارای باگ های مختلف خواهد بود که برخی برای مدت طولانی وجود خواهند داشت و برخی نیز در میانه های تولید بازی ایجاد خواهند شد که این امر کاملا طبیعیست. اینگونه بازی ها در ابتدا مقدار کمی قابلیت خواهند داشت که با گذشت زمان به آن قابلیت ها اضافه شده و حتی ممکن است ایده یک بازی را به صورت کامل تغییر دهد. (مثال: Rust)

و اما سوالات گوناگونی که مطرح است:

چرا بازی های Early Access پر از باگ است؟

دلیل این امر کاملا طبیعی و واضح است. شما به یک بازی درحال تولید دسترسی دارید و نه یک بازی گلد شده. به همین دلیل با اضافه کردن بخش های مختلف به دلیل اولین مرحله بودن ( First iteration) آن بخش ها نیاز به تست دارند تا باگ های احتمالی پیدا شده و فیکس شوند. اما در یک بازی که در مرحله تولید است همیشه ابتدا باید بخش های مختلف را کد نویسی کرد و سپس فیکس کردن باگ را به مرحله Code Freeze و یا Beta سپرد. پس مشخص است که تا وقتی بازی از مرحله Early Access خارج نشده، همیشه باگ ها وجود دارند.

چرا تولید بازی های Early Access طول میکشد و سریع گلد نمیشوند؟

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که از باگ های مختلف در یک بازی Early Access رنج می برید و بی صبرانه منتظر گلد شدن ان باشید، باید بگویم که شما راهی بجز صبر کردن تا تولید نهایی محصول ندارید. یادتان باشد که اینگونه بازی ها شما را در کدام مرحله از ساخت بازی (مرحله 2 - تولید) قرار داده اند. اینگونه بازی های پس از ریلیز شدن به عنوان Early Access حداقل یک سال (نسبت به بزرگی پروژه و وسعت تیم سازنده) زمان می برد تا از آن خارج شوندو حداکثر این زمان به هیچ وجه مشخص نیست. خوب است بدانید بازی هایی همچون call of duty نیز دقیقا همین مراحل را طی کرده اند، فقط شما اجازه دسترسی به آن نداشته اید.

آیا خرید بازی های Early access ریسک هست؟

بله. با هر دیدی که به این بازی ها نگاه کنیم در آخر ریسکی بودن آن را نمی شود به هیچ وجه نادیده گرفت. (البته سیاست های جدید refund استیم، بسیار در این جهت کمک کرده است) ممکن است شما یک بازی را برای مدتی داشته باشید و در نهایت با یک تصمیم دیگر آن بازی که شما در نظر داشتید نباشد و یا اینکه بازی هیچگاه تکمیل نشود. به هر حال هیچکس شما را به خرید این بازی ها اجبار نکرده. حتی برخی از سازندگان به وضوح گفته اند که فعلا این بازی را نخرید اگر قصدی بجز حمایت از آن را دارید.

مثال هایی از بازی های Early Access:



  • Minecraft: شاید بشه گفت بازی های Early access با این بازی معروف شدند. بازی که موفقیتش از هیچکس پنهان نیست.
  • ARMA 3: این بازی بین معدود بازی هایی هست از به صورت Early access شورع کرد و حالا نسخه کاملش ریلیز شده، یکی از برترین های دنیای FPS و Tactical shooter در بازی های Multiplayer
  • DayZ: یکی دیگه از بازی های موفق Early Access که از سال 2013 در دست ساخت هست و نسخه کامل قرار هست اواسط سال 2016 عرضه شود.
  • H1Z1: دیگر بازی در سبک Survival که از طرف شرکت معروف Sony در دست ساخت هست.
  • Ark: Survival Evolved: دیگر بازی که به تازگی شروع به تولید کرده است و در فروش بسیار موفق بوده
  • Space Engineers: دیگر بازی از این دسته که باز هم از سال 2013 در دست ساخت هست.
  • killing floor2: بازی معروف شرکت Tripwire Interactive که به صورت Early access در حال تولید هست.
  • Dirt : Ralley: بازی معروف شرکت Codemasters که به صورت Early access در دست ساخت است.ِ
  • The Stomping land بازی ناموفق که هیچوقت کامل نشد و از استیم حذف شد.
  • Earth: Year 2066: دیگر بازی ناموفق که هیچگاه ریلیز نشد و از استیم حذف شد.

نظر شما چیست؟

درست یا غلط، به صورت مداوم دارد به تعداد اینگونه از بازی ها اضافه میشود. حتی برخی از شرکت های معروف همچون Sony یا tripwire و یا
Codemasters نیز دارند به این روش روی می اورند. نظر شما چیست؟ ایا با این روش ساخت بازی موافق هستید؟ به نظر شما، آیا این روش برای تولید یک بازی بیشتر مفید است یا مضر؟ چرا؟


(به نظر این تالار بهترین مکان برای بحث در این باره بود، اگر این تاپیگ مربوط به تالار دیگر از سایت است، مدیران لطفا انتقال دهند)
 

Good Guy Greg

کاربر سایت
Jan 13, 2011
4,407
نام
حمید ؟ تبرکه !
ممنون بابت توضیحات دوست عزیز .

البته جدا از صحبت های بالا اکثر بازی هایی که این روز ها عرضه میشه به نوعی دست Early Access رو از پشت بستن باگ و کرش و ... باید یکی 2 ماه فقط صبر کرد برای آپدیت و پج و البته بخشی از بازی رو بعدا که آمادهشد باید به عنوان DLC هم خرید :d .
 

kparsakia

کاربر سایت
May 16, 2010
1,394
نام
بی نام!
به نظرم فقط باید سراغ بازی هایی رفت که نسخه های قبلی یا خود کمپانی سازنده جوابشون خوب پس دادن! چون همونطور که توی لیست هست یه سری بازی ها کلا به مرحله ی رلیز نمیرسن!
البته این کار بیشتر به نفع سازنده هاست که به دو قسمت کلی تقسیم میشن
1- اونایی که بازی خوب و آینده دار میسازن که نتیجشم موفقیته! این کار هزینه هاشونو تامین میکنه و زودتر هم بازیو میدن بیرون و وقتی بازی به طور نهایی عرضه شد دیگه توی رقابت هستن!!! یعنی دیگه لازم نیست بعد کلی هزینه عرضه نهایی کنن و وایسن ببینن نتیجه چی میشه.... کلا یه قدم میتونن جلوتر برن ، از طرفی هم کلی باگ برطرف میشه و فیدبک های خوبی هم میگیرن
2- اونایی که بازی های تخم مرغی میسازن! که نتیجشم شکسته !!! مزیتش برای اینا اینه که دیگه خیلی کمتر وقت و هزینشون گرفته میشه و کلا گندی که بالا آوردن رو راحت تر میتونن جمعش کنن ولی وقتی که عرضه ی نهایی بشه.... واسه همینه که بازی هایی که توی early access کلا منحل شدن رو شاید اصلا نشنیده باشیم ولی کلی بازی بشناسیم که 10 ساله تولید شدن و هستن و خواهند بود ، اما افتضاح!

*******خیلی از بازی های مجانی هم early access پولی دارن ********
و اما مزایا برای پلیر ها :
1- هزینه ی کمتر : خوب با پول کمی میشه به این دسترسی پیدا کرد و حالشو برد!
2- مزایا : معمولا کسایی که از این مرحله بازی رو میخرن یه سری آیتمی چیزی هم براشون در نظر گرفته میشه
3- من نمیتونم صبر کنم : :|
عیب بزرگ :
اصلی ترین عیب این نوع بازی ها بر اساس پلیر ها هم به دو دسته ی کلی تقسیم میشه
1- حرفه ای ها : اینا شاید با دیدن کلی باگ و چیزایی که انتظارشو ندارن ، از بازی زده بشن! خودتون میدونین که وقتی از یه بازی زده بشین حتی اگه یه نسخه دیگش بیاد و بشه بهترین بازی دنیا ، خیلی خیلی خیلی سخت باز میرین سمتش
2- نوبز! : این بدبختام فکر میکنن واقعا بازی همینه... پر از مشکل...

**یه عیب دیگه مخصوصا واسه اونایی که اینترنت محدود دارن اینه که شاید تو یه هفته مثلا روزی 1-2 گیگ مجبور شین دانلود کنین! و خیلی از این آپدیت ها هم باگ جدید به بازی اضافه کنن :)) **
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر