اژدها وارد مي شود!!

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
به نام خدا

1239321979.jpg


حدود شش ماه است كه بايواستار جاي خود را به خوبي در بازار مادربورد در ايران باز كرده و طرفداران زيادي را نيز به خاطر كارايي بالا و قيمت پايين خود جذب كرده كه با كمي تحقيق مي توانيد به اين قضيه پي ببريد از طرفي هم نه تنها مادربوردهاي اين شركت قيمت مناسبي دارند بلكه ضريب و توانايي بالايي در اوركلاك داشته و موجب تحيّر همگان شده براي مثال مدل t-power I45 كه ركوردار برترين FSB بالاي 700 مگاهرتز در رده ي چيپ 45 است كه گفته هاي چند خط بالاتر را اثبات مي كند.

هم اكنون مادربوردي را كه مي خواهم در اين تايپيك براي شما نقد بكنم از برند بايواستار و با چيپ X58 و از پردازنده هاي core i7 نيز پشتيباني مي كند Biostar TPower X58A v5.0 نام دارد كه مي توان گفت يكي از برترين مادربوردها با چيپ x58 مي باشد و يك مادربورد موفق مي باشد.
همانطور كه گفتم قيمت بوردهاي توليدي بايواستار بسيار معقول بوده و اين مادربورد هم از اين قاعده مستثني نيست ،قيمت جهاني اين مادربورد 169 دلار مي باشد در حالي كه مادربوردهايي با اين چيپست بالاي 200 دلار قيمت دارند .

در اين مادربورد براي تغذيه پردازنده از 12 فاز توان استفاده شده كه باعث مي شود در حين اوركلاك پردازنده يا مادربورد نگراني از بابت كمبود ولتاژ نداشته باشيد در حالي كه اكثراً دو فاز خاموش است و در بعضي مواقع آن هم به مدتي كوتاه تمامي فازها روشن شده و پردازنده را تغذيه مي كنند ،در مادربورد از چهار هتسينك جداگانه استفاده شده كه اصولاً و در اكثر مادربوردها اين هتسينك ها توسط يك پايپ به يكديگر متصل شده اند تا دماي بيشتري را دفع نمايند ولي در اين مادربورد اين هتسينك ها جدا هستند كه هتسينك بزرگتر وظيفه ي دفع دماي پل شمالي را به عهده دارد همچنين دو هتسينك در كنار چوك ها و ماسفت ها قرار دارند تا دماي توليدي از آنها را دفع كنند و توسط جريان هوا به اطراف منتقل شود و هتسينك آخر هم نيز بر روي پل جنوبي قرار گرفته.

در رنگ بورد اين مادربورد از رنگ خاكستري استفاده شده و شكافها ،شيارها و اسلات ها نيز با رنگ هاي سفيد ،سبز و زرد نمايان هستند.
در اين مادربورد از خازنهاي جامد و چوكهايي با هسته ي فريت استفاده شده كه امروزه ديگر به طور كامل رايج شده و در كمتر مادربوردي مي توان خازنها الكتروليتي را مشاهده كرد و چوك هاي با هسته آهن به كلي منسوخ شده و فكر نمي كنم كه در هيچ گونه مادربوردي (منظورم مادربوردهاي امروزي مي باشد)از اين نوع چوك ها استفاده شود.

سه مسير PCIe x16 مورد استفاده قرار گرفته كه مي توان از اين شكافها هم براي نصب كارتهاي گرافيك انويديا و به صورت SLI استفاده نمود و هم مي توان با نصب كارتهاي گرافيكي ATI‌ از تكنولوژي كراس فاير و يا كراس فاير x استفاده كرد كه استفاده از اين دو نوع تكنولوژي ديگر در بوردهاي X58 امري عادي مي باشد و چندان هم عجيب نيست !
در كنار اولين شيار PCIe x16 مي توان يك كانكتور چهار پين را مشاهده نمود و در سمت چپ اين اسلات يك مسير PCIe x تعبيه شده كه امروزه چندان مورد استفاده قرار نمي گيرد در سمت ديگر اين شكاف مي توان يك اسلات PCI‌ را كه رنگ سبز دارد را مشاهده نمود كه در جاي مناسبي قرار گرفته و با كارتهاي گرافيكي امروزي كه خنك كننده هاي بزرگي دارند اين شكاف گرفته نمي شود و مي توان به راحتي از آن استفاده كرد و همينطور كه پيش مي رويم به يك شكاف PCIe x16 پس از آن يك شكاف ديگر PCI و يك مسير PCI ex را مي بينيم كه به رنگ سفيد مي باشد در كنار اين اسلات مي توان يك كانكتور IDE را مشاهده نمود كه براي نصب CD‌و يا DVD را مورد استفاده قرار مي گيرد.
از كنار اين كانكتور رو به پايين سرازير مي شويم و به دكمه هاي ريست و پاور مي رسيم و در كنار آن نمايشگر ولتاژ را مشاهده مي نماييم كه براي اوركلاكرها جنبه ي حياتي دارد!
از آنجا راهمان را به سمت راست كج كرده و به شش پورت SATA 2 مي رسيم كه به سمت بيرون تمايل پيدا كرده اند كمي پس از آن كانكتور پاور كه با رنگ سفيد مشخص است مي رسيم كه اين كانكتور 24 پين مي باشد ؛ در كنار اين كانكتور يك پورت فلاپي را مي توان مشاهده نمود.
كمي بالاتر به شش اسلات رم مي رسيم كه با دو رنگ سفيد و زرد مشخص هستند كه نمايانگر پشتيباني از تكنولوژي سه كاناله مي باشد كه همانطور مطلع هستيد پردازنده هاي core i7 تنها با رم هاي DDR3 و از نوع سه كاناله كار مي كنند.
پس از آن مي رويم به سراغ پانل پشتي مادربورد تا ببينم در آنجا چه خبر است!!
در پانل پشتي يك پورت براي اتصال كي بورد قرار گرفته و ديگر از پورت PS/2 خبري نيست پايين اين پورت به جاي پورت PS/2 دو عدد پورت USB قرار گرفته و در كنار آن دو پورت USB‌ ديگر ار مي توان مشاهده كرد در كنار آن نيز دو پورت گيگابيت قرار گرفته كه جاي خالي يك پوت فاير واير احساس مي شود ؛ در كنار پورت گيگابيت نيز چهار پورت USB درگير به همراه يك پورت لن يافت.
در كنار پورت USB‌ مي توان پورتهاي اسپيكر و ميكروفون و ورودي و خروجي صدا را مشاهده كرد.

1239318656.jpg



1239349403.jpg


اين هم از نقد و بررسي ظاهري اين مادربورد كه تمامي آنها را خودم نوشتم و ممكن است اشكالاتي در متن وجود داشته باشد اگر اشكالي ديدين بفرماييد تا ويرايش بكنم.

تست و بنچمارك ها :


1239326777.gif



1239361827.gif

 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر