حدود ۹ ماه از آخرین پست این تاپیک میگذره و در این مدت وضعیت کمی پیشرفت داشته.
در حال حاضر ۶ شبیهساز برای PS4 در حال توسعهاست که یکیشون وعده اجرای بازیهای PS5 رو در آیندهای نامعلوم داده.
شبیهسازهای فعلی PS4 اینها هستن:
منبع باز:
gpcs4,
fpps4,
kyty و PS4Delta
منبع بسته:
spine,
orbital, rpcs4
از rpcs4 و orbital خیلی وقته که خبری نیست و چون منبع باز هم نیستن نمیشه گفت در حال رها شدن یا داره روشون کار میشه.
در بین منبع بازها هم PS4Delta به صورت قطعی توسعهاش متوقف شده و پروندهاش رو باید بسته شده بدونیم.
بین شبیهسازهای فعال سه رویکرد اتخاذ شده
- رویکرد Compatibility Layer:
مثل کاری که wine انجام میده. در واقع کدهای اجرایی PS4 و زبان ماشین اون x86 ـه و در نتیجه اگر API ها و Library های لازم وجود داشته باشه، میشه هر فایل اجرایی Ps4 رو روی یه سیستمعامل دیگه اجرا کرد.
مثل الان که میشه بازیهای ویندوزی رو روی لینوکس با Proton که نسخهای از Wine هست اجرا کرد.
در حال حاضر جز rpcs4 و orbital، همه شبیهسازهای فعال از این روش استفاده میکنن و موفقترین نتایج رو هم ایجاد کردن.
- رویکرد VM
از اونجایی که ps4 در واقع یه شبه PC با معماری x86 ـه، اصولا باید بشه به روشی سیستم عامل اون رو روی یک ماشین مجازی بوت کرد و در نتیجه یه کنسول شبیه سازی شده کامل داشت.
این تئوری پشت شبیه ساز orbital بوده که خیلی وقت هم هست ازش خبری نیست.
در مورد RPCS4 هم که هیچ اطلاعاتی وجود نداره اما ممکنه مثل کار قبلی DH یه شبیهساز سخت افزاری باشه یا این که یکی از دو روش بالایی رو استفاده کنه.
به تاریخ نوشته شدن این پست، چهار شبیه ساز spine, fpps4, gpcs4, kyty یه حدی از خروجی رو نشون دادن.
و خب بهترین نتیجه رو هم Spine تولید کرده و kyty هم نتیجهاش بد نیست و همین طور مدعی ـه که در آینده میتونه با Ps5 هم سازگار باشه.