متاسفم
کشور های غربی هم از تتریس و کلون هاش شروع کردند تا رسیدند به امثال infinity blade
به جای گرفتن اشکال یا توصیه های مفید برای سازنده فقط مسخرش کردید. احتمالا چیزی به اسم تشویق تو زندگیتون نشنیدید که الان هم به کار نمیبرید
خودتون میتونید بسازید. نه اینکه رو مبل اطاقتون لم بدید و زحمت دیگران را زیر سوال ببرید
منظورم مهندسین عزیزیه که فقط مسخره کردند وگرنه
به نظر منم pepsi man جلو این سره:d
امیدوارم همین برای سازنده تجربه بشه که رو کیفیت گرافیکی اثر بیشتر وقت بذاره
اون موقع که کشورهای غربی
تتریس میساختن هنوز کامپیوترهای شخصی فراگیر نشده بود؛ مقایسهات واقعاً خندهداره. میدونی اون زمان این بازی رو با چه امکاناتی ساختن؟ به اندازهی الان اینقدر tool و asset و انجین نریخته بود که بتونن یک روزه بازی بسازن و بیشترشون هم بر پایهی برنامهنویسی بود و خلاقیتشون، نه امروز که هر کی میتونه یه tutorial تو یوتیوب ببینه و یه بازی ساده بسازه. مثلاً الان حتی بدترین تلویزیونها کیفیت تصویرش بالاتر از تلویزیونهای سی سال پیش هست. من هم انتظار دارم بازی که الان ساخته میشه حداقل بتونه با بازی که سی سال قبل منتشر شده رقابت کنه. همین
Pepsiman از این بازی بهتره. باز هم اگه به سایتهای مختلف سر بزنی و پروژههای مختلف رو ببینی متوجه میشی که این بازی به شدت عقبمونده هست. با این همه tutorial و انجین مجانی و دسترسی به منابع اگر کسی چنین بازی بسازه پس اگه سی و خوردهای سال پیش میخواست بازی بسازه چی کار میکرد؟ حتی همون
تتریس رو هم نمیتونست بسازه. اگه سی سال پیش بود چرا، تشویق میکردم، ولی الان که یه بچهی پونزده ساله هم میتونه
Flappy Bird بسازه باید بیشتر انتقاد کنیم تا تشویق. مشکلت اینه که سطح توقعت به شدت پایینه. خب اگه الان ۱۹۸۴ بود شاید درست میگفتی، ولی الان ۲۰۱۵ هست. البته وقتی من یه بچه یازده ساله رو میبینم که muzzle flash رو بهتر از فیلمهای پرخرج ایرانی در میاره انتظار بالایی هم نمیتونم از این عزیزان داشته باشم. این قضیه کپی کردن شده مثل صنعت خودروسازیمون.
پیشنهاد من اینه که اگه بهتون بر میخوره و یا میخواید مسخره نشید بهتره اولین بازیتون یا پروژهتون رو همون اول منتشر نکنید؛ بذارید یه کم تجربهتون بره بالا. البته اگه همین بازی رو به صورت مجانی یا دمو منتشر میکردید من شاید تشویق هم میکردم ولی این که بخواید به فروش بذاریدش خیلی جالب نیست. حتی همون
Flappy Birdهای کپی هم که هر روز دهتا دهتا منتشر میشدن پولی نبودن. خیلیها که اول راه هستن معمولاً اولین کارشون رو به فروش نمیذارن؛ حتی کسایی که الان معروف هستن هم زمانی روی پروژههای شخصی خودشون کار میکردن و اینقدر حرفهای نبودن. مثال هم زیاده؛ از همون McMillen بگیر تا Brendon Chung و... . کاری که شما دارید میکنید مثل بچهای هست که نقاشی اولش رو میکشه و انتظار داره مردم نقاشیاش رو بخرن. خب وقتی که این همه نقاشی خوب و حرفهای هست کی میاد خطخطی یه بچه خردسال رو بخره؟ من میتونم مثل اون پدر و مادر بچه از بازی شما تعریف کنم و در رابطه با «خلاقیت»هاش (که اصلاً من خلاقیتی نمیبینم-حداقل میتونستید تو این مورد کمی از ایدههای خودتون استفاده کنید) حرف بزنم، ولی خب همه میدونیم که این نقاشی/بازی تعریفی نداره. البته حداقل نقاشی اون بچه به احتمال زیاد کپی نیست و ایدهی خودش هست! تازه ما میدونیم شما دیگه اون بچه نیستی، بلکه یه آدم بالغی که چنین کاری رو داری انجام میدی. بهت قول میدم اگه این بازی فقط یه ایدهی خلاقانه داشت من اصلاً گرافیک بازی رو نادیده میگرفتم و سازنده رو تشویق میکردم.
با تمام اینها همین که جرئت کردید این بازی رو درست کنید و منتشر کنید جای تحسین داره. غیر از این حرفی در رابطه با خود بازی ندارم.