طراحان بازي، توانايي بهره وري تكنيكهاي PhysX و APEX (در صورت پشتيباني پلتفرم سخت افزاري مورد نظر) جهت بروز دادن قابليتهاي واقع گرايي collision detection و شبيه سازي در rigid bodies(تكنيكهايي جهت واقع گرايي فيزيك مانند عمل وعكس العمل در برخورد اشياء با هم و تغيير فيزيكي در اشيا يا اجسام در اثر برخورد فيزيكي يا ثابت ماندن اجسام صلب بعد از برخورد),مايعات يا اجسام سيال,لباسها,particle systems يا سيستم ذرات(استفاده از حجم بسيار زيادي از بلوكهاي پيكسلي و آبجكتها جهت شبيه سازي رويدادهاي طبيعي مانند آتش،يا پديده هاي طبيعي بوجود آمده از آب مانند آبشار,انفجار,دود,بخار, ريزش برگها و...) در حجم وسيعي از پلتفرمها مانند pc ،كنسولها يا حتي ابزار هاي پرتابل هوشمند مانند تبلتها يا تلفنهاي هوشمند را خواهند داشت.
"تكنولوژي عظيم فيزيك ،يك ضرورت برا developerها در بكار گيري در بازيها جهت نمايش يك تجربه بهتر gaming است؛همچنين پشتيباني multiplatform. پشتيباني PhysX و APEX در PlayStation4 آينده بهتري از بازيها را خواهند ديد"
اظهارات Mike Skolones، مدير محصول PhysX در Nvidia.
تكنولوژيهاي PhysX و APEX در تراشه هاي گرافيكي Nvidia بواسطه واحدهاي پردازشي شتابدهنده CUDA از Geforce سري 8 به بعد بكار گرفته شد.
نكته عجيب در اين مورد استفاده PlayStation4 از تراشه گرافيكي بر پايه معماري شركت AMD هست.