اصطلاحات رايج در مورد پردازندها

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
با نام و ياد خدا.

دوستان در اين تايپيك قصد دارم كه اصطلاحاتي كه در مورد پردازنده ها به كار مي روند توضيحاتي بدهم و اين توضيحات در بردارنده ي سوالاتي است كه در ذهن خيلي از ماها نقش بسته و از آنها در دنياي سخت افزار به وفور ياد مي بريم ولي نمي دانيم كه معنا و مفهوم آنان چيست و فقط به اين بسنده مي كنيم كه هر چي بيشتر بهتر!!!
ولي مواردي هست كه بيشتر بودن آن مزيد بر بهتر بودن نيست و شايد در كاريي تأثير چنداني نداشته باشد و من قصدم در اين تايپيك اين است كه به اين سوالات پاسخ بدهم.

پس نه تنها در اين تايپيك بلكه در تايپيك هاي ديگر با من همراه شويد تا به معلوماتتان زياد بشود.

250px-Intel_80486DX2_bottom.jpg


1-مهندسي ساخت :
مهندسي ساخت يا Enginering يك پردازنده مهمترين عامل در تعيين كارايي يك پردازنده به خصوص است .
در واقع مهندسي يك پردازنده ، مشخص كننده خصوصيات كلي يك گروه از پردازندهاست.


2- فركانس :
امروزه فركانس پردازنده بيشتر براي مقايسه پردازنده هاي مشابه از يك نسل استفاده مي شود.
با اين وجود فركانس پردازنده بيشتر براي مقايسه با يك نسل استفاده مي شود براي مثال در Athlon x2 ها يا Core2 هاي دو هسته اي با افزايش فركانس ،توان پردازش پردازنده بالا مي رود اما چنين مقايسه اي را نمي توان در مورد دو پردازنده ي X2 و Core 2 Duo با فركانس يكسان انجام داد . ونمي توان گفت كه يك اتلون x2 با فركانس 2.4 گيگاهرتز ،كارايي مشابه يك Core 2 Duo با فركانس 2.4 گيگاهرتز مشابه دانست.


3-حافظه ي كش سطح 2 يا L2 :
اين حافظه نوعي حافظه ي سريع است كه روي پردازنده قرار مي گيرد .
ميزان اين حافظه روي قيمت كل پردازنده تأثير زيادي مي گذارد بعضي از نرم افزارها از حافظه ي كش استفاده ي زيادي مي كنند و بالابود حافظه ي كش تأثير قابل توجهي در كارايي آنها خواهد داشت.


4-هسته (Core ):
پردازنده ها توسط هسته توانايي پردازش عملياتي را دارند و اين هسته ها براي پردازش اطلاعات به واحدهاي مختلف ديگري نيازمند هستند و پردازنده هاي موجود در بازار شامل دو ، سه و 4 هسته مي باشند .
البته هسته ي بيشتر به معناي افزايش كارآيي بيشتري نيست براي نمونه اكثر بازي ها پردازنده ي دو هسته اي كافي مي باشد.


5- فركانس مسير :
فركانسي كه پردازنده و پل شمالي مادربورد در آن به تبادل اطلاعات مي پردازند و هر چه اين فركانس بيشتر باشد در نتيجه تبادل اطلاعات ميان پردازنده و چيپست مادربورد بيشتر مي شود.
وابستگي پردازنده به فركانس مسير آن ، به مهندسي ساخت پردازنده و استفاده از نرم افزاري خاص بستگي دارد.
ممكن است نرم افزاري از فركانس بالابهره ببرد و نرم افزاري ديگر خير و بهترين كار در انتخاب اين مورد اين است كه هدف خود را براي كاري كه مي خواهيد انجام بدهيد مشخص كرده و سپس دنبال پردازنده ي مناسب برويد تا در آينده به مشكل بر نخوريد.

250px-80486dx2-large.jp

 

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
بازي هاي نسل جديد ديگر از پردازنده هاي دو هسته اي پشتيباني نمي كنند (يعني توان پشتيباني را ندارند)و در تكنولوژي ساخت آنها از پردازنده هاي سه هسته اي استفاده مي شود كه اولين بازي ساخته شده gta است كه زياد مي شنويم كه سيستم هاي امروزي كم ميارن كه دليل آن پردازنده است نه كارت گرافيكي.
پس كساني كه مي خواهند پردازنده ي يا سيستم خود را ارتقاء بدهند به فكر يك پردازنده ي حداقل 3هسته اي باشند.
موفق باشيد.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر