استيو جابز؛ كسي كه قاعده بازي را مي‌دانست

وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

RED_BEARD39

Ghost of Sparta
کاربر سایت
May 16, 2009
6,360
نام
Ǝـــحـــســـان
مدیرعامل کمپانی اپل ، استیو جابز، که در 24 فوریه 1955 در شهر سانفرانسیسکوي ایالت کالیفرنیا متولد شده است هفته گذشته درگذشت. ابتدا به کار تعمیر ماشین* برای تامین معاش زندگی مشغول بود. جابز تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و بعد از یک ترم تحصیل در کالج Reed از دانشگاه اخراج شد. مديرعامل اپل، همچنين شركت معروف انيميشن*سازي پيكسار را نيز تاسيس كرد.

والدین اصلی او جان سیم سن و عبدالفتاح جاندلی بوده*اند. پدرش پروفسور علوم سیاسی بود. ولی کسانی که او را به سرپرستی گرفتند آقا و خانم پول و کلارا جابز بودند.

استیو جوان در دره*ای به نام سیلیکون بزرگ شده است که بعدها به مرکز تکنولوژی کامپیوتر تبدیل شد. در آن ناحیه کالیفرنیا تمام مهندسان گاراژهای خانه*هایشان را با ابزارهای الکترونیکی پر کرده بودند. این روی استیو تاثیر گذاشت و سال 1969 با شخصی به نام استفان وزنیاک که حدودا 5 سال از او بزرگ*تر بود برای انجام کارهای الکترونیکی شریک شد.

جابز 18 ساله برای ادامه تحصیل، کالج رید در اورجین را انتخاب كرد. این کالج یکی ار دانشگاه*های مشهور آن شهر بود به طوری که هزینه کالج برای والدین او بسیار گزاف بود، ولی به خاطر قولي که به پدر و مادر اصلی استیو داده بودند، تمام مخارج تحصیلی استیو را پرداخت کردند. با اين وجود استیو تنها برای یک ترم در کالج رید ماند و پس از آن وی را اخراج کردند. بعد از آن، زمان بسیار زیادی را برای یادگیری عرفان شرقي و رژیم*های سخت غذایی آن به کار برد. برای مثال روزه می*گرفت و فقط میوه می*خورد. او حتی با یکی از دوستان خود به هند رفت تا در زمینه عرفان تحقیقات گسترده*ای انجام دهد، البته جابز در آن سال*ها 19 ساله بود.

سال*های اولیه اپل (81-1975)
بعد از این*که جابز به سيليكون* بازگشت، همراه دوستش وزنياك به کار روی مدارهاي کامپیوتر تمرکز کرد. ووز در گروهي با نام کلوپ کامپیوتر*های خانگی عضو شد که این باعث شد ایده طراحی کامپیوتر شخصی خودش را (در حقیقت کامپیوترهایی که تنها از مادربوردهای مداری تشکیل شده بودند) انجام دهد. استیو جابز با مشاهده اشتیاق مردم به خرید مدل کامپیوتری دوستش که کار بسیار جذابي شده بود، پیشنهاد فروش این بورد را به علاقه*مندان داد. پس کامپیوترهای اپل متولد شدند.

اولین سال کاری اپل شامل سرهم بندی مدارها در گاراژ استیو و بردن آنها براي فروش در فروشگاه*های محلی بود. در اين مدت ووز روی کامپیوترهای جدیدتر کار می*کرد: کامپیوتر پیشرفته*تر اپل 2 که نهایتا در سال1977 کار ساخت*شان تمام شد. هر دوي آنها می*دانستند اپل 2 نقطه عطفی در دنیای کامپیوتر خواهد بود، در حقیقت مدل بسیار پیشرفته*ای در مقایسه با دیگر کامپیوترهای موجود در بازار بود. برای همین استیو جهت توسعه این کار به دنبال شخصی برای سرمایه*گذاری گشت. بعد از مدتی با شخصی با نام مایک مارکولا در زمینه سرمایه*گذاری و انجام کار به توافق رسید که او به آنها این اطمینان را داد که در مجله فرچون در فهرست 500 شركت برتر در کمتر از 2 سال قرار خواهند گرفت.


حق با مایک بود. اپل 2 خیلی سریع جایگاه بسیار بالایی در دنیای کامپیوتر پیدا کرد و توانست تمام رقبای خود را شکست دهد، علت این موفقیت چیزی جز نوآوری در زمینه سخت*افزاری و گرافیک بسیار بالای آن نبود. یکی دیگر از مهم*ترین عوامل موفقیت اپل 2 برنامه VisiCalc بود که نخستين برنامه صفحات گسترده به شمار می*آمد. هزاران نفر از مردم اپل 2 را به خاطر استفاده از این برنامه خریداری کردند که در نتیجه شركت با سرعت بسیار زيادي پیشرفت کرد و بعد از گذشت 4 سال در سال 1980 به یکی از کمپانی*های بنام آن زمان تبدیل شد.

ولی موفقیت اپل با ورود کمپانی بزرگ IBM برای ورود به بازار کامپیوترهای شخصی در سال 1981 به خطر افتاد. اپل باید برای دوام تلاش می*کرد یا به طور کامل از صحنه کار بیرون مي*رفت. با ورود اپل3 به بازار، در حقیقت تلاش اپل به ثمر نشست، چرا که با استقبال بسیار زیادی از جانب خریداران مواجه شد. بعد از آن تمام انرژی خود را روی پروژه*ای با نام لیسا قرار دادند که توسط استیو جابز طراحی شده بود. کامپیوترهای لیسا هم یکی از پرفروش*ترین*های بازار آن زمان شدند، اين كامپيوترها به جای داشتن رابط كاربري متني، از رابطي گرافيكي بهره مي*بردند. این تکنولوژی مانند تکنولوژی*های دیگر دنیای کامپیوتر را بسیار متحول کرد. هر چند اختراع رابط گرافيكي به Xerox PARC بر مي*گردد، ولي اين اپل بود كه براي اولين بار آن را به بازار آورد.

مکینتاش (85-1981)

خیلی زود جابز به دلیل این*که مدیر بسیار بداخلاقی بود از پروژه لیسا کنار گذاشته شد که این کار باعث شد جابز برای تلافی پروژه بسیار کوچکی با نام مکینتاش را راه*اندازی کند، هدف از طراحی این کامپیوتر طراحی GUI ارزان*تري بود كه يكي از عوامل كم بودن فروش ليسا شناخته شد. طراحی مكينتاش از 1979 آغاز شد و هدف دیگر از ساخت آن توليد کامپیوتری آسان همانند تستر نان بود. استیو جابز مهندسان بسیار جوانی را برای گروه مک خود استخدام کرد. او به آنها لقب دزدان دریایی داده بود و باقی کارمندان را با عناوين نيروی دریایی صدا می*کرد. گرچه پروژه مک بسیار بحث*برانگیز بود، چرا که هم اپل 2 و هم لیسا را به خطر می*انداخت. با این وجود مک برای آینده کمپانی بسیار حیاتی بود، چرا که لیسا در بازار فروش شکست خورده بود. استیو توسط جان اسکولی مدیرعامل ارشد کمپانی برای طراحی مک پشتیبانی می*شد، این مدیر در سال 1983 توسط خود جابز استخدام شد تا به او در زمینه مدیریت شرکت کمک کند. در 1984 او مكينتاش را به همگان معرفی کرد.

با این*که مكينتاش در ماه*های اولیه فروش خوبی داشت، خیلی زود مقدار فروش آن کاهش یافت. این امر باعث شد ترس از این*که کمپانی در زمینه این کار شکست بخورد، در نتیجه دیگر نتواند به کار خود ادامه دهد گريبانگير اعضاي شركت شد. علاوه بر این، غرور جابز باعث شده بود همه از او دلسرد باشند، حتی مدافع اصلی او جان اسکولی. اسکولی سال 1985 بعد از شکست جابز در طراحی کامپیوتر اعلام کرد که او و دیگر مدیران به توافق تازه*ای در زمینه چارت داخلی اپل رسیده*اند که در این چارت جدید جابز هیچ*گونه مسوولیت مديريتي نداشت و تنها به عنوان یکی از اعضا معرفی شده بود.

این عمل هیات*مدیره، استیو را بسیار متحیّر کرد، چرا که اپل تمام زندگی او محسوب می*شد و در نهایت او از این زندگی اخراج شده بود. همین امر باعث شد او به سفر رو آورد تا راه*های جدیدی برای استفاده از انرژی خود پیدا کند. در همین نیمه دوم سال 1985 او گروه بسیار پیشرفته*ای در زمینه گرافیک کامپیوتری برخورد کرد که جورج لوکاس مدیر اصلی آنها بود. آرزوی مشترك همه آنها ساختن فیلم*های انیمیشنی توسط کامپیوتر بود، این هدف باعث شد استیو به این کار علاقه*مند شود. برای همین هم در سال 1986 این کمپانی را خرید و اسم آن را پيكسار گذاشت.

سال*های NeXT (95-1985)

با این حال او هنوز به ساختن کامپیوترهای عالی علاقه فراوانی داشت. در ماه سپتامبر سال 1985، او به هیات*مدیره اپل اعلام کرد که می*خواهد یک شرکت جدید به اسم نكست (NeXT) تأسیس کند که در آن کامپیوترهایی برای تحصیلات عالی و تحقیقات علمی*تولید کند. او می*خواست تعدادی از بهترین مهندسان و مدیران فروش اپل از تیم مک را به این شرکت ملحق کند. اپل با این پیشنهاد موافقت نکرد و او را تهدید کرد که از وی شکایت کند. در این زمان بود که استیو اپل را ترک کرد و تقریبا همه سهام خود را فروخت.


در اوايل سال 1986، بعد از آن كه اپل از او شکایت کرد، نکست کار خود را روی کامپیوترش آغاز کرد. استیو بالاترین استانداردهای ممکن را برای دستگاه جدیدش در نظر داشت. او می*خواست بهترین سخت*افزارها را در خودکارترین کارخانه دنیا تولید کند که پیشرفته*ترین نرم*افزارها روی آن اجرا شوند. او تصمیم گرفت سیستم*عامل این کامپیوتر که NeXTSTEP نام داشت، بر پایه سیستم*عامل UNIXباشد و قدرتمند*ترین و پیچیده*ترین سیستم*عامل باشد و در عین حال، استفاده از آن بسادگی سیستم*عامل مک باشد و محیط گرافیکی مانند آن را در اختیار کاربر قرار دهد. بعلاوه این سیستم*عامل، با استفاده از تکنولوژی برنامه*نویسی شيء*گرا، توسعه برای برنامه*نویسان را نیز آسان*تر می*کرد. این هدف*های جاه*طلبانه، تاریخ ارائه این سیستم*عامل را که NeXT Cube نام گرفت تا ماه اکتبر سال 1988 عقب انداخت.

اما این سیستم*عامل با تمام خوبي*هایی که داشت، به موفقیت چندانی نرسید. قیمت آن نسبتا بالا بود و جای نرم*افزار*های کاربردی در آن خالی بود. نکست سال*ها سعی کرد تا فروش خود را افزایش دهد و حتی علاوه بر آموزش، تجارت را نیز به اهداف خود اضافه کرد و نمونه*ای ارزان*تر به اسم NeXT Station را نیز وارد بازار کرد. با این حال تعداد کامپیوترهایی که به فروش می*رسید در هر ماه از چند صد دستگاه تجاوز نکرد. این شرکت بشدت متحمل ضرر شد و بقیه تأسیس کنندگان آن، از جمله اولین سرمایه*گذار خارجی آن به نام راس پروت بتدریج این شرکت را ترک کردند. در سال 1993، نکست پروژه سخت*افزاریش را به دست فراموشی سپرد و بیشتر روی ارتقاي تکنولوژی نرم*افزاریش تمرکز کرد.

علاوه بر اين سرمایه*گذاری او در پیکسار نیز به جایی نرسیده بود. این شرکت کوچک سعی داشت کارگاه*های گرافیکی پیشرفته را به بازارهای مخصوص بفروشد و از تاریخ شروع به کارش موفقیت چندانی به دست نیاورده بود. جابز در سال 90 عملیات سخت*افزاری پیکسار را متوقف کرد و سعی کرد با این کار روی توسعه زبان پیشرفته سه*بعدی RenderMan تمرکز کند. تبلیغات تلویزیونی یکی از تنها منابع درآمد این شرکت بود. به همین دلیل قسمت تصاویر متحرک به کار خود با مدیریت جان لستر ادامه داد. در سال 91 با بستن قرارداد یک فیلم کامل با شرکت دیزنی، امید به پیکسار بازگشت. اما اواخر سال 93، قرارداد توسط بربندک لغو شد. با سقوط این دو شرکت، استیو سخت*ترین روزهای زندگی*اش را پشت سر می*گذاشت و بیشتر وقت خود را در خانه با پسر و همسرش سپری می*کرد.


بازگشت (97- 1995)

خوشبختانه، وقتی جان لستر با فیلمنامه تصحیح شده فیلم داستان اسباب*بازی*ها به دیزنی بازگشت، پروژه به حالت اولیه بازگشت. این فیلم در سال 1995 باید پخش می*شد و با نزدیک شدن به این تاریخ، استیو متوجه قدرت باور نکردنی دیزنی شد. او تصمیم گرفت پیکسار در هفته بعد از پخش شدن داستان اسباب بازی*ها عمومی *شود و به هیجان اولین فیلم انیمیشن تولیدشده به وسیله کامپیوتر بپیوندد. این فیلم یکی از بزرگ*ترین موفقیت*های پیکسار و دیزنی بود. استیو جابز که تنها صاحب 80 درصد از شرکت بود، ارزش سهامش به 5/1 میلیارد دلار رسید که این رقم 5 برابر رقمی* بود که در دهه 80 در اپل به دست آورد.

در همین زمان، اپل بدترین روزهایش را پشت سر می*گذاشت. بعد از توزیع سیستم*عامل ویندوز 95، سیستم*عامل مک که سود فراوانی نصیب اپل می*کرد. در طول دهه*ای که استیو از این شرکت دور بود، رشد چندانی نداشت و به طرز نگران*کننده*ای سهم خود را از بازار کامپیوتر از دست می*داد. در سال 96، رئیس جدید آن، گیل آملیو به دنبال نرم*افزار جدیدی برای جایگزینی سیستم*عامل قدیمی *مک مي*گشت که در آخر تصمیم گرفت از سیستم*عامل NeXTSTEP استیو استفاده کند. اپل 400 میلیون دلار برای به دست آوردن این سیستم*عامل پرداخت کرد و استیو به شرکتی که 10 سال قبل او را بیرون کرده بود، به عنوان مشاور غیررسمی* رئیس بازگشت.

اما وقتی آملیو در اولین ربع سال 97، 700 میلیون دلار ضرر را اعلام کرد، هیات*مدیره تصمیم گرفت این مدیریت ضعیف را عوض کند. در ماه جولای سال 97 استیو جایز با تشکیل یک تیم مدیریتی جدید رئیس موقتی اپل نام گرفت. او بلافاصله کل شرکت را زیر ذره*بین برد، تعداد پروژه*ها را از صدها به زیر 20 رساند و تعداد سخت*افزار*های تولید شده به 4 عدد می*رسید.

بازگشت اپل (2001 – 1998)

استیو جابز به سرعت اعتماد را به جامعه اپل باز گرداند. این شرکت با شعار جدید «متفاوت فکر کنید»، در ذهن کاربران این*گونه القا می*کرد که انگار کاربران مک، انسان*های با انگیزه*ای هستند که می*توانند دنیا را تغییر دهند. با قدرت گرفتن مارک اپل، محصولات جدیدی مانند Power Mac G3 و PowerBook به تولیدات آن اضافه شد. بعد از 6 ماه که از بازگشت او می*گذشت، این شرکت دوباره در حال سوددهی بود.


تجدید حیات اپل بعدها با معرفی جدیدترین محصول اپل یعنی iMac صورت گرفت. این کامپیوتر دسکتاپ باورنکردنی در سال 98 معرفی شد و اولین محصول واقعا نوآورانه اپل، بعد Macintosh در سال 84 به حساب می*آمد. طراحی حیرت*انگیز نیمه*شفاف آی*مک، صنعت کامپیوتر*های شخصی را که برای مدت زیادی در جعبه*های سیاه یا بژ خلاصه می*شد متحول کرد. بعلاوه آی*مک فروش بسیار زیادی داشت که باعث شد توجه بسیاری از برنامه*نویسان نیز به سمت سیستم*عامل مک جلب شود. نوآوری طراحی در سال*های 98 و 99 با آی*مک رنگی و iBook و نوت*بوک اپل ادامه پیدا کرد. بعد از 3 سال مدیریت، استیو جابز دوباره اپل را به جایگاه بزرگی رساند. به همین دلیل بالاخره در ماه ژانویه سال 2000 پست ریاست دائم را پذیرفت که اولین بار بود یک نفر به طور همزمان رئیس 2 شرکت عمومی *مي*شود.

با این حال استیو جابز هنوز به هدف اصلی خود از بازگشت به اپل، که رساندن تکنولوژی نکست به سیستم*عامل مک بود، نرسیده بود. بتدریج در اوايل سال 2001، با تولید اولین نسخه از سیستم*عامل Mac OS X، این اتفاق رخ داد. این سیستم*عامل در واقع همان نکست با ظاهر مک بود.


ستراتژی قطب دیجیتال در ژانویه 2001 توسط استیو جابز به وجود آمد که دیدگاهی برای آینده کامپیوتر*های شخصی بود. با این*که بسیاری از تحلیلگران و متخصصان پیش*بینی می*کردند که کامپیوتر*های شخصی در چند سال بعد از بین می*روند و جای خود را به پایانه*های اینترنتی می*دهند، اپل عقیده داشت آنها به مراکز یا قطب*های دیجیتال برای زندگی ما تبدیل می*شوند. یعنی در واقع کامپیوتر*های شخصی در مرکز زندگی جدید ما قرار می*گیرند که در کنار آن دستگاه*هایی مانند دوربین دیجیتال، MP3 Player، گوشی*های هوشمند و... با آن کار می*کنند. این ایده قطب دیجیتال اپل باعث شد این شرکت نرم*افزارهایی برای مدیریت این زندگی جدید طراحی کند: iMovie(1999)، iTunes(2001)، iDVD(2001)، iPhoto(2002)، iCal و iSync(2002)، GarageBand(2004) و در آخر iWeb(2006). تولید این برنامه*ها جزو نقشه بزرگ اپل برای در آوردن بازار از چنگ کامپیوتر*های دیگر بود. آنها در آن زمان راه حلي براي مقابله با ويندوز نداشتند.

انقلاب آی*پاد (2006 – 2001)

ترین تحول اپل از یک منبع غیرمنتظره به وجود آمد: آی*پاد. آی*پاد بخشی جدایی*ناپذیر از استراتژی قطب دیجیتال اپل بود. پروژه آی*پاد از اوايل سال 2001 آغاز شد و استیو جابز متوجه شد به اشتباه علاقه خود را در راستای ویدئوی دسکتاپ صرف کرده است. در واقع چیزی که در این زمانه نظر مردم را جلب می*کند موسیقی است نه ویدئو، همان*طور که Napster به وسیله آن به موفقیت رسید. او سعی کرد فاصله به*وجود آمده را پر کند و یک سازنده سخت*افزار را استخدام کرد تا روی پروژه MP3 Player اپل کار کند که در تعطیلات سال 2001 درست بموقع وارد بازار شد.

ویژگی*های برجسته آی*پاد: طراحی زیبا، رابط کاربری عالی و دایره روی آن، اتصال سریع FireWire و هماهنگی آن با آی*تونز باعث شد از همان ابتدا پرفروش*ترین MP3 Player شود. برای اولین بار مردم برای استفاده از این جعبه موسیقی کوچک، مک می*خریدند. اپل این پروژه سودآور را در سال*های بعد توسعه داد و اول آی*پاد را در سال 2002 با ویندوز سازگار کرد و بعد فروشگاه موسیقی آنلاین را به وجود آورد و بعد از آن نسخه ویندوزی آی*تونز را در سال 2003 وارد بازار کرد. تا سال 2006، اپل به نوآوری*هایش در صنعت موسیقی ادامه داد و آی*پاد مینی را در سال 2004 ، آی*پاد شافل و بعد آی*پاد نانو را در سال 2005 معرفی کرد و فروشگاه آنلاین موسیقی خود را بین المللی کرد و بعد از اینها به رهبر بی*چون و چرای عصر جدید موسیقی تبدیل شد. در سال 2006 سود اپل از فروش آی*پاد با فروش کامپیوتر*ها برابری می*کرد. برای اولین*بار در تاریخ، این شرکت به یکی از بزرگ*ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی تبدیل شده بود همان*طور که مایکروسافت بازار کامپیوترهای شخصی را تصرف کرده بود، سهم آی*پاد از این بازار نزدیک به 75 درصد بود!

ادغام دیزنی و پیکسار (2006 – 2003)

جالب است بدانید آیپاد نقش مهمی* در تعیین آینده شرکت پیکسار بازی کرد. بعد موفقیت*های پیاپی ( (A Bug’s Life (1998), Toy Story 2 (1999), Monsters Inc. (2001) and Finding Nemo (2003)، این استودیوي انیمیشن تصمیم گرفت قراردادش را با دیزنی از بین ببرد و این بیشتر به دلیل اختلاف*های بین استیو جابز و مایکل آیزنر، رئیس شرکت دیزنی بود. استیو جابز به صراحت اعلام کرد با شرکت دیزنی قرارداد دیگری امضا نمی*کند تا وقتی مایکل آیزنر از این شرکت رفته باشد. این*طور که به نظر می*آمد استیو تنها کسی نبود که چنین عقیده*ای داشت. بسیاری از مسوولان اجرایی در دیزنی، از جمله برادرزاده والت، روی دیزنی از وضع مدیریت ناراضی بودند و خواستار کناره*گیری مایکل آیزنر بودند. این نارضایتی*ها نامزدی باب آیگر را به عنوان رئیس جدید شرکت دیزنی در ماه مارچ سال 2005 در پی داشت.

استیو جابز و باب آیگر تصمیم گرفتند با یکدیگر همکاری کنند، چراکه اپل می*خواست برنامه*های تلویزیونی را در فروشگاه آنلاین، آتيونز به فروش برساند. در ماه اکتبر سال 2005، پیش چشمان خبرنگاران و تماشاگران، استیو جابز به عنوان رئیس اپل دست باب آیگر را فشرد و این به معنی همکاری نزدیک با پیکسار در آینده نزدیک بود که بعدها این همکاری بتدریج به ادغام این دو شرکت تبدیل شد و در ماه ژانویه سال 2006 به*طور رسمي اعلام شد. استیو جابز که هنوز نیمی *از سهام پیکسار را در دست داشت، بزرگ*ترین سهامدار شرکت دیزنی با 7 درصد سهم به حساب می*آمد. از سوی دیگر به مدیران اجرایی پیکسار، اِد کتمول و جان لستر، وظایف حیاتی در شرکت جدید محول شد.

اپل از 2006 تا به حال

2006 تا به حال جزو سال*های بسیار مهمی برای کمپانی اپل بوده است.

اولین موفقیت به خاطر مک اتفاق افتاد. فروش کامپیوترهای مک در نهایت بسیار بالا رفت، به طوری که سهم فروش آن در بازار حتی از کامپیوترهای معمولی نیز بیشتر شد. چند فاکتور بر این فروش بالا تاثیر گذاشت، ابتدا موفقیت در فروش آیپاد بود و تاثیر مثبت آن در محصولات با مارک مشابه اپل. دومین پیوستن به Intel بود که بعد از سال*ها استیو در سال 2005 اعلام کرد که شرکت می*خواهد از پردازشگرهای اینتل در سری*های مک استفاده کند. برای همین هم کل خط تولید این محصول در کمتر از یک سال به اپل انتقال یافت. مک*های Intel هم سریع*تر بودند و هم ارزان*تر، ولی مزیت اصلی آنها توانایی آنها در نصب سیستم*عامل ویندوز بود، به خاطر همین هم کاربرانی که فقط می*توانستند با ویندوز کار کنند و به مک هم علاقه داشتند، از آن به بعد این کامپیوتر را خریداری می*کردند. اکثر این کاربران نمی*توانستند در مک نرم*افزار مورد علاقه خود را پیدا کنند، ولی از پس برای کار با مک دیگر مشکلی نداشتند. در نتیجه اینها اپل موفقیت غیرقابل پیش*بینی*ای را در قسمت فروش محصول در بازار تجربه کرد که جزو سریع*ترین پیشرفت*ها در بازار آمریکا به حساب می*آمد.

دومین پیشرفت از سال 2006 فروش Walkman*های دیجیتالی آی*پاد بود. در فوریه سال 2006 با آمدن آی*پادهای hi-fi، که در حقیقت جعبه boom برای کار با آی*پاد بودند، بار دیگر موفقیت اپل در فروش محصول بالا رفت. در کنار آن فروش تلویزیون*های اپل نیز بر این ترقی در کمتر از یک سال تاثیر گذاشت. ولی در ژانویه سال 2007 مهم*ترین اتفاق رخ داد. استیو جابز به نمایندگی از طرف کمپانی مک آی*فون را معرفی کرد. آی*فون در نهایت برترین محصول اپل شد. سخت*افزار بسیار با کیفیت آن کمتر از سیستم*عامل اپل (OS X) عمل نمی*کرد. تکنولوژی لمسی بسیار بالای آن، جستجو در اینترنت و داشتن قابلیت*های یک آی*پاد از يك سو و داشتن رابط كاربري راحت و آسان آن براي مصرف كنندگان، آيفون را به محصول شماره يك نه*تنها شركت اپل، بلكه كل دنيا تبديل كرد. به قدری این محصول بازار موبایل را دچار حیرت کرد که اپل کار با کمپانی AT & T را به طور کامل کنار گذاشت. 3 سال بعد از معرفی آن در بازار می*توان گفت آیفون اولین محصول بسیار فوق*العاده در سری محصولات دیجیتالی است، به این معنا که شما آی*پاد و تلفن را یکجا در جیب تان قرار می*دهید. در حقیقت اینها همه اپل را از کمپانی تولید کامپیوترهای معمولی به کمپانی محصولات دیجیتال تبدیل کرد، به همین دلیل هم در سال 2007 اسم کمپانی از Apple Computer Inc به Apple Inc تغییر یافت.

در نهایت مهم*ترین اتفاق سال 2006 برای استیو رفع ابهام از تهمتی بود که در سال*های بسیار قبل بر وی زدند. کمپانی اپل برای بررسی*های لازم در این زمینه وکیلی استخدام کرد تا حقیقت این تهمت برای همه روشن شود که در نتیجه آن بی*گناهی جابز ثابت شد.

در اواخر سال 2003 بیماری استیو سرطان لوزالمعده تشخیص داده شد، خوشبختانه این غده از نوع غده*های مرگ*آور نبود. برای همین هم اگر استیو توافق می*کرد که تحت عمل جراحی قرار گیرد، سلامت کامل جسمی *خود را به دست می*آورد، ولی برای مدت 9 ماه جابز برای جراحی رضایت نداد و عمل جراحی خود را به تاخیر انداخت، تنها درمان او نوع خاصی از رژیم غذایی بود و در نهایت در آگوست سال 2004 او با انجام عمل جراحی موافقت کرد. همه تصور می*کردند همه چیز بخوبی پیش خواهد رفت و سرطان او خیلی زود خوب خواهد شد، ولی سال 2008 همه در مورد لاغر شدن استیو که امر بسیار غیرمعمولی بود صحبت می*کردند که این به معنای پیشرفت بیماری استیو بود.


ا این وجود او و اپل هر مشکل جدی*اي را در زمینه بیماری رد می*کردند و در نهایت در دسامبر سال 2008 این کمپانی اعلام کرد جابز برای صحبت در زمینه تغییرات کلیدی مک در سال 2009 روی صحنه نخواهد رفت.

استیو جابز برای مدت 6 ماه در اوایل سال 2009 از کار کنار رفت، در این زمان او برای گرفتن پیوند کبد اقدام کرد و آوریل سال 2009 این پیوند انجام گرفت.

سال 2010 تولدی دوباره برای استیو جابز به عنوان یک مدیرعامل فعال بود. برخلاف سال 2009 برای معرفی اکثر محصولات اپل در آن سال استیو روی صحنه می*آمد. جابز کل دنیا را با معرفی محصولات فوق*العاده کمپانی اپل حیرت*زده کرد.

بزرگ*ترین محصولات آن سال آی*پد، تبلت iOS-based اپل بود که استیو در ژانویه سال 2010 معرفی کرد. در ماه جون در کنفرانس D8 سال 2010، استیو نظر شخصی خود را خیلی صریح اعلام کرد. از نظر او کامپیوترهای شخصی دیگر قدیمی*شده بود و تنها جانشین آن تبلت*ها و دیگر تکنولوژی*ها پیشرفته*تر بودند. اگر این گفته او درست از آب در بیاید، استیو جابز تنها فردی است که در زمینه تولد و مرگ صنعت کامپیوتر نقش بسیار مهمي ایفا کرده است.


منبع :جام جم انلاین
 
آخرین ویرایش:

Eh$s$aN

کاربر سایت
Feb 7, 2011
521
نام
احسان
مرسی مقاله کامل و خوبی بود .

R.I.P
 

hosein me

کاربر سایت
Jan 21, 2010
8,944
نام
حسین
عزیز من رفتی ترجمه روزنامه کلیک را اوردی گذاشتی اینجا !!!!!!!!!!!!!!!!
خلاف قوانیت سایت
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
کپی از منبع فارسی
عدم ذکر منبع فارسی

ارتباط "استیو جابز" به معرفی و بررسی بازیها هم دیگه.
 
وضعیت
گفتگو بسته شده و امکان ارسال پاسخ وجود ندارد.

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر