آنچه برای ورود به تورنومنت King of Iron Fist باید بدانیم

Kainé

Kuraudo Sutoraifu
کاربر سایت
May 29, 2009
10,102
نام
احسان
em09_t72.png


درود
با توجه به رد و بدل شدن کرکترهای مهمان بین برخی عناوین فایتینگ و هر چه گسترده شدن این کامیونیتی بین پلیرهای ایرانی ، گفتم شاید بد نباشه تا مثل مقاله ی SF یه مقاله ی کوتاه در مورد الفبای تکن هم داشته باشیم تا علاقمندان یا تازه واردها به این سری راحت تر با قوانین و اصطلاحات بازی آشنا بشن و با یکی شدن زبان بازی بین همه ی پلیرها، رد و بدل شدن اطلاعات و تمرین ها مفید تر باشه . این مقاله مخصوص افرادی تهیه شده که تا قبل از این تجربه ی عناوین فایتینگ را داشته اند اما به تازگی قصد ورود به دنیای تکن را دارند. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تاکنون هیچ گونه آشنایی با عناوین فایتینگ نداشته اند توصیه می شود ابتدا این تاپیک (دعوتنامه رسمی به تورنومنت Street Fighter (پرونده کامل سری)) را مطالعه کنید. امیدوارم این مقاله مفید بوده و در ادامه با اضافه شدن توضیح مختصر از برخی کرکترها، انتخاب کرکتر رو برای پلیرهای تازه وارد به T7 راحت تر کنه.

در همین ابتدا لازم می دونم یه تشکر ویژه هم از دوست خوبم فیروز (
zwa7_untitled-1.png
) داشته باشم که توی هر چه پخته تر شدن این مقاله نهایت کمک و همکاری رو با من داشت.

hm6y_tit_newstage_pc_(2).png


تکن نیر مانند سایر عناوین فایتینگ نام گذاری و دکمه های مخصوص به خود را دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم :

nolq_t7.png

1 = مربع = Left Punch
2 = مثلث = Right Punch
3 = ضربدر = Left Kick
4 = دایره = Right Kick

Up = U
Down = D
Forward = F
Backward = B


High: ضربه ای که در حالت Stand قابل بلاک شدن است و در صورت نشستن (Crouching) ضربه اصطلاحاً Whiff می شود

Mid: ضربه ای که در حالت Stand قابل بلاک شدن است اما در حالت نشستن دمیج خواهد داد

Low: این ضربه دیگر در حال Stand قابل بلاک کردن نبوده و برای بلاک شدن نیاز به نشستن کرکتر دارد.این ضربات دو حالت Light و Heavy دارند. ضربات Light در صورت بلاک شدن فقط با ضرباتی با ایمپکت فریم کم قابل پانیش هستند اما ضربات Heavy ریکاوری فریم بالاتری داشته و به راحتی قابل پانیش شدن می باشند. بهترین راه برای مقابله با ضربات Light پری کردن است که با فشردن df انجام می شود. در T7 می توان در ادامه از Screw Attack استفاده کرده و با یک کمبو حریف را پانیش کرد.

در بازی تکن سریعترین Move ها ضربات 10 فریم هستند (مشابه ضربات 3 فریم در Street Fighter) که البته استثناهایی نیز وجود دارد.
در بازی تکن عموماً به فریم Startup ضربات "Impact Frames" گفته می شود به همین جهت به طور اختصار برای صحبت در مورد فریم استارت آپ ضربات ، به عنوان مثال برای ضربه ای با استارت آپ 10 فریم ، i10 گفته می شود.

37nq_tit_newstage_pc22.png

Backdash Cancel (BDC): بک دش با db اساساً به منظور حذف بخشی از تایم ریکاوری ضربه است که به شما اجازه ی فرصت داشتن برای اجرای ضربه ی بعدی را می دهد. این حرکت با b,b db~b یا b,db~b,b یا ... انجام می شود.بک دش کنسل های متنوعی تحت عنوان Korean Backdash Cancel (KBC) وجود دارد. BDC از لحاظ ایجاد فضا مقابل حریف و فرار از Mixup ها بسیار مناسب می باشد.روش های مختلفی برای BDC وجود دارد اما مورد گفته شده روش مناسب تری به خصوص در مواجهه با Backaway کرکترهایی مثل Bryan , Paul و Nina است. (~ علامت کشیدن سریع انگشت از روی دکمه ی فعلی به دکمه ی بعدی می باشد)

Backturned (BT): پشت کردن کرکتر به حریف را اصطلاحاً BT می گویند. بعضی کرکترها Move های مخصوصی برای این حالت دارند ، کرکترهایی مثل Chloe , Feng , M.Raven یا Xiaoyu

Crush: ویژگی ضرباتی که قابلیت عبور از Move حریف بسته به نوع High یا Low بودن آن ضربه را داراست. به زبان ساده تر Invincible بودن آن ضربه.

High Crush: ضربه ای که به منظور Invincible بودن در مقابل High Move ها طراحی شده

Homing Move: ضربه ای برای جلوگیری از Sidesteping

Wake up: بلند شدن سریع بعد از ناک داون شدن. این حرکت برای پلیرهای بازیهای فایتینگ بسیار آشناست اما در تکن تنوع آن نسبت به سایر عناوین بیشتر است. برای ویک آپ در تکن می توان از راههای زیر استفاده کرد:
  • بلند شدن از روی زمین با D-Pad بدون فشردن دکمه های دیگر
  • فشار دادن همزمان جهت b به همراه ضربدر و دایره (b+3+4) ، که در این حالت کرکتر با ضربه ی لگد بلند می شود
  • فشار دادن همزمان جهت f به همراه مثلث و مربع (f+2+1) ، که در این حالت کرکتر با شیرجه بلند خواهد شد که به اندازه ی 2 range فاصله خواهد داشت.
  • فشار دادن دکمه ی ضربدر ، که در این حالت کرکتر با یک Low Kick بلند خواهد شد
  • فشار دادن همزمان d به همراه ضربدر یا d به همراه دایره ، در این حالت نیز کرکتر با یک ضربه ی Low Kick سریع بلند خواهد شد
  • فشار دادن دکمه دایره ، در این حالت کرکتر با یک ضربه ی Mid Kick بلند خواهد شد
  • فشردن یکی از دکمه های ضربدر یا دایره یا مربع یا مثلث دقیقاً در لحظه ی زمین خوردن ، که باعث میشود کرکتر به کنار غلت خورده و سریع بلند شود. در این حالت پلیر پانیش نخواهد شد. اینکار زمان بندی بسیار دقیقی نیاز دارد و اگر صرفاً زمانی که کرکتر روی زمین افتاده یکی از این دکمه ها فشار داده شود کرکتر غلت میخورد اما به حالت Stand نمی رود.
  • نگه داشتن جهت f درست در لحظه ی برخورد به زمین ، در این حالت کرکتر با حرکتی سریع از روی زمین بلند می شود.


Hopkick: ضربه ی لانچر Low Crush ـی که عموم کرکترها آن را دارا می باشند. این ضربه معمولاً i15 است و با uf~3 یا uf~4 انجام می شود.

Launcher: ضربه ی شروع کننده ی کمبو ، معمولاً سریعترین لانچرها برای اغلب کرکترها i15 میباشد.

Low Crush: مانند ضربات High Crush این ضربات هم قابلیت عبور از Low ها را دارا می باشند.

Full Crouch (FC): وضعیتی که کرکتر در حالت Crouching قرار دارد و Moveset مخصوصی نیز برای این وضعیت وجود دارد.

Mishima: این اسم در بازی در واقع به پلی استایل های مشابه با این اسم اطلاق می شود. که شامل کرکترهای Heihachi , Kazuya و Devil Jin (حتی با وجود اینکه فامیل جین کازاما ـه) می شود. در نسخه ی TTT2 ، کرکتر Angel هم در گروه کرکترهای Mishima دسته بندی میشد. که این دسته بندی به دلیل ابزار مشابهی نظیر EWGF یا Hellsweep یا Wavedashing می باشد.

Rage: شرایطی که 25% یا کمتر از HP کرکتر باقی مانده باشد. در این حالت مقداری به دمیج کرکتر اضافه شده و کرکتر قابلیت دسترسی به Rage Art و Rage Drive را دارا می باشد. که با فلش قرمزی دور Health Bar کرکتر نمایش داده می شود.

Rage Art: ورژن تکن 7 از ضربات Super.این ضربات Armored هستن اما Invincible نیستند. در حین اجرای این ضربات هنوز دمیج دریافت شده و احتمال K.O. شدن در صورت کمتر بودن HP نسبت به دمیج ضربه ی وارد شده نیز وجود دارد. سرعت ضربات RA هر کرکتر متفاوت است.

Rage Drive: آپشن دیگری که می توان Rageکرکتر را صرف آن کرد. RD در واقع ورژن بوست شده ی یکی از حرکات کرکتر است که برای هر کرکتر متفاوت است.

Range 0/1/2/3 etc : رنج 0 فضای خالی بین دو کرکتر ، رنج 1 فاصله به میزان 1 بک دش ، رنج 2 فاصله به میران 2 بک دش و ...

Power Crush: ضربه ای Armoured که بسته به هر کرکتر متفاوت است.

Screw Attack: ضربه ی جایگزین Bound در T6/TTT2. این ضربه باعث چرخیدن و به هوا رفتن همچنین به عقب پرتاب شدن کرکتر می شود.این ضربه عموماً با s! نمایش داده می شود.

Seeable: به معنای ضربات قابل واکنش می باشد

SideStep : SS

Sidestep Left : SSL

Sidestep Right : SSR

Sidewalk Left : SWL

Sidewalk Right : SWR

(ساید استپ : دش رفتن به عمق با یک Tap، ساید واک : حرکت در امتداد عمق با نگه داشتن جهت مربوطه)

While Standing (WS): لحظه ای که کرکتر از حالت Crouching به حالت Standing می رود (رها کردن d) ، برخی ضربات خاص وجود دارد که در این حالت قابل اجرا است. تمامی کرکترها این قابلیت را دارا می باشند. ضربات WS به عنوان ضربات پانیش برای حملات High، Throw و Low استفاده می شوند.

WS Punishment: وقتی مجبور به بلاک کردن ضربه ی Low در این حالت می شوید، این ضربه شما را در حالت Crouch نگه میدارد

While Running (WR): زمانی که کرکتر در حال دویدن باشد. این حرکت با فشردن ff در حین فاصله داشتن با حریف انجام می شود. اگر فاصله با حریف Full Screen باشد بعد از دوییدن کرکتر ضربه ای با سر به حریف وارد کرده که قابل دفاع نیست و فقط با Step می توان از دمیج خوردن جلوگیری کرد که فرار از این ضربه بسیار دشوار می باشد (این حرکت در T7 قابل دفاع کردن می باشد).

Wall Carry: کمبو هایی که طراحی شده تا به واسطه ی آن بتوانید حریف را به طرف دیوار هدایت کنید

Wallsplat: ضربه هایی که مخصوص نزدیک دیوار طراحی شده اند تا حریف را بین شما و دیوار گیر انداخته و به یک کمبو ادامه پیدا کند.

Ground Hit یا ضربات 60%: این ضربات دمیج بیشتری نسبت به حالت عادی به حریف وارد کرده و روی موانع قابل شکستن (دیوار یا زمین های قابل شکستن) یا در انتهای کمبوهای روی دیوار قابل اجراست. این ضربات 2Hit را به عنوان 1Hit به حساب می آورد.

Throw :Throw کردن نیز از حرکات آشنا برای پلیرهای فایتینگ است اما همانند Wake Up این حرکت نیز در تکن شرایط مخصوص به خود را دارا می باشد. در تکن Throw به سه نوع پایه ای گرفتن حریف با دست راست ، دست چپ و هر دو دست تقسیم بندی می شود که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. در تکن Throw ها ضربات High هستند ، به جز تعداد معدودی کرکتر که قابلیت Throw کردن Mid را نیز دارا می باشند. (برخی کرکترها نیز قادر به انجام Throw هایی هستند که قابل Tech کردن نمی باشد ، این حرکات روی هوا یا Wall انجام می شوند مشابه حرکت fff+2+4 برای کینگ یا f+2+4 برای لیلی)
برای Throw کردن حریف با دست راست باید دکمه ی مثلث و دایره را به طور همزمان نگه داشت. برای Tech کردن این حرکت باید دکمه ی 2 را فشار داد.
برای Throw کردن با دست چپ باید به طور همزمان دو دکمه ی مربع و ضربدر را فشار داد. برای Tech کردن این حرکت باید دکمه ی 1 را فشار داد.
Throw کردن با هر دو دست با دکمه های مربع و مثلث به طور همزمان و نگه داشتن جهت اجرا می شود . که اینپوت جهت آن برای هر کرکتر متفاوت می باشد. Tech این حرکت نیز با فشردن همان دو دکمه 1+2 انجام می شود.
اما علاوه بر موارد گفته شده ، Throw های دیگری نیز در بازی وجود دارد :

Generic Throw: تمامی کرکتر ها این حرکت را دارا بوده به عنوان مثال 1+3 و 2+4

Long Range Throw: همانند Generic Throw می باشد با این تفاوت که از فاصله ی دورتر (2 یا 3 قدم) نسبت به حالت عادی کرکتر می تواند حریف را Throw کند. برای انجام این حرکت باید جهت f نیز نگه داشته شود، مانند f+3+1 یا f+4+2

Command Throw:
عموم کرکترها این حرکت را دارا بوده که بسته بو نوع کرکتر کامند و راه فرار متفاوتی خواهد داشت

Throw Combo:
تعدادی از کرکترها این نوع Throw را دارا می باشند که اگر در لحظه مناسب نتوانید از موقعیت فرار کنید لوپی از Throw ها را دریافت خواهید کرد.

Side Throw:
این حرکت با استفاده از Sidestepping و رسیدن به کنار حریف انجام پذیر است. برای فرار کردن از حرکت اگر از سمت چپ Throw انجام شده باشد دکمه 1 و اگر از سمت راست باشد دکمه 2 می بایست فشرده شود.

Back Throw:
مشابه حرکت قبل اینبار اگر پشت کرکتر قرار گرفته باشید می توانید این نوع Throw را انجام دهید. این Throw هیچ راه فراری ندارد.

Low Throw:
تعداد معدودی از کرکتر ها قادر به اجرای این حرکت می باشند. این Throw با فشردن همزمان دکمه های d+1+3 یا d+2+4 انجام می شود. به عنوان مثال کرکترهای ادی یا کینگ

Attack Throw:
این حرکت نیز جزء استثناها می باشد و فقط تعدادی از کرکترها قادر به انجام آن می باشند. بر خلاف باقی Throw ها این Throw قابل دفاع شدن می باشد ولی در صورت وارد شدن ضربه ، راه فراری از آن وجود ندارد. مانند ضربه ی df+3+4 کینگ یا uf+2 آسوکا

Down Throw:
زمانی که کرکتر حریف روی زمین افتاده باشد بعضی کرکترها قادر به انجام Throw روی آنها می باشند که با فشردن دکمه های db+1+3 یا db+2+4 انجام می شود. بعضی از این Throw ها قابل فرار و بعضی دیگر راه فراری ندارند.
Airborne Throw: برعکس حرکت قبلی اینبار اگر حریف روی هوا باشد می توان حرکت Throw را با فشردن دکمه های 2+4 یا 1+3یا fff+2+4 برای کینگ انجام داد. فقط تعداد محدودی کرکتر قابلیت اجرای این حرکت را دارا می باشند ، این حرکت راه فراری ندارد.
Wall Throw: تعداد محدودی از کرکترها قادر به انجام این حرکت می باشند که بر روی دیوار انجام می شود. مانند 2+4 لیلی

Position Change:
این حرکت برای اولین بار در Tekken 4 به بازی اضافه شد و همانطور که از نامش مشخص است می تواند موقعیت کرکتر را از سمت چپ تصویر به سمت راست یا برعکس عوض کند.

Tackle:
همه ی کرکترها در حین دویدن به سوی حریف می توانند او را زمین زده و قرار گرفتن روی او با دکمه 1 یا 2 به حریف دمیج وارد کنند اما برخی از کرکترها هستند که برای انجام اینکار نیازی به دویدن یا فاصله ی زیاد داشتن نسبت به حریف ندارند مانند df+1+2 دویل جین. قبل از انجام Tackle می توان با فشردن دکمه های 1+2 به صورت همزمان از این حرکت فرار کرد ، در صورت زمین خوردن می توان با دکمه های 1 یا 2 از ضربات مشت حریف فرار کرد.

Parry: اکثر کرکترها این ضربه را دارا می باشند.با parry کردن می توان ضربات حریف را مهار کرده و دفاع حریف را برای مدت زمان بسیار محدودی باز کرد. پاداش این ضربه بسته به نوع کرکتر و Input آن برای هر کرکتر متفاوت می باشد.اگر در فرصت بدست آمده از باز شدن دفاع حریف حمله انجام نشود ، دفاع حریف به حالت عادی برگشته و فرصتی برای حمله باقی نمی ماند.parry برای برخی کرکترها متفاوت است ، به عنوان مثال حرکت 1+4 ژیائویو ، این حرکت دفاع حریف را باز نمی گذارد ولی شانس اجرای Mix up یا یک ضربه ی Counter Hit را به پلیر می دهد. Parry اگر در زمان درست اجرا نشود ، قابلیت پانیش شدن را دارد.

Reversal: اکثر کرکترها نیز این قابلیت را دارا می باشند که به فشردن b+1+3 یا b+2+4 انجام می شود. با استفاده از Reversal می توان شرایط را به نفع خود تغییر داده و دمیج آن بسته به ضربات دریافتی متفاوت است. به عنوان مثال اگر ضربه ی Unblockable ریورسال شود قابلیت وارد کردن دمیج 60% را پیدا میکند که البته میزان دمیج بسته به هر کرکتر متفاوت می باشد.خود Reversal ها نیز قابل بدل شدن می باشند ، مثلاً اگر با یکی از دکمه های 1 یا 3 به حریف قصد ضربه زدن داشته باشید و حریف این ضربه را Reversal کند بلافاصله با فشردن دکمه های f+1+3 می توان آن را بدل کرد. به همین ترتیب در مقابل ریورسال های ضربات 2 یا 4 می توان از f+2+4 استفاده کرد. برخی از کرکترها نیز وجود دارند که ضربات ریورسال آنها قابل بدل شدن نیست مانند b+1+3 فنگ یا b+1+3 کینگ.
اما نکته ی مهمی که باید به آن دقت کرد این است که ضربات سر ، تنه ، آرنج ، زانو و ضربات Low قابلیت Reversal شدن ندارند. تنها کرکتری که قابلیت ریورسال کردن ضربات Low را دارا می باشد ، دراگونوف است . همانند پری اگر از ریورسال در زمان مناسب استفاده نشود قابلیت پانیش شدن دارد.

Sabaki: این ضربات مشابه Parry هستند با این تفاوت که فقط روی ضربات دست قابل اجرا هستند. این حرکت قابلیت شکستن ضربات حریف را دارا می باشد و به Range ضربه ی زده شده از سوی حریف نیز بستگی دارد. به عنوان مثال ضربات df+1+2 جین کازاما یا 1+2 فنگ یا f+2 کازویا میشیما

Low Parry: با این روش می توان ضربات Low را مهار کرد و در ادامه بر روی حریف کمبویی اجرا کرد. برای انجام اینکار در حین وارد شدن ضربه ی Low باید جهت df را به حالت Tap فشرد. اگر اینکار به درستی انجام شود حریف بر روی زمین می افتد که انیمیشن مشابهی با سیستم بوند دارد. Low Parry به دلیل داشتن Input مختصر و سریع معمولاً در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که انتظار استفاده ی ضربات Low از حریف نمی رود یا حریف از ضرباتی استفاده کرده که در صورت دفاع کردن نمی توان در ادامه دمیج زیادی وارد کرد.

(بخش کرکترها بزودی اضافه میشه)
 

Attachments

  • upload_2017-5-29_18-23-54.png
    upload_2017-5-29_18-23-54.png
    22.5 KB · مشاهده: 16
آخرین ویرایش:

Kainé

Kuraudo Sutoraifu
کاربر سایت
May 29, 2009
10,102
نام
احسان
بسیار عالی!
این متن اگه به تدریج کاملتر هم بشه، می‌تونه تبدیل به یه مرجع شه برای کسایی که می‌خوان بازی رو یاد بگیرن :-bd

عمری باقی باشه کامل تر هم میشه استاد :D فعلاً کرکتر ها باید اضافه بشه :D
 

Dash_javad

کاربر سایت
Feb 22, 2008
375
نام
شیخ جواد
خدا قوت احسان جان
من هم ازش استفاده کردم

اگه همین خط رو ادامه بدیم یه انسایکلوپدیا فارسی خیلی خوب واسه تکن جمع آوری میکنیم ;)
 
  • Like
Reactions: Kainé

PWLG

کاربر سایت
Feb 6, 2014
748
نام
Qeiji
بسیار عالی
تنها نکته ای که اشتباهه، wake upهاس
تو تکن7 برای اینکه با جفت پا ویک آپ کنی دیگه نباید b.3,4 بزنی، باید بجای عقب، پایین رو بزنی (b) اونی هم که با جفت مشت شیرجه میزدن نمیدونم چیه تست نکردم نمیدونم اصلا هست یا نه
اون تنه ای هم که موقع دویدن میزنن، تو 7 قابل دفاعه
 

feroozGT

کاربر سایت
Oct 9, 2013
732
نام
فیروز
بسیار عالی
تنها نکته ای که اشتباهه، wake upهاس
تو تکن7 برای اینکه با جفت پا ویک آپ کنی دیگه نباید b.3,4 بزنی، باید بجای عقب، پایین رو بزنی (b) اونی هم که با جفت مشت شیرجه میزدن نمیدونم چیه تست نکردم نمیدونم اصلا هست یا نه
اون تنه ای هم که موقع دویدن میزنن، تو 7 قابل دفاعه
صادق Wake UP ها اشتباه نیست و درسته تو اگه اینپوت رو بدرستی بزنی انجام میشه و توی بازی هستن . من الان خودم واست با کامند History فعال اجراش کردم نوع زدن شو ببین توی عکس. البته توی عکس اول نشون داده دوبار عقب زدم و این بخاطر باگ بخش تمرینی هست و خود دوستان امتحان کنند میبینن که درسته و برای انجام این کار وقتی روی زمین خوابیده هستید باید جهت عقب و ضربدر و دایره رو بصورت همزمان توی یک لحظه دقیق و باهم فشار دهید تا با ضربه لگد بلند شید البته گرفتن جهت بستگی به خودتون داره که پایین یا عقب رو نگه دارید . وبرای شیرجه هم اول جهت جلو رو بزنید و بعد دکمه مربع و مثلث رو همزمان فشار دهید:D بعد احسان یک هفته قبل از ریلیز این مقاله رو آماده کرده یعنی بدون اینکه درسترسی به بازی ( تکن 7 ) داشته باشه! و واقعا کار بسیار دشواریه که بدون تجربه کردن تکن 7 بیاد در موردش مقاله بنویسه و همه چی هم درست باشه:D فقط اون ضربه سر قابل دفاع شده توی تکن 7 که اونم توی تمامی نسخه ها دفاع نمیشد اما اینجا دیگه دفاع میشه و دلیلشم آسونتر شدن بازیه و هارادا هم توی این نسخه هدفش آسونتر کردن بازی برای مبتدیا بود
a8ba_1.jpg
0qs8_2.jpg
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Kainé

LeonSM

کاربر سایت
Mar 4, 2007
1,850
نام
صفا
مقاله خوبی بود و دست دست اندر کارانش درد نکنه :D
Clean hit تو تکن به چه معناست؟ اینم اگه نکته مهمی به حساب میاد به متن اضافه کنین.
 
  • Like
Reactions: Kainé

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر