آموزش 3Ds Max .- قسمت اول - درست كردن شيشه -.

Troy_ali

کاربر سایت
Apr 27, 2006
550
نام
| _| \-/
دوستان سلام
من تصميم گرفتم هر چي اندوخته دارم بريزم تو سايت ! اين هم آموزش 3dmax كه خودم در حال نوشتن آن هستم !
سطح آموزش : مبتدي
من مي خواهم طرز درست كردن شيي رو به شما ياد بدم و اصلا نمي خواهم درباره ي قواعد و اينكه چه طور بايد چه كار كنيد و اسم اينجا چيه و اسم اونجا چيه و .... رو اصلا كار ندارم . اصلا ديگه توضيح نمي دم . اين اولين آموزش . ببين طرز كارم چيه ..البته هر چيزي رو كه لازم باشه معرفي مي كنم.
توضيح: تمامي قسمت آموزش با عكس بود ولي به علت خراب شدن tinypic مجبور شدم قيد بسياري از عكس ها رو بزنم . البته قسمت در ست كردن شيشه با عكسه و قسمت درست كردن شي نشد كه بشه. به بزرگي خودتون ببخشيد .

طرز شيشه اي كردن يك جسم به طور آماتور :
اين آموزش در هلپ 3dsmax هم هستش ولي من كاملترشو مي دم . البته در ادامه طرز درست كردن يك شيشه ي كاملا طبيعي را هم ياد خواهم داد . مثلا اينكه چه طور يك جسم به شكل شيشه درست كنيد و جنس شيشه اي بهش بديد . البته صد در صد بايد يك ذهنيت قبلي از 3dmax داشته باشيد . مثلا بدونيد كه قسمت material چيه و چه كار مي كنه و يا modifly چيه و وظايفش چيه . البته اينها را خيلي زود مي تونيد ياد بگيريد . چون خيلي آسونه و البته مهمترين كارهاي 3dmax رو انجام ميده . در ابتدا بهتون ياد مي دهم كه چه طور يك جسمي كه شبيه شيشه است را بسازيد
البته ميشه در همون قسمت اول كه geometry نام داره يك tube بكشيد و يك جسم ليواني شكل بسازيد . ولي خب شايد مورد نظر شما يك بطري باشه . كه بخواهين خودتون درست كنين . پس اين مطلب را به دقت بخوانيد :
ابتدا به قسمت shape برويد .
سپس line را انتخاب كنيد و دقيقا نصف شي را كه مي خواهيد (يعني مثلا چيزي كه از وسط نصف شده است )
نكته : دقت كنيد كه شي تان حتما در نماي top كشيده شود . گرنه خيلي بد مي شود .
حالا به قسمت modifly برويد و از اون پنجره ي اونجا گزينه ي lache را انتخاب كنيد . حالا مي بينيد كه شكلتان بسيار بد مي باشد . البته حالا ديگه سه بعدي شده! خب بايد ابتدا اون گزينه اي كه الان زرد شده را روشن كنيد
البته شما بايد جسمتون رو ابتدا با ابزار mesh smooth نرمش كنيد تا اون شكستگي ها از بين بره.. براي اينكار شما بايد ابزار MESH SMOOTH رو كه در همون MODIFLY قرار داره انتخاب كنيد.

خب حالا مي رويم سر قسمت اصلي كه مي خواستم آموزششو بدم!
1.براي رفتن به قسمت متريال دكمه ي M را فشار دهيد ( از روي صفحه كليد )
2.
wlqf5e.jpg
سپس اين دكمه را از منوي سمت راست
انتخاب كنيد تا دايرهتان اين شكلي شود :
wlqfkg.jpg

( البته اين كار تاثير چنداني ندارد و فقط براي بهتر ديدن شماست)
3. در قسمت Blinn Basic Parameters رنگ دايرتون رو به سبز تغيير بديد.
wlqfys.jpg

4.سپس Opacity را به 50 تغيير دهيد تا شكلتان اينجوري شود:
wlqhrl.jpg

5.سپس Specular Level رو به 100 و Glossiness رو به 50 تغيير دهيد.
wlqi4z.jpg

6. حالا در همون قسمت گزينه ي 2-Sided رو تيك بزنيد . چون جسمتون شيشه اي هست و بايد اونطرفش هم معلوم باشه
7. حالا به قسمت Extended Parameters rollout برويد و Falloff setting رو out كنيد . حالا همFalloff Amt رو به 100 تغيير بدهيد .
دوباره Falloff setting رو به حالت In عوض كنيد . مي بينيد كه جسمتان در حال رسيدن به حالت شيشه اي مي باشد .
---- البته مي خواستم بقيه اش رو هم آپلود كنم ولي وقت نشد . فعلا منتظر باشيد تا قسمت بعدي را هم بزارم . البته مي دونم خيلي بد نوشتم ولي به بزرگي خودتون ببخشيد .
بازم پوزش مي خواهم . :C^
منتظر بقيه اش باشيد
در
 

Troy_ali

کاربر سایت
Apr 27, 2006
550
نام
| _| \-/
من هميشه دوست دارم كه با ديگران همكاري داشته باشم ....چون هم مي تونم از تجربيات اونها استفاده كنم و هم مي تونم مطالب جديدي رو از اونها ياد بگيرم .
اگر شما هم باشي خوشحال مي شم
 

Kain

کاربر سایت
Sep 25, 2005
1,115
نام
مصطفی
سلام .
من به 3D Max خیلی علاقه دارم منتها حس خوندن کتابو کلاس رفتن رو ندارم .
اگه شما نکات مفید و کلیدی این نرم افزار رو آموزش بدین خیلی خیلی خوب میشه .
خیلی ممنون . ;)
 

pandora tomorrow

True Blue
مدیر انجمن
Sep 23, 2005
40,490
نام
امین
شما که نظرسنجی نمیزاری...به قول اشکان این طور کارها رو همه دوستارن انجام بدن پس شروع کن.
اگه هم میخوای تا با دکمه ی امادگیمون رو نشون بدیم؟؟
 

Troy_ali

کاربر سایت
Apr 27, 2006
550
نام
| _| \-/
ببخشيد !:blushing:
از اين به بعد نظر سنجي هم ميزارم .
فعلا آموزشم تو سايت دارينوسه و دارينوس هم خراب !
ولي به محض اينكه تونستم ميزارم .
 

pandora tomorrow

True Blue
مدیر انجمن
Sep 23, 2005
40,490
نام
امین
برای این که نظر سنجی بزاری (برای هر 2 تا تاپیکت) به یکی از مدیران ترجیحا lich king پی ام بده تا برات نظرسنجی رو بزارن.;)
 

Troy_ali

کاربر سایت
Apr 27, 2006
550
نام
| _| \-/
سلام
خیلی پوزش می خواهم که یه مدت نبودم . البته از 8 تیر هم به مدت یکی دو هفته نیستم ! ولی سعی خودمو می کنم تو این چند روزی که هستم یه آموزش بزارم. البته قول نمی دم .ولی بعد از اینکه سرم خلوت شد حتما چند تا می زارم . از جمله آموزش درست کردن : فواره ی آب . آتش . رعد و برق درست کردن شیشه ای کاملا طبیعی. و......
 

Troy_ali

کاربر سایت
Apr 27, 2006
550
نام
| _| \-/
سلام
ببخشید که در نوشتن آموزش اینهمه تاخیرز بوجود اومده . ولی دارم رو آموزش دومی کار می کنم. متاسفانه داشت تموم می شد که ویندوزمو عوض کردم و همه اش پاک شد . حالا دارم دوباره می نویسم . شرمنده .75 % اش هم تموم شده /
 

Troy_ali

کاربر سایت
Apr 27, 2006
550
نام
| _| \-/
سلام
من از آخر هم نتونستم یه آموزش بنویسم:(( برای همین رفتم سایت irananimation و یک آموزش رو کپی گرفتم و انداختم اینجا!آموزش دیگه ای هم نمی نویسم . آدرسش رو می دم هر چی خواستید اونجا هست :
سایت ایران انیمشین(منبع آموزش)
در نزم افزار 3DS MAX چندين راه براي ساخت اشياء وجود دارد. يکي از اين راه ها استفاده از اشياء هندسي (استاندارد) مي باشد.
اين دسته اشياء هندسي که به standard primitive معروفند در پانل create قرار دارند. اين پانل همانگونه که از نام لاتين آن معلوم است کار خلق و بوجود آوردن اشياء در صحنه را برعهده دارد. قسمتي که ما در اين آموزش با آن کار خواهيم کرد قسمت Geometry مي باشد که بخش standard primitive زير مجموعه آن است.​


co_17_standard.jpg


در قسمت اشياء استاندارد اشياء هندسي وجود دارد. که اگر بر روي نام هر يک از اشياء موجود در ليست کليک کنيد و سپس در صفحه بکشيد يک شي با توجه به نوع انتخاب شما کشيده خواهد شد.​

شي BOX


co_17_box.jpg


با فعال کردن اين گزينه شما مي توانيد يک جعبه در صحنه ترسيم کنيد.
در قسمت creation method ما دو نوع متدد خلق کردن داريم. يکي به روش مکعب (cube) و يکي به روش جعبه (BOX)
در قسمت keyboard شما مي توانيد بعد از وارد کردن اندازه ها و موقعيت قرارگيري شي در صحنه دکمه create را زده تا يک شي در صحنه ايجاد شود.
در بخش parameters شما مي توانيد اندازه اشيا و تعداد خط هاي تشکيل دهنده يک شي را تعريف کنيد.
Segments يا خط هايي که يک شکل را قطعه قطعه مي کنند و يک شي را به مربع هاي مساوي تقسيم مي کند هر چه اين خط ها زيادتر باشد ميزان محاسبات زياد شده در نتيجه سرعت سيستم گرفته مي شود ولي کيفيت کار بهتر خواهد شد. مجموعه اين خط ها که سطح ها را ايجاد مي کنند يک شي بوجود مي آيد.
پارامتر Length تعيين کننده درازا و طول يک شي مي باشد.
پارامتر Width يا پهنا، عرض يک شي را تعريف مي کند.
پارامتر Height يا ارتفاع، بلندي و ارتفاع يک شي را تعريف مي کند.
به همين ترتيب Lengh segs خط هاي بخش هاي طولي. Width segs خط ها و بخش هاي عرض Height segs خط ها و بخش هاي براي ارتفاع​

گزينه Sphere


co_17_kore.jpg


اين گزينه باعث خلق شدن يک کره مي شود.
قسمت creation method دو حال وجود دارد يکي Edge که به صورت لبه اي بابعث خلق شي مي شود. و يکي به صورت center که به صورت مرکزي شي را خلق مي کند.
گزينه Radius ميزان شعاع يک شي را معلوم مي کند گزينه segment ميزان شبکه و خط هاي روي شي مي باشد.
گزينه Smooth باعث نرم شدن سطح شي مي شود.
با تغيير پارامتر hemisphere ما مي توانيم نيم کره اي را درست کنيم. فعال کردن گزينه chap باعث که نيم کره ايجاد شده segment خود را از مقطع برش به طرف شي از دست بدهد ولي گزينه sguash تعداد و segment را حفظ مي کند.
به وسيله slice on ما مي توانيم يک شي را برش دهيم يا قاچ کنيم.​

شي cylinder


co_17_ostovane2.jpg


اين گزينه باعث مي شود که يک سيلندر يا استوانه ايجاد شود.
پارامتر Radius 1 قطر خارجي و اندازه تويوپ را تعيين مي کند.
پارامتر Radius2 تويوپ را چاق و توپر مي کند.
پارامتر Rotation باعث مي شود که تويوپ به سمت داخل يا خارج بچرخد
پارامتر Twist شي را پيچش مي دهد.
گزينه هاي موجود در بخش Smooth مي تواند شکل را به چهار حالت نرم سازد يکي به صورت All که کلاشي نرم است و يکي به صورت Side که خط هاي تشکيل دهنده را از کنار نرم مي کند. گزينه NoNe باعث مي شود که تمام نرمي شي از بين برود.
گزينه Sefment مي تواند خط هاي عمودي را دسته بندي نموده و نرم نمايد.​

شي Teapot


co_17_tepote.jpg


اين گزينه مي تواند يک قوري را که به صورت نمادين در 3DS MAX ايجاد نمايد اين قوري يک سمبل براي 3DS MAX است
Teapo + part
اين قسمت مي تواند قسمت هايي از بدنه قوري را حذف نمايد.​

شي cohe


co_17_makhrot.jpg


اين گزينه باعث مي شود که در صحنه يک مخروط کشيده شود اين مخروط را مي توان به دو صورت مرکزي center يا لبه اي (Edge) کشيد.
در بخش parameter گزينه 1Radius ميزان شعاع پاييني مخروط را تعيين مي کند و 2Radius ميزان شعاع بالايي مخروط را تعيين مي کند.
پارامتر Height ميزان ارتفاع مخروط مي باشد.
Height segments ميزان تعداد خط هاي تشکيل دهنده ارتفاع مخروط مي باشد.
Cap segments ميزان تعداد خط هاي دو سر استوانه را تعيين مي کند.
Side: ميزان خط هاي دور استوانه را تعيين مي کند.​

شي Geosphere


co_17_gkore.jpg


اين گزينه مي تواند دايرهاي با توجه به ترسيمات و تقسيمات رياضي خلق کند.​

شي Tube


co_17_ostovane.jpg


اين گزينه شي را به شکل لوله خلق مي کند. توضيحات پارامترهاي اين گزينه مثل توضيحات قبل مي باشد.​

شي Pyramid


co_17_heram.jpg


اين گزينه باعث خلق يک هرم مي شود. توضيحات اين قسمت در قبل توضيح داده شده است.​

شي Plahe


co_17_pelan.jpg


يک صفحه يک رو ايجاد مي کند به طوري که از يک سمت قابل ديدن مي باشد.​

نسبت دادن رنگ به اشياء:


co_17_color.jpg


رنگ هايي که در 3DS MAX به اشياء نسبت مي دهيم از نوع واقعي هستند. اين رنگها شامل 24 بيت اطلاعات بوده و تا 16 ميليون رنگ را ايجاد و پشتيباني مي کند. براي نسبت دادن رنگ به اشياء از دو روش مي توان استفاده نمود. در روش اول از پنجره object color استفاده مي کنيد که شامل دو پالت متفاوت رنگ است. اين رنگ سطح شي را رنگ آميزي نموده و همان چيزي است که در رندر ديدگاه مشاهده مي شود.​


co_17_color1.jpg


در روش دوم از پنجره object color استفاده مي کنيد که دامنه رنگ 24 بيتي را به اشياء نسبت مي دهد.​

تمرين:
1) يک صحنه جديد ايجاد بنماييد.
2) يک جعبه (Box) خلق کنيد.
3) به پانل Modify برويد و رنگ روبه روي جعبه متن را کليک کنيد از رنگ هاي موجود رنگي را انتخاب کنيد. اگر رنگي که مد نظر شما است در اين پالت رنگ وجود نداشت مي توانيد گزينه Add custom color را بزنيد و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنيد.
در اين پنجره چند مدل رنگ موجود است که توضيح خواهيم داد.​

HBV (Hue / Balance / Wniteness)


co_17_color2.jpg


اين مدل بهترين و طبيعي ترين روش ساخت رنگهاي دلخواه را در اختيار شما قرار مي دهد . ابتدا يک رنگ اصلي (Hue) را انتخاب مي کنيد سپس مقدار تيرگي يا روشنايي آن رنگ را تغيير مي دهيد تا رنگ دلخواه را به دست آوريد.​

مدل رنگ RGB (Red / Blue / Green)​


co_17_color3.jpg


در اين مدل رنگ هاي اصلي قرمز و آبي و سبز را با يکديگر ترکيب کنيد تا رنگ دلخواه را ايجاد نماييد. مي توانيد لغزنده هاي سفيد مقابل اين رنگها را کليک نموده و جابجا نماييد يا اعداد بين 0 تا 255 را در فيلد عددي وارد نماييد.​

مدل رنگ HSV (Hue /saturation / Value)​


co_17_color4.jpg


در اين مدل رنگ از سه مولفه براي ساخت رنگ دلخواه استفاده مي کنيم.
پارامتر Hue رنگ اصلي را مشخص مي کند. پارامتر sat ميزان خلوص رنگ را تغيير مي دهد.
پارامتر value ميزان درخشندگي يا شدت رنگ را تغيير مي دهد.
تفاوتي ندارد که از کدام مدل رنگ استفاده مي کنيد هر تغييري که در يک مدل ايجاد نماييد بي درنگ در ساير مدلهاي رنگ انعکاس مي يابد رنگ حاصله را در نيمه سمت راست کادر خروجي رنگ مشاهده مي کنيد. در نيمه سمت چپ رنگ اصلي را مشاهده مي کنيد.​


تنظيم نرمالها و همواري اشياء


co_17_normal.jpg


نرمالها بردارهاي عمود بر سطح شي مي باشند. نرمالها (Normal) در واقع برداري است که مشخص مي کند روي سطح يا کنج به کدام طرف و پشت آن به کدام طرف است. طرفي که نرمال به آن اشاره مي کند نشان دهنده سطح بيروني يک سطح يا کنج است که همان طرف شي در رندر آشکار مي شود.
مي توانيد نرمالهاي يک شي را به روش دستي تغيير دهيد تا خطا هاي زمان مدل سازي را براي مرحله رندر تصحيح نماييد. تنظيمات smoothing مشخص مي سازد که يک سطح آيا با لبه هاي تيز (sharp) يا با سطوح هموار (sooth) رندر شود. تنظيمات smoothing در واقع اعدادي هستند که به سطوح يک شي نسبت داده مي شوند.​


co_17_smothe.jpg


هر سطح از يک شي هر تعداد گروههاي هموار سازي حداکثر تا 32 گروه مي تواند اختيار نمايد. اگر دو سطح داراي لبه مشترک بوده و گروههاي هموارسازي آنها يکسان باشد و به عنوان يک سطح هوار رندر مي شوند. اما اگر گروههاي هموارسازي آنها متفاوت باشد آنگاه لبه مشترک آنها به شکل گوشه (corner) رندر مي شود. مي توانيد مقادير گروههاي هموارسازي سطوح را به روش دستي تغيير داده و به همين دليل امکان متحرک سازي اين ويژگي در بستر زمان وجود دارد.​
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر